|
KANDUNGAN
|
|
|
1. Keunikan Malaysia yang mengamalkan
sistem pemerintahan demokrasi
berperlimen dan raja berpelembagaan daan sejarah awalnya.
2. Demokrasi berparlimen.
3. Struktur Parlimen Malaysia.
4. Sistem Demokrasi di Malaysia.
5. Ciri-ciri Demokrasi Berparlimen
6. Perlembagaan.
7. Keluhuran perlembagaan.
8 Kepentingan
perlembagaan.
9. Ketertinggian Perlembagaan Malaysia
10. Pindaan perlembagaan.
11. Raja Berpelembagaan.
12. Kuasa perintahan.
13. Badan
Perundangan (Legislatif)
14. Badan Pelaksana
(Eksekutif)
15. Badan Kehakiman
(Judisiari)
16. Pilihan raya.
17. Parti-parti ploitik di Malaysia.
18. Negara persekutuan.
19. Kerajaan persekutuan.
20. Kerajaan negeri.
21.
Lambang-lambang negara.
22. Jata negera.
23. Bendera kebangsaan.
24. Lagu kebangsaan.
25. Rumusan.
26. Rujukan.
|
|
1. Keunikan Malaysia yang
mengamalkan sistem pemerintahan
demokrasi berperlimen dan raja berpelembagaan daan sejarah awalnya.
1.1 Keunikan
Malaysia yang mengamalkan sistem demokrasi berperlimen dan raja berpelembagaan
akan akan dikupas melalui beberapa aspek iaitu konsep demokrasi berparlimen,
struktur Parlimen Malaysia, sistem demokrasi di Malaysia, ciri-ciri demokrasi
berparlimen, perlembagaan, keluhuran perlembagaan, kepentingan perlembagaan,
ketertinggian Perlembagaan Malaysia, pindaan perlembagaan, konsep Raja
Berpelembagaan, kuasa perintahan, badan Perundangan (Legislatif), badan
Pelaksana (Eksekutif), badan Kehakiman (Judisiari), pilihan raya, parti-parti
ploitik di Malaysia, negara persekutuan, kerajaan persekutuan, kerajaan negeri,
lambang-lambang negara, jata negera, bendera kebangsaan dan lagu kebangsaan.
1.2 Sejarah
awal Malaysia bermula dengan kewujudan manusia awal berusia 40,000 tahun yang
ditemui di Kompleks Gua Mulu dan kompleks gua niah, Sarawak. Secara dasarnya
sejarah negara ini telah melalui empat zaman utama sejarah manusia iaitu
Prasejarah, Proto Sejarah, Zaman Pertengahan dan Zaman Kolonial.
1.3 Semenanjung
Melayu berubah menjadi pusat perdagangan Asia Tenggara apabila China dan India
memulakan perdagangan mereka melalui pelabuhan di Selat Melaka. .
Penemuan beberapa tapak arkeologi Zaman
Proto Sejarah membuktikan wujud petempatan pesisiran pantai seawal abad ke-2
Masihi lagi. Ia membawa kepada kemunculan kerajaan awal sebelum abad ke-10
adalah merupakan penemepatan pesisir pantai dan pelabuhan kecil. Ini termasuk
Langkasuka dan Lembah Bujang di Kedah, Beruas dan Gangga Negara di
Perak, dan Pan Pan di Kelantan. Pada awal abad ke-15, Kesultanan Melaka wujud
dan kemakmuran ekonominya telah menarik minat penakluk daripada Portugis pada
tahun 1511 diikuti oleh Belanda dan Britain untuk mewujudkan penempatan atau
koloni di Selat Melaka.
1.4 Manakala
di Borneo pula, kewujudan kerajaan purba Marudu sebelum abad ke-13 Masehi dan
Santubung lebih awal lagi membuktikan telah wujud entiti politik yang
mendahului kewujudan Kesultanan Brunei dan kesultanan Sulu.
1.5 Penempatan
terawal British di Malaysia bermula dengan pendudukan Pulau Balambangan pada
tahun 1769 hasil dari perjanjian dengan Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu.
Manakala penempatan Selat Koloni DiRaja Britain diwujudkan pada 1826, dan Britain
sedikit demi sedikit menyebarkan pengaruh dan kawalannya ke atas seluruh
semenanjung. Penempatan Selat termasuk Pulau Pinang, Singapura dan Melaka..
Pada 1867, Inggeris menjadi semakin agresif dan mula mendapatkan negeri negeri
Melayu yang lain. Disebabkan perang saudara, gangguan persatuan sulit Cina,
Britain telah dipilih untuk menyelesaikan masalah masalah penduduk Negeri
Selat. Akhirnya, Perjanjian Pangkor ditandatangani yang mengakibatkan perluasan
kuasa Britain ke negeri negeri Melayu (iaitu Perak, Pahang, Selangor dan Negeri
Sembilan yang dikenali juga Negeri-negeri Bersekutu). Negeri-negeri lain yang
dikenali sebagai Negeri-Negeri Tidak Bersekutu ialah Perlis, Kedah, Kelantan
dan Terengganu berada di bawah kuasa
Thai.
1.6 Di
Borneo pula, Borneo Utara yang dahulunya berada di bawah pemerintahan
Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu sekarang Sabah) telah berada dibawah
pajakan Syarikat Berpiagam Borneo Utara British pada tahun 1881 sehingga 1946
apabila ia ditabalkan sebagai Koloni Diraja British. Manakala Sarawak menjadi
milik keluarga Brooke sebelumnya.
1.7 Akibat
penaklukan Jepun pada Perang Dunia II
dan kebangkitan komunis, kesedaran untuk merdeka semakin menyerlah dan kuat.
Perkara ini amat dikhuatir oleh British khususnya dalam menjaga kepentingannya
dan masyarakat imigran. justeru British mewujudkan Malayan Union, masyarakat
Melayu bangun menentang dan mahukan sistem yang pro-Melayu, menolak kemasukan
Singapura dan mahukan sistem kewarganegaraan tunggal (berbanding
dwiwarganegara, yang membolehkan kaum pendatang mendapat status warganegara
Malaya dan negara asal mereka). Kemerdekaan untuk semenanjung diperolehi pada
1957 di bawah nama Persekutuan Malaya, tanpa Singapura.
1.8 Persekutuan
yang baru diwujudkan di bawah nama Malaysia pada 16 September 1963 melalui
penyatuan Persekutuan Malaya, Singapura, Borneo Utara (kemudian dinamakan
Sabah) dan Sarawak. Kesultanan Brunei yang pada mulanya menyatakan hasrat untuk
menyertai Malaysia menarik diri akibat tentangan sebahagian masyarakat Brunei..
Pada awal penubuhan Malaysia, banyak perkara berlaku misalnya cubaan menakluk
Malaysia, dan tuntutan oleh Filipina terhadap Sabah. Selain itu, pada 1965,
Singapura menarik diri daripada Malaysia dan berlakunya rusuhan kaum pada 1969.
2. Demokrasi berparlimen.
2.1 Parlimen Malaysia
melambangkan keutuhan sistem demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan.
2.1.1 Sistem Demokrasi
Berparlimen di bawah pentadbiran Raja Berperlembagaan dengan maksud Seri Paduka
Baginda Yang Di-Pertuan Agong sebagai Ketua Negara. Perlembagaan negara telah
digubal dengan mengadakan syarat-syarat untuk pengalaman sistem ini. Salah satu
syarat sistem Demokrasi Berparlimen adalah pembahagian kuasa kepada tiga
bahagian di dalam pemerintahan, iaitu Perundangan, Kehakiman dan Pentadbiran
atau Eksekutif.
2.1.2 Malaysia juga merupakan
sebuah negara yang mengamalkan sistem Demokrasi berasaskan kepada sistem
Persekutuan. Sehubungan dengan itu, ia bermakna negeri-negeri Perlis, Kedah,
Pulau Pinang, Perak , Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang,
Terengganu, Kelantan, Sarawak dan Sabah telah bersetuju dengan konsep penubuhan
Negara Malaysia.
2.1.3 Setiap negeri yang terbabit
telah menyerahkan sebahagian kuasa masing-masing, seperti kewangan, pertahanan,
pelajaran, luar negara dan lain-lain lagi seperti mana yang telah tercatat di
dalam Perlembagaan Malaysia yang di tadbir oleh Kerajaan Pusat. Ada
perkara-perkara yang dijadikan kuasa negeri dan negeri akan mentadbirkan kuasa.
Sebagai sebuah negara Raja Berperlembagaan, maka diperuntukan oleh Perlembagaan
institusi Yang Di-Pertuan Agong, Raja-raja Melayu di sembilan buah negeri dan
Majlis 2.1.4 Raja-raja. Baginda
adalah diberi kuasa untuk memelihara adat istiadat orang Melayu dan Pentadbiran
Agama Islam di negeri masing-masing. Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong
adalah Ketua Agama Islam bagi negeri-negeri Pulau Pinang, Sabah, Sarawak, dan
Wilayah-wilayah Persekutuan.
2.1.5 Seri Paduka Baginda Yang
Di-Pertuan Agong juga menjadi Kepala Utama Negara dan Baginda adalah Pemerintah
Tertinggi Angkatan Tentera Negara. Baginda akan menjalankan tugas-tugas dibawah
Perlembagaan mengikut nasihat Perdana Menteri atau Jemaah menteri . Raja-raja
pula menjadi Ketua Negeri masing-masing dan menjalankan tugas mengikut nasihat
Menteri-menteri Besar atau Ketua-ketua Menteri.
2.1.6 Parlimen Persekutuan
mengandungi Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, dan dua Dewan iaitu
Dewan Negara dan Dewan Rakyat. Perkara 55, Perlembagaan Persekutuan
memperuntukkan bahawa hanya Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong sahaja
yang boleh memanggil Parlimen untuk bersidang. Baginda juga mempunyai kuasa
istimewa untuk memberhenti atau membubarkan Parlimen.
2.1.7 Dengan demikian Yang
di-Pertuan Agong diperlukan oleh Perlembagaan untuk memanggil Parlimen
bermesyuarat dalam masa enam bulan antara persidangan yang akhir dalam satu
penggal yang kemudiannya. Bagi Dewan Rakyat, Ketua atau Timbalan Ketua Majlis
hendaklah menetapkan sekurang-kurangnya 28 hari sebelum permulaan tiap-tiap
penggal, tarikh-tarikh majlis akan bermesyuarat dalam penggal itu. Walau
bagaimanapun, Ketua atau Timbalan Ketua Majlis boleh mengubah tarikh-tarikh
yang ditetapkan itu dari masa ke semasa.
2.1.8 Parlimen Persekutuan
merupakan badan perundangan yang tertinggi di Malaysia. Melainkan jika dibubarkan
terlebih dahulu. Parlimen akan terus berjalan selama lima tahun, dari tarikh
mesyuarat pertamanya selepas Pilihanraya Umum.
2.1.9 Pada penghujung tempoh lima
tahun ini, Parlimen dengan sendirinya dibubarkan dan dalam masa 60 hari dari
tarikh pembubaran Parlimen, Pilihanraya Umum bagi memilih wakil-wakil untuk
Dewan Rakyat hendaklah diadakan, dan Parlimen dipanggil bermesyuarat pada suatu
tarikh yang tidak lewat daripada 120 hari dari tarikh pembubarannya.
3. Struktur Parlimen Malaysia.
3.1 Pemerintahan Malaysia yang
bercirikan demokrasi berperlimen dan raja berpelembagaan yang unik kerana
Parlimen Malaysia terdiri daripada tiga komponen:-
· Yang
Di-Pertuan Agong
· Dewan
Negara
· Dewan
Rakyat
3.2 Setiap
negara mempunyai kaedah dan sistem pemerintahan yang tersendiri.
Terdapat berbagai nama yang diberikan untuk menggambarkan bentuk
pemerintahan sesebuah negara seperti demokrasi, sosialis, monarki dan
lain-lain. Dalam sistem berkenaan, terdapat jenis pemerintahan yang membenarkan
penglibatan rakyat dalam mengurus dan mengemudi pemerintahan negara.
3.3 Sementara itu terdapat
juga pemerintahan yang tidak memberi ruang kepada rakyat untuk terlibat dalam
urusan pemerintahan negara.
3.4 Sistem pemerintahan
demokrasi amat bermakna bagi sesebuah negara yang mendaulatkan kebebasan
rakyat. Ianya menggambarkan suatu sistem yang memberi keutamaan kepada suara
dan kehendak majoriti rakyat. Istilah popular demokrasi “kerajaan rakyat, dari
rakyat untuk rakyat”.
3.5 Unsur penting dalam
demokrasi ialah “pemerintahan rakyat”. Dalam sistem demokrasi yang berkuasa
ialah rakyat. Demokrasi mempunyai makna yang bertentangan dengan autokrasi.
Dalam autokrasi, rakyat tidak boleh bersuara dan tidak dibenarkan terlibat
dalam urusan pemerintahan negara.
4. Sistem Demokrasi di Malaysia.
4.1 Pemerintahan Malaysia
mengamalan pemerintahan demokrasi berparlimen dengan raja berpelembagaan
seperti dinyatakan dalam perkara 44 Perlembagaan Persekutuan.
4.2 Dalam sistem ini, kuasa
perundangan Persekutuan terletak kepada Parlimen yang mengandungi Yang
Di-Pertuan Agong dan dua majlis yang dinamakan Dewan Negara dan Dewan
Rakyat.Parlimen mempunyai kedudukan tertinggi dan merupakan badan yang mewakili
rakyat untuk membuat undang-undang dan dasar-dasar.
4.3 Dalam demokrasi
berparlimen, rakyat mempunyai kuasa memilih pemimpin dan kerajaan. Wakil yang
dipilih oleh rakyat sama ada bagi kawasan Parlimen atau Dewan Undangan Negeri
akan bertanggungjawab serta bertindak untuk memperjuangkan kepentingan rakyat
yang diwakilinya. Amalan memilih pemimpin dan kerajaan dalam demokrasi
berparlimen ini dibuat melalui pilihanraya.
4.4 Pilihanraya merupakan
salah satu saluran penglibatan warganegara dalam membuat keputusan politik.
Melalui pilihanraya, rakyat diberi hak bagi memberi mandat kepada sesuatu
seperti parti untuk membentuk kerajaan. Kuasa rakyatlah yang akan menentukan
parti yang akan memerintah negara serta membentuk corak pembangunan dan masa
depan rakyat.
5.
Ciri-ciri Demokrasi Berparlimen
5.1 Negara demokrasi lahir daripada perjuangan
berasaskan kedaulatan rakyat. Umumnya terdapat dua corak pemerintahan negara
demokrasi, iaitu sistem Raja Berperlembagaan dan Sistem Republik.
5.2. Malaysia
telah memilih dan mengamalkan sistem pemerintahan Demokrasi Berparlimen dan
Raja Berperlembagaan sejak mencapai kemerdekaan pada tahun 1957.
5.3. Demokrasi
Berparlimen bermaksud rakyat melibatkan diri dalam sistem pemerintahan negara
manakala Raja-Raja Melayu menjadi lambang taat setia rakyat.
5.4. Sistem
Raja Berperlembagaan, merupakan pemerintahan yang mengekalkan raja sebagai
pemerintah tertinggi negara dan negeri yang dibantu oleh Perdana Menteri.
5.5
Sementara sistem Republik menolak institusi beraja. Kerajaan ini diketuai oleh
presiden yang dipilih oleh rakyat melalui pilihan raya.
6.
Perlembagaan.
6.1. Pemerintahan Malaysia bercirikan demokrasi
berparlimen dan raja berpelembagaan secara langsung menjadikan perlembagaan
sebagai undang-undang tertinggi yang menjadi asas kepada pembentukan sesebuah
kerajaan.
6.2. Perlembagaan dijadikan dokumen rasmi dan
di dalamnya terkandung segala peraturan dan prinsip sebagai panduan kerajaan
untuk melaksanakan kuasanya dan mentadbir negara.
6.3. Parti politik yang memerintah akan
mengetahui hala tuju pentadbiran negara dan hal ini menjamin kerajaan
menunaikan tanggungjawab kepada rakyat melalui peruntukan yang terkandung di
dalamnya.
6.4. Perlembagaan Malaysia yang diperkenalkan
pada 16 September 1963 mengandungi 183 perkara.
6.5. Perlembagaan ini mengandungi pelbagai
peruntukan seperti Senarai Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri, Institusi
Yang di-Pertuan Agong, Parlimen, Jemaah Menteri dan Badan Kehakiman.
6.6 Memandangkan Malaysia merupakan sebuah
negara persekutuan, Perlembagaan Malaysia telah membuat pembahagian kuasa
antara Kerajaan Persekutuan dengan Kerajaan Negeri.
6.7. Negeri-negeri yang bergabung dalam
persekutuan Malaysia diberikan hak, kuasa dan tanggungjawab seperti yang
diperuntukkan dalam Perlembagaan Negeri.
7.
Keluhuran perlembagaan.
7.1 Pemerintahan Malaysia mengamalkan keluhuran perlembagaan yang
merupakan prinsip Rukun Negara yang ketiga yang
bermaksud keagungan dan ketertinggian undang-undang atau perlembagaan
itu sendiri.
7.2. Keluhuran Perlembagaan Malaysia mengatasi
Yang di-Pertuan Agong, Parlimen, Jemaah Menteri dan Mahkamah. Ini bermakna
semua jenis undang-undang yang bercanggah dengan Perlembagaan Malaysia adalah
tidak sah.
7.3 Maka, undang-undang negeri mestilah
selaras dengan Perlembagaan Persekutuan. Perkara 75 menyatakan, undang-undang
negeri yang bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan adalah terbatal dengan
sendirinya.
7.4 Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan
kuasa kepada mahkamah untuk membatalkan akta yang diluluskan di luar bidang
kuasa Parlimen atau bercanggah dengan Perlembagaan Malaysia. Mahkamah berkuasa
menentukan kesahihan setiap undang-undang bagi menjamin keluhuran dan
ketertinggian Perlembagaan Malaysia.
8.
Kepentingan perlembagaan.
8.1. Pemerintahan Malaysia mengamalkan sistem
demokrasi berparlimen dan raja berpelembagaan mementingkan perlembagaan yang
berperanan untuk menjamin kestabilan sesebuah negara dengan menentukan rangka
dan bentuk pentadbiran agar wujud kecekapan, keadilan, ketulusan serta
kelancaran. Setiap pemimpin memerlukan
panduan semasa memerintah supaya pemerintahannya menepati kehendak perlembagaan
dan aspirasi rakyat.
8.2. Perlembagaan Malaysia menjamin taat setia
rakyat dengan memegang matlamat yang sama supaya semangat patriotisme dapat
dibentuk.
8.3 Perkara 24 Perlembagaan Malaysia
menyatakan seseorang yang mempunyai kerakyatan negara lain akan dilucutkan
kewarganegaraannya. Perkara 25 pula menyatakan bahawa seseorang warganegara
boleh dilucutkan kerakyatannya jika terbukti tidak setia kepada negara ini.
Tujuannya supaya rakyat memberikan sepenuh ketaatan kepada tanah air untuk
mengekalkan identiti negara dan bangsa Malaysia.
8.4 Perlembagaan Malaysia menjamin hak asasi
dan kebebasan rakyat di negara ini. Setiap warganegara mempunyai hak asasi dan
kebebasan seperti berpersatuan, beragama dan memiliki harta. Maka rakyat mengetahui
had kebebasan di sisi undang-undang.
8.5 Perlembagaan Malaysia, dalam Perkara 153
memperuntukkan peranan Yang di-Pertuan Agong dalam menjaga dan memelihara hak
istimewa serta kedudukan orang Melayu dan bumiputera di Sarawak dan Sabah. Hak
istimewa tersebut ialah pemberian jawatan dalam perkhidmatan awam, biasiswa,
kemudahan pendidikan serta pemberian. lesen perniagaan dan perdagangan. Walau
bagaimanapun, perlembagaan juga memastikan Perkara 153 tersebut dilaksanakan
dengan berhati-hati supaya pelaksanaannya tidak mengabaikan kaum-kaum lain.
8.6. Perlembagaan Malaysia juga menjamin
kerjasama, kesepakatan, keadilan dan kepentingan bersama antara Kerajaan
Persekutuan dengan Kerajaan Negeri di mana Perlembagaan adalah rujukan utama dalam penggubalan undang-undang
persekutuan dan negeri.
8.7. Pembahagian ini menjelaskan Perlembagaan
Negeri pula tidak boleh bercangggah dengan Perlembagaan Malaysia.
9.
Ketinggian Perlembagaan Malaysia
9.1 Ketertinggian perlembagaan dilihat pada
peruntukan kuasa parlimen,
kedudukan Yang
di-Pertuan Agong, kuasa perundangan clan kebebasan asasi.
9.2 Parlimen memperoleh kuasa daripaca
perlembagaan.Yang di-Pertuan Agong tertakluk kepada Perlembagaan Malaysia.
10.
Pindaan perlembagaan.
10.1. Sejak tahun 1957 Perlembagaan Malaysia telah
dipinda beberapa kali. Pindaan ini bertujuan untuk sentiasa relevan melindungi
kepentingan rakyat, menjaga keselamatan negara dan melicinkan urusan
pentadbiran negara.
10.2 Perlembagaan juga telah dipinda bagi
melarang perkara sensitif dipersoalkan secara terbuka. Antara perkara sensitif
dalam perlembagaan yang tidak boleh dipersoalkan termasuklah pemerintahan
beraja,agama Islam, kedudukan bahasa Melayu dan hak istimewa orang Melayu.
10.3. Parlimen telah meluluskan pindaan Akta
Hasutan 1970 yang mengehadkan seseorang individu daripada bercakap
sewenang-wenangnya sehingga menyentuh perkara yang sensitif yang boleh
menimbulkan perbalahan antara kaum di negara ini. Tujuannya untuk memelihara
keselamatan, ketenteraman dan keharmonian masyarakat berbilang kaum di negara
kita.
10.6. Antara
pindaan besar yang telah dibuat termasuklah pemansuhan imuniti (kekebalan) bagi
Yang di- Pertuan Agong dan Raja yang memerintah negeri daripada kesalahan
jenayah.
11
Raja perlembagaan.
11.1. Satu ciri unik dalam pemerintahan Malaysia
ialah institusi Raja Berperlembagaan yang bermaksud sistem pemerintahan beraja
mengikut peruntukan dalam Perlembagaan Malaysia.
11.2 Yang di-Pertuan Agong bertindak berdasarkan
Perlembagaan Malaysia dan nasihat Perdana Menteri. Semasa menjalankan tugasnya, baginda tidak
boleh bertindak sendirian kecuali dalam perkara tertentu Yang memerlukan budi
bicara baginda untuk membuat keputusan.
11.3. Yang di-Pertuan Agong dipilih daripada
kalangan sembilan orang Raja Melayu daripada sembilan buah Negeri Melayu secara
bergilirgilir.
11.4 Pemilihan Yang di-Pertuan Agong dibuat
mengikut peruntukan dalam Perlembagaan Malaysia.Yang di- Pertuan Agong Jawatan
Yang di-Pertuan Agong diwujudkan sejak tahun 1957. Tonggak negara dan Ketua
Utama Negara.Merupakan simbol keutuhan dan perpaduan rakyat di negara ini.
11.5 Sistem ini malah membantu memantapkan
kewibawaan institusi beraja di negara kita di samping memberikan keseimbangan
kepada raja yang menaungi rakyat serta rakyat yang dinaungi oleh raja.
12.
Kuasa pemerintahan.
12.1. Malaysia ialah salah sebuah negara
demokrasi berparlimen dan raja berpelembagaan yang mengamalkan konsep
pengasingan kuasa.
12.2. Menurut konsep ini, kuasa pemerintahan
dibahagikan kepada tiga cabang, iaitu badan perundangan, badan pelaksana clan
badan kehakiman. Ketiga-tiga badan ini harus dipegang oleh pihak yang
berasingan untuk mengelakkan pembolotan kuasa.
13.
Badan Perundangan (Legislatif)
13.1. Perundangan merujuk pada undang-undang yang
digubal oleh badan perundangan yang dipertanggungjawabkan oleh perlembagaan.
Ianya Fungsi badan perundangan adalah menggubal undang-undang bagi menjamin
keadilan dan kesejahteraan rakyat.
Parlimen ialah badan perundangan yang bertanggungjawab menggubal
undang-undang di negara kita.
13.2. Parlimen terdiri daripada Yang di-Pertuan
Agong, Dewan Negara dan Dewan Rakyat.
13.3. Dewan Negara atau Senat merupakan dewan
tertinggi dalam sistem pemerintahan negara. Dewan Negara mengandungi 69 orang
ahli. Ahli Dewan Negara yang digelar Senator i mewakili setiap negeri dan
mereka dilantik tanpa melalui pertandingan dalam pilihan raya.
13.4 Seseorang Senator memegang jawatan bagi
tempoh tiga tahun. Senator mestilah berumur sekurang-kurangnya 30 tahun. Taraf
Senator sama dengan Ahli Parlimen. Mereka boleh dilantik menjadi ahli Jemaah
Menteri.
13.5. Keahlian Dewan Negara dilantik oleh Yang
di-Pertuan Agong. Ahlinya terdiri daripada individu yang telah memberikan
sumbangan cemerlang dalam perkhidmatan awam, bidang profesional, atau bidang
tertentu seperti perniagaan, perusahaan, pertanian, kesenian dan kebajikan,
atau yang mewakili sesuatu kumpulan minoriti seperti Orang Asli.
13.9. Dewan Rakyat merupakan dewan terpenting
kerana ahlinya dipilih oleh rakyat dalam pilihan raya umum.
13.10. Dewan Rakyat mengandungi 219 orang ahli yang
mewakili semua kawasan pilihan raya di seluruh negara. Tempoh jawatan bagi
anggota ahli Dewan Rakyat ialah lima tahun.
13.12. Tugas
utama Dewan Rakyat adalah menggubal dan meluluskan undang-undang pada peringkat
Dewan Rakyat.
13.13.
Undang-undang yang dibuat oleh Parlimen dinamai Akta dan undang-undang yang
dibuat oleh Dewan Undangan Negeri dinamai Enakmen kecuali di Sarawak dan Sabah
dinamai Ordinan.
14.
Badan Pelaksana (Eksekutif)
14.1. Jemaah Menteri atau Kabinet merupakan badan
pelaksana dasar-dasar kerajaan.
14.2. Kabinet merupakan pembuat dasar tertinggi
negara. TugasJemaah Menteri atau Kabinet adalah menggubal dasar-dasar kerajaan
dalam semua perkara.
14.3. Perdana Menteri merupakan Ketua Jemaah
Menteri.
14.4. Biasanya, Perdana Menteri atau Timbalan
Perdana Menteri juga mengetuai sesebuah atau beberapa kementerian.
14.5. Setiap kementerian bertanggungjawab menggubal
dasar-dasar kerajaan, merancang serta menyelaras program pembangunan ekonomi
dan sosial di negara kita.
14.6. Setiap kementerian diketuai oleh seorang
Menteri dan dibantu oleh Timbalan Menteri, Setiausaha Parlimen dan Setiausaha
Politik.
14.7. Seseorang Menteri yang tidak diberikan
tugas dalam kementerian tertentu dikenali sebagai Menteri Tak Berportfolio. Beliau akan
diberikan tugas-tugas tertentu oleh Perdana Menteri.
14.8. Perkhidmatan awam di Malaysia diketuai oleh
Ketua Setiausaha Negara. Beliau bertanggungjawab mengawasi perjalanan
kementerian dan jabatan kerajaan.
14.9. Pada peringkat kementerian, pentadbirannya
diketuai oleh Ketua Setiausaha Kementerian. Beliau dibantu oleh kakitangan
kerajaan yang dikenali sebagai kumpulan pegawai perkhidmatan awam.
14.10. Semua
kakitangan awam bertanggungjawab melaksanakan dasar dan tugas yang ditetapkan
oleh kerajaan.
14.11. Jabatan kerajaan yang diketuai oleh Ketua
Jabatan yang dikenali dengan gelaran Ketua Pengarah.
14.12. Sesebuah kementerian biasanya mempunyai
jabatan pada peringkat pusat, negeri dan daerah.
14.13. Terdapat juga badan-badan kerajaan yang
dikenali sebagai badan berkanun. Badan berkanun merupakan badan separuh
kerajaan yang mempunyai kuasa autonomi tertentu.
14.14. Badan berkanun mempunyai peruntukan kewangan
tersendiri.
14.15. Badan ini ditadbir oleh sebuah Lembaga
Pengarah yang bertanggungjawab kepada Menteri yang berkenaan.
14.16. Badan berkanun ini mempunyai pelbagai tugas
dan tanggungjawab yang besar untuk mempercepat pentadbiran dan program
pembangunan di bawah rancangan lima tahun kerajaan.Beberapa contoh Badan
Berkanun,Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA)
Lembaga
Kemajuan Pertanian Muda (MADA)Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (F RIM)
14.17. Beberapa suruhanjaya telah ditubuhkan di
negara kita untuk mengendalikan urusan pelantikan, kenaikan pangkat dan pemantauan
disiplin kakitangan perkhidmatan awam.
14.18. Antaranya termasuklah Suruhanjaya
Perkhidmatan Awam, Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan,Suruhanjaya Perkhidmatan
Undang-undang dan Kehakiman, Suruhanjaya Pasukan Polis dan Majlis Angkatan
Tentera.
15. Badan Kehakiman (Judisiari)
15.1. Badan
Kehakiman mempunyai kuasa mendengar serta menentukan perkara sivil dan jenayah.
15.2. Perkara
sivil berkaitan dengan saman biasanya memerlukan afidavit.
15.3. Perkara
jenayah pula melibatkan kanun keseksaan.
15.4. Badan
Kehakiman boleh menentukan kesahihan undang-undang yang dibuat oleh badan
perundangan dan pihak badan pelaksana.
15.5. Badan
kehakiman juga berkuasa mentafsir Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan
Negeri.
15.6. Sistem
mahkamah telah diwujudkan oleh Perlembagaan Malaysia untuk melaksanakan tugas
kehakiman di negara ini.
15.7. Mahkamah
mempunyai kuasa mentafsirkan perlembagaan negara, mentafsirkan undang-undang,
mengisytiharkan undang-undang bertulis Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan
Negeri dan mempunyai kuasa mengisytiharkan sesuatu tindakan kerajaan tidak sah
di sisi undang-undang.
15.8. Mahkamah
tidak boleh meminda undang-undang kerana perkara itu merupakan kuasa badan
perundangan atau Parlimen.
15.9. Sistem
mahkamah di Malaysia disusun mengikut hierarki piramid. Melalui sistem ini
individu atau kumpulan yang tidak berpuas hati dengan keputusan perjalanan
mahkamah boleh membuat rayuan ke mahkamah yang lebih tinggi.
15.10. Semua
hakim dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong dengan nasihat Perdana Menteri.
15.11. Urusan
pelantikan, kenaikan pangkat dan pelucutan jawatan terletak di bawah kuasa Duli
Yang Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Seseorang hakim tidak
boleh dipecat dengan sewenangwenangnya tanpa sebarang sebab yang munasabah.
15.12. Hakim
tidak dibenarkan mengambil bahagian dalam politik. Tujuannya supaya hakim
dilindungi daripada pengaruh politik untuk menjamin keadilan dan kesaksamaan
undang-undang.
15.13.
Penasihat undang-undang kerajaan ialah Peguam Negara. Peguam Negara akan menjadi
Pendakwa Raya atau Peguam Bela bagi kerajaan. Peguam Negara dibantu oleh
Pegawai Perkhidmatan Undang-Undang dan Kehakiman.
16.
Pilihan raya.
16.1.
Pemerintahan Malaysia memaparkan amalan demokrasi berparlimen dan raja
berpelembagaan telah menjadikan pilihan raya sebagai proses memilih wakil
rakyat untuk memerintah sama ada pada peringkat negeri atau persekutuan. Ini
merupakan ciri penting sistem demokrasi berpalimen di Malaysia.
16.2.
Pemilihan ini dilakukan secara sulit dengan menggunakan prosedur yang telus dan
teratur.
16.3.
Pengiraan undi dibuat secara terbuka dan keputusannya direkodkan. Calon yang
mendapat undi terbanyak dikira menang yang dikenali dengan sistem majoriti
mudah.
16.4. Pilihan
raya di Malaysia dijalankan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang ditubuhkan
untuk menjamin pilihan raya yang adil dan bebas tanpa tekanan parti pemerintah
atau pembangkang.
16.5
Keanggotaannya dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan
Majlis Raja-Raja Melayu.
16.6. Tiga fungsi utama SPR adalah menentukan
sempadan bahagian-bahagian pilihan raya, menjalankan pendaftaran pemilih dan
mengendalikan pilihan raya sama ada pilihan raya umum atau pilihan raya kecil.
16.7. Pilihan raya umum diadakan untuk memilih ahli
Dewan Rakyat dan ahli Dewan Undangan Negeri secara serentak di seluruh
Semenanjung Malaysia.
16.8. Di Sarawak dan Sabah pula pilihan raya umum
bagi Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri diadakan secara berasingan.
16.9. Pilihan raya kecil diadakan apabila berlaku
kekosongan kerusi di mana-mana kawasan Parlimen atau Dewan Undangan Negeri.
Kekosongan itu berlaku mungkin disebabkan hal-hal tertentu seperti kematian,
peletakan jawatan dan perlucutan jawatan.
16.10. Pilihan raya kecil mesti diadakan dalam tempoh
60 hari bagi Semenanjung Malaysia dan 90 hari bagi Sarawak dan Sabah selepas
kekosongan itu.
16.11 Warganegara Malaysia bebas memilih dan
menganggotai mana-mana parti politik yang mereka gemari dan boleh menjadi calon dan bebas untuk
bertanding dalam pilihan raya.
16.12 Seseorang
yang ingin menjadi calon dalam pilihan raya mestilah warganegara Malaysia,
berumur 21 tahun, bermastautin di Malaysia, sempurna akal, bukan orang yang
muflis, tidak memegang jawatan dalam perkhidmatan awam dan tidak disabitkan
dengan sesuatu kesalahan oleh mahkamah.
16.13. Seseorang warganegara akan hilang kelayakannya
sebagai ahli Parlimen atau ahli Dewan Undangan Negeri jika dihukum penjara tidak kurang daripada 12
bulan atau didenda tidak kurang daripada RM2000 dan belum mendapat pengampunan.
16.14. Calon-calon dalam sesuatu pilihan raya boleh
bertanding atas nama parti atau atas nama individu sebagai calon bebas.
16.15. Mereka harus mengemukakan kertas penamaan calon
pada hari penamaan calon.
16.16. Seseorang pengundi yang berkelayakan boleh
mengundi jika namanya didaftarkan dalam Senarai Daftar Pemilih.
16.17. Menurut perkara 119 Perlembagaan Malaysia,
seseorang warganegara yang berumur 21 tahun, bermastautin atau tidak
bermastautin, tinggal di mana-mana kawasan pilihan raya Dewan Rakyat atau Dewan
Undangan Negeri boleh mengundi dalam pilihan raya tersebut.
16.18. Seseorang pengundi hanya boleh mengundi dalam
sebuah kawasan pilihan raya sahaja.
16.19. Perlembagaan membenarkan anggota pasukan
keselamatan, pelajar di luar negara dan pegawai kerajaan yang bertugas di luar
negara mengundi melalui pos dengan syarat nama mereka terdaftar sebagai pengundi.
16.20. Di negara kita, sebelum proses pengundian
dijalankan, sama ada dalam pilihan raya umum atau pilihan raya kecil, calon
daripada pelbagai parti yang bertanding dibenarkan berkempen dalam tempoh
berkempen adalah antara tujuh hingga lima belas hari sahaja.
16.21 SPR telah menubuhkan urus setia yang
diketuai oleh seorang setiausaha yang berperanan sebagai Ketua Eksekutif dan
Ketua Pentadbir urus setia.
16.22 SPR dibantu oleh sekumpulan kakitangan awam.
Urus setia SPR diwajibkan mengikuti garis panduan dan dasar SPR. Tujuannya
untuk memastikan pilihan raya dijalankan dengan efektif dan adil.
17.
Parti-parti politik di Malaysia.
17.1. Secara
umumnya parti politik merujuk kepada sekuimpulan orang yang mempunyai ideologi
politik untuk mencapai matlamat bersama.
17.2.
Parti-parti politik ini berjuang untuk mendapatkan kuasa. Ahli-ahlinya membayar
yuran keahlian dan selalunya memberikan kesetiaan dan komitmen terhadap
perjuangan parti.
17.3. Selain
ideologi politik, sikap perkauman juga menjadi asas pembentukan dan penyatuan
ahli-ahli parti.Contohnya Parti Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO),
Parti Cina Se-Tanah Melayu (MCA)dan Kongres India Tanah Melayu (MIC) di negara
kita.
17.4.
Parti-parti ini ditubuhkan dengan matlamat untuk menyatukan dan memelihara
kepentingan kaum masing-masing.
18. Negara persekutuan.
18.1.
Pemerintahan Malaysia yang unik mengamalkan sistem pemerintahan demokrasi berparlimen
dan raja berpelembagaan memaparkan
Malaysia sebagai sebuah negara Persekutuan yang bermaksud penyatuan beberapa buah negeri
yang mempunyai sebuah Kerajaan Persekutuan serta beberapa buah Kerajaan Negeri
bagi menjalankan tugas berdasarkan kuasa yang diperuntukkan dalam Perlembagaan
Malaysia.
18.2. Senarai
Persekutuan memuatkan bidang kuasa Persekutuan, iaitu hanya Kerajaan
Persekutuan mempunyai kuasa terhadapnya.
18.4. Senarai
Negeri mengandungi bidang kuasa yang diperuntukkan kepada negeri, iaitu
Kerajaan Negeri sahaja mempunyai kuasa terhadapnya.
18.5. Senarai
Bersama pula menurunkan bidang kuasa Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri.
Dalam bidang kuasa ini, kedua-dua kerajaan mempunyai kuasa terhadapnya.
18.6.
Persekutuan merupakan satu kaedah menyatupadukan pelbagai wilayah yang
dahulunya wujud berasingan bagi membolehkan hubungan baik antara Kerajaan
Persekutuan dengan Kerajaan Negeri diselaraskan.
18.8. Sifat
ini bukan sahaja dapat membentuk Kerajaan Persekutuan yang stabil serta berwibawa
dan membantu mengurangkan perbalahan antara etnik.
19.
Kerajaan persekutuan.
19.1 Keunikan
pemerintahan Malaysia adalah kerana Perlembagaan Persekutuan memberikan
peruntukan yang luas kepada Kerajaan Persekutuan berhubung dengan pentadbiran
negara.
19.2 Badan
pelaksana atau eksekutif mempunyai tugas untuk menjalankan kuasa-kuasa
eksekutif mengikut perlembagaan dan undang-undang yang sedia ada.
19.3 Mengikut
Perlembagaan Persekutuan, kuasa eksekutif bagi Kerajaan Persekutuan terletak
pada Yang di-Pertuan Agong.
19.4. Kabinet
atau Jemaah Menteri ialah badan yang menjalankan kuasa eksekutif yang dipegang
oleh Yang di-Pertuan Agong.
19.5. Jemaah
Menteri ini diketuai oleh seorang Perdana Menteri daripada kalangan ahli Dewan
Rakyat.
20.
Kerajaan negeri.
20.1.
Perlembagaan Malaysia memperuntukkan kuasa eksekutif kepada setiap negeri.
Kuasa eksekutif itu terletak pada Raja atau Sultan atau Yang Dipertua Negeri.
20.2. Menteri
Besar atau Ketua Menteri dilantik oleh Raja atau Yang Dipertua Negeri daripada
kalangan ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) yang mendapat kepercayaan majoriti
ahli dewan tersebut.
20.3. Urusan
pentadbiran peringkat negeri pula terletak pada perlembagaan negeri sebagaimana
yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Malaysia.
20.4. Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri
(EXCO) di Semenanjung Malaysia, Majlis Tertinggi di Sarawak dan Kabinet di
Sabah mengandungi sebilangan ahli DUN serta tiga orang
pegawai kerajaan (ex-officio), iaitu Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai
Kewangan Negeri dan Penasihat Undang-undang Negeri yang berperanan menjalankan
dasar pentadbiran negara pada peringkat negeri.
21. Lambang-lambang negara.
21.1. Bagi
melahirkan rasa kesetiaan, kesanggupan untuk berkorban dan kecintaan terhadap
tanah air lambang negara telah diwujudkan.
21.3. Antara
lambang negara kita termasuklah jata negara, bendera kebangsaan dan lagu
kebangsaan.
21.4.
Tujuannya supaya rakyat sentiasa bersemangat, bersatu padu dan sanggup
berkorban demi mempertahankan kedaulatan negara Malaysia.
22. Jata negara.
22.1. Setiap
negara mempunyai jata negara masing-masing. Jata negara Malaysia menjadi
lambang kemegahan penduduk negara ini.
22.2. Setiap
lambang pada jata negara mempunyai maksud yang tertentu.
23. Bendera kebangsaan.
23.1. Bendera
kebangsaan yang dikenali sebagai Jalur Gemilang berfungsi untuk membangkitkan
semangat perjuangan.
23.2. Bendera
kebangsaan berkibar megah di negara kita sebaik-baik sahaja bendera Union Jack
diturunkan pada tengah malam 31 Ogos 1957.
23.3. Pada
tahun 1949, sebuah jawatankuasa telah ditubuhkan untuk membuat perakuan
berhubung dengan reka bentuk bendera Persekutuan Tanah Melayu. Majlis
Perundangan Persekutuan telah mengadakan pertandingan pada peringkat kebangsaan
bagi memilih bendera Persekutuan Tanah Melayu yang baru.
23.4. Pada 28
November 1949, akhbar The Malay Mail telah menyiarkan keputusan majoriti orang
ramai. Reka bentuk ciptaan Encik Mohamad Hamzah, arkitek kerajaan di Johor,
telah terpilih.
23.5. Pada 22
dan 23 Februari 1950, beberapa pindaan telah dibuat terhadap reka bentuk
bendera tersebut sebelum diluluskan oleh Majlis Perundangan Persekutuan pada 19 April 1950.
23.6. Pada 19
Mei 1950, King George VI telah memperkenankan reka bentuk bendera Persekutuan
Tanah Melayu yang baru itu.
23.7. Bendera
Persekutuan Tanah Melayu berkibar buat kali pertama pada 26 Mei 1950 di
perkarangan Istana Sultan Selangor dengan dihadiri oleh DYMM Raja-Raja Melayu
dan pegawai-pegawai King George VI.
23.9. Di
Malaysia, Jalur Gemilang sentiasa dikibarkan dalam majlis dan adat istiadat
rasmi. Misalnya, pada Hari Kebangsaan dan Hari Keputeraan Duli Yang Maha Mulia
Yang di-Pertuan Agong, bendera Malaysia dikibarkan di semua bangunan kerajaan
dan juga premis persendirian sebagai tanda ketaatan kita kepada raja dan
negara.
24. Lagu kebangsaan.
24.1. Sebelum
merdeka lagu kebangsaan negara kita ialah lagu kebangsaan British, iaitu God
Save the Queen.
24.2. Lagu
kebangsaan negara kita dikenali dengan tajuk Negaraku yang dicipta pada tahun
1957.
24.3.
Pemilihan lagu ini dibuat oleh Tunku Abdul Rahman yang mengetuai sekumpulan
jemaah hakim di Dewan Polis Depoh, Kuala Lumpur.
24.4 Pasukan
Pancaragam Polis Diraja telah memperkenalkan empat buah lagu. Lagu Terang
Bulan, iaitu lagu kebangsaan negeri Perak telah dipilih kerana mempunyai unsur
kemelayuan.
24.5 Majlis
Raja-Raja Melayu telah memperkenankan keputusan jemaah hakim tersebut.
24.6. Lirik
lagu kebangsaan ini telah digubah semula oleh Encik Saiful Bahri berdasarkan
lagu Terang Bulan.
24.7. Lirik
lagu kebangsaan negara menggambarkan kesetiaan rakyat , menuntut kita supaya
bersyukur, taat kepada raja dan sanggup berkorban demi mempertahankan negara.
25.
Rumusan.
25.1 Malaysia sebuah negara yang berdaulat,
mempunyai keluruhan Perlembagaannya yang
tersendiri. Pelembagaan Persekutuan yang
dijunjung oleh rakyat warganegara Malaysia merupakan faktor keharmonian
dan keselamatan yang dikecapi hingga kini.
25.2 Perlembagaan Persekutuan Malaysia
memperuntukan bahawa kuasa dijalankan oleh 3 badan perundangan, eksekutif dan
kehakiman.
25.3 Perkara-perkara
yang tersurat dan tersirat dalam Perlembagaan Persekutuan dan
perlaksanaannya adalah pada peringkat Kerajaan Persekutuan
dan Kerajaan Negeri yang
diwakili oleh ketiga-tiga badan tersebut dan keseluruh
jentera pentadbiran kerajaan hingga ke kampung telah menjalinkan satu jalinan
kompleks sehingga mampu mewujudkan dan mempertahankan sebuah negara yang
demokratik.
25.4 Ini berlaku kerana pengasingan kuasa antara Kerajaan
Persekutuan, Kerajaan Negeri
dan Kerajaan Tempatan mengikut syarat-syarat yang diizinkan
juga menunjukkan tidak berlaku monopoli kuasa.
25.5 Akhir sekali,
adalah tidak lengkap sekiranya aspek Raja Berpelembagaan dan demokrasi
berparlimen jika pilihanraya tidak dibincangkan. Pilihanraya dijalankan untuk
memilih wakil-wakil rakyat yang akan mengisi kekosongan di Dewan Rakyat yang
akhirnya menjalankan kehendak-kehendak rakyat melalui wakil-wakil rakyat yang
dipilih.
26.
Rujukan.
Mahadi Shuid, Suzani Osman, Pra-U STPM
Sejarah Malaysia, Kuala Lumpur, Longman, 2006, hlmn 230, 231, 232, 233, 234,
235, 236, 237, 238.
Ruslan Zainuddin, Mohd. Mahadee Ismail,
Zaini Othman, Kenegaraan Malaysia, Shah Alam: Fajar Bakti Sdn Bhd, 2005,
hlmn 78, 79, 80, 183, 184, 185.
Raminah Hj Sabran, Wong Khek Seng, Kok
Meng Kee, Ace Ahead Teks STPM Pengajian Am Kertas 1&2, Kuala Lumpur:
Oxford fajar Sdn Bhd, cetakan kedua 2010, hlmn 6, 8, 9, 15,16, 17, 18, 22, 23,
24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 38, 39, 40, 41.
Mustapa K.S, STPM Sejarah Malaysia,
Kuala Lumpur: Federal Publiction,
cetakan ketiga 2000, hlmn 125, 126.
Mustapa K.S, Strategi Kejayaan STPM
Sejarah Malaysia, Kuala Lumpur: Federal Publiction, cetakan kedua 2001,
hlmn 230, 231, 251, 252, 253.
Ranjit Singh Malhi, Rujukan STPM
Pengajian Am Kenegaraan Malaysia, Kuala Lumpur: Federal Publiction, cetakan
keempat 2001, hlmn 32, 33, 34, 35.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan