NO
|
TAJUK
|
CATATAN
|
1
|
TUJUAN
PROGRAM LATIHAN
|
|
2
|
TEMPOH
MASA PROGRAM LATIHAN
|
|
3
|
MATLAMAT
PROGRAM LATIHAN
|
|
4
|
TEMPOH
MASA SESI LATIHAN
|
|
5.
|
JUMLAH
MURID YANG DILATIH
|
|
6.
|
ALATAN
YANG DIPERLUKAN
|
|
7.
|
JADUAL
PROGRAM LATIHAN
|
|
8.
|
OBJEKTIF
SETIAP PROGRAM ANSUR MAJU KEMAHIRAN
|
|
9.
|
PERINCIAN
AKTIVITI ANSUR MAJU KEMAHIRAN.
|
|
10.
|
VARIASI LATIH
TUBI KEMAHIRAN
|
|
11
|
PRINSIP-PRINSIP
LATIHAN YANG RELEVAN
|
|
12
|
KAEDAH
PEMILIHAN MURID BERBAKAT SELEPAS PROGRAM LATIHAN
|
|
13
|
ASPEK
KSELAMATAN YANG HARUS DIUTAMAKAN
|
|
14
|
PERSEDIAAN
PASUKAN KE KEJOHANAN SUKAN PERINGKAT DAERAH
|
|
15
|
PENUTUP
|
|
16
|
RUJUKAN
|
|
TUGASAN
1. PROGRAM LATIHAN
ACARA PADANG:LOMPAT TINGGI.
1.0 TAJUK PROGRAM LATIHAN.
1.1 Program kecemerlangan acara lompat
tinggi.
2.0 TEMPOH MASA PROGRAM LATIHAN.
2.1 Dalam tempoh 8 minggu, latihan mengandungi
5 jenis fasa latihan, iaitu Fasa Pra-Persedian, Fasa Persediaan, Fasa
Pra-Pertandingan, Fasa Pertandingan dan Fasa Transisi.
3.0 MATLAMAT PROGRAM LATIHAN
3.1 Secara khususnya program ini
bermatlamatkan agar athlet dapat mencatatkan lompat seberapa tinggi yang
termampu serta melalui beberapa peningkatan elemen yang merangkumi unsur
seperti berikut:
3.1.1 Meningkatkan kuasa dinamik otot yang
terlibat
3.1.2 Meningkatkan keupayaan anaerobik
3.1.3 Meningkatkan daya tahan kederasan otot dan
dayatahan otot yang spesifik
3.1.4 Meningkatkan kelajuan dan kekuatan otot
berdasarkan prinsip latihan yang seimbang dan berkesan.
4.0 TEMPOH MASA SESI LATIHAN
4.1 Fasa Pra-Persediaan dan Pesediaan dilaksanankan
selama 2 minggu bergantung kepada ciri-ciri kecergasan peserta.
4.2 Fasa Pra-Pertandingan Objektif mengambil
masa selama hampir 2 minggu.
4.3 Fasa
Pertandingan boleh dilanjutkan hingga 3 minggu.
4.4 Fasa Transisi adalah sesi menyediakan masa rehat, pulih
kecederaan, tekanan, mentalisasi dan fizikal biasanya mengambil masa selama
seminggu.
5.0 JUMLAH MURID YANG DILATIH
5.1 Murid yang dilatih adalah seramai 12
orang yang terdiri daripada 6 orang pelajar lelaki..
5.1 Seramai 3 orang pelajar lelaki terlibat
dalam katogeri umur bawah 10 tahun. Sementara 3 oarang pelajar lelaki lagi
terlibat dalam katogeri bawah 12 tahun.
6.0 ALATAN YANG DIPERLUKAN
6.1 Beberapa alatan diperlukan bahgi
menjayakan program latihan antarnya adalah:
6.2 Tali.
6.2.1 Tali yang biasa digunakan dalam pelajaran
Pendidikan Jasmani sangat berguna untuk latihan lompat tinggi. Di antara
kelebihan ialah
a. Tidak dapat mencedera atau menyakitkan
para pelajar yang melanggarnya.
b. Biasanya para pelajar memang suka
melompat melepasi tali.
c. Ketinggiannya mudah diubah untuk
disesuaikan dengan pelajar dan latihan yang mereka lakukan.
d. Tali amat mudah diperolehi dan dibawa
ke tempat latihan. Ini memudahkan lagi pengendalian pelajaran.
6.3 Batang
rotan dan skitel
6.3.1 Kedua-dua alatan ini boleh juga digunakan
dalam usaha memperkenalkan kemahiran asas melompat tinggi kepada para pelajar.
6.4 Tilam
mendarat
6.4.1 Ia hendaklah mencukupi untuk keselamatan
para pelajar. Tilam gimnastik boleh digunakan semasa pelajaran Pendidikan
Jasmani.
6.5 Tiang
dan palang lompat tinggi
6.5.1 Kedua-dua alatan ini boleh digunakan setelah
para pelajar dapat menguasai asas melompat.
7.0 JADUAL PROGRAM LATIHAN
Berikut adalah contoh jadual program
latihan lompat tinggi.
PERKARA
|
AKTIVITI 1
|
AKTIVITI 2
|
AKTIVITI 3
|
AKTIVITI 4
|
KEMAHIRAN
|
Fasa larian.
|
Fasa lonjakan
|
Fasa lentikan badan dan mendarat
|
Fasa pertandingan
|
JEDA KERJA
|
Larian pecut (10saat)
|
Lonjakan bangku (10kali)
|
Regangan otot (15 saat setiap otot
besar).
|
Latihan penuh larian, lonjakan,
putaran badan, layangan, lendtian dan mendarat. (15 kali)/
|
JEDA REHAT
|
30s
|
30s
|
45s
|
30s
|
AKTIVITI REHAT
|
Kelonggaran sendi
|
Kelonggaran sendi
|
Berjalan.
|
Kelonggaran sendi
|
SET
|
3
|
3
|
2
|
3
|
REHAT ANTARA SET
|
2 minit
|
2 minit
|
2 minit
|
2 minit
|
MASA LATIHAN
|
Jumlah kesemua 4 aktiviti
|
|
|
|
8.0 OBJEKTIF SETIAP PROGRAM ANSUR MAJU
KEMAHIRAN
8.1 Secara perinciannya program Fasa Pra-Persediaan mempunyai objektif
untuk:
8.1.1 Meningkatkan kebolehan dan persediaan bagi
menerima latihan dalam intensiti yang lebih tinggi. Latihan ini merupakan latihan
kecergasan (Latihan Litar, Latihan Fatlek, Latihan Jeda serta kompenon). Fasa
Pra-Persediaan ini merupakan peringkat awal latihan. Isipadu latihan yang
tinggi adalah perlu untuk membina tapak bagi adaptasi yang secukupnya kepada
pengkhususan latihan.
8.1.2 Membentuk keupayaan kerja atlet, persediaan
fizikal secara menyeluruh dan mempertingkatkan elemen-elemen teknik disamping
memperbaiki taktik pergerakan-pergerakan asas. Ini juga untuk membentuk
peringkat pelaziman fizikal yang tinggi yang akan memudahkan latihan masa
hadapan dan juga prestasi. Pada keseluruhan fasa ini, isipadu latihan yang
tinggi dipertekankan bertujuan untuk mempertingkatkan keupayaan bekerja dan
desakan psikologi iaitu azam, kesungguhan dan ketabahan bagi membolehkan
adaptasi atlet kepada usaha-usaha khusus yang diperlukan oleh athlet seumpama
pembinaan kepantasan athlet selain meningkatkan keupayaan daya tahan kardiovaskular,
meningkatkan keupayaan daya tahan otot dan membina dan meningkatkan kepantasan
8.1.3 Pada keseluruhan fasa ini, seseorang atlet
itu akan cuba mempertingkatkan perkembangan fizikal, teknik, taktik dan
persediaan psikologi untuk menghadapi fasa Pra-Pertandingan. Ciri-ciri latihan
menjadi lebih khusus. Penekanan lebih diberikan untuk membina daya tahan
kardiovaskular. Matlamat utama fasa ini adalah untuk mengadakan kesedian
fizikal terhadap beban kerja yang lebih berat. Ini juga adalah tahap di mana
atlet memperbaiki sikap dan tanggungjawab terhadap latihan. Diperingkat ini
juga mereka memperbaiki kelemahan kemahiran dengan memperkenalkan teknik-teknik
yang betul. Walaupun terdapat isipadu latihan yang masih tinggi, tetapi usaha
diarah kepada latihan dan senaman yang berkaitan dengan kemahiran atau corak
teknik yang perlu dikuasai. Di hujung fasa ini, isipadu latihan akan
beransur-ansur kurang membenarkan pertambahan intensiti latihan.
8.2 Fasa Pra-Pertandingan mempunyai objektif
seumpama:
8.2.1 Untuk menstabilkan prestasi ke peringkat
optima serta menetapkan prestasi atlet di mana latihan khusus pertandingan dipentingkan
sementara latihan am digunakan untuk pemulihan aktiviti.
8.2.2 Fasa Pra-Pertandingan akan merangkumi penyertaan
dalam pelbagai pertandingan tidak rasmi atau pertandingan pertunjukan supaya
jurulatih dapat menilai secara objektif tahap persediaan atletnya dalam segala
faktor latihan.
8.2.3 Tujuan Fasa Pra-Pertandingan ini adalah
untuk memberi penekanan kepada kecergasan fizikal yang lebih baik, sistem
tenaga yang dominan dan teknik-teknik yang khusus.
8.3 Fasa Pertandingan pula mempunyai objektif
untuk:
8.3.1 Mengekal dan meningkatkan prestasi athlet kerana
latihan telah sampai di kemuncak. Latihan Persediaan dikurangkan, pertandingan
lain dielakkan.
8.3.2 Mencapai peningkatan yang berterusan
kebolehan biomotor iaitu kekuatan, kepantasan, ketahanan, kelenturan dan
koordinasi serta trait-trait psikologi yang diperlukan dalam sukan tertentu. Ia
menyempurnakan, memperkukuh dan meningkatkan taraf kemahiran teknik serta
memperkenal dan mendalami lebih banyak strategi.
8.4 Fasa
Transisi mempunyai objektif seumpama:
8.4.1 Memberi masa rehat, pulih kecederaan, tekanan,
mentalisasi dan fizikal agar atlet rehat emosi.
9.0 PERINCIAN AKTIVITI ANSUR MAJU KEMAHIRAN.
9.1 Secara umumnya fasa lompat
tinggi merangkumi:
a. Penujuan - larian
menghala ke palang.
b. Lonjakan - tindakan kaki untuk
menaikkan badan.
c. Layangan - gaya dan kedudukan badan
ketika berada di udara dan di atas palang.
d. Pendaratan - sentuhan badan dan
bahagiannya dengan tempat mendarat.
9.2 Secara asasnya terdapat 5 gaya lompat
tinggi iaitu:
a. Gaya gunting
b. Gaya pelana
c. Gaya guling barat
d. Gaya timur.
e. Gaya Fosbury Flop
9.3 GAYA FOSBURY FLOP telah
Gaya ini diperkenalkan oleh Dick Fosbury pada tahun 1968 di mana pelepasan
palang dibuat dengan bahagian belakang ( bahu ) dahulu dan pendaratan dibuat di
belakang badan hampir dengan bahagian tengkuk.
9.4 Latihan ansur maju merangkumi beberapa
langkah antaranya adalah
9.4.1 Menentukan kaki lonjakan. Kaki yang menjadi pilihan adalah kaki yang
dirasakan terkuat, selesa dan mudah melakukan lonjakan apabila melakukan
lompatan.
9.4.2 Wujudkan beberapa barisan menghadap sesuatu
tanda yang telah disediakan di atas tanah.
Larian dilakukan dan terus loncat ataupun melompat di atas kaki yang
telah dipilih untuk membuat lonjakan.
9.4.3 Pengasingan dilakukan bagi pelompat yang
menggunakan kaki kiri dan kaki kanan.
Kedudukan pelatih pula ialah, pelompat yang menggunakan lonjakan kaki
kanan berada di sebelah kanan mengadap palang manakala pelompat yang
menggunakan lonjakan kaki kiri berada di sebelah kiri mengadap palang.
9.4.4 Pada permulaannya tali getah hendaklah
digunakan sebagai menggantikan palang agar memberi keyakinan kepada
pelatih. Ikatan sesuatu tanda seperti
kain putih di tengah-tengah tali getah itu tadi. Ianya bertindak sebagai penanda bagi
pengamatan tahap lompatan.
9.4.5 Arahan diberikan agar pelatih bergerak ke
arah hadapan. Ini diikuti dengan arahan
agar kaki dihayun bebas setinggi yang boleh supaya dapat menyentuh penanda yang
telah diikat pada tali getah tadi.
Ketinggian ukuran tali getah dimulakan daripada paras pinggang
sehinggalah paras bahu.
9.4.6 Kesemua langkah di atas dilakukan
dipraktikan ditali getah yang menggantikan palang.
9.4.7 Athlet mulai dilatih dengan berlari anak
atau pantas beberapa langkah ke hadapan dan kemudian melengkok beberapa langkah
ke kiri ( jika melonjak dengan kaki kiri ). Sekiranya pelompat melonjak dengan
kaki kanan , dia haruslah melengkok ke kanan. Latihan ini bertujuan untuk
melatih para pelajar supaya dapat berlari lurus dan melengkok.
9.4.8 Apabila pelompat
melangkah tandaan di bahagian melengkung, dia mestinya melonjak dengan serta-merta
ke atas.
9.4.9 Kemudian kedua-dua belah tangannya
dihayunkan ke atas ( siku dibengkokkan ) dan badan dipusingkan di udara dengan
lutut kaki bebas menyilang badan.
9.4.10 Pelompat mendarat di atas kaki lonjak sambil
menghadap tempat permulaan.
9.4.11 Seterusnya pelompat melonjak ke atas dan
melentikkan badan.
9.4.12 Sebelah tangan dihulur ke belakang untuk
menyentuh palang yang tergantung.
9.4.13 Pelompat berdiri
membelakangkan tali atau palang yang direntangkan.
9.4.14 Pelompat melonjak dengan kedua-dua belah kaki
ke belakang sambil melentikkan badan dan melepasi tali.
9.4.15 Pelompat mendarat di atas bahagian bahu atau
belakang badan.
9.4.16 Latihan ini bertujuan untuk melentikkan badan,
melepasi halangan dan mendarat.
9.4.17 Pelompat perlu berlari lima hingga tujuh
langkah dan terus melompat dengan gaya Fosbury Flop.
9.4.18 Latihan ini merupakan latihan berlari pantas
dan menentukan tempat yang sesuai melonjak.
10.0 VARIASI LATIH TUBI KEMAHIRAN
10.1 Antara viariasi latih tubi kemahiran adalah
latihan-latihan persediaan. Elemen ini merangkumi latihan garisan, latihan
pergerakan kaki, latihan kepantasan dan kekuatan kaki, latihan melonjak,
latihan gulingan badan,
10.1 Latihan
Garisan merangkumi palang lompatan diletakkan di atas lantai
gelanggang. Pendekatan melompat pada
sudut 45 darjah digunakan. Kaki
dihayunkan kehadapan dan lompatan dibuat melintasi palang dengan pendaratan kaki
yang sama. Kesesuaian latihan ini adalah
untuk peserta yang baru mempelajari gaya ini.
10.2 Latihan Pergerakan Kaki pula
mempraktikkan di mana palang lompatan diletakkan kira-kira satu meter tinggi
dari lantai. Sudut 45 darjah digunakan
untuk melompat dengan tiga langkah larian.
Latihan melompat melepasi palang dilakukan dan pendaratan masih
dilakukan dengan menggunakan kaki hadapan.
(Latihan pendaratan juga boleh dilakukan serentak dengan latihan
menaikkan palang dan tilam digunakan untuk mendarat).
10.3. Latihan Kepantasan Dan Kekuatan Kaki
pula memaparkan larian yang boleh dibuat beberapa langkah dan melompat serta
menendang sesuatu objek yang digantungkan.
Perlakuan dalam latihan ini hendaklah dilakukan dengan berhati-hati
kerana ia agak merbahaya.
10.4 Latihan
Melonjak meliputi aktiviti di mana palang diletakkan lebih tinggi di
bahagian kaki dan direndahkan di bahagian kepala pelompat. Dengan cara ini, pelompat dapat menguji
keupayaan kakinya untuk membuat lonjakan yang lebih bertenaga.
10.5 Latihan
Gulingan Badan melibatkan kedudukan palang adalah lebih tinggi di bahagian
kepala dan direndahkan di bahagian kaki pelompat. Keadaan ini akan membolehkan pelompat membuat
gulingan badan pada aras yang lebih tinggi.
Pergerakan badan akan mendahului pergerakan kaki yang berpusing di atas
palang. Cara mendarat yang betul boleh
dicapai melalui latihan ini.
10.6 Latihan
Fartlek adalah aktiviti latihan ini lebih menekankan kepada pembinaan
kepantasan atlit. Dalam aktiviti latihan ini terdapat yang berkaitan dengan
pecutan, di mana atlit dikehendaki melakukan laktiviti bertempo atau kadar
tertentu di mana biasanya ditentukan berdasarkan peratusan daripada keupayaan
maksima. Latihan ini biasanya diadakan di kawasan luar dengan keadaan permukaan
tanah yang tinggi rendah. Selain meningkatkan keupayaan daya tahan kardiovaskular,
latihan ini juga berupaya meningkatkan keupayaan daya tahan otot. Latihan ini
boleh dianggap sebagai latihan jeda tidak rasmi dan diperkenalkan penghujung
musim persediaan umum sehingga awal musim persediaan khusus. Antara aktiviti -
aktiviti Fartlek adalah berlari perlahan-lahan, lari bergradien (naik dan turun
bukit), striding, lari pecut, berjalan dan bounding.
10.7 Latihan persediaan merupakan cantuman
jenis latihan dengan suaian fizikal khusus diutamakan. Latihan: Latihan bebanan
yang berat, latihan tekanan, intensiti latihan ditingkatkan, latihan am
dikurangkan, latihan khas / khusus ditambah dan pendedahan pelbagai situasi
seperti pagi, petang, hujan dan panas. Seseorang atlet itu akan cuba
mempertingkatkan perkembangan fizikal, teknik, taktik dan persediaan psikologi
untuk menghadapi fasa Pra-Pertandingan.
11.0 PRINSIP-PRINSIP LATIHAN YANG RELEVAN
11.1 Semasa merangka program latihan beberapa
prinsip latihan perlu diikuti untuk memperolehi hasil yang maksimun.
Prinsip-prinsip ini adalah:-
11.2 Memanaskan badan.
11.2.1 Setiap latihan hendaklah dimulakan dengan sesi
memanaskan badan( warming up) dan diakhiri dengan sesi melegakan badan(cooling
down). Memanaskan badan adalah penting untuk merangsangkan sistem fisiologi
badan supaya dapat adaptasi dengan peningkatan fungsi-fungsi metabolisme yang
akan berlaku apabila atlit melakukan aktiviti fizikal yang lebih berat daripada
biasa. Adaptasi ini akan membolehkan atlit bersedia dari segi psikologi dan
juga penting bagi mengelak dan mengurangkan berlakunya kecederaan otot.
11.3 Ansur maju.
11.3.1 Program latihan fizikal hendaklah bersifat
progresif. Ia merujuk kepada peningkatan kesukaran latihan yang beransur-ansur.
Kadar peningkatan hendakalah berdasarkan kepada keupayaan individu. Individu
adalah berbeza maka peningkatan intensiti latihan hendaklah sesuai dengan
keupayaan setiap individu.
11.3.2 Beban kerja hendaklah bertambah. Ini dilakukan
secara beransur-ansur sesuai dengan pencapaian fizikal seseorang atlit yang
menjalani latihan. Jurulatih pula perlu mengetahui bahawa jangka masa latihan
yang diperlukan bagi seseorang atlit untuk berada dalam keadaan fizikal yang
terbaik ialah 6 hingga 8 minggu.
11.4.
Tambah beban.
11.4.1 Sistem latihan yang direkabentuk hendaklah
mengenakan tekanan dalam jangka masa yang sesuai supaya dapat mengadaptasi
dengan beban kerja yang berlebihan. Oleh itu latihan perlu mengenakan beban
melebihi had biasa untuk meningkatkan prestasi komponen kecergasan fizikal yang
hendak ditingkatkan.
11.5 Perbezaan individu.
11.5.1 Program latihan mestilah bersifat individu
kerana terdapat perbezaan individu dari segi matlamat, fisiologi, motivasi,
genetik dan persekitaran. Oleh itu program latihan yang sama tidak akan
memberikan kesan yang sama ke atas semua individu.
11.6 Intensiti.
11.6.1 Di dalam sesuatu program latihan fizikal
penekanan adalah terhadap intensiti beban latihan. Intensiti beban latihan
diberi dengan mempertingkatkan tempoh latihan supaya atlit bekerja di atas
paras kemampuan fizikal masing-masing.
11.6.2 Petunjuk paling nyata terhadap intensiti
latihan yang baik adalah atlit mencapai kadar nadi latihan ke tahap sub
maksimum. (70% higga 80% KNL).
11.7 Spesifisiti (pengkhususan)
11.7.1 Program latihan yang dirancang hendaklah
menjurus kepada matlamat yang hendak dicapai. Latihan yang dirancang perlu
melibatkan aktiviti-aktiviti yang dapat mempertingkatkan kekuatan dan daya
tahan otot, kelenturan (fleksibiliti) dan lain-lain aspek kecergasan fizikal. 11.7.2 Latihan-latihan yang khusus hendaklah
dijalankan mengikut permainan yang diceburi. Contoh bagi atlit lontar peluru
perlu banyak latihan di bahagian tangan, pinggang dan kaki. Atlit ini juga
perlu banyak ditekankan dengan latihan untuk meningkatkan daya tahan
kardiovaskular.
11.8 Kepelbagaian latihan.
11.8.1 Mempelbagaikan latihan dapat menghilangkan
kebosanan dan rasa jemu atlit. Aplikasi penyilangan latihan adalah salah satu
cara dapat mengurangkan kebosanan dari mental dan fizikal.
11.9 Penyesuaian latihan atau adaptasi.
11.9.1 Apabila sistem badan didedahkan kepada tekanan
dan beban latihan yang berubah-ubah maka ia akan mengadaptasi secara
perlahan-lahan untuk mengatasi keperluan yang dikenakan ke atas latihan
tersebut.
11.9.2 Penyesuaian dapat dilakukan dengan memanipulasikan
perkara berikut seperti kekerapan (frequency), intensiti ( Intensity ), masa
(time) dan jensi (type).
11.9.3 Latihan perlu dijalankan dengan berterusan.
Umumnya latihan bersifat aerobik perlu dijalankan sebanyak tiga kali seminggu
dan dijalankan sekurang-kurangnya 20 minit bagi setiap sesi latihan. Intensiti
latihan boleh ditafsir sebagi kualiti latihan. Intensiti latihan pada kadar
nadi 60% - 90% akan memberi kesan kepada latihan. Jenis aktiviti yang digunakan
akan menentukan kesan latihan.
11.9.4 Jangkamasa latihan penting untuk menentukan
kesan latihan yang optimun. Sekiaranya terlalu singkat iaitu kurang dari 20
minit tidak akan memberi kesan ke atas peningkatan keupayaan aerobik manakala
jangkamasa terlalu lama pula akan mengakibatkan kelesuan.
11.10 Kekerapan latihan.
11.10.1 Gerakerja kecergasan haruslah
dijadikan sebahagian aktiviti kehidupan. Kekerapan latihan akan menjamin
peningkatan kecergasan fizikal kita. Adalah dicadangkan bahawa
sekurang-kurangnya tiga kali seminggu sudah mencukupi bagi seseorang individu
untuk mengekalkan kecergasan dan kesihatannya. Bagaimanapun ia haruslah
bersesuaian dengan latihan yang dilakukan. Latihan yang mempunyai intensiti
rendah dan dilakukan dalam jangka masa yang pendek akan menghasilkan tahap
kecergasan yang rendah.
11.11 Masa latihan.
11.11.1 Masa latihan bergantung rapat dengan
intensiti aktiviti latihan. Untuk menaikkan kadar nadi ke tahap 75% daripada 0%
(kadar nadi rehat) semasa melakukan aktiviti latihan dalam jarak masa dari 30
minit adalah cukup bagi menghasilkan kecergasan yang signifikan.
11.11.2 Pada peringkat permulaan latihan
hendaklah dihadkan dalam lingkungan 50% kadar nadi latihan dan tempuh latihan
diturunkan 15 ke 20 minit sahaja. Ketika ini tubuh badan kita belum bersedia
untuk menerima bebanan yang tinggi. Setelah beberapa minggu berlatih barulah
intensiti latihan boleh dipertingkatkan.
11.12 Kebolehbalikan.
11.12.1 Latihan yang dijalankan hendaklah
konsisten kerana kesan dan hasil latihan tidak kekal. Penurunan ke atas
prestasi akan berlaku sekiranya latihan dijalankan tidak berterusan dan umumnya
penurunan berlaku lebih cepat daripada masa yang diambil untuk membinanya.
12.0 KAEDAH PEMILIHAN MURID BERBAKAT SELEPAS
PROGRAM LATIHAN
12.1 Sistem kenalpasti atlet adalah
berdasarkan Secara biologi umur dan
potensi atlet akan dibuat andaian tentang prestasi mereka pada masa akan
datang. Parameter yang diambilkira dalam kaedah model ini termasuklah:
a. Ukuran antropometrik – tinggi; berat;
jangkauan.
b. Keupayaan performans fizikal umum – kelajuan,
kekuatan, kuasa, daya tahan, mobiliti.
c. Tahap performans untuk sukan spesifik –
pecutan lompat jauh, peluru, mengelecek dan lain-lain.
d. Keupayaan acara/ posisi spesifik – daya
tahan pecutan, daya tahap aerobik/anaerobic,
daya tahan aerobic, pecutan, daya tahan pecutan, mobiliti, agiliti untuk
lompatan; kuasa dan kekuatan untuk lontaran.
12.2 Setelah atlet dikenalpasti melalui kaedah
model, ukuran peningkatan prestasi dinilai dalam 3 peringkat utama untuk
mendapatkan atlet berpotensi. Prosedur bermula dengan kanak-kanak berumur 8-10
tahun dengan pemilihan terakhir mengikut sukan spesifik setelah lebih 4 tahun
dalam sistem latihan ini, iaitu:
12.2.1 Pemilihan asas (Basic Selection) yang
melibatkan ujian yang digunakan merangkumi:
• Tinggi dan berat
badan (BMI).
• Speed – 30m dengan
standing start.
• Daya tahan – larian
12 atau 15 minit.
• Keupayaan latihan –
Harvard step tests.
• Power – standing long
jump.
• Ujian sukan spesifik
– teknik semasa berlari, melompat, lontar dan lain-lain.
12.2.2 Pemilihan saringan (Preminalary Selection)
pula merupakan fasa pemilihan yang dilakukan ke atas kanak-kanak 10-12 tahun
atau pun lebih kurang 18 bulan selepas pemilihan asas. Penilaian diperingkat
ini berdasarkan kepada:
• Perkembangan
keupayaan fizikal kanak-kanak.
• Ujian sukan spesifik.
• Kadar pertumbuhan
kanak-kanak.
• Umur biologikal
diukur dengan x-ray tulang.
• Keputusan dari ujian
psikologi.
12.2.3 Pemilihan akhir (Final Selection) pula
merupakan penilaian yang dilakukan ke atas kanak-kanak yang merupakan peringkat
yang terbaik untuk melakukan pemilihan mengikut sukan atau acara tertentu yang
disertai oleh mereka.Aspek- aspek yang dinilai adalah:
• Tahap pencapaian
dalam sukan atau acara tertentu masa dan jarak larian, lompatan, lontaran
dan kemahiran.
• Kadar peningkatan
sukan atau acara spesifik.
• Konsistensi melakukan
prestasi yang terbaik.
• Keputusan keupayaan
fizikal spesifik, termasuk ujian di makmal.
• Keputusan ujian
psikologi.
• Ujian antropometrik
untuk melihat kesesuaian jenis sukan atau acara.
• Ujian kekuatan – back
dynometer, barbell squats dan bench press.
• Power – vertical
jump, standing long jump, standing triple jump, medicine ball throw paras dada,
standing 5 hops.
• Daya tahan otot –
pull ups, tekan tubi dan bangkit tubi.
• Speed – 30m standing
start dan 30m flying start.
• Daya tahan
kardiovaskular – larian 12 minit, 15 minit, 2000m dan mass O² uptake (treadmill
atau bicycle ergometer).
• Daya tahan speed –
larian 300m dan 600m.
• Keupayaan latihan –
Harvard step tests.
• Ujian koordinasi –
mengikut keperluan sukan.
• Ujian mobiliti –
mengikut keperluan sukan/ acara.
• Ujian psikologi.
13.0 ASPEK KSELAMATAN YANG HARUS DIUTAMAKAN
13.1 Gaya Fosbury Flop (FF) menyebabkan putaran
ke belakang semasa dalam fasa penerbangan. Ini mengakibatkan pelompat mendarat
di atas bahu atau di atas leher. Tilam nipis yang rapat di lantai membahayakan
pelompat. Tilam setebal 1- 1.5m seharusnya digunakan. Tilam yang lebih tebal
mengurangkan putaran ke belakang pelompat.
13.2 Gaya Fosbury Flop(FF) juga menyebabkan
pelompat mendarat di atas tilam secara pepenjuru dan kerap pelompat mendatrat
di penjuru (bucu) tilam. Tempat mendarat yang memastikan penjuru (bucu) adalah
selamat untuk mendarat adalah diperlukan.
13.3 Gunakan palang yang dibuat daripada tiub
getah untuk menjaga keselamatn pelompat.
13.4 Bagi mengelakkan kemungkinan berlaku
kecederaan gelanggang hendaklah dalam keadaan yang selamat untuk digunakan.
Pastikan gelanggang tidak licin atau berlumut. Jangan menggunakan gelanggang
yang terlalu kasar / hadkan penggunaan gelanggang / kawasan iaitu bersesuaian
dengan aktiviti yang ingin dijalankan.
13.5 Elakkan daripada melaksanakan Latihan Litar
di bawah pokok yang telah mati atau reput. 13.6 Pemeriksaan
doktor ke atas atlet yang terlibat perlu dibuat bagi mengesahkan kesihatan
sebelum menjalani sebarang bentuk latihan terutamanya di kalangan kanak-kanak
sekolah.
13.6 Arahan yang diberikan secara lisan atau
bertulis, harus diberikan dengan jelas untuk mengelakkan salah laku yang
mungkin akan menyebabkan kecederaan.
13.7 Pengawasan yang mencukupi terhadap atlet
dan pastikan atlet mempunyai pengetahuan mengenai aktiviti yang akan
dijalankan.
13.8 Wujudkan suasana yang dapat menyesuaikan
antara perbezaan tahap kemampuan individu dan umur agar latihan tidak tertekan
dan harmoni. Elemen penyesuaian meliputi latihan melifizikal dan kecergasan
individu. Pembantu rakan sebaya juga amat penting untuk menyokong dan mengawasi
pelaku supaya dapat melakukan aktiviti dengan selamat. Pelajar-pelajar yang
lain adalah digalakkan untuk memerhati lakuan rakannya untuk mendapat teknik
yang betul dan dapat memberi perhatian sekiranya ada perlakuan yang memerlukan
teguran untuk memperbaiki kesalahan.
13.9 Atlet perlu dipastikan dapat menggunakan
pakaian sukan yang sesuai, selamat dan selesa.
13.10 Alat-alat yang digunakan haruslah sentiasa
berada dalam keadaan yang baik dan selamat untuk digunakan. Maka, setiap jenis aktiviti yang akan
dijalankan boleh diubahsuai mengikut kemudahan yang ada dan aktiviti yang
khusus bersesuaian dengan sukan yang akan dijalankan.
13.11 Disiplin peraturan dan giliran, serta
disiplin melakukan gerakan wajib diberi perhatian dan penegasan. Guru atau
jurulatih perlu memerhati dan membuat penerangan kepada atlit jika ada sesuatu
perkara yang boleh memperbaiki lagi lakuan dalam lompatan.
14.0 PERSEDIAAN PASUKAN KE KEJOHANAN SUKAN
PERINGKAT DAERAH
14.1 Persediaan untuk pertandingan. Perancangan
yang sistematik dan saintifik dapat membantu atlit bersedia dari aspek fizikal.
mental, teknikal dan taktikal. Secara umum, program latihan disediakan oleh
jurulatih untuk memperkembangkan dan meningkatkan potensi dan prestasi atlit ke
tahap optimum. Komponen-komponen ini adalah satu keperluan dalam program
latihan kerana komponen ini saling berkait antara satu sama lain.
14.2 Persediaan Fizikal. Aspek yang penting
dalam sesuatu program latihan bertujuan untuk meningkatkan potensi atlit serta
memperkembangkan keupayaan biomotor atlit ke tahap optimum.
14.3 Persediaan Teknikal. Kaedah spesifik untuk
menguasai dan meningkatkan sesuatu kemahiran
14.4 Persediaan Taktikal. Satu perancangan atau
strategi yang akan digunakan semasa pertandingan. Penguasaan teknik yang baik
dapat menentukan kejayaan sesuatu perancangan atau strategi (taktikal).
14.5 Persediaan Psikologi. Persediaan atlit dari
segi psikologi melibatkan kemahiran seperti penetapan matlamat, mengawal
kebimbangan, motivasi, imageri dan simulasi. Persediaan mental atlit untuk
pertandingan adalah satu prosedur saintifik dan sistematik yang membolehkan
atlit membawa bersamanya persediaan fizikal, teknikal dan taktikal apabila
menghadapi sesuatu pertandingan.
15.0 PENUTUP.
15. 1 Item latihan berselang atau interval
training yang diketengahkan daripada program latihan kitaran, jeda, fartlek dan
bebanan perlu dalam penyesuaian dalam bentuk progres dan modaliti latihan. Ia
bagi mencapai prestasi puncak atlet selain fungsi penjagaan makanan dan
persediaan mental dari segi fisiologikal dan psikolgikal pada peringkat
permulaan, semasa dan transisi latihan.
15.2 Elemen spesikasi latihan, pembinaan
stamina, kelajuan, ketahanan, kekuatan dan fleksibiliti, dan pembinaan gaya lompatan mampu memberi
impak kepada atlet selain penekanan kepada spritual atlet. Latihan beban atau
kerja latihan yang progresif dengan peningkatan berkala dalam intensiti yang
diberi, ulangan, volum dan pemulihan (recovery) akan mewujudkan sumbangan mencapai
prestasi yang tinggi.
15.3 Perancangan latihan pembangunan jangka masa
panjang, pendekatan pengajaran dengan mengambil kira peringkat umur biologi dan
kronologi prestasi tinggi semua atlet perlu dimurnikan secara berkesan.
16.0 RUJUKAN
1.Bowerman J.W and Freeman H.W. (1991). High
perfomance training for track and field. Champaign,IIIinois: Human Kinetics.
2.Gozzoli, C.,
Simonamid, J. and El-Habil, A (2005). IAF kids athletics. International
Association ofAthletic Federations.
3.Kesatuan Olahraga
Amatur Malaysia. (2010). Buku peraturan olahraga KOAM 2010-2011. KualaLumpur:
International Association of Athletic Federations.
4.Ten, H. (1997).
Manual olahraga. Setiakawan. Kuala Lumpur.
5.Thompson, P. (2009).
Introduction to coaching. IAAF Coaches and Certification System.
6.LincolnshireTidow, G.
(1990). Model technique analysis sheet for throwing events. New Studies in
Athletics (IAAF),1: 44-60.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan