KERJA KURSUS
CMP 2011 PENGURUSAN KOKURIKULUM
(3.
LAPORAN AKHIR DAN REFLEKSI AKTIVITI)
ISI
KANDUNGAN:
3.0 LAPORAN AKHIR DAN REFLEKSI AKTIVITI.
3.1 SURAT UCAPAN TERIMA KASIH.
3.2 LAPORAN JAWATAN KUASA KERJA.
3.3 LAPORAN KEWANGAN.
3.4 KESIMPULAN LAPORAN
3.4.1 KEKURANGAN
3.4.2 KELEBIHAN
3.4.3 CADANGAN PENAMBAHBAIKAN UNTUK PROGRAN
AKAN DATANG.
3.1 SURAT
UCAPAN TERIMA KASIH.
Kepada:
Tuan/Puan/Ibu bapa/Penjaga/Guru-guru yang dihormati,
30
Oktober 2013
UCAPAN PENGHARGAAN DAN TERIMA KASIH ATAS USAHA DAN SUMBANGAN
BAKTI SEMPENA MENJAYAKAN PERKHEMAHAN INTEGRASI
MURID UNTUK PERPADUAN (RIMUP) 2013
Dengan
hormatya saya merujuk kepada perkara diatas.
2. Pihak pengelola merakamkan penghargaan dan
ucapan ribuan terima kasih di atas sokongan dan sumbangan Tuan/Puan/Ibu
bapa/Penjaga/Guru-guru atas sumbangan bakti dan bantuan yang dihulurkan.
3.
Untuk makluman semua pihak yang terlibat, Program Intergrasi Murid seumpama ini
akan dijayakan sepanjang tahun bagi menepati dasar dan agenda Negara. Segala
maklumat dan laporan telah diteliti mengikut jawatankuasa berkaitan bagi
memurnikan pemambahbaikan program pada masa akan datang. Laporan dan rakaman
visual berkaitan program ini boleh dimuat turun dalam laman sesawang PERKHEMAHAN
RIMUP 2013 PPD MENGELIP.blogspot.
Sekian,
terima kasih.
“INTEGRASI PEMANGKIN PERPADUAN”
Saya
yang menjalankan tugas.
………………………………………..
TUAN HAJI BAKAR BIN ALIMI
(PEGAWAI PELAJARAN DAERAH MENGELIP)
3.2 LAPORAN
JAWATANKUASA KERJA PROGRAM PERKHEMAHAN INTEGRASI
MURID UNTUK PERPADUAN (RIMUP) 2013
Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Program
Perkhemahan Integrasi Murid untuk Perpaduan (RIMUP) 2013, Daerah Mengelip,
Melaka telah dilaksanakan dan berikut adalah laporan berkaitan sesi tersebut.
Tempat : Bilik Mesyuarat SK Pulut, Mengelip, Melaka.
Tarikh : 26 Oktober 2013.
Masa : 3.00 petang.
Masa : 3.00 petang.
Kehadiran :
TUAN HAJI BAKAR BIN ALIMI (PEGAWAI
PELAJARAN DAERAH MENGELIP)
EN ABDUL RAZAK BIN OTHMAN (GURU BESAR
SK PULUT)
EN HADI BIN ALIAN (GURU BESAR SK MENGELIP 1)
EN. SAMI A/L SAMSAR (GURU BESAR SJKT
LBK)
EN MOHD ZAMANI BIN NORDIN. (SETIAUSAHA)
PN MELISSA TEH (BENDAHARI)
EN KAMARUL
BIN KAILAN.
PN ROKIAH BT MAMAT.
PN KAMALADEWI A/P KAMAKAWI
EN MAHDI BIN MAHAT.
CIK MANIISAH BT. HAMZAH
EN. ZAMZURI BIN NORISMAIL.
EN NORMAN BIN FAISOL
CIK ABI BT ISMAILl (SKP)
PN. JUN LAI KOO (SJKC SH).
PN. MAZNAH BT HASSAN ( SKM1)
EN M. TALARAJAN(SJKT LBK)
EN MOHAN RAJ (SJKT LBK)
EN. KOH LAM MENG (SJKC SH)
Ucapan aluan Pengerusi Majlis.
Bacaan doa dan ucapan salam. Tuan
Pegawai Pelajaran Mengelip, mengalu-alukan kehadiran semua ahli jawatankuasa
yang terlibat. Beliau mngucapkan terima kasih atas kesungguhan semua pihak
menjayakan dasar dan matlamat Negara.
Pengesahan minit mesyuarat.
Pengerusi majlis membentang perkara
yang tercatat dalam minit mesyuarat.
Minit mesyarat disahkan oleh Pn
Maznah Bt Hassan dan disokong oleh En. Rasi Bin Khairol.
Laporan Jawatankuasa kerja.
1. Jawatankuasa kerja Urusetia diketuai oleh EN. MOHAMMAD ZAMANI
BIN NORDIN.
a. Jawatan kuasa yang telah diamanahkan
telah melantik AJK, menguruskan surat pelantikan jawatankuasa pengelola dan ahli-ahli, bekerjasama
dengan jawatankuasa jemputan, penyambut tamu, dan protokol untuk urusan surat
jemputan, membuat tempahan sijil dan cenderamata peserta, bekerjasama dengan JK
perasmian penutup, menyelaraskan tugasan di antara semua JK
kerja, memaklumkan kelulusan kepada pihak-pihak berkuasa, bertugas 24 jam di
bilik operasi dan memastikan bilik
operasi berfungsi secara optimum setiap masa. Jawatan kuasa juga menyediakan
borang penilaian akhir perkhemahan dan menyediakan Anggaran Perbelanjaan
b. Segala masalah
yang timbul telah diselesaikan atas nasihat pengerusi pengelola.
2. Jawatankuasa Makanan dan
Sajian diketuai oleh PN.
MAZNAH BT HASSAN ( SKM1).
a. Jawatan
kuasa yang diamanahkan telah berusaha bersama-sama secara murni dalam
melaksanakan elemen berkiatan melantik AJK, menyediakan
kertas cadangan, mendapatkan jumlah
peserta dan pegawai yang terlibat, memastikan tahap kualiti makanan yang tinggi,
memastikan makanan disediakan dalam kuantiti yang mencukupi, memastikan makanan
disediakan dalam masa yang ditetapkan, menentukan menu harian, menentukan menu bagi kumpulan tertentu ( vegetarian ), mengambil tindakan
atas aduan yang berkaitan, menentukan lokasi penyediaan makanan, memastikan jumlah khemah
mencukupi dan menyediakan Anggaran Perbelanjaan serta pembelian
barangan mentah.
b. Segala
keperluan dan urusan dapat dilaksanakan dengan mudah berikutan komitmen dan
kepakaran guru-guru yang berpengalaman.
3. Jawatankuasa Perasmian,
Majlis Penutup dan Juruacara diketuai oleh EN. NORMAN BIN FAISOL.
a. Jawatan
kuasa kerja yang diamanahkan telah mengambil inisetif melantik AJK, menyediakan kertas cadangan, menyediakan
backdrop, mengadakan raptai perasmian penutup, menyusun aturcara penutup, menyusun peralatan di khemah VIP dan tetamu dan mengenalpasti juruacara
serta pembaca doa. Jawatan kuasa kerja
juga telah bekerjasama dengan jawatankuasa siaraya, menentukan lokasi, mengemas
semula selepas upacara dan menyediakan Anggaran
Perbelanjaan.
b. Segala
keperluan dan protokol dapat dilaksanankan mengikut prosedur secara hikmah.
4. Jawatankuasa Pengangkutan diketuai oleh EN HADI BIN HALIAN.
a. Pada peringkat awalnya jawatankuasa
kerja ini dirasakan tidak dibentuk. Akan tetapi jawatankuasa kerja ini
diwujudkan atas desakan keperluan yang penting. Jawatankuasa kerja ini telah melantik AJK, menyediakan pengangkutan pergi dan balik. Ia juga menyediakan pengangkutan
untuk mengambil atau memulangkan alatan perkhemahan. Jawatankuasa kerja juga memastikan
semua aktiviti di luar tapak perkhemahan berjalan seperti yang dijadualkan, menyediakan
pengangkutan untuk pergerakan ke tempat aktiviti di luar tapak perkhemahan
utama, bekerjasama dengan bahagian Jawatankuasa Aktiviti dan yang berkaitan
serta menyediakan Anggaran Perbelanjaan.
b. Ahli jawatan kuasa berasa berbesar hati
kerana dapat berbakti kepada semua warga guru yang terlibat.
5. Jawatankuasa
Aktiviti ( Pertandingan & Integrasi ) dan Jurulatih di ketuai oleh CIK ABI
BT ISMAIL.
a. Jawatankuasa
kerja telah berusaha melantik AJK, menyediakan kertas cadangan, menyediakan jadual aktiviti dengan petugas-petugas, menyelaras dan memantau
urusetia/ petugas bahagian dan perjalanan aktiviti sepanjang perkhemahan.
Jawatankuasa kerja juga menyediakan borang pertandingan dan borang keputusan
serta menetapkan tempat
pertandingan. Kami juga menyediakan format/ syarat pertandingan, menentukan
jumlah hakim pertandingan, mengatur taklimat untuk
Pengurus-Pengurus Pasukan dan Jurulatih-Jurulatih serta menyediakan
anggaran perbelanjaan.
b. Semasa
aktiviti dijalankan ramai guru telah menghulurkan bantuan dan membimbing
peserta bagi menjayakan program ini. Pihak jawatankuasa memgambil kesempatan
mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua yang terlibat sama ada di hadapan
mahupun di sebalik tabir.
6. Jawatankuasa Keselamatan, disiplin
dan Pertolongan Cemas diketuai oleh PN ROKIAH BT. MAMAT.
a. Jawatankuasa
kerja telah berusaha melantik AJK di kalangan guru yang mempunyai kemahiran
serta kelayakan dalam fungsi bantuan dan pertolongan cemas. Jawatankuasa kerja
juga telah menyediakan kertas cadangan, memaklumkan kepada Pusat
Kesihatan Mngelip, memohon pihak kesihatan membuat “fogging” kawasan, menyediakan kenderaan yang bertindak sebagai ambulans sekiranya berlaku
kecemasan, menyediakan ubat-ubatan dan peralatan pertolongan cemas, menyediakan
petugas dengan peralatan yang mencukupi semasa/ setiap aktiviti yang dijalankan,
memastikan petugas mahir dalam Pertolongan Cemas, merekod rawatan pesakit dan menyediakan anggaran
perbelanjaan.
b. Bagi elemen disiplin, jawatankuasa
telah menerima dan menyiasat maklumat berkaitan kesalahan tatatertib yang
berlaku. Jawatankuasa kerja juga telah mengambil tindakan tatatertib berdasarkan
nasihat Kem Komander dan prosedur yang digalurkan. Akhirnya pihak kami juga
menyediakan laporan tatatertib .
b. Jawatankuasa
memohon pihak ppd mengadakan kursus asas pertolongan cemas bagi wakil guru
setiap sekolah agar prosedur keselamatan lebih terjamin dimasa kan datang.
7. Jawatankuasa Rakaman Foto
dan dokumentsi di ketuai oleh EN M. TALARAJAN(SJKT LBK).
a. Jawatankuasa
kerja merakamkan rasa bangga kerana diberi kepercayaan. Jawatankuasa kerja
telah melantik AJK, menyediakan kertas cadangan,
membuat rakaman foto keseluruhan program
(sebelum/ semasa/ selepas), menyediakan anggaran perbelanjaan, menyediakan kertas cadangan,
membuat rakaman video keseluruhan program (sebelum/ semasa/
selepas) serta mendokumentasikan program dan menyerahkannya kepada urus setia
b. Pihak ajk kerja telah mendapat sokongan
dan bantuan maklumat yang jitu dari ketua kem komander bagi memastikan segala
urusan pendokumentasian berjalan lancar. Syabas juga kepada semua pihak.
8. Jawatankuasa Alatan dan
quatermaster diketuai oleh EN MAHDI BIN MAHAT.
a. Jawatankuasa kerja telah berusaha melantik AJK, menyediakan
kertas cadangan, bekerjasama dengan semua jawatankuasa
untuk menentukan peralatan yang diperlukan, menetapkan tempat pengagihan dan
pemulangan alatan. Jawatankuasa kerja juga memastikan alatan selamat digunakan, memastikan alatan dipulangkan dalam keadaan yang baik dan cukup serta menyediakan
anggaran perbelanjaan.
b. Jawatankuasa kerja mengharapkan agar
bahan dan alatan yang telah diberi diinventorikan dan mampu digunapakai dalam
keadaan memuaskan di masa akan datang.
9. Jawatankuasa
Persiapan Tempat diketuai oleh EN.
RAZAK BIN OTHMAN.
a. Jawatan
kuasa kerja ini telah diberi kepercayaan dan berusaha melantik AJK, menyediakan
kertas cadangan, menyediakan/ menanda tapak perkhemahan
mengikut platun dan jantina, memastikan peraturan di tapak perkhemahan dipatuhi
setiap masa dan memastikan tapak perkhemahan bersih. Jawatankuasa ini juga menyediakan tapak pelupusan sampah bagi lelaki dan perempuan serta menyediakan anggaran
perbelanjaan
b. Jawatankuasa
kami mencadangkan jika tapak prkhemahan ini dipilih bagi sesi program adalah
suatu keputusan yang bijak memandangkan kemudahan yang mencukupi dan mesra
pelajar.
10.
Jawatankuasa Siaraya/data/statistik diketuai oleh EN. KOH LAM MENG (SJKC SH).
a. Jawatankuasa ini telah berusaha melantik AJK, menyediakan
kertas cadangan, menyediakan peralatan siaraya yang secukupnya dan menyediakan
petugas siaraya yang mampu memenuhi kehendak majlis dan program yang
dilaksanakan. Jawatankuasa kerja ini juga telah menyediakan anggaran
perbelanjaan dan mengemukakan tuntutan perbelanjaan bagi
semua pegawai dan guru yang terlibat.
b. bagi
unit data dan statistik pihak jawatankuasa telah menyediakan laporan harian, mengadakan mesyuarat penyatuan dan penyelarasan ( harian ), mengemaskini data
dan pemarkahan, memberi keputusan mengikut keperluan, menyediakan anggaran
perbelanjaan
c. Secara amnya segala keperluan adalah
mencukupi. Hari hujan menyebabkan beberapa orang pelajar sakit. Butiran
maklumat pelajar yang pulang dan menerima rawatan perlu diberikan rujukan
semula kepada unit statistik agar data yang dicatatkan adalah sahih dan benar.
11. Jawatankuasa Penginapan
Pegawai-Pegawai Perkhemahan diketuai oleh EN.
MOHAN RAJ.
a. Jawatankuasa
kerja ini telah melantik AJK, menyediakan kertas cadangan dan mendapatkan jumlah pegawai yang memerlukan penginapan. Jawatan kuasa ini
telah mengenalpasti bangunan dan kawasan untuk penginapan yang sesuai serta menyelaras peraturan
penginapan. Jawatankuasa kerja juga telah menyediakan anggaran perbelanjaan
setelah merujuk prosedur dan kelayakan yang diberikan.
b. Jawatankuasa kerja ini tidak menghadapi
banyak rintangan kerana guru-guru dan pegawai yang terlibat menampilkan sahsiah
serta etika perguruan yang terpuji. DI masa akan diatang jawatankuasa kerja
akan cuba meletakkan penginapan pegawai
berhampiran surau bagi melancarkan program keagamaan yang dilaksanakan.
12. Jawatankuasa Hadiah dan
Cenderamata diketuai oleh PN KAMALADEWI A/P KAMAKAWI .
a. Jawatankuasa
kerja ini telah berusaha melantik AJK yang bersesuaian, menyediakan kertas
cadangan pemilihan hadiah, menyusun tempahan hadiah, menguruskan cenderamata
VIP dan hakim, menguruskan sijil penyertaan, sijil penghargaan, sijil
pertandingan dan sijil pemenang (Johan, Naib Johan dan Ketiga), menyediakan
keperluan alatan untuk majlis penyampaian hadiah, mendapatkan senarai pemenang-pemenang daripada JK Pertandingan, menyediakan petugas
untuk majlis penyampaian hadiah dan memastikan penerima bersiap sedia awal.
Jawatankuasa kerja juga menyediakan anggaran perbelanjaan seperti yang
dimaklumkan.
b. Semua
peserta telah mendapat sijil. Jika berlaku kekurangan sijil sila maklumkan.
Peserta yang saklit dan pulang ke rumah juga diberikan sijil atas penghargaan
dan motivasi kepada pelajar terbabit.
3.3 LAPORAN
KEWANGAN.
3.3.1. Laporan kewangan berkaitan makanan peserta.
PERKARA
|
BUTIRAN HARGA/KOS (RM)
|
A. HARI JUMAAT
Minum petang
Makan malam
|
1.20
4.00
|
B. HARI SABTU
Sarapan
Minum pagi
Makan tengahari
Minum petang
Makan malam
|
2.00
1.20
4.00
1.20
4.00
|
C. HARI AHAD
Sarapan
Minum pagi
|
2.00
1.20
|
JUMLAH
|
20.80 X 300 ORANG = RM6240.00
(240 PESERTA DAN 60
PEGAWAI)
|
3.3.2 Laporan kewangan lain-lainkeperluan berkaitan program.
Peralatan dan keperluan
|
|
RM 320.00
|
Hadiah
penyertaan
|
RM 2.00 X
68
|
RM 136.00
|
Sewa tapak perkhemahan dan penginapan pegawai
|
RM 1600.00
|
|
Cenderamata
perasmi
|
|
RM 030.00
|
Jamuan
penutup
|
RM 4.00 X
30 PEGAWAI
|
RM 120.00
|
Backdrop
|
RM 030.00
|
|
Runcit
|
RM 082.00
|
|
JUMLAH
|
RM2318.00
|
JUMLAH KESELURUHAN: RM6240 +
RM2318 = RM8558
3.4 KESIMPULAN LAPORAN
3.4.1 KEKURANGAN
a. Penglibatan
peserta adalah terbatas atas kerana kekangan masa dan peruntukan kewangan.
Lokasi perkhemahan terbabit juga ada menawarkan lain-lain aktiviti lasak dan
pengembaraan.
b. Tarikh
program dipilih perlu dipilih mengikut keadaan cuaca dan peredaran musim
monsun. Jika berlakunya musim hujan aktiviti perkhemahan kurang sesuai
dilaksanakan. Sebaiknya aktiviti kebudayaan dan permainan dalaman lebih ideal
dilaksanakan.
c. Tarikh
program juga berhampiran peperiksaan akhir tahun yang menimbulkan rungutan di
kalangan ibu bapa dan penjaga murid-murid.
3.4.2 KELEBIHAN
a. Ini adalah
suatu program yang memupuk semangat
perpaduan dikalangan murid yang berbilang kaum. Pengalaman yang
ditimba melalui aktiviti perpaduan ini bakal diaplikasikan oleh mereka apabila
meningkat dewasa.
b. Program ini dapat membantu pelajar
dalam membina keyakinan di samping memupuk nilai-nilai kerjasama antara
pelajar.
c. Pelajar diterapkan amalan yang memiliki
ciri-ciri kepimpinan yang mantap, berketrampilan, pekerti yang mulia, dan
berkebolehan menyesuaikan diri dengan era globalisasi.
d. Program ini juga menjadi pemangkin
melahirkan warganegara yang berdisiplin dan bersemangat juang untuk memastikan
kecemerlangan yang seimbang dalam bidang kokurikulum dan kurikulum.
e. Program
ini juga menyemai kemahiran berkomunikasi dalam situasi yang pelbagai dan
menerapkan kesedaran tentang pentingnya mematuhi peraturan, undang-undang dan
jadual yang telah ditetapkan.
d. Lokasi program dilaksankan memberikan
kecerian kepada pelajar dan tanggapan positif di kalangan ibu bapa yang hadir
menziarahi anak mereka. Lokasi program ini selamat dan memiliki bentuk muka bumi
sesuai untuk aktiviti sukan rekreasi dan perkhemahan. Lokasi ini juga mempunyai
pelbagai kemudahan seperti tandas, surau dan dewan terbuka.
3.4.3 CADANGAN PENAMBAHBAIKAN UNTUK PROGRAN
AKAN DATANG.
a. Jawatankuasa kerja perlu diagihkan
kepada unit-unit yang lebih khusus dan tidak digabungkan. Ini dapat melancarkan
lagi tugas dan mengurangkan beban kerja yang dihadapi oleh sesuatu unit.
b. Adalah lebih baik majlis hanya
melaksanakan perasmian penutup kerana ianya lebih tersusun, sesuai dan dapat
mengurangkan ledakan susun atur kerja dan murid pada peringkat awal program.
c. Penglibatan murid perlu diselaraskan
agihan tahun pembelajaran dan tidak hanya tertumpu kepada pelajar tahun enam.
Pelajar perlu diasuh dari tahun empat agar mereka lebih selesa dan praktikal
bergaul dan menjadikan amalan perpaduan sebagai rukun hidup.
d. Penglibatan pegawai dari agensi lain seperti kesihatan, polis dan jabatan
perpaduan perlu digembeling sepenuhnya bagi menjayakan dasar dan agenda
perpaduan Negara.
e. Aktiviti yang dijalankan juga menarik
dan penuh keseronokan. Semua murid terlibat dalam semua aktiviti yang
dirancang. Antara aktiviti terebut adalah bengkel nyanyian lagu-lagu rakyat,
bengkel tarian asli, bengkel tarian tradisional dan bengkel permainan etnik.
f. Aktivit amal bakti perlu diterapkan
pada diri pelajar. Pelajar dikesan hanya meminati program berbentuk hiburan dan
aktiviti sukan. Kurangnya kesedaran menjaya aktiviti amal bakti menyebabkan
impak dalam naluri pelajar untuk melakukan kerja kebajikan semakin pudar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan