BIL
|
TAJUK/TOPIK
|
CATATAN
|
1.
|
PENGENALAN
|
|
2.
|
PENINGKATAN
PENGAJARAN KEMAHIRAN MENULIS
|
|
3.
|
PENDEKATAN
PENGAJARAN PENULISAN.
|
|
4.
|
KAEDAH
PENGAJARAN PENULISAN.
|
|
5.
|
TEKNIK
PENGAJARAN PENULISAN.
|
|
6.
|
TEORI
PENGAJARAN PENULISAN.
|
|
7.
|
MODEL
PENGAJARAN PENULISAN KAEDAH BERGAMBAR DAN CARTA.
|
|
8.
|
RUMUSAN.
|
|
9.
|
RUJUKAN.
|
|
|
|
|
Esei ilmiah. Tugasan 1.
Berdasarkan kemahiran
yang terdapat dalam sukatan pelajaran yang dipilih, jelaskan Peringkat
Pengajaran Penulisan. Bincangkan dari segi teori, model, pendekatan, keadah dan
teknik yang digunakan. Laporkan hasil kajian anda dalam bentuk penulisan
ilmiah.
1.0
PENDAHULUAN.
1.1 Kemahiran menulis adalah di antara cabang
kemahiran yang perlu dipelajari oleh manusia untuk melengkapkan proses
kelangsungan berbahasa secara natural dan mudah. Bloomfield (1933: 21) di dalam Lyons. (1995 :
253) mengatakan bahawa penulisan bukanlah bahasa, tetapi cara mencatatkan
bahasa dengan tanda yang dapat dilihat.
Tanda-tanda yang dapat dilihat itulah yang dinamakan simbol atau huruf
yang disatukan sehingga menjadi perkataan yang membawa makna. Lyons (1995 : 13) mentakrifkan penulisan
ialah bahasa yang disampaikan melalui bunyi atau grafik malahan melalui cara
yang tidak terhingga banyaknya. Kurikulum Standard Sekolah Rendah telah
dinyatakan dengan jelas bahawa kemahiran menulis adalah keperluan wajib bagi
selain daripada kemahiran membaca, mengira dan menaakul yang menjadi elemen
pengukuhan aplikasi untuk perlaksanaan modul-modul pembelajaran di alaf baru
ini.
1.2 Keempat-empat kemahiran ini perlu
melangkah seiring memandangkan keperluan pendidikan Bahasa Melayu dan mata
pelajaran lain yang masih menetapkan pengukuran prestasi dan keupayaan
murid-murid dinilai secara bertulis.
Menulis tidak seperti membaca memerlukan kaedah yang spesifik dan
memerlukan koordinasi minda dan anggota tubuh.
Proses menulis adalah proses berterusan yang tidak tertakluk kepada
pengajaran di sekolah tetapi berlangsung sepanjang hidup.
1.3 Definisi Penulisan melalui beberapa
pandangan tokoh akedemik seumpama:
1.3.1 Walshe, R.D. (1981) menyebut bahawa menulis
ialah proses memilih, menggabung, menyusun dan mengembangkan gagasan di dalam
ayat, perenggan atau untuk persembahan lisan seperti kuliah dan syarahan secara
berkesan.
1.3.2 Sukatan Pelajaran Malaysia juga menggariskan
beberapa rentangan kriteria yang perlu dikuasai oleh murid-murid dalam
menghasilkan pelbagai jenis penulisan yang menepati kehendak pembelajaran dan
melahirkan idea yang jelas tentang kefahaman mereka terhadap apa yang mereka
pelajari. Fungsi-fungsi kemahiran
tersebut termasuklah
a. Mendirikan tapak yang berstruktur teguh
dengan menggunakan modul pembelajaran terbaik agar murid-murid dapat menulis
dengan baik, cekap dan pantas.
b. Membolehkan murid-murid mengeja dan
memahami perkataan serta menyusun ayat dengan betul dan boleh difahami.
c. Membolehkan murid-murid menggunakan
kemahiran menulis untuk mengulangkaji pelajarannya dengan kaedah membaca semula
tulisan atau nota, draf atau teks atau membaca buku luar sebagai tambahan dan
ilmu bantu untuk mengukuhkan pehamanannya terhadap pelajarannya.
d. Memberi peluang kepada murid-murid
melahirkan gagasan, hujah dan pendapat mereka secara tersusun di dalam bentuk
tulisan.
e. Mengembangkan minat menulis dan
mengarang di kalangan murid-murid. Ada
kanak-kanak yang sudah mempunyai bakat tersendiri dan mempunyai kemahiran
menulis tetapi tidak digilap.
f. Memperkayakan kosa kata dan
memperluaskan pengetahuan tentang bahasa dan tulisan.
g. Menyiapkan diri murid-murid untuk
menghadapi peperiksaan.
1.4 Saya jadikan rujukan berdasarkan
kemahiran menulis bagi mata pelajaran Bahasa Melayu Tahun 6, iaitu 8.2 Membina dan menulis ayat tunggal
dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
Aras
3 (i) menyediakan perenggan dengan mengguna ayat.
2.0 PERINGKAT MENGAJAR KEMAHIRAN MENULIS
2.1 Kemahiran menulis merupakan keupayaan
murid menulis perkataan dan ayat danmengeluarkan idea melalui pelbagai jenis
penulisan yang berkaitan dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman peribadi yang
telah dilalui dengan menggunakan ayat yang gramatis, tanda baca dan ejaan yang
betul, serta tulisan yang jelas, cantik dan kemas.
2.2 Murid juga digalakkan menggunakan
kreativiti mereka untuk menghasilkan penulisan imaginatif. Peringkatperingkat
kemahiran menulis terdiri daripada :
i. Peringkat Pra Tulis.
Peringkat pra menulis ialah tempoh masa murid-murid disediakan dengan
aktiviti-aktiviti menulis sebelum mereka dapat menulis huruf dengan kemas dan
betul. Dalam tempoh ini latihan otot –otot tangan, jari dan mata serta
koordinasi mata dan tangan diberi. Ia bertujuan untuk membolehkan mereka
mengusai kemahiran membentuk lambang-lambang yang kemas dan jelas. Pelajaran
tulisan haruslah dirancang secara sistematik dan bermula dengan peringkat pra
menulis. Ia melibatkan beberapa latihan seumpama:
a) Tangan iaitu dengan mengenggam dan membuka tangan dilakukan
beberapa kali, menggengam dan meronyokkan kertas, memegang benda-banda seperti
pensel atau pembaris, melukis bentuk-bentuk di dalam bekas yang mengandungi
pasir atau tanah dan memasang butang atau mengikat tali kasut.
b) Latihan pergerakan mata iaitu dengan menutup kedua-dua mata dengan
tangan, membuka dan menyebut banda yang ditunjuk oleh guru. Seterusnya melihat
benda yang dipegang oleh guru dan dibawa kekiri-kanan dan ke kiri. Akhirnya
menyebut nama-nama benda kecil yang dipegang oleh guru.
c) Latihan koordinasi mata dan tangan dengan menyusun benda mengikut
golongsn, bentuk warna dan ukuran. Murid diberi peluang mencantum
bahagian-bahagian gambar yang terpotong serta mencantum titik. Murid juga
dibimbing untuk mencantum arah jalan, memadankan gambar bagi benda-benda yang
serup dan mencari benda yang tersembunyi. Membentuk lukisan ‘zig zag dan
membentuk asas huruf dan nombor adalah aktiviti asas yang digemari.
ii. Peringkat
Mekanis
Kemahiran menulis
secara mekanis haruslah dikuasai pada peringkat awal supaya
murid-murid dapat
menghasilkan tulisan yang kemas dan mudah dibaca. Aktiviti-aktiviti
tulisn seperti membuat
corak, menekap dan membentuk huruf dan sebagainya adalah
penting kerana ia
bertujuan memberi latihan dan pengalaman asas yang diperlukan
supaya dapat membantu
murid-murid menguasai kemahiran menulis selanjutnya seperti
kemahiran menulis suku
kata, perkataan, ayat dan sebagainya. Justeru, latihan-latihan
mekanikal yang boleh
dijalankan untuk mendapatkan kemahiran tersebut ialah di
antaranya melalui:
(a) Latihan pergerakan
tangan, otot, jari dan membentuk atau membuat garisan-garisan,
bulatan, segi-segi, bentuk-bentuk awan
larat dan sebagainya.
(b) Tunjukkan cara
pergerakan tangan, tulisan di awangan, di pasir, papan tulis dan
sebagainya.
(c) Bermain, menyusun
dan berlatih membentuk huruf dengan benda-benda seperti
plastisin.
(d) Melatih atau
menunjukkan cara membentuk huruf, menulis perkataan dan ayat.
(e) Mengawasi tulisan
murid tentang bentuk, saiz, tegak atau condong, jarak dan
kekemasan, kebersihan, dan lain-lain.
(f) Melatih menulis
cepat, senang dan mudah dibaca.
(g) Melatih menulis
dengan cantik.
iii. Kemahiran Menulis Untuk Penglahiran
Kemahiran penulisan untuk pelahiran pula
biasanya dikuasai setelah kanak-kanak
mendapat kemahiran
mekanis. Kemahiran ini banyak melibatkan mental. Latihan-latihan
mental yang boleh
dijalankan untuk mendapat kemahiran ini ialah seperti:
(a) Latihan penyataan
fikiran atau pendapat.
(b) Latihan penyataan
perasaan.
(c) Latihan
mengeluarkan pendapat yang tulen atau asli.
Pengajaran-pengajaran
menulis terbahagi kepada tiga iaitu:
(a) Peringkat
Pramenulis (persediaan)
(b) Peringkat
mendirikan asas (peringkat mekanis)
(c) Peringkat untuk
pelahiran
Peringkat pramenulis
ialah tempoh masa murid-murid disediakan dengan aktiviti-aktiviti
menulis sebelum mereka
dapat menulis huruf-huruf dengan kemas dan betul. Dalam tempoh masa ini latihan
otot-otot, tangan dan jari serta koordinasi tangan dan mata diberi kepada murid
awal-awal lagi. Bagi membolehkan mereka menguasai kemahiran membentuk
lambang-lambang dengan kemas dan jelas, pengajaran tulisan haruslah sistematik
dan berkesan. Latihan-latihan pramenulis boleh melibatkan latihan-latihan
seperti:
(a) Menguasai latihan
pergerakan tangan
(b) Menguasai gerakan
tangan yang bebas supaya boleh menulis dengan selesa dan
sempurna
(c) Latihan pergerakan
mata, serta latihan koordinasi tangan dan mata.
Seterusnya, dalam peringkat
mendirikan asas pula murid-murid sepatutnya telah faham serta tahu cara
memegang pensel, membentuk lambang dan sebagainya seperti yang diajar dalam
kemahiran pra menulis.
Pada peringkat awal,
dicadangkan murid membentuk huruf di kertas kosong yang tidak mempunyai
garisan. Setelah didapati memuaskan barulah dilatih membentuk huruf pada
halaman bergaris. Apabila murid membentuk huruf pada kertas bergaris, kawalan
tulisan perlu dilakukan. Ia harus bermula daripada garisan yang lebar hingga
kepada lembaran satu garis. Contohnya adalah dengan melakukan aktiviti seperti:
(a) Latihan membentuk
bulatan dan garis lurus dalam keadaan terkawal
(b) Latihan menulis
huruf di atas kertas bergaris dua
(c) Latihan menulis
huruf di atas kertas bergaris satu
(d) Latihan membentuk
lambang tulisan dengan cara dengan cara yang betul untuk
mendapat keseragaman cara menulis bagi
menghasilkan tulisan yang seragam dan mudah
dibaca.
Setelah menguasai
peringkat mekanis, murid-murid patut digalakkan
melahirkan fikiran
mereka secara bertulis. Cara-cara yang dicadangkan ialah bermula
daripada yang terkawal
iaitu berpandukan gambar-gambar dan perkataan, mengisi tempat
kosong, melengkapkan
ayat-ayat dan perenggan sehingga murid-murid itu boleh
menghasilkan tulisan
tanpa panduan. Di antara aktiviti-aktiviti menulis yang boleh
dijalankan ialah:
(a) Mengisi silang-kata
(b) Mengisi tempat
kosong dalam ayat
(c) Melengkapkan ayat
dengan menambah rangkai kata yang sesuai
(d) Menuliskan ayat
yang lengkap dengan perkataan yang diberi
(e) Memanjangkan ayat
dengan menambah rangkai kata yang sesuai
(f) Membentuk ayat bagi
memudahkan cerita
(g) Menulis ayat
berdasarkan gambar yang disediakan
(h) Menulis
jawapan-jawapan kefahaman
(i) Menulis rencana
daripada bahan yang diperlihatkan
(j) Menulis karangan
daripada tajuk yang disediakan dan sebagainya dengan merujuk sukatan Pelajaran
Bahasa Melayu.
3.0 PENDEKATAN PENGAJARAN PENULISAN.
3.1 Definisi Pendekatan
3.1.1 Menurut Kamus Dewan (2007), pendekatan dapat
didefinisikan sebagaisatu kaedah atau cara, langkah-langkah yang boleh diambil
bagi memulakan dan melaksanakan tugas. Kamarudin Hj. Husin (1988),
mendefinisikan pendekatan sebagai satu kumpulan andaian yang saling berkait
tentang hakikat bahasa, hakikat pengajaran bahasa dan hakikat pembelajaran
bahasa. Edward M. Anthony (1963), berpendapat bahawa pendekatan ialah satu set
andaian yang saling berkait dengan proses pengajaran dan pembelajaran serta
mempunyai unsur aksiomatik.
3.1.2 Pendekatan pengajaran merupakan haluan atau
aspek yang digunakan untuk mendekati atau memulakan proses pengajaran sesuatu
isi pelajaran, sesuatu mata pelajaran atau beberapa mata pelajaran atau sesuatu
kemahiran. Menurut Parera (1986), mengatakan bahawa pendekatan merupakan satu
latar belakang falsafah atau pandangan mengenai idea utama yang hendak
dibahaskan dan merupakan satu aksioma (pernyataan yang diterima umum dan
menjadi asas kepada sesuatu huraian). Pendekatan-pendekatan yang dipilih
biasanya berasaskan teori-teori atau generalisasi yang tertentu.
Pendekatan-pendekatan yang dipilih biasanya berasaskan teori-teori atau
generalisasi yang tertentu.
3.1.3 Pelbagai pendekatan, kaedah, dan teknik
dapat digunakan dalam pengajaran aspek-aspek bahasa. Tidak ada satu pendekatan,
kaedah dan teknik yang paling sesuai digunakan di dalam bilik darjah, melainkan
masing-masing perlu disesuaikan dengan topik penulisan yang hendak diajar. Ini
bergantung kepada kebijaksanaan guru kerana yang penting ialah pelajar dapat
turut serta dan aktif dalam aktiviti-aktiviti yang dilaksanakan di dalam bilik
darjah. Pengajaran dan pembelajaran mestilah berpusatkan pelajar. Pelajar perlu
berperanan sepenuhnya dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Guru hendaklah
bertindak sebagai pemudah cara dalam membantu pelajar mendapatkan maklumat yang
berkaitan dengan tajuk yang akan diajar.
3.1.4 Terdapat empat pendekatan yang boleh
digunakan untuk pengajaran penulisan wacana. Pendekatan-pendekatan tersebut
ialah pendekatan terkawal, pendekatan bebas, pendekatan pola – perenggan dan
pendekatan komunikatif. ( dalam Juriah Long dan rakan-rakan, 1990:214).
a)
Pendekatan terkawal.
Melalui pendekatan ini,
guru dapat memandu dan mengawal pelajar daripada melakukan kesalahan. Pada
peringkat awal, guru mengawal secara menyeluruh. Namun begitu, pelajar masih
diberikan kebebasan untuk memilih perbendaharaan kata atau struktur ayat mereka
sendiri. Melalui pendekatan ini, murid-murid dielakkan daripada menlakukan
kesalahan.
b)
Pendekatan bebas
Pendekatan ini memberi
kebebasan kepada pelajar untuk menyuarakan pendapat mereka tentang sesuatu
topik penulisan. Walau bagaimanapun, pendekatan ini hanya sesuai digunakan bagi
pelajar yang sudah dapat menguasai bahasa dengan baik.
Dalam pengajaran
penulisan wacana yang ada hubung kait dengan masalah pencemaran alam sekitar,
guru boleh keratan-keratan akhbar dan majalah untuk ditunjukkan kepada
pelajar.Aktiviti perbincangan dan sumbang saran boleh dijalankan dimana murid
dapat memberikan pendapat melalui aktiviti tersebut. Dengan cara ini pelajar
akan lebih berminat, aktif dan dapat meningkatkan motivasi dan keyakinan diri.
c)
Pendekatan Komunikatif
Dell Hymes yang
merupakan pengasas pendekatan ini antara lain menyatakan bahawa kecekapan
komunikatif merupakan penguasaan bahasa secara naluri yang dimiliki oleh
seseorang pelajar, iaitu keupayaan pelajar mengguna dan memahami bahasa secara
wajar dalam proses berkomunikasi dan berinteraksi dengan individu lain dan
jalinannya dengan konteks sosial.
Pendekatan ini
menegaskan tentang seseorang yang sudah mempunyai pengetahuan tentang struktur
bahasa dan kebolehan membina ayat-ayat yang gramatis. Ini tidak bermakna dia
sudah dapat berkomunikasi dengan baik dan berkesan memandangkan kecekapan
berbahasa dan berkomunikasi itu juga menitikberatkan unsur-unsur lain yang
boleh mempengaruhinya, seperti aspek-aspek sosiolinguistik dan psikolinguistik.
Berdasarkan pendekatan
ini, dapat dikatakan bahawa pelajar menulis adalah untuk dibaca oleh orang lain
atau masyarakat. Justeru, guru perlu memastikan dan menggalakkan pelajar
menulis sama seperti dalam situasi kehidupan seharian mereka. Dalam hal ini,
guru harus menyatakan kepada pelajar bahawa penulisan yang dihasilkan adalah
untuk dinikmati oleh pembaca termasuk penulisan pelajar lain di dalam bilik
darjah.
d)
Pendekatan pola-perenggan.
Pendekatan ini
mengutamakan ciri-ciri pembentukan perenggan yang baik. Ini dapat melatih
pelajar supaya berkeupayaan untuk memberikan pendapat dalam perenggan dengan
kemas dan teratur. Selain itu,pendekatan ini juga dapat membantu pelajar mengetahui
cara-cara meringkaskan penulisan dengan baik. Pendekatan ini sesuai digunakan
untuk murid yang sudah dapat menguasai kemahiran bahasa.
4.0 KAEDAH PENGAJARAN PENULISAN.
4.1 Kaedah bermaksud cara atau peraturan
membuat sesuatu . Ada dua perkataan yang hampir-hampir sama maksudnya dengan
kaedah dan ia memang tergolong dalam kaedah juga, iaitu teknik dan pendekatan.
4.2 Kaedah pula ialah satu siri tindakan yang
sistematik dengan tujuan mencapai objektif pelajaran dalam jangka masa pendek.
Kaedah mengajar ialah cara mendekati sesuatu objektif pelajaran dengan langkah
penyampaian yang tersusun (Mok Soon Seng 1992). Sharifah Alwiah Alsagoff (1986)
mengatakan bahawa kaedah mengajar ialah peredaran ke arah satu tujuan
pengajaran yang telah dirancangkan dengan teratur. Sementara Hasan Langgulung
(1981) pula mengatakan bahawa kaedah itu sebenarnya bermaksud jalan untuk
mencapai tujuan. Jadi, apa saja cara yang guru lakukan untuk memberi faham
kepada murid bagi mencapai objektif pengajaran, maka itu adalah kaedah. Abu
Saleh (1988) mengatakan bahawa kaedah itu ialah satu aktiviti pengajaran yang
mengandungi langkah-langkah yang tersusun dan dalam tiap-tiap langkah itu pula
mempunyai kemahiran dan latihan yang terancang. Padanya, kaedah mengajar
bukanlah tujuan utama pengajaran, tetapi ia merupakan wasilah, iaitu satu jalan
untuk mencapai objektif pengajaran.
4.3 Berdasarkan kepada ini bermakna tidak ada
satu kaedah yang terbaik untuk semua mata pelajaran bagi semua murid dalam
semua keadaan. Kaedah harus berubah mengikut keadaan masa, tempat dan murid.
Dengan demikian, guru harus pandai memilih kaedah yang baik, yang sesuai dengan
keadaan masa, tempat dan murid. Di antara kaedah-kaedah yang sedia ada ialah kaedah natural, kaedah terus, kaedah
nahu terjemahan, kaedah oral-aural, kaedah kod-kognitif dan kaedah bahasa
komuniti. Pengajaran penulisan berkait
rapat dengan kebolehan murid-murid mengumpul dan menganalisis dapatan, mencernanya dan
seterusnya mengolah idea tersebut sehingga menjadi seperangkat kata-kata yang
mempunyai makna.
4.4 Murid
akan memberi tumpuan yang padu dan dapat mengingati pelajaran dengan lebih
cepat dan bertahan lebih lama. Untuk mencapai hasrat ini guru haruslah pandai
memilih pendekatan yang sesuai dan teknik yang menarik dan ditambah pula dengan
Bahan Bantu Mengajar (BBM) yang canggih dan menarik.
4.5 Kaedah pengajaran yang baik ialah yang
mempunyai langkah-langkah dan strategi yang tersusun serta objektif yang tepat
dan boleh dicapai. Matlamat yang hendak dituju juga mestilah terang dan jelas.
Strategi pengajaran ialah satu yang sangat penting dalam setiap aktiviti
pengajaran. Guru-guru mempunyai peluang untuk menggunakan mana-mana kaedah yang
dirasakan sesuai dan dibawah merupakan beberapa kriteria-kriteria yang menjadi
garis panduan bersama:
a. Kaedah juga harus
berpadanan dengan keupayaan, pengalaman dan kepakaran guru itu sendiri.
b. Pengaplikasian
kaedah tersebut dapat dilaksanakan di dalam rancangan masa yang ditetapkan.
c. Harus bersesuaian
dengan kemudahan yang ada seperti prasarana dan peralatan Teknologi Maklumat
dan Komputer.
d. Menepati visi dan
misi sukatan pelajaran Bahasa Melayu KBSR dan KSSR
e. Seiring dengan
objektif pengajaran dan pembelajaran yang telah digariskan
f. Berpadanan dengan
keupayaan murid-murid berlandaskan pemerhatian terhadap tabiat dan latar
belakang,dan umur.
4.6 Kaedah Pengucapan Terkawal
4.6.1 Pincas berpendapat bahawa penulisan karangan
bebas adalah proses penciptaan dan kreativiti.
Beliau berpendapat bahawa penekanan harus diberikan secara berperingkat-peringkat
bermula daripada penggantian perkataan di dalam ayat yang berbeza bentuk kepada
penggantian ayat –ayat di dalam perenggan.
Kaedah ini boleh juga dianggap kaedah terus di dalam pembelajaran bahasa
di mana guru akan memberitahu apa yang perlu dilakukan sebelum murid dibebaskan
untuk memperkembangkan istilah penggantian mereka sendiri secara bebas.
4.6.2 Beliau menggariskan ciri-ciri berikut
sebagai peringkat-peringkat latihan di dalam pengajaran penulisan iaitu
penggunaan pelbagai leksikon dan pembentukan ayat di dalam latihan penulisan
dan lisan. Pelajar yang dibenarkan
menghasilkan tulisan hanya apabila
dipastikan bahawa mereka menghargai dan memahami pelbagai tahap ciri
penulisan. Program penulisan karangan
yang melibatkan penggantian pelbagai.
Pincas juga mengandaikan bahawa penggunaan bahasa adalah manipulasi daripada corak tetap yang dipelajari daripada
prosses imitasi. Apabila ia telah
difahami dan dipelajari secara konsisten, barulah terhasil keaslian dalam variasi.
4.7 Kaedah Pengucapan Bebas
4.7.1 Eramus (1960) menggariskan beberapa ciri
kaedah pengucapan bebas seperti murid-murid digalakkan menulis secara cepat
dengan sedikit ulangkaji. Kaedah ini
menekankan latihan yang banyak sepanjang penulisan pelajar dan keutamaan terhadap kuantiti ini
menjadikan hasil penulisan pelajar lebih sempurna kerana murid-murid sentiasa
membuat latihan. Beliau lebih
menitikberatkan aspek kuantiti dengan hujah bahawa kuantiti adalah proses
penambahbaikan dari masa ke semasa untuk mendapatkan hasil tulisan yang
cemerlang.
4.7.2 Beliau menghujahkan lagi bahawa metod ini
akan menguatkan pemahaman bahasa pelajar dengan pengalaman membetulkan
kesilapan dan penemuan perkataan-perkataan baru yang akan menambah kepelbagaian
kosa kata mereka di dalam jajaran sintaksis.
Menurutnya ini hanya boleh dilakukan apabila murid-murid melalui melahirkan hasil penulisan melalui kuantiti
dan kualiti akan datang kemudian.
4.8 Kaedah Retorika
4.8.1 Retorika adalah merujuk kepada seni
penggunaan bahasa yang menarik dan berkesan dalam melahirkan gagasan untuk
memujuk atau mempengaruhi khalayak
mengenai sesuatu perkara. Deskripsi ini
dinyatakan oleh Nik Safiah dan Wan Malini.
Ia melibatkan perkara-perkara seperti penciptaan, susunan dan stail
dalam penulisan. Di antara elemen
retorika yang terkenal ialah keberkesanan bentuk-bentuk prosa deskriptif,
naratif, ekspositori dan argumentatif.
Kehadiran asas retorika di dalam teks boleh dirasai apabila kedapatan
elemen-elemen skema berdasarkan maklumat atau isi yang boleh disusun. Teks akan menekankan penyusunan isi yang
berbeza berdasarkan perenggan-perenggan yang telah mungkin diproses melalui
gaya analisis, analogi, kontras masa, falsafah dan sebagainya. Oleh kerana ikatan tersebut, murid-murid akan
terhalang daripada untuk menulis secara spontan dan memendekkan kejelasan
pemikiran mereka.
5.0 TEKNIK PENGAJARAN PENULISAN.
5.1 Teknik-teknik pengajaran adalah kemahiran
atau perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Teknik ialah
kaedah mencipta sesuatu hasil seni seperti muzik, karang-mengarang dan
sebagainya (Kamus Dewan Edisi ketiga). Edward M. Anthony (1963), mendefinisikan
teknik sebagai satu muslihat atau strategi atau taktik yang digunakan oleh guru
untuk mencapai hasil segera yang maksimum pada waktu mengajar sesuatu bahagian
bahasa tertentu. Beliau juga mengatakan bahawa teknik ialah kemahiran guru yang
digunakan untuk pengelolaan dan pelaksanaan kaedah mengajar dalam sesuatu
aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Manakala teknik pula ialah kemahiran guru
dalam pengelolaan dan pelaksanaan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti
pengajaran dan pembelajaran.
5.2 Mengikut Azman Wan Chik (1987) teknik itu
apa yang dilihat dalam bilik darjah. Kalau guru mengajar bahasa dengan
menggunakan alat-alat komunikasi canggih dalam makmal bahasa, maka itu satu
teknik. Sekiranya seorang guru Pendidikan Islam mengajar pelajar menghafaz
Al-Qur`an dengan mendengar bacaan dalam pita kaset, maka ini dikatakan
teknik.Kamarudin Hj. Husin & Siti Hajar Hj. Abdul Aziz (1988), berpendapat
bahawa teknik pengajaran ialah pengendalian suatu organisasi yang benar-benar
berlaku di dalam bilik darjah dimana ia digunakan untuk mencapai sesuatu
objektif.
5.3 Teknik Pengajaran Berpandu
5.3.1 Teknik pengajaran berpandu merupakan teknik yang paling popular dan
digunakan dengan pengawasan guru sepenuhnya.
Teknik merangkumi latih tubi dan soal jawab ini adalah gabungan kaedah
pengucapan terkawal, yang memerlukan murid-murid menghasilkan kuantiti karangan
yang banyak di samping mengenalpasti kesalahan yang dilakukan semasa proses
menulis itu berlangsung. Guru akan
memberikan tajuk dan dan kemahiran terpenting di dalam mengarang iaitu
mengenalpasti bidang isi, organisasi dan ekspresi.
5.3.2 Ketiga-tiga elemen ini dapat digunakan
ketika proses menilai sesuatu penulisan.
Penting sekali, murid-murid didedahkan dengan prinsip utama bidang
kepengarangan iaitu apa yang hendak dikata (isi), bagaimana menyusun apa yang
dikatakan (organisasi) dan bagaimana hendak mengatakan apa yang hendak
dikatakan. (ekspresi). Teknik ini adalah berasaskan pendekatan
deduktif iaitu di mana guru-guru akan memperkenalkan, menerangkan peraturan dan
seterusnya memberikan langkah-langkah untuk menghasilkan bentuk penulisan
tersebut.
5.3.3 Tugas
murid ialah menyiapkan latihan tersebut dan sebaik-baiknya dilakukan
berulang-ulang untuk mendapatkan hasil tulisan yang baik dan cemerlang. Teknik ini dinamakan teknik pengajaran
berpandu di mana murid-murid akan dipandu oleh guru dan dikawal daripada melakukan
kesalahan. Pada peringkat awal, isi dan
bahasa akan disediakan oleh guru dan murid-murid akan diarahkan mengisi tempat
kosong atau membina ayat berdasarkan petikan gambar.
5.4. Teknik Sumbangsaran
5.4.1 Murid boleh dibahagikan kepada beberapa
kumpulan kecil dan membenarkan murid-murid mengembangkan idea secara
kolaboratif dengan pantauan guru. Teknik
yang berasaskan pendekatan bebas ini membolehkan murid-murid bebas melahirkan
pendapat masing-masing secara kritis dan analitikal berdasarkan maklumat yang
dibekalkan oleh guru.
5.4.2 Teknik ini lebih sesuai digunakan untuk sesi
pengajaran dan pembelajaran untuk tahap dua.
Pada tahap ini murid-murid diberikan kebebasan untuk menentukan hala
tuju idea mereka selagi masih berpegang kepada tiga prinsip mengarang yang
disebutkan di atas. Murid-murid juga
boleh memanipulasi apa sahaja bahan sama ada di luar atau di dalam bilik darjah
selagi ia tidak terkeluar daripada skop penghasilan penulisan mereka.
5.4.3 Murid-murid akan dipantau sepenuhnya dan
dibimbing secara berperingkat bermula daripada peringkat pra-penghasilan
seperti membuat draf sehinggalah kepada menyusun isi, menyunting dan mengedit,
membetulkan kesalahan bahasa, kosa kata, aspek gramatikal, olahan, hujah dan pelbagai
lagi.
6.0 TEORI PENGAJARAN PENULISAN.
6.0.1 Antara teori yang dikemukakan ialah Teori
behaviorisme, kognitif, mentalis dan interaksionalis. Kesemua teori ini dikaji sehingga melahirkan
teori pembelajaran bahasa yang dipraktiskan oleh guru-guru semasa proses
pembelajaran bahasa di dalam bilik darjah berlangsung.
6.1 Teori Behaviorisme
6.1.1 Ia adalah teori yang merujuk kepada gerak
balas yang berlaku apabila ada rangsangan daripada guru dan menghasilkan
pembelajaran. Ia dipelopori oleh
Bloomfield, Edward Spir, Boss dan Brooks yang merupakan ahli bahasa dan dikaji
oleh ahli psikologi seperti Ivan
Pavlov. Ia merangkumi elemen-elemen:
a. Proses pembelajaran memerlukan
pengukuhan berbentuk ganjaran , pemantauan dan pembetulan serta merta.
b. Latih tubi adalah keperluan sepanjang
proses pembelajaran berlangsung.
c. Pembelajaran bahasa menitikberatkan
persekitaran bilik darjah yang kondusif kepada seluruh ahli yang terlibat
seperti guru dan murid-murid.
d. Proses pembelajaran bahasa adalah
proses penekanan terhadap latihan dan pengulangan yang mencorak kebiasaan. Ia adalah proses mekanis yang memerlukan
koordinasi daya mental
e. .Proses timbal balik rangsangan dan
gerak balas,
f. Gerak balas yang berulang-ulang akan
dilakukan untuk memperolehi ganjaran
g. Gerak balas yang dipantau dengan
peneguhan positif akan lebih kerap diulangi
h.
Gerak balas yang kerap akan menghasilkan kebiasaan.
6.1.2 Teori
ini boleh diadaptasi oleh guru-guru untuk sesi latih tubi dan penyediaan
isi dan data-data untuk membentuk sebuah karangan. Ahli behaviorisme menegaskan bahasa pengajaran bahasa mestilah dimulakan dengan
kemahiran lisan. Maka, teknik sumbang saran
dalam pengumpulan isi , fakta dan data di dalam kelas amat menepati teori ini.
6.2 Teori Kognitif
6.2.1 Teori lain yang ialah Teori Kognitif yang
dipopularkan oleh Jean Piaget yang menitikberatkan perkembangan kognitif
murid-murid melalui latihan mengingat,
mengekod dan menyimpan maklumat bersesuaian dengan kebolehan mental
mereka. Pendapat yang dipersetujui oleh
ahli pemikiran kognitif lain seperti Robin Lakoff, D. Slobin dan Mangantar
Simantunjak ini menegaskan bahawa proses ini (pembelajaran bahasa) adalah
proses internal yang abstrak. Ia berlaku
di dalam minda dan tidak dapat diukur melalui tingkah laku. Teori kognitif ini menggariskan ciri-ciri
berikut sebagai tunjang utama teori yang dibawa mereka iaitu:
a. Bahasa bersifat kreatif, tidak berlegar
di dalam seputar persoalan objek, peristiwa, pengalaman perilaku atau
pengalaman naluriah seperti yang didakwa oleh pemikir teori behaviourisme
b. Otak/kognitif menjadi sarana penting
dalam pemprosesan bahasa
c. Fikiran harus berada di dalam pemikiran
sebagai satu komponen yang tidak boleh terpisah
d. Pengetahuan terhasil daripada pemikiran
manusia secara semulajadi
e. Teori ini merangkumi elemen kesejagatan
yang ada hubungan dengan kognitif
6.3 Teori Interaksionalisme
6.3.1 Teori ini meletakkan pembelajaran bahasa
sebagai komponen wacana dan melibatkan mental dan linguistik. Mark Halliday menegaskan bahawa kebolehan
pembelajaran bahasa tidak boleh bergantung sekadar kepada kebolehan kognitif
semata-mata. Menurut beliau, kemahiran kognitif hanya membolehkan murid-murid
mentafsir makna tetapi belum tentu pentafsiran itu boleh dilahirkan di dalam
bentuk bahasa yang sewajarnya tanpa bantuan linguistik.
6.3.2 Teori ini menitikberatkan aktiviti
komunikasi di mana penyampaian makna adalah subjek utama di dalam proses
pembelajaran dan pengajaran bahasa. Ia
menekankan bahawa latihan berterusan harus diberikan kepada murid-murid agar
mereka memperolehi kekuatan mempelajari struktur bahasa dan interaksi agar
dapat menggunakan bahasa dengan fasih dan lancar.
6.4 Teori Konstruktivitisme
6.4.1 Teori terakhir yang dibincangkan ialah teori
konstruktivisme. Teori ini juga
berputik daripada pandangan kognivitisme iaitu pengetahuan manusia dibina
secara aktif oleh manusia itu sendiri melalui daya pemikirannya. Segala maklumat yang diterima oleh
murid-murid akan diserap dan disesuaikan dengan maklumat sedia ada untuk membentuk
storan baru di dalam fikirannya.
6.4.2 Teori
pemikiran yang dibawa oleh Mc Brien & Brandt (1997) ini antaranya
menegaskan bahawa manusia tidak sekadar menerima pengetahuan tetapi membina
pengetahuan melalui informasi yang diterima otaknya. Melalui pengalaman sedia ada, murid-murid
membina pengetahuan dengan cara menguji idea dan pendekatan, mengadaptasinya
dan meletakkannya bersama-sama pengetahuan sedia ada di storan baru. Teori ini lebih dikenali juga dengan teori
pengajaran dan pembelajaran berpusatkan murid.
6.4.3 Guru bertindak sebagai penyumbang gagasan
dan pereka bentuk bahan pengajaran dan terpulang kepada murid-murid untuk
menganalisis idea, mengolah semula atau
mengadaptasinya bersesuaian dengan pengetahuan yang sedia ada di dalam mindanya.
6.4.4 Berdasarkan teori-teori di atas, dapatlah
disimpulkan bahawa, teori pengajaran
penulisan adalah sebahagian daripada proses pemerolehan bahasa melalui prinsip
yang empat yang saling berkaitan itu iaitu kemahiran membaca, mengira, menulis,
dan menaakul. Kesemua proses tersebut
melibatkan koordinasi minda dan anggota lainnya sebagai sebahagian daripada
proses pembelajaran dan pengajaran di dalam kelas.
6.5 Teori Mentalis
6.5.1
Teori ini menegaskan bahawa bahasa adalah aktiviti mental, milik
istimewa manusia yang dikurnia bersama-sama kelahirannya. Teori ini menekankan bahawa pengetahuan
bahasa, penafsiran makna seseorang dilahirkan oleh proses di dalam otak dan
saraf. George A. Miller direkodkan
sebagai mencatatkan bahawa proses mental dilakukan oleh seorang pendengar
apabila menghadapi pertuturan yang meliputi proses memadan, menerima,
mentafsir, memahami dan mempercayai. Ahli pemikir kognitif juga terlibat
melahirkan teori mentalis yang juga dikenali sebagai Koda Kognitif atau Innatis
ini.
6.5.2 Di antara ciri-ciri teori mentalis yang
berkait rapat dengan pengajaran penulisan ialah
a. Murid-murid mesti diajar dengan ayat
yang gramatis, iaitu yang sempurna menurut hukum hakam tatabahasa kerana ia
memainkan peranan penting dalam proses pembentukan ayat.
b. Kemahiran membaca dan menulis adalah
keutamaan dan kemahiran tatabahasa pula hendaknya diajar secara formal.
c. Semenjak dilahirkan, manusia sudah
dibekalkan dengna jentera penguasaan bahasa.
Manusia mempunyai kebolehan semula jadi untuk merumus dan membentuk
ayat-ayat mengikut sistem bahasa yang mereka ada.
d. Kecekapan yang merupakan
rumus-rumus atau tatacara bahasa sudah
berada di dalam mental manusia. Manakala prestasi yang merupakan penggunaan
atau penghasilan daripada apa yang berada di dalam stor mental manusia. Kedua-dua elemen ini saling kait mengait
menurut teori mentalis.
7.0 MODEL PENGAJARAN PENULISAN
KAEDAH BERGAMBAR DAN CARTA.
7.1 Penggunaan kaedah ini bermaksud penulisan
yang dihasilkan adalah dengan berasaskan gambar yang dilihat dan ditunjukkan.
Kebiasaannya, gambar bersiri akan digunakan sebagai bahan bantu mengajar dan
peristiwa yang terdapat dalam gambar-gambar itu akan dijadikan bahan penulisan.
Kaedah ini juga dapat dilaksanakan menerusi teknik penyampaian dengan
menggunakan slaid.
7.2 Teknik slaid lebih menarik dan dapat
menimbulkan minat pelajar kerana menyeronokkan, ditambah lagi dengan iringan
irama muzik yang bersesuaian. Teknik slaid memerlukan peralatan yang tertentu.
Jika menggunakan teknik ini, pelajar mesti mempunyai daya ingatan yang kuat
untuk mengingati gambar-gambarslaid yang telah ditonton.
7.3 Dalam
menggunakan kaedah bergambar, terdapat beberapa langkah yang perlu diikuti
dalam menyampaikan pengajaran, iaitu:
a. Gambar yang
digunakan mestilah sesuai sebagai bahan bantu mengajar dan tahap peringkat
pelajar, disamping tidak mengenepikan aspek kualiti gambar;
b. Guru
mengarahkan pelajar meneliti gambar yang disediakan dan memikirkan
perkara-perkara yang dapat diperkatakan mengenainya;
c.
Pelajar disuruh mencatat idea atau isi penting yang hendak diperkatakan
berdasarkan gambar yang dilihat;
d.
Aktiviti sumbang saran dapat dijalankan, iaitu pelajar diberikan peluang
menyuarakan pendapat dan idea mereka secara lisan dan kemudian guru menulisnya
pada papan tulis, sambil menyemak kegramatisan ayat-ayat yang diutarakan.
e. Guru
mengadakan sesi perbincangan dengan pelajar tentang isi-isi yang diberikan dan
membuat rumusan tentang penyusunan isi-isi penting; dan
f. Pelajar
menulis dengan berlandaskan perbincangan yang telah dilakukan.
g. Sementara itu, teknik carta aliran bermaksud
guru mengedarkan atau menunjukkan sebuah carta aliran berdasarkan proses-proses
penghasilan sesuatu bahan atau produk. Teknik carta aliran agak bersistematik
mengikut kronologi peristiwa. Teknik ini ada persamaan dengan teknik gambar
bersiri, bahawasanya setiap proses itu digantikan dengan frasa-frasa yang
menceritakan secara ringkas apa-apa yang berlaku pada setiap peringkat yang
dipaparkan dalam carta. Prosedur-prosedur atau peringkat-peringkat itu
boleh ditunjukkan dengan menggunakan penanda ‘anak panah’ atau berbentuk
paparan carta.
7.4 Cara Melaksanakan Model Pengajaran Penulisan Kaedah Bergambar Dan Carta.
Tajuk:
Penternak Itik.
Objektif
pengajaran dan pembelajaran:
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran ini, murid dapat:
Menulis
karangan pendek mengenai gejala pencemaran dengan menggunakan ayat majmuk yang
betul.
Hasil Pembelajaran:
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam
sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
Aras
3 (i) menyediakan perenggan dengan mengguna ayat
Kemahiran Bahasa : Kemahiran bertutur, menulis dan
mendengar.
Sistem Bahasa : Sistem ejaan, ayat tunggal dan
ayat majmuk, sebutan dan intonasi.
Ilmu : Bahasa Melayu, Alam sekitar
Nilai : Kebersihan, menghayati,
menghormati dan menghargai.
Kemahiran Bernilai Tambah (KBT)
Kemahiran Berfikir : Membuat perbezaan, membuat inferens,
dan kemahiran mengkategori.
Kemahiran Belajar : Menerima maklumat, memproses dan
melaporkan.
Kecerdasan Pelbagai : Kinestetik, intrapersonal,
interpersonal, naturalis dan emosi.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid dapat menceritakan
pengetahuan dan pengalaman mereka mengenai gejala pencemaran alam sekitar
dengan cara berdialog dan membina ayat dengan menggunakan ayat mudah.
Bahan Bantu
Mengajar : Gambar Bersiri.
Langkah-langkah Pengajaran
Langkah 1
a. Guru
mengedarkan gambar kepada murid-murid. Guru meminta murid-murid supaya meneliti
aktiviti, peristiwa atau perkara-perkara penting yang dapat diperkatakan atau
diceritakan berdasarkan gambar yang diberi.
b. Guru boleh
menetapkan jumlah aktiviti atau peristiwa yang dikehendaki bagi setiap gambar.
Langkah 2
a. Murid-murid
diminta mencatat perkara-perkara penting, aktiviti atau peristiwa berdasarkan
gambar yang diberi. Aktiviti ini boleh dilakukan secara individu atau kumpulan.
Jika aktiviti ini dijalankan secara individu, guru hendaklah memainkan peranan
supaya aktiviti pengajaran dan pembelajaran menjadi aktif.
b. Guru perlu
bersoal jawab dengan murid jika tidak ada pelajar yang ingin memberi pendapat
secara suka rela. Bagi pelajar-pelajar yang lemah, guru hendaklah membimbing
mereka agar mereka dapat menyatakan idea dengan lebih yakin.
c. Murid-murid
perlu diingatkan supaya mengambil bahagian dalam sesi perbincangan. Setiap
pelajar diwajibkan mengemukakan pendapat berdasarkan perkara yang dibincangkan.
Guru juga boleh menerapkan nilai murni kepada murid-murid semasa aktiviti
kumpulan dijalankan.
d. Guru perlu
memainkan peranan sebagai fasilitator dengan memantau setiap kumpulan dan
memberi bimbingan kepada kumpulan yang menghadapi masalah. Setiap kumpulan
dibekalkan dengan peralatan yang diperlukan untuk sesi pembentangan hasil
kerja.
e. Guru juga
perlu menyatakan masa yang diperuntukkan untuk sesi perbincangan supaya
murid-murid tidak terleka.
Langkah 3
a. Setiap
kumpulan dikehendaki menghantar wakil kumpulan untuk membentangkan hasil
perbincangan kumpulan masing-masing. Semasa sesi pembentangan, seorang lagi
ahli kumpulan dikehendaki mencatat idea atau isi penting yang dibentangkan oleh
pembentang kumpulannya pada papan tulis.
b. Murid-murid
atau ahlikumpulan yang lain diminta mendengar pembentangan itu dengan teliti
dan mencatat idea atau isi penting yang dibentangkan oleh kumpulan lain.
c. Apabila
setiap kumpulan selesai membentangkan hasil perbincangan mereka, kumpulan lain
diberi peluang untuk memberi komen tentang idea atau isi penting yang
dikemukakan oleh kumpulan tersebut.
d. Kumpulan
lain juga perlu peka terhadap idea atau isi penting yang yang telah dikemukakan
oleh kumpulan terdahulu agar tidak berlaku pertindihan idea. Idea atau isi
penting yang sama tidak perlu dibentangkan oleh kumpulan berikutnya. Selepas
itu, murid-murid diminta membaca idea-idea yang tercatat pada papan tulis hasil
perbincangan semua kumpulan.
e. Guru juga
boleh memilih murid-murid secara rawak untuk membina ayat secara lisan dengan
menggunakan idea yang telah diperoleh.
f. Guru mengadakan perbincangan dengan para
pelajar tentang isi-isi yang diberikan dan membuat rumusan tentang penyusunan
isi-isi penting,dan sistem bahasa.
Langkah 4
a. Murid-murid
diminta menulis karangan dengan menggunakan idea atau isi-isi penting yang
telah dibincangkan atau dibentangkan oleh setiap kumpulan. Aktiviti ini boleh
dilakukan secara individu atau kumpulan.
b. Seorang ahli
kumpulan perlu menulis karangan manakala ahli yang lain membantu membina
ayat-ayat yang gramatis (jika aktiviti berkumpulan dijalankan).
c. Guru pula
memainkan peranan sebagai fasilitator. Semasa aktiviti ini dijalankan, guru
perlu sentiasa mengingatkan para pelajar tentang kesalahan umum yang sering
dilakukan oleh kebanyakan pelajar semasa menulis.
d.
Murid perlu menyemak untuk memastikan sama ada terdapat
tulisan yang kurang jelas, kesalahan ejaan, tanda baca, penggunaan imbuhan,
struktur ayat yang salah dan aspek tatabahasa yang lain.
Langkah 5
a. Beberapa
kumpulan akan dipilih untuk membacakan karangan masing-masing.Murid-murid n
diminta mendengar dengan teliti dan memberi komen terhadap kesalahan yang
terdapat dalam karangan(kesalahan dari segi struktur ayat, penggunaan imbuhan
dan sebagainya).
b. Guru juga
hendaklah membetulkan kesalahan yang dilakukan oleh setiap kumpulan pada masa
itu juga. Setiap kumpulan diminta membuat pembetulan terhadap kesalahan yang
telah dilakukan sebelum menghantar karangan mereka kepada guru.
Langkah 6
a. Guru
menyemak karangan tersebut dengan teliti dan membetulkan setiap kesalahan yang
dilakukan oleh murid-murid.
b. Karangan
tersebut akan dipulangkan kepada murid-murid dan setiap ahli kumpulan
dikehendaki menulis semula karangan tersebut dalam buku masing-masing.
c. Setiap
kumpulan juga diminta menyediakan satu salinan karangan yang telah dibaiki
untuk ditampal di dalam kelas atau dijilid untuk dijadikan sebuah buku sebagai
rujukan murid-murid.
7.5 Dalam aspek pengajaran penulisan guru
perlu lebih memahami tentang pendekatan, kaedah dan teknik pengajaran yang
sepatutnya diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam
bilik darjah.
7.6 Dapatan Analisis.
Kajian telah dibuat
berdasarkan 15 sampel karangan murid-murid tahun empat kelas tahap baik di
sebuah sekolah di Melaka. Murid-murid tersebut telah diajar menggunakan kaedah
yang paling popular iaitu kaedah latih tubi.
Melalui kaedah ini, guru membincang dan menyenaraikan isi-isi penting di
papan hitam. Murid-murid akan diberikan
mencantikkan isi-isi tersebut di dalam sesi sumbangsaran dan seterusnya
menyiapkan latihan yang diberikan.
7.7 Isi.
Daripada kelima-lima
contoh tersebut, didapati kefahaman murid mengenai isi adalah 100 peratus. Kesemua mereka dapat menguasai bidang isi
iaitu apa yang hendak dikata. Kesemua
mereka dapat menulis dengan jelas mengenai subjek yang hendak diceritakan.
7.8 Organisasi.
Dari segi kebolehan
bidang organisasi ataupun kebolehan menyusun apa yang hendak dikatakan,
didapati 100 peratus murid-murid dapat menguasainya dengan cemerlang. Malah ada yang dapat melakukannya dengan baik
tanpa mengenepikan aspek pengenalan, pertengahan isi dan penutup karangan.
7.9 Ekspresi
Murid-murid ini tidak
dapat mengembangkan ayat menggunakan idea sendiri untuk permulaan ayat dan
menggunakan ayat yang sama yang telah diberikan oleh guru di papan hitam. Kemungkinan mereka menghadapi masalah untuk
mengatakan apa yang dikatakan ataupun dikenali kebolehan mengeksploitasi bidang
ekspresi. Begitu juga dengan aspek
tatabahasa daripada segi penggunaan huruf besar, kesalahan ejaan dan isi yang
terkeluar daripada tajuk yang menyebabkan mereka kehilangan markah.
8.0 RUMUSAN.
8.1 Warga pendidik harus gigih berusaha melahirkan
murid sebagai pemikir berkesan dan ini merupakan matlamat penting dalam dunia
pendidikan. Murid yang diaspirasikan perlu bertidak secara efektif dalam setiap
aktiviti yang dianjurkan. Maka penyesuaian elemen pendekatan, kaedah dan teknik
yang digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
8.2 Bagi merealisasikan matlamat untuk
meningkatkan kemahiran menulis, terdapat faktor-faktor yang memainkan peranan
penting dalam mempengaruhinya. Antaranya ialah faktor minat, jantina dan kaedah
serta pendekatan yang digunakan oleh guru dalam proses pengajaran dan
pembelajaran yang berlangsung di dalam kelas. Faktor-faktor ini merupakan
penyumbang terpenting dalam mempengaruhi keputusan dan pencapaian murid.
8.3 Elemen pendekatan, teori, kaedah, model
dan teknik, dapatlah dirumuskan bahawa pengetahuan secara holistik merupakan
satu keperluan yang mendesak di dalam sesi pengajaran dan pembelajaran
penulisan. Ciri pengajaran berkesan
ialah kepelbagaian penyampaian dan kejelasan penyampaian oleh guru. Di antara objektif penulisan ialah
memperkembangkan imaginasi dan pemikiran kritis murid-murid di samping menyediakan murid-murid yang
berpengetahuan menyampaikan maksud melalui penulisan yang betul. Di samping menitikberatkan proses penulisan
yang sesuai, tidak ketinggalan juga ialah pemuliharaan hukum bahasa baku yang
melibatkan tatabahasa, ejaan, kosa kata serta sebutan yang betul di dalam
aktiviti menulis dan membaca.
9.0 RUJUKAN.
Juriah Long, Raminah
Hj. Sabran & Sofiah Hamid. (1990). Pendekatan mengajar bahasa Malaysia. Kuala Lumpur: Fajar Bakti.
Kamarudin Hj. Husin.
(1988). Pedagogi Bahasa. Petaling Jaya: Longman Malaysia Sdn. Bhd.
Raminah Hj. Sabran.
(1993). Kecekapan berkomunikasi dalam bahasa Malaysia. Kuala Lumpur: Fajar
Bakti.
Raminah Sabran &
Rahim Syam. (1985). Kaedah pengajaran bahasa Malaysia. Petaling Jaya: Fajar
Bakti.
Kementerian Pendidikan
Malaysia [KPM]. (2001). Sukatan pelajaran kurikulum bersepadu sekolah menengah
bahasa Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Zainol Ismail. (2003).
Fokus Unggul/ UPSR Penulisan. Johor Bahru: Penerbitan Pelangi Sdn. Bhd.
Abu Hassan
Abdul, Abd. Rashid Md. Idris. (2012). Seni Mengarang BMK 3043. Tanjong Malim:
Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Awang
Sariyan.(2004).Tertib Mengarang.Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Dr Ali
Mahmood, Mashudi Bahari, Lokman Abd Wahid, Dr Seman Salleh, Munsyi Zainal
Abidin Kasim, Dr Adenan Ayob, Mohd RaĆ¢€™in Shaari.(2011).Pengenalan Pendidikan
Bahasa Melayu.Seri Kembangan:Open Uninersity Malaysia.
Raminah
Hj. Sabran,Rahim Syam.(1986).Kaedah Pengajaran Bahasa Malaysia.Petaling
Jaya:Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan