Isnin, 8 Oktober 2012

PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA.



PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA.
 
( 1) Perlaksanaan sistem khalifah Islam.
a) Apakah maksud konsep khalifah.
1. Khalifah dalam bahasa Arab bererti penganti. Dalam konteks tersebut peganti Nabi Muhammad s.a.w. akan memerintah dan mentadbir kerajaan Islam.
2. Khalifah dalam kontek agama bermaksud tanggungjawab memelihara kemurnian Islam dan mengekalkan keharmonian serta kestabilan umat Islam.
b) Apakah syarat pemilihan khalifah.
1. Lelaki merdeka beragama Islam.
2. Memiliki pengetahuan tentang Islam.
3. Mematuhi perintah Allah dan melaksanakan hukum Allah.
4. Adil dan berakhlak baik.
5. Tubuh sihat, sempurna, cergas fikiran, warak.
6. Pandai mentadbir kerajaan Islam.
c) Bagaimanakah cara pemilihan khalifah.
1. Pertama, musyawarah atau syura – perlantikan Saidina Abu Bakar atas cadangan Saidina Umar dipersetujui ramai.
2. Kedua, cadangan nama dari khalifah terdahulu sebelum wafat – Saidina Umar mencadangkan Saidina Abu Bakar sebelum wafat.
3. Ketiga, pemilihan dari beberapa calon – 6 orang nama diusulkan dan Saidina Uthman terpilih.
4. Keempat, pencalonan sekolompok masyarakat – Saidina Ali telah terpilih.
5. Keempat – empat cara ini tetap melalui musyawarah/syura.
6. Khalifah ini perlu mengangkat sumpahatau lafaz taat setia iaitu baiah semasa perlantikan menjadi khalifah.
7. Syura bermaksud permuafakatan atau consensus.
d) Apakah tugas khalifah.
1. Memelihara keduduk agama Islam.
2. Mentadbir negara mengikut hukum syariah berpandukan al – Quran dan sunnah.
3. Menitik beratkan sistem politik, sosial dan ekonomi.
4. Mempertahankan negara dari ancaman musuh.
5. Melantik dan melucut pegawai pentadbiran negara.
6. Menjaga kebajikan rakyat agar bahagia dunia akhirat.
7. Meneruskan ajaran Allah yang disampaikan melalui Nabi Muhammad s.a.w.
8. Mengekalkan perpaduan ummah melalui musyawarah.
9. Menguruskan kewangan, perbendaraan, kharaj, jizyah, zakat.
( 2 ) Sumbangan Khulafa al – Rasyidin.
a) Apakah sumbangan Khalifah Abu Bakar al –siddiq.
1. Digelar al – Siddiq bermaksud yang membenarkan kerana beliau sentiasa yakin kebenaran kata – kata nabi.
2. Sifatnya ikhlas, jujur dan setia pada baginda.
3. Saidina Abu Bakar dicadangkan oleh Saidina Umar.
4. Beliau berjasa menghapuskan orang Islam yang murtad dan tidak mahu membayar zakat.
5. Mempertahankan Madinah daripada ancaman Parsi dan Rom Timur.
6. Membahagikan Tanah Arab kepada 10 wilayah antaranya Makkah, Taif, Yaman, dan melantik Amir mentadbirnya.
7. Memperkenalkan bayaran gaji tentera, undang – undang tanah, hak golongan mawali.
8. Memerintahkan Zaid b. Thabit mengumpulkan tulisan al – Quran pada batu, kayu, kulit binatang kerana ramai orang hafiz al – Quran syahid, salinan al – Quran ini disimpan oleh Saidina Umar, Hafsah, (isteri nabi ) dan Saidina Uthman.
9. Khalifah Abu Bakar digelar penyelamat umat Islam.
b) Apakah sumbangan Khalifah Umar al – Khattab.
1. Bersifat berani, tegas, berterus – terang.
2. Pelantikannya hasil cadangan Abu Bakar ketika sakit.
3. Dianggap zaman keemasan Kerajaan Islam Madinah.
4. Pembaharuan politik – Mengamalkan dasar pentadbiran dan melantik pegawai, menubuhkan majlis syura ( dianggotai wakil mujhirin dan Ansar ), membahagikan jajahan Islam kepada wilayah dan melantik wali ( gabenor).
5. Penubuhan jabatan – Jabatan tentera, polis, percukaian. Setiap jabatan diketuai oleh katib ( setiausaha).
6. Jabatan Kehakiman – dilantik hakim bergaji bulanan.
7. Sosial – pendidikan al – Quran di Masjid, menghantar guru agama ke wilayah ( Abu Sufyan ) dihantar ke Badwi).
8. Kalendar – tahun hijrah menjadi tahun pengiraan Islam.
9. Tentera – tentera tetap dan sukarela, bergaji, berpakaian seragam, markas tentera dibina seperti di Madinah, Kufah.
10. Terusan dan tali air – menambah hasil pertanian seperti Terusan Amirul Mukminin di Mesir.
11. Rakyat digalakkan meneroka tanah dan mengusahakan tanah terbiar.
12. Pengenalan cukai – cukai jizyah dikenakan kepada Zimmi (bukan Islam yang yang rela diperintah kerajaan Islam), cukai kharaj berdasarkan jenis tanaman dan kesuburan tanah seperti tanaman gandum, barli, anggur.
13. Baitulmal ditubuhkan untuk mengawal pendapatan negara.
14. Digelar Amirul Mukminin atau Panglima Agung Mukmin.
c) Apakah sumbangan Khalifah Uthman bin Affan.
1. Seorang hartawan yang dermawan, lemah lembut tolak ansur, bersimpati.
2. Digelar Zun Nurain (menpunyai 2 cahaya) kerana pernah mengahwini 2 orang puteri Rasulullah selepas salah seorang daripadanya meninggal dunia.
3. Dilantik daripada 6 cadangan calon, undi sama banyak diterima Uthman dan Ali. Tinjauan persetujuan orang ramai memilih Saidina Uthman menjadi khalifah.
4. Dari segi politik – meluaskan empayar seperti ke Cyprus, Afghanistan, Tripoli dan khalifah pertama membina angkatan tentera laut Islam.
5. Mengisyitiharkan naskah al-Quran Mushaf Uthmani.
6. Membina jambatan, jalan raya rumah rehat pengembara.
7. Baitulmal digunakan untuk mengukuhkan tentera laut Islam – membeli senjata dan kapal.
8. Jizyah dikekalkan – antara sumber pendapatan baitulmal.
d) Apakah sumbangan Khalifah Ali bin Abu Talib.
1. Seorang yang berani, pahlawan, berpengetahuan luas tentang perundangan Islam.
2. Dilantik hasil persetujuan sokongan suara terbanyak.
3. Banyak menyelesaikan masalah berhubung masyarakat dan perundangan Islam.
4. Menghentikan Perang Siffin bila musuh mengangkat al-Quran dan menjalankan rundingan.
5. Membina markas tentera di Parsi dan Syria.
6. Meneruskan cukai jizyah kepada Zimmi.
(3) Kerajaan Bani Umaiyah
a) Latar belakang kemunculan kerajaan Bani Umaiyah.
1. Nama kerajaan ini diambil sempena nama keturunan Bani Umaiyah iaitu Umaiyah b. Abdu Shams (peniaga terkenal).
2. Diasaskan oleh Muawiyah b. Abu Sufyan, selepas peristiwa penyerahan kuasa daripada Saidina Hassan b. Ali untuk menggelakkan perpecahan umat Islam.
3. Tahap 1- pemerintahan berpusat di Damsyik. Menggunakan geralan khalifah, diasakan oleh Khalifah Muawiyah.
4. Tahap 2 – berpusat di Codova menggunakan gelaran amir diasaskan oleh Abdul Rahman al – Dakhil.
b) Sumbangan kerajaan Bani Umaiyah – bidang politik.
· Sistem khalifah – ketua pemerintah pengganti Nabi Muhammad s.a.w.
· Sistem wazarah – pelantikan wazir yang mengetuai pentadbiran kerajaan pusat.
· Sistem Gabenor – mengetuai pentadbiran wilayah.
· Sistem urus setia – pegawai utama dilantik mengumpulkan rekod, mengurus, mengurus surat dan dibahagikan pula kepada beberapa bahagian seperti bahagian cukai, ketenteraan, polis dan kehakiman.
· Sistem hijabah – menjaga keselamatan dan memeriksa orang yang ingin menemui Khalifah.
· Penubuhan 4 jabatan – jabatan cukai, surat menyurat, urusan am dan urusan cap mohor pemerintah.
· Penubuhan Diwanul Jundi (jabatan Ketenteraan).
· Penubuhan angkatan tentera darat dan tentera laut.
· Bidang perundangan – hukuman berdasarkan ijtihad berpandu al-Quran, sunnah atau ijmak. Hakim mestilah bebas dan adil
c) Sumbangan kerajaan Bani Umaiyah – bidang sosial.
· Ilmu pengetahuan – Kota Basrah menjadi pusat pengajaran dan penyebaran ilmu.
· Lahir ilmuan seperti Khalili ibn Ahmad ( bahasa dan filologi Arab ), Sibawayhi (nahu Arab), Jarir (sasterawan).
· Bahasa Arab dijadikan bahasa rasmi negara.
· Tanda bunyi atau baris dalam tulisan al – Quran diperkenalkan untuk memudahkan umat Islam bukan Arab.
· Ilmu agama – Ibn Zihat al – Zuhri (hadis), Ibn Jarith (tafsir al- Quran), Hasan al- Bakri (usuluddin).
· Hospital pertama- dibina oleh Khalifah al – Walid Abdul Malik di Damsyik.
· Hospital penyakit kusta – dibina oleh Khalifah Umar Abdul Aziz.
· Terjemahan pelbagai ilmu ke bahasa Arab – Ibn al – Nafis menterjemahkan buku berkaitan pembedahan.
· Perkembangan ilmu moden lain – kimia, astronomi.
d) Sumbangan kerajaan Bani Umaiyah ke – 2 di Andalusia.
· Pusat pengajiaan tinggi di Carova – diasaskan oleh Abdul Rahman III, kemudian berkembang ke Eropah.
· Perpustakaan Cardova diasaskan oleh al – Hakam II.
· Bandar ilmu yang lain – Seville, Toledo, Granada.
· Pusat penjermahan karya Yunani ke dalam bahasa Arab terdapat di Toledo.
· Cardova juga menjadi jambatan ilmu antara dunia Islam dan Eropah.
· Seni bina Islam – masjid Cardova lengkap dengan menara, kubah, dan tiang daripada marmar.
· Penubuhan baitulmal – mendapat sumber pendapatan daripad kharaj (cukai tanah), jizyah ( cukai perlindungan), usyur ( hasil pertanian), ghanimah (harta rampasan perang) dan zakat ( wajib bagi umat Islam).
· Cordova menjadi pusat ekonomi dan perdagangn antarabangsa contohnya perusahaan orang Islam seperti tembikar, perhiasan emas/perak, kulit, membuat senjata.
· Pertanian – sistem saliran dan penyelidikan benih tanaman.
(4) Kerajaan Bani Abbasiyah
a) Latar belakang kemunculan kerajaan Bani Abbasiyah.
1. Pada peringkat akhir pemerintahan Bani Umaiyah, golongan Mawali (orang Islam bukan arab seperti Parsi dan Barbar) merasa didiskrimisikan (tidak dapat jawatan dan dikenakan cukai yang lebih tinggi).
2. Bani Umaiyah yang mentadbir pula mula mengabaikan ajaran Islam.
3. Kesannya golongan Mawali menyertai gerakan Abbasiyah.
4. Sistem warisan Umaiyah juga telah ditentnag oleh orang Islam Syiah dan Khawarij.
5. akhirnya gerakan Revolusi Abbasiyah berjaya menumbangkan kerajaan Bani Umaiyah.
6. Gerakan ini dimulakan oleh Ali b. Abdullah atas nama ahlul bait (keluarga Nabi Muhammad s.a.w) agar mendapat sokongan.
7. Pusat operasi mereka di Khurasan, Kufah dan Humaimah.
8. Pemimpin terkenalnya ialah Abu Salamah dan Abu Muslim.
9. Ketika pemerintahan Abu Jaafar al – Mansur pemerintahan kerajaan ini berpindah dari Damsyik ke Baghdad.
10. Kerajaan ini berakhir apabila ditawan tentera Monggol yang diketuai oleh Hulagu Khan.
11. Kerajaan ini mengamalkan sistem warisan atau monarki (pemerintahan keturunan raja).
12. Nama kerajaan ini diambil sempena nama al – abbas (bapa saudara Nabi Muhammad s.a.w).
b) Sumbangan kerajaan Bani Abbasiyah.
1. Semasa pemerintahan Khalifah Harun al-Rasyid dan anaknya al-Makmun – Baghdad menjadi kota intelektual.
2. Karya asing seperti falsafah dan sains Yunani diterjemahkan ke dalam bahasa arab.
3. Baitulhikmah (institusi keilmuan) telah dibina.
4. Kegiatan penulisan terbahagi kepada 3 tahap iaitu mencatat segala idea atau percakapan, mengumpul idea yang serupa atau hadis Nabi Muhammad s.a.w. mengarang (dalam bahagian dan bab yang berbeza antara satu sama lain).
5. Penglibatan ulama dalam penulisan – fikah, tafsir, sejarah.
6. Iman terkenal seperti Ibn Ishaq (sejarah hidup Nabi Muhammad s.a.w), Abu Hanifah (fiqah dan ijtihad).
7. Ketika ini berlaku pemisahan ilmu tafsir, sirah dan hadis.
c) Sumbangan Bani Abbasiyah dalam penterjemahan.
1. Terjemahan ke bahasa Arab dibuat daripada bahsa yunani, Suriani dan Yunani.
2. Orang Islam Islam menterjemah dan mencipta serta membuat pembaharuan, menghurai, menambahbaik karya tersebut ke bahasa Arab.
3. Islam memelihara warisan ilmu itu ketika Eropah dilanda Zaman Gelap (Eropah kurang menghargai ilmu).
4. Penyelidikan sarjana Islam kemudiannya diterjemaah pula ke bahsa asing(Eropah) yang membawa kebangkitan Eropah seperti Zaman Renaissance.
(5) Kerajaan Turki Uthmaniyah.
(a) Latar belakang kemunculan Kerajaan Turki Uthmaniyah.
1. Kelemahan Kerajaan Abbasiyah menyebabkan munculnya kerajaan kecil seperti Saljuk di Turki.
2. Salah sebuah pemerintahan di bawah pengaruh Saljuk ialah Anatolia, tetapi pemerintah Anatolia bebas mentadbir.
3. Kemudian kerajaan kecil Anatolia ini menguasai kerajaan lain hingga membentuk kerajaan Turki Uthmaniyah.
4. Uthmaniyah berasal dari nama pengasas kerajaan ini iaitu Uthman b. Ertughrul. Beliau ialah amir (gabenor Saljuk) kawasan barat Anatolia yang bersempadan empayar Byzantine (Rom Timur) maka ancaman disini amat tinggi.
5. Kemudian Byzantine ditumpaskan oleh Uthman, maka ramai ghazi (pahlawan tentera) dan pemimpin masyarakat bersatu di bawah uthman memperluaskan taklukan.
b) Perluasan empayar Kerajaan Turki Uthmaniyah.
1. Empayar bermula di sekitar Anatolia, kemudian Bursa dijadikan ibu negeri ketika pemerintahan Uthman.
2. penggantinya iaitu Orhan I meluaskan jajahan seperti Marmara, Ankara.
3. Kemudiannya Murad I dan Bayezid I menguasai jajahan seperti Bulgaria, Sofia, Albania, Kosovo.
4. Mehmed II pula berjaya menawan Istanbul (Constantinople) iaitu ibu kota Ron Timur.
5. Pada awal abad ke-20, empayar ini merosot keranan pemimpin lemah, keruntuhan sistem cukai dan pemberontakan.
c) Sumbangan Kerajaan Turki Uthmaniyah
1. Bertahan selama 600 tahun sebagai empayar Islam sehingga berperanan membentuk kesatuan orang Islam seluruh dunia.
2. Istanbul menjadi pusat pentadbiran dunia Islam.
3. apabila Sultan Selim I menguasai Makkah kerajaan ini dianggap pelindung umat Islam seluruh dunia.
4. Kanun Suleiman diperkenalkan sebagai perundangan yang melindungi nyawa, harta dan kehormatan individu tanpa mengira bangsa dan agama.
5. Kerajaan ini memperkenalkan sistem jawatan seperti kadi dan mufti. Jawatan Sheikh-ul-Islam pila ialah ketua ulama yang mengeluarkan fatwa.
6. Dari segi ekonomi- Istanbul menjadi kota perdagangan timur dan barat, dunia Islam dan bukan Islam.
7. Hubungan perdagangan Turki meliputi pelabuhan di sepanjang Laut Mediterranean, Tengah, Merah dan Hindi.
8. Menukarkan sistem bangsawan berasaskan susun lapis masyarakat kepada sistem menggalakan kecemerlangan individu – mobility sosial meluas khasnya di jajahan Eropah.
9. Sistem pendidikan – sistem madrasah, sekolah pendidikan akademik, sekolah sastera, maktab tentera, kolej perubatan.
10. Penulisan ensiklopedia – berkaitan sains Islam.
11. Perpustakaan ditubuhkan di masjid, hospital, rumah.
12. Seni bina – masjid Sultan ahmed (masjid biru) di Istanbul.
(6) Faktor penyebaran Islam ke Eropah.
a) Kekuatan pasukan tentera Islam.
1. Pegangan akidah dan akhlak yang kukuh menjadi asas kekuatan kerajaan Islam menentang Eropah.
2. Semangat Ghazi Zaman Uthmaniyah membentuk semangat pahlawan berkorban jiwa raga demi menyebarkan Islam. Kesannya – kejayaan memperluaskan kuasa ke Eropah.
3. Sistem ketenteraan Uthmaniyah – senjata moden (meriam besar), tentera berkuda, kumpulan infantry yang kuat.
4. Kumpulan Janissari Uthmaniyah ialah kumpulan elit terlatih dalam perang.
5. Kekuatan armada laut – pada zaman Suleiman al-Kanuni armada ini mengawal kawasan Laut Mediterranean.
b) Politik tidak stabil di Eropah.
1. Perang antara kerajaan kecil di Eropah memudahkan Islam meluaskan kuasa.
2. Kemasukkan tentera Uthmaniyah ke Eropah pada awalnya atas permintaan Maharaja John VI Cantacuzens yang meminta bantuan Orhan menuntut takhta kerajaan Byzantine.
3. Kejatuhan Byzantine – memberi peluang kepada penyebaran Islam di Eropah.
4. Institusi gereja di Eropah runtuh – penyalahgunaan kuasa, pergaduhan para pemimpinnya. Maka rmaai penganut Kristian memeluk Islam.
c) Dasar pemerintahan Islam.
1. Dasar diplomasi dan toleransi – masyarakat Eropah tidak dipaksa memeluk Islam.
2. Kedudukan, perundangan dan harta Gereja Ortodok diiktiraf, kerajaan Uthmaniyah tidak mencampuri hal keagamaan Kristian.
3. Dasar berasaskan kecemerlangan individu dan bukan keturunan menarik minat orang Eropah memeluk Islam.
4. Kerajaan Islam tetap membina sekolah, rumah sakit dan kawasan perdagangan rakyat di jajahan Eropah.
d) Peranan penghijrah Turki dan pendakwah Islam.
1. Ramai orang Turki berhijrah ke Balkan seperti kawasan Thrace, utara Bulgria dan Albania yang didiami ahli sufi.
2. Mereka bersama ahlisufi menarik minat orang Kristian memeluk Islam kerana sifat toleransi. Ahli sufi.
(7) Perembungan tamadun Islam dengan tamadun lain.
a) Kawasan pertembungan tamadun.
1. Khalifah al-Rasyidin (Khalifah Umar) bertembung dengan tamadun Yunani Rom ketika bertapak di Mesir.
2. Kemudian perluasan kuasa ke Baghdad pula menyebabkan pertembungan dengan tamadun Parsi dan Islam.
3. Apabila Bani Umaiyah menakluki Afrika Utara dan Sepanyol berlakulah pertembungan antara tamadun Islam dan Eropah.
b) Cara pertembungan berlaku.
1. Perdagangan – Nabi Muhammad s.a.w pernah berniaga di Syam(Syria). Pedagang Islam juga berniaga di kawasan Teluk Parsi hingga ke China ( bertembung dengan tamadun China).
2. Diplomatik – kerajaan Bani Umaiyahh menghantar peneroka ke utara Selat Gibraltar di selatan Sepanyol. Mereka bertemu petempatan bukan Islam seperti di Cordova, Valencia untuk membuat hubungan diplomatic. Kesannya mereka memahami konsep aman dalam cara hidup orang Islam.
3. Penaklukan – kerajaan Islam membentuk ekspedisi tentera dan bertembung dengan tamadun luar, contohnya menakluk Iran/Iraq (tamadun Parsi), Mesir/Afrika Utara (tamadun rom-empayar Byzantine).
4. Kebudayaan – kemasukan Islam ke Sepanyol menyebabkan bahasa Arab menjadi bahasa utama di situ. Lahir golongan Mozarab iaitu orang tempatan beragama Kristian tetapi mengamalkan budaya Islam dan berbahasa Arab.
5. Intelektual – Ilmuan Islam mendalami ilmu tamadun Eropah dan berlaku pertembungan antara ahli fikir Islam dengan bukan Islam.
c) Kesan pertembungan tamadun dari segi agama, ekonomi dan sosial.
1. Keagamaan – mengubah akidah penduduk taklukan kepada kepercayaan kepada Allah, tetapi Islam tidak menghapuskan adat dan budaya yang tidak bertentangan Islam.
2. Kesan perluasan kawasan yang diperintah Islam – kawasan penyebaran pengaruh Islam diperluaskan.
3. Lahir pelbagai kerajaan Islam – kerajaan Delhi/Mughal di India, kerajaan Umaiyah, Abbasiyah, Uthmaniyah.
4. Penguasaan ekonomi – keselamatan lalauan pedagang dikawal oleh kerajaan Islam. Pedagang Islam berdagang meliputi ke India, Ceylon, alam Melayu dan China di timur, Sepanyol, Perancis di barat.
5. Urbanisasi – berlaku kesan kemajuan pedagang Islam.
6. Organisasi sosial – Islam memberi penyelarasan undang – undang yang saksama kepasa semua lapisan masyarakat.
7. pendidikan – merangkumi penguasaan pendidikan agama, sains, teknologi, sejarah, matematik.
8. Tatatertib kehidupan harian seperti cara berpakaian, berfikir, bertutur telah berubah. Di Sepanyol, ketika pemerintahan Bani Umaiyah orang Eropah bertutur bahasa Arab dan berpakaian seperti orang Islam.
9. Golongan Mudejar ialah orang Islam minority di bawah pemerintahan Kristian, mereka menyebarkan cara hidup Islam tersebut.
d) Kesan pertembungan tamadun dari segi ilmu pengetahuan.
1. Cendekiawan Islam dan bukan Islam bertukar pendapat dan ilmuan Islam menterjemah karya Yunani seperti Aristotle, Plato, Galen.
2. Penterjemahan pesat berlaku kerana adanya perpustakaan yang membolehkan bahan kajian ini disimpan.
3. Ilmu perubatan – Zakaria al-Razi menterjemah karya Galen menghasilakn kitab Al-Hawi.
4. Matematik dan astronomi – al-Khawarizmi, al-Batani.
5. Politik dan undang-undang – al Farabi, al-Mawardi.
6. Ilmu Mantik dan falsafah – Ibn Sina, Ibnu Rushd.
7. Seni bina – Masjid Cordova, istana Alhambra di Granada.
8. Kesusteraan – Omar Khayyam, Jalal ad-Din.
9. Pengembaraan – Ibn Battuta, al – Mascudi.
<

DATO ONN JAAFAR



DATO ONN JAAFAR

 

Dato Onn Jaafar (12 Februari 1895 - 19 Januari 1962). Beliau ialah pengasas dan Presiden Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO). Beliau dilantik sebagai Menteri Besar Johor pada 1 Oktober 1946 tetapi tiga tahun kemudian, meletakkan jawatan untuk menumpukan perhatiannya kepada UMNO.

 Kehidupan awal

Beliau dilahirkan di Bukit Gambir, Johor Bahru, Dato Onn ialah anak kepada Datuk Jaafar bin Haji Muhammad, Menteri Besar Johor yang pertama. Seorang kerabat diraja Johor, beliau dipelihara oleh Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar sejak kecil, dan mendapat pendidikan Melayu sebelum melanjutkan pelajarannya di England.
Dato Onn bekerja sebagai wartawan pada tahun 1930 ketika berumur 35 tahun, dan pada tahun 1934, menjadi pengarang Lembaga Malaya dan Harian Lembaga. Disamping itu, beliau juga pernah menjadi ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Johor. Semasa zaman Pendudukan Jepun, Dato Onn menjadi Ketua Pejabat Kawalan Makanan Negeri Johor.

[sunting] Kerjaya politik

Dato' Onn pernah bertugas sebagai Pegawai Daerah dalam pentadbiran penjajah British, tetapi kemudian berhenti kerana membantah dasar-dasar jajahan.
Pada 1 - 4 Mac 1946, 41 buah persatuan Melayu telah berhimpun di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur untuk menghadiri Kongres Melayu pertama yang diadakan untuk menentang Malayan Union yang diperlihatkan sebagai ancaman terhadap hak istimewa orang Melayu dan kedudukan sultan-sultan Melayu. Hasil daripada mesyuarat ini, sebuah badan yang mewakili orang Melayu telah ditubuhkan ketika Kongres ketiga diadakan di Johor Bahru pada 1 Mei 1946. Disebabkan Dato Onn amat aktif dalam gerakan nasionalisme Melayu, kongres itu melantik beliau sebagai presiden pertama.
Pada 1 Oktober 1946, Datuk Onn dilantik menjadi Menteri Besar Johor. Tiga tahun kemudian, beliau meletakkan jawatan untuk menumpukan masanya kepada UMNO. Di bawah kepimpinannya, UMNO berjaya memaksa kerajaan British untuk membubarkan Malayan Union dan diganti dengan Persekutuan Tanah Melayu. Persekutuan Tanah Melayu 1948 mengekalkan kedudukan Raja-raja Melayu dan memperketatkan syarat-syarat kerakyatan, serta memberi hak istimewa Melayu.
Datuk Onn kemudian berasa kecewa dengan apa yang beliau menganggap sebagai dasar-dasar perkauman UMNO, dan mencadangkan bahawa keahlian parti dibuka kepada semua penduduk Tanah Melayu, tanpa mengira kaum, dan nama UMNO ditukarkan menjadi "Pertubuhan Kebangsaan Penduduk Tanah Melayu Bersatu". Oleh sebab cadangan itu ditentangkan, Dato Onn meletakkan jawatan sebagai presiden UMNO apabila persidangan Majlis Mesyuarat Agung Keenam diadakan pada 25 - 26 Ogos 1951.
Dato Onn kemudian menubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya (IMP) pada 26 Ogos, 1951. Malangnya, parti tersebut tidak mendapat sokongan daripada orang Melayu. Pada tahun 1954, beliau meninggalkan parti itu untuk menubuhkan Parti Negara bagi tujuan bertanding dalam pilihan raya umum yang pertama di Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1955. Parti Negara menyekatkan keahlian bukan orang Melayu dalam satu percubaan untuk memperoleh sokongan daripada orang-orang Melayu. Walaupun demikian, partinya masih gagal mendapat sokongan dan tidak memenangi sebarang kerusi dalam pilihan raya itu. Bagaimanapun, Dato Onn masih berusaha untuk mendapatkan tempat dalam politik. Akhirnya, beliau berjaya mendapat satu kerusi di kawasan parlimen Kuala Terengganu Selatan dalam Pilihan Raya Umum 1959 dengan bantuan parti PAS.
Dato Onn Jaafar mendirikan rumah tangga bersama Datin Halimah Hussein, dan salah seorang daripada anak mereka ialah Allahyarham Tun Hussein bin Dato' Onn. Beliau meninggal dunia pada tahun 19 Januari 1962 dan dikebumikan di Makam Mahmoodiah, Johor Bahru, Johor.

[sunting] Garis masa

· 1895: Dilahirkan di Bukit Gambir, Johor Bahru .
· 1901 Menjadi anak angkat Sultan Ibrahim dan menghabiskan masa di Istana Johor. Belajar bahasa Inggeris dengan wanita Inggeris.
· 1902 Ibunya Rugayah meninggal dunia
· 1903 Belajar di Alderburgh Lodge School, Suffolk, England . Dia ke sana sebagai pengiring putera-putera Sultan Johor.
· 1910 25 Mac kembali ke Johor dengan perawakan Barat.
· 1910-1911 Belajar di di Maktab Melayu Kuala Kangsar agar 'diMelayukan'.
· 1911 Kerani sambilan di Jabatan Setiausaha Kerajaan Johor .
· 1911 Berkahwin kali pertama Rafeah Abdullah ( gadis Cina, anak angkat bapanya).Mendapat 4 anak dan isterinya meninggal dunia.
· 1915 Berkahwin kali ke-2 dengan Che Jamilah dan mendapat anak - Ismail bin Onn. Isterinya meninggal dunia.
· Berkahwin kali ke-3 dengan Che Kah, seorang pelakon Bangsawan.
· 1917 Menyertai Pasukan Tentera Johor dan ditempatkan di Pulau Belakang Mati, Singapura- markas JMF. Pangkat Leftenan.
· 1919 Berkahwin kali ke-4 dengan Halimah Hussein , janda adiknya.Mendapat 3 anak termasuk Hussein Onn.
· 1920 Bekerja semula di Pejabat Pnasihat Johor tetapi dipecat oleh Sultan Ibrahim pada 31 Jun 1920 kerana membidas baginda tanpa berselindung berkaitan isu harta.
· 1922 Diterima bekerja semula sebagai penolong pegawai di Pejabat Tanah Johor kerana pujukan Tengku Ismail.
· 1923 Pegawai di Pejabat Tanah Muar
· 1924 Penolong Pemungut Hasil Tanah Muar dengan gaji RM1440.00.
· 1927 Pindah ke Johor Bahru dengan jawatan yang sama. Pegawai British menahan elaun RM200.00 setahun, tidak diberi motokar kerajaan dan tidak disediakan rumah kerajaan sedangkan pegawai British mendapat pelbagai kemudahan.
· 1927-1936 Dibuang negeri ke Singapura oleh Sultan Ibrahim kerana menyiarkan berita Sultan Ibrahim memperalatkan JMF sebagai buruh paksa dalam akhbar Sunday Mirror. Sultan Ibrahim membina padang lumba kuda dan membuka ladang di Pagoh, Tasek Utara dan Pasir Pelangi menggunakan JMF.
· 1930-1936 (umur 35): Bertugas sebagai wartawan akhbar-akhbar Melayu di Singapura
· 1934 (umur 39): Menjadi pengarang Lembaga Malaya dan harian Lembaga.
· 1936-1941 Menjadi Ahli Majlis Mesyuarat Negeri Johor
· 19421945: Menjadi Ketua Pejabat Kawalan Makanan Negeri Johor
· 1945-1946 Menjadi Pegawai Daerah Batu Pahat
· 1946-1949 Memimpin Pergerakan Melayu Semenanjung, Johor.
· 1946 Menganjurkan Kongres Melayu 1946
· 1946-1951 (umur 51): Menubuhkan UMNO dan menjadi presidennya yang pertama. Beliau dilantik sebagai Menteri Besar Johor pada 1 Oktober.
· 1949 (umur 54): Meletakkan jawatan Menteri Besar Johor dan menumpukan kepada UMNO.
· 1951 Pengerusi Rural and Industrial Development Authority (RIDA).
· 1951 (umur 56): Cadangan membuka keahlian UMNO kepada semua kaum telah ditolak. Maka Dato' Onn meletakkan jawatan sebagai Presiden UMNO dalam persidangan Majlis Mesyuarat Agung Keenam pada 25 dan 26 Ogos 1951.
· 1951 Menubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya (IMP).
· 1954 (umur 59): Menubuhkan Parti Negara mengganti Parti Kemerdekaan Malaya. Tujuan penubuhan parti tersebut adalah untuk bertanding dalam pilihan raya umum yang pertama pada tahun 1955.
· 1955 Kalah dalam Pilihan raya Persekutuan 1955
· 1959 Ahli Dewan Rakyat - sebagai anggota pembangkang (dikatakan menyertai PAS).
· 1959 (umur 64): Mendapat satu kerusi di kawasan Parlimen Kuala Terengganu Selatan dalam pilihan raya Persekutuan.
· 1962 (umur 67): Meninggal dunia dan dikebumikan di Makam Mahmoddiah Johor Bahru.



DATO' ONN PENGASAS NEGARA BANGSA.


Dato' Onn PengasasNegara Bangsa



YANG Dipertua pertama UMNO, Allahyarham Dato’ Onn Jaafar telah dimartabatkan sebagai Pengasas Sebuah Negara Bangsa dalam sejarah kemerdekaan negara.
Badan Perhubungan UMNO Negeri Johor mahu Allahyarham dirujuk demikian setelah mengambil kira sumbangannya menyatupadukan penduduk  negara ini, termasuk ketika memulakan langkah tersusun menentang Malayan Union.

Persidangan Kebangsaan Mengenai Dato’ Onn di Persada Johor pada 1 hingga 4 Disember lalu, dalam resolusinya menekankan bahawa Dato’ Onn adalah tokoh yang memupuk perpaduan Melayu, mencetus semangat nasionalisme, menggerak perpaduan kaum, menebus maruah bangsa, menegak keadilan ekonomi dan kesejahteraan sosial.

Sehubungan itu, resolusi berkenaan juga mencadangkan supaya Kerajaan Persekutuan menubuhkan Kursi Dato’ Onn bagi meneruskan pengajian pemikirannya manakala Kerajaan Negeri Johor diminta menyediakan geran biasiswazah bagi tujuan penyelidikan di peringkat sarjana.

Seramai 30 tokoh pelbagai latarberlakang termasuk sejarah, perundangan, sosiologi dan kebudayaan membentangkan kajian dan buah fikiran masing-masing dalam persidangan empat hari itu.

Ia menjadi lebih bermakna apabila anak Dato’ Onn sendiri, Dato’ Jaafar dan Prof Syed Hussein Al-Attas dijemput mengkisahkan perjuangan Allahyarham dari pengalaman dan pemerhatian mereka sendiri.

Kedua-dua sesi pengkisahan tersebut memberi kesan yang amat mendalam kepada peserta persidangan untuk mengenali hidup Dato’ Onn, terutama peristiwa-peristiwa kecil yang tidak pernah didokumenkan, tetapi mempunyai makna penting dan mempengaruhi sejarah perjuangannya.

Persidangan itu adalah program kemuncak mengimbas perjuangan Dato’ Onn sempena ulangtahun UMNO ke-60 yang dianjurkan Badan Perhubungan UMNO Negeri Johor dan Kerajaan Negeri Johor, melalui Yayasan Warisan Johor.

Sejak awal tahun, pelbagai program lain telah disempurnakan dalam memperingati perjuangan dan sumbangan Dato’ Onn termasuk memaparkan semula perhimpunan orang Melayu di Batu Pahat, dalam langkah pertama menentang Malayan Union, ciptaan penjajah Inggeris.

Kalau 60 tahun lalu, lebih 15,000 orang Melayu dengan diketuai Dato’ Onn berhimpun buat julung kalinya secara terbuka menentang Malayan Union di Batu Pahat, pemaparan semula di tempat yang sama pada 26 Febuari lalu, disertai lebih 20,000 orang.

Dalam program itu, Presiden UMNO, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, dalam ucapannya mengiktiraf perjuangan Dato’ Onn dan menyeru ahli-ahli parti supaya mengekalkan perpaduan.

Peristiwa penentangan terhadap Malayan Union itu merupakan titik tolak pembebasan tanah air kerana pelaksanaan gagasan penjajah tersebut akan menyebabkan negara ini terus dijajah dan diperintah secara langsung dari United Kingdom.

Di samping memaparan penentangan terhadap Malayan Union, program  mengimbas perjuangan Dato’ Onn itu dipenuhi dengan acara lain seperti pameran bergerak, pertandingan esei di peringkat sekolah, kembara Dato’ Onn, perhimpunan mengingati penubuhan UMNO di Istana Besar Johor Bahru dan persembahan teater muzika Balada Sang Adiputera.

Malah, dalam perhimpunan di Istana Besar pada 11 Mei, Duli Yang Maha Mulia Sultan Johor berkenan berangkat mencemar duli bersama-sama pemimpin UMNO dan rakyat jelata di perkarangan istana itu.


Erti Mewarisi Perjuangan

BARANGKALI dalam tanggapan kebanyakan kita, lebih-lebih lagi generasi muda, Dato’ Onn Jaafar telah gagal dalam perjuangan politiknya. Asas tanggapan ini adalah kerana beliau memilih untuk tidak terus memimpin Umno, dan kerananya tidak pula dapat memimpin negara sebagai Perdana Menteri, sebagaimana penggantinya sebagai Yang Dipertua Umno, Almarhum Tunku Abdul Rahman.

Namun, apakah perjuangan seseorang tokoh politik itu hanya wajar dinilai sebagai berjaya apabila ia memegang tampuk kekuasaan negara? Walhal, begitu ramai pemimpin muncul silih berganti, zaman-berzaman, mencurahkan bakti perjuangan dalam sejarah panjang pembentukan negara kita, yang bebas lagi merdeka ini.

Lalu, Umno Johor mengangkat Dato’ Onn sebagai tokoh yang perlu diberikan tempat yang sewajarnya sempena 60 tahun usia parti, kerana baktinya sebagai pelopor perjuangan kemerdekaan. Dato’ Onn bukan teraju negara apabila tanahair ini merdeka pada 1957, tetapi beliau meninggalkan pengaruh dan pemikirannya sebagai warisan kepada bangsa.

Walaupun Dato’ Onn dalam sejarah politiknya keluar dari Umno, pernah menubuhkan dua parti lain, menjadi pembangkang dalam dewan perwakilan, tetapi inti perjuangannya terpahat dengan teguh. Laungan perjuangan Hidup Melayu yang dicetuskannya, lebih 60 tahun lalu, tidak sekadar satu slogan, tetapi sarat dengan isi perjuangan membela kedudukan Raja-Raja, agama, bahasa, kebudayaan, pendidikan, ekonomi dan hak-hak istimewa orang Melayu. 

Beliau menyedarkan orang Melayu betapa Malayan Union adalah satu ancaman yang akan melenyapkan bangsa di tanah airnya sendiri. Pelaksanaan Malayan Union menyebabkan negara ini terus diperintah secara langsung dari United Kingdom dan kita kekal dijajah. Ia bermakna terhakisnya kuasa Raja-Raja Melayu, lenyaplah kerajaan-kerajaan Melayu dan hilanglah identiti Melayu di buminya sendiri.

Setiap negeri-negeri Melayu, yang asalnya terdiri daripada kerajaan-kerajaan Melayu dalam sistem pemerintahan Raja-Raja Melayu, dipecah perintah secara berasingan oleh Inggeris. Kerakyatan terbuka kepada semua orang, tidak kira siapa sahaja yang datang mahu bermastautin di negara ini.

Hampir dua tahun lamanya, Dato’ Onn berhadapan dengan Inggeris, memujuk Raja-Raja Melayu, mengumpulkan kekuatan suara dan perpaduan orang Melayu untuk menggagalkan Malayan Union. Gerakan mendesak Inggeris tanpa mengenal jemu dan penat lelah itu, akhirnya membuahkan hasil apabila penjajah akur untuk menguburkan Malayan Union selepas 21 bulan dilaksanakan dan menggantikannya dengan Persekutuan Tanah Melayu.

Idea kenegaraan Dato’ Onn diterima oleh Inggeris dalam merencanakan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948. Dalam proses menyediakan perjanjian itu, beliau mengetuai pasukan orang Melayu memastikan Raja-Raja Melayu, agama Islam, bahasa Melayu dan hak istimewa orang Melayu menjadi dasarnya.

Idea ini menjadi teras dalam perjuangan Umno dan orang Melayu, sekalipun beliau meninggalkan parti dalam usaha mencari strategi lain pula untuk mendapatkan kemerdekaan. Beliau menyedari bahawa Inggeris mahu melihat ada kerjasama antara kaum sebagai syarat kemerdekaan, berikutan penentangan terhadap Malayan Union dan pembentukan Persekutuan Tanah Melayu, tidak pun mendapat sokongan kaum lain.

Dato’ Onn memilih keluar dari UMNO apabila cadangannya membuka pintu parti kepada kaum lain tidak dapat diterima oleh orang Melayu. Orang Melayu ketika itu berasa ganjil dengan idea tersebut, tanpa dapat memahami ia bertujuan meletakkan semua kaum di bawah satu naungan. Tapi, apabila akhirnya idea pakatan antara parti dicetuskan melalui penubuhkan Perikatan, Dato’ Onn menubuhkan Parti Negara, namun masa sudahpun beredar dan tidak mengizinkan beliau kembali ke arus perdana.

Begitupun, yang jelas ialah, idea kenegaraan Dato’ Onn itu terus diwarisi dan diamalkan oleh kepimpinan UMNO selepasnya. Ia menjadi petunjuk dan panduan dalam pembentukan sebuah negara bangsa. Dari idea perjuangan itulah kita beroleh pengiktirafan sempadan negara kita sendiri apabila mendapat kemerdekaan. Sebab itu, Dato’ Onn tidak sehaluan dengan beberapa pemimpin politik sezamannya, yang cenderung menerima konsep Indonesia Raya untuk mencapai kemerdekaan bersama dengan negara jiran.

Pembentukan negara bangsa menjadi lebih jelas apabila kita dipandu oleh Perlembagaan Negara yang dimasyhurkan pada tahun 1957 sempena menempa kemerdekaan. Asas-Asas Perlembagaan Persekutuan itu diambil bulat-bulat daripada Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu yang diusahakan oleh Dato’ Onn.  Maka, terbelalah Raja Melayu, terpeliharalah Agama Islam, diiktiraf kedudukan bahasa Melayu dan kekal hak-hak orang Melayu dibuminya.

Perkembangan kependudukan di Tanah Melayupun menjadi terkawal dengan adanya peraturan kewarganegaraan. Kaum pendatang yang masuk beramai-ramai di zaman penjajah, ditawarkan keistimewaan sebagai warganegara negara ini dan dilindungi serta mempunyai suara di bawah sistem demokrasi.  

Ketiga-ketiga ciri utama tadi iaitu kedaulatan sempadan negara, Perlembagaan Negara dan kewarganegaraan adalah asas pembentukan negara bangsa, yang diasaskan perjuangannya oleh Dato’ Onn. Inggeris menerima usaha tersebut dengan mengambil kira faktor-faktor sejarah, tradisi, ekonomi dan sosial, yang sudah sekian lama wujud di Semenanjung Tanah Melayu. Lantas ia berperanan menstabilkan sistem politik negara.

Sewajarnya kita berterima kasih kerana idea kenegaraan itu telah menghasilkan formula yang memupuk perpaduan Melayu, mencetus semangat nasionalisme, menggerak perpaduan kaum, menebus maruah bangsa, menegak keadilan ekonomi dan kesejahteraan sosial.

Saya berharap generasi muda dapat menghayati idea kenegaraan ini, sebagai bekalan dan pedoman untuk memahami erti mewarisi perjuangan, agar ia terus subur dan segar dalam menempa kemajuan masa depan. –Sedutan Ucapan Dato’ Abdul Ghani Othman, Menteri Besar Johor di majlis Perasmian Persidangan Kebangsaan Mengenai Dato’ Onn.


RESOLUSI

Persidangan Kebangsaan Mengenai Dato’ Onn yang diadakan pada 1 hingga 4 Disember 2006, di Persada Johor Bahru, yang dianjurkan oleh Badan Perhubungan Umno Negeri Johor dan Yayasan Warisan Johor, dengan kerjasama Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Gapena), Akademi Pengajian Melayu Universiti Malaya, Jabatan Sejarah Universiti Malaya dan Jabatan Sejarah Universiti Kebangsaan Malaysia; yang dihadiri 350 peserta yang mewakili pelbagai pertubuhan dari seluruh negara serta dari Singapura dan Indonesia mengambil ketetapan sebagaimana berikut:

PERTAMA; memartabatkan Allahyarham Dato’ Onn Bin Jaafar, untuk dirujuk sebagai sebagai Pengasas Sebuah Negara Bangsa.

Pengiktirafan ini amatlah wajar dan tepat dengan mengambil kira sumbangan Dato’ Onn sepanjang hayatnya dalam mempelopori perjuangan kemerdekaan dengan mewariskan idea kenegaraannya kepada rakyat negara ini.

Sepanjang perjuangannya yang penuh liku-liku itu, Dato’ Onn ternyata menjadi pemupuk perpaduan Melayu, penggerak perpaduan kaum, pencinta kedamaian, penyelamat Raja-Raja Melayu, penebus maruah bangsa, penegak keadilan ekonomi dan pejuang kesejahteraan sosial.

KEDUA; mencadangkan kepada Kerajaan Malaysia supaya menubuhkan Kursi Dato’ Onn Mengenai Pembinaan Bangsa di Universiti Malaya.

Penubuhan Kursi ini bertujuan memberi penghormatan dan pengiktirafan kepada Allahyarham Dato’ Onn serta mendalami lagi pemikirannya sebagai Pengasas Sebuah Negara Bangsa, agar idea kenegaraannya bukan sekadar diwarisi, malah terus difahami dan dihayati sebagai panduan dan pedoman kepada generasi demi generasi.

Kursi ini hendaklah dipegang oleh tokoh akademik yang pakar dalam bidang kenegaraan dan pembinaan bangsa untuk terus memberi sumbangan kepada pemikiran tersebut.

KETIGA; mencadangkan kepada Kerajaan Negeri Johor supaya mewujudkan geran penyelidikan dan biasiswazah Dato’ Onn.

Johor Bahru
4 Disember 2006

SINTAKSIS - SPESIFIKASI PEMBINAAN ITEM UJIAN



SINTAKSIS
Mata pelajaran             :           BM SJK

Spesifikasi Pembinaan Item Objektif

Konstruk
Tajuk
Aras Kesukaran
Klasifikasi
Kunci Jawapan
Kod Pembina
PS1.1.
Pilih ayat-ayat yang betul
Tinggi
Pemikiran
B



     
            Pilih ayat-ayat yang betul.

1.         I.          Aduhai, malangnya nasibku hari ini!
            II.         Aduh, berani kau menentang aku!
            III.       Cis, sejuknya air telaga ini!
                        IV.       Wahai anak-anak, dengarlah nasihat ibu bapa!

                        A.        I dan II
                        B.         I dan IV
                        C.        II  dan III
                        D.        III dan IV
Komen :

1. Tiada


Keakuran
Ketepatan dan kejelasan

Kesesuaian

Kurikulum
Spesifikasi
Peluang
Konstruk
Tajuk
Jelas
Aras Kesukaran
Penting
Adil
/
/
/
/
/
/
/
/

/











Mata pelajaran             :           BM SJK

Spesifikasi Pembinaan Item Objektif

Konstruk
Tajuk
Aras Kesukaran
Klasifikasi
Kunci Jawapan
Kod Pembina
PS1.3
Polisim
Tinggi
Pemikiran
C



Pilih ayat-ayat yang menggunakan perkataan bergaris dengan betul.

I           Setelah Datuk Lim dibebaskan daripada tahanan, fikiran Datuk Lim cerah
semula.
II. Masa depan Ali semakin cerah semenjak dia bekerja di syarikat itu.
III. Ameera gemar memakai baju yang berwarna cerah.
IV.       Penglihatannya cerah setelah memakai kaca mata.

A. III sahaja
B. II dan III sahaja
C. II, III dan IV sahaja
D. I , II , III dan IV
Komen:
i. menyentuh sensiviti kaum ( Datuk Lim tukar kepada –nya )
ii. perkataan dia ( ayat II ) dibuang

I           Setelah  dibebaskan daripada tahanan, fikirannya cerah
semula.
II. Masa depan Ali semakin cerah semenjak  bekerja di syarikat itu.
III. Ameera gemar memakai baju yang berwarna cerah.
IV.       Penglihatannya cerah setelah memakai kaca mata.

A. I dan II
B. I dan III
C. II dan IV
D. III dan IV

Keakuran
Ketepatan dan kejelasan

Kesesuaian

Kurikulum
Spesifikasi
Peluang
Konstruk
Tajuk
Jelas
Aras Kesukaran
Penting
Adil
/
/
/
/
/
/
/
/
/




Mata pelajaran             :           BM SJK

Spesifikasi Pembinaan Item Objektif

Konstruk
Tajuk
Aras Kesukaran
Klasifikasi
Kunci Jawapan
Kod Pembina
PS 2
Ayat Sama Maksud
Tinggi
Pemikiran
A



     
            Pilih ayat yang sama maksud dengan ayat yang diberikan

1. Dua orang polis menembak mati seorang penculik yang melarikan wang tebusan

A. Seorang penculik yang melarikan wang tebusan telah ditembak mati oleh dua orang polis
B. Seorang penculik ditembak mati dua orang polis yang cuba melarikan wang tebusan
C. Dua orang penculik yang m,elarikan wang tebusan telah ditembak mati oleh seorang polis
Komen :

i. Gangguan jawapan boleh ditambah bagi menguatkan lagi soalan

1.         Dua orang polis menemabak mati seorang penculik yang melarikan wang
            tebusan

A         Seorang penculikj yang melarikan wang atebusan telah ditembak
            Mati oleh duas orang polis
B          Seorang penculik ditembak mati dua orang polis yang cuba
            Melarikan wang tgebusan
C         Dua orang penculik yang melarikan wang tebusan telah ditembak mati oleh seorang polis.
D         Dua orang penculik  menembak mati dua orang polis yang melarikan wang tebusan

Keakuran
Ketepatan dan kejelasan

Kesesuaian

Kurikulum
Spesifikasi
Peluang
Konstruk
Tajuk
Jelas
Aras Kesukaran
Penting
Adil
/
/
/
/
/
/
/
/

/

Mata pelajaran             :           BM SJK

Spesifikasi Pembinaan Item Objektif

Konstruk
Tajuk
Aras Kesukaran
Klasifikasi
Kunci Jawapan
Kod Pembina
PS 2.6
Ayat Majmuk
Tinggi
Pemikiran
D



     
            Isi tempat kosong dengan jawapan paling sesuai.

1.         Murid-murid yang bakal menduduki peperiksaan pada hari esok perlu mendapat tidur yang cukup. ________________ badan dan otak mereka akan menjadi cergas dan cerdas.

           
A. Sehubungan dengan itu
B. Namun demikian
C. Tambahan pula
D. Dengan demikian


Komen             :           Item sesuai.

Keakuran
Ketepatan dan kejelasan

Kesesuaian

Kurikulum
Spesifikasi
Peluang
Konstruk
Tajuk
Jelas
Aras Kesukaran
Penting
Adil
/
/
/
/
/
/
/
/

/














Mata pelajaran             :           BM SJK

Spesifikasi Pembinaan Item Objektif

Konstruk
Tajuk
Aras Kesukaran
Klasifikasi
Kunci Jawapan
Kod Pembina
PS 1
Ayat yang betul
Tinggi
Pemikiran
C



     
            Pilih ayat-ayat yang betul.

            1.         I.          Aduhai, sakitnya mataku ini !
                        II.         Apakah tujuan lawatan itu diadakan ?
                        III.       Encik Kamal baru sahaja membeli sebuah kereta baharu.
                        IV.       Tolong , makan hidangan yang disediakan.


A. I dan II
B. I dan IV
C. II dan III
D. II dan IV

Komen             :           Item sesuai


Keakuran
Ketepatan dan kejelasan

Kesesuaian

Kurikulum
Spesifikasi
Peluang
Konstruk
Tajuk
Jelas
Aras Kesukaran
Penting
Adil
/
/
/
/
/
/
/
/

/