Sastera Rakyat
Definisi Sastera Rakyat
Sastera Rakyat
ialah sastera yang sepenuhnya telah dihasilkan oleh golongan rakyat jelata.
Gubahannya adalah gubahan yang begitu menarik sekali dan memang menjadi
kebanggaan glongan rakyat bawahan. Wujudnya Sastera Rakyat ini adalah
semenjak sebelum masyarakat Melayu mengenali akan sistem tulisan. Orang
Melayu pada ketika itu banyak menitikberatkan kelisanan dalam Sastera Rakyat.
Kelisanan inilah yang akan menunjukkan kehebatan dan keunikan Sastera Rakyat itu
sendiri. Orang Melayu hebat berfikir, menghafal, mentafsir, meluahkan dan
mentafsirkan. Semuanya dalam lingkungan alam terkembang menjadi guru.
Penakik pisai siraut
Ambil galah batang lintabung
Selodang jadikan nyiru
Nang setitik jadikan laut
Nang sekepal jadikan gunung
Alam terkembang jadikan guru
Setiap bahan
yang diperolehi disampaikan dari mulut ke mulut dan menjadi tanggungjawab
mereka untuk diturunkan dari satu generasi ke satu generasi. Bila situasi ini
berlaku maka terdapatlah tokok tambah dalam bahan yang disampaikan.
Setiap tokok
tambah sebenarnya adalah menunjukkan kekreatifan orang-orang Melayu itu
mengolah dan mentafsir sesuatu bahan yang diperolehinya. Harus diingat bahawa
Sastera Rakyat yang diamalkan oleh masyarakat Melayu adalah bersifat kolektif
dan kepunyaan bersama. Masing-masing bertanggungjawab terhadap apa yang
diceritakan. Setiap cerita tidak sunyi dari pengaruh alam sekeliling. Malahan
jika tidak terdapat pengaruh alam sesuatu bahan Sastera Rakyat itu tidak menarik
dan bersifat kering serta longgar. Orang Melayu pada ketika ini juga begitu
mempercayai akan anamisme dan masyarakat mereka bersifat tertutup. Tiada
pengaruh dari luar.
Setiap karya
sastera pada ketika ini adalah milik bersama dan tiada tercatat nama pengarang,
tarikh serta masanya. Tidak wujud langsung milik perseorangan. Kebanyakan
Sastera Rakyat ini mudah difahami dan plotnya tidak berbelit-belit. Masyarakat
ketika itu mementingkan akan mesej yang hendak disampaikan. Segala unsur
estetiknya lahir kemudian. Kebanyakan Sastera Rakyat disampaikan oleh
tukang-tukang cerita yang mahir serta berkebolehan seperti Tok Selampit di
Kelantan, Awang Batil di Kedah, Mir Hassan dan Pawang Ana di Perak, Penglipur
Lara di Pahang, Awang Kitang di Negeri Sembilan dan Tukang Kenterung di Jawa.
Penyampaian yang dibuat oleh tokoh-tokoh ini begitu kreatif dan menarik sekali
serta diiringi oleh alat-alat bunyi-bunyian iaitu rebana, seruling dan
sebagainya.
Hasil daripada
amalan animisme yang begitu kuat di kalangan orang-orang Melayu pada ketika itu
telah melahirkan beberapa genre seperti mantera dan melalui mantera ini
diwujudkan pula jampi, serapah, sembur, cuca dan sebagainya yang bertindak
untuk menjaga keselamatan, kesejahteraan, maruah dan kehormatan orang-orang
Melayu pada ketika itu. Lahirnya genre lain seperti teromba yang lebih bersifat
undang-undang masyarakat yang begitu kuat diamalkan di Negeri Sembilan, Naning
dan Minangkabau.
Ramai yang
tidak mengetahui bahawa teromba ini adalah genre yang terawal wujud dan di
dalamnya terdapat pantun, mantera, syair, seloka, gurindam, peribahasa,
terasul, pepatah-petitih, bidalan, ungkapan, teka-teki dan banyak lagi.
Semuanya adalah bersifat berkias, menyindir dan menguji kefahaman khalayak
Melayu pada ketika itu. Ramai yang tidak merasai bahawa kehebatan Melayu adalah
terletak kepada genre seperti ini. Genre seperti ini juga terdapat di dalam
Prosa Melayu Klasik contohnya di dalam Hikayat Malim Deman, Sejarah Melayu dan
sebagainya. Teromba juga masih diamalkan dalam masyarakat Adat Perpatih di
Negeri Sembilan dan sebahagian di Melaka. Akan tetapi ianya tersebar di
kalangan orang-orang Melayu di negeri-negeri lain di Malaysia ini.
Sastera Rakyat
Melayu mempunyai banyak persamaan dengan Sastera Rakyat di negara-negara lain
di dunia ini. Persamaan ini terjadi kerana persekitaran yang agak sama seperti
yang berlaku di Alam Melayu. Misalnya di dalam Cerita-cerita Jenaka dan
Cerita-cerita Binatang. Dalam Cerita Binatang masyarakat Melayu terkenal dengan
kepintaran Sang Kancil dan dalam
masyarakat Eropah mereka lebih mengagungkan akan binatang iaitu musang.
Walaupun berlainan watak binatang jalan pemikirannya masih lagi sama iaitu
binatang yang cerdik dan boleh mengalahkan sesiapa sahaja menggunakan kepintarannya.
Sastera Rakyat
ini sebenarnya adalah bertujuan untuk menghibur. Harus kita ingat menghibur
yang mempunyai unsur-unsur didikan dan bukannya bersifat mengkhayalkan seperti
yang dianggapi oleh glongan tidak memahami. Masyarakat pada ketika itu tidak
ada alat-alat hiburan yang lain seperti yang berlaku pada hari ini. Di samping
itu juga ia berfungsi untuk mendidik, mengajar, kritikan dan sindiran kepada
orang-orang Melayu supaya boleh menjadi masyarakat yang cemerlang, gemilang dan
terbilang. Mereka sudah penat bekerja seharian dan jalan keluar untuk
merehatkan diri dan otak adalah melalui Sastera Rakyat. Cerita-cerita Jenaka
dan Cerita Binatang termasuk genre puisi adalah berperanan besar membentuk
budaya masyarakat Melayu yang sangat mementingkan budi dan muafakat.
Sifat-sifat Sastera Rakyat
Jelas sekali
bahawa kehebatan Sastera Rakyat adalah melalui kelisanannya. Setiap perkara
adalah mementingkan hafalan. Hafalan di sini bukannya seperti kita menghafal
skrip jawapan untuk peperiksaan, tapi hafalan Sastera Rakyat penuh dengan
penghayatan yang boleh memberi kesan kepada khalayaknya. Disampaikan dari mulut
ke mulut dan telah menjadi tanggungjawab masayarakat Melayu untuk menyebarkan
Sastera Rakyat ini. Tambahan pula kebanyakan masyarakat Melayu pada ketika itu
belum tahu menulis dan membaca. Namun begitu masyarakat Melayu pada ketika itu
masih dapat menghasilkan Sastera Rakyat yang begitu bernilai tinggi.
Bila Sastera
Rakyat ini bersifat lisan maka sudah tentu mempunyai tukang cerita yang mahir
sebagai penyampai. Di antara tukang cerita yang paling terkenal ialah Pawang
Anna dan Mir Hassan. Kehebatan tukang-tukang cerita ini terletak kepada
kreativitinya yang tidak ada pada bangsa-bangsa lain. Mereka menyampaikan
cerita dengan lagu dan irama yang lemak merdu sehingga sedap telinga kita
apabila mendengarnya. Kreatifnya mereka bila diiringi dengan bunyi-bunyian
seperti rebana, gendang dan serunai. Dapat dilihat bahawa gabungan
bunyi-bunyian dan suara boleh mempegaruhi masyarakat Melayu pada masa itu dan
juga pada masa sekarang jika ada tumpuan apabila menghayatinya.
Tidak terdapat
langsung yang cuba mendakwa pada masa itu segala hasil karya adalah miliknya.
Semuanya dikira sebagai milik bersama-sama kerana mereka lebih bersifat kolektif
dalam segala hal. Tidak ada yang bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk
masing-masing. Cubit peha kanan peha kiri terasa. Kehidupan mereka sungguh
akrab sekali dan tiada ada yang mementingkan hal peribadi sendiri. Masyarakat
adalah lebih penting dari segala-galanya. Malu seorang malu semua. Ibarat
beranak seorang mengajar ramai. Jelas sekali pada masa ini tidak ada sikap
untuk penonjolan diri. Semua yang dilakukan adalah untuk kepentingan
masayarakat belaka.
Sastera Rakyat
juga adalah merupakan tradisi masyarakat Melayu yang sangat bernilai sekali.
Ramai yang menganggap bahawa ia sukar menerima beberapa perubahan dan bersifat
statik. Pemikiran yang sebegini adalah nakal dan perlu diubah dengan segera
kerana kita perlu menafsirkan semula semua Sastera Rakyat mengikut konteks hari
ini. Pentafsiran haruslah secara terbuka dan penafsir mestilah mempunyai asas
Melayu dan Islam secara kukuh serta jangan ditingglkan soal adat serta budaya.
Sastera Rakyat sebenarnya adalah menggambarkan ketamadunan bangsa Melayu yang
mempunyai akar tunjang yang begitu jitu. Diperturunkan dari satu generasi ke
satu generasi. Agak malang sekali jika kita tidak mahu meninjau dan memikirkan
kehebatan Melayu di dalam teromba, pantun, syair, gurindam, seloka, peribahasa,
cerita-cerita binatang, cerita-cerita jenaka dan sebagainya.
Sastera Rakyat
Melayu juga banyak mempunyai persamaan dengan lain-lain bangsa di dunia.
Persamaan ini dari segi plot, pemikiran dan persekitarannya. Dalam
cerita-cerita binatang Melayu tokoh utamanya ialah Sang Kancil dan di kalangan
masyarakat Red Indian watak utamanya ialah Serigala, di kalangan bangsa Vietnam
watak pentingnya ialah Kelinci. Terdapat juga cerita yang terkenal iaitu
Belanda minta tanah di Betawi. Di Amerika pula terkenal sekali cerita orang
Peranchis minta tanah dari orang Red Indian dengan cara meminta tanah selebar
belulang sehingga mendapat tanah yang lebih luas. Semuanya adalah dengan cara
yang tidak betul iaitu penipuan.
Dalam
perkembangan Sastera Rakyat ia bersifat dinamik dan bukan satu benda yang mati
walaupun telah menjangkau di era globalisasi. Terdapat banyak perubahan
mengikut pembawa, pencerita dan penggiatnya. Segala tokok tambah ini bukannya
menunjukkan kelemahan tetapi adalah atas kepentingan setempat serta untuk
menyampaikan mesej. Setiap Sastera Rakyat Melayu berubah mengikut penyesuaian
setempat dan ianya tidak bersifat komersial untuk kepentingan diri sendiri.
Kita harus mentafsir sesuatu cerita Sastera Rakyat Melayu secara ilmiah dan
benar-benar cuba untuk mengalami dan menghayati. Jika ditafsir secara emosi
kita tidak akan dapat jumpa jawapan sebenar. Misalnya cerita Mat Jenin
sebenarnya adalah cerita perancangan rapi orang-orang Melayu yang bercita-cita
untuk cemerlang, gemilang dan terbilang akan tetapi penamatnya telah
diselewengkan oleh orientalis barat atas tujuan penjajahan.
Kebanyakan
hasil Sastera Rakyat Melayu adalah berkaitan dengan kehidupan harian mereka.
Mereka nampaknya sudah mula mencari suatu perlarian untuk sama-sama membantu
masalah yang mereka hadapi setiap hari. Lahirlah cerita-cerita hantu, dewa dewi
dari kayangan, mantera, jampi, serapah dan sebagainya. Kepercayaan anamisme
seperti ini begitu kuat menjadi pegangan mereka. Lahirlah ciptaan mereka dengan
menggunakan bahasa-bahasa yang indah dan ada kaitan dengan alam.
Plot Sastera
Rakyat Melayu adalah mudah dan senang difahami. Namun begitu cuma dalam cerita
Penglipur Lara sahaja plotnya berbelit-belit dan sejajar dengan ceritanya yang
wujud dalam alam yang tidak nyata. Nilai-nilai sasteranya akan dapat kita rasai
jika kita mempunyai penghayatan yang tinggi. Pertembungan watak-watak dalam
cerita ini boleh memberi kesan kepada khalayak.
Orang-orang
Melayu mempunyai kehebatannya yang tersendiri dan Sastera Rakyat memainkan
peranan untuk menyampaikan mesej dan membawa pengajaran. Setiap perlakuan dalam
masyarakat jika hendak dikritik adalah secara tidak langsung dan berkias.
Masyarakat Melayu mempunyai nilai budi yang begitu tinggi dan mereka tidak mahu
memalukan orang lain secara nyata. Setiap teguran adalah dibuat secara kiasan
dan menggunakan bahasa yang berlapis. Begitulah sopannya bangsa Melayu walaupun
marah masih lagi secara beradab dan bukan marah mengikut nafsu sahaja.
Jika kita
ingin melihat adat, budaya dan resam bangsa Melayu kita boleh lihat melalui
Sastera Rakyatnya. Melaluinya juga kita boleh lihat tahap pemikiran bangsa
Melayu itu sendiri. Sastera Rakyat ini
juga adalah sastera Melayu yang tertua dan banyak berfungsi untuk menyapaikan
maklumat kepada bangsanya sendiri.
Keindahan dan kehebatan Sastera Rakyat Melayu ini adalah terletak kepada
kelisananya dan apabila dituliskan maka yang tersirat akan beransur-ansur
tenggelam. Jika mampu digali Cuma boleh dilakukan oleh orang yang mahir sahaja.
Penyalinan semula Sastera Rakyat Melayu dalam tulisan rumi juga adalah suatu
kelemahan kerana ketulinan cerita akan hilang. Selain itu menjadi anak muda
Melayu menjauhi tulisan jawi. Pati kehebatan orang-orang Melayu sebenarnya
masih banyak terakam dalam tulisan jawi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan