KAJIAN TINDAKAN BAHASA MELAYU
TAHUN 3.
Abstark
Kajian ini dijayakan bagi
mengenalpasti keadah untuk mengatasi masalah
membaca yang dihadapi oleh murid-murid tahun 3 Arif. Seramai 22 orang murid tahun 3 Arif terlibat sebagai
responden dalam kajian ini.
Tinjuan awal kajian ini dilakukan
dengan menggunakan keadah pemerhatian hasil kerja murid dan melaksanakan sesi
ujian bertulis dan ujian lisan. Hasil tinjauan mendapati terdapat sebilangan
murid yang tidak mahir membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul. Suatu
perancangan tindakan telah diberi tumpuan bagi membolehkan murid mencapai
kemahiran membaca.
Guru telah menjalankan satu sesi
pengajaran dan pembelajaran di mana murid diberi peluang untuk mempelajari
kemahiran tersebut melalui latihan yang diberikan..
Pengajaran dan pembelajaran ini
merupakan kemahiran asas dan akan diteruskan pada kemahiran yang sama dengan
melibatkan pelbagai jenis tanda baca lagi. Penguasaan kemahiran ini adalah
sangat penting untuk membolehkan murid membaca dengan lancar dan betul.
1.0 Pengenalan.
1.1 Membaca
merupakan suatu kemahiran ahasa yang penting dalam pembelajaran Bahasa Melayu
yang menjadi mata pelajaran teras dalam sistem pendidikan di Malaysia. Kemahiran membaca merupakan unsur penting yang
perlu diketahui oleh setiap murid dalam mempelajari Bahasa Melayu. Bacaan
lancar yang dikuasai oleh murid akan memudahkan proses menimba pelbagai ilmu.
1.2 Kelemahan
menguasai kemahiran membaca akan menjejaskan pengunaan sistem bahasa dan
menjejaskan kegramatisan bahasa yang dituturkan khususnya Bahasa Melayu. Kajian
ini jua bertujuan membina kemahiran bacaan dengan sebutan dan intonasi yang
betul di kalangan murid.
1.3 Sebelum
kajian ini dilakukan tinjauan telah di buat menggunakan kaedah pemerhatian dan
penyelidikan berdasarkan keputusan peperiksaan akhir tahun di tahun 2 sesi
persekolahan 2011. Temubual juga dilakukan kalangan responden kajian tindakan
ini.
1.4 Sekolah
ini mempunyai murid seramai 253 orang murid. Pada keseluruhannya murid-murid di
sini adalah berbangsa Melayu dan hanya segelintir sahaja yang berbangsa India dan warga asing. Murid murid di sini sudah menjadi
kebiasaan bertutur dalam dialek kedearah mereka yang merupakan bahasa
berkomunikasi utama di sekolah dan di rumah.
1.5 Hanya
segelintir murid-murid sekolah ini tidak dapat membaca dengan baik. Ini adalah
kerana masalah persekitaran dan kekeluargaan serta tahap kesediaan belajar yang
responden alami.
1.6 Kebolehan
beberapa orang pelajar yang mampu mambaca dengan amat baik mewujudkan suatu
situasi yang membina.
2.0 : Fokus Kajian Tindakan.
2.1 Berdasarkan
keadah pemerhatian, didapati semasa proses pengajaran dan pembelajaran Bahasa
Melayu murid mengalami masalah menyesuaikan nada bacaan dengan elemen tanda
baca. Murid murid tidak mengendahkan tanda bacaan ketika membaca dengan
mengikut intonasi yang betul.
2.2 Maslah
yang berlarutan akan menjejaskan martabat bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar dan bahasa ilmu. Maka aspek tanda baca telah menjadi isu yang akan
kami kaji dalam kajian tindakan ini.
3.0 Objektif Kajian Tindakan.
3.1 Bagi
memurnikan kajian tindakan ini, saya telah menetapkan dua objektif utama iaitu
objektif sampingan dan objektif utama.
3.2
Objektif sampingan yang sasarannya untuk
meningkatkan kefahaman murid dalam penggunaan tanda baca seperti tanda seru,
tanda noktah, tanda koma dan tanda soalan.
3.3 Objekif utama pula mensasaran agar murid dapat membaca dengan lancar
ketika mengunakan tanda baca dan murid
dapat membacanya dengan sebutan serta
intonasi yang betul.
4.0 Responden yang terlibat.
4.1 Seramai 22 orang murid tahun 3 Arif terlibat iaitu 12 orang murid perempuan dan
10 oarang murid lelaki.
4.2 Seramai
3 orang murid lelaki dan 2 orang murid perempuan tidak dapat menguasai
kemahiran membaca dengan baik.
5.0 Fokus kajian/ Isu keperihatinan.
5.1 Berdasarkan
keadah pemerhatian semasa proses p&p guru dapat mengesan masalah yang
dihadapi oleh murid. Antaranya adalah murid tidak dapat membaca sesuatu petikan
atau prosa dengan betul. Ini kerana sebilangan murid tidak mengikut intonasi
bacaan dan hanya meneruskan pembacaan
tanpa menguasai bacaan dengan nada bertanda baca.
5.2 Sesi
temu bual dengan responden mendapati bahawa mereka tidak memahami fungsi setiap
tanda baca dengan nada dan gaya
bacaan yang sepatutnya.
5.3 Segelintir
responden juga tidak dapat meletakkan
atau membaca ayat dengan betul. Responden juga tidak dapat membuat perbandingan
antara tanda koma dan noktah. Jelas responden juga tidak memahami konsep
membaca dengan berhenti sekejap ( koma ) dan membaca berhenti tetap ( noktah
).
5.4 Responden
dibekalkan dengan pendekatan penggunaan akhbar dalam dalam bilik darjah (ADD)
dan buku bacaan makanis adalah sebagai permulaan penyelesaian permasalahan ini.
Responden dibimbing berkaitan konsep tanda bacaan dan latihan sebagai menguji
kefahaman mereka dalam menggunakan tanda bacaan dalam ayat-ayat yang mereka
baca, tutur dan tulis semasa proses pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan
dalam bilik darjah.
6.0 Persoalan kajian.
6.1 Berdasarkan
objektif-objektif kajian di atas, kajian ini dapat menjawab beberapa persoalan yang berkaitan seperti:
Adakah responden mengetahui dan
faham konsep sistem asas tatabahasa bahasa Melayu?
Adakah sistem asas tatabahasa
Bahasa Melayu dapat membantu rsponden membaca, bertutur dan menulis dengan
baik?
7.0 Galuran aktiviti.
7.1 Dua
aktiviti telah digalurkan bagi mengesan masalah membezakan penggunaan tanda
baca. Aktiviti pertama akan melibatkan
responden membaca ayat yang sama dengan tanda baca berlainan. Sementara
aktiviti kedua akan membolehkan responden terlibat dengan permainan bahasa.
7.2 bahan-bahan
yang digunakan dalam menjayakan aktivti adalah seperti kertas lembaran bacaan
dan kad ayat untuk aktiviti pertama. Sementara
balang plastik, radio dan kad arahan.
7.3 Instrumen
dan keadah pemerhatian melibatkan soalan ujian, temu bual dan pemerhatian.
Analisa dan pemerhatian dilakukan untuk mendapatkan maklumat percapaian murid
dalam aspek yang dikaji. Maklumat daripada temubual dan maklumbalas dari rakan
guru dapat dijadikan kayu pengukur dalam menilai keberkesanan p&p.
Kelebihan dan kelemahan guru semasa mengajar juga dicatatkan. Begitu juga dengan
amalan pembelajaran murid.
8.0 Perlaksanaan Tindakan.
8.1 Aktiviti membaca ayat dengan tanda bacaan
8.1.1 Proses Pengajaran dan Pembelajaran .
Proses pengajaran dan pembelajaran
dimulakan dengan sesi soal jawab.Seterusnya guru mengedarkan kertas lembaran (
rujuk lembaran 3 ) yang mengandungi ayat yang sama tetapi tanda baca yang
berlainan.
Murid diminta membaca secara
perlahan untuk memahami ayat yang dibaca dan seterusnya membaca dengan kuat
dengan mengikut intonasi yang betul dan tepat. Guru membimbing murid membaca dengan intonasi yang betul.
Guru juga akan membetulkan kesilapan bacaan murid.
Pada sesi penutup, guru menyuruh
murid membaca berulang-ulang kali untuk meningkatkan kemahiran membaca mereka.
8.1.2 Pemerhatian.
Pemerhatian telah dilakukan oleh
rakan sejawat dan mendapati bahawa semua murid-murid memberikan perhatian dan
penglibatan yang aktif semasa proses p&p.Murid-murid juga gembira semasa membaca ayat yang sama tetapi
dengan menggunakan intonasi yang berlainan. Guru juga menunjukkan komitmen dan
keyakinan sebagi seorang pendidik.
8.1. 3 Refleksi.
8.1.3..1 Guru mendapati bahawa aktiviti pertama berjaya diajalankan
berdasarkan penglibatan semua murid terutamanya semasa membaca dan menyebut
ayat-ayat yang dicatatkan. Penglibatan murid adalah sangat aktif serta memberi
sepenuh tumpuan dan kerjasama kepada guru sepanajang aktivti dijalankan.
8.1.3.2 Aktiviti membaca secara kumpulan juga
dijayakan dengan berkesan. Ini kerana guru dapat mendengar intonasi bacaan
murid yang jelas kedengaran. Penglibatan murid yang aktif serta kawalan kelas
yang baik membolehkan objektif serta matlamat pembelajaran tercapai.
8.2. Aktiviti permainan bahasa.
Aktiviti permainan bahasa merupkan aktiviti yang
berbentuk Belajar Sambil Bermain.
8.2.1 Proses Pengajaran dan Pembelajaran .
8.2.1.1 Guru menerangkan cara prmainan dan murid-murid diminta
untuk mengingati aliran kotak yang akan dilakukan. Guru mengedarkan sebuah
bekas plastik untuk setiap kumpulan, yang mana setiap bekas plastik mempunyai
kad simbol-simbol khusus seperti koma, tanda noktah dan tanda soal.
8.2.1.2 Guru mengalunkan muzik yang menandakan permainan bahasa
bermula. Caranya adalah apabila muzik kedengaran secara langsung kotak beracun
akan bergerak secara bergilir-gilir mengikut arah pusingan jam dalam bulatan
sehingga muzik diberhentikan.
8.2.1.3 Apabila muzik dihentikan dan orang yang terakhir yang
memegang kotak beracun akan mengambil satu kad yang mengandungi simbol
contohnya koma ( ? ). Murid diberi tempoh untuk membina ayat berdasarkan kad
yang diambil. Permainan ini akan diulang semula setelah murid tersebut berjaya
membina ayat dengan betul.
8.2.2 Pemerhatian.
8.2.2.1 Berdasarkan pemerhatian aktiviti ini berjaya menarik
minat dan tumpuan murid. Murid kelihatan lebih memahami elemen penggunaan tanda
baca. Hampir semua muid dapat membina ayat secara lisan dengan begitu cepat dan
betul.
8.2.3 Refleksi.
8.2.3.1 Proses pengajaran dan pembelajaran ini dianggap berjaya
kerana murid-murid dapat membina ayat yang diminta dengan cepat dan betul. Ini
telah membuktikan bahawa aktiviti permainan bahasa ini berjaya mempertingkatkan
kefahaman murid.
9.0 Cadangan kajian.
9.1 Guru-guru
Bahasa Malaysia digalakkan mengubahsuai pendekatan proses P & P di dalam
kelas terutama kelas lemah dan sederhana.
9.2 Menggunakan
kaedah sumbangsaran dari segi kefahaman dalam aspek sistem tatabahasa.
9.3 Menggunakan
kaedah penyelidikan berdasarkan rujukan melalui buku-buku bahasa.
9.4 Guru-guru
Bahasa Malaysia boleh menggunakan kaedah penyelidikan pada pelbagai peringkat
sama ada di peringkat kelas, panitia atau sekolah. .
9.5 Guru
Bahasa Melayu seharusnya mengadakan perbincangan serta pembandingan mengenai
kandungan kemahiran yang telah diajar antara satu sama lain bagi memperbaiki
kelemahan yang ada dan seterusnya mengatasi masalah.
9.6 Peyediakan
alat bantu mengajar yang bersesuaian dan dipaktikan semasa proses pengajaran di
dalam kelas. Alat-alat bantu mengajar yang disediakan juga haruslah diuruskan
dengan baik seperti mewujudkan sudut khas alat bantu mengajar supaya alat bantu
mengajar dapat dikongsi dan diguna oleh guru-guru yang lain.
9.7 Latihan
dalam perkhidmatan wajar diadakandalam bentuk bengkel yang dapat memberi guru
pengetahuan dan kemahiran dalam menyediakan alat bantu mengajar seiring dengan
penyebaran standard pembelajaran.
10.0 Penutup.
Guru yang perkasa akan sentiasa
berjuang melengkapkan dirinya dengan sahsiah yang unggul, kemahiran yang
bersesuaian dan ilmu yang tanpa sempadan. Kajian tindakan adalah sebahagian
proses melengkap diri guru sebagai pendidik bertaraf murabbi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan