FONETIK
DAN FONOLOGI BAHASA MELAYU (BML 3043)
ISI KANDUNGAN
BIL
|
PERKARA
|
CATATAN
|
|
1.0 Apakah
anda faham tentang :
1.1 . Linguistik. Berikan dan huraikan tiga
cabang ilmu linguistik.
1.2.
Cabang-cabang Lingusitik
1 b.
Fonetik dan fonologi. Berikan definisi dan contoh-contohnya. Terangkan
matlamat akhir pengajian fonetik dan fonologi bahasa melayu.
1.2. Definisi fonetik dan fonologi.
1.3.0
Matlamat akhir pengajian fonologi bahasa Melayu.
2.0
Dengan memberikan contoh-contoh yang sesuai huraikan bunyi vokal asli
dan bunyi konsonan asli bahasa Melayu.
3. Dengan memberikan contoh yang sesuai huraikan
Sistem Ejaan Baharu Malaysia-Indonesia tahun 1972. Huraikan 18 pola
keselarasan vokal ejaan tersebut dan serta contoh-contoh di mana sesuai.
4.0 Kesimpulan.
5.0 Rujukan.
|
|
1.0 Apakah
anda faham tentang :
1.1 . Linguistik. Berikan dan huraikan
tiga cabang ilmu linguistik.
1.1 .1 Linguistik
merupakan sebuah ilmu yang mempelajari bahasa sebagai bagian kebudayaan
berdasarkan struktur bahasa tersebut.
1.1.2 Para
antropolog telah membedakan 7 unsur kegiatan manusia/kelompok masyarakat yang
mencirikan kepribadian mereka sebagai berikut dibawah ini :
a. Sistem sara hidup
b. Sistem peralatan
c.. sistem masyarakat
d. Sistem ilmu pengetahuan
e. Agama
f. Kesenian
g. Bahasa
1.1.3. Pada mulanya bahasa dianalisis menurut
fungsinya sebagai alat perekam kegiatan kebudayaan. Pengamatan bahasa dari luar atau studi di
luar bahasa itu sendiri bersifat ekstralinguistik. Bahasa sendiri merupakan bagian kebudayaan
dan hasil kegiatan kebudayaan itu sendiri.
Linguistik modern ingin mengembalikan otonomitas bahasa. Ilmu yang memilih bahasa menjadi obyek
analisis dan penelitiannya disebut LINGUISTIK.
1.1.4 Perkataan linguistik berasal daripada
perkataan Latin iaitu Lingua yang bermaksud bahasa. Perkataan Latin ini juga
digunakan dalam banyak bahasa lain yang berasal daripada bahasa Latin seperti
dalam bahasa Perancis (langue,langage), bahasa Itali (lingua), atau bahasa
Sepanyol(lengua) atau dalam bahasa Inggeris (linguistics) .
1.1.5 Langage bererti bahasa pada umumnya,contohnya
semua manusia di dunia ini mempunyai bahasa.
1.1.6 Langue
bererti bahasa tertentu kepunyaan satu-satu kumpulan penutur tertentu,contohnya
bahasa Perancis,bahasa Belanda,bahasa Jerman,bahasa Indonesia dan bahasa
Melayu.
1.1.7
Perkataan linguistik dalam bahasa Melayu berasal daripada bahasa Inggeris iaitu
linguistics yang dipinjam daripada bahasa Perancis iaitu linguistique
1.1.8 Menurut
Verhaar (1985:1), ‘linguistik’ berasal daripada perkataan Latin iaitu ‘lingua’
yang bermaksud bahasa. Selain itu,
perkataan linguistik juga boleh ditemui dalam bahasa Perancis ‘Langue
dan Language,’ Itali ‘Lingua,’ Sepanyol ‘Lengua’ dan Inggeris ‘Linguistics’.
1.1.9
Perkataan linguistik dalam bahasa Melayu berasal daripada bahasa Inggeris,
iaitu linguistics yang dipinjam daripada bahasa Perancis, iaitu linguistique.
Orang yang pandai atau faham bermacam-macam bahasa asing atau ahli bahasa
dipanggil linguis, dan orang yang mengetahui atau bertutur dalam duabahasa atau
banyak bahasa dikenali sebagai bilingual, atau multilingual.
1.1.10
Sejarah perkembangan ilmu linguistik sebagai
salah satu disiplin ilmu moden secara relatifnya masih dianggap baharu.
Di Eropah seperti Negara Britain, ilmu ini mula berkembang sekitar tahun-tahun
1960-an. Ijazah ilmu linguistik mula-mula diperkenalkan di Universiti York,
Britain. Di Malaysia pula, ilmu linguistik mula diajarkan di Fakulti Sains
Kemasyarakatan Dan Kemanusiaan UKM pada 1 Mei 1984. Bidang ini telah mendapat
perhatian hamper di semua university di Malaysia termasuklah Universiti
Pendidikan Sultan Idris (UPSI.
1.2.0 Cabang-cabang Lingusitik
1.2.1. Antara
cabang linguistik itu adalah seperti linguistik umum, linguistik deskriptif, linguistik
perbandingan, linguistik sejarah dan linguistik terapan.
1.2.2 Linguistik Deskriptif
1.2.2.1 Linguistik
deskriptif ialah ilmu linguistik yang memerihalkan sesuatu bahasa dari
segala segi
pada suatu jangka masa yang tertentu, berdasarkan bahan-bahan yang
terdapat pada
waktu itu. Bahan utama dalam kajian itu ialah lisan atau pertuturan yang
diperoleh
daripada penutur jati. Bahasa tulisan juga termasuk sebagai bahan kajian. Oleh
yang
demikian, linguistik deskriptif adalah pemeri struktur sesuatu bahasa
sebagaimana
kewujudannya.
Bidang yang termasuk dalam kajian linguistik deskriptif ialah fonologi
(kajian
tentang bunyi), morfologi (kajian tentang kata dan pembentukannya) dan
sintaksis
(kajian
tentang ayat). Bidang-bidang inilah yang dikaji secara saintifik. Selain itu,
linguistik
deskriptif juga
dikenali sebagai kajian bahasa secara sinkronik, iaitu kajian mengenai
bahasa yang
tertentu, pada sesuatu tempat yang tertentu, dituturkan oleh suatu golongan
yang tertentu
dan pada masa atau zaman yang tertentu juga.
1.2.3 Linguistik Sejarah
1.2.3.1 Linguistik
sejarah atau historis ialah disiplin linguistik yang bersangkutan dengan
perkembangan
sesuatu bahasa, iaitu dari zaman awal kemunculannya hinggalah ke suatu
tahap yang
tertentu. Dengan kata lain, pakar linguis historis membuat kajian secara
historis,
misalnya peringkat untuk memperoleh data, maka kajian akan dilakukan secara
sinkronik.
Selepas seseorang pakar berpuas hati dengan dapatan kajian secara sinkronik
maka kajian
secara diakronik akan dijalankan, iaitu membuat perbandingan antara
beberapa
zaman untuk melihat perbezaan, menentukan perubahan dan perkembangan
yang berlaku
dalam bahasa tersebut. Perbandingan boleh dibuat dari pelbagai segi,
seperti
fonologi, morfologi, sintaksis, makna, ejaan, sistem tulisan, dan sebagainya.
1.2.4 Linguistik Terapan
1.2.4.1 Linguistik
terapan atau linguistik aplikasi pula ialah bidang linguistik yang menerangan
bagimana ilmu
ini dapat digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa pertama
dan bahasa
kedua. Oleh demikian, disiplin fonologi, fonemik, morfologi, dan sintaksis
(linguistik
deskriptif) sangat penting dalam penerapan ilmu bahasa.
1.2.4.2 Terdapat beberapa tokoh linguistik yang di
dalam kelima-lima cabang tersebut. Tokoh
tokoh
linguistik ini wujud sejak zaman tamadun Greek dan Sanskrit. Pada zaman ini
tokoh
yang terkenal
ialah Socrates, Plato, Aristotle, Stoics, Thras, Priscian dan Donatus yang
menjalankan
kajian di dalam bahasa Yunani dan Romawi. Panini dan Bopp pula
menonjolkan
diri mereka dengan kajian yang dijalankan di dalam bahasa Sanskrit.
Di dalam abad
ke-18 dan ke-19 pula muncul D. Jenish melalui bukunya Philosophisch –
kritische
vergleichung und wurdigung von vierzehn altern und neuern sprachen Europens
(1976) yang
telah menjelaskan sifat-sifat bahasa. Rask dan Grimm pula mengkaji ilmu
tatabahasa
perbandingan. Mereka mempunyai pengaruh yang kuat kepada pengkaji
terkemudian.
Rask mempunyai kekuatan dalam kajian linguistik sejarah. Beliau
mengkajinya
dari sudut etimologi (asal usul bahasa).
1.2.4.3 Pengkaji bahasa yang lebih terkemuka seperti
Ferdinand de Saussure, Leonard Bloomfield, Reymond Firth dan Noam Chomsky.
Ferdinand De Saussure dimasukkan ke dalam golongan tradisional dan golongan
moden. Beliau telah mengasingkan dua istilah terpenting di dalam kajian bahasa,
iaitu langue (bahasa) dan parole (pertuturan). Hasil kajian beliau yang
terkenal ialah Course of General Linguistics. Bloomfield pula terkenal dengan
karangannya yang berjudul Language pada tahun 1933 yang terkenal dengan
analisis ayat. Reymond Firth dan Malinowski pula menghasil teori makna juga
tentang keperihalan keadaan atau (Context). Firth telah menggunakan kesempatan
yang sedia ada untuk mengkaji ciri-ciri prosidi, tekanan, nada suara, intonasi,
dan sebagainya.
1.2.4.4 Noam Chomsky yang mengasaskan penghuraian bahasa
berdasarkan nahu Transformasi Generatif (TG). Tatabahasa TG ini mempunyai pengaruh
yang kuat di dalam perkembangan kajian tatabahasa. Di negara kita juga banyak
ahli bahasa yang menyetujui pendapat Chomsky. Tatabahasa TG ini telah berkembang
dengan pesat dan ekorannya lahir banyak pengikut setia Chomsky yang mengkaji
aspek aspek fonologi, morfologi, sintaksis dan semantik.
1 b.
Fonetik dan fonologi. Berikan
definisi dan contoh-contohnya. Terangkan matlamat akhir pengajian fonetik dan
fonologi bahasa melayu.
1.2.0 Definisi fonetik dan fonologi.
Bidang
fonetik dan fonologi telah mengalami perkembangan yang amat panjang sebagai
bidang khusus kajian bunyi bahasa umat manusia. Perkembangan kajian bidang ini
dilahirkan sejajar dengan perkembangan displin-displin lain dalam linguistik.
1.2.1 Definisi fonetik.
1.2.1.1 Abdul Hamid Mahmood (2007:16) merumuskan
bahawa “Fonetik mengkaji bunyi-bunyi bahasa yang dituturkan oleh manusia, iaitu
mengkaji bunyi-bunyi bahasa dari segi cara pengeluarannya,daerah pengeluarannya
dan alat-alat pengucapan yang terlibat dalam menghasilkan bunyi-bunyi bahasa”.
1.2.1.2 The
Penguin Dictionary (2004:1046) menjelaskan
fonetik sebagai “The study and classification of speech sounds”.
1.2.1.3 Kamus Linguistik ( Harimurti
Kridalaksana,1948:51) memberikan definisi fonetik sebagai “ Ilmu yang
menyelidiki penghasilan,penyampaian dan penerimaan bunyi bahasa”.
1.2.1.4 Abdullah Hassan (1993:40) memberikan definisi
fonetik sebagai “ Fonetik mengkaji bunyi bahasa dari segi penyebutan,pendengaran
atau sifatnya...Fonetik amnya ialah pengkajian terhadap unsur-unsur dalam
bentuk bunyi”.
1.2.1.5 Ilmu fonetik ini dibahagikan kepada fonetik
artikulasi, fonetik akustik dan fonetik auditori.
1.2.1.6 Fonetik
akustik merujuk kepada kajian transmisi signal bunyi dari penutur kepada
pendengar semasa komunikasi berlangsung. Signal bunyi yang dipindahkan ini pula
terkandung di dalamnya antara lain parameter-parameter seperti frekuensi
fundamental(Fo), intensiti dan durasi.Parameter-parameter ini,iaitu frekuensi
fundamental(Fo) yang diukur dalam unit Hertz(Hz),intentsiti dalam unit
desibel(dB) dan durasi dalam unit saat(s) mendukung fungsi makna-makna yang
tertentu. Dari sudut
pendengar,ketiga-tiga parameter ini dipersepsikan sebagai kelangsingan
bunyi,kelantangan suara dan kepanjangan.
1.2.1.7 Kesemua yang terlafaz ini selari dengan objektif komunikasi dan dapat dikatakan
sering kali semua ini terancang dalam minda si penutur. Keselarian ini
berlangsung kerana ketiga-tiga parameter yang digunakan mendukung makna-makna
yang tertentu. Norma-norma maknanya ditentukan oleh masyarakat penutur sesuatu
bahasa.
Sebagai
contoh bunyi em dalam bahasa Melayu boleh menggantikan ya dalam ayat berikut :
Hadi yang makan nasi itu? atau
Halimah yang bertugasi ke Sabah? dan
sebagainya. Sebaliknya jika lafaz bunyi em yang diberikan kepanjangan lafaz
yang tertentu seperti : emmmmm.........
Maka jawapan ya kepada soalan-soalan di atas kini tidak lagi
berlaku. Jawapan em tidak lagi dianggap bermakna emosi yang neutral . Hanya si
pendengar dan si penutur yang hadir dalam konteks tersebut dapat memahami
peristiwa bahasa yang sedang berlaku itu. Dia sebenarnya memahami
ketentuan-ketentuan makna yang tidak pernah tertulis dalam mana-mana buku
tentang fungsi-fungsi setiap ketinggian,kekuatan dan kepanjangan lafaz bunyi.
Pengkaji-pengkaji
dalam bidang ini menggunakan bacaan parameter ini bagi mendapatkan pola-pola
tertentu dalam mendeskripsikan pemindahan signal yang berlaku itu. Signal akustik ini dinamakan sebagai
osilogram yang kandungannya terdiri daripada fitur-fitur prosodi seperti
kelansingan, kelantangan dan kepanjangan. Signalakustik ini boleh dianalisis
dengan menggunakan program Praat bagi mendapatkan bacaan parameter Fo. Selain
itu, melalui program ini juga dapat diperlihatkan bentuk spektrogram dan
formannya.
1.2.1.8 Fonetik
artikulasi merujuk kepada kajian yang mendeskripsikan cara-cara sesuatu
bunyi dilafazkan. Ia melibatkan daerah dan organ artikulasi yang berfungsi
melafazkan bunyi-bunyi dalam bahasa. Daerah artikulasi ialah bahagian saluran
udara yang tidak bergerak tetapi disentuh oleh organ artikulasi sewaktu berlakunya sesuatu lafaz. Manakala
organ artikulasi pula ialah organ ujaran dalam saluran suara yang terlibat
dalam pengeluaran bunyi bahasa. Organ artikulasi terbahagi kepada artikulator
aktif dan artikulator pasif. Organ artikulator aktif ialah seperti lidah,bibir,
lelangit lembut dan gigi bawah. Manakala artikulator pasif ialah organ dalam
saluran suara yang tidak bergerak seperti gigi atas dan lelangit keras.
Kajian ini
melibatkan prosedur bunyi tuturan oleh organ vokal manusia,iaitu cara penutur
menghasilkan bunyi dengan menggunakan organ tuturan bagi menghasilkan bunyi
yang digunakan dalam tuturan dan cara bunyi tersebut diklasifikasikan dan
dideskripsikan. Bunyi-bunyi dalam bahasa mempunyai daerah dan organ artikulasi
masing-masing. Semuanya berbeza dan setiap satu menghasilkan perbezaan
bunyi-bunyi yang diucapkan. Organ artikulasi ialah organ yang digunakan untuk
menghasilkan bunyi manakala daerah artikulasi ialah kawasan yang menghasilkan
sesuatu bunyi. Perbezaan daerah dan organ dalam proses menghasilkan bunyi-bunyi
bahasa inilah yang menimbulkan penamaan binyi-bunyi seperti letupan bibir
bersuara atau tak bersuara,sengauan bibir, geseran lelangit keras bersuara atau
tak bersuara, geseran gusi dan sebagainya.
1.2.1.9 Fonetik auditori pula ialah kajian
sebutan bunyi yang didengar dan berkaitan dengan soalan “bagaimana bunyi
diterima dan dikenali sebagai tuturan bunyi yang beebeza”. Proses yang yang
terlibat dinamakan sebagai mendekod,yang melibatkan pendengar. Penutur
menukarkan maklumat yang hendak disampaikan dalam bentuk kod-kod yang tertentu
seperti bunyi, kata dan ayat manakala pendengar pula mentafsirkan maklumat ini
dalam otak bagi menjadikannya sebagai sesuatu yang bermakna dalam komunikasi
yang berlangsung. Kajian ini berkaitan dengan kerangka psikologi, iaitu kajian
persepsi respons kepada bunyi tuturan seperti yang diklasifikasikan oleh
pendengar. Persepsi pendengar kepada
ujaran yang terlafaz melibatkan unsur kelangsingan, kelantangan dan kepanjangan
yang secara sendirinya mempunyai makna emosi tertentu. Dan makna emosi itu
dapat dikatakan sebagai suatu kod yang ditentukan oleh anggota masyarakat
penutur sesuatu bahasa.
1.2.2 Bidang fonologi mampu didefinisikan seumpama berikut:
1.2.2.1 Fonologi
ialah sebahagian dari cabang linguistik yang mengkaji fonem (bunyi bahasa)
dalam sistem sesuatu bahasa. Bunyi bahasa yang dinamakan ‘fon’, mempunya dua
representasi, iaitu representasi fonetik dan representasi fonemik. Fonologi
bahasa Melayu merupakan inti kepada sistem bunyi bahasa Melayu. Menurut Kamus
Dewan Edisi Keempat (2007:414), fonologi ialah kajian tentang bunyi sebutan
dalam sesuatu bahasa.
1.2.2.2. Kamus
Linguistik (Harimurti Kridalaksana,1984:51) pula memberikan definisi fonologi
sebagai bidang dalam linguistik yang menyelidiki bunyi-bunyi bahasa mengikut
fungsinya.
1.2.2.3 Dalam Merriam Webster’s Collegaite Dictionary
tenth edition (1996:874) fonologi dihuraikan sebagai “the science of speech
sounds including, especially the history and theory of sound changes in a
language or in two or more related languages”.
1.2.2.4 Dalam World Book of Dictionary (C.L. Barnhart
& R.K. Barnhart, 1981:1567), fonologi didefinisikan sebagai “the systems of
sounds used in a language”.
1.2.2.5 Kamus A Dictionary of Linguistics and
Phonetics 6th Edition. (David Crystal, 2008:365) mendefinisikan fonologi
sebagai “A branch of linguistics which studies the sound systems of languages.”
1.2.2.6 Fonologi dalam The Penguin Dictionary
(2004:1045) ditakrifkan sebagai “the study of the sound systems of a language”.
1.2.2.7 Indirawati Zahid dan Mardian Shah Omar
(Fonetik dan Fonologi, 2006) menyatakan fonologi merupakan kajian tentang
sistem bunyi bahasa.
1.2.2.8 Nor Hashimah Jalaluddin (2000:65) pula
berpendapat bahawa fonologi ialah penerangan berkenaan sistem dan pola bunyi
yang wujud dalam bahasa.
1.2.2.9 F. Parker (1974:112), iaitu fonologi
merupakan suatu bidang yang mengkaji sistem bunyi sesuatu bahasa iaitu
rumus-rumus yang menentukan aspek sebutan..
1.2.2.10 Abdul Hamid Mahmood dan Nur Farah Lo Abdullah
(2007:17) memberi definisi fonologi ialah kajian terhadap fungsi bunyi bahasa.
1.2.2.11 Nik
Safiah Karim dan Wan Malini Ahmad (2006)
pula menjelaskan bahawa fonologi ialah cabang ilmu bahasa yang mengkaji
bunyi bahasa sesuatu bahasa dan fungsinya dalam sistem bahasa tersebut.
Fonologi terbahagi kepada dua iaitu fonetik dan fonemik. Fonemik merupakan bidang yang mengkaji
bunyi-bunyi sesuatu, iaitu pengkajian tentang fungsi atau struktur bunyi bahasa
itu.
1.2.2.12 Kamarudin Hj. Husin & Rakan (1997) dalam
bukunya Pengajian Melayu 1: Ilmu Bahasa Dan Kecekapan Berbahasa, bidang
fonologi ialah bidang yang mengkaji satu daripada aspek terpenting dalam bahasa
iaitu bunyi.
1.2.2.13 Menurut
Paitoon M. Chaiyanara, (Pengenalan Fonetik dan Fonologi, 2006), merupakan
kajian tentang bunyi sebutan dalam sesuatu bahasa.
1.2.2.14 Encyclopedia Britannica[1] dalam talian di
laman sesawangnya memberi “phonology,
study of the sound patterns that occur within languages. Some linguists
include phonetics, the study of the production and description of speech
sounds, within the study of phonology."
1.2.2.15 Manakala P. Roach dalam bukunya Phonetics,
menjelaskan fonologi sebagai “the study of the distinctive sound units of a
language, the patterns they form, and the rules which regulate their use”
(2001:111)
1.2.2.16 Sementara itu, menurut Arbak Othman (1983)
fonologi merupakan bahagian daripada linguistik deskriptif yang
mempelajari bunyi-bunyi yang diucapkan dalam atau melalui mulut manusia.
1.2.2.17 Menerusi bukunya, Linguistik Am untuk Guru
Bahasa Malaysia, Abdullah Hassan (1993:40) menyatakan bahawa “fonologi mengkaji
bunyi-bunyi yang berfungsi dalam sesuatu bahasa itu”.
1.3.0
Matlamat akhir pengajian fonologi bahasa Melayu.
1.3.1 Tujuan
utama kajian fonologi adalah untuk menemui prinsip-prinsip yang mendasari
sistem bunyi sesuatu bahasa itu di samping menemui jumlah fonem di dalamnya.
Pada umumnya, penyelidikan fonologi adalah terhadap fungsi-fungsi bunyi bahasa
dalam konteks fonem, fitur distingif atau unit fonologi yang lain, yakni
mengikut kerangka teori yang digunakan. Justeru bidang fonologi dapat menentukan
sistem bunyi satu-satu bahasa dengan berdasarkan jenis-jenis bunyi sama ada
bunyi itu distigtif atau tidak distigtif.
1.3.1 Memahami penggunaan intonasi yang betul apabila bercakap atau berucap di kalangan orang
ramai mengikut kesesuaian apa yang ingin diujarkan. Contohnya tekanan merujuk
bagaimana seseorang individu itu dapat menggunakan intonasi – intonasi yang
betul ketika bercakap atau berucap berkenaan dengan sesuatu perkara. Lazimnya
ucapan yang berunsur pengajaran biasanaya menggunakan intonasi yang lembut dan
tidak keras. Manakala, dalam ucapan berunsur politik umpamanya biasanya
menggunakan ujaran – ujaran yang agar keras intonasinya kerana penyampaiannya
agenda dan perkara yang ingin disampaikan perlu ditekankan dengan lebih baik lagi.
1.3.2 Bahasa Melayu mempunyai sistem bunyi yang
tersendiri dan untuk menguasai kemahiran bertutur dalam bahasa Melayu dengan
baik dan berkesan, seseorang pengguna bahasa perlulah mempunyai pengetahuan
yang mendalam tentangnya. Dengan mempunyai ilmu berkaitan bidang ini , ia
membantu pembakuan bahasa Melayu. Ini kerana
bahasa baku berfungsi untuk menyatukan semua dialek dan variasi yang
lain dan seterusnya menyatukan semua daerah dan kawasan yang lain.Bahasa Melayu
baku ini merupakan bahasa Melayu yang sudah mempunyai sistem yang mantap dari
segi sebutan,ejaan dan tatabahasa. Bahasa Melayu baku kini digunakan sebagai
bahasa kebangsaan,bahasa rasmi, bahasa pentadbiran dan bahasa pengantar
pendidikan.
1.3.3 Bahasa Melayu baku yang berkait rapat dengan
aspek sebutan merupakan satu bahasa yang dapat menarik perhatian pelajar.
Pelajar akan mudah teransang pancaindera mereka dengan sebutan yang terang.
Penyebutan bahasa Melayu baku yang sempurna lagi mantap akan dapat memancarkan
kesempurnaan dan memancarkan kejituan dalam aspek tertentu.
1.3.4 Membezakan makna
ayat juga merupakan kepentingan suprasegmental dalam pengajaran lisan. Ini
bermakna para murid akan diberi kefahaman tentang perbezaan perkataan yang
lazimnya mempunyai makna yang berbeza tetapi
mempunyai sebutan dan ejaan yang sama. Contohnya perkataan “mereka” merujuk
kepada beberapa orang, manakala dengan ejaan yang sama “mereka” juga membawa
makna mencipta sesuatu yang baru. Dengan mempelajari suprasegmental dalam
bahasa akan memudahkan penyampaian makna yang ingin disampaikan.
1.3.5 Ilmu fonetik dan fonologi ini dapat membantu
para pendidik memrunikan sebutan bunyi sesuatu bahasa terutamanya melatih murid
yang gagap semasa bertutur. Terapi pertuturan merupakan salah satu aktivti yang
membantu murid untuk mempunyai masalah dengan alat artikulasi ( gagap, sengau,
sumbing dan sebagainya). Terapi pertuturan dijalankan, kita dapat membantu
murid menguasai kemahiran bertutur khususnya.
Murid akan dapat bertutur dengan lebih baik dari semasa ke semasa jika
terapi ini terus dijalankan.Ia membantu
murid menghasilkan bunyi bahasa yang lebih
bermakna.
1.3.6 Sebutan baku dalam bidang pengajaran dan
pembelajaran bahasa Melayu adalah bersesuaian kerana bahasa Melayu baku telah
mencapai tahap pembinaan dan pengayaan kosa kata dan struktur tatabahasa.
1.3.7 Bahasa Melayu baku telah berupaya untuk
menyampaikan buah fikiran dan hujah dengan tepat dan berkesan. Bahasa Melayu
baku berupaya untuk menjadi pemangkin pengaliran dan perkembangan ilmu,
kemahiran dan pembentukan sahsiah murni.
1.3.8 Memudahkan
kefahaman murid dalam pengajaran dan pembelajaran apabila mereka dapat
mengetahui dan memahami perbezaan – perbezaan yang wujud dalam sistem bahasa
itu sendiri secara khusus.
2.0
Dengan memberikan contoh-contoh yang sesuai huraikan bunyi vokal asli
dan bunyi konsonan asli bahasa Melayu.
2.0.1
Komunikasi juga melibatkan bunyi. Manusia perlu menghasilkan bunyi-bunyi
bahasa untuk menjayakan komunikasi secara lisan. Bunyi-bunyi bahasa yang dipertuturkan
ini adalah sesuatu bunyi yang bermakna oleh masyarakat yang menuturkannya.
Bunyi-bunyi ini dilafazkan melalui deretan bunyi, kelangsingan suara, dan
kepanjangan yang tertentu. Makna yang difahami adalah berbeza bergantung kepada
bagaimana bunyi bahasa itu diadaptasikan.
2.1 Bunyi vokal asli.
2.1.0
Vokal merupakan bunyi-bunyi bersuara yang dihasilkan tatakala udara
daripada paru-paru keluar berterusan melalui rongga tekak dan rongga mulut
tanpa sebarang gangguan atau sekatan. Bunyi bersuara yang dihasilkan adalah
lantang dan lebih jelas daripada bunyi konsonan.. Kedudukan lidah semasa
melafaz dan pembukaan bibir menentukan samada bunyi vokal yang dilafazkan itu
adalah vokal hadapan, vokal tengah mahupun vokal belakang.
2.1.1.0 Vokal Hadapan
2.1.1.1 Bunyi yang terhasil adalah [i], [e], [ε] dan
[a]. Alat artikulasi yang terlibat dalam menghasilkan bunyi ini ialah lidah,
saiz rongga mulut, lelangit keras dan bentuk bibir. Terdapat empat pergerakan
alat artikulasi ketika menyebut bunyi-bunyi vokal seperti diatas.
2.1.1.2 Vokal [i] terhasil apabila bahagian hujung lidah
diletakkan pada titik yang paling tinggi di bahagian hadapan mulut. Udara yang
keluar akan menggetarkan pita suara. Vokal ini dipanggil vokal depan sempit dan
contoh perkataan yang disebut ialah [# hati #] (hati).
Vokal [e] pula dihasilkan hampir sama dengan vokal [i]
tetapi kedudukan lidah agak ke bawah sedikit. Vokal ini dinamakan vokal separuh
senpit. Dan, contoh penggunaan vokal [e] ialah [# sate #] (sate).
Vokal [ε] dikelaskan juga sebagai vokal depan separuh
luas. Vokal ini terhasil apabila depan lidah diturunkan dua pertiga dari
kedudukan yang biasa semasa bunyi [e] dilafazkan. Contohnya [# otε #] (membuat
sedikit demi sedikit dalam bahasa Kedah).
Vokal [a] terhasil ketika depan lidah diturunkan ke titik
paling bawah dalam rongga mulut. Lelangit lembut yang dirapatkan ke belakang
tekak sehingga menutup rongga hidung menyebabkan udara yang melalui rongga
mulut sambil menggetarkan suara. Contoh penggunaan vokal [a] ialah [# aku #]
(aku).
2.1.2.1 Terdapat
beberapa jenis bunyi untuk vokal belakang iaitu [u], [o], dan [α] . Alat
artikulasi yang terlibat semasa menghasilkan bunyi ini adalah lidah dan juga
lelangit lembut. Manakala rongga dan saiz bukaan mulut pula menentukan kadar
bukaan luas. Apabila kita menyebut bunyi vokal [u] dalam perkataan bisu dan
vokal [o] dalam perkataan onak, kita akan merasa getaran di bahagian bawah
rahang tetapi kedudukan lidah ketika menyebut [u] adalah lebih rendah.
Apabila lidah diletakkan pada lantai
rongga mulut, bibir akan terbuka sedikit. Udara yang melalui rongga mulut akan
menghasilkan vokal [∂] ini. Contohnya; [# l∂bah #] (lebah).
2.2.0 Bunyi konsonan
2.2.0.1 Bunyi-bunyi bahasa yang menerima sekatan,
sempitan dan geseran daripada bahagian-bahagian tekak, hidung dan rongga mulut
di namakan sebagai bunyi konsonan. Terdapat 25 bunyi konsonan dalam Bahasa
Melayu. Untuk mengetahui bagaimana cara lafaz dan jenis sekatan yang berlaku
kita perlu menghuraikan jenis sekatan yang berlaku pada aliran udara. Bunyi
letupan dihasilkan apabila berlaku sekatan kepada aliran udara daripada
terlepas keluar. Sekatan ini kemudian akan dilepaskan semerta. Manakala dalam
menghasilkan bunyi sengau atau nasal pula, penutupan rongga mulut berlaku
sepenuhnya, tetapi udara dibiarkan keluar melalui rongga hidung dengan
kedudukan anak tekak direndahkan. Dengan menghuraikan mekanisme aliran udara
dan sekatan udara kita akan dapat menjelaskan bagaimana penghasilan sesuatu
konsonan. Udara yang mengalir keluar perlu dispesifikasikan sama ada pulmonik,
glottis, velar ataupun egresif dan ingresif. Sekatan aliran udara ini
menghasilkan pelbagai jenis konsonan seperti letupan, letusan, sengau, geseran,
getaran, sisian.
2.2.1.0 Konsonan Letupan
2.2.1.1 Terdapat tiga bunyi bersuara
dan tiga bunyi tak bersuara dan satu glotis yang diklasifikasikan sebagai bunyi
konsonan letupan dalam Bahasa Melayu. Terdapat beberapa jenis konsonan letupan,
namun kesemua jenis bunyi ini berlaku apabila alat artikulasi menyentuh
titik-titik artikulasi yang tertentu dalam mulut seperti gusi dan bibir. Dalam
masa yang sama, udara yang terkumpul di dalam paru-paru akan terlepas secara
tiba-tiba dan menghasilkan letupan.
a) Konsonan letupan dua bibir [p] dan [b].
Apabila
bibir atas dan bibir bawah dirapatkan manakala lelangit lembut menjadi rapat ke
dinding belakang rongga tekak maka bunyiletupan ini akan kedengaran. Keadaan
ini terjadi apabila udara dari paru-paru tertahan di dalam rongga mulut dan
saluran suara. Udara yang tertahan itu tadi pula akan dilepaskan serta merta.
Apabila udara dilepaskan tanpa menggetarkan pita suara bunyi yang dihasilkan
adalah (p),
[b]. Contoh bunyi konsonan adalah seperti berikut.
Letupan dua bibir tak bersuara [p], [# papan #] (papan)
Letupan dua bibir bersuara [b], [# baja #] (baja)
(b) Konsonan letupan gusi [t] dan [d]
Apabila hujung lidah dirapatkan ke
gusi atas, lelangit lembut akan rapat ke belakang rongga tekak. Lidah yang
rapat ke gusi atas akan menyekat udara dari paru-paru. Dan apabila udara yang
tersekat oleh lidah tadi dilepaskan serta merta maka bunyi letupan gusi akan
terhasil. Apabila letupan gusi tidak menggetarkan pita suara, maka letupan gusi
tak bersuara [t] dihasilkan. Tetapi jika ia menggetarkan pita suara maka
letupan gusi [d[ pula akan dihasilkan. Contohnya adalah seperti berikut.
Letupan gusi tak bersuara [t], [# teman #] (teman)
Letupan gusi bersuara [d] , [# had #] (had)
(c) Konsonan letupan lelangit lembut
[k] dan [g]
Untuk menghasilkan bunyi [k], belakang
lidah dirapatkan ke lelangit lembut untuk menyekat aliran pergerakan udara.
Dalam masa yang sama, lelangit lembut dan anak tekak pula dirapatkan ke rongga
tekak bagi menyekat aliran udara ke rongga hidung, ini dinamakan juga letupan
lelangit lembut tak bersuara. . Untuk menghasilkan bunyi [g] pula, caranya sama
sahaja dengan bunyi [k] tetapi pita suara dirapatkan.
Apabila arus udara yang keluar melalui rongga mulut menggetarkan pita suara,
maka ia dikatakan letupan lelangit lembut bersuara .
Contohnya, [# kuda #] (kuda) dan juga [# beg #] (beg)
(d) Konsonan letupan pita suara (Ɂ)
Ia juga dikenali sebagai hentian
glotis. Ini terhasil apabila lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan ke
dinding rongga tekak untuk menyekat udara ke paru-paru. Contoh bunyi ini dalam
bahasa Melayu adalah seperti berikut:
[# kataɁ #] (katak) dan [# raɁyat #] (rakyat)
2.2.2 Konsonan Letusan
[c] dan [j]
Konsonan letusan adalah letusan lelangit keras tak
bersuara [c] dan letusa lelangit keras bersuara [j]. Kedua-duanya dihasilkan
hampir sana dengan cara konsonan letupan, Cuma yang membezakannya ialah bunyi
ini dilepaskan perlahan-lahan. Contohnya [# kaca #] (kaca) dan [# hujan #]
(hujan).
Apabila lelangit lembut diturunkan bagi melepaskan udara
dari rongga hidung keluar maka bunyi ini akan dihasilkan. Ada empat bunyi
sengauan atau nasal dalam bahasa Melayu. Kesemuanya dihasilkan dengan pita
suara bergetar. Mari kita teliti satiap satu.
a)
Sengau
dua bibir bersuara [m]
Dua bibir yang dirapatkan menghasilkan
bunyi ini. Ia dinamakan sengauan dua bibir bersuara [m]. Contohnya adalah
seperti [# alim #] (alim) ..
b)
Sengau
gusi bersuara [n]
Lelangit lembut dalam keadaan yang biasa manakala hujung
lidah yang dinaikkan ke gusi menyebabkab udara melalui rongga hidung. Ini
menghasilkan sengauan gusi bersuara. Contoh yang dapat diberikan ialah [# nasi
#] (nasi). Sila rujuk rajah di bawah.
c)
Sengau
lelangit keras bersuara [ɲ]
Bahagian hadapan lidah dirapatkan ke
lelangit keras gusi. Udara melalui rongga hidung dan menggetarkan pita suara.
Contohnya seperti [# ɲawa #] (nyawa).
d) Sengau lelangit lembut bersuara [ɳ]
Konsonan ini terhasil dengan belakang lidah diangkat dan
dirapatkan ke lelangit lembut. Semasa bunyi dilafazkan pita suara bergetar.
Contoh: [# layaɳ-layaɳ #] (layang-layang).
2.2.4 Konsonan Geseran
Menurut Dr Abdullah Hassan, terdapat
sembilan bunyi geseran dalam bahasa Melayu iaitu empat bersuara, empat tak
bersuara, manakala satu lagi adalah geseran pita suara tidak dapat dipastikan
samada bersuara atau tidak. Walaubagaimanapun hanya beberapa bunyi geseran
sahaja yang dapat diterangkan di sini, antaranya;
a) Geseran gigi bibir [f] dan [v]
Bunyi ini terhasil apabila gigi bawah dan gigi atas
dirapatkan tetapi tidak menghalang aliran udara keluar. Laluan udara yang
sempit ini menyebabkan geseran berlaku. Contohnya;
Geseran gigi bibir tak bersuara [f]: [# fakir #] (fakir)
Geseran gigi bibir bersuara [v] : [# novel #] (novel)
b)
Geseran Lelangit keras [š] dan [ž]
Bunyi ini pula dihasilkan apabila
depan lidah dinaikkan ke lelangit keras tetapi tidak rapat. Udara dari
paru-paru didesak keluar melalui ruang yang ditinggalkan dan menghasilkan
geseran. Contoh;
Letusan lelangit keras tak bersuara [š} : [# xas #]
(khas) dan [# šubuht #] (subuh)
Letusan lelangit keras bersuara [ž] : [# žohor #] (zohor)
dan [# haiž #] (haidh)
c) Geseran lelangit Lembut [x] dan [Ƴ]
Apabila belakang lidah dirapatkan ke
lelangit lembut, udara dari paru-paru akan terdesak ke;luar menyebabkan bunyi
geseran berlaku. Contohnya;
Geseran lelangit lembut tak bersuara [x] : (# xianat # ]
(khianat)
Geseran lembut lelangit bersuara [Ƴ] : [# Ƴaeb # ]
(ghaib)
d) Geseran pita suara [h]
Apabila udara melalui pita suara yang
tidak rapat manakala keadaan mulut seolah-seolah membunyikan vokal, bunyi
geseran [h] akan dihasilkan. Contohnya: (# haba #] (haba)
2.2.5 Konsonan Getaran
Bunyi getaran [r] dihasilkan apabila hujung lidah
diletakkan dekat gusi menyebabkan udara keluar melalui celah lidah dan gusi.
Lelangit lembut pula dinaikkan. Contoh perkataan: [# ular #] (ular)
2.2.6 Konsonan Sisian
Bunyi sisian gusi bersuara [l]
dihasilkan apabila udara dilepaskan melalui kiri dan kanan lidah kerana keadaan
lidah yang dinaikkan ke gusi, manakala lelangit lembut rapat ke rongga tekak.
Contoh sebutan seperti [# lantai #] (lantai)
3. Dengan memberikan
contoh yang sesuai huraikan Sistem Ejaan Baharu Malaysia-Indonesia tahun 1972.
Huraikan 18 pola keselarasan vokal ejaan tersebut dan serta contoh-contoh di
mana sesuai.
3.1 Menurut
Siti Hajar Abdul Aziz ( 2008 ), selepas konfrontasi, berlakulah krisis ejaan
Rumi. Timbul berbagai – bagai jenis sistem ejaan seperti Ejaan Universiti
Malaya dan Ejaan Cadangan yang terus diamalkan, di samping Ejaan
Universiti Kebangsaan, Ejaan Universiti Pertanian Malaysia dan Ejaan
Sekolah. Akhirnya, pada tahun 1972, diadakan pertemuan antara Menteri
Pendidikan Malaysia dengan Indonesia bagi membincangkan masalah bahasa di kedua
– dua buah negara.
3.2 Hasil pertemuan tersebut, wujudlah Sistem
Ejaan Rumi Baharu Bahasa Malaysia ( SERBBM ) di Malaysia dan Pedoman Ejaan
Bahasa Indonesia Yang Disempurnakan bagi negara Indonesia. Sistem ejaan
ini ialah hasil perancangan bahasa pada peringkat supranasional dalam bidang
sistem ejaan. Sistem ejaan tersebut telah diisytiharkan penggunaannya di
kedua – dua buah negara pada 16 Ogos 1972 secara serentak.
3.3 Sistem ejaan bahasa Melayu telah bermula pada
tahun 1904 dan diisytiharkan penggunaannya secara rasmi pada 16 Ogos 1972. Ini
adalah hasil kesepakatan bersama Majlis Bahasa Indonesia-Malaysia. Sistem ejaan
tersebut adalah seperti berikut:
(i) Huruf vokal: a, e, i, o, u
(ii) Huruf diftong: ai, au, oi
(iii) Huruf konsonan: huruf selain huruf vokal
(iv) Huruf konsonan gabungan: gh, kh, ny, ng, sy
(i) Huruf vokal: a, e, i, o, u
(ii) Huruf diftong: ai, au, oi
(iii) Huruf konsonan: huruf selain huruf vokal
(iv) Huruf konsonan gabungan: gh, kh, ny, ng, sy
3.4 Huruf Konsonan
Dalam bahasa Melayu ada 25 fonem konsonan yang
dilambangkan oleh 26 huruf, seperti rajah di bawah:
Bunyi
|
Huruf
|
di depan
|
di tengah
|
di belakang
|
/b/
/c/
/d/
/f/
/g/
/ğ/
/h/
/j/
/k/
/x/
/l/
/m/
/n/
/ŋ/
/ń/
/p/
/q/
/r/
/s/
/ś/
/t/
/v/
/w/
/y/
/z/
|
b
c
d
f
g
gh
h
j
k
kh
l
m
n
ng
ny
p
q
r
s
sy
t
v
w
y
(i) z
(ii) x
|
bahasa
cakap
dua
fakir
guna
ghaib
hari
jalan
kami
khusus
lekas
maka
nama
ngilu
nyata
pasang
Qur’an
raih
sampai
syarat
tali
vitamin
wanita
yang
zaman
xenon
|
sebut
kaca
ada
tafsir
tiga
maghrib
saham
manja
paksa
akhir
alas
kami
anak
angin
hanya
apa
wuquf
bara
asli
isytihar
mata
universiti
hawa
payung
lazat
-
|
adab
Mac
abad
maaf
beg
mubaligh
tuah
kolej
katak
tarikh
kesal
diam
daun
pening
-
siap
buraq
putar
lemas
Quraisy
rapat
-
-
-
lafaz
-
|
3.5
Huruf Vokal
Dalam
bahasa Melayu ada enam fonem atau bunyi vokal standard. Huruf-huruf yang
melambangkan fonem-fonem tersebut ialah a, e, i, o, u
3.6 Kesalahan Ejaan dan Imbuhan
Contoh:
Kesalahan Ejaan
|
Sepatutnya
|
Kesalahan Imbuhan
|
Sepatutnya
|
gulongan
|
golongan
|
perbuatan itu menyalahkan
undang-undang.
|
perbuatan itu menyalahi
undang-undang.
|
kretif
|
kreatif
|
…supaya pembaca mendidik dan lahir
sebagai insan yang mulia.
|
…supaya pembaca terdidik
dan lahir sebagai insan yang mulia.
|
spisies
|
spesies
|
..kepupusan pelbagai spisies
haiwan, dan pemusnahan hutan.
|
…kepupusan pelbagai spesies
haiwan, dan kemusnahan hutan.
|
Penduduk di kawasan pendalaman
|
Penduduk di kawasan pedalaman
|
|
|
erial
|
aerial
|
…masalah yang dihadap oleh mereka.
|
…masalah yang dihadapi oleh
mereka.
|
antenna
|
antena
|
Penambahan kenderaan berenjin…
|
Pertambahan kenderaan berenjin…
|
losyen
|
losen
|
…melembuti kulit
|
…melembutkan kulit
|
lanskap
|
landskap
|
…berbuat pelbagai urusan…
|
…membuat pelbagai urusan…
|
displin
|
disiplin
|
menyintai
|
mencintai
|
3.7
Penyelarasan dan Perlaksanaan Ejaan Rumi
Sistem ejaan bahasa Melayu telah bermula pada tahun 1904
dan diisytiharkan penggunaannya secara rasmi pada 16 Ogos 1972. Ini adalah
hasil kesepakatan bersama Majlis Bahasa Indonesia-Malaysia. Sistem ejaan
tersebut adalah seperti berikut:
Huruf vokal: a, e, i, o, u
Huruf diftong: ai, au, oi
Huruf konsonan: huruf selain huruf
vokal
Huruf konsonan gabungan: gh, kh, ny,
ng, sy
3.8 Huruf Vokal
Dalam bahasa Melayu ada enam fonem atau bunyi vokal
standard. Huruf-huruf yang melambangkan fonem-fonem tersebut ialah a,
e,
i,
o,
u
seperti dalam rajah di bawah.
Huruf
|
Fonem
|
di depan
|
di tengah
|
di belakang
|
a
e
i
o
u
|
[a]
[ə]
[e]
[i]
[o]
[u]
|
sapi
emak
enak
itu
oleh
usang
|
badi
sena
petak
simpan
kota
tunas
|
lupa
imperialisme
tauge
sini
pidato
siku
|
3.9 Huruf Diftong
Dalam bahasa Melayu ada tiga fonem diftong yang
dilambangkan oleh gabungan dua huruf seperti dalam rajah di bawah:
Bunyi
|
Huruf
|
di depan
|
di tengah
|
di belakang
|
/ai/
/au/
/oi/
|
ai
au
oi
|
aising
aurat
auditorium
oidium
|
ghairah
trailer
saudara
boikot
|
pandai
harimau
amboi
|
3.10
Sistem Keselarasan Huruf Vokal
Keselarasan vokal bermaksud kesesuaian dua vokal yang
membentuk dua suku kata pada kata dasar, iaitu pasangan di antara huruf vokal
pada suku kata praakhir dengan huruf vokal pada suku kata akhir tertutup.
3.11 Pola Keselarasan Huruf Vokal
Keselarasan di antara dua huruf vokal pada kata dasar.
Kata dasar hendaklah berakhir dengan suku kata tertutup.
Bagi kata yang mengandungi suku kata lebih daripada dua, yang terlibat dengna
sistem
keselarasan huruf vokal hanyalah dua
suku kata terakhir sahaja.
Terdapat 18 pola keselarasan vokal mengikut sistem ejaan
baru bahasa Melayu, iaitu:
Bil.
|
Suku kata
praakhir
|
Suku kata
Akhir Tertutup
|
Contoh
Penggunaan
|
1.
|
a
|
a
|
asal
talak halaman
|
2.
|
a
|
i
|
alih
tarik parit
|
3.
|
a
|
u
|
asuh
datuk
baruh
|
4.
|
e (pepet)
|
a
|
emas
kelam
selam
|
5.
|
e (pepet)
|
i
|
betik
ketil
lebih
|
6.
|
e (pepet)
|
u
|
belut
telur
perut
|
7.
|
e (taling)
|
a
|
elak
dewan perang
|
8.
|
e (taling)
|
e (taling)
|
belek
gelek leceh
|
9.
|
e (taling)
|
o
|
elok
belok
telor
|
10.
|
i
|
a
|
bilah
kilang
selinap
|
11.
|
i
|
i
|
intip
pilih sisih
|
12.
|
i
|
u
|
pikul
ribut tidur
|
13.
|
o
|
a
|
otak
borang sekolah
|
14.
|
o
|
e (taling)
|
oleh
boleh celoteh
|
15.
|
o
|
o
|
obor
borong kelompok
|
16.
|
u
|
a
|
ulat
bulat ketupat
|
17.
|
u
|
i
|
ulit
kulit putih
|
18.
|
u
|
u
|
untuk
buluh seluruh
|
3.12 Kekecualian
Keseluruhan Huruf Vokal
Kekecualian keselarasan vokal berlaku pada kata-kata asing, khususnya
bahasa-bahasa di Nusantara dan bahasa Inggeris. Prinsip kekecualian vokal sama
dengan prinsip keselarasan huruf vokal. Pola-pola kekecualian yang dimaksudkan
adalah seperti berikut:
Bil
|
Pola
Vokal
|
Contoh Bahasa Nusantara
|
Contoh Bahasa Inggeris
|
1.
|
a-e taling
|
aneh
kaget pamer
|
kabaret
panel
|
2.
|
a-o
|
calon
lapor perabot
|
atom
faktor
|
3.
|
e pepet – e taling
|
gembleng
|
|
4.
|
e pepet – o
|
bendok jempol
|
gabenor
interkom
|
5.
|
i-e taling
|
imlek
|
simen
tiket
|
6.
|
i-o
|
ijon
pilon
|
diftong
transistor
|
7.
|
u-e taling
|
tulen
ulet
|
subjek
dokumen
|
8.
|
u-o
|
bunglon lelucon
|
kupon
konduktor
|
9.
|
a-e pepet
|
pakem
|
teater
|
10.
|
e taling
|
hipotesis objektif
|
|
11.
|
e taling-u
|
petroleum spektrum
|
|
12.
|
e pepet – e pepet
|
demdem pepet
|
|
13.
|
i-e pepet
|
iseng
|
artikel
filem
|
14.
|
o-i
|
fosil
hipokrit
|
|
15.
|
o-u
|
bonus
forum
|
|
16.
|
u-e pepet
|
lumer
|
skuter
|
17.
|
e taling – e pepet
|
meter
|
|
18.
|
o-e pepet
|
Oktober
|
3.13
Penggunaan Huruf Besar dan Huruf
Kecil
3.13.1 Penggunaan
Tanda Baca
a. Tanda Titik
atau Noktah
Singkatan bagi gelaran, jawatan pangkat dan sisipan
ditulis menggunakan titik. Contohnya:
Dr.
(Doktor) Sdr.
(Saudara)
En. (Encik)
Y.A.B. (Yang Amat Berhormat)
Tn.
(Tuan)
Y.M. (Yang Mulia) Prof. (Profesor) Kol. (Kolonel)
Y.M. (Yang Mulia) Prof. (Profesor) Kol. (Kolonel)
b Singkatan
Umum
Singkatan yang sudah umum ditulis dengan menggunakan
titik. Singkatan tiga huruf atau lebih menggunakan satu titik sahaja.
Contohnya:
b.p. (bagi
pihak)
s.k. (salinan kepada)
u.p.(untuk
perhatian)
m.s. (muka surat)
dsb. (dan
sebagainya)
dll. (dan lain-lain)
hlm.
(halaman)
spt. (seperti)
3.13.2 Nama
Khas
Huruf pertama pada semua nama khas seperti nama pertubuhan,
syarikat, jabatan, jalan, taman perumahan dan cogan kata hendaklah ditulis
dengan huruf besar.
Contohnya:
Jalan Maharani , Taman Tun Dr. Ismail
3.13.3 Kata Sendi dan Kata Hubung
Huruf pertama bagi kata sendi dan kata hubung tertentu
seperti yang, di, ke, dan, atas,
dan lain-lain pada tajuk ditulis dengan huruf kecil.
Contohnya:
Sejarah Ekonomi dan Politik di Malaysia
Diari dan Kalendar untuk Kakitangan Jabatan
3.14
Ejaan Nama Tempat / Nama Khas
Pada asasnya, ejaan nama tempat dan negeri ditulis
menurut arahan yang ditetapkan oleh kerajaan negeri masing-masing.
a.
Dalam Malaysia (Sebelum 1972)
Nama tempat dalam Malaysia yang dibentuk sebelum tahun
1972 dikekalkan dengan ejaan cara lama. Contohnya:
Bukit
Kepong, Cheras, Ayer Keroh. Pekan Nyior, Kundor.
b. Dalam
Malaysia (Selepas 1972)
Bagi nama tempat dalam Malaysia yang dibentuk selepas
tahun 1972 digalakkan menggunakan ejaan baru. Contohnya:
Teluk Intan, Taman Bukit Cahaya, Teluk Air Tawar, Kampung Baharu
c. Luar Negeri (Melayu)
Nama tempat di luar negeri yang sudah biasa dieja dengan
cara Melayu dikekalkan demikian. Contohnya: Kanada, Mesir.
d. Luar Negeri
(Antarabangsa)
Nama tempat di luar negeri yang dieja dengan cara
antarabangsa dikekalkan demikian. Contohnya:
New York, Bosnia-Herzegovina
3.15 Ejaan Nama
Orang
Ejaan nama orang menurut kehendak individu itu sendiri.
Nama-nama yang telah wujud sebelum tahun 1972 dikekalkan dalam bentuk ejaan
asal. Selepas tahun 1972, kita digalakkan menggunakan ejaan baru. Walau
bagaimanapun, ejaan nama yang sah adalah seperti yang didaftarkan dalam sijil
kelahiran dan dalam kad pengenalan.
3.17
Penulisan Partikel
Ada empat partikel dalam bahasa Melayu iaitu lah, kah,
tah dan pun. Dalam ejaan baku bahasa Melayu, partikel ditulis serangkai
dengan kata dasar yang mendahuluinya tanpa tanda sempang, seperti contoh yang
berikut:
Adalah, siapakah, bilatah,
tolonglah, itukah, apatah
Ada dua cara menulis partikel pun iaitu:
a.
Ditulis Terpisah
Partikel pun
yang bermaksud ‘juga’ ditulis terpisah daripada kata yang ada disampingnya
iaitu:
Apa pun yang dilakukannya tetap
mendapat perhatian.
Rambutnya pun tidak bersikat.
Akibat terlalu lepenatan, dia pun terlena.
b.Ditulis
Serangkai
Ada 13 perkataan yang telah ditetapkan ejaannya supaya
ditulis serangkai dengan partikel pun
iaitu:
adapun
andaipun
biarpun
kendatipun
mahupun
sekalipun
walaupun
ataupun
bagaimanapun kalaupun
lagipun
meskipun
sungguhpun
3.18 Penggunaan
di dan ke
a. Sebagai Kata
Sendi
Berfungsi sebagai kata sendi untuk menunjukkan tempat
atau arah ditulis terpisah daripada kata nama yang mengikutinya. Contohnya:
Dari Ave Maria ke jalan lain ke Roma.
b. Sebagai Kata
Imbuhan
Berfungsi sebagai imbuhan ditulis bercantum dengan kata
selepasnya. Contohnya: dipercepatkan, kesudahan, dikenal pasti, keenam-enam.
3.19 Penulisan
Tanda Sempang
Tanda sempang (-) di dalam bahasa Melayu digunakan untuk
tujuan-tujuan seperti di bawah:
a. Mengaitkan
Kata Sendi
Tanda sempang digunakan untuk mengaitkan kata sendi ke dengan angka, seperti: Ke-21,
Ke-1001.
b. Merangkaikan
Angka
Tanda sempang digunakan untuk merangkaikan angka yang
menunjukkan tahun dengan akhiran –an seperti: Tahun 40-an, Tahun
80-an.
c. Menyatakan
Hubungan
Tanda sempang digunakan untuk menyatakan hubungan antara
kata-kata pada rangkai kata setara tertentu atau kata istilah seperti: Lebuh
raya utara - selatan
d.
Menulis Kata Ganda Penuh
Contohnya: Meja-meja, guru-guru.
e. Menyambung
Suku Kata
Tanda sempang digunakan untuk menyambung suku kata yang
dipisahkan oleh penggantian baris seperti:
...mereka yang
bertang-
...mesti bersabar da-
gungjawab
sahaja...
lam banyak hal...
f. Perjelaskan
Ungkapan
Contohnya: Ber-evolusi dengan ber-revolusi
g. Merangkaikan
Huruf
Tanda sempang digunakan untuk merangkaikan huruf besar
dengan huruf kecil pada kata yang sama seperti: Rahmat-Nya, Pro-Japan.
4.0
Kesimpulan
Gumperz
(1971), menyatakan bahawa apa yang dituturkan itu ialah bahan percakapan yang
merupakan buah fikiran atau idea atau huraian sesuatu situasi atau perlakuan
sosial yang diceritakan. Pendengar memahami perkara yang dilafazkan berdasarkan
strukturnya yang teratur itu. Pendengar akan memilih beberapa ciri tertentu
daripada percakapan itu serta menghubungkannya dengan makna tertentu daripada
percakapan itu serta menghubungkannya dengan makna dan situasi umum bagi bahasa
itu.
Konklusinya,
bahasa terdiri daripada makna sistematik yang dikomunikasikan melalui
penggunaan bunyi-bunyi atau tanda-tanda konvensional. Bahasa terdiri daripada
ujaran perkataan daripada mulut atau teks yang bertulis.
Bahasa yang dihasilkan melalui alat
atrikulasi mausia disebut pertuturan atau ujaran iaitu satu sistem bunyi yang
teratur atau percantuman bunyi yang hadir secara berturutan dan berulang-ulang.
Dalam menghasilkan bunyi samada vokal mahupun konsonan terdapat tiga alat yang
memainkan peranan penting iaitu alat dalaman tubuh, alat artikulasi dan daerah
artikulasi. Bunyi-bunyi yang dihasilkan oleh manusia pula terdiri dari bunyi
bahasa dan bunyi bukan bahasa.
Terdapat dua jenis bunyi bahasa iaitu
bunyi vokal yang merupakan bunyi yang dihasilkan tanpa berlaku sebarang sekatan
terhadap udara dan bunyi konsonan pula sebaliknya. Oleh yang demikian, untuk
mengenalpasti cara sesuatu bunyi itu dibunyikan , pengetahuan tentang alat dan
daerah artikulasi sangat penting kerana kesemua bunyi adalah dihasilkan dengan
penglibatan secara langsung daerah dan alat-alat artikulasi yang tertentu.
Bahasa
melibatkan proses kognitif dalam menghasilkan dan memahami bunyi dan sistem
tanda linguistik. Bahasa sebagai alat komunikasi boleh berlaku dalam dua cara
iaitu secara lisan dan tulisan. Komunikasi dua hala melibatkan penutur dan pendengar
yang memerlukan kemahiran berbahasa.
Penutur harus
boleh bercakap dengan jelas melalui sebutan yang betul, kemas, teratur dan
berupaya untuk menggunakan jeda, tekanan dan gaya yang tepat. Pendengar pula
harus mendiskriminasikan bunyi-bunyi ujaran, mendengar dengan teliti, memahami
dan mentafsirkan percakapan yang didengar dan seterusnya bertindak balas
terhadap apa yang didengainya itu. Bahasa sebagai alat komunikasi juga
melibatkan jarak tempat dan jarak masa.
Dalam bahasa
Melayu secara amnya, mempunyai keunikan yang tersendiri apabila menyentuh
berhubung dengan konsep fonologi kerana melalui pemahaman kita terhadap fonologi bahasa secara tidak langsung ia turut
dapat memperbaiki dan menggunakan bahasa Melayu yang betul dengan sebutan,
bunyi, ujaran dan keperluannya mengikut kesesuaian masa dan tempat serta tujuan
maklumat yang ingin disampaikan melalui penggunaan bahasa Melayu itu sendiri.
5.0
Rujukan.
Abdul Hamid Mahmood(2007). Linguistik
Fonetik & Fonologi Bahasa Melayu, Kuala Lumpur: Aslita Sdn.Bhd.
Abdul Hamid Mahmood
(2012:24). Modul BML 3043: Fonetik dan Fonologi Bahasa Melayu, Tanjung
Malim, UPSI.
Abdullah Hassan, (1980). Lingustik Am Untuk Guru Bahasa Malaysia, Petaling Jaya :
Fajar Bakti
Arbak Othman,(1984). Tatabahasa bahasa Malaysia, Kuala Lumpur : Penerbitan Sarjana
(M) Sdn. Bhd.
Indirawati Zahid dan Mardian Shah Omar, (2006). Fonetik dan Fonologi. Batu
Caves: PTS Publications
Nik Safiah Karim et. al (2006) Tatabahasa Dewan Edisi Baharu, Kuala Lumpur : Dewan Pustaka.
Siti Hajar Abdul Aziz,(2006). Siri Pendidikan Guru, Bahasa Melayu 1, Oxford Fajar Sdn.
Bhd.
Asmah
Hj Omar, “ Bahasa dan Pemikiran Bahasa Melayu”, (1986);
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamus Dewan, edisi keempat, (2007
); Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka..
Raminah
Hj. Sabran dan Rahim Syam, “ Kajian Bahasa”, 1986 ; Petaling
Jaya: Fajar Bakti.
Abdullah Bin
Hassan (1982). Linguistik Am untuk Guru Bahasa Malaysia: Fajar Bakti Sdn
Bhd, Kuala
Lumpur.
Arbak Othman
Dan Ahmad Mahmood Musanid (2000). Linguistik Am. Kuala Lumpur:
Penerbitan
Sarjana.
Prof. Dr.
Abdul Hamid Mahmood. ( 2000 ). Fonetik Dan Fonologi Bahasa Melayu,Kuala
Lumpur: Affluent Master Sdn. Bhd.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan