Rabu, 22 Januari 2014

FONETIK DAN FONOLOGI BAHASA MELAYU (BML 3043). Linguistik, fonetik dan fonologi.



       
FONETIK DAN FONOLOGI BAHASA MELAYU (BML 3043)

ISI KANDUNGAN
BIL
PERKARA
CATATAN




  1.0     Apakah anda faham tentang :
  1.1 . Linguistik. Berikan dan huraikan tiga cabang ilmu linguistik.
  1.2.  Cabang-cabang Lingusitik

  1 b.   Fonetik dan fonologi. Berikan definisi dan contoh-contohnya. Terangkan matlamat akhir pengajian fonetik dan fonologi bahasa melayu.
  1.2. Definisi fonetik dan fonologi.
  1.3.0  Matlamat akhir pengajian fonologi bahasa Melayu.
  2.0  Dengan memberikan contoh-contoh yang sesuai huraikan bunyi vokal asli dan bunyi konsonan asli bahasa Melayu.
  3. Dengan memberikan contoh yang sesuai huraikan Sistem Ejaan Baharu Malaysia-Indonesia tahun 1972. Huraikan 18 pola keselarasan vokal ejaan tersebut dan serta contoh-contoh di mana sesuai.

 4.0 Kesimpulan.

 5.0 Rujukan.









1.0       Apakah anda faham tentang :
1.1 . Linguistik. Berikan dan huraikan tiga cabang ilmu linguistik.
1.1 .1 Linguistik merupakan sebuah ilmu yang mempelajari bahasa sebagai bagian kebudayaan berdasarkan struktur bahasa tersebut.
1.1.2 Para antropolog telah membedakan 7 unsur kegiatan manusia/kelompok masyarakat yang mencirikan kepribadian mereka sebagai berikut dibawah ini :
a.  Sistem sara hidup
b.  Sistem peralatan
c..  sistem masyarakat
d.  Sistem ilmu pengetahuan
e.  Agama
f.  Kesenian
g.  Bahasa
1.1.3.  Pada mulanya bahasa dianalisis menurut fungsinya sebagai alat perekam kegiatan kebudayaan.  Pengamatan bahasa dari luar atau studi di luar bahasa itu sendiri bersifat ekstralinguistik.  Bahasa sendiri merupakan bagian kebudayaan dan hasil kegiatan kebudayaan itu sendiri.  Linguistik modern ingin mengembalikan otonomitas bahasa.  Ilmu yang memilih bahasa menjadi obyek analisis dan penelitiannya disebut LINGUISTIK.
1.1.4  Perkataan linguistik berasal daripada perkataan Latin iaitu Lingua yang bermaksud bahasa. Perkataan Latin ini juga digunakan dalam banyak bahasa lain yang berasal daripada bahasa Latin seperti dalam bahasa Perancis (langue,langage), bahasa Itali (lingua), atau bahasa Sepanyol(lengua) atau dalam bahasa Inggeris (linguistics) .
1.1.5  Langage bererti bahasa pada umumnya,contohnya semua manusia di dunia ini mempunyai bahasa.
1.1.6 Langue bererti bahasa tertentu kepunyaan satu-satu kumpulan penutur tertentu,contohnya bahasa Perancis,bahasa Belanda,bahasa Jerman,bahasa Indonesia dan bahasa Melayu.
1.1.7 Perkataan linguistik dalam bahasa Melayu berasal daripada bahasa Inggeris iaitu linguistics yang dipinjam daripada bahasa Perancis iaitu linguistique
1.1.8 Menurut Verhaar (1985:1), ‘linguistik’ berasal daripada perkataan Latin iaitu ‘lingua’ yang bermaksud bahasa. Selain itu,  perkataan linguistik juga boleh ditemui dalam bahasa Perancis ‘Langue dan Language,’ Itali ‘Lingua,’ Sepanyol ‘Lengua’ dan Inggeris ‘Linguistics’.

1.1.9 Perkataan linguistik dalam bahasa Melayu berasal daripada bahasa Inggeris, iaitu linguistics yang dipinjam daripada bahasa Perancis, iaitu linguistique. Orang yang pandai atau faham bermacam-macam bahasa asing atau ahli bahasa dipanggil linguis, dan orang yang mengetahui atau bertutur dalam duabahasa atau banyak bahasa dikenali sebagai bilingual, atau multilingual.
1.1.10 Sejarah perkembangan ilmu linguistik sebagai  salah satu disiplin ilmu moden secara relatifnya masih dianggap baharu. Di Eropah seperti Negara Britain, ilmu ini mula berkembang sekitar tahun-tahun 1960-an. Ijazah ilmu linguistik mula-mula diperkenalkan di Universiti York, Britain. Di Malaysia pula, ilmu linguistik mula diajarkan di Fakulti Sains Kemasyarakatan Dan Kemanusiaan UKM pada 1 Mei 1984. Bidang ini telah mendapat perhatian hamper di semua university di Malaysia termasuklah Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI.
1.2.0  Cabang-cabang Lingusitik
1.2.1. Antara cabang linguistik itu adalah seperti linguistik umum, linguistik deskriptif, linguistik perbandingan, linguistik sejarah dan linguistik terapan.
1.2.2  Linguistik Deskriptif
1.2.2.1 Linguistik deskriptif ialah ilmu linguistik yang memerihalkan sesuatu bahasa dari
segala segi pada suatu jangka masa yang tertentu, berdasarkan bahan-bahan yang
terdapat pada waktu itu. Bahan utama dalam kajian itu ialah lisan atau pertuturan yang
diperoleh daripada penutur jati. Bahasa tulisan juga termasuk sebagai bahan kajian. Oleh
yang demikian, linguistik deskriptif adalah pemeri struktur sesuatu bahasa sebagaimana
kewujudannya. Bidang yang termasuk dalam kajian linguistik deskriptif ialah fonologi
(kajian tentang bunyi), morfologi (kajian tentang kata dan pembentukannya) dan sintaksis
(kajian tentang ayat). Bidang-bidang inilah yang dikaji secara saintifik. Selain itu, linguistik
deskriptif juga dikenali sebagai kajian bahasa secara sinkronik, iaitu kajian mengenai
bahasa yang tertentu, pada sesuatu tempat yang tertentu, dituturkan oleh suatu golongan
yang tertentu dan pada masa atau zaman yang tertentu juga.
1.2.3 Linguistik Sejarah
1.2.3.1 Linguistik sejarah atau historis ialah disiplin linguistik yang bersangkutan dengan
perkembangan sesuatu bahasa, iaitu dari zaman awal kemunculannya hinggalah ke suatu
tahap yang tertentu. Dengan kata lain, pakar linguis historis membuat kajian secara
historis, misalnya peringkat untuk memperoleh data, maka kajian akan dilakukan secara
sinkronik. Selepas seseorang pakar berpuas hati dengan dapatan kajian secara sinkronik
maka kajian secara diakronik akan dijalankan, iaitu membuat perbandingan antara
beberapa zaman untuk melihat perbezaan, menentukan perubahan dan perkembangan
yang berlaku dalam bahasa tersebut. Perbandingan boleh dibuat dari pelbagai segi,
seperti fonologi, morfologi, sintaksis, makna, ejaan, sistem tulisan, dan sebagainya.
1.2.4 Linguistik Terapan
1.2.4.1 Linguistik terapan atau linguistik aplikasi pula ialah bidang linguistik yang menerangan
bagimana ilmu ini dapat digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa pertama
dan bahasa kedua. Oleh demikian, disiplin fonologi, fonemik, morfologi, dan sintaksis
(linguistik deskriptif) sangat penting dalam penerapan ilmu bahasa.
1.2.4.2  Terdapat beberapa tokoh linguistik yang di dalam kelima-lima cabang tersebut. Tokoh
tokoh linguistik ini wujud sejak zaman tamadun Greek dan Sanskrit. Pada zaman ini tokoh
yang terkenal ialah Socrates, Plato, Aristotle, Stoics, Thras, Priscian dan Donatus yang
menjalankan kajian di dalam bahasa Yunani dan Romawi. Panini dan Bopp pula
menonjolkan diri mereka dengan kajian yang dijalankan di dalam bahasa Sanskrit.
Di dalam abad ke-18 dan ke-19 pula muncul D. Jenish melalui bukunya Philosophisch –
kritische vergleichung und wurdigung von vierzehn altern und neuern sprachen Europens
(1976) yang telah menjelaskan sifat-sifat bahasa. Rask dan Grimm pula mengkaji ilmu
tatabahasa perbandingan. Mereka mempunyai pengaruh yang kuat kepada pengkaji
terkemudian. Rask mempunyai kekuatan dalam kajian linguistik sejarah. Beliau
mengkajinya dari sudut etimologi (asal usul bahasa).
1.2.4.3  Pengkaji bahasa yang lebih terkemuka seperti Ferdinand de Saussure, Leonard Bloomfield, Reymond Firth dan Noam Chomsky. Ferdinand De Saussure dimasukkan ke dalam golongan tradisional dan golongan moden. Beliau telah mengasingkan dua istilah terpenting di dalam kajian bahasa, iaitu langue (bahasa) dan parole (pertuturan). Hasil kajian beliau yang terkenal ialah Course of General Linguistics. Bloomfield pula terkenal dengan karangannya yang berjudul Language pada tahun 1933 yang terkenal dengan analisis ayat. Reymond Firth dan Malinowski pula menghasil teori makna juga tentang keperihalan keadaan atau (Context). Firth telah menggunakan kesempatan yang sedia ada untuk mengkaji ciri-ciri prosidi, tekanan, nada suara, intonasi, dan sebagainya.
1.2.4.4  Noam Chomsky yang mengasaskan penghuraian bahasa berdasarkan nahu Transformasi Generatif (TG). Tatabahasa TG ini mempunyai pengaruh yang kuat di dalam perkembangan kajian tatabahasa. Di negara kita juga banyak ahli bahasa yang menyetujui pendapat Chomsky. Tatabahasa TG ini telah berkembang dengan pesat dan ekorannya lahir banyak pengikut setia Chomsky yang mengkaji aspek aspek fonologi, morfologi, sintaksis dan semantik.

1 b.   Fonetik dan fonologi. Berikan definisi dan contoh-contohnya. Terangkan matlamat akhir pengajian fonetik dan fonologi bahasa melayu.
1.2.0 Definisi fonetik dan fonologi.
Bidang fonetik dan fonologi telah mengalami perkembangan yang amat panjang sebagai bidang khusus kajian bunyi bahasa umat manusia. Perkembangan kajian bidang ini dilahirkan sejajar dengan perkembangan displin-displin lain dalam linguistik.
1.2.1 Definisi fonetik.
1.2.1.1  Abdul Hamid Mahmood (2007:16) merumuskan bahawa “Fonetik mengkaji bunyi-bunyi bahasa yang dituturkan oleh manusia, iaitu mengkaji bunyi-bunyi bahasa dari segi cara pengeluarannya,daerah pengeluarannya dan alat-alat pengucapan yang terlibat dalam menghasilkan bunyi-bunyi bahasa”.
1.2.1.2   The Penguin Dictionary (2004:1046) menjelaskan  fonetik sebagai “The study and classification of speech sounds”.
1.2.1.3   Kamus Linguistik ( Harimurti Kridalaksana,1948:51) memberikan definisi fonetik sebagai “ Ilmu yang menyelidiki penghasilan,penyampaian dan penerimaan bunyi bahasa”.
1.2.1.4   Abdullah Hassan (1993:40) memberikan definisi fonetik sebagai “ Fonetik mengkaji bunyi bahasa dari segi penyebutan,pendengaran atau sifatnya...Fonetik amnya ialah pengkajian terhadap unsur-unsur dalam bentuk bunyi”.
1.2.1.5   Ilmu fonetik ini dibahagikan kepada fonetik artikulasi, fonetik akustik dan fonetik auditori.
1.2.1.6   Fonetik akustik merujuk kepada kajian transmisi signal bunyi dari penutur kepada pendengar semasa komunikasi berlangsung. Signal bunyi yang dipindahkan ini pula terkandung di dalamnya antara lain parameter-parameter seperti frekuensi fundamental(Fo), intensiti dan durasi.Parameter-parameter ini,iaitu frekuensi fundamental(Fo) yang diukur dalam unit Hertz(Hz),intentsiti dalam unit desibel(dB) dan durasi dalam unit saat(s) mendukung fungsi makna-makna yang tertentu.  Dari sudut pendengar,ketiga-tiga parameter ini dipersepsikan sebagai kelangsingan bunyi,kelantangan suara dan kepanjangan.
1.2.1.7  Kesemua yang terlafaz ini selari dengan  objektif komunikasi dan dapat dikatakan sering kali semua ini terancang dalam minda si penutur. Keselarian ini berlangsung kerana ketiga-tiga parameter yang digunakan mendukung makna-makna yang tertentu. Norma-norma maknanya ditentukan oleh masyarakat penutur sesuatu bahasa.
Sebagai contoh bunyi em dalam bahasa Melayu boleh menggantikan ya dalam ayat berikut :
 Hadi yang makan nasi  itu? atau
 Halimah yang bertugasi ke Sabah? dan sebagainya. Sebaliknya jika lafaz bunyi em yang diberikan kepanjangan lafaz yang tertentu seperti :     emmmmm.........
 Maka jawapan ya kepada  soalan-soalan di atas kini tidak lagi berlaku. Jawapan em tidak lagi dianggap bermakna emosi yang neutral . Hanya si pendengar dan si penutur yang hadir dalam konteks tersebut dapat memahami peristiwa bahasa yang sedang berlaku itu. Dia sebenarnya memahami ketentuan-ketentuan makna yang tidak pernah tertulis dalam mana-mana buku tentang fungsi-fungsi setiap ketinggian,kekuatan dan kepanjangan lafaz bunyi.
Pengkaji-pengkaji dalam bidang ini menggunakan bacaan parameter ini bagi mendapatkan pola-pola tertentu dalam mendeskripsikan pemindahan signal yang berlaku itu.  Signal akustik ini dinamakan sebagai osilogram yang kandungannya terdiri daripada fitur-fitur prosodi seperti kelansingan, kelantangan dan kepanjangan. Signalakustik ini boleh dianalisis dengan menggunakan program Praat bagi mendapatkan bacaan parameter Fo. Selain itu, melalui program ini juga dapat diperlihatkan bentuk spektrogram dan formannya.
1.2.1.8  Fonetik artikulasi merujuk kepada kajian yang mendeskripsikan cara-cara sesuatu bunyi dilafazkan. Ia melibatkan daerah dan organ artikulasi yang berfungsi melafazkan bunyi-bunyi dalam bahasa. Daerah artikulasi ialah bahagian saluran udara yang tidak bergerak tetapi disentuh oleh organ artikulasi  sewaktu berlakunya sesuatu lafaz. Manakala organ artikulasi pula ialah organ ujaran dalam saluran suara yang terlibat dalam pengeluaran bunyi bahasa. Organ artikulasi terbahagi kepada artikulator aktif dan artikulator pasif. Organ artikulator aktif ialah seperti lidah,bibir, lelangit lembut dan gigi bawah. Manakala artikulator pasif ialah organ dalam saluran suara yang tidak bergerak seperti gigi atas dan lelangit keras.
Kajian ini melibatkan prosedur bunyi tuturan oleh organ vokal manusia,iaitu cara penutur menghasilkan bunyi dengan menggunakan organ tuturan bagi menghasilkan bunyi yang digunakan dalam tuturan dan cara bunyi tersebut diklasifikasikan dan dideskripsikan. Bunyi-bunyi dalam bahasa mempunyai daerah dan organ artikulasi masing-masing. Semuanya berbeza dan setiap satu menghasilkan perbezaan bunyi-bunyi yang diucapkan. Organ artikulasi ialah organ yang digunakan untuk menghasilkan bunyi manakala daerah artikulasi ialah kawasan yang menghasilkan sesuatu bunyi. Perbezaan daerah dan organ dalam proses menghasilkan bunyi-bunyi bahasa inilah yang menimbulkan penamaan binyi-bunyi seperti letupan bibir bersuara atau tak bersuara,sengauan bibir, geseran lelangit keras bersuara atau tak bersuara, geseran gusi dan sebagainya.
1.2.1.9 Fonetik auditori pula ialah kajian sebutan bunyi yang didengar dan berkaitan dengan soalan “bagaimana bunyi diterima dan dikenali sebagai tuturan bunyi yang beebeza”. Proses yang yang terlibat dinamakan sebagai mendekod,yang melibatkan pendengar. Penutur menukarkan maklumat yang hendak disampaikan dalam bentuk kod-kod yang tertentu seperti bunyi, kata dan ayat manakala pendengar pula mentafsirkan maklumat ini dalam otak bagi menjadikannya sebagai sesuatu yang bermakna dalam komunikasi yang berlangsung. Kajian ini berkaitan dengan kerangka psikologi, iaitu kajian persepsi respons kepada bunyi tuturan seperti yang diklasifikasikan oleh pendengar.  Persepsi pendengar kepada ujaran yang terlafaz melibatkan unsur kelangsingan, kelantangan dan kepanjangan yang secara sendirinya mempunyai makna emosi tertentu. Dan makna emosi itu dapat dikatakan sebagai suatu kod yang ditentukan oleh anggota masyarakat penutur sesuatu bahasa.
1.2.2 Bidang fonologi  mampu didefinisikan  seumpama berikut:
1.2.2.1 Fonologi ialah sebahagian dari cabang linguistik yang mengkaji fonem (bunyi bahasa) dalam sistem sesuatu bahasa. Bunyi bahasa yang dinamakan ‘fon’, mempunya dua representasi, iaitu representasi fonetik dan representasi fonemik. Fonologi bahasa Melayu merupakan inti kepada sistem bunyi bahasa Melayu. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2007:414), fonologi ialah kajian tentang bunyi sebutan dalam sesuatu bahasa.
1.2.2.2. Kamus Linguistik (Harimurti Kridalaksana,1984:51) pula memberikan definisi fonologi sebagai bidang dalam linguistik yang menyelidiki bunyi-bunyi bahasa mengikut fungsinya.
1.2.2.3  Dalam Merriam Webster’s Collegaite Dictionary tenth edition (1996:874) fonologi dihuraikan sebagai “the science of speech sounds including, especially the history and theory of sound changes in a language or in two or more related languages”.
1.2.2.4  Dalam World Book of Dictionary (C.L. Barnhart & R.K. Barnhart, 1981:1567), fonologi didefinisikan sebagai “the systems of sounds used in a language”.
1.2.2.5  Kamus A Dictionary of Linguistics and Phonetics 6th Edition. (David Crystal, 2008:365) mendefinisikan fonologi sebagai “A branch of linguistics which studies the sound systems of languages.”
1.2.2.6  Fonologi dalam The Penguin Dictionary (2004:1045) ditakrifkan sebagai “the study of the sound systems of a language”.
1.2.2.7   Indirawati Zahid dan Mardian Shah Omar (Fonetik dan Fonologi, 2006) menyatakan fonologi merupakan kajian tentang sistem bunyi bahasa.
1.2.2.8  Nor Hashimah Jalaluddin (2000:65) pula berpendapat bahawa fonologi ialah penerangan berkenaan sistem dan pola bunyi yang wujud dalam bahasa.
1.2.2.9  F. Parker (1974:112), iaitu fonologi merupakan suatu bidang yang mengkaji sistem bunyi sesuatu bahasa iaitu rumus-rumus yang menentukan aspek sebutan..
1.2.2.10   Abdul Hamid Mahmood dan Nur Farah Lo Abdullah (2007:17) memberi definisi fonologi ialah kajian terhadap fungsi bunyi bahasa.
1.2.2.11 Nik Safiah Karim dan Wan Malini Ahmad (2006)  pula menjelaskan bahawa fonologi ialah cabang ilmu bahasa yang mengkaji bunyi bahasa sesuatu bahasa dan fungsinya dalam sistem bahasa tersebut. Fonologi terbahagi kepada dua iaitu fonetik dan fonemik.  Fonemik merupakan bidang yang mengkaji bunyi-bunyi sesuatu, iaitu pengkajian tentang fungsi atau struktur bunyi bahasa itu.
1.2.2.12  Kamarudin Hj. Husin & Rakan (1997) dalam bukunya Pengajian Melayu 1: Ilmu Bahasa Dan Kecekapan Berbahasa, bidang fonologi ialah bidang yang mengkaji satu daripada aspek terpenting dalam bahasa iaitu bunyi.
1.2.2.13 Menurut Paitoon M. Chaiyanara, (Pengenalan Fonetik dan Fonologi, 2006), merupakan kajian tentang bunyi sebutan dalam sesuatu bahasa.
1.2.2.14  Encyclopedia Britannica[1] dalam talian di laman sesawangnya memberi “phonology,  study of the sound patterns that occur within languages. Some linguists include phonetics, the study of the production and description of speech sounds, within the study of phonology."
1.2.2.15  Manakala P. Roach dalam bukunya Phonetics, menjelaskan fonologi sebagai “the study of the distinctive sound units of a language, the patterns they form, and the rules which regulate their use” (2001:111)
1.2.2.16  Sementara itu, menurut Arbak Othman (1983) fonologi merupakan bahagian daripada linguistik deskriptif  yang  mempelajari bunyi-bunyi yang diucapkan dalam atau melalui mulut manusia.
1.2.2.17  Menerusi bukunya, Linguistik Am untuk Guru Bahasa Malaysia, Abdullah Hassan (1993:40) menyatakan bahawa “fonologi mengkaji bunyi-bunyi yang berfungsi dalam sesuatu bahasa itu”.
1.3.0  Matlamat akhir pengajian fonologi bahasa Melayu.
1.3.1 Tujuan utama kajian fonologi adalah untuk menemui prinsip-prinsip yang mendasari sistem bunyi sesuatu bahasa itu di samping menemui jumlah fonem di dalamnya. Pada umumnya, penyelidikan fonologi adalah terhadap fungsi-fungsi bunyi bahasa dalam konteks fonem, fitur distingif atau unit fonologi yang lain, yakni mengikut kerangka teori yang digunakan. Justeru bidang fonologi dapat menentukan sistem bunyi satu-satu bahasa dengan berdasarkan jenis-jenis bunyi sama ada bunyi itu distigtif atau tidak distigtif.

1.3.1 Memahami penggunaan intonasi yang betul apabila bercakap atau berucap di kalangan orang ramai mengikut kesesuaian apa yang ingin diujarkan. Contohnya tekanan merujuk bagaimana seseorang individu itu dapat menggunakan intonasi – intonasi yang betul ketika bercakap atau berucap berkenaan dengan sesuatu perkara. Lazimnya ucapan yang berunsur pengajaran biasanaya menggunakan intonasi yang lembut dan tidak keras. Manakala, dalam ucapan berunsur politik umpamanya biasanya menggunakan ujaran – ujaran yang agar keras intonasinya kerana penyampaiannya agenda dan perkara yang ingin disampaikan perlu ditekankan dengan lebih baik lagi.

1.3.2   Bahasa Melayu mempunyai sistem bunyi yang tersendiri dan untuk menguasai kemahiran bertutur dalam bahasa Melayu dengan baik dan berkesan, seseorang pengguna bahasa perlulah mempunyai pengetahuan yang mendalam tentangnya. Dengan mempunyai ilmu berkaitan bidang ini , ia membantu pembakuan bahasa Melayu. Ini kerana  bahasa baku berfungsi untuk menyatukan semua dialek dan variasi yang lain dan seterusnya menyatukan semua daerah dan kawasan yang lain.Bahasa Melayu baku ini merupakan bahasa Melayu yang sudah mempunyai sistem yang mantap dari segi sebutan,ejaan dan tatabahasa. Bahasa Melayu baku kini digunakan sebagai bahasa kebangsaan,bahasa rasmi, bahasa pentadbiran dan bahasa pengantar pendidikan.
1.3.3   Bahasa Melayu baku yang berkait rapat dengan aspek sebutan merupakan satu bahasa yang dapat menarik perhatian pelajar. Pelajar akan mudah teransang pancaindera mereka dengan sebutan yang terang. Penyebutan bahasa Melayu baku yang sempurna lagi mantap akan dapat memancarkan kesempurnaan dan memancarkan kejituan dalam aspek tertentu.

1.3.4  Membezakan makna ayat juga merupakan kepentingan suprasegmental dalam pengajaran lisan. Ini bermakna para murid akan diberi kefahaman tentang perbezaan perkataan yang lazimnya mempunyai makna yang berbeza tetapi mempunyai sebutan dan ejaan yang sama. Contohnya perkataan “mereka” merujuk kepada beberapa orang, manakala dengan ejaan yang sama “mereka” juga membawa makna mencipta sesuatu yang baru. Dengan mempelajari suprasegmental dalam bahasa akan memudahkan penyampaian makna yang ingin disampaikan.

1.3.5  Ilmu fonetik dan fonologi ini dapat membantu para pendidik memrunikan sebutan bunyi sesuatu bahasa terutamanya melatih murid yang gagap semasa bertutur. Terapi pertuturan merupakan salah satu aktivti yang membantu murid untuk mempunyai masalah dengan alat artikulasi ( gagap, sengau, sumbing dan sebagainya). Terapi pertuturan dijalankan, kita dapat membantu murid menguasai kemahiran bertutur khususnya.  Murid akan dapat bertutur dengan lebih baik dari semasa ke semasa jika terapi ini terus dijalankan.Ia  membantu murid menghasilkan bunyi bahasa  yang lebih bermakna.
1.3.6   Sebutan baku dalam bidang pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu adalah bersesuaian kerana bahasa Melayu baku telah mencapai tahap pembinaan dan pengayaan kosa kata dan struktur tatabahasa.
1.3.7  Bahasa Melayu baku telah berupaya untuk menyampaikan buah fikiran dan hujah dengan tepat dan berkesan. Bahasa Melayu baku berupaya untuk menjadi pemangkin pengaliran dan perkembangan ilmu, kemahiran dan pembentukan sahsiah murni.
1.3.8 Memudahkan kefahaman murid dalam pengajaran dan pembelajaran apabila mereka dapat mengetahui dan memahami perbezaan – perbezaan yang wujud dalam sistem bahasa itu sendiri secara khusus.

2.0  Dengan memberikan contoh-contoh yang sesuai huraikan bunyi vokal asli dan bunyi konsonan asli bahasa Melayu.
2.0.1  Komunikasi juga melibatkan bunyi. Manusia perlu menghasilkan bunyi-bunyi bahasa untuk menjayakan komunikasi secara lisan. Bunyi-bunyi bahasa yang dipertuturkan ini adalah sesuatu bunyi yang bermakna oleh masyarakat yang menuturkannya. Bunyi-bunyi ini dilafazkan melalui deretan bunyi, kelangsingan suara, dan kepanjangan yang tertentu. Makna yang difahami adalah berbeza bergantung kepada bagaimana bunyi bahasa itu diadaptasikan.

2.1 Bunyi vokal asli.

2.1.0  Vokal merupakan bunyi-bunyi bersuara yang dihasilkan tatakala udara daripada paru-paru keluar berterusan melalui rongga tekak dan rongga mulut tanpa sebarang gangguan atau sekatan. Bunyi bersuara yang dihasilkan adalah lantang dan lebih jelas daripada bunyi konsonan.. Kedudukan lidah semasa melafaz dan pembukaan bibir menentukan samada bunyi vokal yang dilafazkan itu adalah vokal hadapan, vokal tengah mahupun vokal belakang.

2.1.1.0  Vokal Hadapan

2.1.1.1  Bunyi yang terhasil adalah [i], [e], [ε] dan [a]. Alat artikulasi yang terlibat dalam menghasilkan bunyi ini ialah lidah, saiz rongga mulut, lelangit keras dan bentuk bibir. Terdapat empat pergerakan alat artikulasi ketika menyebut bunyi-bunyi vokal seperti diatas.

2.1.1.2 Vokal [i] terhasil apabila bahagian hujung lidah diletakkan pada titik yang paling tinggi di bahagian hadapan mulut. Udara yang keluar akan menggetarkan pita suara. Vokal ini dipanggil vokal depan sempit dan contoh perkataan yang disebut ialah [# hati #] (hati).

Vokal [e] pula dihasilkan hampir sama dengan vokal [i] tetapi kedudukan lidah agak ke bawah sedikit. Vokal ini dinamakan vokal separuh senpit. Dan, contoh penggunaan vokal [e] ialah [# sate #] (sate).

Vokal [ε] dikelaskan juga sebagai vokal depan separuh luas. Vokal ini terhasil apabila depan lidah diturunkan dua pertiga dari kedudukan yang biasa semasa bunyi [e] dilafazkan. Contohnya [# otε #] (membuat sedikit demi sedikit dalam bahasa Kedah).

Vokal [a] terhasil ketika depan lidah diturunkan ke titik paling bawah dalam rongga mulut. Lelangit lembut yang dirapatkan ke belakang tekak sehingga menutup rongga hidung menyebabkan udara yang melalui rongga mulut sambil menggetarkan suara. Contoh penggunaan vokal [a] ialah [# aku #] (aku).

2.1.2.0 Vokal belakang

2.1.2.1  Terdapat beberapa jenis bunyi untuk vokal belakang iaitu [u], [o], dan [α] . Alat artikulasi yang terlibat semasa menghasilkan bunyi ini adalah lidah dan juga lelangit lembut. Manakala rongga dan saiz bukaan mulut pula menentukan kadar bukaan luas. Apabila kita menyebut bunyi vokal [u] dalam perkataan bisu dan vokal [o] dalam perkataan onak, kita akan merasa getaran di bahagian bawah rahang tetapi kedudukan lidah ketika menyebut [u] adalah lebih rendah.


2.1.3.0  Vokal Tengah [∂].

Apabila lidah diletakkan pada lantai rongga mulut, bibir akan terbuka sedikit. Udara yang melalui rongga mulut akan menghasilkan vokal [∂] ini. Contohnya; [# l∂bah #] (lebah).

2.2.0  Bunyi konsonan

2.2.0.1  Bunyi-bunyi bahasa yang menerima sekatan, sempitan dan geseran daripada bahagian-bahagian tekak, hidung dan rongga mulut di namakan sebagai bunyi konsonan. Terdapat 25 bunyi konsonan dalam Bahasa Melayu. Untuk mengetahui bagaimana cara lafaz dan jenis sekatan yang berlaku kita perlu menghuraikan jenis sekatan yang berlaku pada aliran udara. Bunyi letupan dihasilkan apabila berlaku sekatan kepada aliran udara daripada terlepas keluar. Sekatan ini kemudian akan dilepaskan semerta. Manakala dalam menghasilkan bunyi sengau atau nasal pula, penutupan rongga mulut berlaku sepenuhnya, tetapi udara dibiarkan keluar melalui rongga hidung dengan kedudukan anak tekak direndahkan. Dengan menghuraikan mekanisme aliran udara dan sekatan udara kita akan dapat menjelaskan bagaimana penghasilan sesuatu konsonan. Udara yang mengalir keluar perlu dispesifikasikan sama ada pulmonik, glottis, velar ataupun egresif dan ingresif. Sekatan aliran udara ini menghasilkan pelbagai jenis konsonan seperti letupan, letusan, sengau, geseran, getaran, sisian.

2.2.1.0 Konsonan Letupan

2.2.1.1 Terdapat tiga bunyi bersuara dan tiga bunyi tak bersuara dan satu glotis yang diklasifikasikan sebagai bunyi konsonan letupan dalam Bahasa Melayu. Terdapat beberapa jenis konsonan letupan, namun kesemua jenis bunyi ini berlaku apabila alat artikulasi menyentuh titik-titik artikulasi yang tertentu dalam mulut seperti gusi dan bibir. Dalam masa yang sama, udara yang terkumpul di dalam paru-paru akan terlepas secara tiba-tiba dan menghasilkan letupan.

a) Konsonan letupan dua bibir [p] dan [b].

Apabila bibir atas dan bibir bawah dirapatkan manakala lelangit lembut menjadi rapat ke dinding belakang rongga tekak maka bunyiletupan ini akan kedengaran. Keadaan ini terjadi apabila udara dari paru-paru tertahan di dalam rongga mulut dan saluran suara. Udara yang tertahan itu tadi pula akan dilepaskan serta merta. Apabila udara dilepaskan tanpa menggetarkan pita suara bunyi yang dihasilkan adalah (p),


 tetapi jika udara yang dilepaskkan itu menggetrarkan pita suara, bunyi yang terhasil adalah

[b]. Contoh bunyi konsonan adalah seperti berikut.

Letupan dua bibir tak bersuara [p], [# papan #] (papan)

Letupan dua bibir bersuara [b], [# baja #] (baja)


(b) Konsonan letupan gusi [t] dan [d]

Apabila hujung lidah dirapatkan ke gusi atas, lelangit lembut akan rapat ke belakang rongga tekak. Lidah yang rapat ke gusi atas akan menyekat udara dari paru-paru. Dan apabila udara yang tersekat oleh lidah tadi dilepaskan serta merta maka bunyi letupan gusi akan terhasil. Apabila letupan gusi tidak menggetarkan pita suara, maka letupan gusi tak bersuara [t] dihasilkan. Tetapi jika ia menggetarkan pita suara maka letupan gusi [d[ pula akan dihasilkan. Contohnya adalah seperti berikut.

Letupan gusi tak bersuara [t], [# teman #] (teman)

Letupan gusi bersuara [d] , [# had #] (had)

(c) Konsonan letupan lelangit lembut [k] dan [g]

Untuk menghasilkan bunyi [k], belakang lidah dirapatkan ke lelangit lembut untuk menyekat aliran pergerakan udara. Dalam masa yang sama, lelangit lembut dan anak tekak pula dirapatkan ke rongga tekak bagi menyekat aliran udara ke rongga hidung, ini dinamakan juga letupan lelangit lembut tak bersuara. . Untuk menghasilkan bunyi [g] pula, caranya sama sahaja dengan bunyi [k] tetapi pita suara dirapatkan. Apabila arus udara yang keluar melalui rongga mulut menggetarkan pita suara, maka ia dikatakan letupan lelangit lembut bersuara .
Contohnya, [# kuda #] (kuda) dan juga [# beg #] (beg)

(d) Konsonan letupan pita suara (Ɂ)

Ia juga dikenali sebagai hentian glotis. Ini terhasil apabila lelangit lembut dan anak tekak dinaikkan ke dinding rongga tekak untuk menyekat udara ke paru-paru. Contoh bunyi ini dalam bahasa Melayu adalah seperti berikut:
[# kataɁ #] (katak) dan [# raɁyat #] (rakyat)

2.2.2 Konsonan Letusan [c] dan [j]

Konsonan letusan adalah letusan lelangit keras tak bersuara [c] dan letusa lelangit keras bersuara [j]. Kedua-duanya dihasilkan hampir sana dengan cara konsonan letupan, Cuma yang membezakannya ialah bunyi ini dilepaskan perlahan-lahan. Contohnya [# kaca #] (kaca) dan [# hujan #] (hujan).
2.2.3 Konsonan Sengau (nasal)

Apabila lelangit lembut diturunkan bagi melepaskan udara dari rongga hidung keluar maka bunyi ini akan dihasilkan. Ada empat bunyi sengauan atau nasal dalam bahasa Melayu. Kesemuanya dihasilkan dengan pita suara bergetar. Mari kita teliti satiap satu.

a)     Sengau dua bibir bersuara [m]

Dua bibir yang dirapatkan menghasilkan bunyi ini. Ia dinamakan sengauan dua bibir bersuara [m]. Contohnya adalah seperti [# alim #] (alim) ..

b)       Sengau gusi bersuara [n]

Lelangit lembut dalam keadaan yang biasa manakala hujung lidah yang dinaikkan ke gusi menyebabkab udara melalui rongga hidung. Ini menghasilkan sengauan gusi bersuara. Contoh yang dapat diberikan ialah [# nasi #] (nasi). Sila rujuk rajah di bawah.

c)     Sengau lelangit keras bersuara [ɲ]

Bahagian hadapan lidah dirapatkan ke lelangit keras gusi. Udara melalui rongga hidung dan menggetarkan pita suara. Contohnya seperti [# ɲawa #] (nyawa).


d)     Sengau lelangit lembut bersuara [ɳ]

Konsonan ini terhasil dengan belakang lidah diangkat dan dirapatkan ke lelangit lembut. Semasa bunyi dilafazkan pita suara bergetar. Contoh: [# layaɳ-layaɳ #] (layang-layang).

2.2.4 Konsonan Geseran

Menurut Dr Abdullah Hassan, terdapat sembilan bunyi geseran dalam bahasa Melayu iaitu empat bersuara, empat tak bersuara, manakala satu lagi adalah geseran pita suara tidak dapat dipastikan samada bersuara atau tidak. Walaubagaimanapun hanya beberapa bunyi geseran sahaja yang dapat diterangkan di sini, antaranya;

a)       Geseran gigi bibir [f] dan [v]

Bunyi ini terhasil apabila gigi bawah dan gigi atas dirapatkan tetapi tidak menghalang aliran udara keluar. Laluan udara yang sempit ini menyebabkan geseran berlaku. Contohnya;

Geseran gigi bibir tak bersuara [f]: [# fakir #] (fakir)
Geseran gigi bibir bersuara [v] : [# novel #] (novel)

b) Geseran Lelangit keras [š] dan [ž]

Bunyi ini pula dihasilkan apabila depan lidah dinaikkan ke lelangit keras tetapi tidak rapat. Udara dari paru-paru didesak keluar melalui ruang yang ditinggalkan dan menghasilkan geseran. Contoh;

Letusan lelangit keras tak bersuara [š} : [# xas #] (khas) dan [# šubuht #] (subuh)

Letusan lelangit keras bersuara [ž] : [# žohor #] (zohor) dan [# haiž #] (haidh)

c)       Geseran lelangit Lembut [x] dan [Ƴ]

Apabila belakang lidah dirapatkan ke lelangit lembut, udara dari paru-paru akan terdesak ke;luar menyebabkan bunyi geseran berlaku. Contohnya;

Geseran lelangit lembut tak bersuara [x] : (# xianat # ] (khianat)

Geseran lembut lelangit bersuara [Ƴ] : [# Ƴaeb # ] (ghaib)

d)       Geseran pita suara [h]

Apabila udara melalui pita suara yang tidak rapat manakala keadaan mulut seolah-seolah membunyikan vokal, bunyi geseran [h] akan dihasilkan. Contohnya: (# haba #] (haba)

2.2.5 Konsonan Getaran

Bunyi getaran [r] dihasilkan apabila hujung lidah diletakkan dekat gusi menyebabkan udara keluar melalui celah lidah dan gusi. Lelangit lembut pula dinaikkan. Contoh perkataan: [# ular #] (ular)

2.2.6 Konsonan Sisian

Bunyi sisian gusi bersuara [l] dihasilkan apabila udara dilepaskan melalui kiri dan kanan lidah kerana keadaan lidah yang dinaikkan ke gusi, manakala lelangit lembut rapat ke rongga tekak. Contoh sebutan seperti [# lantai #] (lantai)

3. Dengan memberikan contoh yang sesuai huraikan Sistem Ejaan Baharu Malaysia-Indonesia tahun 1972. Huraikan 18 pola keselarasan vokal ejaan tersebut dan serta contoh-contoh di mana sesuai.

3.1  Menurut Siti Hajar Abdul Aziz ( 2008 ), selepas konfrontasi, berlakulah krisis ejaan Rumi. Timbul berbagai – bagai jenis sistem ejaan seperti Ejaan Universiti Malaya dan Ejaan Cadangan yang terus diamalkan, di  samping Ejaan Universiti Kebangsaan, Ejaan Universiti Pertanian Malaysia dan Ejaan Sekolah.  Akhirnya, pada tahun 1972, diadakan pertemuan antara Menteri Pendidikan Malaysia dengan Indonesia bagi membincangkan masalah bahasa di kedua – dua buah negara. 

3.2  Hasil pertemuan tersebut, wujudlah Sistem Ejaan Rumi Baharu Bahasa Malaysia ( SERBBM ) di Malaysia dan Pedoman Ejaan Bahasa Indonesia Yang Disempurnakan bagi negara Indonesia.  Sistem ejaan ini ialah hasil perancangan bahasa pada peringkat supranasional dalam bidang sistem ejaan.  Sistem ejaan tersebut telah diisytiharkan penggunaannya di kedua – dua buah negara pada 16 Ogos 1972 secara serentak.

3.3  Sistem ejaan bahasa Melayu telah bermula pada tahun 1904 dan diisytiharkan penggunaannya secara rasmi pada 16 Ogos 1972. Ini adalah hasil kesepakatan bersama Majlis Bahasa Indonesia-Malaysia. Sistem ejaan tersebut adalah seperti berikut:

(i) Huruf vokal: a, e, i, o, u
(ii) Huruf diftong: ai, au, oi
(iii) Huruf konsonan: huruf selain huruf vokal
(iv) Huruf konsonan gabungan: gh, kh, ny, ng, sy

3.4  Huruf Konsonan

Dalam bahasa Melayu ada 25 fonem konsonan yang dilambangkan oleh 26 huruf, seperti rajah di bawah:

Bunyi
Huruf
di depan
di tengah
di belakang
/b/

/c/

/d/

/f/

/g/

/ğ/

/h/

/j/

/k/

/x/

/l/

/m/

/n/

/ŋ/

/ń/

/p/

/q/

/r/

/s/

/ś/

/t/

/v/

/w/

/y/

/z/
b

c

d

f

g

gh

h

j

k

kh

l

m

n

ng

ny

p

q

r

s

sy

t

v

w

y

(i)         z
(ii)      x
bahasa

cakap

dua

fakir

guna

ghaib

hari

jalan

kami

khusus

lekas

maka

nama

ngilu

nyata

pasang

Qur’an

raih

sampai

syarat

tali

vitamin

wanita

yang

zaman
xenon
sebut

kaca

ada

tafsir

tiga

maghrib

saham

manja

paksa

akhir

alas

kami

anak

angin

hanya

apa

wuquf

bara

asli

isytihar

mata

universiti

hawa

payung

lazat
-
adab

Mac

abad

maaf

beg

mubaligh

tuah

kolej

katak

tarikh

kesal

diam

daun

pening

-

siap

buraq

putar

lemas

Quraisy

rapat

-

-

-

lafaz
-

3.5  Huruf Vokal
Dalam bahasa Melayu ada enam fonem atau bunyi vokal standard. Huruf-huruf yang melambangkan fonem-fonem tersebut ialah a, e, i, o, u
3.6 Kesalahan Ejaan dan Imbuhan
Contoh:
Kesalahan Ejaan
Sepatutnya
Kesalahan Imbuhan
Sepatutnya
gulongan
golongan
perbuatan itu menyalahkan undang-undang.
perbuatan itu menyalahi undang-undang.
kretif
kreatif
…supaya pembaca mendidik dan lahir sebagai insan yang mulia.
…supaya pembaca terdidik dan lahir sebagai insan yang mulia.
spisies
spesies
..kepupusan pelbagai spisies haiwan, dan pemusnahan hutan.
…kepupusan pelbagai spesies haiwan, dan kemusnahan hutan.
Penduduk di kawasan pendalaman
Penduduk di kawasan pedalaman


erial
aerial
…masalah yang dihadap oleh mereka.
…masalah yang dihadapi oleh mereka.
antenna
antena
Penambahan kenderaan berenjin…
Pertambahan kenderaan berenjin…
losyen
losen
…melembuti kulit
…melembutkan kulit
lanskap
landskap
…berbuat pelbagai urusan…
membuat pelbagai urusan…
displin
disiplin
menyintai
mencintai

3.7 Penyelarasan dan Perlaksanaan Ejaan Rumi

Sistem ejaan bahasa Melayu telah bermula pada tahun 1904 dan diisytiharkan penggunaannya secara rasmi pada 16 Ogos 1972. Ini adalah hasil kesepakatan bersama Majlis Bahasa Indonesia-Malaysia. Sistem ejaan tersebut adalah seperti berikut:
            Huruf vokal: a, e, i, o, u
            Huruf diftong: ai, au, oi
            Huruf konsonan: huruf selain huruf vokal
            Huruf konsonan gabungan: gh, kh, ny, ng, sy

3.8  Huruf Vokal

Dalam bahasa Melayu ada enam fonem atau bunyi vokal standard. Huruf-huruf yang melambangkan fonem-fonem tersebut ialah a, e, i, o, u seperti dalam rajah di bawah.

Huruf
Fonem
di depan
di tengah
di belakang
a

e


i

o

u
[a]

[ə]
[e]

[i]

[o]

[u]
sapi

emak
enak

itu

oleh

usang
badi

sena
petak

simpan

kota

tunas
lupa

imperialisme
tauge

sini

pidato

siku



3.9  Huruf Diftong

Dalam bahasa Melayu ada tiga fonem diftong yang dilambangkan oleh gabungan dua huruf seperti dalam rajah di bawah:

Bunyi
Huruf
di depan
di tengah
di belakang
/ai/


/au/


/oi/
ai


au


oi
aising


aurat
auditorium

oidium
ghairah
trailer

saudara


boikot
pandai


harimau


amboi

3.10 Sistem Keselarasan Huruf Vokal

Keselarasan vokal bermaksud kesesuaian dua vokal yang membentuk dua suku kata pada kata dasar, iaitu pasangan di antara huruf vokal pada suku kata praakhir dengan huruf vokal pada suku kata akhir tertutup.

3.11  Pola Keselarasan Huruf Vokal

           Keselarasan di antara dua huruf vokal pada kata dasar.
           Kata dasar hendaklah berakhir dengan suku kata tertutup.
          Bagi kata yang mengandungi suku kata lebih daripada dua, yang terlibat dengna sistem
          keselarasan huruf vokal hanyalah dua suku kata terakhir sahaja.

Terdapat 18 pola keselarasan vokal mengikut sistem ejaan baru bahasa Melayu, iaitu:

Bil.
Suku kata praakhir
Suku kata Akhir Tertutup
Contoh Penggunaan
1.
a
a
asal          talak        halaman
2.
a
i
 alih           tarik        parit
3.
a
u
  asuh          datuk       baruh
4.
e (pepet)
a
  emas         kelam      selam
5.
e (pepet)
i
  betik          ketil        lebih
6.
e (pepet)
u
  belut          telur       perut
7.
e (taling)
a
  elak          dewan     perang
8.
e (taling)
e (taling)
  belek        gelek       leceh
9.
e (taling)
o
  elok          belok      telor
10.
i
a
  bilah         kilang     selinap
11.
i
i
  intip          pilih        sisih
12.
i
u
  pikul         ribut        tidur
13.
o
a
  otak          borang    sekolah
14.
o
e (taling)
  oleh          boleh       celoteh
15.
o
o
  obor          borong    kelompok
16.
u
a
  ulat           bulat        ketupat
17.
u
i
  ulit            kulit         putih
18.
u
u
 untuk         buluh       seluruh


3.12 Kekecualian Keseluruhan Huruf Vokal

Kekecualian keselarasan vokal berlaku pada kata-kata asing, khususnya bahasa-bahasa di Nusantara dan bahasa Inggeris. Prinsip kekecualian vokal sama dengan prinsip keselarasan huruf vokal. Pola-pola kekecualian yang dimaksudkan adalah seperti berikut:
Bil
Pola
Vokal
Contoh Bahasa Nusantara
Contoh Bahasa Inggeris
1.
a-e taling
aneh        kaget    pamer
kabaret        panel
2.
a-o
calon       lapor    perabot
atom           faktor
3.
e pepet – e taling
gembleng

4.
e pepet – o
bendok    jempol
gabenor      interkom
5.
i-e taling
imlek
simen          tiket
6.
i-o
ijon          pilon
diftong        transistor
7.
u-e taling
tulen        ulet
subjek         dokumen
8.
u-o
bunglon   lelucon
kupon         konduktor
9.
a-e pepet
pakem
teater
10.
e taling

hipotesis      objektif
11.
e taling-u

petroleum    spektrum
12.
e pepet – e pepet
demdem  pepet

13.
i-e pepet
iseng
artikel          filem
14.
o-i

fosil             hipokrit
15.
o-u

bonus          forum
16.
u-e pepet
lumer
skuter
17.
e taling – e pepet

meter
18.
o-e pepet

Oktober


3.13  Penggunaan Huruf Besar dan Huruf Kecil



3.13.1 Penggunaan Tanda Baca
a. Tanda Titik atau Noktah

Singkatan bagi gelaran, jawatan pangkat dan sisipan ditulis menggunakan titik. Contohnya:
          Dr. (Doktor)            Sdr. (Saudara)               En. (Encik)
          Y.A.B. (Yang Amat Berhormat)                   Tn. (Tuan)                    
          Y.M. (Yang Mulia)         Prof. (Profesor)       Kol. (Kolonel)

b Singkatan Umum

Singkatan yang sudah umum ditulis dengan menggunakan titik. Singkatan tiga huruf atau lebih menggunakan satu titik sahaja. Contohnya:
          b.p. (bagi pihak)                      s.k. (salinan kepada)     
          u.p.(untuk perhatian)              m.s. (muka surat)
          dsb. (dan sebagainya)              dll. (dan lain-lain)
          hlm. (halaman)                        spt. (seperti)

3.13.2 Nama Khas

Huruf pertama pada semua nama khas seperti nama pertubuhan, syarikat, jabatan, jalan, taman perumahan dan cogan kata hendaklah ditulis dengan huruf besar.
 Contohnya:     
Jalan Maharani ,   Taman Tun Dr. Ismail

3.13.3  Kata Sendi dan Kata Hubung

Huruf pertama bagi kata sendi dan kata hubung tertentu seperti yang, di, ke, dan, atas, dan lain-lain pada tajuk ditulis dengan huruf kecil.
Contohnya:
Sejarah Ekonomi dan Politik di Malaysia
Diari dan Kalendar untuk Kakitangan Jabatan

3.14 Ejaan Nama Tempat / Nama Khas

Pada asasnya, ejaan nama tempat dan negeri ditulis menurut arahan yang ditetapkan oleh kerajaan negeri masing-masing.

a. Dalam Malaysia (Sebelum 1972)
Nama tempat dalam Malaysia yang dibentuk sebelum tahun 1972 dikekalkan dengan ejaan cara lama. Contohnya:
          Bukit Kepong, Cheras, Ayer Keroh. Pekan Nyior, Kundor.


b. Dalam Malaysia (Selepas 1972)

Bagi nama tempat dalam Malaysia yang dibentuk selepas tahun 1972 digalakkan menggunakan ejaan baru. Contohnya:
                             Teluk Intan, Taman Bukit Cahaya, Teluk Air Tawar, Kampung Baharu


c.  Luar Negeri (Melayu)

Nama tempat di luar negeri yang sudah biasa dieja dengan cara Melayu dikekalkan demikian. Contohnya: Kanada, Mesir.

d. Luar Negeri (Antarabangsa)

Nama tempat di luar negeri yang dieja dengan cara antarabangsa dikekalkan demikian. Contohnya:  New York,  Bosnia-Herzegovina

3.15 Ejaan Nama Orang

Ejaan nama orang menurut kehendak individu itu sendiri. Nama-nama yang telah wujud sebelum tahun 1972 dikekalkan dalam bentuk ejaan asal. Selepas tahun 1972, kita digalakkan menggunakan ejaan baru. Walau bagaimanapun, ejaan nama yang sah adalah seperti yang didaftarkan dalam sijil kelahiran dan dalam kad pengenalan.

3.17  Penulisan Partikel

Ada empat partikel dalam bahasa Melayu iaitu lah, kah, tah dan pun. Dalam ejaan baku bahasa Melayu, partikel ditulis serangkai dengan kata dasar yang mendahuluinya tanpa tanda sempang, seperti contoh yang berikut:
                    Adalah, siapakah, bilatah, tolonglah, itukah, apatah

Ada dua cara menulis partikel pun iaitu:
a. Ditulis Terpisah

Partikel pun yang bermaksud ‘juga’ ditulis terpisah daripada kata yang ada disampingnya iaitu:
          Apa pun yang dilakukannya tetap mendapat perhatian.
          Rambutnya pun  tidak bersikat.
          Akibat terlalu lepenatan, dia pun terlena.


b.Ditulis Serangkai

Ada 13 perkataan yang telah ditetapkan ejaannya supaya ditulis serangkai dengan partikel pun iaitu:
          adapun                 andaipun              biarpun                 kendatipun
          mahupun              sekalipun              walaupun              ataupun
          bagaimanapun      kalaupun              lagipun                 meskipun
          sungguhpun


3.18 Penggunaan di dan ke
a. Sebagai Kata Sendi

Berfungsi sebagai kata sendi untuk menunjukkan tempat atau arah ditulis terpisah daripada kata nama yang mengikutinya. Contohnya:
          Dari Ave Maria ke jalan lain ke Roma.
b. Sebagai Kata Imbuhan

Berfungsi sebagai imbuhan ditulis bercantum dengan kata selepasnya. Contohnya: dipercepatkan, kesudahan, dikenal pasti, keenam-enam.

3.19 Penulisan Tanda Sempang

Tanda sempang (-) di dalam bahasa Melayu digunakan untuk tujuan-tujuan seperti di bawah:
a. Mengaitkan Kata Sendi
Tanda sempang digunakan untuk mengaitkan kata sendi ke dengan angka, seperti: Ke-21, Ke-1001.

b. Merangkaikan Angka
Tanda sempang digunakan untuk merangkaikan angka yang menunjukkan tahun dengan akhiran –an seperti: Tahun 40-an, Tahun 80-an.

c. Menyatakan Hubungan

Tanda sempang digunakan untuk menyatakan hubungan antara kata-kata pada rangkai kata setara tertentu atau kata istilah seperti: Lebuh raya utara - selatan

d. Menulis Kata Ganda Penuh
Contohnya: Meja-meja, guru-guru.

e. Menyambung Suku Kata
Tanda sempang digunakan untuk menyambung suku kata yang dipisahkan oleh penggantian baris seperti:
          ...mereka yang bertang-                     ...mesti bersabar da-
          gungjawab sahaja...                           lam banyak hal...

f. Perjelaskan Ungkapan
Contohnya: Ber-evolusi dengan ber-revolusi

g. Merangkaikan Huruf
Tanda sempang digunakan untuk merangkaikan huruf besar dengan huruf kecil pada kata yang sama seperti: Rahmat-Nya,  Pro-Japan.


4.0  Kesimpulan

Gumperz (1971), menyatakan bahawa apa yang dituturkan itu ialah bahan percakapan yang merupakan buah fikiran atau idea atau huraian sesuatu situasi atau perlakuan sosial yang diceritakan. Pendengar memahami perkara yang dilafazkan berdasarkan strukturnya yang teratur itu. Pendengar akan memilih beberapa ciri tertentu daripada percakapan itu serta menghubungkannya dengan makna tertentu daripada percakapan itu serta menghubungkannya dengan makna dan situasi umum bagi bahasa itu.

Konklusinya, bahasa terdiri daripada makna sistematik yang dikomunikasikan melalui penggunaan bunyi-bunyi atau tanda-tanda konvensional. Bahasa terdiri daripada ujaran perkataan daripada mulut atau teks yang bertulis.
Bahasa yang dihasilkan melalui alat atrikulasi mausia disebut pertuturan atau ujaran iaitu satu sistem bunyi yang teratur atau percantuman bunyi yang hadir secara berturutan dan berulang-ulang. Dalam menghasilkan bunyi samada vokal mahupun konsonan terdapat tiga alat yang memainkan peranan penting iaitu alat dalaman tubuh, alat artikulasi dan daerah artikulasi. Bunyi-bunyi yang dihasilkan oleh manusia pula terdiri dari bunyi bahasa dan bunyi bukan bahasa.

Terdapat dua jenis bunyi bahasa iaitu bunyi vokal yang merupakan bunyi yang dihasilkan tanpa berlaku sebarang sekatan terhadap udara dan bunyi konsonan pula sebaliknya. Oleh yang demikian, untuk mengenalpasti cara sesuatu bunyi itu dibunyikan , pengetahuan tentang alat dan daerah artikulasi sangat penting kerana kesemua bunyi adalah dihasilkan dengan penglibatan secara langsung daerah dan alat-alat artikulasi yang tertentu.

Bahasa melibatkan proses kognitif dalam menghasilkan dan memahami bunyi dan sistem tanda linguistik. Bahasa sebagai alat komunikasi boleh berlaku dalam dua cara iaitu secara lisan dan tulisan. Komunikasi dua hala melibatkan penutur dan pendengar yang memerlukan kemahiran berbahasa.
Penutur harus boleh bercakap dengan jelas melalui sebutan yang betul, kemas, teratur dan berupaya untuk menggunakan jeda, tekanan dan gaya yang tepat. Pendengar pula harus mendiskriminasikan bunyi-bunyi ujaran, mendengar dengan teliti, memahami dan mentafsirkan percakapan yang didengar dan seterusnya bertindak balas terhadap apa yang didengainya itu. Bahasa sebagai alat komunikasi juga melibatkan jarak tempat dan jarak masa.
Dalam bahasa Melayu secara amnya, mempunyai keunikan yang tersendiri apabila menyentuh berhubung dengan konsep fonologi kerana melalui pemahaman kita terhadap  fonologi bahasa secara tidak langsung ia turut dapat memperbaiki dan menggunakan bahasa Melayu yang betul dengan sebutan, bunyi, ujaran dan keperluannya mengikut kesesuaian masa dan tempat serta tujuan maklumat yang ingin disampaikan melalui penggunaan bahasa Melayu itu sendiri.
5.0  Rujukan.
 Abdul Hamid Mahmood(2007). Linguistik Fonetik & Fonologi Bahasa Melayu, Kuala Lumpur: Aslita Sdn.Bhd.
Abdul Hamid Mahmood (2012:24). Modul BML 3043: Fonetik dan Fonologi Bahasa Melayu, Tanjung Malim, UPSI.
Abdullah Hassan, (1980). Lingustik Am Untuk Guru Bahasa Malaysia, Petaling Jaya : Fajar Bakti

Arbak Othman,(1984). Tatabahasa bahasa Malaysia, Kuala Lumpur : Penerbitan Sarjana (M) Sdn. Bhd.

Indirawati Zahid dan Mardian Shah Omar, (2006). Fonetik dan Fonologi. Batu Caves: PTS Publications
Nik Safiah Karim et. al (2006) Tatabahasa Dewan Edisi Baharu, Kuala Lumpur : Dewan Pustaka.

Siti Hajar Abdul Aziz,(2006). Siri Pendidikan Guru, Bahasa Melayu 1, Oxford Fajar Sdn. Bhd.

Asmah Hj Omar, “ Bahasa dan Pemikiran Bahasa Melayu”, (1986); Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Kamus Dewan, edisi keempat, (2007 ); Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka..

 Raminah Hj. Sabran dan Rahim Syam, “ Kajian Bahasa”, 1986 ; Petaling Jaya: Fajar Bakti.

Abdullah Bin Hassan (1982). Linguistik Am untuk Guru Bahasa Malaysia: Fajar Bakti Sdn
Bhd, Kuala Lumpur.
Arbak Othman Dan Ahmad Mahmood Musanid (2000). Linguistik Am. Kuala Lumpur:
Penerbitan Sarjana.
Prof. Dr. Abdul Hamid Mahmood. ( 2000 ). Fonetik Dan Fonologi Bahasa Melayu,Kuala Lumpur:  Affluent Master Sdn. Bhd.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan