SEKOLAH KEBANGSAAN
PARIT GANTONG,
SUNGAI RAMBAI, 77400
MELAKA.
PERANCANGAN
STRATEGIK PERSATUAN BAHASA 2015 -2020
PENDAHULUAN
Gerak kerja kokurikulum adalah gerak
kerja pendidikan yang dijalankan di dalam dan di luar bilik darjah, berasaskan
lanjutan daripada pembelajaran di bilik darjah. Ini
bertujuan untuk pengukuhan dan pengayaan pembelajaran. Gerak kerja kokurikulum adalah sangat
penting kerana ia menyediakan pengalaman yang menyeluruh di sekolah bagi
perkembangan mental, minat dan bakat, sosial, fizikal dan rohani
murid-murid.
MATLAMAT
Menjadikan kegiatan sukan dan
kokurikulum Bola Sepak sebagai satu kegiatan yang disertai oleh semua anak
didik di sekolah melalui aktiviti-aktiviti yang terancang supaya dapat membawa
keseronokan, memberi peluang berinteraksi dan memenuhi masa lapang dengan
berfaedah serta memupuk semangant kesukanan, kerjasama yang tinggi, bertanggungjawab
dan berkemampuan memberi sumbangan mengharumkan nama sekolah, daerah, negeri
dan negara.
A.SWOT
KEKUATAN
(S)
|
KELEMAHAAN
(W)
|
S1
Guru Penasihat Persatuan sangat
komited dan kreatif.
S2
Guru-guru Persatuan Bahasa mempunyai
pengetahuan dan pengalaman yang luas dalam
melaksanakan aktiviti persatuan.
S3
Pihak pentadbir sentiasa member kerjasama serta memberi ruang secukupnya bagi guru-guru
menjalankan aktiviti.
S4
Semua ahli persatuan mempunyai minat terhadap aktiviti yang dijalankan.
S5
Semua ahli persatuan boleh menulis dan bertutur dalam bahasa Melayu dengan baik
|
S1
Kurang mendapat sambutan dalam kalangan pelajar. Kebanyakan mereka
tidak berminat dengan aktiviti-aktiviti berkaitan dengan bahasa.
S2
Tidak mempunyai ruang atau tempat yang lebih selesa untuk menjalankan aktiviti persatuan.
S3
Sukar melaksanakan aktiviti persatuan yang memerlukan kemudahan ICT kerana
kemudahan yang terhad.
S4
Cabaran untuk mencetuskan minat para pelajar terhadap aktiviti persatuan seperti berpantun,
bersyair, sketsa dll.
S5
Kebanyakan pelajar mempunyai keyakinan diri yang amat rendah dan perasaan malu yang menebal untuk mempamerkan bakat basing-masing.
S6
Terdapat segelintir ahli yang menyertai persatuan hanya sekadar menjadi ahli
pasif.
|
PELUANG ( O )
|
CABARAN/ANCAMAN ( T )
|
01 Persatuan
bahasa telah berkolaborasi dengan
Panitia lain dalam melaksanakan pelbagai program
02 Ahli
Persatuan berpeluang untuk merebut peluang menonjolkan bakat mereka dalam
pelbagai aktiviti yang dianjurkan.
03 Pihak
pentadbir turut memberikan sokongan terhadap aktiviti-aktiviti yang
dijalankan oleh Persatuan bahasa.
|
T1
Pelajar menjadikan aktiviti persatuan sebagai satu medan sekadar untuk
berseronok.
T2
Kesuntukan masa untuk melaksanakan program atau berlatih kerana jadual
persekolahan yang agak padat.
T3
Kesukaran guru untuk melibatkan lebih ramai pelajar dalam
aktiviti-aktiviti persatuan kerana sikap pasif, malu dan tiada keyakinan
dalam diri pelajar.
|
PELAN STRATEGIK PERSATUAN
BAHASA 2015 - 2020
ANALISIS SWOT
ISU STRATEGIK
|
MATLAMAT STRATEGIK
|
Ø Persatuan
Bahasa mensasarkan untuk menarik lebih ramai murid menjadi ahli persatuan.
Ø Fokus
dalam memperkaya dan menghidupkan khazanah budaya seperti
bersyair, berpantun, seloka, sajak dan lain-lain.
|
Ø Melibatkan
lebih ramai pelajar yang berketrampilan dan berani mempamerkan bakat
masding-masing di hadapan khalayak.
Ø Menjadikan
Persatuan Bahasa sebagai wadah
untuk berkarya serta alat yang dapat memupuk semangat bekerjasama dalam
kalangan pelajar pelbagai kaum.
|
OBJEKTIF
|
|
Ø Membantu
pelajar meningkatkan kemahiran berbahasa sama ada dari aspek tulisan mahupun lisan.
Ø Meningkatkan
pencapaian pelajar dalam peperiksaan.
|
RANCANGAN AKTIVITI
TAHUNAN PERSATUAN BAHASA
Perjumpaan
|
Topik/Program
|
Objektif
|
Aktiviti
|
Alat/Bahan/Catatan
|
1
|
Pendaftaran, su-aikenal
dan tak-limat mengenai persatuan
|
Pada akhir per-jumpaan,
pela-jar-pelajar dapat …
1. Mendaftar-kan keahli-an.
2. Mengenali guru pena-sihat dan AJK.
3. Membaca minit me-syuarat a-gung lalu.
|
1.
Pendaftaran
semula ahli lama.
2.
Pendaftaran
diri ahli-ahli baru .
3.
Memperkenalkan
guru-guru penasihat dan AJK kelab.
4.
Membentangkan
kepada ahli tentang isi kandungan minit mesyuarat agung lalu.
5.
Membacakan
perlembagaan kelab kepada ahli.
6.
Memaklumkan
kadar yuran ya-ng perlu dibayar oleh setiap ahli berdasaran minit mesyua-rat
agung yang lalu.
|
1. Borang keahlian.
2. Bukur rekod ke-hadiran kokuri-kulum.
3.
Perlembagaan
kelab.
|
2
|
Kemahiran me-ngendalikan
me-syuarat
|
Pada akhir
per-jumpaan, pela-jar-pelajar dapat …
1. Mengendali-kan minit mesyuarat agung dan mesyuarat
AJK.
|
1. Pelajar-pelajar diajar mengen-dalikan satu
mesyuarat agung dengan betul.
2. Pelajar-pelajar diberi tunjuk a-jar
bagaimana hendak meng-hasilkan satu minit mesyuarat agung dan mesyuarat AJK me-ngikut
format yang sebenar-nya.
3. Membincangkan tentang per-lembagaan
persatuan.
|
1. Buku rekod akti-viti kokurikullum.
2. Buku log kokuri-kulum.
|
3
|
Kemahiran me-nulis
laporan
|
Pada akhir
per-jumpaan, pela-jar-pelajar dapat …
1. Menghasil-kan laporan aktiviti seca-ra bertulis
dan lisan yang betul.
|
1. Memberi tunjuk ajar kepada pelajar-pelajar
cara-cara me-nulis laporan aktiviti dengan betul.
2. Membimbing pelajar-pelajar untuk laporan
secara lisan menggunakan laras bahasa yang betul.
3. Membincangkan apakah kesa-lahan yang biasa
dilakukan o-leh in-dividu yang melaporkan sesuatu aktiviti.
|
1. Buku rekod akti-viti kokurikullum.
2. Buku log kokuri-kulum.
|
4
|
Menghasilkan esei
ilmiah
|
Pada akhir akti-viti
kokurikulum, pelajar-pelajar dapat ..
1. Menghasil-kan esei il-miah yang baik dan
berkualiti.
2. Mengenal-pasti bakat sendiri da-lam bidang
penulisan esei.
|
1. Membimbing pelajar-pelajar menulis esei
berdasarkan isu semasa.
2. Menghasilkan esei yang layak disiarkan oleh
media cetak dan menyertai sebarang pertandi-ngan.
3. Menghasilkan esei yang layak dimuatkan dalam
majalah se-kolah.
4. Pelajar-pelajar juga digalakkan menyertai
pertandingan menu-lis esei yang dianjurkan oleh pihak luar dengan menjadikan
perjumpaan ini sebagai masa untuk menulis dan mengasah bakat.
|
1. Buku rekod akti-viti kokurikullum.
2. Buku log kokuri-kulum.
3. Buku nota.
4. Bahan edaran.
|
5
|
Pengucapan awam
|
Pada akhir akti-viti
kokurikulum, pelajar-pelajar dapat ..
1. Berucap de-ngan baik di-hadapan o-rang
ramai.
2. Menjadi pengacara sesuatu maj-lis dengan
berkesan.
3. Mengenal-pasti bakat sendiri da-lam bidang pengucapan
awam dan pengacara-an.
|
1. Membimbing pelajarr agar da-pat memberi
ucapan dan lapo-ran di hadapan orang
ramai dengan menekankan kepada:-
-
Laras
bahasa
-
Kosa kata yang sesuai
-
Kata hadap
dan kata penu-tup
-
Menjaga
tertib dari segi tin-gkah laku dan perkataan
-
Mengenalpasti
khalayak sebelum memulakan uca-pan
-
Menyediakan
teks ucapan
-
Nada
suara dan sebutan
2. Pelajar-pelajar dikehendaki mempraktikkan
apa yang telah dipelajari di hadapan
rakan-ra-kan.
|
1. Buku rekod akti-viti kokurikullum.
2. Buku log kokuri-kulum.
3. Buku nota.
4. Bahan edaran.
|
6
|
Berpidato dan
berhujah
|
Pada akhir akti-viti
kokurikulum, pelajar-pelajar dapat ..
1. Berpidato dan berhu-jah di hada-pan orang
ramai.
2. Mengenal-pasti bakat sendiri da-lam bidang
pidato.
|
1. Membimbing pelajar-pelajar berpidato di
hadapan khalayak dengan menitik beratkan as-pek-aspek berikut:-
-
Tema/tajuk
-
Tujuan
-
Bahasa
(laras bahasa, ko-sa kasta, intonasi, susunan isi, kata hadap, kesimpulan /
penutup dsb.)
2. Pelajar-pelajar diminta berpida-to di
hadapan rakan-rakan se-cara:-
-
Ditentukan
tema/tajuk se-belum memulakan pidato
-
Dilakukan
secara spontan
|
1. Buku rekod akti-viti kokurikullum.
2. Buku log kokuri-kulum.
3. Buku nota.
4. Bahan edaran.
|
7
|
Menghasilkan cerpen
|
Pada akhir akti-viti
kokurikulum, pelajar-pelajar dapat ..
1. Menghasil-kan satu cer-pen menurut kreativiti
me-reka sendiri.
2. Mengenal-pasti bakat sendiri da-lam penuli-san
cerpen.
|
1. Pelajar-pelajar diajar menulis cerpen
berdasarkan tema yang diten-tukan oleh guru atau mu-rid sendiri.
2. Cerpen yang dihasilkan diha-rap-kan sesuai
untuk disiarkan dalam mana-mana penerbitan
dalam pasaran.
3. Cerpen juga seharusnya boleh disiarkan dalam
majalah seko-lah.
4. Pelajar-pelajar juga digalakkan menyertai
pertandingan menu-lis cerpen yang dianjurkan oleh pihak luar semasa
perjumpaan ini dengan menjadikan perjum-paan ini sebagai sesi untuk menulis
dan mengasah bakat (contoh : pertan-dingan cerpen sempena hari guru dsb).
|
1. Buku rekod akti-viti kokurikulum.
2. Buku log kokuri-kulum.
3. Buku nota.
4. Bahan edaran.
|
8
|
Berpuisi (sajak, syair)
|
Pada akhir akti-viti kokurikulum, pelajar-pelajar
dapat ...
1. Menghasil-kan sebuah sajak mere-ka sendiri.
2. Menghayati sebuah sya-ir.
3. Mengenal-pasti bakat mereka da-lam bidang
sajak.
|
1. Pelajar-pelajar dibimbing oleh guru dalam menghasilkan se-buah sajak.
2. Pelajar-pelajar diminta mende-klamasikan
sajak nukilan me-reka di hadapan rakan-rakan di dalam kelas.
3. Pelajar-pelajar dibimbing oleh guru dalam
membaca dan menghayati syair pilihan guru.
4. Guru-guru dan pelajar-pelajar mendendangkan
syair bersa-ma-sama.
|
1. Buku rekod akti-viti kokurikulum.
2. Buku log kokuri-kulum.
3. Buku nota.
4. Bahan edaran.
|
9
|
Pantun
|
Pada akhir akti-viti kokurikulum, pelajar-pelajar
dapat ...
1. Menghasil-kan pantun mereka sen-diri.
2. Membaca
pantun me-ngikut into-nasi yang betul.
3. ‘Membeli dan menjual’ pantun seca-ra
spontan.
4. Mengenal-pasti bakat mereka da-lam bidang
pantun.
5. Membentuk satu pasu-kan pantun untuk mewa-kili
sekolah.
|
1. Pelajar-pelajar dibimbing oleh guru
penasihat dalam meng-hasilkan pantun yang berkua-liti.
2. Melatih pelajar-pelajar supaya dapat
berpantun mengikut ga-ya dan intonasi yang betul bagi mengekalkan kesenian,
kein-dahan dan keasliannya.
3. Melatih pelajar-pelajar meng-hasilkan pantun
secara spon-tan.
4. Melatih membeli dan menjual pantun secara
spontan dalam satu pertandingan mini.
5. Mengenalpasti pelajar-pelajar yang berbakat
dan berkebole-han dalam bidang pantun un-tuk mewakili sekolah dalam pesta
pantun peringkat daerah.
|
1. Buku rekod akti-viti kokurikullum.
2. Buku log kokuri-kulum.
3. Buku nota.
4. Bahan edaran.
|
10
|
Forum
|
Pada akhir akti-viti
kokurikulum, pelajar-pelajar dapat...
1. Menjadi ahli panel dalam sesautu maj-lis
forum.
2. Mengendali-kan sesi fo-rum dengan berkesan.
3. Membentuk satu pasu-kan forum remaja untuk
mewakili se-kolah.
|
1. Pelajar-pelajar dibimbing me-ngeluarkan
pendapat secara spontan.
2. Pelajar-pelajar juga dibimbing mengeluarkan pendapat yang bersesuaian
dengan tema / ta-juk forum.
3. Pelajar-pelajar dibimbing untuk memilih perkataan yang sesuai dengan intonasi yang betul serta ayat yang
sempurna keti-ka mengeluarkan idea.
4. Guru berusaha untuk menge-nal-pasti bakat
pelajar-pelajar yang boleh mewakili sekolah dalam pertandingan forum remaja
tahun hadapan.
|
1. Buku rekod akti-viti kokurikulum.
2. Buku log kokuri-kulum.
3. Buku nota.
4. Bahan edaran.
|
11
|
Pameran
|
Pada akhir akti-viti perjumpaan kelab,
pelajar-pelajar dapat …
1. Mempamer-kan apa ya-ng mereka hasilkan da-lam
perjum-paan sebe-lum ini.
2. Mengurus-kan satu pa-meran de-ngan berke-san.
|
1. Pelajar-pelajar diberi peluang un-tuk
mempamerkan apa yang me-reka hasilkan sebe-lum ini (buku skrap, buletin,
monumen, lukisan dbs) dalam satu
pameran yang terancang rapi.
2. Pelajar-pelajar dibimbing ba-gaimana hendak
menguruskan satu pameran.
3. Pelajar-pelajar diberi pendeda-han tentang
aspek-aspek pen-ting pa-meran (sebelum, sema-sa dan selepas) iaitu ;
-
Perancangan
-
Mengendalikan
pameran
-
Mengemas
kembali bahan pameran
4. Memberi pendedahan kepada pelajar-pelajarr
tentang aspek penting pameran seperti meja, papan pamer, susun atur bilik
pameran, petugas dan susu-nan bahan yang dipamerkan.
|
1. Buku rekod akti-viti kokurikulum pelajar.
2. Buku log kokuri-kulum.
3. Bilik atau sudut pameran yang sesuai.
4. Meja dan papan pamer secukup-nya.
5. Bahan/alat yang diperlukan da-lam satu sesi
pameran.
|
12
|
Refleksi dan
Mesyuarat Agung
Kelab
|
Pada akhir akti-viti
kokurikulum, pelajar-pelajar dapat …
1. Memilih
AJK untuk sesi akan datang.
2. Mengendali-kan mesyu-arat agung.
3. Menentukan kadar yuran setiap pela-jar.
|
1. Menilai kembali aktiviti kelab sepanjang
tahun ini.
2. Membuat bedah siasat dan mencari jalan bagi menambah-baikkan
kelab pada masa yang akan datang.
3. Membincangkan yuran untuk sesi akan datang.
4. Membacakan perlembagaan kepada
pelajar-pelajar baru.
|
1. Dijalankan di da-lam kelas.
2. Guru membim-bing pelajar-pe-lajar megelola-kan
mesyuarat.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan