Panduan Skima Pemarkahan UPSR
Bahasa
Melayu Kertas 2
PEMARKAHAN MENGIKUT BAHAGIAN
A. Pemberian Markah
Bahagian A = 10 markah
Bahagian B = 30 markah
Bahagian C = 20 markah
Jumlah keseluruhan = 60 markah = ?/60 x100 markah =/100%
A. Pemberian Markah
Bahagian A = 10 markah
Bahagian B = 30 markah
Bahagian C = 20 markah
Jumlah keseluruhan = 60 markah = ?/60 x100 markah =/100%
Bahagian A 10 markah
Membina ayat
1.Ayat yang ditulis mestilah ada kena mengena
dengan bahan grafik yang diberi.
2.Pemilihan kata kerja yang tepat dan sesuai dengan
aktiviti dalam gambar yang diberi.
3.Ayat yang ditulis mestilah ayat majmuk dan
gramatis.
4.Jika kesalahan yang dilakukan oleh murid lebih
dariada 4 kesalahan dalam kelima-lima ayat yang dibina markah yang patut diberi
tidak lebih daripada 7 markah.
5.Jika ayat yang dibina terlalu banyak kesalahan
dan tidak menepati tatabahasa yang tepat
dan sesuai markah yang harus diberi tidak lebih daripada 3 markah keseluruhan
ayat.
Bahagian B
(penulisan)
1. Penilaian aspek isi ( 15 markah )
Isi mestilah terdiri daripada 4 atau 5 isi penting:
Setiap isi memerlukan HURAIAN, KETERANGAN dan CONTOH yang sesuai. Huraian isi perlu jelas dan tepat. Contoh yang diberikan mestilah bersesuaian dengan isi atau tema yang hendak ditulis.
2 markah x 4 isi
yang lengkap = 8 markah
1 markah pendahuluan = 1 markah
1 markah penutup = 1 markah
Jumlah markah isi = 10 markah
1 markah pendahuluan = 1 markah
1 markah penutup = 1 markah
Jumlah markah isi = 10 markah
2. Penilaian aspek Bahasa ( 15 markah )
Aspek bahasa terbahagi
a. Perbendaharaan kata = 3 markah
b. Struktur ayat = 3 markah
c. Imbuhan = 3 markah
d. Tanda baca = 3 markah
e. Ejaan = 3 markah
b. Struktur ayat = 3 markah
c. Imbuhan = 3 markah
d. Tanda baca = 3 markah
e. Ejaan = 3 markah
·
Jadi jumlah markah keseluruhannya
ialah 15 + 15 = 30 markah untuk satu
soalan.
·
Markah penuh diberi untuk satu-satu
isi yang dapat disampaikan dengan baik iaitu pengolahannya menarik dan sangat
berkesan.
·
1 markah diberi untuk satu-satu isi
yang pengolahannya kurang menarik. Maksudnya tidak dapat markah penuh.
·
½ markah pula untuk satu-satu isi
yang pengolahannya lemah.
·
Penulisan yang kemas, bersih, teratur
serta senang dibaca juga mempengaruhi markah.
·
Pembahagian markah adalah sama banyak
bagi kedua-dua soalan tersebut. Adik-adik mesti menjawab kedua-dua soalan untuk
lulus dengan gred yang baik.
* Peringatan:
·
Karangan yang terpesong, markah yang diberi
tidak melebihi 5 markah daripada 30 markah. Ini bermakna walau baik sekali pun
karangan tersebut , jika terpesong, markah tertinggi hanyalah 5 markah sahaja.
·
Isi yang berunsur negatif tidak akan
diberi markah. ( ukuran nilai ialah yang berteraskan budaya Melayu
/ Islam )
Tambahan markah
1. Ada markah tambahan
(bonus) diberikan untuk karangan yang mempunyai susunan isi dan jalinan idea
yang baik.
2. Kata aluan dan ucap
terima kasih bagi karangan berbentuk surat kiriman dan ucapan adalah dikira
sebagai format.
3. Markah tambahan
juga mungkin akan diberikan bagi karangan yang bertulisan cantik.
B. Potong Markah: Perkara yang perlu dielakkan semasa menulis karangan.
1. Bilangan perkataan tidak mencukupiL(Panjang karangan antara 80-120
B. Potong Markah: Perkara yang perlu dielakkan semasa menulis karangan.
1. Bilangan perkataan tidak mencukupiL(Panjang karangan antara 80-120
patah perkataan.
·
kurang daripada 40 perkataan ( markah
penuh tidak melebihi 10 )
·
41 hingga 50 patah ( tolak 3 markah )
·
51 hingga 60 patah ( tolak 2 markah )
·
61 hingga 70 patah ( tolak 1 markah )
2. Bagi setiap satu kesalahan:
·
imbuhan tolak ½ markah
·
tanda baca tolak ½ markah
·
ejaan tolak ½ markah
3. Karangan yang terpesong langsung:
·
markah yang diperolehi tidak melebihi
10 markah
4. Format:
·
salah format tolak 3 markah daripada
jumlah markah (markah keseluruhan) yang diperolehi untuk soalan itu.
Contoh pemotongan markah surat kiriman:
·
tiada alamat = tolak 1
·
tiada nama pengirim = tolak 1
·
tiada tanda tangan = tolak 1
·
tiada tarikh tolak = ½
·
tiada kata panggilan hormat = tolak 1
·
tiada ucapan terima kasih = tolak 1
·
Salah letak format = tolak ½
·
tiada tajuk bagi surat rasmi = tolak
½
Perlu diketahui
·
Kesalahan yang melebihi enam (6) kali
bermakna anda tidak mendapat sebarang markah, (0 markah) bagi setiap satu aspek
tatabahasa.
·
Tiada potongan bagi kesalahan ejaan
yang berulang.
·
Potongan keseluruhan bagi tiap-tiap 5
aspek tatabahasa tidak lebih daripada 3 markah.
TANDA MEMERIKSA
isi ü
salah guna perkataan _____________________
kesalahan struktur ayat /\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\
kesalahan ejaan /
kesalahan ejaan yang berulang //
tanda yang tertinggal /
kesalahan imbuhan
kesalahan tanda baca O
isi yang tidak berkaitan ( )
Tips : Cara membilang perkataan
Nama khas yang terdiri daripada beberapa patah perkataan dikira sebagai satu perkataan saja contoh 'Bahasa Melayu Tahun Enam'
Nama khas yang terdiri daripada beberapa patah perkataan dikira sebagai satu perkataan saja contoh 'Bahasa Melayu Tahun Enam'
Bahagian C
Menulis ulasan (20 markah)
1. Pastikan ada lima nilai murni/amalan-amalan
baik/pengajaran yang boleh diperoleh daripada petikan.
2. 1 nilai beserta huraian dan contoh markah penuh = 4 markah darab 5 nilai = 20 markah.
3. Nilai yang dipilih
mestilah tepat dan sesuai dengan cerita
yang diberi.
4. Panjang ulasan
tidak lebih daripada 50 patah perkataan tetapi jika lebih boleh diterima tetapi
tidak melebihi 65 patah perkataan.
5. Aspek tatabahasa
harus diberi penekanan ketika menanda kertas.Pemotongan markah hendaklah bersesuaian dengan persembahan
jawapan yang diberi.
BAGAIMANA MENDAPAT MARKAH TINGGI ATAU
GRED A DI DALAM PENULISAN KARANGAN BAHASA MELAYU?
1. Baca semua soalan yang diberi:
1. Baca semua soalan yang diberi:
·
Fahami arahan kehendak soalan.
·
Kenal pasti format yang perlu
digunakan.
·
Karangan yang tidak terlalu panjang
atau pendek mengikut jumlah perkataan yang ditetapkan.
2. Guna isi yang berlainan:
·
susun isi secara berturutan
·
letak isi mengikut perenggan
·
memberi huraian yang tepat kepada
isi.
·
sebaik-baiknya karangan mengandungi
nilai-nilai murni.
3. Penggunaan perkataan yang pelbagai:
·
ada menggunakan perkataan yang
terkini
·
elak penggunaan perkataan sama yang
berulang / kerap
·
penggunaan perkataan teknikal dengan
tepat
·
elak perkataan dialek atau daerah
yang tidak diterima.
4. Susun ayat dengan kemas:
·
elak pengaruh struktur ayat
percakapan daerah / dialek
·
guna ayat yang pendek tetapi lengkap
·
kebolehan menggunakan rangkai kata /
ungkapan yang menarik
5. Penggunaan tanda baca pada tempat yang betul:
·
gunakan tanda baca pada tempat yang
diperlukan
·
gunakan huruf kecil dan huruf besar
pada tempatnya.
6. Dapat membezakan antara kata depan dan kata imbuhan:
·
dapat membezakan imbuhan an dan kan
·
guna imbuhan yang pelbagai - awalan /
akhiran / sisipan / apitan ( sekurang-kurangnya 5 imbuhan yang berbagai jenis )
7. Tulis mengikut ejaan yang betul:
·
elak mengikut sebutan dialek / daerah
·
elak menulis huruf yang mengelirukan
/ cermat dalam bentuk tulisan
Tahukah kamu ?
Hanya terdapat 29 perkataan sahaja menggunakan ejaan yang disatukan. (contoh keretapi, jawatankuasa, dan lain-lain )
PUNCA-PUNCA PENULISAN KARANGAN MENJADI LEMAH DAN DIPOTONG MARKAH
A. Kesalahan memilih tajuk
·
Kesalahan memilih tajuk biasanya
berlaku kerana calon tidak memahami apa yang dikehendaki oleh soalan. Keadaan
ini terjadi mungkin calon terburu-buru menyiapkan karangan. Mereka menulis
karangan asalkan siap sahaja.
B. Kekurangan isi
·
Oleh sebab kekurangan isi, sesetengah
calon menghuraikan isi secara mendatar atau meleret-leret. Ini juga boleh
menyebabkan terjadinya pengulangan isi yang sama. Hal ini berlaku kerana calon
kurang membaca dan terhadnya pengetahuan.
C. Pembahagian perenggan
·
Ada calon meletakkan beberapa isi
dalam satu perenggan. Ini menyebabkan sesuatu isi tidak dapat dihurai secara
mendalam. Malah ada calon menulis hanya satu perenggan untuk satu karangan!
D. Tidak merangka karangan
·
Ada calon yang terus menulis tanpa
mencari isi terlebih dahulu. Calon yang tidak merangka bererti calon tersebut
tidak menyusun isi. Ini menyebabkan karangan tidak kemas dan bercelaru. Ia juga
menyebabkan susunan isi tidak berturutan.
·
Terdapat juga isi yang sama diulang.
Malah ada calon yang menulis sambil mengharapkan isi datang kemudian (
terlintas di fikiran ).
E. Kesalahan tatabahasa
·
Calon perlu tahu , penguasaan bahasa
terkini amat penting bagi memastikan karangan mendapat ‘A’.
·
Pada tahap Tahun 6 , sepatutnya
masalah kesalahan ejaan tidak lagi timbul. Masih ada calon yang tidak dapat
membezakan antara "pada" dengan "di", "dari"
dengan "daripada", "bila" dengan "apabila" dan
pelbagai lagi. Ramai yang tidak menggunakan imbuhan dengan betul. Lebih malang
lagi calon tidak menggunakan imbuhan langsung untuk karangannya.
F. Kesuntukan masa
·
Masa membina karangan sangat terhad.
Pengurusan masa memainkan peranan penting. Calon yang tidak peka akan
terburu-buru menyiapkan karangan. Ini menyebabkan tiada masa untuk menyemak
kesalahan tatabahasa. Malah nombor soalan pun tidak sempat ditulis.
·
Terdapat kes calon yang cemerlang,
hanya menjawab satu soalan sahaja dengan baik dan mendapat markah penuh. Tetapi
tidak menjawab satu soalan lagi. Akibatnya beliau hanya mendapat 50 % ( ‘C’ )
sahaja.
G. Kesalahan lain
·
Tidak mengikut jumlah perkataan yang
ditetapkan.
·
Tidak dapat mengenal pasti format
yang diperlukan.
·
Masih ada yang menggunakan bahasa
dialek daerah ( bahasa kampung / bahasa Kelantan / bahasa Utara / bahasa Jawa /
bahasa Bugis / bahasa SMS )
Di bawah ini adalah contoh kesalahan tatabahasa dan pembetulannya.
A. Penggunaan Perkataan Yang Berulang Dalam Suatu Ayat.
·
SALAH: Selepas mandi
Yusri bersarapan, selepas itu dia memakai
baju, selepas itu dia pergi ke sekolah pula dengan menaiki
basikal.
·
BETUL: Selepas mandi,
Yusri bersarapan dan memakai baju. Kemudian Yusri pergi ke
sekolah dengan menaiki basikal.
B. Salah Menggunakan Perkataan
dari dan daripada
SALAH: Kain batik itu datang daripada Terengganu.
BETUL: Kain batik itu datang dari Terengganu.
Nota Cikgu Amiene Rev: Perkataan 'dari' digunakan untuk tempat.
SALAH: Saya baru terima surat itu dari kakak.
BETUL: Saya baru terima surat itu daripada kakak.
untuk , supaya dan selama
·
SALAH: Jenna Bush pergi ke
pasar untuk membeli sayur.
·
BETUL: Jenna Bush pergi ke
pasar membeli sayur.
·
SALAH: Steve McNair
menjerit untuk meminta tolong.
·
BETUL: Steve McNair
menjerit meminta tolong.
·
SALAH: Rihanna
bercita-cita untuk menjadi doktor.
·
BETUL: Rihanna
bercita-cita hendak menjadi doktor.
·
SALAH: Siti Nurhaliza
belajar bersungguh-sungguh untuk lulus dalam ujian.
·
BETUL: Siti Nurhaliza
belajar bersungguh-sungguh supaya lulus dalam ujian.
·
SALAH: Kami akan tinggal untuk dua minggu.
·
BETUL: Kami akan tinggal selamadua minggu.
·
SALAH: Ujian mata
pelajaran Bahasa Melayu itu berlangsung untuksatu jam.
·
BETUL: Ujian mata
pelajaran Bahasa Melayu itu berlangsung selama satu jam.
adalah dan ialah
·
BETUL: Adalahdengan hormatnya
dimaklumkan ………….
·
SALAH: Denganhormatnya
dimaklumkan ……………….
·
BETUL: Tuduhan itu adalah fitnah belaka.
·
SALAH: Tuduhan itu fitnah
belaka.
·
SALAH: Keperluan asas
manusia adalah makanan, perlindungan dan pakaian.
·
BETUL: Keperluan asas
manusia ialah makanan, perlindungan dan pakaian.
bila dan apabila
·
SALAH: Zainal pun bangun bila namanya dipanggil.
·
BETUL: Zainal pun bangun apabila
namanya dipanggil.
·
SALAH: Bila dimarahi ayah,
adik menangis tersedu-sedu.
·
BETUL: Apabila dimarahi
ayah, adik menangis tersedu-sedu.
ramai, banyak, semua dan para
·
SALAH: Ramai murid-murid menonton
pertandingan bola sepak itu.
·
BETUL: Ramai murid menonton
pertandingan bola sepak itu.
·
SALAH: Banyak pakaian-pakaian terpakai dijual
oleh Ali.
·
BETUL: Banyak pakaian
terpakai dijual oleh Ali.
·
SALAH: Semua guru-guru Sekolah Kebangsaan
Darau diberi penghargaan.
·
BETUL: Semua guru
Sekolah Kebangsaan Darau diberi penghargaan.
·
SALAH: Para-para jemputan dipersilakan masuk
ke dewan.
·
BETUL: Para jemputan
dipersilakan masuk ke dewan.
·
SALAH: Guru Besar tampil
ke hadapan untuk menyampaikan hadiah-hadiah pemenang-pemenang.
·
BETUL: Guru Besar tampil
ke hadapan untuk menyampaikan hadiah pemenang-pemenang.
yang dan bahawa
·
SALAH: Hasri memberitahu
yang dia tidak dapat hadir ke sekolah.
·
BETUL: Hasri memberitahu
bahawa dia tidak dapat hadir ke sekolah.
·
SALAH: Mereka memberitahu
yang tindakan itu tidak adil.
·
BETUL: Mereka memberitahu
bahawa tindakan itu tidak adil.
kata ganti nama
·
SALAH: Ambil lauk-pauk
itu dan hidangkan di meja sini.
·
BETUL: Ambil lauk-pauk
itu dan hidangkan di meja ini.
·
SALAH: Entah siapa yang difikirkannya,
sejak tadi asyik termenung.
·
BETUL: Entah apa yang
difikirkannya, sejak tadi asyik termenung.
kata ganti "dia" dan
"ia"
Nota : kata ganti "dia" ialah kata ganti nama untuk manusia sahaja. Kata ganti nama "ia" ialah untuk binatang, benda, pokok masalah dan sebagainya.
Nota : kata ganti "dia" ialah kata ganti nama untuk manusia sahaja. Kata ganti nama "ia" ialah untuk binatang, benda, pokok masalah dan sebagainya.
·
SALAH: Pokok bunga itu
tumbuh dengan subur. Dia dijaga dengan rapi
oleh Sani.
·
BETUL: Pokok bunga itu
tumbuh dengan subur. Ia dijaga dengan rapi oleh Sani.
·
SALAH: Perut Rosli
memulas. Ia memulas sejak malam tadi lagi.
·
BETUL: Perut Rosli
memulas sejak malam tadi lagi.
apa, mana dan bagaimana
·
SALAH: Baju apa yang kamu pakai ?
·
BETUL: Baju mana yang
kamu pakai ?
·
SALAH: Mana katanya betul
belaka.
·
BETUL: Apa katanya
betul belaka.
·
SALAH: Apa pendapat tuan
mengenai soal itu ?
·
BETUL: Bagaimana pendapat
tuan mengenai soal itu ?
penjodoh bilangan
·
SALAH: Ibunya seorangyang baik hati.
·
BETUL: Ibunya baik hati.
·
SALAH: Amran pulang ke
rumah dengan sebuah bas sekolah.
·
BETUL: Amran pulang ke
rumah dengan bas sekolah.
Pada dan kepada
SALAH: Beri surat ini pada Hasrul.
BETUL: Beri surat ini kepada Hasrul.
Di dan pada
SALAH: Di masa rehat saya ke kantin.
BETUL: Pada masa rehat saya ke kantin.
C. Kesalahan Struktur Ayat (ayat bercelaru dan berbelit-belit)
·
SALAH: Dengan cepat
berjalan adik kerana mengikut emak
hendak ke pasar.
·
BETUL: Adik berjalan
dengan cepat kerana hendak mengikut emak ke pasar.
·
SALAH: Semua kuih di atas
meja itu telah dimakan oleh saya.
·
BETUL: Semua kuih di atas
meja itu telah saya makan.
·
SALAH: Bila bangun tidur
saya mandi dan makan pagi lepas itu pergi ke sekolah
·
BETUL: Apabila bangun
tidur saya mandi dan bersarapan. Kemudian, saya pergi ke sekolah.
·
SALAH: Mamat kelihatan muram ibunya meninggal dunia
·
BETUL: Mamat kelihatan
muram semenjak ibunya meninggal dunia.
·
SALAH: Saya tidak akan
melupai peristiwa itu sampai selama-lamanya.
·
BETUL: Saya tidak akan
melupai peristiwa itu sampai bila-bila.
·
SALAH: Apakah nama kamu?
·
BETUL: Siapakah
nama kamu?
D. Tanda baca
Menggunakan tanda baca pada tempat yang salah
·
SALAH: Rahman pandai
bermain pelbagai alat muzik, gitar, piano dan, dram.
·
BETUL: Rahman pandai
bermain pelbagai alat muzik; gitar, piano, dan dram.
tidak menggunakan tanda baca pada tempat yang betul
·
SALAH: Jangan bergerak Kalau bergerak kamu
akan ditembak, jerit polis kepada perompak itu.
·
BETUL: "Jangan
bergerak! Kalau bergerak kamu akan ditembak," jerit
polis kepada perompak itu.
Penggunaan huruf kecil / besar tidak pada tempat
·
SALAH: Siapakah pemenang
dalam Pertandingan Syarahan anjuran berita harian itu?
·
BETUL: Siapakah pemenang
dalam pertandingan syarahan anjuran Berita Harian itu?
·
SALAH: Jarak rumah saya
dari Bandar Jerteh ialah 2.5 Kilometer.
·
BETUL: Jarak rumah saya
dari bandar Jerteh ialah 2.5 kilometer.
E. Imbuhan
Tidak dapat membezakan antara kata depan dengan.imbuhan "di" dan "ke"
·
SALAH: Masukkan buku ini didalam beg.
·
BETUL: Masukkan buku ini ke dalam beg.
·
SALAH: Semua murid di kehendaki beratur dipadang
sebelum masuk ke dewan.
·
BETUL: Semua murid dikehendaki
beratur di padang sebelum masuk ke dewan.
Tidak dapat membezakan imbuhan "an dan "kan"
·
SALAH: Masakkan ibu sungguh lazat.
·
BETUL: Masakan ibu sungguh lazat.
·
SALAH: Masukan buku ini ke dalam
almari.
·
BETUL: Masukkan buku ini ke dalam
almari.
Lain-lain kesalahan
·
SALAH: Kejayaan Najib membanggakan dan
mengembirakan ibu bapanya.
·
BETUL: Kejayaan Najib membangga dan
menggembirakan ibu bapanya.
·
SALAH: Pasar Besar Jertih
mempunyai tempat meletak kereta yang
menyelesa.
·
BETUL: Pasar Besar Jertih
mempunyai tempat letak kereta yang selesa.
Mohon share ya. Terima kasih sudi berkongsi ilmu.
BalasPadam