KEBERKESANAN KAEDAH PENILAIAN KATA
SENDI NAMA BAHASA MELAYU MELALUI PENGUNAAN LAMAN SESAWANG/INTERNET BERBANDING
KAEDAH KONVENSIONAL MURID TAHUN LIMA SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN TAMIL ALAMANDA,
ALAMANDA,
DAFTAR KANDUNGAN
BIL
|
PERKARA
|
MUKA SURAT
|
|
BAB 4 ANALISIS KAJIAN
|
|
4.1
|
PENDAHULUAN
|
|
4.2
|
PROFIL RESPONDEN
|
5
|
4.3
|
SKOR PENCAPAIAN .
|
6
|
4.4
|
DAPATAN INFERENSI
|
7
|
4.5
|
DAPATAN TEMU BUAL
|
9
|
4.6
|
KESIMPULAN.
|
9
|
|
|
|
|
BAB 5 TINJAUAN LITERATUR
|
|
5.1
|
PENDAHULUAN
|
15
|
5.2
|
RINGKASAN KAJIAN
|
17
|
5.3
|
PERBINCANGAN DAN DAPATAN
KAJIAN.
|
24
|
5.4
|
KESIMPULAN DAPATAN KAJIAN.
|
35
|
5.5
|
IMPLIKASI DAPATAN KAJIAN.
|
|
5.6
|
CADANGAN KAJIAN LANJUTAN.
|
|
5.7
|
KESIMPULAN.
|
36
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.6
|
ANALISA DATA
|
40
|
3.7
|
RUMUSAN
|
41
|
|
RUJUKAN
|
43
|
BAB
4 ANALISIS KAJIAN
4.1 Pendahuluan.
4.1.1 Bab
ini menganalisis dapatan kajian secara deskriptif dan inferensi. Dapatan yang
diperoleh dikategorikan mengikut penggredan A, B, C (lulus), D dan E (gagal)
seperti dalam Jadual 4.1 di bawah.
GRED SKOR
MARKAH (%) KATEGORI
A 80 –
100 Lulus
B 60 –
79 Lulus
C 40 –
59 Lulus
D 39 –
20 Gagal
E 0 –
19 Gagal
Jadual 4.1 Kategori Gred Dan Skor Markah
(Sumber: Jabatan Pendidikan Negeri Melaka)
4.1.2 Dalam
analisis deskriptif dan inferensi yang dilaksanakan ini, adalah menggunakan
perisian Statistical for social science (SPSS). Ini adalah untuk menguji
kesignifikan kajian yang telah dijalankan dan membuat perbandingan hasil
dapatan antara kaedah penilaian secara konvensional dan kaedah menjawab melalui
aplikasi laman sesawang.
4.2
Profil responden.
4.2.1 Seramai
16 orang responden merupakan murid Tahun 5 dari Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil
Alamanda, Alamanda, Melaka. Senarai responden seperti mana Jadual 4.2. (Rujuk
Lampiran) Murid-murid ini terdiri
daripada murid yang berstatus baik, sederhana dan lemah dalam pencapaian
akademik di sekolah. Pemilihan murid pelbagai kelas ini adalah bagi memastikan
kajian yang dijalankan ini mempunyai kesahan dan mencapai matlamat.
4.2.2 Manakala
taburan responden mengikut jantina ditunjukkan oleh Jadual 4.3 iaitu 100%
sampel adalah berbangsa India. Taburan responden mengikut jantina ialah 50.0%
atau 8 orang murid adalah responden lelaki. Manakala 50.0% atau 8 orang adalah
responden perempuan. Merujuk jadual di bawah, bilangan murid lelaki murid perempuan adalah seimbang.
JANTINA MURID FREKUENSI PERATUS
Lelaki 8 50.0
Perempuan 8 50.0
Jumlah 8 100
JADUAL 4.3 Taburan Responden Mengikut Jantina
4.2.3 Dari
segi latarbelakang pekerjaan ibu bapa responden, merujuk Jadual 4.4 didapati 8 orang atau 50.0% bapa responden adalah
bekerja dengan kerajaan. Bapa responden yang bekerja swasta pula ialah 4 orang
iaitu 25.0%. Manakala 4 orang atau 25.0% adalah bapa responden yang bekerja
sendiri.
JENIS PEKERJAAN FREKUENSI PERATUS
Kerajaan 8 50.0
Swasta 4 25.0
Sendiri 4 25.0
Tidak bekerja 0 0
Jumlah 16 100
JADUAL 4.4 Taburan Pekerjaan Bapa Responden
4.2.4 Analisis
maklumat tentang pekerjaan ibu pula boleh dilihat pada Jadual 4.5, iaitu
seramai 4 orang atau 25.0% adalah bekerja kerajaan, 8 orang atau 50.0% bekerja
swasta, 2 orang atau 12.5% bekerja sendiri dan seramai 2 orang atau 12.5%
mewakili ibu responden yang tidak bekerja atau suri rumah sepenuh masa.
JENIS PEKERJAAN FREKUENSI PERATUS
Kerajaan 4 25.0
Swasta 8 50.0%
Sendiri 2 12.5%
Tidak bekerja 2 12.5%
Jumlah 16 100
JADUAL 4.5 Taburan Pekerjaan Ibu Responden
4.2.5 Berhubung
tentang kemudahan komputer responden, didapati semua responden iaitu 100%
responden mempunyai kemudahan komputer di rumah. Manakala kemudahan aplikasi
jaringan internet pula iaitu merujuk pada Jadual 4.6, didapati 12 orang responden iaitu 75% mempunyai kemudahan
internet di rumah dan 4 orang atau 25% tiada kemudahan tersebut.
RESPONDEN FREKUENSI PERATUS
Mempunyai internet 12 75.0
Tiada Internet 4 25.0
Jumlah 16 100
JADUAL 4.6 Taburan Kemudahan Internet Responden
4.2.6 Berkaitan
tentang tentang kebolehan menggunakan komputer, dapat dilihat pada Jadual 4.7
di mana 12 orang atau 87.5% responden boleh mengaplikasi penggunaan komputer
dengan baik. Manakala hanya 4 orang
responden atau 12.5% berada pada tahap lemah dalam penggunaan komputer.
RESPONDEN FREKUENSI PERATUS
Boleh Menggunakan Komputer 12 87.5
Lemah Menggunakan Komputer 4 12.5
Jumlah 16 100
JADUAL 4.7 Taburan Kebolehan Menggunakan Komputer
Responden
4.2.7 Analisis
tentang kemahiran menggunakan internet pula dapat dilihat pada Jadual 4.8,
iaitu 10 orang atau 75.0% responden boleh menggunakan internet dan 4 orang atau
25.0% responden lemah dalam kemahiran tersebut.
RESPONDEN FREKUENSI PERATUS
Boleh Menggunakan internet 10 75
Lemah Menggunakan Komputer 6 25
Jumlah 16 100
JADUAL 4.8 Taburan Kebolehan Menggunakan Internet
Responden
4.2.8 Analisis
Dapatan Kajian Secara Deskriptif Dapatan ini akan memperihalkan analisis
pencapaian antara kaedah penilaian secara konvensional dan kaedah penilaian
melalui aplikasi laman sesawang frog-vle. Antara pencapaian yang akan
dihuraikan meliputi:
i. Min skor pencapaian murid penilaian secara
konvensional.
ii. Min skor pencapaian murid penilaian melalui
internet.
iii. Perbezaan min skor pencapaian penilaian secara
konvensional dan penilaian melalui aplikasi laman sesawang frog-vle.
4.3 Skor Pencapaian.
4.3.1 Skor Pencapaian Ujian Penilaian Secara
Konvensional
JADUAL 4.9 Skor Pencapaian Gred dan Min Skor Ujian
Penilaian Konvensional
Gred Frekuensi Peratus
A 12 75.0
B 2 12.5
C 2 12.5
D 0 0
E
0 0
Jumlah 16 100
n = 16 min skor = 75.0
Merujuk hasil analisis dapatan kajian mengikut gred
seperti dalam Jadual 4.9 di atas, tahap pencapaian responden dalam aspek Kata Sendi
Nama Bahasa Melayu adalah tinggi. Ini kerana 12 orang responden iaitu 75.0%
lulus dengan memperolehi Gred A. Seramai 2 orang responden pula iaitu 12.5%
memperlehi Gred B. Manakala 2orang murid
iaitu 12.5% memperolehi Gred C. Min skor pencapaian pula ialah 75.0%
4.3.2 Skor
Pencapaian Ujian Penilaian Melalui aplikasi laman sesawang.
JADUAL 4.10
Skor Pencapaian Gred dan Min Skor Ujian Penilaian Melalui Aplikasi laman
Sesawang (frog-vle).
Gred Frekuensi Peratus
A 14 87.5
B 1 6.25
C 1 6.25
D 0 0
E 0 0
Jumlah 16
100
n = 16 min skor = 87.5
Berdasarkan Jadual 4.10, murid yang mendapat Gred A
adalah seramai 14 orang iaitu 87.5%. iaitu berlaku peningkatan sebanyak 12.5%. Keadaan
ini memperlihatkan peningkatan pencapaian dengan penilaian konvensional. Gred B
pula 1 orang iaitu 6.25%,. Begitu juga dengan gred C iaitu seorang dengan
6.25%.
Min skor pencapaian berada pada aras yang lebih
tinggi iaitu 87.5
4.3.3
Perbezaan Min Skor Ujian Konvensional dan Ujian Melalui Aplikasi Laman Sesawang
(frog-vle).
Berdasarkan
Jadual 4.11 di bawah, min ujian penilaian konvensional ialah 75 dan ujian
penilaian melalui internet 87.5. Ini menunjukkan terdapat hanya sedikit
perbezaan min antara kedua-dua kaedah penilaian yang digunakan iaitu sebanyak 12.5. Ini bermakna tahap pencapaian kedua-dua kaedah
iaitu kaedah penilaian konvensional dan kaedah penilaian melalui aplikasi laman
sesawang (frog-vle) adalah amat ketara.
JADUAL 4.11 Perbezaan Min Skor Ujian Konvensional
dan Ujian Melalui Aplikasi laman Sesawang (frog-vle).
Pemboleh Ubah Bil Min
Penilaian Konvensional 16 75
Penilaian Melalui frog-vle 16 87.5
Perbezaan Min 12.5
4.3.4 Kesimpulan Analisis Dapatan Kajian Secara
Deskriptif
Kesimpulan yang dapat dibuat daripada analisis
dapatan secara deskriptif menunjukkan terdapat sedikit peningkatan pencapaian
daripada ujian penilaian secara konvensonal (min skor = 75) kepada ujian
penilaian melalui aplikasi laman sesawang frog-vle (min skor = 87.5).
Perbandingan kedua-dua kaedah penilaian ini memperlihatkan perbezaan min skor
hanya sebanyak 12.5. Oleh yang demikian,
kaedah penilaian melalui aplikasi laman sesawang (frog-vle) dilihat meningkatkan
pencapaian murid dan memperlihatkan peningkatan pencapaian mereka dalam Mata
Pelajaran Bahasa Melayu, khususnya dalam aspek Kata Sendi Nama Bahasa Melayu.
4.4 Dapatan
Inferensi
4.4.1 Dapatan
inferensi yang akan dibincangkan lebih untuk menguji hipotesis kajian sama ada
ia perlu diterima atau ditolak. Keputusan menerima atau menolak hipotesis
dibuat berdasarkan Ujian-t dengan aras keyakinan 0.025 yang dibuat menggunakan
perisian SPSS 13.0 melalui analisis Compare Means – Paired Sample T - Test. 4
4.4.2 Pengujian Hipotesis Ho : Tidak terdapat
perbezaan yang signifikan min skor ujian penilaian secara konvensional dan
penilaian melalui aplikasi laman sesawang frog-vle..
JADUAL 4.12 Keputusan Ujian-t Penilaian Konvensional
dan Penilaian Melalui Pengunaan Aplikasi laman Sesawang(frog-vle).
Perbezaan Selang
Keyakinan Nilai-t Nilai-p
Min S.
Piawai Bawah Atas
-1.60 8.11 -4.63 1.43
-1.081 .289
* Signifikan pada aras keyakinan 0.025
Merujuk Jadual 4.12, hasil ujian-t menunjukkan t =
-1.081 berada di dalam selang keyakinan iaitu antara -4.63 dan 1.43. Oleh sebab
nilai p = .289 > 0.025, maka Ho tidak dapat ditolak secara signifikan. Ini
memberikan kesimpulan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan min skor
pencapaian ujian penilaian secara konvensional dan ujian penilaian melalui aplikasi
laman sesawang frog-vle.
4.5
Dapatan Temu Bual
4.5.1 Berdasarkan
temu bual dengan 4 orang guru, dapatan menunjukkan bahawa semua guru yang
ditemu bual bersetuju tentang kelebihan penggunaan aplikasi laman sesawang
(frog-vle) khusus dalam aspek penilaian dan dijangka boleh membantu
meningkatkan pencapaian murid jika diguna secara sistematik.
4.5.2 Walau
bagaimanapun terdapat beberapa kekangan yang dihadapi oleh guru dalam
melaksanakan kaedah penilaian tersebut berbanding penilaian secara
konvensional. Berikut adalah transkripsi dialog temu bual yang telah dijalankan
antara pengkaji dengan 4 orang guru sekolah berkaitan yang bertujuan
mendapatkan maklum balas tentang kelebihan kaedah penilaian melalui internet
bagi guru berbanding penilaian secara konvensional.
Nota: Singkatan yang digunakan dalam transkripsi: P
= Pengkaji G = Guru
4.5.1 Temu Bual Satu
P : Melalui pengalaman pdp yang cikgu lakukkan,
adakah penggunaan aplikasi laman sesawang frog-vle dalam aspek penilaian
mempunyai kelebihan berbanding penilaian yang dijalankan secara konvensional?
G: Saya lebih gemar mengunakan aplikasi laman
sesawang frog-vle. Aplikasi ini lebih mudah dilaksanakan bagi item penilaian.
Aplikasi ini juga dapat membantu dapatan analisan pemarkahan yang lebih cepat
dan tepat. Cuma kemudahan perkakasan adalah terhad.
4.5.2 Temu Bual Dua
P : Melalui pengalaman pdp yang cikgu lakukkan,
adakah penggunaan aplikasi laman sesawang frog-vle dalam aspek penilaian
mempunyai kelebihan berbanding penilaian yang dijalankan secara konvensional?
G: Aplikasi
pengunaan laman sesawang ini lebih menarik minat pelajar. Pelajar lebih selesa
dan seronok berada di makmal komputer. Penilaian yang melibatkan bahan grafik
dapat diaplikasi dengan lebih jelas. Penambahbaikan juga dapat dilakukan dengan
lebih teratur.
4.5.3 Temu Bual Tiga
P : Melalui pengalaman pdp yang cikgu lakukkan,
adakah penggunaan aplikasi laman sesawang frog-vle dalam aspek penilaian
mempunyai kelebihan berbanding penilaian yang dijalankan secara konvensional?
G: Penilaian yang dilaksanakan melalui aplikasi
laman sesawang frog-vle amat menepati kehendak pendidikan alaf kini. Murid amat
teruja dan dapat pengalaman baru yang sesuai dengan kepesatan pengunaan ICT.
4.5.4 Temu Bual Empat
P : Melalui pengalaman pdp yang cikgu lakukkan,
adakah penggunaan aplikasi laman sesawang frog-vle dalam aspek penilaian
mempunyai kelebihan berbanding penilaian yang dijalankan secara konvensional?
G: Saya
sememang gemar aplikasi laman sesawang dilaksanakan.Kerja dan kos pengurusan
kertas soalan juga dapat dikurangkan. Murid juga dapat pengalaman baru dan
boleh mengulangkajinya di mana-mana saja.
4.6
Kesimpulan.
Kebanyakan responden mempunyai latar belakang
pencapaian kemahiran asas tatabahasa yang memuaskan. Ini berdasarkan analisis
ujian penilaian konvensional yang dijalankan. Terdapat perbezaan min skor
setelah dijalankan ujian penilaian dengan menggunakan dua kaedah iaitu kaedah
penilaian secara konvensional dan kaedah penilaian melalui aplikasi pengunaan
laman sesawang frog-vle.
Namun begitu, kaedah penilaian melalui pengunaan
aplikasi laman sesawang ini memaparkan implikasi yang positif . Ini berdasarkan
terdapatnya peningkatan min skor kaedah penilaian melalui aplikasi laman
sesawang.
Manakala dalam temu bual yang dijalankan terhadap
guru dapat dijayakan dengan penuh hikmah. Guru-guru yang ditemubual memyatakan
impak positif terhadap murid, guru dan sekolah.
Penggunaan aplikasi laman sesawang frog-vle khususnya
dalam aspek penilaian dapat menjimatkan kos dan meringankan beban guru. Walau
bagaimanapun wujud beberapa masalah mengganggu pelaksanaannya di sekolah
seperti aspek kemahiran ICTdi kalangan guru, keberkesanan talian laman sesawang
dan kemudahan perkakasan computer.
BAB 5
KESIMPULAN
5.1
Pendahuluan
Bab ini akan membincangkan tentang ringkasan kajian,
perbincangan dapatan kajian, rumusan kajian, implikasi dapatan kajian dan
cadangan-cadangan kajian lanjutan.
5.2 Ringkasan Kajian
5.2.1
Kajian ini adalah bertujuan untuk melihat keberkesanan kaedah penilaian melalui
internet berbanding penilaian secara konvensional bagi tajuk Kata Sendi Nama Bahasa
Melayu Tahun 5. Kajian ini telah dijalankan di sebuah sekolah rendah dalam
daerah Alamanda, iaitu Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Alamanda, Alamanda,
Melaka. Populasi dan sampel kajian terdiri daripada 16 orang murid tahun lima.
5.2.2
Instrumen yang digunakan ialah ujian, dimana dua ujian dijalankan ke atas murid
tersebut iaitu ujian penilaian secara konvensional dan ujian penilaian melalui aplikasi
laman sesawang frog-vle. Kedua-dua ujian tersebut diberikan setelah kumpulan
eksperimen tersebut menjalani proses P&P berkaitan tajuk yang berkaitan.
5.2.3 Analisis
data yang dibuat ialah mencari nilai min skor, perbandingan min skor dan
ujian-t. Kesemua data dianalisis menggunakan perisian SPSS 13.0. Min skor dan
perbandingan min skor dianalisis menggunakan data deskriptif sementara. Compare
Means T-Test digunakan untuk menguji hipotesis nul yang melihat pemboleh ubah
yang mempunyai dua kaedah berbeza.
5.3 Perbincangan Dapatan Kajian
5.3.1 Kajian
ini telah melihat hubungan antara kaedah penilaian dengan pencapaian murid.
Kajian ini juga meneliti tentang perbezaan pencapaian murid apabila menggunakan
kaedah penilaian melalui aplikasan laman sesawang frog-vle berbanding kaedah
penilaian secara konvensional.
5.3.2 Pencapaian Min Skor Ujian Penilaian Secara
Konvensional Kajian ini telah mendapati min skor pencapaian ujian penilaian
secara konvensional adalah pada tahap 75%. Dapatan ini adalah merujuk kepada pencapaian
gred responden dalam penilaian yang dibuat secara konvensional di mana seramai 12
orang murid (75%) memperolehi gred A, 2 murid (12.5%) memperolehi gred B dan 2orang murid lagi (12.5%) memperolehi gred C
adalah berada pada tahap yang tinggi. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa
pengetahuan responden bagi penilaian soalan Kata Sendi Nama bagi Mata Pelajaran
Bahasa Melayu Tahun 5 secara konvensional adalah baik.
5.3.3 Pencapaian
Min Skor Ujian Penilaian Melalui Aplikasi laman Sesawang yang dijalankan telah
mendapati, min skor bagi penilaian melalui internet berada pada tahap yang
lebih tinggi iaitu 87.5. Pencapaian gred responden pula adalah seramai 14 orang
(87.5%) memperolehi A dan seramai seorang murid (6.53%) memperolehi gred B dan
seorang lagi murid (6.5%) memperolehi gred C. Dapatan kajian ini memperlihatkan
terdapat sedikit peningkatan pencapaian dari penggunaan aplikasi internet bagi
menjawab soalan penilaian Kata Sendi Nama bagi Mata Pelajaran Bahasa Melayu
Tahun 5 yang telah dikemukakan.
5.3.3 Perbezaan Min Skor Pencapaian Ujian Penilaian
Konvensional dan Ujian Penilaian Melalui aplikasi laman sesawang frog-vle
menunjukkan terdapatnya peningkatan yang signifikan min skor pencapaian ujian
penilaian secara konvensional dan ujian penilaian melalui aplikasi laman
sesawang frog-vle.. Dapatan ini bermaksud pencapaian berdasarkan gred dengan
menggunakan sesawang frog-vle memaparkan peningkatanberbanding penilaian secara
konversional.
Justeru itu, pencapaian ujian penilaian melalui aplikasi
laman sesawang frog-vle dalam aspek Kata
Sendi Nama bagi Mata Pelajaran Bahasa Melayu untuk 16 orang responden Tahun 5
Sekolah Jenis Kebangsaan Alamanda, Alamanda, Melaka memaparkan peningkatan pencapaian
terhadap responden berbanding dengan menggunakan ujian penilaian secara
konvensional.
5.4 Kesimpulan
Dapatan Kajian
5.4.1 Kajian
ini telah meneliti perbezaan min skor pencapaian yang terdapat antara responden
yang menjalani kaedah penilaian secara konvensional dengan kaedah penilaian
melalui aplikasi laman sesawang frog-vle. Dapatan kajian menunjukkan terdaptnya
peningkatan yang signifikan min skor pencapaian antara kaedah penilaian secara
konvensional dengan kaedah penilaian melalui aplikasi laman sesawang frog-vle.
5.4.2 Rumusan
akhir yang dapat dibuat ialah kaedah penilaian melalui aplikasi laman sesawang
frog-vle menunjukkan pencapaian yang lebih baik berbanding penilaian yang
dijalankan secara konvensional. Ini berdasarkan wujudnya perbezaan yang
signifikan antara ujian penilaian melalui aplikasi laman sesawang frog-vle berbanding
ujian penilaian secara konvensional.
5.4.3 Sementara
itu, dapatan temu bual yang dijalankan terhadap guru, menunjukkan bahawa aplikasi
laman sesawang frog-vle mempunyai kelebihan dan kepentingannya dalam arus pembangunan
ICT masa kini. Kemudahan laman sesawang ini sewajarnya dimanafaatkan sepenuhnya
dalam proses P&P khususnya dalam aspek penilaian di samping memperbaiki
kelemahan dalam beberapa aspek ICT di sekolah-sekolah.
Berikut adinyatakan beberapa kelebihan internet
daripada dapatan temu bual yang dibuat; iaitu
a. Pemeriksaan
halaman jawapan dapat dilaksanakan secara automatik dengan cepat.
b.
Pemberian markah atau gred juga dapat dilaksanakan secara secara automatik.
c. Dapat
meminimakan, malah menjimatkan kos penggunaan kertas.
d. Murid
dapat melakukan ulangkaji dan semakan berkaitan soalan yang dijawab sehingga murid
tersebut boleh mencapai tahap dikehendaki.
e. Guru
boleh mengadakan sesi pengayaan dengan menyediaan seberapa banyak soalan yang
mampu dijawab oleh murid-murid pintar..
5.5
Implikasi Dapatan Kajian
Dapatan kajian boleh member beberapa implikasi
kepada murid-murid, guru, pentadbir dan penggubal dasar seperti yang dinyatakan
di bawah.
5.5.1 Implikasi
terhadap murid.
Murid-murid menunjukkan minat, teruja dan tertarik dalam
melakukan proses penilaian interaktif melalui laman sesawang frog-vle berbanding
dengan kaedah penilaian secara konvensional yang telah biasa mereka alami. Aplikasi kaedah penilaian interaktif melalui aplikasi
laman sesawang frog-vle mampu memberi pengalaman baru kepada murid untuk berinteraksi.
Kaedah penilaian ini juga dilihat dapat menyediakan satu proses pembelajaran
secara kendiri dan seterusnya dapat meningkatkan kemahiran murid dalam
menggunakan ICT sebagai salah satu proses pembelajaran mereka. Murid juga
memeparkan kesungguhan yang positif dan amat berminat untuk beralih dari proses
penilaian konvensional kepada proses penilaian interaktif melalui aplikasi
laman sesawang frog-vle.
5.5.2 Implikasi
terhadap guru.
Implikasi dapatan kajian terhadap guru, menunjukkan
guru mempunyai pelbagai pilihan untuk mengurus perlaksanaan dalam memurnikan proses
penilaian terhadap murid. Guru perlu berilmu dan berkeyakinan serta mempunyai hasrat
yang tinggi untuk mempelbagaikan proses
penilaian dengan menggunakan kemudahan laman sesawang frog-vle. Dengan
menggunakan kaedah penilaian interaktif melalui aplikasi laman sesawang
frog-vle, guru dapat memberi penilaian atau latihan sebanyak mungkin yang dikehendaki
tanpa membebankan guru dalam melakukan penandaaan kertas soalan.Kos penggunaan
kertas juga dapat diminimakan. Penilaian yang diberi juga, boleh diulang sama
ada di rumah atau di sekolah sehingga murid berkaitan dapat mencapai tahap
pencapaian atau penguasaan yang dikehendaki tanpa perlu menyediakan set kertas
soalan yang baru seperti dalam kaedah konvensional.
5.5.3 Implikasi
kepada pihak Pentadbir Sekolah, Jabatan Pelajaran dan Kementerian.
Pihak pentadbir sekolah adalah pihak utama yang
memainkan peranan dalam proses menjana pencapaian pelajar. Implikasi kajian
memperlihatkan pihak sekolah perlu mengoak haluan dengan memberikan tumpuan
kepada kaedah penilaian melalui aplikasi laman sesawang frog-vle sebagai suatu proses pembelajaran kendiri yang
berkesan.
Keprihatinan pihak jabatan dan kementerian pelajaran
amat diperlukan bagi melahirkan murid yang mempunyai kemahiran berfikir aras
tinggi. Kemudahan ICT terutamanya berhubung dengan talian internet perlu
ditingkat ketahap yang maksimun supaya proses penilaian yang dijalankan tidak
terganggu dan dapat menampung akses yang tinggi.
Di samping itu, status dan penyelenggaraan peralatan
ICT perlu dilaksanakan sepanjang masa dan dimaksimumkan status
pengoperasiannya.Adalah lebih ideal jika seorang tenaga kerja yang mahir ICT diwujudkan
dan melantik guru khas bagi setiap sekolah dalam mengurus perjalanan ICT
sekolah. Suatu program pendidikan berasaskan aplikasi internet perlu direka
bentuk dan diperluaskan sebagai kesinambungan pembelajaran yang telah dilaksankan
di sekolah dapat diaplikasikan oleh murid juga di rumah.
5.6
Cadangan Kajian Lanjutan
5.6.1
Kajian pencapaian murid melalui kaedah penilaian secara konvensional dan kaedah
penilaian melalui aplikasi laman sesawang frog-vle hanya menumpukan dalam Mata
Pelajaran Bahasa Melayu bagi tajuk Kata Sendi Nama.Hasil kajian hanya mempu menggunakan
ukuran min skor dan ujian-t sahaja. Terdapat beberapa eleman lagi boleh digunapakai
untuk mengkaji keberkesanan kaedah penilaian melalui aplikasi laman sesawang
frog-vle. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini hanyalah ujian penilaian
konvensional dan ujian penilaian interaktif melalui laman sesawang frog-vle
sahaja.
6.6.2 Bagi
kajian lanjutan pada masa akan datang, pengkaji seterusnya diseru agar dapat
membina dan menggunakan laman sesawang yang
khusus untuk kajian ini. Ini adalah kerana kajian ini hanya menumpukan suatu
aspek kemahiran tatabahasa Melayu iaitu berkaitan Kata Sendi Nama. Dicadangkan
kajian akan datang dikembangkan lagi skop kepada kemahiran-kemahiran asas
bahasa yang berikutnya yang terdapat dalam Mata Pelajaran Bahasa Melayu.
5.7 Kesimpulan.
Kajian ini memberi beberapa implikasi terhadap aspek
penilaian sebagai suatu proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu bagi
murid Tahun 5 khususnya dan semua murid sekolah secara amnya.
Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa kaedah
penilaian interaktif melalui aplikasi laman sesawang amat positif untuk
dibangunkan sebagai suatu proses latih tubi P&P dan ia juga menarik minat pelbagai
warga sekolah untuk mula mengaplikasikan suatu kaedah penilaian melalui
aplikasi laman sesawangg yang dapat membantu murid dalam menguasai kemahiran
khususnya dalam item tatabahasa dan pemahaman.
Kajian ini juga menunjukkan keberkesaanan kaedah penilaian
interaktif melalui aplikasi laman sesawang dapat memurnikan minat murid sebagai
suatu proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Proses pengajaran dan
embelajaran perlu bergerak selari dengan arus perkembangan ICT.
RUJUKAN
Pendidikan Nasional
2008.Universiti Pendidikan Sultan Idris. 2-4 Jun 2008.
Md . Sidin Ahmad Ishak
& Mohd Saleh Rahmad ( 1998 ) . Strategi
Bahasa : Panduan Nahu dan Retorik Untuk Penulisan . Kuala
Lumpur : Penerbitan Universiti Malaya .
Mohd Salim Ahmad et.al
(1994 ) . Penggunaan Tanda Baca dan Ejaan
Dalam Penulisan Bahasa Melayu .
Banting , Selangor : Jawatankuasa Penyelidikan Pembangunan SMK Datok dlm
Madzniyah Md Jaafar , 1995 . Modul Kajian
Tindakan : Kuala Lumpur : Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Pendidikan
Kementerian Pendidikan , h.53-83
Nik Safiyah Karim et.
All ( 1992 ) . Tatabahasa Dewan , Jilid 2
: Perkataan : Kuala Lumpur . Dewan Bahasa dan Pustaka Tuan Jah Tuan Yusof
PHD.(2011). Kaedah Pengajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah. Selangor:
Penerbitan Multimedia Sdn.Bhd.
Hazina Zakariah (1989).
Analisis Kesilapan Dalam Membuat Ayat di Kalangan Murid-Murid. Jurnal
Pendidikan MP Seri Kota. Kuala Lumpur : Bil (2) / Oktober 1989‚ 3-19.
Iskandar Muda
(2005). Penggunaan Latih Tubi
Berdasarkan Gambar Bagi Meningkatkan Pencapaian Dan Kebolehan Murid Tahun 5
Membina Ayat Bahasa Inggeris. Prosiding Seminar Penyelidikan Pendidikan IPBA
2005. 26-35
Nor Idayu (2005).
Meningkatkan Kemahiran Membina Ayat Bahasa Inggeris Melalui Latih Tubi
Menggunakan Tafsiran Gambar Dan Kata Kunci Bagi Murid Tahun 2. Prosiding
Seminar Penyelidikan Pendidikan IPBA
2005. 73-84
Raminah Hj Sabran
(1987). Penilaian Pencapaian Murid-Murid Tahun 4 KBSR (Percubaan) dalam
Penguasaan Bahasa Malaysia (Pembinaan Ayat). Jurnal Pendidikan Guru BPG‚ KPM : Bil
(3)/ Julai 1987‚ 1- 24.
Rosmawati bt Sakdon
(2003). Penggunaan 12 Langkah Strategik untuk Meningkatkan Pengetahuan dan Kemahiran Murid Menulis
Ayat “Simple Present Tense”. Prosiding Seminar Penyelidikan Pendidikan
Kebangsaan. Jilid (1) / 187-195.
Rujukan Internet
Azizah Othman dan
Samidon Abdullah ( 2006 ). Meningkatkan kemahiran pelajar membina ayat mudah dengan struktur yang betul dalam
bahasa Inggeris dengan menggunakan formula P/NVPA/PO/S2CD/OP3/AF2. Diperoleh
pada 28 Febuari 2010 daripada http://www.arjpnj.com/ktindak/files/binaayat.pdf.
Harris Fadzilah Kassim
( 2002 ).Masalah menulis karangan di kalangan pelajar-pelajar tingkatan empat.
Kertas Projek yang dikemukakan kepada Universiti Malaya sebagai memenuhi
sebahagian daripada keperluan Ij azah Sarjana Pendidikan. Diperoleh pada 3 Mac
2010 dan dipetik daripada jurnal
http://apps.emoe.gov.my/ipba/ResearchPaper/IPBAProsiding2005.pdf
Hartini Binti Hussin (
2005 ). Meningkatkan kemahiran merumus karangan bahasa Melayu dalam kalangan
murid tahun enam melalui permainan padanan kad. Prosiding Seminar Penyelidikan
Pendidikan IPBA 2005. Diperoleh pada13
Febuari 2010 dan dipetik daripada
http://www.arjpnj.com/ktindak/index.php?option=com_content&view=article&id=55:meningkatkan-kemahiran-membina-ayat-mudah,pdf
Zalinawati Othman (
2006 ). Meningkatkan kemahiran membina ayat mudah dalam penulisan bahasa
Inggeris menggunakan Little Book. Jurnal Kajian Tindakan Negeri Johor 2006
Sekolah Rendah. Diperoleh pada 3 Febuari 2010 daripada
http://www.arjpnj.com/ktindak/files/littlebook.pdf
Tahniah!!! Hebat Tuan Afendy menulis 👍🏻👍🏻👍🏻
BalasPadam