RANCANGAN TAHUNAN
DUNIA SAINS DAN TEKNOLOGI
TAHUN DUA 2013
MINGGU
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Tema : Sains Hayat
Topik : 1) Manusia
|
|||
Minggu
1 & 2
2 Januari –
4 Januari
7 Januari –
11 Januari
|
1.0
Menggunakan
TMK secara
bertanggungjawab dan
beretika
2.0
Memilih
dan mengaplikasikan
sumber TMK yang bersesuaian
|
1.1
Memastikan perkakasan komputer dan
persekitarannya berada dalam
keadaan
kemas
dan bersih.
1.2 Mengamalkan sikap berjimat cermat
ketika mencetak dokumen.
2.1 Meletakkan kedudukan jari dengan betul pada kekunci rumah di papan kekunci.
2.2 Menggunakan
kekunci anak panah, Caps Lock dan
Shift.
2.11 Mencetak dokumen dalam dua salinan.
|
B.Teks : m/s 8
B.Aktvt: m/s 8
|
Minggu
2
7 Januari –
11 Januari
|
2.0
Memilih
dan mengaplikasikan
sumber TMK yang bersesuaian.
|
2.3 Menggunakan tetikus
untuk klik dan seret
serta menyalin dan tampal.
|
B.Teks : m/s 14
B.Aktvt: m/s12
|
Minggu
3
14 Januari –
18 Januari
|
1.1
Memahami
manusia
mempunyai keperluan
asas untuk hidup.
|
1.1.1
Mengenal pasti
keperluan asas manusia
iaitu makanan, air, udara dan tempat
perlindungan.
1.1.2
Menyatakan kepentingan keperluan asas
kepada manusia.
1.1.3
Mengenal pasti makanan yang memberi
tenaga, membantu tumbesaran dan
membantu menjaga kesihatan.
|
B.Teks : m/s 1
B.Aktvt: m/s 1
|
Minggu
4
21 Januari –
25 Januari
Cuti
Muulidur Rasul (24 Jan 2013)
|
1.1
Memahami
manusia
mempunyai keperluan
asas untuk hidup.
|
1.1.1 Mengenal
pasti keperluan asas manusia
iaitu makanan, air, udara dan tempat
perlindungan.
1.1.2
Menyatakan kepentingan keperluan asas
kepada manusia.
1.1.3
Mengenal pasti makanan yang memberi
tenaga, membantu tumbesaran dan
membantu menjaga kesihatan.
|
B.Teks : m/s 6
B.Aktvt: m/s 4
|
Minggu
5
28 Januari –
1 Februari
|
1.1 Memahami manusia mempunyai keperluan
asas untuk hidup
|
1.1.1 Mengenal
pasti keperluan asas manusia
iaitu makanan, air, udara dan tempat
perlindungan.
1.1.2
Menyatakan kepentingan keperluan asas
kepada manusia.
1.1.3
Mengenal pasti makanan yang memberi
tenaga, membantu tumbesaran dan
membantu menjaga kesihatan.
|
B.Teks : m/s 10
B.Aktvt: m/s 9
|
Minggu
6
4 Februari –
8 Februari
|
1.1 Memahami manusia
mempunyai
keperluan asas untuk hidup.
|
1.1.4 Menaakul kepentingan
pelbagai jenis makanan
kepada manusia.
1.1.5 Mencadangkan satu
hidangan makanan dan menerangkan
mengapa makanan tersebut dipilih.
1.1.6 Menjelaskan
pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
|
B.Teks : m/s 7
B.Aktvt: m/s 7
|
Minggu
7
11 Febuari –
15 Februari
|
1.2
Menghargai keperluan asas yang ada.
|
1.2.1 Menerangkan
makanan, air, udara dan tempat perlindungan yang bersih adalah
penting untuk menjamin
kesihatan.
|
B.Teks : m/s 10
B.Aktvt: m/s
10
|
Minggu
8
18 Februari – 22
Februari
|
1.2 Menghargai keperluan asas yang ada.
|
i.
Mempraktikkan pengambilan pelbagai jenis makanan
berkhasiat supaya sihat.
|
B.Teks : m/s 12
|
Minggu
9
25 Februari –
1 Mac
|
b.
Mengaplikasi pengetahuan
tentang
tumbesaran manusia.
|
1.3.1 Mengenal pasti
perubahan yang berlaku
pada
diri mereka sejak dilahirkan iaitu
membesar dari segi pertambahan saiz,
tinggi dan berat.
1.3.2 Membanding dan membezakan tumbesaran mereka dengan rakan dari segi saiz, tinggi
dan berat dengan menjalankan aktiviti.
|
B.Teks : m/s 16
B.Aktvt: m/s
13
|
Minggu
10
4
Mac –
8 Mac
|
1.3 Mengaplikasi
pengetahuan
tentang
tumbesaran manusia.
|
1.3.2 Membanding dan membezakan tumbesaran mereka dengan rakan dari segi saiz, tinggi
dan berat dengan menjalankan aktiviti.
1.3.3 Menjelaskan
pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
|
B.Teks : m/s 18
B.Aktvt: m/s
14
|
Minggu
11
11 Mac–
15 Mac
|
2.0
Memilih dan mengaplikasikan
sumber
TMK yang bersesuaian
|
1.1 Mengamalkan
sikap berjimat cermat ketika
mencetak dokumen.
2.8 Menghasilkan persembahan yang mengandungi elemen teks, imej dan
audio
dengan menggunakan perisian
persembahan
(MS PowerPoint).
2.9 Menggunakan
transisi slaid dalam persembahan dengan menggunakan perisian persembahan (MS
PowerPoint).
2.10 Menukar latar belakang dalam perisian persembahan (MS PowerPoint).
2.11 Mencetak dokumen dalam dua salinan.
|
B.Teks : m/s
32
B.Aktvt: m/s
22
|
Tema : Sains Hayat
Topik : 2) Haiwan
|
|||
Minggu
12
18 Mac –
22 Mac
|
2.1
Memahami haiwan
mempunyai
keperluan asas untuk hidup.
|
2.1.1 Mengenal pasti
keperluan asas haiwan iaitu makanan, air, udara dan tempat perlindungan.
2.1.2 Menyatakan
kepentingan keperluan asas kepada haiwan.
2.1.3 Memberi contoh
haiwan dan makanan yang dimakan.
|
B.Teks : m/s
25
B.Aktvt: m/s
17
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1
( 23 MAC – 31 MAC )
|
|||
Minggu
14
1
April –
5 April
|
2.1
Memahami haiwan
mempunyai
keperluan asas untuk hidup.
|
2.1.1
Mengenal pasti keperluan asas haiwan iaitu makanan, air, udara dan tempat
perlindungan.
2.1.2 Menyatakan
kepentingan keperluan asas kepada haiwan.
2.1. 4 Mengelaskan haiwan mengikut makanan yang
dimakan iaitu makan tumbuhan sahaja, makan haiwan sahaja atau makan haiwan
dan tumbuhan.
|
B.Teks : m/s 25
B.Aktvt: m/s
17
|
Minggu
15
8
April –
12 April
|
2.1
Memahami
haiwan mempunyai keperluan asas untuk
hidup.
|
2.1.5 Mengenal pasti tempat perlindungan haiwan
seperti sarang, reban, lubang, atas pokok, kandang, gua,di dalam air, dalam
tanah dan di celah batu atau kayu.
2.1.6 Menyatakan kepentingan
haiwan kepada
manusia, tumbuhan
dan haiwan lain.
2.1.7 Menjelaskan
pemerhatian melalui lakaran,
TMK, penulisan atau
lisan.
|
B.Teks : m/s
36
B.Aktvt: m/s
26
|
Minggu
16
15 April –
29 April
|
2.2 Menghargai pelbagai
haiwan disekeliling kita.
|
2.2.1 Menunjukkan kasih
sayang terhadap haiwan dengan cara tidak menganiaya haiwan.
|
B.Teks : m/s
44
B.Aktvt: m/s
31
|
Minggu
17
22 April –
26 April
|
1.0
Menggunakan
TMK secara
bertanggungjawab dan
beretika
2.0
Memilih
dan mengaplikasikan
sumber TMK yang bersesuaian
3.0
Menggunakan TMK untuk
mencari, mengumpul, memproses dan menggunakan maklumat.
|
1.2 Mengamalkan sikap berjimat cermat ketika
mencetak dokumen.
2.7 Menukar warna fon dengan menggunakan
pemprosesan
kata (MS Word) atau perisian persembahan (MS
Powerpoint)
2.11 Mencetak dokumen dalam dua salinan.
3.3
Mengintegrasi maklumat dalam
perisian
pemproses
kata (MS Word) dan perisian
persembahan
(MS PowerPoint).
|
B.Teks : m/s
39
B.Aktvt: m/s
29
|
Minggu
18
29
April –
3 Mei
(Cuti
Hari Buruh)
|
2.3 Memahami
tumbesaran haiwan.
|
2.3.1 Mengenal pasti cara haiwan membiak iaitu melahirkan
anak dan bertelur.
2.3.2 Mengelas
haiwan berdasarkan cara pembiakan.
|
B.Teks : m/s
48
B.Aktvt: m/s
34
|
Minggu
19
6
Mei –
10 Mei
|
2.3 Memahami
tumbesaran haiwan.
|
2.3.3 Mengenal pasti perubahan yang berlaku pada
haiwan sejak dilahirkan iaitu membesar dari segi perubahan rupa dan
pertambahan saiz.
2.3.4 Mengenal pasti anak haiwan yang menyerupai
ibunya dan yang tidak menyerupai ibunya.
2.3.5 Merekod perubahan tumbesaran haiwan seperti
rama-rama atau katak dari segi rupa dengan memerhati haiwan sebenar.
|
B.Teks : m/s
52
B.Aktvt: m/s
36
|
Minggu
20
13
Mei –
17
Mei
|
2.3 Memahami
tumbesaran haiwan.
|
2.3.5 Merekod perubahan tumbesaran haiwan seperti
rama-rama atau katak dari segi rupa dengan memerhati haiwan sebenar.
2.3.6 Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran
TMK penulisan atau lisan
|
B.Teks : m/s 52
B.Aktvt: m/s
38
|
Minggu
21
20
Mei –
24 Mei
|
1.0 Menggunakan TMK secara
bertanggungjawab dan beretika
4.0
Menggunakan TMK untuk
mencari, mengumpul, memproses dan menggunakan maklumat
|
1.3 Mengetahui sumber maklumat yang
diperolehi.
3.1 Mengenal pasti lokasi dan mencapai
maklumat yang disimpan.
3.2 Menggunakan pelayar web untuk melayari
Internet.
|
B.Teks : m/s
46
B.Aktvt: m/s
33
|
Cuti
Pertengahan tahun
25 Mei – 9 Jun
|
|||
Minggu
22
10
Jun –
14
Jun
|
2.4
Memahami pergerakkan haiwan.
|
2.4.1 Menjelaskan cara haiwan bergerak seperti
berjalan, merangkak, terbang, berenang, menjalar, mengengsot, merayap,
berlari dan melompat.
2.4.2 Menjalankan simulasi cara haiwan bergerak
seperti ikan berenang, burung terbang, lembu berjalan, kura-kura merangkak,
ular menjalar, siput babi mengengsot, semut merayap, kuda berlari dan katak
melompat.
|
B.Teks : m/s 58
B.Aktvt: m/s
40
|
Minggu
23
17
Jun –
21
Jun
|
2.4 Memahami pergerakkan haiwan.
|
2.4.3 Menyatakan kepentingan pergerakan
kepada
haiwan.
2.4.4 Menjelaskan
pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan
atau lisan.
|
B.Teks : m/s
61
|
Minggu
24
24 Jun – 28 Jun
|
1.0 Menggunakan
TMK secara bertanggungjawab dan
beretika
6.0 Menggunakan TMK untuk
meningkatkan produktiviti
dan
pembelajaran.
7.0
Menggunakan TMK untuk
mengemukakan idea dan
maklumat secara kreatif
dan
inovatif
|
1.3 Mengetahui sumber maklumat yang
diperolehi.
6.1 Mengubahsuai hasil kerja
sedia ada
dengan
menggunakan jadual, imej, audio
dan
pelbagai format fon mengikut
kesesuaian.
7.1 Menghasilkan tugasan dengan
menggunakan
perisian aplikasi yang
bersesuaian
untuk menyampaikan idea
baru.
|
B.Teks : m/s
61
|
TEMA : SAINS HAYAT
TAJUK : 3) TUMBUHAN
|
|||
Minggu
25
1
Julai – 5 Julai
|
3.1 Memahami keperluan asas tumbuhan.
|
3.1.1 Mengenal pasti
keperluan asas tumbuhan iaitu air,
udara dan cahaya matahari.
3.1.2 Menaakul kepentingan
air, udara dan cahaya matahari
kepada tumbuhan dengan menjalankan penyiasatan.
3.1.3 Menjelaskan
pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan
atau lisan.
|
B.Teks : m/s
67
B.Aktvt: m/s 43
|
Minggu
26
8
Julai – 12 Julai
(Awal Ramadhan)
|
3.2 Menyedari tumbuhan mempunyai keperluan asas untuk hidup.
|
3.2.1 Menjaga tumbuhan dengan memberikan keperluan asasnya bagi memastikan ia hidup dan subur.
|
B.Teks : m/s 73
B.Aktvt: m/s 47
|
Minggu
27
15 Julai –
19 Julai
|
3.2 Menyedari tumbuhan mempunyai keperluan asas untuk hidup.
|
3.2.1 Menjaga tumbuhan dengan memberikan keperluan asasnya bagi memastikan ia hidup dan subur.
|
B.Teks : m/s 73
B.Aktvt: m/s 47
|
Minggu
28
22 Julai – 26 Julai
|
3,3 Memahami tumbesaran tumbuhan.
|
3.3.1 Merekod perubahan yang berlaku pada tumbuhan
semasa membesar dari
segi pertambahan
tinggi atau bilangan daun dengan
menjalankan penyiasatan ke atas tumbuhan
sebenar.
|
B.Teks : m/s 76
B.Aktvt: m/s
48
|
Minggu
29
29 Julai – 2 Ogos
|
3,3 Memahami tumbesaran tumbuhan.
|
3.3.1 Merekod perubahan yang berlaku pada tumbuhan
semasa membesar dari
segi pertambahan
tinggi atau bilangan daun dengan
menjalankan penyiasatan ke atas tumbuhan
sebenar.
3.3.2 Menjelaskan pemerhatian
melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
|
B.Teks : m/s 76
B.Aktvt: m/s48
|
Minggu
30 & 31
5
Ogos – 6 Ogos
19 Ogos – 23
Ogos
|
4.1 Menganalisis
kaedah terang dan gelap.
|
4.1.1 Mengenal pasti sumber cahaya seperti matahari, lampu, lampu suluh dan api.
4.1.2 Membezakan keadaan terang dan gelap
melalui penyiasatan.
|
B.Teks : m/s 80
B.Aktvt: m/s 51
|
Cuti Pertengahan Penggal 2
07 Ogos – 18 Ogos
(Cuti Hari Raya Aidilfitri)
|
|||
TEMA : SAINS FIZIKAL
TAJUK : 4) TERANG DAN GELAP
|
|||
Minggu
33
26 Ogos –
30 Ogos
|
4.1 Menganalisis kaedah terang dan gelap.
|
4.1.3 Menerangkan bagaimana
bayang-bayang dihasilkan
melalui aktiviti.
4.1.4 Menaakul kepentingan
cahaya kepada manusia.
4.1.5 Menjelaskan
pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan
atau lisan.
|
B.Teks : m/s 84
B.Aktvt: m/s 57
|
Minggu
34
2 Sept –
6 Sept
|
4.2 Mengaplikasi pengetahuan tentang pembentukan bayang-bayang.
|
4.2.1 Mencipta permainan
bayang-bayang.
|
B.Teks : m/s
89
B.Aktvt: m/s
62
|
Minggu
35
9 Sept –
13 Sept
|
4.2 Mengaplikasi pengetahuan tentang pembentukan bayang-bayang.
|
4.2.1 Mencipta permainan
bayang-bayang.
|
B.Teks : m/s
89
B.Aktvt: m/s
62
|
Tema : Sains fizikal
Topik : 5) asas teknologi
|
|||
Minggu
36
16 Sept –
20 Sept
(Cuti Hari Malaysia)
|
5.1 Mengaplikasikan pengetahuan
tentang pemasangan komponen set binaan
berdasarkan manual bergambar.
|
5.1.1 Membaca dan
menerangkan manual.
5.1.2 Mengenal pasti
komponen set binaan berpandukan
manual bergambar.
|
B.Teks : m/s
93
B.Aktvt: m/s 63
|
Minggu
37
23 Sept –
27 Sept
|
5.1 Mengaplikasikan pengetahuan
tentang pemasangan komponen set binaan
berdasarkan manual bergambar.
|
5.1.1 Membaca dan
menerangkan manual.
5.1.2 Mengenal pasti
komponen set binaan berpandukan
manual bergambar.
|
B.Teks : m/s
93
B.Aktvt: m/s
63
|
Minggu
38
30 Sept –
4 Okt
|
5.1 Mengaplikasikan pengetahuan
tentang pemasangan komponen set binaan
berdasarkan manual bergambar.
|
5.1.3 Memilih komponen set
binaan berpandukan manual
bergambar.
5.1.4 Memasang
komponen set binaan berpandukan manual
bergambar.
|
B.Teks : m/s 97
B.Aktvt: m/s
65
|
Minggu
39
7 Okt –
11 Okt
|
5.1 Mengaplikasikan pengetahuan
tentang pemasangan komponen set binaan
berdasarkan manual bergambar.
|
i.
Memasang komponen set binaan
berpandukan manual bergambar.
|
B.Teks : m/s 98
|
Minggu
40
14
Okt –
18
Okt
|
5.1 Mengaplikasikan pengetahuan
tentang pemasangan komponen set binaan
berdasarkan manual bergambar.
|
5.1.5 Melakarkan hasil
binaan menggunakan bentuk asas.
5.1.6 Menceritakan hasil
binaan secara lisan.
5.1.7 Membuka hasil binaan
mengikut urutan.
5.1.8 Menyimpan
komponen yang telah dibuka
|
B.Teks : m/s 100
B.Aktvt: m/s
66
|
Minggu
41
21 Okt –
25 Okt
|
5.1 Mengaplikasikan pengetahuan
tentang pemasangan komponen set binaan
berdasarkan manual bergambar.
|
5.1.5 Melakarkan hasil
binaan menggunakan bentuk asas.
5.1.6 Menceritakan hasil
binaan secara lisan.
5.1.7 Membuka hasil binaan
mengikut urutan.
5.1.8 Menyimpan
komponen yang telah dibuka
|
B.Teks : m/s 100
B.Aktvt: m/s
67
|
Minggu
41
28 Okt –
1 Nov
|
1.0 Menggunakan
TMK secara
bertanggungjawab
dan
beretika.
4.0 Menggunakan
TMK untuk
memperoleh
dan berkongsi
maklumat.
|
1.3 Mengetahui sumber
maklumat yang
diperolehi.
1.4 Mengamalkan etika
penggunaan kata
laluan dan teks
semasa berkomunikasi
dalam talian.
4.1 Berkongsi idea dengan
menghantar dan
membalas e-mel
kepada seorang
penerima.
|
B.Teks : m/s
108
B.Aktvt: m/s
70
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan