QGJ 3043
PERGERAKAN
DAN RITHMA. (Karegorafi)
NO
|
ISI KANDUNGAN
|
CATATAN
|
1
|
PENDAHULUAN
|
|
2
|
TAJUK
|
|
3.
|
OBJEKTIF KOGNITIF, PSIKOMOTOR DAN
AFEKTIF.
|
|
4.
|
ALATAN/PROPS/KOSTUME
|
|
5.
|
LATAR BUNYI/IRAMA/LAGU
|
|
6.
|
ASPEK KESELAMATAN
|
|
7.
|
HURAIAN KAREOGRAFI MENGIKUT SEGMEN
|
|
8.
|
PENUTUP
|
|
9.
|
RUJUKAN
|
|
1.0 PENDAHULUAN.
1.1 Pergerakan kreatif bermaksud pergerakan yang dilakukan secara simbolik. Ia dihasilkan daripada idea, perasaan serta tanggapan deria untuk menterjemahkan sesuatu situasi atau rangsangan yang diberi.
1.2 Tujuan
pergerakan kreatif adalah untuk meningkatkan potensi sedia ada pada pelajar
berkaitan ritma, kreativiti, kebebasan dan pengucapan. Pergerakan kreatif
memberi fokus kepada penggunaan pancaindera untuk mencipta sesuatu pergerakan secara berterusan.
1.3 Melalui
pergerakan kreatif, pelajar akan berasa seronok dan riang ketika belajar.
Pengalaman dalam melakukan pergerakan kreatif akan memberi peluang kepada
kanak-kanak untuk memperkembangkan kesedaran dan kefahaman mereka mengenai
konsep sesuatu pergerakan yang dilakukan.
1.4 Setiap
perlakuan kreatif yang dilakukan mempunyai penceritaan dan maksudnya yang
tersendiri. Terdapat empat unsur utama dalam pergerakan kreatif. Empat unsur tersebut itu ialah kesedaran tubuh
badan, kesedaran ruang, kesedaran masa
dan kesedaran daya.
2.0 TAJUK.
2.1 Pemilihan
tajuk dilakukan oleh guru berdasarkan standard pembelajaran atau sukatan
pelajaran dengan harapan tajuk ini menarik dan bersesuaian dengan tahap umur
pelajar.
2.2 Tajuk dipilih
adalah Padi Padi Ku.
3.0 OBJEKTIF.
3.1 Kognitif:
3.1.1 Murid dapat menyatakan secara lisan
kepentingan penceritaan dengan tema pergerakan kreatif dalam persembahan.
3.1.2 Murid dapat
melakukan, menghayati dan melakukan unsur pergerakan yang bersesuaian dengan
tema pergerakan kreatif.
3.1.3 Murid dapat
merasai kebebasan dan kesedaran serta memupuk pengawalan dalam penggunaan tubuh
badan sebagai alat pencurahan perasaan dan idea.
3.1.4 Murid
berpeluang memperkembangkan imaginasi pergerakan dan menghayati ritma
semulajadi sebagai satu daya kreatif
3.2 Psikomotor:
3.2.1 Murid dapat melakukan
elemen perlakauan dalam pergerakan yang sesuai mengikut situasi yang dilalui berdasarkan segmen penceritaan.
3.2.2 Murid dapat melakukan aktiviti di ruang diri
dan di ruang am dalam berbagai arah, aras, dan ekstensi.
3.2.3 Murid dapat berpeluang merasai pengalaman pergerakan yang akan memperkembangkan daya cipta kreatif.
3.2.3 Murid dapat berpeluang merasai pengalaman pergerakan yang akan memperkembangkan daya cipta kreatif.
3.3 Afektif:
3.3.1 Murid dapat menunjukkan semangat bekerjasama
dalam menghasilkan pergerakan kreatif yang bersesuaian dengan segmen
penceritaan.
3.3.2 Murid dapat memperkembangkan
perasaan untuk perkaitan pergerakan kreatif terhadap rangsangan bunyi dan
visual.
3.3.3 Murid dapat mengembangkan
perasaan terhadap unsur-unsur pergerakan iaitu daya, masa dan ruang yang
bersesuaian dengan penceritaan.
4.0 ALATAN/PROPS
DAN KOSTUM:
4.1 Guru membulat
pilihan agar alatanyang digunakan sesuai dan mudah digunakan oleh murid dalam
menjayakan pergerakan kreatif yang
dialamainya. Antara alatan yang digunakan adalah kayu hoki, skittle, pundi kacang dan pita rakaman.(Lagu padi padi
ku, padi mari potong padi).
4.2 Lokasi
penceritaan dilakukan di hadapan di blik bangunan yang mempunyai lukisan mural
pemandangan di tepi kawasan sawah padi serta terletak bersebelahan kebun herba.
4.3 Masa
persembahan terlibat adalah 15 minit.
5.0 LATAR
BUNYI/ IRAMA/ LAGU.
5.1 Latar bunyi
adalah berteraskan suasana pengembaraan yang mendebarkan dalam lokasi yang
tidak pernah ditempuhi.
5.2 Bunyian
unggas dan air terusan yang mengalir serta tiupan angin yang menyebabkan daun
serta pelepah pohon berdeser menjadi asas irama.
5.3 Lagu yang diudarakan melibatkan situasi riang
dengan mengunakan bunyi seruling. Sementara situasi aktif akan lebih banyak kedengaran aluan gendang
serta gesekan biola. Sementara situasi
tenang akan kedengaran alunan piano dan gitar.
6.0 ASPEK
KESELAMATAN.
6.1 Guru akan berusaha sebaiknya dalam melakukan tindakan
berkaitan elemen keselamatan
dengan memberi penjelasan/ taklimat tentang langkah-langkah keselamatan
sepanjang aktiviti berlangsung.
6.2 Murid akan
dimaklumkan lebih awal (seminggu sebelum aktiviti teleh diedarkan) berkaitan manual
peraturan dan disiplin bertulis yang yang perlu dipatuhi.
Murid memastikan tempat persembahan adalah rata.
6.3 Guru
mengadakan pemeriksaan secara lisan dan pemerhatian agar murid berada dalam
keadaan cergas dan sihat.
6.4 Guru juga
memastikan agar alatan dan bahan yang digunakan adalah selamat, selesa dengan
pergerakan telibat serta tidak menimbulkan rasa remeh dan menganggu aktiviti.
6.5 Guru melarang
murid menimbulkan sebarang tindakan agresif, tidak mempunyai kesantunan bahasa
dan tidak sopan perbuatan.
7.0 HURAIAN
KAREOGRAFI MENGIKUT SEGMEN.
SEGMEN
&
MASA
|
HURAIAN PERLAKUAN
|
TEMA DALAM PERGERAKKAN
KREATIF
|
HURAIAN UNSUR PERGERAKAN MENGIKUT TEMA
|
Segmen pertama.
(3 minit)
|
Di kejutkan dari tidur. Mengeliat
dan mengemas tempat tidur. Mandi dan membersihkan diri. Memakai pakaian dan
bersiap untuk ke bendang. Bersarapan bersama datuk dan nenek.
Membantu nenek mencuci pingan dan
mengambil topi serta bekalan makanan untuk ke bendang. Nenek mengunci pintu
rumah.
|
Tema 1: Aktiviti Lokomotor
Tema 7: Lapan Lakuan Daya Asas. 3
unsur apung – kawal lambat – halus dalam pergerakan.
.
|
Murid menggunakan pergerakan
lokomotor, bebas menggunakan anggota anggota badan untuk bergerak.
Pergerakan
bermula di bahagian tangan, lutut dan siku serta arah pergerakan kaki.
Pergerakan seperti melangkah dengan langkah kecil secara pantas dan lambat.
Arah pergerakan tangan juga menatang, memegang, menjinjit dan memulas. Bahagian
tubuh badan melakukan pergerakan serta-merta, halus dan terus. Dilakukan
dengan cepat dari satu tempat ke tempat yang lain. Keseluruhan badan merasa
cergas dan bersedia untuk melakukan pergerakan laju.
|
SEGMENKEDUA
(3 minit)
|
Angin bertiup agak kencang ketika
menuju ke batas sawah padi.
Memimpin tangan nenek. Rasa bimbang dan berwaspada ketika melalui
batas sawah agar tidak terjatuh dan
dihinggapi pacat.
Empat orang murid yang hanya
memakai uniform rasmi sekolah diminta melakonkan aksi menjadi pokok yang
bergoyang-goyang ditiup angin.
Lapan
orang murid menjadi burung pipit sedang terbang bebas.
|
Tema 5: Penyesuaian Terhadap Rakan
Tema 9: Kesedaran bentuk
pergerakan.
Tema 7: Lapan Lakuan Daya Asas
3 unsur apung – kawal lambat – halus dalam pergerakan pokok kelapa dan burung
pipit.
Tema 3: Kesedaran ruang.
|
Murid
bergerak dalam kumpulan dengan gerakan yang sekata Murid bergerak dalam
kumpulan dengan gerakan yang sama. Murid melakukan laluan zig-zag.
Murid melakukan aksi berjalan secara
berjengket, mengimbangi tangan dan melangkag besar dan kecil. Murid juga
membuat aksi menepis bahagian kaki yang dibimbangi dihinggapi pacat.
Murid mengoyangkan badan dan tangan
dengan kelenturan yang perlahan ibarat ditiup angin. Sementara murid yang
menjadi burung pipit akan bergerak bebas secara skip dan mengoyangkan tangan
ibarat burung terbang.
Murid menyesuaikan pergerakan tetap
(pokok kelapa) dan bebas secara berskala (burung pipit).
|
SEGMEN KETIGA
(5 minit)
|
Membantu datuk mengangkat ikatan
padi yang telah disabit. Membanting padi dalam kepuk bekas padi.
Kumpulan murid yang menjadi pokok
kelapa dikekalkan semantara kumpulan murid menjadi burung pipit ditukarkan
aksi menjadi belalang.
|
Tema 9: Kesedaran bentuk
pergerakan.
Tema
4: Aliran Beban Badan dalam Ruang dan Masa
Tema 7: Lapan Lakuan Daya Asas. 3
unsur apung – kawal lambat – halus dalam pergerakan.
|
Murid melakukan aksi berjalan
dengan langkah kecil menyesuaikan pergerakan tanah yang tidak rata.
Murid juga melakukan aksi mencekak
padi, mengangkatnya ke atas kepala dan membantingnya serta
mengoyang-goyangkan cekak padi dengan kelenturan dan skala masa yang
bersesuaian.
Murid yang menjadi belalang akan melakukan
aksi dekam dan melompat secara berulang-ulang dengan corak arah pergerakan
yang bebas.
|
SEGMEN KEEMPAT
(2 MINIT)
|
Murid membantu datuk memasukkan
padi ke dalam guni, menjahit guni dan mengangkat guni menggunakan ke atas
kereta sorong.
|
Tema 9: Kesedaran bentuk
pergerakan.
Tema
4: Aliran Beban Badan dalam Ruang dan Masa
|
Murid melakukan aksi mencedok padi
dalam kapok menggunakan gayung dan memasukkannya ke dalam guni sehingga
penuh. Murid juga melakukan aksi menjahit guni.
Murid mengangkat beban dan murid
yang menjadi belalang kini bertukar menjadi kereta sorong. Murid ini akan
menyiarap dan murid lain akan mengangkat kakinya. Dia akan bergerak
menggunakan tangan ibarat kereta sorong.
|
SEGMENKELIMA
(2 minit)
|
Berehat di pondok di tepi sawah
dan menikmati juadah yang dibawa. Murid keletihan dan terlena.
|
Tema 5: Penyesuaian terhadap rakan
Tema 4: Aliran Beban Badan dalam Ruang dan Masa.
|
Semua murid melakonkan aksi
membersihkan anggota badan di sumur. Murid menikmati makanan dan membuat
memek muka serta bunyi mengunyah makanan.
Murid baring menelentang dan
melunjurkan kaki. Murid membuat bunyi dengkuran apabila melepaskan nafas dan
bunyi siulan apabila menyedut nafas.
|
8.0 PENUTUP.
8.1 Pergerakan kreatif
merupakan interpretasi idea , perasaan serta tanggapan idea yang dilahirkan
secara simbolik melalui pergerakan . Ia memberi penekanan kepada empat elemen
asas , iaitu tubuh badan, ruang, masa dan daya yang merupakan asas pergerakan
untuk membolehkan kanak-kanak serta remaja berkomunikasi di samping
meningkatkan potensi seperti kebebasan menyatakan perasaan melalui pergerakan,
ritma dan kreativiti.
8.2 Secara
umumnya didapati murid dapat membuat pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor
berdasarkan pergerakan kreatif. Sebahagian besar murid juga dapat menunjukan
pergerakan dengan perasaan dan idea yang sesuai berdasarkan rangsangan bunyi.
Guru juga berasa kagum kerana murid dapat melakukan pergerakan mengikut
kreativiti secara individu dan
berkumpulan serta mempraktikkan beberapa emelen pergerakan asas dalam
persembahan kreatif. 8.3 Menurut
Graham, 1992, penerimaan pergerakan kreatif sebagai sebahagian daripada kurikulum
Pendidikan Jasmani dan Kesihatan pastinya akan membantu serta memberi manfaat
terhadap perkembangan personaliti kanak-kanak di samping meningkatkan
sifat-sifat seni dalam diri mereka. Maka penerapan elemen keseronokan akan
menjadikan proses pengajaran lebih bermakna dan dapat menggalakkan penglibatan
pelajar secara aktif.
8.4 Bagi
menjayakan aktiviti pergerakan kreatif ini, guru-guru juga memerlukan latihan dan
pendedahan asas dan teknikal serta perlu mempunyai semangat yang cekal,
keberanian dan sikap positif serta inisiatif dalam pengajaran kreatif. Azam
guru dalam membimbing murid-murid, meneroka, mencuba dan menemui cara bergerak
yang dapat dijadikan sebagai perantaraan untuk pernyataan kendiri.
9.0 RUJUKAN.
Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pendidikan Malaysia. (1995). Modul Latihan Guru Bestari: Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif .
Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pendidikan Malaysia. (1995). Modul Latihan Guru Bestari: Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif .
Buku Panduan Guru Tahun 3: Pendidikan Jasmani dan Kesihatan.
(1988). Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia.
Wee Eng Hoe. ( 2001 ). Pendidikan Jasmani Dan Pendidikan
Kesihatan. Shah Alam:Karisma Publications Sdn. Bhd.
Buku Teks Pendidikan Jasmani dan Kesihatan Tahun3. (1998).
Pusat PerkembanganKurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia.
Pusat Perkembangan Kurikulum. (2001). Pendidikan Jasmani:
Huraian sukatan pelajaran sekolah rendah. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan
Malaysia.
Kementerian Pelajaran Malaysia. (1983).Buku Panduan Khas
Pendidikan JasmaniTahun Tiga.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Liyod, M. L Adventures in Creative Movement Activities.
Petaling Jaya: Federal Publications Sdn. Bhd. 1990.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan