BIL
|
KANDUNGAN
|
MUKA SURAT
|
1.0 1.1
2.0
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
2.6
2.7
2.8
2.9
3.0
3.1
3.2
3.3
3.4
4.0
5.0
6.0
6.1
7.0
|
Pengenalan
Hasrat FPK.
Falsafah Pendidikan kebangsaan
( FPK ) dan penterjemahan dalam
proses
pengajaran dan
pembelajaran.
l Bentuk pendidikan di Malaysia
l Sejarah pendidikan sebelum penjajahan
asing.
l Pendidikan semasa penjajahan Inggeris.
l Sejarah pendidikan selepas
kemerdekaan.
l Proses pengajaran dan pembelajaran
yang disarankan dalam FPK
l Matlamat pendidikan yang dihasratkan
dalam FPK
l Matlamat kepada individu ( intrinksik )
l Matlamat kepada sumbangan oleh
individu kepada keluarga, masyarakat, dan negara.
l Penterjemahan FPK menerusi Pengajaran
dan Pembelajaran.
Penterjemahan Pengetahuan,Kemahiran, nilai-nilai murni, dan
Elemen Merentas Kurikulum ( EMK ) menerusi tema / tajuk yang terdapat di dalam mata pelajaran
BAHASA MALAYSIA Tahun 2.
l Pengetahuan
l Kemahiran
l Nilai – nilai murni
l Elemen Merentas Kurikulum (EMK )
Peta minda hubungkait antara
komponen Pengetahuan,kemahiran,Nilai-nilai Murni dan EMK dalam
penterjemahan FPK.
Aplikasi komponen pengetahuan kemahiran,Nilai-nilai Murni dan EMK
dalam Pengajaran dan Pembelajaran dan
jangkaan terhadap modal insan.
Proses menterjemahkan komponen pengetahuan kemahiran, nilai dan
EMK dalam proses Pengajaran dan Pembelajaran
l Contoh rancangan pengajaran harian.
Rujukan.
|
|
1.0 PENGENALAN
1.0.1 Hasil daro pembacaan, dapat
dihuraikan bahawa falsafah (philosophy) berasal dari dua perkataan Yunani iaitu
Philo dan Sophia. Philo bermakna mencintai dan Sophia bermakna kebijaksanaan
atau hikmah.Oleh itu, falsafah bermaksud
pemikiran, pandangan yang benar, rasional dan bernas
1.0.2 Selain itu juga berbagai
maksud dan definisi falsafah diberikan oleh tokoh-tokoh falsafah. Menurut
Pluto, falsafah ialah usaha mengetahui segala yang berhubung dengan manusia
dan kehidupannya untuk mencapai hakikat kebenaran. Al-Farabi pula
mendefinisikan falsafah sebagai ilmu tentang alam yang maujud dan bertujuan
menyelidiki hakikat yang sebenarnya.
1.0.3 Falsafah telah dihasilkan dengan tujuan untuk
mencari dan membuktikan kebenaran dan memberi arah tuju atau pedoman untuk
perkara-perkara yang penting dalam kehidupan dalam menterjemahkan Falsafah
Pendidikan kebangsaan dalam proses Pengajaran dan Pembelajaran.
1.0.4 Pendidikan pula berasal
daripada perkataan educare yang bermasud “memelihara atau mengasuh”.
Dalam buku Falsafah dan Pendidikan di Malaysia
yang dikarang oleh Choong Lean Keow (2009:81). Beliau memetik makna
pendidikan daripada kamus pendidikan yang membawa maksud pendidikan ialah satu
proses yang meneluruh yang bertujuan untuk memperkembangkan kebolehan dan
tingkahlaku manusia. Ia juga satu proses yang memberi peluang kepada
seseorang individu untuk memperoleh kemahiran sosial serta memperkembangkan
peribadi. pendidikan dilaksanankan.
1.0.5 “Falsafah Pendidikan” ialah
gabungan diantara perkataan “falsafah” dan “pendidikan”, jadi Falsafah
Pendidikan ialah haluan pendidikan bagi menjayakan progran pengajaran dan
pembelajaran supaya impaknya adah sesuai dan selari dengan mencapai setiap
hasrat dan harapan negara. Bagi Mok Soong Sang (2009:126) falsafah
pendidikan boleh diertikan sebagai pedoman, hala tuju, dan pandangan yang
dihubungkaitkan dengan pendidikan.
1.0.6 Falsafah Pendidikan
Kebangsaan (FPK) telah digunakan di Malaysia
bertujuan menjadi panduan bagi semua aktiviti pendidikan. Melalui FPK,
sistem pendidikan negara sebenarnya menganjakkan diri ke kedudukan ke hadapan
dengan mengungkapkan dengan jelas prinsip dan nilai asas yang menjadi dasar dan
membentuk sistem pendidikan Malaysia
bermula daripada peringkat rendah kepada peringkat tertinggi. Esei ini akan
membincangkan mengenai perkaitan di antara setiap elemen dalam menterjemahkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
ke dalam Pengajaran dan Pembelajaran.
1.0.7 FPK yang digunakan adalah
bersifat eklektisisme iaitu gabungan antara falsafah tradisional dan falsafah
progresif. FPK juga merangkumi falsafah aliran epistemologi, metafizik dan
aksiologi yang juga secara langsung meliputi falsafah dealisme, realisme,
perenilaisme, progresifivisme dan eksistensialisme.
1.0.8 FPK digubal daripada usaha
berfikir yang rasional dan kritis, berlandaskan daripada ideologi negara
sebagaimana yang telah dimanifestasikan dalam
Laporan dan Dasar Pendidikan, termasuklah Rukun Negara..
1.0.9 FPK menjelaskan tujuan dan
matlamat pendidikan untuk individu serta negara. Secara keseluruhannya.
FPK dan FPG ini pula digubal berdasarkan
kepada beberapa pertimbangan yang terdapat dalam kenyataan di bawah;
l Penyata
Razak 1965 dan Laporan Rahman Talib 1960
l Akta
Pelajaran 1961
l Laporan
Jawatankuasa Mengkaji Semula Perlaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan 1979
l Rukun
Negara
l Prinsip-Prinsip
Pendidikan
l Matlamat
Pendidikan.
1.0.10 Kurukulum yang dirancang di
Malaysia iaitu Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah dam Kurikulum Bersepadu
Sekolah Menengah dilaksanakan selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
(FPK) supaya tenaga kerja yang lahir pada masa datang memenuhi kehendak negara
dan selaras dengan sifat-sifat Malaysia yang bukan sahaja mempunyai pembagai
kaum malahan mempunyai cabaran ekonomi, sosial dan rohani yang melampau dalam
mengapai cita-cita untuk menjadi negara maju pada tahun 2020.
1.1 Hasrat FPK:
1.1.1 “Pendidikan di Malaysia
adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu
secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan
harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi
melahirkan rakyat Malaysia
yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berketrampilan dan
berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta member sumbangan terhadap
keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.”
1.1.2 Pendidikan merupakan proses
asas dan utama untuk pembinaan insan yang baik, seimbang dan bersepadu yang
secara langsung merupakan saluran utama dan penting dalam menjayakan
hasrat serta cita-cita negara. Untuk
menjayakan matlamat FPK, tanggungjawab besar digalas oleh guru.
1.1.3 FPG digubal bertujuan menyokong sistem pendidikan
negara. Untuk menyesuaikan diri kepada perubahan ini, seseorang perlu melengkap
diri dengan pengetahuan dan kemahiran yang terkini dari semasa ke semasa. Ini
kerana proses pendidikan berlangsung berterusan dalam diri seseorang kerana
manusia perlu menyesuaikan diri mereka dengan pelbagai perubahan dan cabaran.
Justeru itu, pendidikan sepanjang hayat adalah selaras dengan hasrat FPK.
2.0 Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK ) dan penterjemahan dalam
proses Pengajaran dan pembelajaran.
Saya yakin bahawa Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) menjadi teras
kepada sisitem pendidikan kebangsaan. FPK ialah gambaran cita-cita serta hala
tuju kepada semua usaha dan perjuangan. Program dan aktiviti pendidikan ialah
terbitan daripada prinsip dan nilai yang terdapat dalam FPK. FPK yang ideal
diikuti dengan kurikulum yang mantap dan pelaksanaan pengajaran dan
pembelajaran yang berkesan adalah rumusan ke arah kecemerlangan pendidikan.
2.1. Bentuk pendidikan di Malaysia.
2.1.1 Saya dapati bahawa, Akta
pendidikan 1996 merupakan satu kesinambungan dengan Akta Pendidikan 1961,
sebagai sebuah Akta untuk melihatkan negara yang memunyai masyarakat majmuk
hidup bersatu padu di bawah satu bumbung demokrasi melalui perlembagaan yang
telah dibuat sebegitu rupa. Dalam suasana masyarakat majmuk yang mempunyai
"ethno-centristic" yang masyarakatnya mempunyai pelbagai agama,
budaya dan fahaman "Cultural pluralism" tentunya perkara yang berkaitan
dengan perpaduan nasional perlu diambil perhatian dari semasa ke semasa. Bagi
mewujudkan proses pemasyarakatan ini, Pendidikan adalah merupakan satu kaedah
terpenting. Mendaulatkan satu bahasa sebagai bahasa kebangsaan untuk semua kaum
adalah termasuk dalam ciri ini
2.1.2 Sebagai sebuah negara yang
mempunyai pelbagai bahasa dan kaum, adalah amat wajar bahasa Melayu telah
dipilih untuk menjadikan bahasa kebangsaan atau bahasa rasmi negara. Dalam soal
ini sepanjang tempoh negara kita merdeka sampai ke hari perkara ini amat
diambil perhatian. Melalui Akta Pendidikan 1996 dengan jelas telah menyentuh
tentang perkara ini.
2.1.3 Hasrat, perancangan dan
strategi reformasi pendidikan yang terjelma melalui Penyata Razak dan Rahman
Talib. . Walaupun tidak sepenuhnya. Dengan cara menjadikan bahasa Melayu
sebagai bahasa perantaraan di sekolah-sekolah dengan jelas kepada kita hasrat
kerajaan untuk menyetukan kaum dengan menggunakan bahasa Melayu dan satu bentuk
kurikulum yang sama.
2.1.4 Akta Pendidikan 1961
telah lahirnya Universiti Kebangsaan Malaysia(1971)
yang menjadi bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Hal ini telah menampakkan
bahasa Melayu bukan sahaja untuk dijadikan bahasa untuk pembinaan pemuafakatan
tetapi juga sebagai bahasa ilmu. Menjelang tahun 1983, semua kursus di
institusi pengajian tinggi (sastera, Sains, Kejuruteraan, Perubatan ,
Undang-undang dan sebagainya) dikehendaki diajar dalam bahasa Melayu kecuali
beberapa kursus yang dilonggarkan penggunaan bahasa pengantar itu. Hal ini
kerana semua pelajar yang memasuki universiti-universiti selepas itu adalah
daripada aliran Melayu. Ini semua adalah wujud hasil dari kesinambungan dari
Akta Pendidikan 1961 dan berdasarkan Laporan Tun Hussein Onn (1971) .
2.1.5 Berikut adalah kronologi
bahasa Melayu sebagai bahasa di sekolah-sekolah:
a Merupakan mata pelajaran wajib
di sekolah rendah dan menengah.
b. Semua sekolah Inggeris ditukar
menjadi sekolah Rendah Kebangsaan
c. Bahasa pengantar tingkat 1
d. Bahasa pengantar tingkatan VI
aliran sastera
e. Bahasa pengantar jurusan
sastera tahun satu di universiti
f.. Bahasa pengantar tingkatan VI
aliran sains
g. Bahasa pengantar semua
peringkat persekolahan
h. Bahasa pengantar semua kursus
di universiti
2.1.6 Perkembangan pendidikan hendaklah sejajar dengan perkembangan
negara. Lantaran itu masyarakat kian maju sesuai dengan penggunaan sains dan
teknologi. Pelajaran dan kurikulum pendidikan haruslah berkembang selari untuk
memenuhi guna tenaga dan dan melahirkan masyarakt yang berilmu pengetahuan.
Beberapa buah sekolah yang bercorak teknik dan vokasional ditubuhkan.
2.2 Sejarah Pendidikan
Sebelum Penjajahan Asing
2.2.1. Hasil dari pembacaan, saya dapati bahwa sistem pendidikan adalah
berasaskan sistem pondok yang diadakan di madrasah dan di
sekolah-sekolah agama. Sekolah agama atau madrasah pesat dalam tahun 7920-an
hingga 1940-an. Contohnya, di Pondok Langgar, Pokok Sena di Kedah. Sekolah
agama atau madrasah lebih sistematik daripada sekolah pondok, iaitu dari segi
kurikulum (berstruktur), waktu belajar (tetap) dan peralatan (kerusi meja).
Ditubuhkan dengan tujuan melahirkan pelajar yang bennoral tinggi. Walau
bagaimanapun, terdapat kelemahan pada sekolah agama atau madrasah.
Sekolah-sekolah ini tidak dapat melahirkan masyarakat Islam yang moden kerana
tiada penekanan kepada Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris.
2.2.2 Sekolah vernakular
merujuk kepada sekolah yang menggunakan bahasa ibunda dalam pelaksanaan
penyelidikan dan pembangunan (P&P) di sekolah. Terdapat tiga jenis sekolah
vernakular, iaitu Melayu, Cina dan Tamil. Sekolah vernakular Melayu yang
pertama sekali ditubuhkan ialah pada tahun 1855, iaitu di Bayan Lepas, Pulau
Pinang. Sekolah Melayu Gelugor, Pulau Pinang menggunakan bahasa Melayu sebagai
bahasa pengantar. 1872, A.M. Skinner
memperkenalkan persekolahan dua sesi. Pagi meliputi Bahasa Melayu, Matematik,
Ilmu Alam dan mata pelajaran vokasional. Petang merangkumi Bahasa Arab dan
al-Qur'an
2.2.3 Kekurangan guru merupakan
faktor tiada sekolah menengah Melayu pada waktu itu. Ini telah mendorong
sehingga tertubuhnya dua buah maktab perguruan, iaitu
i. MPSI Tanjung Malim pada tahun 1922 dan
ii. MPPM di Melaka pada tahun 1935.
2.2.4 Sekolah vernakular Cina
ditubuhkan pada tahun 1815 oleh kumpulan pendakwah baru Persatuan Pendakwah
London. Terdapat juga sekolah Cina yang dibuka oleh orang perseorangan. Sekolah
Cina menggunakan bahasa Cina/Mandarin (Kuv Yu) sebagai bahasa pengantar,
manakala guru-guru dan buku teks diimpot dari Negara China.
2.2.5 Sekolah vernakular
'I'amil menggunakan bahasa Tamil sebagai bahasa pengantar. Guru, kurikulum
dart buku teks diimpot dart India.
Contohnya, SJK (T) Manikavasagam, Tanjung Malim, Perak.
2.2.6 Pada tahun 1925, Kod Buruh
berkuat kuasa, di mana semua estet vang mempunyai 10 orang kanak-kanak dalam
umur persekolahan diwajib menyediakan sekolah yang bertujuan rnembasmi buta
huruf.
2.2.7 Sekolah Inggeris
hanya terdapat di kawasan bandar dart menggunakan bahasa Inggeris sebagai
bahasa pengantar. Pendidikan bahasa Inggeris mula diperkenalkan di kalangan
anak bangsawan Melayu pada tahun 1905. Penang
Free School
(1816 ) merupakan sekolah Inggeris pertama yang ditubuhkan. Guru-guru yang
mengajar di sekolah Inggeris ini terdiri daripada paderi yang mendapat pendidikan
di Eropah.
2.3 Pendidikan Semasa
Penjajahan Inggeris
2.3.1 Saya kupaskan secara umum galuran pendidikan zaman penjajahan. Ciri-cirinya
a. Setiap jenis sekolah khusus mengikut kaum.
b. Kurikuium sekolah berbeza.
c. Lokasi sekolah bagi setiap kaum terpisah.
d. Bahasa pengantar berlainan,
2.3.2 Pada tahun 1855, sekolah
Melayu dibuka di Bayan Lepas, Pulau Pinang dan diikuti dengan dua buah sekolah
Melayu di Singapura, iaitu di Telok Belanga dan Kampung Gelam.
Pada zaman pernerintahan British di Tanah Melayu, sekolah Inggeris mula
diperkenalkan. Contohnya, King Edward
VII, Taiping di Perak dan Clifford School, Kuala Lipis, Pahang.
2.3.3 Sekolah pondok masih
diteruskan di kalangan penduduk Melayu. Sekolah vokasional Melayu juga telah
diadakan untuk melatih kumpulan buruh.
2.3.4 Senario di sekolah-sekolah
Cina pula agak berbeza kerana sekolah-sekolah
ini dibiayai oleh masyarakat Cina yang terdiri daripada golongan peniaga. Sekolah-sekolah Cina ini berkembang pesat dan diteruskan ke peringkat sekolah menengah.
ini dibiayai oleh masyarakat Cina yang terdiri daripada golongan peniaga. Sekolah-sekolah Cina ini berkembang pesat dan diteruskan ke peringkat sekolah menengah.
2.3.5 Sekolah-sekolah tamil mula
berkembang selaras dengan perkembangan dalam sektor perladangan kopi, getah dan
kelapa sejak tahun 1870-an. Sekolah Tamil telah diadakan untuk majikan estet
dan hanya di peringkat sekolah rendah sahaja. Kanun Buruh diterima pakai di
Negeri-negeri Melayu Bersekutu mulai tahun 1923 membuat peruntukkan agar
sekolah-sekolah Tamil diberi kemudahan mengajar kepada anak-anak pekerja buruh.
2.3.6 Jawatankuasa Wooley pada
tahun 1870-an telah membuat penelitian dan mencadangkan agar alternatit lain
diperoleh clan hasil daripada laporan ini, maka sistem "bekerja sambil
belajar" telah diperkenalkan.
2.3.7 Dalarn aspek latihan,
guru-guru pada awalnya dihantar ke Kolej Raffles dan ke luar negara untuk
tujuan latihan. Maktab Perguruan Sultan Idris (1922 ) dan Maktab Latihan
Perguruan Perempuan Melayu di Melaka ditubuhkan (1935) untuk melatih guru-guru
dari Negeri-negeri Selat, Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan Negeri-negeri
Melayu Tidak Bersekutu.
2.3.8 Pendudukan Jepun telah banyak
menjejaskan perkembangan di dalam bidang pendidikan. Selepas Jepun meninggalkan
Tanah Melayu, sekolah dan kolej berfungsi kembali setelah proses membaiki
bangunan dan melengkapkan kemudahan serta peralatan sekolah siap selepas tahun
1946.
2.4 Sejarah Pendidikan Selepas Kemerdekaan
2.4.1. Saya berhasrat menghuraikan bahawa terdapat tiga jenis laporan
penting yang menjadi asas kepada sejarah pendidikan selepas kemerdekaan.
2.4.2 Laporan Barnes (1950). Disediakan pada tahun 1951 oleh L.J.
Barnes. Laporan ini disediakan dengan tujuan untuk menyiasat keduclukan clan
memperbaiki pendidikan orang Melayu. Terdapat beberapa cadangan di dalam
Laporan Barnes ini, iaitu:
a. Dua jenis sistem sekolah hendaklah ditubuhkan.
b. Satu jenis sekolah menggunakan bahasa Melavu sebagai bahasa pengantar.
c. Pelajaran bahasa Cina clan Tamil akan disediakan jika terdapat 15
orang murid atau lebih yang ingin mempelajari bahasa ibunda mereka.
d. Bahasa Melayu wajib diajar di sekolah Inggeris dan bahasa lnggeris
wajib diajar di sekolah Melayu.
2.4.3 Terdapat beberapa syor di dalam Laporan Barnes. Antaranya
ialah:
a. Sekolah dwibahasa diadakan dan bahasa pengantar yang digunakan ialah
bahasa Inggeris dan bahasa Melayu.
b. Sekolah-sekolah vernakular dalam bahasa Melayu, Cina dan Tamil
ditukarkan kepada sekolah kebangsaan. Di mana sekolah-sekolah ini akan
menggunakan bahasa kebangsaan, iaitu bahasa Melayu.
2.4.4 Laporan Fenn-Wu (1951). Diketuai
oleh Dr. Fenn (Setiausaha Kerja Bersekutu - Negara China)
dan Dr. Wu (Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu).
Mengkaji semula Laporan Barnes serta melayan kehendak masyarakat Cina
yang menganggap laporan tersebut bertujuan menghapuskan bahasa dan budaya orang
Cina. Terdapat beberapa cadangan yang dibuat, kemudiannya menjadi asas kepada
Ordinan Pelajaran (1952).
2.4.5 Terdapat beberapa syor di
dalam Laporan Fenn-Wu. Antaranya ialah:
a. Sekolah vernakular dibenarkan berfungsi dan menggunakan tiga bahasa,
iaitu Melayu, Cina dan Tamil, dan bahasa kebangsaan juga diadakan.
b. Sekolah-sekolah aliran jenis kebangsaan (Inggeris) dikekalkan.
c. Sekolah-sekolah vokasional teruss dikembangkan untuk menampung
keperluan tenaga pekerja mahir yang diperlukan untuk pembangunan negara.
2.4.6 Ordinan Pelajaran (1952)
menyatakan bahawa:
a. Sebuah jawatankuasa telah ditubuhkan oleh kerajaan British untuk
mengkaji Laporan Barnes dan Fenn-Wu.
b. Laporan jawatankuasa ini dikenali sebagai Ordinan Pelajaran (1952).
Corak sistem persekolahan kebangsaan, iaitu Sekolah vernakular Cina dan Tamil
tidak diterima sebagai sistem persekolahan kebangsaan.
c. Bahasa Cina dan Tamil diajar sebagai bahasa ketiga.
d. Ordinan Pelajaran (1952) ini tidak menjadi kenyataan disebabkan
masalah kewangan.
2.4.7 Dalam era pendidikan ini,
kurikulum yang digunakan berbeza antara kaum. Di mana sekolah menggunakan
bahasa pengantar masing-masing dan lokasi sekolah juga berbeza mengikut sektor
ekonomi yang diceburi oleh kaum masing-masing. Apa yang jelas pada ketika ini
adalah bahawa fikiran clan aspirasi yang berlainan di kalangan masyarakat pada
masa itu.
2.5 Proses pengajaran
dan pembelajaran yang disarankan dalam FPK
2.5.1 Melalui rujukan yang saya
lakukan, saya yakin di Malaysia,
dasar pendidikan mempunyai peranan yang amat penting dalam menentukan hala tuju
sistem pendidikan negara yang mana dasar ini dikenali sebagai ‘Dasar Pendidikan
Kebangsaan’.
2.5.2 Pendidikan di Malaysia
ialah suatu usaha berterusan ke arah memperkembang potensi individu secara
menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari
segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan
kepada Tuhan.
2.5.3 Bagi mencapai matlamat ini,
sudah pastilah tanggung jawab dipikul oleh mereka yang bergelar guru dalam
menerapkan segala aspek dalam kalangan pelajar bagi melahirkan modal insan yang
unggul dan dalam melaksanakan tanggungjawab ini, sudah pastilah penekanan dalam
aspek penyampaian ilmu melalui pengubalan kurikulum terpaksa dilakukan.
2.5.4 Perlaksanaan kurikulum baru
KBSR dan KBSM adalah susulan daripada perubahan yang dilakukan oleh Laporan
Jawatankuasa Kabinet Mengenai Perlaksanaan Dasar Pelajaran yang dikeluarkan
pada tahun 1979. Penggubalan semula Falsafah Pendidikan Negara yang dahulunya
hanya dikenali sebagai Falsafah Pendidikan, menyebabkan berlakunya keperluan untuk
mengkaji semula keseluruhan system dalam pendidikan kebangsaan. Kesinambungan
daripada perubahan ini, maka terhasilnya Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah
yang telah dilancarkan sepenuhnya pada tahun 1983. Kurikulum ini digubal bagi
memastikan setiap murid diberi peluang untuk mendapatkan kemahiran,
pengetahuan, nilai, sikap dan amalan kehidupan yang diperlukan.
2.5.5 Falsafah KBSR ialah memberi
pendidikan yang bercorak pendidikan asas dengan penegasan terhadap kemahiran 3M
iaitu membaca, menulis dan mengira. KBSR turut memberi penekanan terhadap
perkembangan individu secara menyeluruh dan seimbang dari aspek JERIS serta
pemupukan dan perkembangan bakat seseorang individu itu.
Antara objektif penting pembentukan KBSR yang perlu dicapai pula ialah:
a. Murid dapat menguasai dan menghargai Bahasa Melayu sebagai bahasa
kebangsaan dan sebagai alat perpaduan dengan baik dan memuaskan.
b. Murid dapat menguasai kemahiran asas bahasa iaitu kemahiran bertutur,
membaca dan menulis dalam bahasa pengantar sekolah rendah iaitu Bahasa Melayu.
c. Pembinaan sikap dan perlakuan yang baik berpandukan nilai – nilai
kemanusiaan dan kerohanian yang berlandaskan RUKUN NEGARA dapat dipupuk
dikalangan murid.
d. Murid dapat bergaul, menghargai hak dan kebolehan orang lain serta mempunyai
semangat kerjasama dan toleransi.
e. Murid dapat menambahkan ilmu pengetahuan, kefahaman, minat serta
kepekaan terhadap manusia dan alam sekitar.
2.5.6 KBSR dibahagikan kepada tiga bidang asas iaitu bidang komunikasi,
bidang kemanusiaan dengan persekitaran dan bidang perkembangan diri individu.
Bidang komunikasi pada asasnya terdiri daripada komponen Kemahiran Asas yang
mengandungi mata pelajaran Bahasa iaitu Bahasa Melayu, Cina, Tamil dan Inggeris
serta matapelajaran Matematik. Bidang Kemanusiaan dan Alam Sekitar pula
terbahagi kepada dua komponen iaitu Kerohanian, Nilai dan Sikap serta Komponen
Kemanusiaan dengan Alam. Mata pelajaran yang mewakili bidang ini ialah
matapelajaran Pendidikan Islam dan Pendidikan Moral. Bidang yang ketiga pula
iaitu bidang perkembangan diri individu terdiri daripada komponen Kesenian dan
Reakreasi yang mengandungi matapelajaran Muzik, Pendidikan Seni dan Pendidikan
Jasmani.
2.5.7 Pada peringkat ini, Bahasa
Melayu diajarkan sebagai mata pelajaran wajib, selaras dengan status Bahasa
Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara. Bahasa Melayu perlu
dikuasai pada peringkat awal bagi membolehkan murid-murid berkomunikasi dan
menimba ilmu pengetahuan.
2.5.8 Sukatan Pelajaran Bahasa
Melayu Sekolah Rendah telah memuatkan senarai kemahiran asas berbahasa dan
tatabahasa yang perlu dikuasai oleh murid dari Tahun 1 hingga Tahun 6.
Kemahiran-kemahiran berbahasa ini meliputi kemahiran lisan (mendengar dan
bertutur), membaca, dan menulis. Tatabahasa pula meliputi aspek morfologi dan
sintaksis bahasa Melayu. ( Abdullah Hasan,1996).
2.5.9 Huraian Sukatan
Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah ini pula, mengandungi perincian,
penjelasan serta huraian tentang Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu. Di dalam
Huraian Sukatan Pelajaran ini, dimuatkan senarai kecekapan berbahasa dalam
kemahiran mendengar dan bertutur, membaca, menulis, tatabahasa, penjodoh
bilangan, peribahasa, dan perbendaharaan kata yang sesuai bagi peringkat
persekolahan murid (Roselan Baki,2003).
2.5.10 Huraian Sukatan Pelajaran
Bahasa Melayu untuk Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tami disempurnakan dengan
mengambil kira tahap kebolehan dan kemampuan murid. Oleh itu, Huraian Sukatan
Pelajaran Bahasa Melayu untuk SJK(C) dan (T) agak berbeza daripada Sekolah
Kebangsaan dari segi huraian, senarai kemahiran berbahasa, contoh-contoh
peribahasa, tatabahasa, dan jumlah perbendaharaan kata yang dicadangkan.
2.5.11 Huraian Sukatan Pelajaran
ini merupakan satu cadangan. Sekiranya didapati ada di antara cadangan-cadangan
ini tidak sesuai dengan keadaan bilik darjah, guru-guru boleh mengubah dan
menyesuaikannya dengan kebolehan dan kemampuan murid.
2.5.12 Objektif Sukatan Pelajaran
dapat dikaitkan dengan Falsafah Pendidikan Negara, dengan meneliti objektif
Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu yang digubal oleh Kementerian Pelajaran untuk
rakyat Malaysia.
Jika ia mempunyai kaitan, kita telah pun berada di jalan yang betul dalam usaha
untuk memartabatkan semangat Falsafah Pendidikan melalui Sukatan Pelajaran
Bahasa Melayu yang di ajar di sekolah rendah di Malaysia.
2.5.13 Menurut kandungan Sukatan
Pelajaran, setelah mengikuti pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu di
sekolah rendah, murid-murid dapat:
a. Mendengar, memahami dan menghayati pertuturan yang terdapat dalam
kehidupan.
b. Bertutur dengan petah dan mengeluarkan buah fikiran yang bernas serta
menggunakan bahasa yang sesuai dan bertatasusila.
c. Membaca untuk memahami isi
bacaan yang sesuai dengan kematangan;
d. Menjadikan pembacaan sebagai satu kebiasaan dan amalan bagi mendapatkan
pengetahuan dan hiburan
e. Menulis pelbagai jenis karangan
dan surat kiriman mengikut tajuk
dan format yang betul;
2.5.14 KBSR menekankan kemahiran
asas 3M iaitu membaca, menulis dan mengira.
KBSR menitikberatkan soal nilai-nilai murni dan semangat patriotisme
dalam proses pengajaran dan pembelajarannya. Terdapat 2 masa untuk
matapelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesihatan. Ini melambangkan KBSR amat
menitikberatkan soal kesihatan para pelajar dan boleh berekreasi dan
menenangkan fikiran dengan bersenam dan bersukan.
2.5.15 Pengenalan Organisasi
Kandungan Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah Organisasi Kandungan
Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah mempunyai beberapa bahagian,
iaitu Kemahiran Bahasa, Hasil Pembelajaran, Sistem Bahasa, dan Pengisian
Kurikulum.
2.6 Matlamat pendidikan yang dihasratkan dalam FPK
2.6.1 Saya dapati juga FPK
membantu Malaysia
mencapai matlamat pendidikan. Matlamat pendidikan Malaysia
adalah adalah seperti berikut:-
l Melahirkan
rakyat yang bertanggungjawabdan boleh memenuhi kewajipan sebagai warga Malaysia
l Menghasilkan
rakyat yang progresif, mahir serta cekap supaya membolehkannya berupaya
melaksanakan tugas secara produktif serta sempurna, demi memberikan sumbangan
kepada kemajuan dan pembangunan.
l Melahirkan
rakyat yang memahami danmenerima serta mengamalkan prinsip-prinsip dan
cita-cita demokrasi mengikut perlembagaan.
l Melahirkan
rakyat yang setia kepada Raja dan cintakan negara.
l Melahirkan
rakyat yang memahami serta mengamalkan prinsip-prinsip Rukun Negara dan
bersikap toleransi demi mewujudkan perpaduan
l Mengurangkan
jurang perbezaan di antara kaum dengan membekalkan kemudahan-kemudahan asas
pendidikan kepada golongan kurang berada.
2.6.2 Dalam aspek individu FPK
berhasrat untuk melahirkan insan yang seimbang dari segi jasmani, emosi,
rohani, intelaktual dan sosial. Aspek sosial pula FPK kerajaan
sebenarnya berhasrat melahirkan masyrakat yang penuh dengan nilai-nilai murni
serta memahami warisan ekologi dan budaya masyarakat lain. Ini perlu agar tidak
terjadinya perselisihan antara kaum. Bidang ekonomi pula kerajaan amat
berharap agar individu yang berkemahiran dalam apa jua bidang ekonomi dapat
dilahirkan agar ekonomi Malaysia
berkembang dengan sempurna. Kerajaan sebenarnya berhasrat untuk melahirkan
masyarakat yang boleh menghormati perlembagaan, menghormati Raja dan
merialisasikan sistem demokrasi negara.
2.6.3 Bagi Ee Ah Meng (1996:98) FPK adalah penting kerana dengan
FPK ia memberi hala tuju dan panduan kepada segala usaha yang diikhtiarkan
untuk meningkatkan lagi mutu pendidikan, menyatukan matlamat-matlamat
pendidikan, sebagai dasar pembentukan (Kurikullum Bersepadu Sekolah Rendah)
KBSR dan (Kurikullum Bersepadu Sekolah Menengah) KBSM, mengawal penyelewengan,
mengelakkan kesulitan yang timbul dalam pendidikan, dan menjadi pertimbangan
asas bagi merancang pembaharuan atau perubahan dalam bidang pendidikan.
2.6.4 Bagi mencapai pelaksanaan falsafah, Kementerian Pendidikan telah
merangka satu sukatan pelajaran bagi setiap subjek yang diajar di sekolah.
Untuk Bahasa Melayu dinamakan Sukatan Pelajaran Kurikulum Baru Sekolah Rendah
(KBSR) Bahasa Melayu untuk digunakan di sekolah rendah, manakala Sukatan
Pelajaran Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) Bahasa Melayu untuk
kegunaan di sekolah menengah.
2.6.5 Dalam sukatan berkenaan digarisi satu matlamat pendidikan,
iaitu; Matlamat kurikulum Bahasa Melayu
sekolah rendah adalah untuk melengkapkan murid dengan keterampilan berbahasa
dan berkomunikasi untuk memenuhi keperluan ini untuk memperoleh ilmu,
perhubungan sosial, dan urusan harian.
2.6.6 Setiap sukatan mata
pelajaran bagi sekolah rendah dan menengah mempunyai objektif masing-masing.
Objektif ini akan berubah-ubah setiap kali semakan dilakukan. Hal ini bagi
memenuhi keperluan semasa dan demi satu sistem pendidikan yang berkesan.
Objektif Sukatan Pelajaran Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) Bahasa Melayu
(edisi semakan) cetakan tahun 2003 ialah sebagaimana di bawah.
a.. mendengar dengan teliti serta memahami dan menghayati pengucapan
dalam konteks perbualan harian dan situasi formal;
b. bertutur dengan petah menggunakan sebutan dan intonasi yang betul.
c. berbincang dan berkongsi pendapat untuk menyelesaikan masalah,
mencapai persetujuan, dan membuat keputusan tentang sesuatu perkara;
d. membaca pelbagai bahan sastera dan bahan berunsur pengetahuan dengan
menggunakan teknik membaca yang sesuai dan berkesan untuk memperoleh ilmu dan
memproses maklumat secara kritis;
e. menyemai budaya membaca sebagai satu amalan dalam kehidupan ke arah
membina budaya pembelajaran berterusan;
f. memperkembang kekuatan imaginasi, kreativiti, pemikiran kritis dan
penghayatan nilai murni melalui aktiviti bertutur, membaca dan menulis;
g. mengenali dan menghasilkan pelbagai jenis penulisan bentuk kreatif dan
berunsur pengetahuan dengan menggunakan kemahiran menulis serta proses
penulisan sesuai dan betul;
h. menggunakan bahasa baku
yang meliputi ejaan, kosa kata, tatabahasa, dan sebutan yang betul dalam
aktiviti mendengar, bertutur, membaca, dan menulis;
i. menghargai dan menghayati keindahan bahasa melalui karya sastera dan
karya berunsur ilmu;
j. menghayati dan mengamalkan nilai murni, sikap positif, semangat
patriotisme, dan perasaan cinta akan negara.
2.7 Matlamat kepada individu ( intrinksik )
2.7.1 Saya kupaskan 13 tuntutan
atau hasrat yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Kesemua
tuntutan atau hasrat itu mempunyai perkaitan dengan Matlamat Pendidikan dan
Objektif Pendidikan. Antara matlamat FPK kepada individu adalah
(a) Pendidikan suatu usaha berterusan
Manusia masih dituntut untuk terus belajar, meningkatkan pengetahuan,
kematangan dan kepakaran. Sebenarnya, proses pendidikan terus berlangsung dalam
diri seseorang. Hal ini selaras dengan Matlamat pendidikan agar manusia terus
menimba ilmu, dan Objektif Pendidikan ke V, iaitu menyemai budaya membaca
sebagai satu amalan dalam kehidupan ke arah membina budaya pembelajaran
berterusan;
(b) Perkembangan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu
Matlamat Pendidikan Bahasa Melayu adalah untuk melengkapkan murid dengan
keterampilan berbahasa dan berkomunikasi. Bahasa merupakan salah satu alat yang
dapat menggerakkan potensi individu. Hal ini banyak ditegaskan sebagai Objektif
Pendidikan misalnya, memperkembang kekuatan imaginasi, kreativiti, pemikiran
kritis dan penghayatan nilai murni melalui aktiviti bertutur, membaca dan
menulis; atau mengenali dan menghasilkan pelbagai jenis penulisan bentuk
kreatif dan berunsur pengetahuan dengan menggunakan kemahiran menulis serta
proses penulisan yang sesuai dan betul. Sesetengah individu mempunyai bakat dan
keupayaan untuk memajukan dirinya.
(c) Insan yang seimbang dan harmonis intelek
Yang dimaksudkan seimbang dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan ialah
memberi tempat yang sewajar dan adil kepada semua keperluan pendidikan manusia
khususnya dari segi pertumbuhan akal, perkembangan sahsiah secara sihat dan
bersepadu. Harmonis pula ialah wujudnya keserasian antara pertumbuhan dan
perkembangan fizikal dengan pertumbuhan dan perkembangan rohani. Keserasian itu
merupakan makanan intelek. Antara ciri-ciri individu yang seimbang dan harmonis
inteleknya ialah;
l Sempurna
kemahiran asas iaitu membaca, menulis dan mengira,
l Sentiasa
berusaha mencari, membaiki, meningkat, mengamal dan menyebarkan ilmu,
l Sentiasa
berfikir keatif dan kritis, dan mencerakinkan pemikirannya untuk menghasilkan
idea-idea bernas dan menjawab permasalahan masyarakat,
l Berupaya
memanfaatkan ilmu untuk kemajuan diri dan orang lain.
(d) Insan yang seimbang dan harmonis rohani
Yang dimaksudkan rohani ialah merujuk pembentukan dan pembinaan watak dan
kejatidirian manusia. Sebagai warga Malaysia,
seharus sistem pendidikan melahirkan watak dan kejatidirian watak yang sesuai
dengan agama, adat dan sosio budaya Malaysia,
sebagaimana termaktub dalam Rukun Negara. Ciri-ciri individunya ialah
l Menyedari
adanya Pencipta dan mempercayai-Nya,
l Menyedari
dan mengamalkan sikap bertanggungjawab kepada agama, diri, masyarakat, bangsa
dan negara,
l Menghargai
dan mensyukuri anugerah Tuhan, negara, masyarakat
dan keluarga,
l Memumpuk
dan membina disiplin diri, dan
l Membentuk
akhlak mulia dan tingkah laku sopan.
(e) Insan yang seimbang dan harmonis emosi
Seimbang dan harmonis emosi dapat menjana tingkah laku dan pemikiran
sihat, matang dan bertolenrasi antara individu. Pendidikan mengasuh perasaan
dan pemikiran sihat. Ciri-ciri emosi
yang seimbang dan harmonis ialah;
l Berperasaan
tenang dan tingkah laku terkawal,
l Mempunyai
rasa kasih sayang terhadap semua makhluk,
l Memiliki
semangat kekitaan dan perpaduan dan menghormati orang lain,
l Menghargai
dan menyayangi keindahan alam,
l Menghargai
dan menghormati keindahan buatan manusia selagi ia tidak bertentangan dengan
agama dan adat budaya, dan
l Selalu
bersikap matang dan terbuka.
(f) Insan yang seimbang dan harmonis jasmani
Keseimbangan dan keharmonian jasmani merujuk kesihatan tubuh badan.
Walaupun merujuk tubuh badan, kesihatannya bukan bergantung pada penjagaan
tubuh badan semata-mata, melainkan juga perlu penjagaan emosi. Jasmani yang
seimbang dan harmoni merangkumi;
l Sihat
badan dan sihat emosi,
l Sentiasa
melakukan riadah, yoga atau bermeditasi,
l Sentiasa
sedar, mencungkil, mengembangkan dan memanfaatkan bakat dan keupayaan.
l Sentiasa
amal sikap mencuba dan berdikari,
l Menggunakan
bakat dan keupayaan diri untuk kesejahteraan diri dan masyarakat, dan
l Berusaha
meningkatkan daya pengeluaran.
(g) Kepercayaan dan kepatuhan kepada tuhan
Malaysia
percaya peranan agama sebagai pembentuk dan pembina watak manusia berharmonis.
Manusia yang patuh dan percaya kepada Tuhan akan dipercayai menjadi tonggak
kedamaian, keamanan dan keharmonian masyarakat. Ciri-ciri insan yang percaya
dan patuh kepada Tuhan ialah;
l Mengakui
dan percaya tentang wujudnya Tuhan,
l Mengakui
bahawa manusia dan alam tidak wujud dengan sendiri,
l Mengakui
bahawa segala tabii, kejadian dan fenomena alam ditetapkan oleh Tuhan,
l Menyedari
bahawa manusia bertanggungjawab memakmurkan alam,
l Menyedari
bahawa manusia bertanggungjawab terhadap perbuatannya,
l Sentiasa
berusaha memperkukuhkan amalan keagamaan, dan
l Sentiasa
berusaha melakukan kebaikan dan menghindari kejahatan.
(h) Rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan
Pendidikan percuma dari tahun satu hingga tingkatan enam yang diberikan
kepada setiap warganegara adalah bukti kesedaran kerajaan terhadap kepentingan
ilmu. Pelbagai usaha dilakukan untuk membina insan berilmu dan berdaya saing.
Ciri-ciri insan berilmu ialah;
l Mencintai
ilmu pengetahuan,
l Gemar
membaca dan menimba ilmu,
l Sentiasa
berusaha menambahkan ilmu pengetahuan,
l Bersedia
untuk diajar dan belajar,
l Berfikiran
luas, terbuka, kritis dan matang,
l Berusaha
mengamal dan menyebarkan ilmu pengetahuan yang ada, dan
l Sentiasa
menggalakkan orang lain menambah ilmu pengetahuan.
(i) Rakyat Malaysia yang berketerampilan
Rakyat yang berketerampilan adalah merujuk kepada mereka yang
mempunyaikecekapan dan kebolehan tinggi melaksanakan tanggungjawab dan tugas.
Insan yang berketerampilan ialah;
l Mempunyai
kelayakan dan kebolehan yang sepadan dengan jawatan dan tugas,
l Mempunyai
pengetahuan luas untuk melaksanakan sesuatu tugas,
l Dapat
melaksanakan tugas dengan cepat, cekap, dan sempurna, dan
l Hasil
kerjanya memuaskan pengguna dan pelanggan.
(j) Rakyat Malaysia yang berakhlak mulia
Akhlak atau moral sangat penting bagi setiap individu. Walaupun perlakuan
berakhlak tidak boleh diwarisi,namun amalan akhlak boleh dipelajari dan
diamalkan. Orang yang berakhlak akan dipandang mulia dan dihormati. Antara
ciri-ciri rakyat yang berakhlak mula ialah;
l Mempunyai
pengetahuan tentang nilai-nilai murni, tatasusila dan adab,
l Mempunyai
kesedaran tinggi terhadap perbuatan baik dan perbuatan buruk, dan
l Sentiasa
mengamal dan mengutamakan nilai-nilai murni, tatasusila dan beradab dalam
setiap perlakuan,
(k) Rakyat Malaysia yang bertanggungjawab
Masyarakat juga mempunyai kepercayaan dan keyakinan tinggi apabila
berurusan dengan individu yang bertanggungjawab. Antara ciri-ciri rakyat yang
bertanggungjawab ialah;
l Menyedari
dan faham bahawa setiap tugas adalah amanah,
l Menyedari
dan faham setiap tugas perlu dilaksanakan dengan cekap, cepat dan sempurna,
l Sentiasa
berusaha meningkatkan kualiti mutu kerja,
l Sentiasa
berusaha meningkatkan kuantiti pengeluaran,
l Sentiasa
mematuhi peraturan, undang-undang, adab dan adat bangsa, dan
l Berusaha
memajukan diri, keluarga,masyarakat, agama, bangsa dan negara.
(l) Rakyat Malaysia yang berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
Sihat fizikal ditandai keceriaan dan kelincahan diri, manakala sihat
mental meliputi pemikiran dan perlakuan yang harmonis. Antara ciri-ciri
kesejahteraan diri ialah;
l Mempunyai
fikiran yang waras, jiwa yang tenang dan badan yang sihat,
l Mempunyai
daya ketahanan diri yang kuat untuk menghadapi sebarang cabaran,
l Sentiasa
mewujudkan perhubungan yang harmonis dengan orang lain,
l Matang
bertindak dalam apa jua situasi, dan
l Berkelakuan
tenang dan tidak terburu-buru.
(m) Rakyat Malaysia yang dapat memberi sumbangan terhadap keharmonian dan
kemakmuran masyarakat dan negara secara ikhlas.Antara ciri-cirinya ialah
l Sentiasa
berusaha memupuk perpaduan rakyat melalui pelbagai aktiviti sihat,
l Berusaha
memajukan membangunkan diri, masyarakat, agama, bangsa dan negara,
l Sentiasa
mematuhi peraturan dan undang-undang, dan
l Sentiasa
patuh pada prinsip dan Rukun Negara.
2.8 Matlamat sumbangan
oleh individu kepada keluarga, masyarakat, dan negara.
2.8.1 Saya yakin Falsafah
Pendidikan Kebangsaan menjadi asas dan sumber inspirasi kepada semua rangka ke
arah pembangunan pendidikan ini sebenarnya mempunyai beberapa unsur-unsur
penting yang perlu difahami oleh setiap ahli masyarakat sama ada warga
pendidik, para pelajar, mahupun sesiapa sahaja rakyat Malaysia.
2.8.2 Unsur yang pertama ialah “Pendidikan Suatu Usaha Berterusan”. Proses pemerolehan, pemindahan pengetahuan dan penerapan nilai-nilai murni dalam pendidikan merupakan satu perkara yang tidak dapat dipisahkan lagi. Jika dilihat dari perspektif lain, pendidikan suatu usaha berterusan ini membolehkan berlakunya perkembangan ilmu yang kritikal, seimbang dan mampu untuk melahirkan modal insan yang menjadi matlamat utama negara kita pada masa sekarang.
2.8.2 Unsur yang pertama ialah “Pendidikan Suatu Usaha Berterusan”. Proses pemerolehan, pemindahan pengetahuan dan penerapan nilai-nilai murni dalam pendidikan merupakan satu perkara yang tidak dapat dipisahkan lagi. Jika dilihat dari perspektif lain, pendidikan suatu usaha berterusan ini membolehkan berlakunya perkembangan ilmu yang kritikal, seimbang dan mampu untuk melahirkan modal insan yang menjadi matlamat utama negara kita pada masa sekarang.
2.8.3 Unsur kedua Falsafah
Pendidikan Kebangsaan ialah memperkembang potensi individu. Potensi individu
ini boleh dibahagikan pula kepada 4 iaitu unsur intelek, jasmani, emosi, dan
rohani. Melalui pendidikanlah potensi individu boleh di perkembangkan dan di
gilap. Unsur jasmani ialah unsur fizikal individu iaitu berkaitan
anggota tubuh badan. Perkembangan dan kecerdasan fizikal amat penting untuk
kecerdsan mental kerana ianya merupakan satu perkara yang amat berkait rapat. Unsur
emosi pula ialah berkaitan dengan jiwa individu yang mana memberi kawalan
kuat kepada semangat perpaduan dan sebagainya. Perkembangan emosi yang sempurna
mampu untuk mengawal tingkah laku yang baik dalam bermasyarakat. Unsur
rohani pula merangkumi unsur berkaitan kalbu iaitu hubungan antara manusia
dengan penciptanya. Unsur rohani ini lebih menjurus kepada amalan keagamaan. Unsur
intelek iaitu berkaitan daya berfikir. Intelek penting kerana dengan unsur
intelek, pelbagai masalah negara yang sukar dapat diselesaikan dengan berkesan.
2.8.4 Perkembangan potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu.Ini merangkumi perkembangan
individu yang maksima pada jalan atau cara yang tepat bagi membantu menggilap
potensi yang ada dalam diri individu agar dapat menyumbangkan kebaikan.
2.8.5 Unsur keempat ialah insan yang seimbang dan harmonis iaitu insan yang berilmu pengetahuan, mempunyai akhlak mulia, percaya dan yakin kepada tuhan, mempunyai jiwa dan fikiran yang tenteram, sihat tubuh badan, serta matang dari segi emosi dan sosialnya. Insan yang seimbang dan harmoni ini mempunyai jasmani, emosi, rohani dan intelek yang telah diperkembangkan secara kritikal dan bersepadu. Hal ini dapat dilihat dalam kehidupan harian atau tingkah laku individu yang bertanggungjawab, menghormati orang lain, mempunyai kesedaran kendiri yang tinggi dan mampu menyelesaikan masalah yang dihadapi dengan tenang dan cepat dalam siyuasi menang-menang untuk semua pihak.
2.8.6 Unsur seterusnya iaitu unsur kelima ialah kepercayaan dan kepatuhan kepada tuhan. Perkara ini memberi penekanan kepada beberapa perkara penting seperti mengakui wujudnya Pencipta, mengakui manusi dan alam dijadikan oleh Pencipta, mengetahui tentang percaturan yang telah dilakukan oleh Tuhan, faham bahawa manusia dijadikan untuk menjadi khalifah di muka bumi ini dan bertanggungjawab terhadap apa yang dilakukan, menjauhi kemungkaran dan melakukan kebaikan, mengikuti dan mengamalkan ajaran agama, dan yang terakhir sekali ialah sentiasa mengukuhkan kepercayaan beragama.
2.8.7 Unsur keenam iaiah rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan. Ini bermaksud bersedia berkongsi ilmu dan menggunakan ilmu untuk manfaat bersama. Antara ciri-ciri individu yang berilmu pengetahuan ialah individu yang mencintai ilmu pengetahuan, minat mentelaah, berfikiran global, berusaha berkongsi ilmu dan menambah ilmu pengetahuan.
2.8.8 Unsur yang ketujuah ialah rakyat Malaysia yang berketrampilan iaitu rakyat yang bukan sahaja berilmu pengetahuan, malahan rakyat yang mahir dalam melakukan tugasan dan mampu menjadi rakyat yang inovatif. Selain itu, rakyat yang berketrampilan juga merupakan rakyat yang melaksanakan amanah yang diberikan kepadanya dengan adanya kemahiran yang tepat dan bersesuaian dengan kehendak. Rakyat perlu mampu untuk menilai mana satu yang baik dan mana satu yang buruk dan kebolehan berfikir jauh dalam menimbang kesan dan akibat sesuatu perkara dan yakin dalam perkara murni yang dilakukan.
2.8.9 Unsur ke sembilan iaitu unsur rakyat Malaysia yang bertanggungjawab. Mengetahui tugas dan tanggungjawab merupakan amanah yang wajib dilaksanakan dengan sempurna. Undang-undang, perlembagaan negara perlulah dihormati dan dipatuhi agar keamanan negara, perpaduan kaum dan kemasyhalatan masyarakat dapat dijaga dan diteruskan.
2.8.5 Unsur keempat ialah insan yang seimbang dan harmonis iaitu insan yang berilmu pengetahuan, mempunyai akhlak mulia, percaya dan yakin kepada tuhan, mempunyai jiwa dan fikiran yang tenteram, sihat tubuh badan, serta matang dari segi emosi dan sosialnya. Insan yang seimbang dan harmoni ini mempunyai jasmani, emosi, rohani dan intelek yang telah diperkembangkan secara kritikal dan bersepadu. Hal ini dapat dilihat dalam kehidupan harian atau tingkah laku individu yang bertanggungjawab, menghormati orang lain, mempunyai kesedaran kendiri yang tinggi dan mampu menyelesaikan masalah yang dihadapi dengan tenang dan cepat dalam siyuasi menang-menang untuk semua pihak.
2.8.6 Unsur seterusnya iaitu unsur kelima ialah kepercayaan dan kepatuhan kepada tuhan. Perkara ini memberi penekanan kepada beberapa perkara penting seperti mengakui wujudnya Pencipta, mengakui manusi dan alam dijadikan oleh Pencipta, mengetahui tentang percaturan yang telah dilakukan oleh Tuhan, faham bahawa manusia dijadikan untuk menjadi khalifah di muka bumi ini dan bertanggungjawab terhadap apa yang dilakukan, menjauhi kemungkaran dan melakukan kebaikan, mengikuti dan mengamalkan ajaran agama, dan yang terakhir sekali ialah sentiasa mengukuhkan kepercayaan beragama.
2.8.7 Unsur keenam iaiah rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan. Ini bermaksud bersedia berkongsi ilmu dan menggunakan ilmu untuk manfaat bersama. Antara ciri-ciri individu yang berilmu pengetahuan ialah individu yang mencintai ilmu pengetahuan, minat mentelaah, berfikiran global, berusaha berkongsi ilmu dan menambah ilmu pengetahuan.
2.8.8 Unsur yang ketujuah ialah rakyat Malaysia yang berketrampilan iaitu rakyat yang bukan sahaja berilmu pengetahuan, malahan rakyat yang mahir dalam melakukan tugasan dan mampu menjadi rakyat yang inovatif. Selain itu, rakyat yang berketrampilan juga merupakan rakyat yang melaksanakan amanah yang diberikan kepadanya dengan adanya kemahiran yang tepat dan bersesuaian dengan kehendak. Rakyat perlu mampu untuk menilai mana satu yang baik dan mana satu yang buruk dan kebolehan berfikir jauh dalam menimbang kesan dan akibat sesuatu perkara dan yakin dalam perkara murni yang dilakukan.
2.8.9 Unsur ke sembilan iaitu unsur rakyat Malaysia yang bertanggungjawab. Mengetahui tugas dan tanggungjawab merupakan amanah yang wajib dilaksanakan dengan sempurna. Undang-undang, perlembagaan negara perlulah dihormati dan dipatuhi agar keamanan negara, perpaduan kaum dan kemasyhalatan masyarakat dapat dijaga dan diteruskan.
2.8.10 Unsur kesepuluh adalah rakyat Malaysia
yang mampu menikmati kesejahteraan diri iaitu yang berupaya menangani masalah
hidup, mampu berfikir secara waras, mempunyai tubuh badan sihat dan mempunyai
kemahiran dalam menjalin perhubungan yang baik.
2.8.11 Unsur kesebelas ialah rakyat
Malaysia yang
dapat memberi sumbangan kepada masyarakat, agama, dan negara. Wujudnya rakyat Malaysia
yang mampu memberi sumbangan akan membantu pembangunan negara dengan melahirkan
keluarga yang harmoni dan mempunyai nilai-nialai murni seperti semangat
kerjasama dan perpaduan. Perkara yang lebih penting ialah adanya rakyat yang
mampu menguasai teknolongi dan ilmu-ilmu lain bagi memaksimakan pembangunan
negara kita.
2.9 Penterjemahan FPK
menerusi Pengajaran dan Pembelajaran.
2.9.1 Saya meletakkan keyakinan
tinggi bahawa Organisasi Kandungan Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah
Rendah mempunyai beberapa bahagian, iaitu Kemahiran Bahasa, Hasil Pembelajaran,
Sistem Bahasa, dan Pengisian Kurikulum.
2.9.2 Merujuk kepada kemahiran bahasa ianya meliputi kemahiran mendengar,
bertutur, membaca, dan menulis. Kemahiran Bahasa ini teras kepada penguasaan
bahasa baku.
2.9.3 Kemahiran Mendengar merujuk
kepada keupayaan murid mendengar dengan teliti, memberikan maklum balas dan
memahami perkara yang didengar dalam situasi pengucapan.
2.9.4 Kemahiran Bertutur
merujuk kepada keupayaan murid berbual untuk menjalin hubungan dan menyampaikan
pendapat, perasaan, maklumat serta idea yang bernas dengan sebutan dan intonasi
yang betul secara sopan. Penekanan diberikan pada penggunaan pengucapan yang
menggunakan tatabahasa yang sesuai. Lazimnya Kemahiran Mendengar dan Kemahiran
Bertutur dijalankan serentak dan dikenali sebagai Kemahiran Mendengar dan
Bertutur. Hal ini disebabkan, dalam Kemahiran Mendengar akan melibatkan
pertuturan.
2.9.5 Kemahiran Membaca merujuk
kepada keupayaan murid membaca ayat dengan sebutan, intonasi, jeda, dan
kelancaran yang betul. Penekanan perlu diberikan pada aspek pemahaman dan
penaakulan pelbagai bahan secara kritis dengan menggunakan pelbagai teknik
membaca.
2.9.6 Kemahiran Menulis
merujuk kepada keupayaan murid menulis perkataan dan ayat dan mengeluarkan idea
melalui pelbagai jenis penulisan yang berkaitan dengan ilmu pengetahuan dan
pengalaman peribadi yang telah dilalui dengan menggunakan ayat yang gramatis,
tanda baca dan ejaan yang betul, serta tulisan yang jelas dan cantik. Murid
juga digalakkan untuk menggunakan kreativiti mereka bagi menghasilkan penulisan
bahan berunsurkan pengetahuan dan penulisan imaginatif.
2.9.7 Hasil Pembelajaran
ialah pernyataan yang ditafsirkan daripada objektif kurikulum bahasa.
Pernyataan hasil pembelajaran merupakan petunjuk yang jelas tentang kemahiran
yang perlu dicapai oleh murid. Murid perlu menguasai kemahiran bahasa yang
terdapat dalam setiap hasil pembelajaran. Justeru, hasil pembelajaran dapat
membantu guru memilih kandungan, kaedah, sumber, dan prosedur pengajaran yang
relevan dan berkesan. Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran di bilik
darjah, hasil pembelajaran dapat dicapai dengan menggabungjalinkan
keempat-empat kemahiran bahasa, sistem bahasa dan pengisian kurikulum.
Pendekatan yang berfokus pada gaya
pembelajaran yang pelbagai juga dapat membantu murid mencapai hasil
pembelajaran. Selain itu, hasil pembelajaran juga dapat membantu dalam membuat
pengukuran dan penilaian pencapaian murid.
2.9.8 Sistem Bahasa dalam
pengajaran dan pembelajaran merujuk kepada bahasa Melayu baku
yang terdiri daripada tatabahasa, kosa kata, peribahasa, ejaan, dan sebutan dan
intonasi. Aspek tatabahasa merangkumi morfologi dan sintaksis manakala aspek
kosa kata terdiri daripada kosa kata umum dan istilah yang terdapat mata-mata
pelajaran di peringkat rendah.
2.9.10 Pengisian Kurikulum
terdiri daripada elemen yang menggabungkan aspek ilmu, nilai murni,
kewarganegaraan, peraturan sosio-budaya, dan kemahiran bernilai tambah.
2.9.11 Huraian Sukatan Pelajaran
Bahasa Melayu (HSPBM) pula memperincikan Sukatan Pelajaran yang bertujuan untuk
memenuhi cita – cita murni semangat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. HSPBM
memperjelaskan hasil pembelajaran yang perlu dikuasai oleh murid. Hasil
pembelajaran dinyatakan secara eksplisit mengikut tahap kesukaran isi kandungan
dan tahap keupayaan murid. Hasil pembelajaran dibahagikan kepada tiga aras, iaitu
aras asas, aras sederhana, dan aras cemerlang.
2.9.12 HSPBM menyarankan strategi
pengajaran dan pembelajaran yang merangkumi pelbagai aktiviti dan penggunaan
sumber. Guru digalakkan menggunakan kreativiti untuk memilih, menyusun, dan
mengolah aktiviti mengikut kesesuaian murid. HSPBM diharapkan dapat membantu
para guru merancang dan melaksanakan P&P secara berkesan.
2.9.13 Guru digesa melakukan
aktiviti yang memberi penekanan kepada unsur bernilai tambah iaitu kemahiran
berfikir, kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi , kemahiran belajar cara
belajar, dan pelbagai lagi. Nilai murni dan semangat patriotik dan
kewarganegaraan tetap diutamakan. Semua elemen ini diharap dapat memberikan
keyakinan kepada murid dan boleh diaplikasikan..
3.0 Penterjemahan Pengetahuan,Kemahiran, nilai-nilai murni, dan
Elemen menerusi tema / tajuk yang
terdapat di dalam mata pelajaran BAHASA MALAYSIA Tahun 2.
3.1.Pengetahuan
3.1.1 Melalui pembacaan, saya
dapati setiap negara yang sudah mencapai kemerdekaan, salah satu aspek penting
yang amat dititikberatkan dalam usaha untuk menuju ke arah negara yang maju dan
membangun dari aspek politik, ekonomi dan sosial ialah penekanan terhadap
perlaksanaan sistem pendidikan negara.
3.1.2 Sistem pendidikan yang
dilaksanakan di dalam sesebuah negara, penting bukan sahaja kerana fungsi
kebajikan dan sosialisasinya iaitu di mana kanak – kanak dididik untuk menjadi
insan yang berjaya dan mengenali budaya serta alam sekeliling, tetapi juga
boleh digunakan sebagai wadah untuk menyampaikan ideologi kebangsaan kepada
masyarakat iaitu melalui penerapan tentang kefahaman serta nilai – nilai
positif untuk perpaduan kaum.
3.1.4 Di Malaysia, dasar
pendidikan mempunyai peranan yang amat penting dalam menentukan hala tuju
sistem pendidikan negara yang mana dasar ini dikenali sebagai ‘Dasar Pendidikan
Kebangsaan’
3.2 Kemahiran
3.2.1 Saya yakin, bahawa
Kemahiran Bernilai Tambah (KBT) ialah kemahiran yang dapat digunakan dalam
setiap sesi pengajaran. Kemahiran ini dapat membantu guru mempelbagaikan
aktiviti pengajaran dan melaksanakan aktiviti pengajaran secara berkesan.
3.2.2 Kemahiran Berfikir Kreatif ialah kemahiran mencerna dan menghasilkan idea baharu yang mementingkan keindahan. Kemahiran Berfikir Kreatif akan melibatkan beberapa aktiviti pemikiran seperti menjana idea, membuat inferens,,menghubung kait, meramal, membuat hipotesis, mensintesis, mengitlak, menganalogi, membuat gambaran mental, reka cipta,
3.2.3 Kemahiran Berfikir Kritis ialah membuat analisis, membuat penilaian, membuat sintesis, membuat kritikan dan menilai kemunasabahan sesuatu idea. Kemahiran Berfikir Kritis akan melibatkan beberapa aktiviti pemikiran seperti mencirikan, membandingbezakan, mengumpul dan mengkelaskan, membuat urutan, menganalisis, menila, membuat kesimpulan.
3.2.2 Kemahiran Berfikir Kreatif ialah kemahiran mencerna dan menghasilkan idea baharu yang mementingkan keindahan. Kemahiran Berfikir Kreatif akan melibatkan beberapa aktiviti pemikiran seperti menjana idea, membuat inferens,,menghubung kait, meramal, membuat hipotesis, mensintesis, mengitlak, menganalogi, membuat gambaran mental, reka cipta,
3.2.3 Kemahiran Berfikir Kritis ialah membuat analisis, membuat penilaian, membuat sintesis, membuat kritikan dan menilai kemunasabahan sesuatu idea. Kemahiran Berfikir Kritis akan melibatkan beberapa aktiviti pemikiran seperti mencirikan, membandingbezakan, mengumpul dan mengkelaskan, membuat urutan, menganalisis, menila, membuat kesimpulan.
3.2.4 Kemahiran Berfikir Menaakul
ialah kemahiran membuat pertimbangan secara logik dan rasional terhadap
beberapa contoh sebelum membuat kesimpulan. Aktiviti menaakul melibatkan
hipotesis, pengumpulan, strategi berfikir, mengkonsepsikan, menyelesaikan
masalah, membuat keputusan,
3.2.6 Kemahiran Teknologi Maklumat dan Komunikasi bermaksud kebolehan, keupayaan menggunakan alat-alat ICT dalam pengajaran dan pembelajaran secara berfikrah, terancang, kesesuaian, dan berkesan. Dalam konteks pengajaran, ICT digunakan sebagai persembahan dan demonstrasi.
3.2.6 Kemahiran Teknologi Maklumat dan Komunikasi bermaksud kebolehan, keupayaan menggunakan alat-alat ICT dalam pengajaran dan pembelajaran secara berfikrah, terancang, kesesuaian, dan berkesan. Dalam konteks pengajaran, ICT digunakan sebagai persembahan dan demonstrasi.
3.2.7 Kemahiran Belajar Cara
Belajar. Pusat Perkembangan kurikulum (2001b) menegaskan Belajar Cara Belajar
(BCB) sebagai satu proses teknik belajar sama ada belajar bersama guru mahupun
belajar tanpa bersama guru. Menurut Abdul Hamid Mahmood dan Nik Hassan Hj. Nik
Basri (2007), BCB melibatkan aspek kemahiran pengurusan kendiri, kemahiran
mendengar, kemahiran membaca, kemahiran menulis dan kemahiran mengingat,.
3.2.8 Kemahiran Kajian Masa
Depan. Pusat Perkembangan Kurikulum
(2002b) Kemahiran Kajian Masa Depan (KMD) ialah satu cara menyusun pemikiran
atau cara kita mengkonsepsikan kehidupan. Antara aspek pengajaran dan
pembelajaran dalam bilik darjah ialah membuat ramalan, menjangka akibat dan
mengendalikan perubahan.
3.2.9 Kemahiran Kecerdasan
Pelbagai merujuk kebolehan murid menyelesaikan masalah yang dihadapi dalam
kehidupan sebenar. Dengan adanya kepelbagaian kemahiran murid mampu menjana
idea untuk memajukan lapangan diceburi.. Pusat perkembangan Kurikulum (2001c)
mencadangkan lapan jenis kecerdasan pelbagai yang sesui diterapkan dalam
pengajaran dan pembelajaran murid, iaitu Kecerdasan Verbal-Linguistik, .
Kecerdasan Logik -Matematik, Kecerdasan Visual-Ruang, Kecerdasan Kinestetik,
Kecerdasan Muzik, Kecerdasan
Interpersonal, Kecerdasan Intrapersonal dan Kecerdasan Naturalis.
3.2.10 Kemahiran Pembelajaran Kontekstual. Menurut Pusat Perkembangan
Kurikulum (2001d) Pembelajaran Kontekstual (PK) merupakan satu kaedah
pembelajaran yang menggabungkan atau menghubungkaitkan isi pelajaran dengan
pengalaman harian individu, masyarakat dan persekitaran, dan alam pekerjaan. PK
menyediakan pembelajaran secara konkrit yang melibatkan aktiviti hands-on
(mengamalkan) dan minds-on (memikirkan) dalam persekitaran pelbagai. Kemahiran
Pembelajaran Kontekstual adalah seperti menghubung kait, mengalami,
mengaplikasi, bekerjasama dan memindahkan.
3.2.11 Kemahiran Pembelajaran Konstruktivisme. Menurut McBrien & Brandt, dan M. Briner yang dipetik oleh Pusat Perkembangan kurikulum (2001e) Konstruktivisme ialah satu pendekatan pengajaran berdasarkan penyelidikan dengan membina pengetahuan baharu atau konsep baharu secara aktif. Aspek pembelajaran Konstruktivisme ialah mengkonsepsikan idea, analisis, penghasilan, hipotesis atau tesis,
3.2.11 Kemahiran Pembelajaran Konstruktivisme. Menurut McBrien & Brandt, dan M. Briner yang dipetik oleh Pusat Perkembangan kurikulum (2001e) Konstruktivisme ialah satu pendekatan pengajaran berdasarkan penyelidikan dengan membina pengetahuan baharu atau konsep baharu secara aktif. Aspek pembelajaran Konstruktivisme ialah mengkonsepsikan idea, analisis, penghasilan, hipotesis atau tesis,
3.3 Nilai murni.
3.3.1 Melalui pembacaan, saya
dapati bahawa Jawatankuasa Pendidikan Akhlak yang ditubuhkan pada 1976 telah
meneliti nilai-nilai yang terkandung dalam pelbagai agama yang diamalkan di
negara kita, tidak hanya memfokuskan kepada agama Islam sahaja. Berasaskan
kepada pandangan dan maklumbalas yang diperolehi , jawatankuasa ini yang
dianggotai oleh wakil pelbagai agama telah menerima 16 nilai diajar dan
diserapkan kepada semua pelajar untuk membentuk pelajar seimbang dan menyeluruh
dari segi kognitif, afektif, psikomotor dan akhlak.
3.3.2 Di sekolah penerapan nilai murni boleh disepadukan melalui elemen pertuturan, perlakuan, teladan, isyarat, kefahaman, interpretasi, konteksual. Tujuan pendidikan nilai murni ialah untuk membentuk murid-murid supaya berperibadi mulia dan mampu dalam membuat keputusan berdasarkan nilai moral diri, keluarga, komuniti dan masyarakat.
3.3.3 Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK) telah memperakui 16 nilai-nilai murni:-
(a) Baik hati merupakan sikap sentiasa mengambil berat terhadap perasaan dan kebajikan orang lain secara tulus ikhlas. Ini meliputi aspek belas kasihan, bertimbang rasa, murah hati, saling faham memahami dan sedia memaafkan.
(b) Berdikari merupakan kebolehan dan kesanggupan melakukan sesuatu tanpa bergantung kepada orang lain.
(c) Bertanggungjawab pula memaparkan keupayaan bertindak sendiri, jaya diri dan yakin pada diri sendiri.
(d) Hemah Tinggi merupakan berbudi pekerti dengan tingkah laku mulia dan lemah lembut yang patut diamalkan oleh seseorang individu dalam hubungannya dengan ahli masyarakat yang lain. Ciri-ciri berhemah tinggi adalah kesopanan, mengakui kesalahan, ramah mesra, hormat menghormati, menghargai dan memuliakan seseorang dan institusi sosial dengan memberi layanan yang bersopan. Ini merangkumi hormat dan taat kepada ibubapa, hormat kepada orang yang lebih tua, guru, rakan, jiran tetangga dan pemimpin, hormat kepada raja dan negara, patuh kepada undang-undang, hormat kepada hak asasi, hormat kepada kepercayaan dan adat resam pelbagai keturunan, hormat kepada keperibadian individu.
(e) Kasih sayang pula adalah perasaan cinta, kasih sayang yang mendalam dan berkekalan. Rasa ini lahir dari hati yang rela terhadap sesuatu, tanpa sebarang unsur kepentingan diri. Ini meliputi sayang kepada nyawa dan alam.
3.3.2 Di sekolah penerapan nilai murni boleh disepadukan melalui elemen pertuturan, perlakuan, teladan, isyarat, kefahaman, interpretasi, konteksual. Tujuan pendidikan nilai murni ialah untuk membentuk murid-murid supaya berperibadi mulia dan mampu dalam membuat keputusan berdasarkan nilai moral diri, keluarga, komuniti dan masyarakat.
3.3.3 Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK) telah memperakui 16 nilai-nilai murni:-
(a) Baik hati merupakan sikap sentiasa mengambil berat terhadap perasaan dan kebajikan orang lain secara tulus ikhlas. Ini meliputi aspek belas kasihan, bertimbang rasa, murah hati, saling faham memahami dan sedia memaafkan.
(b) Berdikari merupakan kebolehan dan kesanggupan melakukan sesuatu tanpa bergantung kepada orang lain.
(c) Bertanggungjawab pula memaparkan keupayaan bertindak sendiri, jaya diri dan yakin pada diri sendiri.
(d) Hemah Tinggi merupakan berbudi pekerti dengan tingkah laku mulia dan lemah lembut yang patut diamalkan oleh seseorang individu dalam hubungannya dengan ahli masyarakat yang lain. Ciri-ciri berhemah tinggi adalah kesopanan, mengakui kesalahan, ramah mesra, hormat menghormati, menghargai dan memuliakan seseorang dan institusi sosial dengan memberi layanan yang bersopan. Ini merangkumi hormat dan taat kepada ibubapa, hormat kepada orang yang lebih tua, guru, rakan, jiran tetangga dan pemimpin, hormat kepada raja dan negara, patuh kepada undang-undang, hormat kepada hak asasi, hormat kepada kepercayaan dan adat resam pelbagai keturunan, hormat kepada keperibadian individu.
(e) Kasih sayang pula adalah perasaan cinta, kasih sayang yang mendalam dan berkekalan. Rasa ini lahir dari hati yang rela terhadap sesuatu, tanpa sebarang unsur kepentingan diri. Ini meliputi sayang kepada nyawa dan alam.
(f) Cinta kepada negara pula memeparkan situasi cinta kepada keamanan dan
keharmonian.
(g) Keadilan perlu dizalirkan melalui perlakuan, pertuturan dan keputusan
yang saksama serta tidak berat sebelah.
(h) Kebebasan yang dimaksudkan ini, tertakluk kepada peraturan dan undang-undang yang ditentukan oleh agama, masyarakat dan negara.
(h) Kebebasan yang dimaksudkan ini, tertakluk kepada peraturan dan undang-undang yang ditentukan oleh agama, masyarakat dan negara.
(i) Keberanian adalah kesanggunpan seseorang untuk menghadapi cabaran
dengan yakin dan tabah hati. Keberanian itu perlu ada pada setiap orang. Tetapi
ia harus tahu batas dan keupayaannya kerana keberanian yang melulu
mengakibatkan bencana. Nilai ini merangkumi berani dengan tidak membuta tuli,
berani kerana benar, berani mempertahankan pendirian dan berani
bertanggungjawab.
(j) Kebersihan fizikal dan mental. Kebersihan fizikal ialah kebersihan diri dan kebersihan persekitaran. Kebersihan mental pula merangkumi pertuturan, perlakuan, pemikiran dan kerohanian.
(j) Kebersihan fizikal dan mental. Kebersihan fizikal ialah kebersihan diri dan kebersihan persekitaran. Kebersihan mental pula merangkumi pertuturan, perlakuan, pemikiran dan kerohanian.
(k) Kejujuran menuntut sikap dan perlakuan yang menunjukan niat baik,
amanah dan ikhlas tanpa mengharapkan sebarang balasan.
(l) Kerajinan adalah suatu usaha berteruan yang penuh dengan semangat ketekunan, kecekalan, kegigihan, dedikasi dan daya usaha dalam melakukan sesuatu perkara.
(m) Kerjasama adalah usaha baik dan membina yang dilakukan secara bersama pada peringkat individu, komuniti, masyarakat atau negara untuk mencapai sesuatu matlamat seperti persaudaraan, tanggungjawab bersama, gotong royang, ketoleranan dan perpaduan.
(n) Kesedaran adalah sikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan sama ada dalam pemikiran, pertuturan atau perlakuan supaya sesuai dengan norma dan nilai masyarakat. Ini termasuklah sederhana dalam menimbangkan kepentingan diri dan kepentingan orang lain.
(l) Kerajinan adalah suatu usaha berteruan yang penuh dengan semangat ketekunan, kecekalan, kegigihan, dedikasi dan daya usaha dalam melakukan sesuatu perkara.
(m) Kerjasama adalah usaha baik dan membina yang dilakukan secara bersama pada peringkat individu, komuniti, masyarakat atau negara untuk mencapai sesuatu matlamat seperti persaudaraan, tanggungjawab bersama, gotong royang, ketoleranan dan perpaduan.
(n) Kesedaran adalah sikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan sama ada dalam pemikiran, pertuturan atau perlakuan supaya sesuai dengan norma dan nilai masyarakat. Ini termasuklah sederhana dalam menimbangkan kepentingan diri dan kepentingan orang lain.
(o) Kesyukuran ialah perasaan dan perlakuan yang dilahirkan secara ikhlas
di atas nikmat dan kesenangan yang diperolehi seperti berterima kasih,,
mengenang budi dan penghargaan.
(p) Rasional pula ialah kebolehan berfikir berdasarkan alasan dan bukti yang nyata dan dapat mengambil tindakan yang sewajarnya, tanpa dipengaruhi oleh perasaan. Umpamanya seperti boleh membuat pertimbangan, boleh membuat penakulan dan berfikiran logik dan terbuka.
(q) Semangat Bermasyarakat merupakan kesediaan melakukan sesuatu untuk kepentingan bersama bagi mewujudkan keharmonian hidup dalam masyarakat seperti bermuafakat, kerajinan dan peka kepada isu-isu sosial dalam masyarakat.
3.3.4 Teknik Penerapan Nilai Murni yang dikenalpasti melalui matapelajaran tertentu (Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam), penerapan nilam murni dalam matapelajaran lain,
aktiviti ko-kurikulum, aktiviti persatuan sekolah. Begitu juga dengan penerangan melalui matapelajaran lain yang mungkin berlaku secara langsung misalnya melalui perlakuan atau interaksi. Di sini pelajar akan dapat melihat dan membandingkan serta mengaitkan apa yang dipelajari dalam matapelajaran khusus tadi dengan apa yang dilihat. Bimbingan guru-guru dan ibu bapa, kesedaran daripada pelajar itu sendiri amat penting dalam menetapkan situasi diri mereka sendiri.
(p) Rasional pula ialah kebolehan berfikir berdasarkan alasan dan bukti yang nyata dan dapat mengambil tindakan yang sewajarnya, tanpa dipengaruhi oleh perasaan. Umpamanya seperti boleh membuat pertimbangan, boleh membuat penakulan dan berfikiran logik dan terbuka.
(q) Semangat Bermasyarakat merupakan kesediaan melakukan sesuatu untuk kepentingan bersama bagi mewujudkan keharmonian hidup dalam masyarakat seperti bermuafakat, kerajinan dan peka kepada isu-isu sosial dalam masyarakat.
3.3.4 Teknik Penerapan Nilai Murni yang dikenalpasti melalui matapelajaran tertentu (Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam), penerapan nilam murni dalam matapelajaran lain,
aktiviti ko-kurikulum, aktiviti persatuan sekolah. Begitu juga dengan penerangan melalui matapelajaran lain yang mungkin berlaku secara langsung misalnya melalui perlakuan atau interaksi. Di sini pelajar akan dapat melihat dan membandingkan serta mengaitkan apa yang dipelajari dalam matapelajaran khusus tadi dengan apa yang dilihat. Bimbingan guru-guru dan ibu bapa, kesedaran daripada pelajar itu sendiri amat penting dalam menetapkan situasi diri mereka sendiri.
3.4 EMK
dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sekolah Rendah
3.4.1 Saya yakin akan Elemen Merentas Kurikulum merupakan unsur nilai tambah dalam p&p dan elemen
sedia ada. Ini merangkumi bahasa, pendidikan alam sekitar, nilai murni,sains
dan teknologi serta patriotisme
3.4.2 Elemen baru yang diaplikasikan adalah kreativiti dan inovasi,
keusahawanan dan teknologi maklumat dan komunikasi
3.4.3 EMK diharapkan akan
mengukuhkan kemahiran dan ketrampilan modal insan.
3.4.4 Terdapat 5 fokus elemen
keusahawanan iaitu
l sikap,
l nilai
moral dan etika,
l formulasi
pengetahuan dan kemahiran teknologi
l vokasional,
pengetahuan dan kemahiran,
l pemikiran..
3.4.5 Dalam KBSR penekanan adalah tidak terhad kepada perkara dalam
sukatan sahaja. ini bertujuan meningkatkan minat murid untuk datang ke sekolah.
Peluang murid berinteraksi antara satu sama lain dapat ditingkatkan. Sementara
tema atau topik yang diminati untuk diajar boleh disesuaikan oleh guru.
4.0 Peta minda hubungkait antara komponen Pengetahuan,kemahiran,Nilai-nilai
Murni dan EMK dalam penterjemahan FPK.
FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN.
5.0 Aplikasi komponen pengetahuan kemahiran, Nilai-nilai Murni dan
EMK dalam Pengajaran dan Pembelajaran dan
jangkaan terhadap modal insan.
5.1 Mengalas tugas mendidik
mata pelajaran Bahasa Melayu Tahun 2, saya yakin bahawa insan seimbang seperti
yang dihasratkan melalui Falsafah Pendidikan kebangsaan perlulah seimbang dari
segi jasmani, rohani, emosi dan inteleknya.
5.2 Estetika mengikut Kamus
Dewan adalah merujuk perkara yang berkaitan dengan keindahan atau penghargaan
terhadap keindahan ( terutamanya ) dalam bidang seni. Ini bermakna nilai –
nilai estetika diajar dalam setiap disiplin ilmu atau mata pelajaran seperti
Pendidikan Seni, Bahasa Melayu, Pendidikan Jasmani dan Kesihatan.
5.3 Nilai murni dapat
didefinisikan sebagai perlakuan yang baik, peradaban dan tatasusila individu
manusia dalam hubungannya sesama manusia, alam dan tuhan. Wan Mohd. Zahid
(1988) mentakrifkan nilai murni sebagai:
"Nilai-nilai murni merupakan tanggapan berkenaan perkara-perkara yang
dihajati dan pada masa yang sama juga menjadi kriteria atau ukuran. Nilai-nilai
murni sesuatu masyarakat biasanya diasaskan kepada agama. Memang menjadi tujuan
semua agama, untuk membentuk kehidupan penganutnya untuk menjadi baik dan
berakhlak mulia"
5.4 Falsafah Pendidikan ini menjurus ke arah mencirikan insan dan warganegara yang baik dengan mengemukakan ciri-ciri iaitu percaya dan patuh kepada tuhan, berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab kepada diri, masyarakat, agama dan negara, berbakti dan memberi sumbangan kepada masyarakat, agama, bangsa dan negara dan memiliki sahsiah yang seimbang dan sepadu.
5.5 Keseimbangan dan keharmonian yang terdapat dalam FPN akan dapat dicapai jika nilai-nilai murni ini dapat direalisasikan melalui kurikulum (khususnya dalam pendidikan formal dan tidak formal) supaya ilmu pengetahuan akan dapat diperkembangkan sebagai khalifah Allah dimukabumi ini, manusia hendaklah menyeru dan menyedarkan sesama manusia yang lain.
5.4 Falsafah Pendidikan ini menjurus ke arah mencirikan insan dan warganegara yang baik dengan mengemukakan ciri-ciri iaitu percaya dan patuh kepada tuhan, berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab kepada diri, masyarakat, agama dan negara, berbakti dan memberi sumbangan kepada masyarakat, agama, bangsa dan negara dan memiliki sahsiah yang seimbang dan sepadu.
5.5 Keseimbangan dan keharmonian yang terdapat dalam FPN akan dapat dicapai jika nilai-nilai murni ini dapat direalisasikan melalui kurikulum (khususnya dalam pendidikan formal dan tidak formal) supaya ilmu pengetahuan akan dapat diperkembangkan sebagai khalifah Allah dimukabumi ini, manusia hendaklah menyeru dan menyedarkan sesama manusia yang lain.
5.6 Guru wajar menerapkan
nilai murni yang disalurkan itu tidak terdapat secara khusus di dalam subjek
tersebut tetapi diterapkan secara tidak formal seperti komunikasi yang baik
antara guru dan murid, yang akan mempengaruhi penanaman nilai dalam jiwa
pelajar.
5.7 Sebagaimana yang kita tahu matlamat dasar pendidikan negara adalah untuk melahirkan masyarakat yang bersatupadu, berdisiplin, berpengetahuan, bertanggungjawab, berkebolehan berwawasan dan terlatih.
5.7 Sebagaimana yang kita tahu matlamat dasar pendidikan negara adalah untuk melahirkan masyarakat yang bersatupadu, berdisiplin, berpengetahuan, bertanggungjawab, berkebolehan berwawasan dan terlatih.
5.8 Kesan daripada apa yang
dipelajari mereka boleh jelaskan kepada orang lain samada melalui bentuk
penerangan, perbincangan melihat ataupun perubahan perlakuan sendiri. Penerapan
nilai itu mestilah bersahaja dan tidak langsung dan sentiasa berterusan.
5.9 Di Malaysia dewasa ini isu-isu penerapan nilai murni semakin ketara dan menonjol. Kementerian Pendidikan Malaysia telah melaksanakan strategi penerapan nilai-nilai murni secara komprehensif di mana: " Nilai-nilai murni akan disisipkan melalui kesemua matapelajaran dan akan diperkukuhkan melalui kegiatan-kegiatan ko-kurikulum, formal dan tidak formal, di dalam dan di luar bilik darjah, akan digunakan sepenuhnya dengan cara bersepadu untuk memastikan penerapan nilai-nilai murni akan berhasil dan berkesan."
6.0 Proses menterjemahkan komponen pengetahuan kemahiran, nilai dan EMK dalam proses Pengajaran dan Pembelajaran
5.9 Di Malaysia dewasa ini isu-isu penerapan nilai murni semakin ketara dan menonjol. Kementerian Pendidikan Malaysia telah melaksanakan strategi penerapan nilai-nilai murni secara komprehensif di mana: " Nilai-nilai murni akan disisipkan melalui kesemua matapelajaran dan akan diperkukuhkan melalui kegiatan-kegiatan ko-kurikulum, formal dan tidak formal, di dalam dan di luar bilik darjah, akan digunakan sepenuhnya dengan cara bersepadu untuk memastikan penerapan nilai-nilai murni akan berhasil dan berkesan."
6.0 Proses menterjemahkan komponen pengetahuan kemahiran, nilai dan EMK dalam proses Pengajaran dan Pembelajaran
Contoh Rancangan Pengajaran Harian.
MATAPELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TAHUN
|
2 Arif
|
BILANGAN MURID
|
26 orang murid.
|
TEMA
|
Kesihatan dan Kebersihan.
|
TAJUK
|
Makanan Berkhasihat dan Seimbang.
|
TARIKH
|
09.04.2012
|
MASA
|
7.40 pagi-8.40 pagi (60 Minit)
|
STANDARD PEMBELAJARAN:
OBJEKTIF/HASIL PEMBELAJARAN
|
1.3.1 / literasi 3.2
Pada akhir pembelajaran ini, murid dapat;
Kognitif :
Menyatakan maksud makanan seimbang dengan menggunakan laras
bahasa yang betul.
Afektif:
Mengamalkan gaya
hidup sihat.
Psikomotor:
Memberi respon berkaitan maklumat dengan menggunakan bahasa yang
betul.
|
SISTEM BAHASA
|
Tatabahasa:
Ayat tunggal, ayat majmuk, ayat
perintah.
Kosa Kata:
seimbang,karbohidrat,vitamin,resipi
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
Ilmu :
Bahasa Melayu, Pendidikan Kesihatan
Nilai :
Taat kepada ibu bapa, kebersihan fizikal dan
mental.
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH (KBT)
|
Kemahiran Berfikir :
Menjana idea, menghubungkait,
merumus.
Kemahiran Belajar :
Menerima maklumat, memproses dan
melaporkan.
Kecerdasan Pelbagai :
Verbal linguistik
|
PENGETAHUAN SEDIA ADA
|
Murid dapat menceritakan
pengetahuan dan
pengalaman mereka mengenai makanan
seharian.
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
|
LCD, Power point dan Lembaran kerja.
|
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM
|
Kreatif
dan Inovatif
Teknologi.
|
Fasa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Langkah 1
(Set Induksi)
(5 Minit)
|
Merangsang minat murid.
|
1.Guru
mengucapkan salam. Guru memaparkan sebiji buah limau.
2.Guru
meminta seorang murid membuat reaksi makan buah epal didalam kelas sambil
berdialog:
2.1
Wah, sedapnya.
2.2
Cikgu masih ada lagi beberapa biji buah limau, ada sesiapa yang ingin makan
bersama cikgu?
2.3 Murid yang dapat jawab soalan cikgu, akan
beri buah limau ini.
3.Guru
mengujarkan soalan kepada murid.
3.1
Di manakah boleh kita lihat buah ini ditanam? Atau
3.2Apakah
khasiat buah limau ini?
4.Guru
mengaitkan buah limau dengan tajuk pembelajaran pada hari ini.
|
1.Murid
menjawab soalan dan memerhatikan lakonan sepontan.
2.Murid
akan member reaksi secara spontan apabila melihat rakannya makan buah epal.Murid memberi respons
kepada soalan guru.
3.Murid
bersedia ingin menjawab soalan yang dikemukankan.
|
Strategi/Teknik:
-Soalan
lisan.
-menghubungkait
|
Langkah 2
(10 minit)
|
Penerangan
dan mencari maksud dan khasiat makanan
seimbang
|
1.Guru
mengajukan soalan berkaitan makanan yang dimakan oleh murid pada setiap hari.
2.Guru
memberi penerangan dan kemudian meminta murid membaca petikan yang diberi
secara individu. Murid diminta mencari maksud dan khasiat makanan seimbang.
3.
Murid dikehendaki menyatakan hasil dapatan mereka secara lisan.
4.Guru
memantau aktiviti murid sambil mendengar laporan dapatan mereka.
|
1.
Murid menjawab soalan secara lisan berkaitan soalan yang diajukan oleh guru.
2.
Murid membaca petikan secara senyap individu. Murid mengariskan ayat
berkaitan maskud dan isi penting tentang khasiat makanan.
3.Murid
menyatakan secara lisan hasil dapatan mereka.
|
Strategi/Teknik:
a. Penerangan
b.
inkuiri penemuan.
BBB: petikan.
|
Langkah 3
(20 minit)
Aplikasi Idea
|
Klasifikasikan makanan seimbang.
|
1.Guru
meminta murid menyatakan contoh secara lisan makanan yang mengandungi
lemak, vitamin, protein, garam mineral dan karbohidrat.
(melayari
internet)
2.Guru
meminta murid mengklasifikasikan makanan seimbang dalam lembaran kerja.
2.1
karbohidrat
2.2
vitamin
2.3
protein
2.4
garam mineral
2.5
lemak
3.Guru
meminta beberapa orang murid
membacakan jawapan mereka di hadapan
kelas.
4.Guru
meminta murid-murid lain membandingkan dan memberikan respon berkaitan
perbezaan hasil dapatan mereka.
|
1.
Murid membaca petikan dan mencari isi penting untuk mencari makananan yang
mengandungi :
i.Lemak
(
santan, minyak)
ii.Vitamin
(buah-buahan,
sayur-
sayuran)
iii.Protein
(ayam,
daging, ikan, susu)
iv.Karbohidrat (roti, nasi, jagung)
v.Garam-mineral
(udang,ketam)
2.Murid
mengklasifikasikan
makanan
seimbang dalam lembaran kerja.
3.
Beberapa orang murid membaca dapatan jawapan mereka di hadapan kelas.
4.
Murid-murid lain mendengar dan membandingkan jawapan mereka. Murid mmberi
respon secara lisan dalam sesi perbincangan.
|
Strategi/Teknik:
-Membaca
petikan.
-Inkuiri
induktif
terbimbing.
Penekanan
kepada makanan seimbang
Lembaran
kerja 1
-laporan
dan menyatakan respon.
-perbincangan
|
Langkah 4
(20 minit)
|
Menyatakan makanan berkhasiat dan tidak
berkhasiat
|
1.Guru
memaparkan gambar bersiri makanan yang
biasa dinikmati oleh murid melalui
paparan projektor ohp slide power point.
2.
Murid diminta menyatakan pendapat
secara lisan berkaitan khasiat
makanan. (samada berkhasiat
atau tidak).
2.1
Jenis-jenis makanan yang berkhasiat dan tidak berkhasiat .
i-roti
dan susu
ii-makanan
ringan
iii-gula-gula
iv-buah-buahan
v-aiskrim
3.Guru
menerangkan kepentingan
makanan seimbang, berkhasiat dan
kesan jika tidak mengamalkan pemakanan yang seimbang.
4. Beberapa orang murid diminta menggayakan
watak individu yang sihat dan kurang
sihat.
5.
Guru meminta murid-murid mengadili rakan mereka yang telah menggayakan lakonan terbaik.
|
1.Murid
melihat gambar makanan yang ditunjukan oleh guru.
2.Murid
menyatakan pendapat secara lisan
berkaitan makanan berkhasiat dan tidak
berkhasiat.
3.Murid
mendengar penerangan guru berkaitan kepentingan makanan seimbang.
4.Murid
melakonkan aksi individu yang:
i-sihat/cergas
ii-tidak
sihat/lemah
5.Murid
menjawab soalan berpandu daripada lembaran kerja yang diberi.
|
Strategi/Teknik:
-Perbincangan.
-power
point
(Slide 1)
-
Berlakon
-Lembaran
kerja
|
Langkah 6
(Penutup)
(5 minit)
|
Membuat
rumusan
pengajaran dan pembelajaran.
Menyatakan
nilai-nilai
murni
yang
terdapat
semasa
sesi
pengajaran
dan
pembelajaran.
|
1.
Guru memaparkan soalan teka-teki
melalui hp projector kepada murid untuk
menguji kecerdasan pemikiran mereka.
-Contoh teka-teki :
1.
Rasa manis sekali,
Bungkusannya
berwarna-warni,
Banyak
makan sakit gigi, barulah ingat nasihat
ibu dan bapa. Siapakah aku?
2.
Guru meminta murid menyata nasihat dari teka-teki diberi.
3.
Guru menegaskan nilai patuh akan nasihat ibu bapa dan kepentingan mengamalkan
penjagaan kesihatan.
|
1.Murid
menjawab soalan teka-teki daripada guru.
2. Murid
menyataka secara lisan kepentingan
kesihatan dan nilai murni patuh
terhadap nasihat ibu bapa.
|
Teori
Kecerdasan
Pelbagai.
-Slide 2
|
7.0
Rujukan.
Pusat perkembangan Kurikulum KPM, Falsafah
Pendidikan Kebangsaan, Matlamat dan Misi, Kuala Lumpur, KPM, cetakan pertama
2001, hlmn 3,4,5,6,7,8,9,10,11.
Raminah Hj Sabran, Wong Khek Seng, Kok
Meng Kee, Ace Ahead Teks STPM Pengajian Am Kertas 1&2, Kuala Lumpur: Oxford
fajar Sdn Bhd, cetakan kedua 2010, hlmn , 3, 5, 6, 7,
Sufean Hussin (2004). Pendidikan Di
Malaysia Sejarah, Sistem dan Falsafah. Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa dan Pustaka, hlmn 7, 8, 9.
Ruslan Zainuddin, Mohd. Mahadee Ismail,
Zaini Othman, Kenegaraan Malaysia, Shah Alam: Fajar Bakti Sdn Bhd, 2005, hlmn
1, 2,3, 4, 5, 79, 80, 183, 184, 185, 208.
Mok Song Sang, Falsafah Pendidikan
Malaysia, Kuala Lumpur, PTS, cetakan pertama 2001, hlmn 12,13, 26, 48.
Amir Hasan Dawi. 2006. Penteorian
Sosiologi dan Pendidikan.,Tanjung Malim:, Quantum Books, ctakan pertama 2006,
hlmn 16, 17, 18.
Atan Long., Psikologi Pendidikan. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, cetakan pertama
1976, hlmn 28, 29.
Bakar Nordin dan Ikhsan Othman. 2008.
Falsafah Pendidikan dan Kurikulum. Tanjung Malim: Quantum Books, 2008, hlmn 14,
15,16, 34, 35.
Edaris Abbu Bakri, Pengurusan
Strategik:Konsep dan Aplikasi untuk Pendidikan. Utusan Publications &
Distributors Sdn. Bhd, 2004, halaman 8.
Kamarudin Husin dan Siti Hajar Abdul
Aziz., Pedagogi Asas Pendidikan, Kuala
Lumpur, Kayazano Enterpris, 2004, hlmn 6, 7, 21,22.
Falsafah Pendidikan Kebangsaan, (http://
ms.wikipedia.org/wiki/ Falsafah_Pendidikan_Kebangsaan 8 Ogos 2005)
Ariedrifke, "Implikasi Falsafah
Pendidikan", Pendidikan html, 4
April 2004
(http://ariedrifke.blogspot.com/2010/04/implikasi-falsafah-pendidikan.html)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan