Ahad, 2 Disember 2012

Karangan cereka



Andaikan anda seekor burung . Suatu hari , kamu telah dijerat dan dikurung. Ceritakan perasaan kamu.

            Pada suatu hari aku keluar mencari makanan bersama-sama rakan-rakanku. Tiba-tiba aku terpandang seekor ulat pada ranting kayu. Aku menghampiri ulat itu. Malang sungguh nasibku. Aku terperangkap ke dalam sebuah jebak ketika menangkap ulat itu.

            Aku cuba melepaskan diri dari jebak itu. Namun apakah dayaku , aku hanya makhluk yang kerdil. Tidak lama kemudian , seorang lelaki datang dan mengambil jebak itu. Dia membawa aku pulang. Aku menjerit meminta tolong , namun rakan-rakanku tidak mampu membantuku

            Aku dimasukkan ke dalam sangkar yang cantik. Aku diberi makanan dan minuman. Setiap hari , makanan aku ditambah dan minuman aku ditukar. Kini , aku tidak perlu mencari makanan dan minuman lagi. Segala-galanya tersedia tetapi semua itu tidak bermakna. Aku terpisah daripada rakan-rakanku. Aku tidak bebas seperti dulu.

            Saban hari aku menangis. Manusia tentu menganggap aku    bersiul-siul gembira kerana tinggal di dalam sangkar yang cantik. Sebenarnya aku menangis, minta dibebaskan. Namun, siapakah yang mendengar tangisanku ini.


Kosa kata

Jebak                        :           alat untuk menangkap burung
Berupaya     :           berdaya      
Sangkar        :           tempat tinggal burung
Makhluk        :           hidupan di dunia
Kerdil              :           kecil
Saban           :           tiap-tiap
Bersiul-siul      :           bunyi burung







Anda melihat seorang kanak-kanak diculik. Ceritakan kejadian tersebut.


            Pada petang Ahad yang lalu , selepas menonton wayang, saya mengayuh basikal menuju ke taman permainan berhampiran rumah saya. Saya biasa ke taman itu untuk bermain bersama-sama kawan.

            Semasa berbasikal di dalam taman , saya ternampak seorang kanak-kanak ditarik ke dalam sebuah kereta. Saya berasa curiga dan mengesyaki mungkin kanak-kanak itu diculik.

            Saya mengekori kereta itu. Saya cuba menghafal nombor plat kereta itu. Kereta itu dipandu agak laju , pasti saya tidak dapat mengekorinya. Sampai di sebuah pondok telefon, saya terus menelefon polis. Saya memberitahu kejadian yang saya nampak dan memberitahu nombor plat , warna , jenis dan arah kereta itu.

            Saya balik ke rumah dan menceritakan kejadian ini kepada ibu dan bapa saya. Ibu memuji tindakan saya. Ayah menasihati saya supaya tidak pergi ke taman permainan seorang diri. Saya bersyukur kerana kejadian itu tidak menimpa saya.



Kosa kata

Curiga                       :           ragu-ragu
Menghafal               :           mengingat
Menimpa                 :           terkena



Latihan

Kamu ternampak seorang lelaki meragut beg tangan seorang wanita yang sedang menunggu bas di tepi jalan. Ceritakan kejadian ini.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan