ii) Menganalisis empat kesalahan pengunaan tatabahasa oleh murid
di dalam bilik darjah.
1.0
Pengenalan kesalahan tatabahasa. Secara umumnya konsep kesalahan bahasa dapat
ditakrifkan sebagai penggunaan bahasa yang melanggar peraturan bahasa sama ada
ejaan, perkataan, susunan frasa atau ayat. Antara kesalahan pengunaan
tatabahasa dalam bilik darjah adalah kesalahan morfologi, kesalahan tanda
bacaan, kesalahan sintaksis dan kesalahan ejaan.
2.0 Kesalahan
morfologi.
2.1 Kata sendi nama
2.1.1 Murid kerap tidak
dapat membezakan antara kata sendi nama di…dengan imbuhan di …
l salah – disekolah, dipasar, diJohor,
disini, disamping, diutara, di beri, di ambil, di hantar, di dapati, di
anjurkan, urus niaga di gantung
l betul – di sekolah, di pasar, di Johor,
di sini, di samping, di utara, diberi, diambil, dihantar, didapati, dianjurkan
2.1.2 Tidak dapat membezakan
antara kata sendi nama ke dengan imbuhan ke
l salah – keMelaka, kepadang, kesana,
kehadrat, keselatan
l betul – ke Melaka, ke padang,
ke sana, kehendak, ketua, ke kasih
2.1.3 Tidak dapat
membezakan penggunaan dari dan daripada
Murid kerap keliru dan melakukan kesalahan pengunaan kata sendi
"dari". Sewajarnya pengunaan tatabahasa yang betul yang melibatkan
arah, tempat dan masa
l A –arah (dari belakang, dari timur, dari
depan)
l T – tempat (dari Saratok, dari Kajang,
dari sekolah, dari kantin)
l M –masa (dari semalam lagi, dari pagi
tadi, dari pukul enam petang)
Sementara pengunaan kata sendi "daripada" sewajarnya
wujud seperti berikut:
l K– keanggotaan (daripada Persatuan
Bahasa Melayu)
l A – asal
(asal kejadian sesuatu benda: daripada getah, daripada kayu jati)
l B– banding / beza (perbezaan dan perbandingan sesuatu: lebih
daik daripada, berbeza daripada)
l O – orang / organisasi (daripada Ahmad,
daripada Kementerian Pertahanan, daripada PPUSM)
l S – sumber ( sumber sesuatu: daripada
guru besar, daripada markah ujian, daripada petikan)
2.1.4 Mengulang kata atau
menggunakan kata ganda selepas kata bilangan jamak (banyak). Antara kesalahan
yang berlaku di dalam kelas adalah
l salah – semua guru-guru, segala
alat-alat, kebanyakan ahli-ahli
l betul – semua guru, segala alat,
kebanyakan ahli
2.1.5 Menganggap penggunaan
kata sendi "pada" dan "kepada" boleh bertukar ganti
2.1.5.1 Kata sendi
"pada"
l Kata sendi "pada" berperanan
sebagai kata sendi di bagi manusia, haiwan, perkara dan benda. Contohnya:
Buku itu ada pada Encik Bean.
Adik menampal poster itu pada dinding.
l Kata sendi "pada"jua
menunujukkan maksud sandaran. Contohnya:
Pada pandangan saya, guru itu baik.
Adik tidak jatuh kerana sempat berpaut pada dahan pokok itu.
l Kata sendi "pada" bagi masa
pula adalah seperti
Pada waktu malam,
Pada era globalisasi
2.1.5.2 Kata sendi "kepada" juga meimbulkan kekeliruan
dalam sesi pembelajaran dalam bilik darjah. Antaranya adalah
l menunjukkan sasaran bagi manusia.
(Surat ini ditujukan
kepada Encil Ahmad)
(Ali sentiasa menunjukkan
contoh yang baik kepada adik-adiknya)
l menunjukkan perubahan
(Hujan lebat yang berterusan telah menyebabkan paras air Sungai
Muar meningkat kepada paras bahaya)
l menunjukkan pecahan
(Peserta perkhemahan itu dibahagikan kepada beberapa kumpulan)
2.2 Kata bilangan
Kesalahan timbul apabila pengguna tidak menggandakan kata bilangan
himpunanan. Contohnya:
salah – beratus murid, beribu rakyat, berguni baja
betul – beratus-ratus murid, beribu-ribu rakyat, berguni-guni baja
2.3 Kata pemeri
Kesalahan wujud dalam penggunaan kata darjah penghabisan. Contohnya
salah – paling tinggi sekali, terlalu mahal sekali
betul – paling tinggi, tinggi sekali, terlalu mahal, mahal sekali
2.4 Frasa kerja
(frasa kerja transitif atau frasa kerja tak transitif)
Kesalahan wujud dalam penggunaan imbuhan –kaN
di tempat kata bantu "akan". Contohnya
salah – sayangkan, rindukan, bencikan, cintakan
betul – sayang akan, rindu akan, benci akan, cinta akan
2.5 Menjarakkan
imbuhan pinjaman
Berapa situasi kesalahan tatabahasa menjarakkan imbuhan pinjaman
kerap berlaku di kalangan murid seperti
salah– juru taip , ko kurikulum, pasca moden, anti dadah, anti
kerajaan, pro pembangkang
betul – jurutaip, kokurikulum, pascamoden, antidadah, antikerajaan,
propembangkang
betul– sosioekonomi, ekabahasa, prasekolah, dwitahunan, mahasiswa
2.6 Frasa yang lewah.
Berikut adalah antara frasa bahasa Melayu yang sering kali
diungkapkan secara salah.
Salah
|
Benar
|
Selain daripada itu
|
selain itu
|
Antara prasarana kemudahan yang disediakan termasuklah
|
Antara prasarana yang disediakan termasuklah
|
Demi untuk negara tercinta
|
Demi negara tercinta
|
Semua pengguna perlu membaca terma dan syarat
|
Pengguna perlu membaca terma dan syarat
|
Semua guru-guru diminta
|
Semua guru diminta
|
Ada murid-murid yang
|
Ada murid yang
|
2.7 Menggandakan kata
selepas saling
Kesalahan ini juga berbentuk lewah yang kerap berlaku di dalam
bilik darjah. Contohnya:
salah – saling hormat-menghormati, saling bermaaf-maafan
betul – saling menghormati, hormat-menghormati, saling bermaafan
3.0. Kesalahan tanda baca:
3.1 Tanda sempang (-)
Kesalahan tanda sempang berlaku seperti awalan se – diikuti oleh Kata nama Khas ( huruf awalnya huruf besar), untuk menulis kata ulang ( kata ganda ) dan untuk memperjelaskan ungkapan
3.1 Tanda sempang (-)
Kesalahan tanda sempang berlaku seperti awalan se – diikuti oleh Kata nama Khas ( huruf awalnya huruf besar), untuk menulis kata ulang ( kata ganda ) dan untuk memperjelaskan ungkapan
3.2 Noktah bertindih.
Murid kerap meletakkan nokhtah bertindih pada nilai wang dan sen
serta dalam pengunaan waktu.Contohnya:
RM 23:50 (salah) RM 23.50 (betul)
Pukul 5.24 petang (salah)
Pukul 5:24 petang (betul)
3.3 Tanda tanya dan
tanda seru ( ?, ! )
Murid selalu tidak meletakkan tanda tanya pada akhir perkataan pada
ayat tanya. Begitu juga keadaannya dengan ayat seruan. Murid juga melakukan
kesalahan dengan meletakkan tanda seru selepas kata seruan. Contohnya:
Wah! Cantiknya baju kamu. (salah)
4.0. Kesalahan
sintaksis:
4.1 Ayat tergantung (ayat tiada subjek/ predikat)
4.1 Ayat tergantung (ayat tiada subjek/ predikat)
4.2 Ayat pasif (ganti
nama diri pertama/ kedua atau ganti nama diri ke-3)
Kesalah tatabahasa wujud dalam pembentukan ayat pasif. Contohnya
Kesalah tatabahasa wujud dalam pembentukan ayat pasif. Contohnya
Surat itu telah
dihantar oleh kami. (salah)
Surat itu telah kami
hantar. (betul)
Laporan itu perlu disiapkan oleh anda. (salah)
Laporan itu perlu anda siapkan. (betul)
Majalah itu telah mereka edarkan. (salah)
Majalah itu telah diedarkan oleh mereka. (betul)
4.3 Struktur ayat
tidak tepat
Kesalahan tatabahasa yang dilakukan murid juga melibatkan kesalahan
penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Contohnya :
Selepas merebus bawang, tukang masak itu masukkan ayam dan santan
ke dalam kuali. (Salah)
Selepas menumis bawang, tukang masak itu memasukkan ayam dan santan ke dalam kuali. (Betul)
Selepas menumis bawang, tukang masak itu memasukkan ayam dan santan ke dalam kuali. (Betul)
4.4 Ayat yang kabur/
menyimpang makna
Perkara ini kerap kedengaran ketika murid meminta izin untuk pergi
ke tandas. Contoh kesalahan yang dilakukan adalah "cikgu, tandas
sekejap"
5.0. Kesalahan
ejaan
5.1 Ejaan kata asli bahasa Melayu
5.1 Ejaan kata asli bahasa Melayu
Terdapat kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan
wujud untuk situasi ini. Contohnya:
Pantauan dilakukan dari semasa ke semasa untuk memastikan kaki tangan
syarikat itu menjalankan tugas dengan penuh dedikasi. (salah)
Pemantauan dilakukan dari masa ke semasa untuk memastikan kaki
tangan syarikat itu menjalankan tugas dengan penuh dedikasi. (betul)
5.2 Ejaan kata pinjaman sama ada daripada bahasa Inggeris atau bahasa-bahasa serumpun.
Sebagai contoh:
Disember (betul), December(salah)
5.3 Ejaan kata majmuk
Kesalahan ini termasuk pengejaan kata majmuk yang telah mantap
penggunaannya. Contohnya:
Salah: Pasaraya, pasaria, alatulis, lebuhraya, bandararaya
Betul: Pasar raya, pasar ria, alat tulis, lebuh raya, bandar raya
Salah: Pasaraya, pasaria, alatulis, lebuhraya, bandararaya
Betul: Pasar raya, pasar ria, alat tulis, lebuh raya, bandar raya
6.0 Penutup.
Nik Safiah Karim (1980) menyatakan kesalahan bahasa sebagai
penggunaan bahasa yang melanggar peraturan bahasa yang telah dipersetujui sama
ada di peringkat sebutan, pilihan kata, susunan frasa atau ayat. Maka, seorang
guru wajar memperkasakan diri dengan kemahiran bahasa bagi menjayakan
pengajaran dan pembelajaran setiap hari. Kesalahan tatabahasa harus dikesan dan
dibetulkan secara murni.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan