BIL
|
KANDUNGAN
|
|
1.0
2.0
3.0
4.0
5.0
6.0
7.0
8.0
|
1. Pengenalan dan definisi
sahsiah.
2. Penerapan pengertian
etika profesionalisme perguruan.
2.1 Etika Profesion Perguruan.
3. Ciri-ciri sahsiah guru
positif dan negatif.
3.1 Ciri-ciri sahsiah guru
yang positif dalam profesion perguruan.
3.1.1 Sifat rohaniah.
3.3.2 Sifat Fizikal.
3.3.3 Ciri-ciri sahsiah
yang unggul.
3.2 Karektor guru
negatif.
4. Faktor-faktor
mempengaruhi pembangunan sahsiah.
5.0 Kepentingan
pembangunan sahsiah kepada guru dan profesion perguruan.
6.0 Pengaruh
pembangunan sahsiah terhadap perkembangan karektor diri saya sebagai seorang
guru.
6.1.Kognitif.
6.2 Rohani
6.3 Fizikal
6.4 Sosial.
7.0 Rumusan.
8.0 Rujukan.
|
|
1. PENGENALAN DAN DEFINISI SAHSIAH
1.1 Perubahan
sahsiah adalah proses pertumbuhan diri kesan daripada dalaman (psikologi) dan
input persekitaran luar. Kursus Pembangunan Sahsiah telah digalur berfokuskan
sebagai input perubahan karektor pendidik yang professional dan berkesan. Di
antara perkara utama yang ingin diterapkan kepada guru-guru adalah
· etika profesionalisme guru,
· ciri sahsiah guru yang positif dan negatif,
· faktor mempengaruhi pembangunan sahsiah
individu dan
· kepentingan pembangunan sahsiah kepada guru
dan murid.
1.2 Menurut
Wan Azmi, 1992, pembangunan sahsiah merujuk kepada aspek perubahan pada
diri manusia itu sendiri sama ada perubahan itu ke arah positif atau negative.
Maka, fokus pembangunan tersebut merangkumi tingkah laku secara keseluruhan
sama ada dalaman atau luaran.
1.3 Abdullah Nashih (1994) mendefinisikan
pembangunan sahsiah berdasarkan empat unsur dasar iaitu pembinaan akidah
(kepercayaan), ibadah (ritual), akhlak (etika dan moral) dan penampilan
(mazhar). Keempat-empat unsur dasar ini telah mengaitkan sahsiah dengan aspek
kerohanian atau dalaman manusia. Unsur
dalaman terlihat menerusi tingkah laku luaran.
Tingkah laku ini dinamakan akhlak iaitu terjemahan dari akidah dan
amalan atau ibadah seseorang. Tingkah laku luaran individu adalah berasaskan
kepercayaan atau akidah yang dikenali sebagai akhlak. Maka, menerusi pembinaan
akhlak inilah hakikat manusia itu hendak dibina.
1.4 Namun
begitu, Ibn Miskawah mempunyai takrifan yang berbeza terhadap
pembangunan sahsiah iaitu suatu keadaan (sikap) diri yang mendorong seseorang
bertindak melakukan perbuatan serasi dengannya tanpa merenung atau berfikir
panjang. Sifat yang tertanam dalam diri individu yang dapat mengeluarkan
sesuatu perbuatan dengan senang dan mudah tanpa melibatkan pemikiran,
penelitian serta paksaan.
2.0 Penerapan
pengertian etika profesionalisme perguruan.
2.0.1 Menurut
Kamus Dewan, 2005 etika merupakan satu sistem dasar akhlak, adat atau
tingkah laku atau kesusilaan. Ia juga melambangkan prinsip moral, tanggungjawab
dan akibat tingkah laku seseorang atau profesion terhadap masyarakat. Dari persepktif Islam, etika merujuk kepada
tingkah laku betul berasaskan Al-Quran dan ketakwaan kepada Allah.
.2.0.2
Etika dapat dijelaskan sebagai suatu sistem yang berkaitan dengan dasar akhlak
dan tingkah laku bagi sesuatu kumpulan manusia atau organisasi dengan tujuan memberi garis panduan kepada
ahli-ahli berkenaan. Etika juga berhubungkait dengan pembuatan keputusan bagi
semua jenis tindakan di mana tindakan-tindakan tersebut membawa seseorang itu
untuk berinteraksi dengan orang lain secara berprotokol, sempurna, berkhemah
dan berkesan.
2.1 Etika
profesion perguruan.
2.1.1 Etika
profesion perguruan telah dibentuk dengan mengariskan amalan yang tertentu.
Laporan Suruhanjaya DiRaja Mengenai Perkhidmatan Perguruan
Malaysia Barat (Laporan Aziz, 1971), telah
mencadangkan supaya diadakan Etika Profesion Perguruan (EPP) bagi Pembentukan
Tatasusila Guru.
2.1.2 Terdapat
beberapa aspek-aspek penting yang terkandung dan menjadi rujukan dalam pembentukan
Etika Perguruan Malaysia. Antaranya adalah profesionalisme, integrit,,
kejujuran intelektual, neutraliti, akauntabiliti, berpakaian, berbahasa,
pengurusan masa dan ketepatan waktu dan membuat keputusan.
2.1.3 Kementerian
Pelajaran Malaysia juga mengalurkan etika kerja berdasarkan prinsip
berdisiplin dan beradap, pergerakan ke arah kebaikan, niat yang tulus,
perlakuan yang baik, menghargai dan bertanggungjawab atas hasil usaha
organisasi, dan memperkotakan apa yang dikatakan.
2.1.4 Kementerian
Pelajaran Malaysia juga memberi fokus kepada nilai amanah, benar,
bijaksana, bersyukur, dedikasidan ikhlas dalam etika kerjanya.
2.1.5
Pekeliling-pekeliling telah dibentuk sebagai sumber rujukan dalam pembentukan
etika perguruan iainya berkaitan etika pakaian, pengurusan masa, tanggungjawab
asas guru, jadual waktu, sukatan pelajaran dan tatakelakuan terlarang.
3. Ciri-ciri
sahsiah guru positif dan negatif.
3.0. Sahsiah
mempunyai tiga ciri utama yang ingin diterapkan iaitu ;.
3.0.1 Pertama,
ialah keunikan dengan maksud tersendiri.
3.0.2 Kedua,
ialah kebolehsuaian atau keupayaannya untuk berubah dan diubah; hasil
pembelajaran atau pengalaman.
3.0.3 Ketiga,
ialah organisasi. Dengan perkataan lain ia bukan sekadar himpunan
tingkahlaku sebaliknya ia melibatkan corak tindakan dan operasi yang bersifat
konsisten. Tegasnya sahsiah mencerminkan sifat, fizikal, kognitif, emosi,
sosial dan rohani seseorang.
3..0.4 Selain itu, sahsiah juga merujuk kepada pembentukan psikologi seseorang individu secara keseluruhan. Ini merangkumi perangai, kecerdasan, sentimen, sikap, minat, kepercayaan, cita-cita dan nilai-nilai.
3..0.4 Selain itu, sahsiah juga merujuk kepada pembentukan psikologi seseorang individu secara keseluruhan. Ini merangkumi perangai, kecerdasan, sentimen, sikap, minat, kepercayaan, cita-cita dan nilai-nilai.
3.1 Ciri-ciri
sahsiah guru yang positif dalam profesion perguruan.
Menurut Prof Omar al-Toumi al-Syibani
sifat dan ciri seorang guru muslim hendaklah merangkumi sifat rohani, sifat
fizikal dan beberapa keunggulannya.
3.1.1 Sifat Rohaniah
Ianya merupakan perlakuan keimanan yang kental kepada Allah swt.
Sifat-sifat keimanan asas yang lain merangkumi sifat akhlak, mental, kejiwaan dan fizikal.
3.1.1.1. Antara sifat-sifat akhlak yang mulia adalah benar lagi jujur, menepati janji, amanah, ikhlas dalam perkataan dan perbuatan, merendah diri, sabar, tabah lagi cekal, hilm, pemaaf dan toleransi. Akhlak mulia ini secara langsung terpamer dengan menyayangi murid, mementingkan orang lain, pemurah, zuhud dan qanaah
3.1.1..2 Sifat mental pula bercirikan cerdas (kepintaran teori, amali dan sosial), menguasai mata pelajaran takhassus, luas pengetahuan am, cenderung kepada pelbagai bidang akliah, dan ilmiah yang sihat, mengenal ciri, watak, kecenderungan dan keperluan murid, fasih, bijak dan petah dalam penyampaian
3.1.1.3 Sifat kejiwaan akan memaparkan karektor yang tenang dan emosi yang mantap. Sentiasa optimistik dalam hidup, penuh harap kepada Allah dan tenang jiwa bila mengingatiNya. Turut hadir juga rasa kepercayaan kepada diri dan mempunyai kemahuan baik yang kuat. Bersifat sentiasa kesantunan bahasa, lembut dan baik dalam pergaulan. Berfikiran selesa dan boleh menyesuaikan diri dengan masyarakat.
3.1.2. Sifat fizikal yang ingin diterapkan adalah sihat tubuh badan dan terhindar dari penyakit berjangkit atau tidak berjangkit. Sentiasa berperawakan tampan, kemas dan bersih.
3.1.3 Berikut pula adalah berapa ciri-ciri sahsiah yang unggul antaranya adalah mesra, rebut peluang, baik hati, bertoleransi, bermatlamat, beri peluang, berani, menolong, tenang, dominan, sabar, periang, optimis, boleh dipercayai, teratur, pragmatik, bercita-cita, sensitif, pemurah, dan bijaksana.
3.1.1 Sifat Rohaniah
Ianya merupakan perlakuan keimanan yang kental kepada Allah swt.
Sifat-sifat keimanan asas yang lain merangkumi sifat akhlak, mental, kejiwaan dan fizikal.
3.1.1.1. Antara sifat-sifat akhlak yang mulia adalah benar lagi jujur, menepati janji, amanah, ikhlas dalam perkataan dan perbuatan, merendah diri, sabar, tabah lagi cekal, hilm, pemaaf dan toleransi. Akhlak mulia ini secara langsung terpamer dengan menyayangi murid, mementingkan orang lain, pemurah, zuhud dan qanaah
3.1.1..2 Sifat mental pula bercirikan cerdas (kepintaran teori, amali dan sosial), menguasai mata pelajaran takhassus, luas pengetahuan am, cenderung kepada pelbagai bidang akliah, dan ilmiah yang sihat, mengenal ciri, watak, kecenderungan dan keperluan murid, fasih, bijak dan petah dalam penyampaian
3.1.1.3 Sifat kejiwaan akan memaparkan karektor yang tenang dan emosi yang mantap. Sentiasa optimistik dalam hidup, penuh harap kepada Allah dan tenang jiwa bila mengingatiNya. Turut hadir juga rasa kepercayaan kepada diri dan mempunyai kemahuan baik yang kuat. Bersifat sentiasa kesantunan bahasa, lembut dan baik dalam pergaulan. Berfikiran selesa dan boleh menyesuaikan diri dengan masyarakat.
3.1.2. Sifat fizikal yang ingin diterapkan adalah sihat tubuh badan dan terhindar dari penyakit berjangkit atau tidak berjangkit. Sentiasa berperawakan tampan, kemas dan bersih.
3.1.3 Berikut pula adalah berapa ciri-ciri sahsiah yang unggul antaranya adalah mesra, rebut peluang, baik hati, bertoleransi, bermatlamat, beri peluang, berani, menolong, tenang, dominan, sabar, periang, optimis, boleh dipercayai, teratur, pragmatik, bercita-cita, sensitif, pemurah, dan bijaksana.
3.2
Berikut pula adalah beberapa karektor guru yang kurang berkesan
(negatif). 3.2.1 Antaranya ciri-ciri guru negatif adalah
a. bersikap tidak adil dan pilih kasih
b. tidak demokratik dan mengutamakan cara autokratik
c. terbatasnya amalan timbang rasa.
d. Kurang responsif dan sering menjauhkan diri terhadap amanah.
e. Berjiwa kasar dan membosankan
b. tidak demokratik dan mengutamakan cara autokratik
c. terbatasnya amalan timbang rasa.
d. Kurang responsif dan sering menjauhkan diri terhadap amanah.
e. Berjiwa kasar dan membosankan
f. Tidak
asli tetapi lebih ”stereotype”.
h. Tidak peduli dan amalan kurang memberi kesan
j. Kurang bertanggungjawab dan bersikap dalih
k. Emosi tidak seimbang dan mudah naik perasan.
h. Tidak peduli dan amalan kurang memberi kesan
j. Kurang bertanggungjawab dan bersikap dalih
k. Emosi tidak seimbang dan mudah naik perasan.
3.2.2 Sikap
negatif guru juga membabitkan beberapa kelakuan yang terlarang seperti
a. Menguruskan perniagaan atau pelaburan
dalam waktu pejabat / tugas rasmi;
b. Memberi keutamaan kepada kenalan dalam
menimbangkan sesuatu permohonan.
c. Menguruskan tender / sebutharga yang
terdiri dari saudara mara;
d. Menggunakan kenderaan pejabat untuk
kegunaan sendiri;
e. Menggunakan kakitangan/alat jabatan
untuk hal-hal persendirian
f. Mencemar memburukkan nama baik
perkhidmatan awam.
g. Menghasut kakitangan supaya jangan
berusaha dalam menjalankan tugas;
h. Mengambil cuti rehat di saat
perkhidmatannya diperlukan.
i. Tidak hadir tanpa cuti, tanpa kebenaran
dan tanpa sebab yang munasabah.
j. Ingkar perintah.
k. Masih tidak hadir setelah ketua jabatan
mengarahkan supaya kembali bertugas
4.0 FAKTOR-FAKTOR
MEMPENGARUHI PEMBANGUNAN SAHSIAH
4.1 Pembangunan
sahsiah seseorang individu adalah dipengaruhi oleh baka dan persekitaran.
Menurut Mohd Ismail et al. (2004), faktor baka termasuk saiz
badan, penyakit, kecerdasan dan temperamen. Faktor persekitaran pula
merangkumi aspek keluarga seperti didikan ibu bapa dan taraf sosioekonomi
keluarga, pengalaman awal kanak-kanak, kebudayaan, pengaruh sekolah, rakan
sebaya, media massa, dan masyarakat.
4.2 Pembangunan
sahsiah merupakan penampilan kendiri seseorang secara keseluruhan iaitu dari
aspek fizikal, emosi, spiritual, cara berfikir dan berinteraksi. Ia juga tidak
dapat dipisahkan dengan kepercayaan
agama. Oleh itu ia memberi kesan yang amat besar dalam kehidupan individu dan
masyarakat. Bagi membangunkan sahsiah individu faktor persekitaran dan faktor
keluarga adalah penting selain faktor kendiri individu itu sendiri.
5 KEPENTINGAN
PEMBANGUNAN SAHSIAH KEPADA GURU DAN
PROFESIONALISME PERGURUAN.
5.1
Pembangunan sahsiah yang diterapkan sememangnya berkepentingan dalam mencorak kendiri
individu, menjangka dan meramal tingkahlaku, memperihalkan sasiah secara
menyeluruh, menjelaskan pembangunan sahsiah secara toritikal dan merupahan
perubahan kepada proses pertumbuhan diri yang murni.
5.1 Pembangunan
sahsiah dapat mencorakkan kendiri individu yang berperanan sebagai
piawaian ke arah pencapaian dalam kehidupan. Pengalaman yang telah ditempuhi
akan dimanipulasi sebagai satu garis panduan. Nikmat yang dikecapi termasuk
jangkaan anda tentang masa depan, keadaan kesihatan diri anda juga dipengaruhi
oleh sahsiah diri anda sendiri dan juga sahsiah individu disekeliling anda. Sahsiah
diri yang ditampilkan juga berupaya
menghadkan atau membolehkan meneroka sesuatu peluang yang mewujudkan satu
fenomena seseorang lebih tertutup atau
lebih terbuka dengan dunia individu lain.
5.2 Ilmu
pembangunan sahsiah yang diterapkan juga membantu individu menjangkakan dan
meramal tingkahlaku. Pengalaman kehidupan dan interaksi dengan pelbagai
individu akan mewujudkan erti kemurnian peradapan individu. Idea-idea ini
melahirkan perancangan dan diri lebih peka terhadap tindakbalas yang
bersesuaian dengan situasi. Ilmu yang akan memudahkan kita berusaha, bertawakal
dan redha.
5.3
Individu mampu berikhtiar mengawal kehidupannya jika ia dapat memerihalkan
sahsiah secara menyeluruh. Ini kerana keputusan yang dibuatkan adalah
berdasarkan persepsi seseorang individu.
Yang sering mengambarkan penjelasan tentang kritieria tertentu berdasarkan
pemerhatian tingkahlaku daripada orang lain.
5.4 Penjelasan
secara teoritikal dengan menggunakan
perkataan yang lebih tepat dalam konteks bahasa yang diterima adalah perlu bagi
memerihalkan sahsiah seseorang secara lebih jitu. Pengalaman diri yang terbina
hasil dari interaksi tidak mencukupi untuk memerihalkan pembentukan sahsiah
seseorang. Maklumat ini perlu diolah dengan penjelasan formal secara teoritikal
dan kepelbagaian. Hasil yang diharapkan
dapat membantu seseorang untuk lebih memahami dan membantu dirinya dan individu
lain ke arah kebaikan secara efektif.
5.5 Perubahan
sahsiah adalah proses pertumbuhan kendiri yang memberi kesan langsung
terhadap tahap produktiviti diri serta pendekatan sosial. Amalan dan gaya hidup
guru akan memberi kesan ke atas tahap penerimaan pengajaran dan pembelajaran kepada muridnya.
Pengalaman lampau serta keupayaan dan kekuatan diri yang diselaraskan akan membantu murid untuk membuat perubahan yang
adaptif bagi mencapai keseimbangan hidupnya. Konflik dalaman yang dilalui perlu
dimurnikan dengan harapan akan berlakunya anjakan paradigma diri kepada tahap
tahap peringkat pertumbuhan diri yang seterusnya dengan lebih matang bagi mencapai
cita-cita Islam yang syumul.
6. PENGARUH
PEMBANGUNAN SAHSIAH TERHADAP PERKEMBANGAN KAREKTOR DIRI SAYA
SEBAGAI SEORANG GURU.
6.0 Secara
umumnya saya sedari saya mengalami kemanisan nilai perubahan pada karektor diri
saya. Saya berharap ianya adalah kemanisan nilai ilmu dan amalan atas hanya
kerana Yang Maha Esa. Moga Allah s.w.t sentiasa mencurahkan hidayah dan nur
ketakwaan kepada saya dalam setiap detik saat mengingatinya, Empat perkara
utama yang saya dapat huraikan perubahan karektor diri adalah aspek kognitif,
rohani, fizikal dan sosial dengan harapan ianya melibatkan corak tingkah laku
bertatasusila dan operasi yang bersifat konsisten.
Secara terperinci pembentukan karektor
diri saya merangkumi empat aspek berikut iaitu;
6.1
KOGNITIF.
6.1.1.
Elemen yang diharapkan dapat saya elementasikan secara tulus adalah
berfikir secara positif, mampu dan reda menangani stress, berusaha dan
bertawakal dalam mengurus keperluan kerjaya, diri dan tanggungjawab kehidupan.
6.1.2. Semasa bertugas saya akan memastikan
saya berkeupayaan menghuraikan pelajaran dengan jelas dan enguasai mata
pelajaran dengan baik. Saya akan adil dalam pemarkahan serta berikhtiar menarik
perhatian pelajar dalam proses p&p. Saya mula mengkaji
pendekatan-pendekatan agar sentiasa
menyampaikan arahan yang jelas dan spesifik.
6.1.3. Saya berharap karektor diri saya
berkembang dengan tidak menyalahgunakan peraturan, luas pengetahuan am,
sentiasa muhasabah diri dengan mengajar tidak lari atau terkeluar dari tajuk
bila mengajar. Saya mula mengenal dan
menjana titik kekuatan murid agar dapat dimurnikan dengan mengamalkan kaedah
pengajaran yang berkesan.
6.1.4 Saya
sedaya upaya mengamalkan tugas dan tanggungjawab terhadap penguasaan ilmu.
Sebagai seorang guru muslim memastikan penguasaan ilmu takhassus secara mantap
dan mendalam. Penimbaan ilmu ini akan dilakukan secara beriltizam dengan amanah
ilmiah.
6.1.5
Saya semakin prihatin untuk mengamalkan dan mengembangkan ilmu yang
dipelajari. Kini saya sentiasa mengikuti perkembangan teknologi terbaru dalam
pengajaran ilmu yang berkaitan. Sebagai seorang guru Muslim saya mula melalui
landasan atau dimensi spirituality Islam dalam pelbagai lapangan ilmu
pengetahuan. Saya berharap akan celik keperluan bagi memanfaatkan ilmu untuk
tujuan kemanusiaan, kesejahteraan dan keamanan umat manusia sejagat.
6.2.
ROHANI.
6.2.1
Elemen rohani yang mula saya
rasai adalah menjaga semulianya hubungan dengan Allah s.w.t. Saya mula melatih
diri agar berjiwaan yang kental melalui kehidupan beramanah atas landasan tuntutan
agama semata-mata. Saya juga bercita-cita memiliki prinsip kendiri yang mantap.
6.2.2
Saya berdoa dan berusaha untuk
sentiasa berkelakuan baik (penyayang dan penyabar) pada semua makhluk ciptaan
Allah swt. Saya cuba agar tidak berat sebelah dan sentisa berdisiplin. Sikap
amanah dan menunaikan janji akan membina karektor yang dihormati. Jika situasi
memerlukan saya akan mengkaji beberapa bentuk prosedur lebih awal agar berupaya
membuat penghukuman yang betul. Nilai simpati terhadap kelemahan murid tidak
akan saya lalaikan. Saya mula berazam mempunyai kemahuan yang kuat terhadap
melakukan perkara baik sebagai perjuangan hidup seorang muslim.
6.2.3 Etika guru muslim terhadap Allah mula menjadi kajian untuk saya bentuk diri saya. Saya berusaha untuk memantapkan keyakinan/keimanan kepada Allah di samping mengukuhkan hubungannya yang berterusan denganNya. Sifat istiqamah, iltizam semangat berbakti dan beramal soleh saya usahakan agar menjadi amalan harian. Saya dapat rasakan perlunya menghayati rasa khusyuk, takut dan harap kepada Allah. Keprihatin mula membara untuk sentiasa mengagungkan syiar agama Islam dan berusaha ke arah mendaulatkan syariat Islam. Saya redha melaksanakan kewajiban agama, menghindari laranganNya dan menyempurnakan segala hak dan tanggungjawab yang berkaitan dengannya. Juga tidak lupa akan rasa bersyukur kepada Allah di samping selalu berdoa kepadaNya dengan membaca kalam Allah dan merendahkan diri ke hadratNya.
6.2.3 Etika guru muslim terhadap Allah mula menjadi kajian untuk saya bentuk diri saya. Saya berusaha untuk memantapkan keyakinan/keimanan kepada Allah di samping mengukuhkan hubungannya yang berterusan denganNya. Sifat istiqamah, iltizam semangat berbakti dan beramal soleh saya usahakan agar menjadi amalan harian. Saya dapat rasakan perlunya menghayati rasa khusyuk, takut dan harap kepada Allah. Keprihatin mula membara untuk sentiasa mengagungkan syiar agama Islam dan berusaha ke arah mendaulatkan syariat Islam. Saya redha melaksanakan kewajiban agama, menghindari laranganNya dan menyempurnakan segala hak dan tanggungjawab yang berkaitan dengannya. Juga tidak lupa akan rasa bersyukur kepada Allah di samping selalu berdoa kepadaNya dengan membaca kalam Allah dan merendahkan diri ke hadratNya.
6.3.
FIZIKAL
6.3.1
Antara sifat fizikal yang mula membentuk karektor diri dan perlu untuk saya
tampilkan adalah mempamerkan tingkah laku seorang muslim sejati, penampilan
kendiri yang sederhana serta mengamalkan pengurusan kendiri yang tulus dan
tidak memudaratkan.
6.3.2 Semasa
saya bertugas saya akan mengelakkan dari berlakunya suara yang tidak baik(serak-serak basah) atau yang tidak
bersesuaian. Saya mencari langkah tertentu agar boleh mengendalikan pengurusan
diri secara berkala. Saya semakin mementingkan kebersihan, kesihatan dan
sentiasa memastikan pengudaraan bilik darjah yang baik. Semangat riadah atau
kesukanan yang kini mula pudar akan saya wujudkan ruang masa agar dapat
diluangkan dengan keluarga tersayang.
6.3.3 Sayajuga mula prihatin terhadap kebersihan diri, pakaian, perawakan dan tempat tinggal untuk diri dan untuk ahli keluarga. Saya mengambil peluang untuk beri keutamaan menjaga adap-adap yang lebih semasa melakukan ibadah solat dan semasa musafir ke rumah Allah swt.
6.3.3 Sayajuga mula prihatin terhadap kebersihan diri, pakaian, perawakan dan tempat tinggal untuk diri dan untuk ahli keluarga. Saya mengambil peluang untuk beri keutamaan menjaga adap-adap yang lebih semasa melakukan ibadah solat dan semasa musafir ke rumah Allah swt.
6.4 SOSIAL
6.4.1
Sikap sosial adalah merupakan faktor yang paling terlihat secara terus dalam
urusan kehidupan harian saya. Antaranya perkembangan karektor yang terlibat
adalah keinginan berinteraksi dan berkomunikasi secara bertatasusila, saya mula
mengamalkan sikap berlapang dada terhadap elemen berkaitan penerimaan terhadap
orang lain. Kini saya mengutamakan situasi menang-menag dalam persediaan untuk
memberi dan menerima pendapat.
6.4.2 Antara
karektor yang saya impikan terbina dalam diri adalah adanya kesantunan unsur humor dalam tutur
kata. Budaya suka menolong pelajar di luar kelas serta fahami masalah pelajar
akan saya ikhtiarkan. Saya sentiasa berhati-hati dan memohon pertunjuk Allah
agar boleh membezakan antara intan dan kaca dalam memberikan kerjasama dan
penglibatan diri. Saya akan mengelakkan diri dari bersubahat atau terperdaya.
6.4.3 Diri
mula mempunyai azam yang kuat agar
mempunyai bakat kepimpinan yang murni dan mulia. Saya akan mengelakkan amalan
suka menghina murid atas kesalahan mereka tetapi lebih kepada membina
penambahbaikan dalam diri mereka. Saya sentiasa berfikir sejenak agar pandai
memilih kata-kata yang hikmah dan sejuk dada mendengarnya. Saya berusaha untuk
memberi ruang para pelajar menelaah dan mengulangkaji setelah
mengambil kira suasana mereka di rumah.
7.0
Rumusan.
7.1 Pembentukan sahsiah yang unggul akan
membentuk generasi guru berkualiti bagi menghasilkan pendidikan bertaraf dunia.
Pembentukan sahsiah penting kerana guru adalah agen yang bertindak secara
langsuang sebagai penyebar ilmu yang mampu berfikir secara kreatif dan
kritis serta memperkembangkan potensi pelajar dalam semua aspek JERIS (Jasmani,
Emosi, Rohani, Intelek dan Sosial).
7.2 Guru juga bertindak sebagai pembentukan
nilai / role model yang harus
membentuk murid-murid untuk memiliki akhlak yang mulia dan mempunyai
nilai-nilai murni yang tinggi bagi
menghayati ilmu dengan bermakna dan membawa penyuburan serta semangat
kepada jiwa manusia.
7.3 Guru merupakan tenaga ikhtisas yang
mempunyai kemahiran profesional serta kecerdasan emosi yang tinggi
memainkan peranan besar dalam menghasilkan generasi yang berpendidikan,
berkemahiran, berbudaya ilmu dan berakhlak serta berkemahiran berfikir dan
pemikiran konstruktif.
7.4 Guru perlu bersifat profesional dan
peka dengan segala perkembangan pendidikaan juga sentiasa mengikuti
perkembangan terhadap kajian-kajian lampau dan terkini bagi mengemaskinikan
pengetahuan dan kemahiran p&p guru.
7.5 Pembentukan sahsiah akan menjadikan
guru lebih cnderung sebagai pengajar
efektif yang sentiasa mengenalpasti ciri-ciri pengajaran efektif sebagai
egen segi perancangan, pelaksanaan, dan
penilaian pengajaran yang optimun.
8.0 Rujukan.
Dr. MustapaZahri, Kunci Memahami Ilmu
Tasawwuf, Surabaya: PT Bina
Ilmu, 1979, hlmn 19, 20, 26, 67, 68, 71.
Dr. Zulkifli Mohammad al-Bakri, Sistem
Kekeluargaan Dalam Islam, Kuala Lumpur
: Darul Syakir Enterprise, 2010, hlmn 460, 461, 462, 472.
Abdullah Nasih Ulwan, Pendidikan
Anak-anak Dalam Islam, Singapura: Pustaka Nasional Pte Ltd, 1998, hlmn 139,
181, 205, 337, 377.
Talib Samat, Motivasi dan Jihad Umat
Islam Alaf Baru, Kuala Lumpur:
Thinker’s Library Sdn Bhd, 1998, hlmn 443, 459.
$Prof. Dr Yusuf Al-Qardhawi, Ciri-ciri Unggul Masyarakat Islam yang
Kita Idamkan, Kuala Lumpur: Penerbit Seribu Dinar, 2000, hlmn 165, 166,
246, 212, 213, 214, 215, 216, 220, 222,
225.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan