ii) Tiga
kepentingan bahasa Melayu dalam sistem pendidikan kebangsaan.
1.0 Pengenalan.
1,1 Bahasa
Melayu sebagai bahasa kebangsaan diwujudkan kerana masyarakat Malaysia
terdiri daripada pelbagai bangsa. Semua kaum mempunyai budaya yang tersendiri.
Kepelbagaian ini kalau tidak ditangani dengan berhati-hati akan menimbulkan
pelbagai permasalahan. Satu mekanisme bahasa diwujudkan untuk penyatuan untuk
mengeratkan hubungan kekitaan seluruh rakyat Malaysia.
Maka, menurut Zulkifley. Ramli Md. Salleh & Rahim Aman, 2007, Bahasa Melayu yang berperanan sebagai bahasa
kebangsaan telah menjadi bahasa penyatu rakyat Malaysia.
1.2 Semasa
Malaysia mencapai kemerdekaan, Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan menetapkan
bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan yang menyebut bahawa “Bahasa Kebangsaan
Negara ini ialah Bahasa Melayu dan hendaklah ditulis dalam apa-apa tulisan
sebagaimana BAHASA KEBANGSAAN. Iaitu,
•Bahasa tersebut merupakan lambang jati
diri negara dan kewarganegaraan, bukti tentang kedaulatannya yang membolehkan
sesebuah negara berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan negara
berdaulat yang lain.
•Bahasa kebangsaan biasanya digunakan
untuk wacana politik dan undang-undang dan ditetapkan di dalam sesebuah
kerajaan.
•Bahasa kebangsaan merupakan sebuah bahasa
yang melambangkan identiti kebangsaan sesuatu bangsa atau negara secara unik.
•Bahasa kebangsaan ialah bahasa yang
diangkat menjadi bahasa utama sesebuah negara yang berdaulat dan lazimnya
digunakan sebagai bahasa rasmi negara tersebut.
•Bahasa kebangsaan boleh menjadi bahasa
rasmi tetapi tidak semestinya. Bahasa kebangsaan juga mungkin berbeza dengan
bahasa yang umum digunakan rakyat
sesebuah negara.
sesebuah negara.
•Semua negara yang berdaulat mempunyai
bahasa kebangsaan sendiri.
2.0 Kepentingan
bahasa Melayu dalam bidang pendidikan kebangsaan.
2.1 Kerajaan
telah merancangkan pembinaan bahasa Melayu dengan tujuan supaya bahasa Melayu
berkembang dan maju perananya yang utama sebagai asas kebudayaan masyarakat.
Bahasa Melayu digunakan secara rasmi dalam sistem pelajaran Negara. Dalam
Laporan Razak telah memberikan penegasan dalam mengutamakan bahasa Melayu
sebagai pengantar ilmu pengetahuan.
2.2 Sistem
persekolahan aliran kebangsaan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar. Sekolah dalam aliran jenis Kebangsaan wajib dalam pengajaran bahasa
Melayu. Dasar Pelajaran Kebangsaan, mencadangkan agar tulisan Rumi digunakan
dengan syarat persediaan dibuat untuk pelajaran tulisan Jawi dalam kalangan
murid-murid.
2.3 Maka
kepentingan bahasa Melayu secara umumnya adalah sebagai bahasa kebangsaan,
sebagai bahasa rasmi, sebagai bahasa perpaduan, sebagai bahasa pengantar,
sebagai bahasa ilmu dan sebagai bahasa
komunikasi.
3.0 Kepentingan
bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikan kebangsaan.
3.1 Bahasa Melayu lama bertapak sebagai bahasa pengantar di sekolah, maktab, politeknik dan universiti. Penubuhan Universiti Kebangsaan Malaysia merupakan kemuncak bagi menentukan bahasa Melayu digunakan sepenuhnya sebagai bahasa pengantar ilmu pengetahuan.
3.1 Bahasa Melayu lama bertapak sebagai bahasa pengantar di sekolah, maktab, politeknik dan universiti. Penubuhan Universiti Kebangsaan Malaysia merupakan kemuncak bagi menentukan bahasa Melayu digunakan sepenuhnya sebagai bahasa pengantar ilmu pengetahuan.
3.2 Ratusan
ribu siswazah telah berjaya menerima pendidikan dalam Bahasa Melayu. Ribuan
tesis dan disertasi pada peringkat ijazah sarjana dan kedoktoran ditulis dalam
Bahasa Melayu,dan puluhan, malahan ratusan, profesor telah menyampaikan
syarahan perdana tentang pelbagai ilmu mengunakan Bahasa Melayu.
3.4 Bahasa
Melayu sebagai bahasa pengantar digunakan tidak terhad kepada orang Melayu
sahaja, tetapi melibatkan semua kaum yang menjadi warganegara Malaysia yang
berkeupayaan sebagai bahasa ilmu, bahasa bagi wahana ilmu pengetahuan dalam
pelbagai bidang.
pelbagai bidang.
3.5 Ciri-ciri
keterbukaan yang terdapat dalam bahasa Melayu yang dapat menerima pengaruh
bahasa-bahasa lain menyebabkan bahasa tersebut dapat berkembang dengan pesat
sebagai bahasa pengantar.
3.6 Laporan
kabinet 1985 menyatakan bahawa pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu adalah
bertujuan untuk menyatukan kaum di negara Malaysia
serta menjadikannya sebagai bahasa pengantar untuk memperoleh ilmu.
3.7 Kewajaran
mengunakan bahasa Melayu sebagai bahasa perantaraan untuk berkomunikasi antara
para pelajar yang terdiri daripada pelbagai kaum dan budaya dapat diperkukuhkan
lagi melalui aktiviti kokurikulum di sekolah.
3.8 Bahasa
Melayu tetap menjadi bahasa pengantar dalam sistem pendidkan kebangsaan yang
terlihat secara langsung melalui aktiviti sosial seperti sukan, olahraga,
kesenian , kerja-kerja kebajikan, gotong royong dan sebagainya.
3.10 Sifat kepelbagaian bahasa Melayu yang
sempurna dan mempunyai pelbagai cara dan gaya
boleh diaplikasikan penyampaian, fikiran, perasaan atau pendapat boleh
dilahirkan dalam pelbagai cara demi mendapatkan kesan yang berlainan
menjadikannya sebagai bahasa pengantar yang murni.
3.11 Sifat
keberkesanan bahasa Melayu juga berupaya
memberikan maksud dengan tepat dan berkesan tanpa menimbulkan kekeliruan
sebagai bahasa pengantar.
3.12 Keindahan
bahasa Melayu yang mempunyai kosa kata yang lunak didengar, bertenaga, menarik
dan dapat menyentuh hati kerana wujudnya kepelbagai laras dan gaya
bahasanya yang sinonim sebagai bahasa pengantar.
4.0 Kepentingan
bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan.
4.1 Perpaduan
atau solidariti dapat ditafsirkan sebagai satu proses yang menyatupadukan
rakyat dan seluruh masyarakat dan negara supaya setiap anggota masyarakat dapat
membentuk satu identiti dan nilai bersama serta perasaan cinta dan bangga akan
tanah air.
4.2 Kamus
Dewan (1994) mendefinisikan perpaduan sebagai penggabungan, pelaburan
penyesuaian, kecocokan dan perihal berpadu iaitu bergabung menjadi satu,
sepakat dan sebagainya.
4.3 Bahasa
Melayu berkepentingan sebagai bahasa perpaduan kerana ianya menjadi lambang
penyatuan suara yang digunakan sebagai alat perhubungan.
4.4
Oleh kerana pihak kerajaan menyedari bahasa Melayu merupakan agen
penyatuan rakyat Malaysia,
maka beberapa perubahan terhadap sistem pengajaran dan pembelajaran bahasa
Melayu telah diadakan sebagai usaha mewujudkan perpaduan kaum di negara ini.
4.5 Cendekiawan negara, Profesor
Diraja Ungku Aziz berkata, keunikan bahasa Melayu boleh menjadi alat komunikasi
bagi memantapkan lagi perpaduan kaum yang telah lama wujud.
4.6 Ungku
Aziz menegaskan, sistem pembelajaran amat penting untuk mewujudkan perpaduan
negara agar lebih mantap dan ampuh.
"Kalau kita ada sistem pembelajaran dan pengajaran bahasa Melayu
yang mudah tidak mustahil kita dapat lahirkan pelajar berwawasan bagi
mewujudkan perpaduan kaum," katanya.
4.7 Perihal
ini adalah seiring dengan Laporan Abdul Razak 1956 juga menekankan kepada
matlamat pendidikan adalah untuk menyatukan dan menekankan kepada perpaduan.
4.8 Bahasa
Melayu dapat menjadi agen untuk mengeratkan lagi perpaduan kaum di negara ini
dngan lebih mantap sekiranya murid dan pelajar dapat menguasai bahasa Melayu
dengan baik kerana ia boleh menyatukan masyarakat melalui komunikasi.
4.9 Bahasa
Melayu sudah menjadi sejarah dan sebati dengan diri kita sebagai pendidk di Malaysia.
Bahasa Melayu tidak semestinya hak milik orang Melayu tetapi milik kita
bersama. Sebelum penjajahan barat ke atas bumi asia, bahasa Melayu sudah pun
menjadi “lingua Franca” yang menjadi bahasa komunikasi yang berdaulat.
4.10 Pelbagai
suntikan dilaksanakan bagi mengubah persepsi sesetengah pihak yang masih lagi
tidak memahami fungsi bahasa Melayu sebagai agen penyatuan pelajar. Bulan
bahasa setiap diadakan. Kehadiran Muhyiddin pada satu program bahasa harus
menjadi isyarat keseriusan kerajaan terhadap kedudukan bahasa Melayu.
5.0 Kepentingan
bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dalam sistem pendidikan kebangsaan.
5.1 Bahasa
Melayu tetap mempunyai peranan sebagai bahasa ilmu kerana kesediaan pengamal
Bahasa Melayu untuk menggunakan bahasa tersebut sebagai bahasa ilmu.
5.2 kepentingan
bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu pengetahuan terkini akan tetap kekal
berfungsi sebagai bahasa untuk menimba ilmu dari pringkat akar umbi hinggalah
ke menara gading..
5.3 Jati
diri orang Melayu dengan sikapnya yang optimistik mencerahkan lagi pengusaan
bahasa Melayu secara warisan dalam sistem pendidikan kebangsaan.
5.4 Bahasa
Melayu dalam latihan perguruan telah dilaksanakan pada tahun 1957. Kerajaan
telah mewajibkan pembelajaran bahasa Melayu di maktab atau di pusat latihan
guru. Bahasa Melayu diajarkan sebagai salah satu daripada mata pelajaran wajib
kepada para guru pelatih.
5.5 Penyediaan
guru yang berkelayakan mengajar dalam bahasa Melayu amat penting kerana sekolah
menengah kebangsaan yang dimulakan itu hanya dapat berkembang dengan pesat dan
baik jika gurunya disediakan.
5.6 Sejak
tahun 1958, Maktab Perguruan Bahasa telah melahirkan guru yang berkelayakan
mengajarkan bahasa Melayu sebagai Bahasa kedua dan bahasa pertama. 5.6 Pada tahun 1958, kursus pengajaran
bahasa Melayu sebagai bahasa kedua telah diadakan bagi penuntut di maktab dan
di Pusat Latihan Harian untuk membolehkan mereka mengajarkan bahasa Melayu
sebagai bahasa kedua di sekolah rendah jenis kebangsaan.
5.7 Bahasa
Melayu mampu menjadi medium menyampaikan ilmu pengetahuan moden iaituberfungsi
sebagai bahasa akademik yang lengkap dengan laras-laras bahasa untuk
memperkatakan pelbagai hal baharu dalam aneka bidang ilmu terkini.
5.8 Bahasa
Melayu juga mempunyai perbendaharaan kata, istilah dan bahasa yang sesuai untuk
mengungkapkan konsep dan pemikiran yang kompleks dan abstrak.
5.9 Bahasa
Melayu juga mempunyai ciri keilmiah iaitu berkeupayaan menyampaikan buah
fikiran dan hujah dengan tepat serta berkesan secara mudah bagi penggunaan
laras saintifik. Keintelektualan bahasa dicapai melalui perkembangan
perbendaharaan kata.
Kesempurnaan bahasa Melayu juga terserlah
dengan ada ciri-ciri kestabilan, kelenturan, kepelbagaian, keberkesanan dan
keindahan bahasanya sebagai medium penyebaran ilmu.
6.0 PENUTUP
Berdasarkan keterangan di atas, jelas
menggambarkan peri penting peranan bahasa dalam membina tradisi keilmuan, maka
Bahasa Melayu harus diletakkan sebagai bahasa saintifik serta diguna pakai
dalam sistem pendidikan, pentadbiran malahan dalam semua agenda negara. Kita
juga harus ingat bahawa bahasa Melayu ini bukan sahaja berperanan sebagai
bahasa saintifik malah sebagai satu wahana buat masyarakat Malaysia
menyatupadukan pelbagai kaum dalam usaha mencapai perpaduan nasiona. Harus
diakui bahawa sesuatu bahasa tidak pernah menjadi penghalang kemajuan. Oleh
yang demikian bahasa Melayu mampu menjadi bahasa ilmu.
BIBLOGRAFI
Abdullah Hassan. (1987). Isu-isu
Perancangan Bahasa: Pengintelektualan Bahasa Malaysia.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka. Abu Hassan Othman. (1997).
“Tranformasi Masyarakat dalam Konteks
Pembinaan Negara bangsa Malaysia”.
Dalam M. Yaakob Johari. (ed). Agenda Pembinaan Negara-Bangsa Malaysia
dalam Era Kebangkitan Asia. Kota
Kinabalu: Institut Kajian Pembangunan (Sabah).
Ahmat Adam. (1997). “Budaya Popular dan
Sepunya Dalam Konteks Pembentukan Kebudayaan Kebangsaan”. Dalam
M. Yaakob Johari.(ed). Agenda Pembinaan
Negara-Bangsa Malaysia
dalam Era Kebangkitan Asia. Kota
Kinabalu: Institut Kajian Pembangunan (Sabah).
Awang Sariyan. (1984). Isu-isu Bahasa Malaysia.
Petaling Jaya: Fajar Bakti
Faizal Othman. (1993). “Pendekatan Bina
Bangsa dalam Pengukuhan Tenaga Manusia bagi Wawasan 2020”. Dalam Kamaruddin
Jaafar & Hazami Habib.(ed). Wawasan 2020. Kuala Lumpur:
Institut Kajian Dasar. Institut Tadbiran
Awam (INTAN). (1980). Negara Kita: Sejarah, Pentadbiran dan Dasar-dasar
Pembangunan. Kuala Lumpur: INTAN.
Kementerian Pelajaran Malaysia.
(2006). Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010,
http://www.moe.gov
Kerajaan Malaysia.
(1999). Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia
Ketujuh 1996-2000. Kuala Lumpur :
Percetakan Nasional Malaysia
Berhad Nik Safiah Karim. (1986). Bahasa Melayu Persoalan & Pergolakan. Kuala
Lumpur: Gateway Publishing House Sdn Bhd. Rustam A.
Sani. (1993). Melayu Baru dan Bangsa Malaysia.
Kuala Lumpur : Utusan Publication
& Disributors Sdn.Bhd. Sumber Internet :
http://mohdisa-abdrazak.blogspot.com/2009/11/peranan-
bahasa-malaysia-sebagai-bahasa.html v.my/tayang.php?laman=lihat_
info&info=pengumuman&id=292&bhs=my. Diakses pada 30 Januari 2010
BUKIT BRONGA,SEMENYIH. 406 (http://ms.wikipedia.org/wiki/Dewan_Bahasa_dan_Pustaka)
Diakses pada 30 Januari 2010
Posted by Cikgu Rozali Rajab at 11:03
Labels:
Rujukan
Akta Dewan Bahasa dan Pustaka 1995 (Pindaan dan Peluasan).
Akta Dewan Bahasa dan Pustaka 1995 (Pindaan dan Peluasan).
Akta Pelajaran 1961.
Akta Pendidikan 1996.
Awang Had Salleh. (1980). Pelajaran dan
Perguruan Melayu di Malaya Zaman British. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ismail Hussein (1992). Sejarah Pertumbuhan
Bahasa Kebangsaan Kita. Asal-usul Bahasa Melayu. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm 1-6.
Yahya Don (2007). Kepimpinan Pendidikan di
Malaysia. Kuala Lumpur:PTS
Professional, hlm 70-71.
Nik Safiah Karim (2006). Kuasa DBP
Mengembalikan Upaya Bahasa Melayu. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa, hlm 10-13.
Zaitul Azmz Zainon Hamzah (2006).
Membudayakan Bahasa Kebangsaan. Kuala Lumpur:Dewan
Bahasa, hlm 14-19.
Abdul Aziz Bari
(2006). Menangani Masalah Bahasa Kebangsaan Melalui Pemahaman Perlembagaan. Kuala
Lumpur:Dewan Bahasa, hlm 6-9.
A.Aziz Deraman (2007). Bahasa Melayu dan
Cabaran Global. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa, hlm 26-29.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan