NO
|
TAJUK/TOPIK
|
CATATAN
|
1.0
|
PENGENALAN
|
|
2.0
|
AKTIVITI
PENERAPAN PERTAMA
|
|
3.0
|
AKTIVITI
PENERAPAN KEDUA
|
|
4.0
|
RUMUSAN
|
|
5.0
|
RUJUKAN
|
|
TUGASAN B.
Berdasarkan salah satu
karya agong yang anda bicarakan dlam soalan tugasan A. Bincangkan 2 aktiviti
yang boleh dilaksanakan bagi menerapkan mana-mana saspek berkenaan ke dalam
pengajaran bahasa Melayu di peringkat sekolah.
·
Dikusi
·
Main peranan
·
Simulasi
·
Permainan bahasa
·
Sosio drama
·
Bercerita
·
Aktiviti lain yang bersesuaian.
1.0
PENGENALAN.
1.1 Menurut Kamus Dewan (edisi ketiga),
teknik adalah kaedah mencipta sesuatu hasil seni seperti muzik,
karang-mengarang dan sebagainya.
1.2 Menurut Edward M. Anthony mendefinisikan
teknik adalah satu muslihat atau strategi atau taktik yang digunakan oleh guru
yang mencapai hasl segera yang maksimum pada waktu mengajar sesuatu bahagian
bahasa tertentu.
1.3 Mengikut Kamaruddin Hj. Husin & Siti
Hajar Hj. Abdul Aziz dalam bukunya Pengajian Melayu III : Komunikasi Bahasa,
teknik boleh didefinisikan sebagai pengendalian suatu organisasi yang
benar-benar berlaku di dalam bilik darjah di mana ia digunakan untuk mencapai
sesuatu objektif.
1.4 Teknik merupakan suatu alat yang
digunakan oleh guru bahasa bagi menyampaikan bahan-bahan pengajaran yang telah
dipilih untuk pelajar-pelajarnya. Teknik yang dipilih haruslah sejajar dengan
kaedah yang digunakan dan seirama dengan pendekatan yang dianuti.
1.5 Antara teknik-teknik pengajaran bahasa
adalah
·
Teknik main peranan
·
Teknik permainan bahasa
·
Teknik latih tubi
·
Teknik bercerita
·
Teknik inkuiri
·
Teknik perbahasan
·
Teknik kuiz
·
Teknik sumbangsaran
·
Teknik soal jawab
·
Teknik simulasi
·
Teknik drama
·
Teknik perbincangan
·
Teknik forum
·
Teknik dialog
1.6 Antara tujuan teknik dalam pengajaran
adalah untuk menarik minat murid, mengekalkan perhatian murid dan membangkitkan
rasa ingin tahu di kalangan murid.
1.7 Kesusasteraan Melayu dikatakan bermula
daripada prasasti-prasasti bertulis di dalam Bahasa Melayu kuno dalam bentuk
syair seperti batu bersurat Talang Tuo atau Jawa Kuno di Kedukang Bukit. Jelas bahawa karya sastera lebih istimewa
kedudukannya berbanding bahasa harian.
Bahasa karya sastera biasanya mempunyai susunan yang indah dengan
bantuan kata-kata yang mengangkat pemiliran penuls secara tersirat di dalam karyanya. Bahasa Melayu dan sastera adalah sebuah
hubungan simbiosis. Hasil daripada
pengajaran bahasa yang berpilin dengan sastera akan memberi impak besar di
dalam kehidupan. Novel Interlok
Edisi Murid karya SN Datuk Abdullah Hussain dipilih sebagai teks KOMSAS bagi
murid Tingkatan 5 atas kerana ianya sebuah karya sejarah yang harus dibaca oleh
semua golongan masyarakat di Malaysia khasnya golongan murid. Novel ini
memaparkan nilai sejarah negara yang mengambil latar tahun 1910 ketika negara
dalam penjajahan Inggeris dan sebelum kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.
1.8 John Barell (1991) mendefinisikan
pemikiran ialah proses mencari makna serta usaha mencapai keputusan yang
wajar. Pemikiran di dalam karya sastera
pula diistilahkan sebagai sesuatu gagasan atau sumbangsaran yang ingin diterjemahkan oleh pengarang
kepada masyarakat pembacanya. Pemikiran
boleh diispirasikan oleh pelbagai faktor seperti aspek ekonomi, politik, sosial
dan sosiobudaya.
1.9 Terdapat beberapa kaedah yang boleh
digunakan di dalam proses Pembelajaran dan Pengajaran sebagai wahana untuk
menerapkan pemikiran Shahnon Ahmad kepada murid-murid. Di antaranya ialah 3 teknik kelompok aktiviti
yang sesuai semasa proses tersebut iaitu,
1.9.1 Kumpulan kaedah informatif – kaedah bacaan
terarah, kaedah simposium
1.9.2 Kumpulan kaedah partisipatif – kaedah
pernyataan, kaedah lampasan otak, kaedah perbincangan/diskusi kelompok,
kaedah buzz group, kaedah forum, kuiz, kajian kes, kaedah peristiwa dan main peranan.
1.9.3 Kumpulan kaedah partisipatif-eksperiensial
- kaedah penemuan, kaedah demostrasi,
kaedah ungkapan kreatif dan lain-lain.
Dua kaedah yang menjadi
pilihan untuk pengajaran penghayatan karya agung ialah teknik menyelesaikan
masalah dan teknik membuat projek.
Kedua-dua kaedah ini lebih menjurus kepada aktiviti murid-murid dengan
pengawasan yang minima daripada guru dengan suntikan elemen didik hibur untuk
memastikan murid-murid tidak bosan semasa proses tersebut berlangsung.
2.0
AKTIVITI PENERAPAN
PERTAMA. (Teknik
Menyelesaikan Masalah).
2.1 John Dewey dan Gagne merumuskan beberapa
langkah menggunakan teknik ini iaitu;
·
Menyedari masalah
·
Kenal pasti masalah
·
Perancangan mencari solusi
·
Mencari maklumat untuk solusi
·
Mengenal pasti rumusan penyelesaian
masalah
·
Menilai langkah penyelesaian yang
diambil
·
Mengesahkan penyelesaian masalah.
2.2 Langkah pertama dalam teknik
menyelesaikan masalah.
2.2.1 Untuk kaedah ini, guru-guru akan wujudkan
elemen paparan beberapa topik petikan dialog atau naratif daripada karya agung
di dalam satu persembahan yang dipanggil novel multimedia. Novel multi media adalah salah satu karya
kreatif bentuk baru yang menggabungkan sistem audio, teks, dan grafik di dalam
satu masa.
2.2.2 Tujuan penggabungan teknik ini adalah untuk
mengukuhkan pegangan ingatan murid-murid terhadap teks tersebut seperti mana
mereka menonton siri kartun di televisyen
Setelah dibahagikan kepada beberapa kumpulan, murid-murid dikehendaki
mengenalpasti masalah yang dikemukan di dalam petikan tersebut.
2.3 Langkah kedua dalam teknik menyelesaikan
masalah
2.3.1 Murid-murid harus mencerakin isu pemikiran pembaca.
Guru boleh mewujudkan keratan naratif tersebut masalah yang yang ditimbulkan berkaiatan
masalah kesempitan hidup, unsur bantuan kemanusian dan semangat kuat untuk
menentang apa sahaja bala yang datang untuk mempertahankan tanah air.
2.3.2 Guru-guru akan meminta murid-murid
menyenaraikan masalah-masalah tersebut secara bertulis dan meminta murid-murid
membentangkan jalan penyelesaian terhadap masalah tersebut berdasarkan
perbincangan sesama mereka.
2.3.3 Guru perlu mewujudkan persekitaran
pembelajaran yang terbuka tanpa banyak sekatan.
Murid-murid mungkin harus dihidangkan dengan tayangan slide berkenaan
keratan tersebut dari masa ke semasa. Novel interlok memaparkan sosiobudaya masyarakat yakni transformasi sosial
dan mobiliti sosial kaum Melayu, Cina dan India., Transformasi sosial dan
mobiliti sosial ketiga-tiga kaum.
2.3.4 Guru-guru boleh menggunakan pendekatan soal
jawab dengan mengemukan soalan-soalan yang bertumpu dan bercapah. Soal jawab merupakan
teknik yang paling lama dan paling popular digunakan dalam bidang pendidikan.
Soal jawab ini dilaksanakan kerana ia berupaya mewujudkan interaksi guru dengan
murid secara berkesan. Teknik ini dilaksanakan dengan cara guru mengemukakan
soalan-soalan yang berkaitan dengan isi pelajaran dan pelajar dikehendaki
memberi tindakbalas yang sewajarnya. Soalan-soalan yang dikemukan memerlukan
pelajar berfikir disamping dapat menguji dan menilai apa yang diajar. Tujuan
utama teknik soal jawab ialah untuk mengesan pengetahuan berbahasa murid, untuk
menggalakkan pelajar berfikir secara kreatif, inovatif, logik dan kritis serta
untuk mendorong pelajar menyusun dan menghuraikan bahan yang diajar. Soalan
yang terancang dan bermutu dapat membantu menajamkan pemikiran pelajar di
samping dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih dinamik dan berkesan.
2.4 Langkah ketiga dalam teknik penyelesaian
masalah.
2.4.1 Setelah masalah dikenal pasti, guru
hendaklah memandu murid mendapatkan maklumat untuk menyelesaikan masalah tersebut. Murid-murid dibenarkan untuk membuat
hipotesis berdasarkan tanggapan logik dan jujur mereka.
2.4.2 Solusi yang diberikan mungkin sahaja
terkeluar daripada topik tetapi selagi ia dapat mengeluarkan nilai positif dari
dalam diri mereka, guru harus membenarkannya.
Biarkan mereka mengemukakan pendapat sebagai solusi terhadap pemikiran dalam
mendepani masalah. Novel Interlok
adalah bercorak perpaduan yang menceritakan ketiga-tiga kaum Melayu, Cina dan
India. Nada perpaduan ini disampaikan oleh penulis dengan begitu bersahaja. Tiga
kaum yang menjadi tonggak dalam kemerdekaan tanah air digambarkan oleh penulis
secara terperinci. Ketiga-tiga kaum ini yang mewakili generasi pertama/kedua
iaitu Musa/Seman (kaum Melayu), Kim Lock/Cing Huat (kaum Cina) dan Maniam/Ramakrishnan
(kaum India) sama-sama bersatu hati dan bekerjasama mencapai kemerdekaan tanah
air. Pasti corak pemikiran pelajar akan terrangsang ke arah pembentukan jati
diri mulia.
2.4.3 Sebagai
rumusan teknik menyelesaikan masalah ini sebenarnya dapat membantu murid-murid
berfikir secara rasional dan membina sikap bersedia berhadapan dengan masalah
dengan memikirkan bahawa setiap masalah mempunyai jalan penyelesaiannya.
3.0 AKTIVITI PENERAPAN KEDUA. (Teknik Teater
Pembaca)
3.1 Teater pembaca melibatkan pembaca membaca
secara individu daripada skrip pendek. Teater pembaca dikenali sebagai ‘teater
minda’ kerana audiens dibiar untuk membayangkan babak dan aksi daripada suara
dan gerak isyarat yang simbolik daripada pembaca. Skrip boleh berupa prosa
naratif atau puisi.
3.2 Teater pembaca merupakan di antara elemen
permainan bahasa. Penglibatan dalam
permainan telah memberi peluang kepada pelajar memperolehi latihan intensif,
pembelajaran bermakna dan sebagai alat dianogstik. Kebanyakan aktiviti yang
dijalankan akan menggunakan pelbagai kemahiran berbahasa pelajar antaranya
kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis. Permainan bahasa seumpama teater bahasa mempunyai
hala tuju yang bertepatan dengan kemahuan dalam sistem pendidikan negara amnya
dan Falsafah Pendidikan Negara khususnya.
Hala tuju ini
diinterapetasikan melalui objektif tersirat dalam permainan bahasa tersebut
iaitu :
·
merangsang interaksi verbal pelajar
·
menambah kefasihan dan keyakinan
·
menyediakan konteks pembelajaran
·
bertindak sebagai alat yang dapat
mengikis rasa bosan
·
bertindak sebagai alat pemulihan,
pengukuhan dan penggayaan
3.3 Antara elemen yang melambangkan teater
pembaca adalah:
a. melibatkan beberapa
orang murid membaca skrip sesebuah cerita di hadapan kelas.
b. lebih mementingkan
aspek penggunaan suara, sebutan, intonasi, dan mimik muka,
c. murid yang sedang
membaca skrip diminta bergerak selangkah ke hadapan dan kembali selangkah ke
belakang selepas gilirannya habis.
d. membantu penonton
memahami, menghayati dan merasakan cerita itu seolah-olah sedang berlaku di
hadapan mereka. Misalnya dalam menjayakan watak Seman yang mewarisi pekerjaan petani daripada
ayahnya Pak Musa telah melakukan transformasi dalam keluarganya walaupun beliau
hanyalah berpendidikan sekolah agama sahaja. Dengan kekuatan dan jati diri
serta menyedari haknya sebagai orang Melayu, beliau telah berusaha dan
menggembleng tenaga untuk mengubah kehidupan keluarganya. Sumbangan paling
besar yang dilakukan oleh Seman adalah sama-sama menenentang penjajahan
Inggeris dan komunis di Malaya.
e. Pelajar lain boleh
mencatat maklumat penting berdasarkan aktiviti yang dijalankan.
f. Teknik ini sesuai
untuk genre drama, cerpen, dan prosa klasik.
3.4 Semasa menjayakan aktiviti teater
membaca, suara-suara dalam teks ditugaskan kepada pembaca yang berbeza.
Penekanan dilakukan pada suara, nada, intonasi, kadar, hentian dan tekanan.
3.5 Ketika murid-murid membaca, wujud
interaksi antara bahasa dengan pemikiran dalam dimensi yang luas. Melalui
teknik teater pembaca, murid-murid membaca cerita dengan lancar. Murid-murid
juga menggunakan nada dan intonasi yang betul berdasarkan cerita di samping
melakukan gerakan yang sesuai dengan isi dan tema cerita.
3.6 Aktiviti ini mengutamakan penggunaan
suara, sebutan, gerak badan dan mimik muka. Penggunaan suara, sebutan, gerak
badan dan mimik muka membantu murid-murid yang menjadi penonton memahami,
menghayati dan merasakan seolah-olah cerita yang disampaikan berlaku di hadapan
mereka.
3.7 Aktiviti teater pembaca memerlukan skrip
pendek yang sesuai dan mengandungi dialog. Pemilihan seorang murid sebagai
pencerita untuk memulakan cerita dan menyambung jalan cerita adalah diperlukan
hingga cerita tamat. Murid-murid yang mengambil bahagian dikehendaki duduk atau
berdiri dalam separuh bulatan di hadapan penonton. Pencerita pula berada di
sebelah kanan penonton, manakala pelakon membaca cerita masing-masing.
3.8 Terdapat dua cara untuk menjalankan
teknik teater pembaca seperti yang dikemukakan oleh Kamaruddin Hj.Husin &
Siti Hajar Abdul Aziz (1998), iaitu
(a) pencerita berada
dalam kelompok cerita
Pencerita yang berada
dalam kelompok cerita, membaca skrip sambil berjalan ke arah pelakon yang
wataknya sedang dibacakan. Pelakon
tersebut akan berdiri apabila wataknya dibacakan.
(ii) pencerita berada
di luar kelompok cerita.
Pencerita yang berada
di luar kelompok cerita pula hanya membaca cerita dari suatu tempat lain.
Pelakon pula hanya akan bertindak balas dengan berdiri dan berlakon apabila
skrip tentang wataknya dibacakan oleh pencerita.
3.9 Teater pembaca merupakan salah satu
pendekatan yang sesuai digunakan untuk membina kecekapan berbahasa kerana
cerita merupakan sesuatu yang dapat menarik minat dan perhatian pelajar. Latihan
pemahaman, perluasan perbendaharaan kata dan tatabahasa juga dapat disampaikan. Teknik teater pembaca juga yang kerap
dilaksanakan akhirnya dapat meningkatkan penguasaan kemahiran mendengar,
bertutur, membaca dan menulis di kalangan pelajar.
3.10 Semasa melaksanakan teater pembaca, elemen
perkembangan cerita hendaklah diberi perhatian agar ada peringkat permulaan,
kemuncak dan kesudahan cerita. Perhatian perlu diberi kepada teknik
persembahan, suara, gerak laku dan kawalan mata. Keutamaan suara memainkan
peranan yang penting dimana ia harus dikawal supaya jangan mendatar dan tidak
menimbulkan kebosanan.
3.11 Beberapa langkah boleh dijayakan bagi
mempermudahkan aktiviti teater pembaca khususnya bagi murid sekolah rendah Langkah-langkah yang boleh diadaptasikan
adalah seperti pilih cerita yang sesuai dengan umur, kecerdasan dan minat
murid-murid. Kemudian, sesuaikan pula dengan isi pelajaran yang hendak
disampaikan. Guru perlu mengkaji cerita itu dan cuba masukkan aspek-aspek
bahasa. Adalah lebih murni jika murid dan guru menghafazkan frasa atau
ayat-ayat penting. Latih teknik teater pembaca ini seolah sekurang-kurangnya
sekali sebelum menggunakan teknik ini. Adalah lebih molek jika guru dapat
mewujudkan suasana teater pembaca dalam situasi dan ruang yang selesa. Guru
boleh menggunakan tayangan slide sebagai latar belakang plot. Guru juga boleh
memaparkan slide perkataan, frasa-frasa atau ayat-ayat yang berkaitan dengan
aspek-aspek bahasa yang hendak disampaikan.
4.0 RUMUSAN.
4.1 Penerapan teks sastera di dalam mata
pelajaran Bahasa Melayu di peringkat sekolah rendah suatu aktiviti yang
benar-benar menarik minat murid-murid harus diketengahkan. Ini adalah kerana aktiviti yang tidak
bertepatan dengan kehendak usia mereka akan mendatangkan kesan negatif seperti
ketiadaaan tindak balas daripada mereka, mudah mengantuk dan guru sendiri
merasa kecewa kerana pengajaran yang berkesan tidak dapat disampaikan.
4.2 Menurut teori Piaget kanak-kanak dalam
lingkungan umur 7 sehingga 11 tahun sudah mempunyai kemahiran berfikir secara
logik walaupun masih tertakluk kepada situasi konkrit.
4.3 Pada ketika ini penggunaan otak kiri dan
otak kanan manusia sedang berkembang pesat dan aktiviti berteraskan didik hibur
akan membuatkan murid-murid sentiasa terangsang untuk belajar dan mendapat
maklumat.
5.0 RUJUKAN.
Shahnon Ahmad. (2006).
Ranjau Sepanjang Jalan.
Selangor. Alaf 21 Sdn Bhd
Naffi Mat. (2006) Teknik Mengajar KOMSAS. Selangor.
PTS Professional Publishing Sdn Bhd.
Seri Lanang Jaya Hj
Rohani, Abd Rahman Napiah, Mohd Rashid Md Idris, Naffi Mat, Penghayatan Karya
Agung Melayu. Perak. UPSI
Definisi Pemikiran,
Fidz, tiada tarikh diperolehi pada Oktober 7, 2013 daripada
http://www.scribd.com/doc/25161947/Definisi-Pemikiran
Tahap pemikiran
kanak-kanak, Mohd Zahran Mohd Halil Mac 7, 2010 diperolehi pada Oktober 28,
2013 daripada :
http://zackzahran.blogspot.com/2010/03/perkembangan-kognitif-kanak-kanak.html
Tiada ulasan:
Catat Ulasan