Rabu, 2 Januari 2013

rpt kssr sains tahun 2



RANCANGAN TAHUNAN
DUNIA SAINS DAN TEKNOLOGI
TAHUN DUA 2013



MINGGU

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN

Tema  : Sains Hayat
Topik  : 1) Manusia


Minggu
1 & 2

2 Januari –
 4 Januari

7 Januari –
11 Januari

1.0              Menggunakan TMK secara
bertanggungjawab dan beretika

2.0              Memilih dan mengaplikasikan  
            sumber TMK yang bersesuaian






1.1                       Memastikan perkakasan komputer dan             persekitarannya berada dalam keadaan
           kemas dan bersih.
 1.2      Mengamalkan sikap berjimat cermat
           ketika mencetak dokumen.
2.1       Meletakkan kedudukan jari dengan betul     pada kekunci rumah di papan kekunci.
2.2      Menggunakan kekunci anak panah, Caps       Lock dan Shift.
2.11    Mencetak dokumen dalam dua salinan.

B.Teks : m/s 8
B.Aktvt: m/s 8









Minggu
2

7 Januari –
11 Januari
2.0              Memilih dan mengaplikasikan  
            sumber TMK yang bersesuaian.



2.3       Menggunakan tetikus untuk klik dan seret
            serta menyalin dan tampal.




B.Teks : m/s 14
B.Aktvt: m/s12





Minggu
3

14 Januari –
18 Januari

1.1              Memahami manusia   
mempunyai keperluan asas untuk hidup.






1.1.1        Mengenal pasti keperluan asas manusia 
      iaitu makanan, air, udara dan tempat  
      perlindungan.
1.1.2        Menyatakan kepentingan keperluan asas 
            kepada manusia.
1.1.3        Mengenal pasti makanan yang memberi  
tenaga, membantu tumbesaran dan
             membantu menjaga kesihatan.

B.Teks : m/s 1
B.Aktvt: m/s 1







Minggu
4

21 Januari –
 25 Januari

Cuti Muulidur Rasul (24 Jan 2013)
1.1              Memahami manusia   
mempunyai keperluan asas untuk hidup.






1.1.1    Mengenal pasti keperluan asas manusia 
      iaitu makanan, air, udara dan tempat  
      perlindungan.
1.1.2        Menyatakan kepentingan keperluan asas 
            kepada manusia.
1.1.3        Mengenal pasti makanan yang memberi  
tenaga, membantu tumbesaran dan
           membantu menjaga kesihatan.

B.Teks : m/s 6
B.Aktvt: m/s 4







Minggu
5

28 Januari –
1 Februari
 
1.1       Memahami manusia mempunyai             keperluan asas untuk hidup

1.1.1    Mengenal pasti keperluan asas manusia 
      iaitu makanan, air, udara dan tempat  
                  perlindungan.
1.1.2        Menyatakan kepentingan keperluan asas 
            kepada manusia.
1.1.3        Mengenal pasti makanan yang memberi  
tenaga, membantu tumbesaran dan
           membantu menjaga kesihatan.



B.Teks : m/s 10
B.Aktvt: m/s 9
Minggu
6

4 Februari –
8 Februari


1.1       Memahami manusia   
            mempunyai keperluan asas untuk             hidup.



1.1.4    Menaakul kepentingan pelbagai jenis             makanan kepada manusia.
1.1.5    Mencadangkan satu hidangan makanan dan             menerangkan mengapa makanan tersebut dipilih.
1.1.6    Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK,             penulisan atau lisan.
B.Teks : m/s 7
B.Aktvt: m/s 7




Minggu
7

11 Febuari –
 15 Februari
1.2              Menghargai keperluan asas yang ada.


1.2.1    Menerangkan makanan, air, udara dan tempat              perlindungan yang bersih adalah penting untuk             menjamin kesihatan.

B.Teks : m/s 10
B.Aktvt: m/s 10
Minggu
8
18  Februari –  22 Februari
1.2       Menghargai keperluan asas             yang    ada.

                                                              i.      Mempraktikkan pengambilan pelbagai jenis makanan berkhasiat supaya sihat.

B.Teks : m/s 12


Minggu
9

25 Februari –
1 Mac

b.                  Mengaplikasi pengetahuan 
tentang tumbesaran manusia.






1.3.1    Mengenal pasti perubahan yang berlaku 
             pada diri mereka sejak dilahirkan iaitu 
             membesar dari segi pertambahan saiz,
             tinggi dan berat.
1.3.2     Membanding dan membezakan tumbesaran  mereka dengan rakan dari segi saiz, tinggi dan berat dengan menjalankan aktiviti.

B.Teks : m/s 16
B.Aktvt: m/s 13

Minggu
10

4        Mac –
8 Mac
1.3       Mengaplikasi pengetahuan 
tentang tumbesaran manusia.

1.3.2     Membanding dan membezakan tumbesaran  mereka dengan rakan dari segi saiz, tinggi dan berat dengan menjalankan aktiviti.
1.3.3   Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.

B.Teks : m/s 18
B.Aktvt: m/s 14
Minggu
11

11    Mac–
15  Mac
2.0              Memilih dan mengaplikasikan  
            sumber TMK yang bersesuaian
1.1        Mengamalkan sikap berjimat cermat ketika   
                  mencetak dokumen.
2.8       Menghasilkan persembahan yang  mengandungi elemen teks, imej dan
           audio dengan menggunakan perisian
          persembahan (MS PowerPoint).
2.9     Menggunakan transisi slaid dalam persembahan dengan menggunakan perisian persembahan (MS PowerPoint).
2.10   Menukar latar belakang dalam perisian             persembahan (MS PowerPoint).
2.11   Mencetak dokumen dalam dua salinan.



B.Teks : m/s 32
B.Aktvt: m/s 22

Tema  : Sains Hayat
Topik  : 2) Haiwan


Minggu
12

18 Mac –
22 Mac
2.1             Memahami haiwan 
            mempunyai keperluan asas                untuk hidup.




2.1.1      Mengenal pasti keperluan asas haiwan iaitu makanan, air, udara dan tempat perlindungan.
2.1.2               Menyatakan kepentingan keperluan asas kepada haiwan.
2.1.3                Memberi contoh haiwan dan makanan  yang dimakan.

B.Teks : m/s 25
B.Aktvt: m/s 17




CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1
( 23 MAC – 31 MAC )


Minggu
14

1        April –
5  April

2.1              Memahami haiwan 
            mempunyai keperluan asas                untuk hidup.





2.1.1        Mengenal pasti keperluan asas haiwan iaitu  makanan, air, udara dan tempat perlindungan.
2.1.2  Menyatakan kepentingan keperluan asas                              kepada haiwan.
2.1. 4  Mengelaskan haiwan mengikut makanan yang dimakan iaitu makan tumbuhan sahaja, makan haiwan sahaja atau makan haiwan dan tumbuhan.

B.Teks : m/s 25
B.Aktvt: m/s 17






Minggu
15

8        April –
12 April

2.1               Memahami haiwan  mempunyai keperluan asas untuk hidup.


2.1.5   Mengenal pasti tempat perlindungan haiwan seperti sarang, reban, lubang, atas pokok, kandang, gua,di dalam air, dalam tanah dan di celah batu atau kayu.
2.1.6   Menyatakan kepentingan haiwan kepada  
           manusia, tumbuhan dan haiwan lain.
2.1.7   Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, 
           TMK, penulisan atau lisan.


B.Teks : m/s 36
B.Aktvt: m/s 26






Minggu
16

15 April –
29 April


2.2       Menghargai pelbagai haiwan             disekeliling kita.

2.2.1  Menunjukkan kasih sayang terhadap haiwan dengan cara tidak menganiaya haiwan.

B.Teks : m/s 44
B.Aktvt: m/s 31
Minggu
17

22 April –
 26 April

1.0              Menggunakan TMK secara
bertanggungjawab dan beretika
2.0              Memilih dan mengaplikasikan  
           sumber TMK yang bersesuaian
3.0              Menggunakan TMK untuk mencari, mengumpul, memproses dan menggunakan maklumat.


1.2      Mengamalkan sikap berjimat cermat ketika   
           mencetak dokumen.
2.7        Menukar warna fon dengan menggunakan  
            pemprosesan kata (MS Word)  atau perisian             persembahan (MS Powerpoint)
2.11     Mencetak dokumen dalam dua salinan.
3.3     Mengintegrasi maklumat dalam perisian
          pemproses kata (MS Word) dan perisian
          persembahan (MS PowerPoint).

B.Teks : m/s 39
B.Aktvt: m/s 29

Minggu
18

29 April –
3 Mei

(Cuti Hari Buruh)

2.3      Memahami tumbesaran haiwan.

2.3.1    Mengenal pasti cara haiwan membiak iaitu    melahirkan anak dan bertelur.
2.3.2                Mengelas haiwan berdasarkan cara pembiakan.


B.Teks : m/s 48
B.Aktvt: m/s 34


Minggu
19

6        Mei –
10  Mei

2.3      Memahami tumbesaran haiwan.

2.3.3  Mengenal pasti perubahan yang berlaku pada haiwan sejak dilahirkan iaitu membesar dari segi perubahan rupa dan pertambahan saiz.
2.3.4  Mengenal pasti anak haiwan yang menyerupai ibunya dan yang tidak menyerupai ibunya.
2.3.5  Merekod perubahan tumbesaran haiwan seperti rama-rama atau katak dari segi rupa dengan memerhati haiwan sebenar.

B.Teks : m/s 52
B.Aktvt: m/s 36
Minggu
20

13 Mei –
17 Mei


2.3      Memahami tumbesaran haiwan.
2.3.5  Merekod perubahan tumbesaran haiwan seperti rama-rama atau katak dari segi rupa dengan memerhati haiwan sebenar.
2.3.6  Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran
           TMK penulisan atau lisan
B.Teks : m/s 52
B.Aktvt: m/s 38
Minggu
21

20    Mei –
24 Mei

1.0      Menggunakan TMK secara
           bertanggungjawab dan beretika

4.0              Menggunakan TMK untuk mencari, mengumpul, memproses dan menggunakan maklumat


1.3     Mengetahui sumber maklumat yang diperolehi.
3.1    Mengenal pasti lokasi dan mencapai maklumat yang disimpan.
3.2    Menggunakan pelayar web untuk melayari Internet.

B.Teks : m/s 46
B.Aktvt: m/s 33

Cuti Pertengahan tahun
25 Mei – 9 Jun

Minggu
22

10 Jun –
14 Jun

2.4     Memahami pergerakkan  haiwan.

2.4.1  Menjelaskan cara haiwan bergerak seperti berjalan, merangkak, terbang, berenang, menjalar, mengengsot, merayap, berlari dan melompat.
2.4.2  Menjalankan simulasi cara haiwan bergerak seperti ikan berenang, burung terbang, lembu berjalan, kura-kura merangkak, ular menjalar, siput babi mengengsot, semut merayap, kuda berlari dan katak melompat.

B.Teks : m/s 58
B.Aktvt: m/s 40

Minggu
23

17 Jun –
21 Jun

2.4     Memahami pergerakkan    haiwan.

2.4.3    Menyatakan kepentingan pergerakan
                        kepada haiwan.
2.4.4                Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK,     penulisan atau lisan.


B.Teks : m/s 61

Minggu
24

24 Jun – 28 Jun

1.0       Menggunakan TMK secara   bertanggungjawab dan
            beretika
6.0       Menggunakan TMK untuk   meningkatkan produktiviti
            dan pembelajaran.
7.0       Menggunakan TMK untuk
  mengemukakan idea dan
  maklumat secara kreatif
            dan inovatif

1.3       Mengetahui sumber maklumat yang
  diperolehi.
6.1        Mengubahsuai hasil kerja sedia ada
  dengan menggunakan jadual, imej, audio
  dan pelbagai format fon mengikut
  kesesuaian.
7.1       Menghasilkan tugasan dengan
  menggunakan perisian aplikasi yang
  bersesuaian untuk menyampaikan idea
  baru.


B.Teks : m/s 61

TEMA  : SAINS HAYAT
TAJUK  : 3) TUMBUHAN
Minggu
25

1 Julai – 5 Julai

3.1       Memahami keperluan asas                     tumbuhan.


3.1.1    Mengenal pasti keperluan asas tumbuhan iaitu             air, udara dan cahaya matahari.
3.1.2    Menaakul kepentingan air, udara dan cahaya             matahari kepada tumbuhan   dengan             menjalankan penyiasatan.
3.1.3    Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK,             penulisan atau lisan.


B.Teks : m/s 67
B.Aktvt: m/s 43

Minggu
26

8 Julai – 12 Julai
(Awal Ramadhan)

3.2       Menyedari tumbuhan mempunyai     keperluan asas untuk hidup.

3.2.1    Menjaga tumbuhan dengan memberikan             keperluan asasnya bagi memastikan ia hidup             dan subur.

B.Teks : m/s 73
B.Aktvt: m/s 47

Minggu
27

15 Julai –
19 Julai

3.2       Menyedari tumbuhan mempunyai     keperluan asas untuk hidup.

3.2.1    Menjaga tumbuhan dengan memberikan             keperluan asasnya bagi memastikan ia hidup             dan subur.

B.Teks : m/s 73
B.Aktvt: m/s 47
Minggu
28

22 Julai – 26 Julai


3,3       Memahami tumbesaran tumbuhan.

3.3.1    Merekod perubahan yang berlaku pada             tumbuhan semasa membesar dari
            segi pertambahan tinggi atau bilangan daun             dengan menjalankan penyiasatan ke atas             tumbuhan sebenar.


B.Teks : m/s 76
B.Aktvt: m/s 48
Minggu
29
29 Julai – 2 Ogos



3,3       Memahami tumbesaran             tumbuhan.

3.3.1    Merekod perubahan yang berlaku pada             tumbuhan semasa membesar dari
            segi pertambahan tinggi atau bilangan daun             dengan menjalankan penyiasatan ke atas             tumbuhan sebenar.
3.3.2    Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK,             penulisan atau lisan.

B.Teks : m/s 76
B.Aktvt: m/s48

Minggu
30 & 31

5        Ogos – 6 Ogos
19 Ogos – 23 Ogos

4.1       Menganalisis kaedah terang dan             gelap.
4.1.1    Mengenal pasti sumber cahaya seperti             matahari, lampu, lampu suluh dan api.
4.1.2    Membezakan keadaan terang dan gelap melalui             penyiasatan.

B.Teks : m/s 80
B.Aktvt: m/s 51
Cuti Pertengahan Penggal 2
07 Ogos – 18 Ogos
(Cuti Hari Raya Aidilfitri)
TEMA  : SAINS FIZIKAL
TAJUK  : 4) TERANG DAN GELAP


Minggu
33
26    Ogos –
30 Ogos



4.1       Menganalisis kaedah terang dan             gelap.


4.1.3    Menerangkan bagaimana bayang-bayang             dihasilkan melalui aktiviti.
4.1.4    Menaakul kepentingan cahaya kepada             manusia.
4.1.5    Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK,             penulisan atau lisan.
B.Teks : m/s 84
B.Aktvt: m/s 57
Minggu
34

2 Sept –
6 Sept


4.2       Mengaplikasi pengetahuan             tentang pembentukan             bayang-bayang.

4.2.1    Mencipta permainan bayang-bayang.
B.Teks : m/s 89
B.Aktvt: m/s 62
Minggu
35

9 Sept –
13 Sept

4.2       Mengaplikasi pengetahuan             tentang pembentukan             bayang-bayang.

4.2.1    Mencipta permainan bayang-bayang.
B.Teks : m/s 89
B.Aktvt: m/s 62
Tema  : Sains fizikal
Topik  : 5) asas teknologi

Minggu
36

16 Sept –
20 Sept
(Cuti Hari Malaysia)

5.1       Mengaplikasikan             pengetahuan
            tentang pemasangan komponen set       binaan             berdasarkan manual            bergambar.


5.1.1    Membaca dan menerangkan manual.
5.1.2    Mengenal pasti komponen set binaan             berpandukan manual bergambar.



B.Teks : m/s 93
B.Aktvt: m/s 63



Minggu
37

23 Sept –
27 Sept


5.1       Mengaplikasikan             pengetahuan
            tentang pemasangan komponen set       binaan             berdasarkan manual            bergambar.


5.1.1    Membaca dan menerangkan manual.
5.1.2    Mengenal pasti komponen set binaan             berpandukan manual bergambar.



B.Teks : m/s 93
B.Aktvt: m/s 63


Minggu
38

30 Sept –
4 Okt


5.1       Mengaplikasikan  pengetahuan
            tentang pemasangan komponen set       binaan             berdasarkan manual            bergambar.


5.1.3    Memilih komponen set binaan berpandukan             manual bergambar.
5.1.4    Memasang komponen set binaan berpandukan             manual bergambar.
B.Teks : m/s 97
B.Aktvt: m/s 65
Minggu
39

7 Okt –
11 Okt

5.1       Mengaplikasikan             pengetahuan
            tentang pemasangan komponen set       binaan             berdasarkan manual            bergambar.

               i.      Memasang komponen set binaan berpandukan manual bergambar.


B.Teks : m/s 98

Minggu
40

14    Okt –
18     Okt


5.1       Mengaplikasikan pengetahuan
            tentang pemasangan komponen set       binaan             berdasarkan manual            bergambar.


5.1.5    Melakarkan hasil binaan menggunakan bentuk asas.
5.1.6    Menceritakan hasil binaan secara lisan.
5.1.7    Membuka hasil binaan mengikut urutan.
5.1.8    Menyimpan komponen yang telah dibuka


B.Teks : m/s 100
B.Aktvt: m/s 66
Minggu
41

21 Okt –
25 Okt

5.1       Mengaplikasikan pengetahuan
            tentang pemasangan komponen set       binaan             berdasarkan manual            bergambar.


5.1.5    Melakarkan hasil binaan menggunakan bentuk asas.
5.1.6    Menceritakan hasil binaan secara lisan.
5.1.7    Membuka hasil binaan mengikut urutan.
5.1.8    Menyimpan komponen yang telah dibuka

B.Teks : m/s 100
B.Aktvt: m/s 67
Minggu
41

28 Okt –
1 Nov
1.0       Menggunakan TMK secara
            bertanggungjawab dan
            beretika.
4.0       Menggunakan TMK untuk
            memperoleh dan berkongsi
            maklumat.
1.3       Mengetahui sumber maklumat yang
            diperolehi.
1.4       Mengamalkan etika penggunaan kata
            laluan dan teks semasa berkomunikasi
            dalam talian.
4.1       Berkongsi idea dengan menghantar dan
            membalas e-mel kepada seorang
            penerima.

B.Teks : m/s 108
B.Aktvt: m/s 70


1 ulasan:

  1. assalamu alaikum...berkenan saya tatap rpt ni.Bgmana mau download...saya ingin simpan sbgai salah satu contoh dlm koleksi saya.Terima kasih.BarakAllahu lakum wa lanaa

    BalasPadam