BIL
|
TAJUK
|
CATATAN
|
1.
|
PENGENALAN
|
|
2.
|
ANALISIS
PERBANDINGAN BERDASARKAN AMALAN PENGAJARAN BIASA DENGAN SATU INOVASI
PENGAJARAN YANG DIBINA.
|
|
|
RANCANGAN
PERSEDIAN MENGAJAR HARIAN BAHASA MELAYU TANPA INOVASI PENGAJARAN.
|
|
|
RANCANGAN
PERSEDIAN MENGAJAR HARIAN BAHASA MELAYU
DENGAN INOVASI PENGAJARAN.
|
|
3.
|
KESIMPULAN
|
|
4.
|
RUJUKAN
|
|
|
|
|
|
|
|
Tugasan 1.
Buat perbandingan
amalan pengajaran yang biasa dijalankan dengan satu inovasi pengajaran.
Analisis perbandingan berdasarkan amalan pengajaran biasa dengan satu inovasi
pengajaran yang dibina.
1.0 PENGENALAN.
1.1 Pendidikan peringkat rendah adalah
pendidikan yang bertujuan untuk melahirkan insan yang seimbang serta berkembang
secara menyeluruh dan bersepadu dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani
selaras dengan hasrat Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan Falsafah
Pendidikan Negara. Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah telah
memuatkan senarai kemahiran asas berbahasa dan tatabahasa yang perlu dikuasai
oleh murid dari Tahun 1 hingga Tahun 6.
Kemahiran-kemahiran
berbahasa ini meliputi kemahiran lisan (mendengar dan bertutur), membaca, dan
menulis. Tatabahasa pula meliputi aspek morfologi dan sintaksis bahasa Melayu.
Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah ini pula, mengandungi
perincian, penjelasan serta huraian tentang Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu. Di
dalam Huraian Sukatan Pelajaran ini, dimuatkan senarai kecekapan berbahasa
dalam kemahiran mendengar dan bertutur, membaca, menulis, tatabahasa, penjodoh
bilangan, peribahasa, dan perbendaharaan kata yang sesuai bagi peringkat
persekolahan murid..
1.2 Cara penyampaian maklumat boleh dianggap
sebagai kaedah dan teknik pengajaran. Oleh itu atas kesedaran ahli-ahli
pengajaran dan pembelajaran di negara maju, mereka telah mencipta kaedah-kaedah
pengajaran dan pembelajaran yang lebih inovatif dan keratif bagi
pelajar-pelajar agar pelajar generasi millennium mampu menghadapi dan dapat
menyelesaikan masalah-masalah baru yang bakal timbul secara professional,
berkeyakinan dan yang lebih penting ialah berwibawa. Ia merupakan pengajaran
dan pembelajaran berasaskan penyelesaian
masalah (Problem-based Learning)
1.3 Di
dalam sebuah kelas, biasanya terdapat pelajar yang berlaianan kebolehan pembelajarannya.
Guru harus peka dan menggunakan kepakaran mereka untuk menentukan strategi
pengajaran dan pembelajaran. Guru harus tahu memilih teknik-teknik tertentu
yang sesuai dengan kebolehan pelajar. Ia mesti merangsang pelajar untuk
berinteraktif secara aktif dan cepat bertindak bila didapati pengajarannya itu
kurang menarik minat pelajar. Dalam menyediakan perancangan pembelajaran,
aktiviti yang akan dilakukan mestilah mempunyai urutan pengajaran yang baik.
1.4 Teknik adalah kemahiran guru dalam
pengelolan dan pelaksanaan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti pengajaran
dan pembelajaran. Inovasi dan kreativiti merupakan satu kaedah berfikir diluar
kotak. Berfikir diluar kotak adalah satu cara menengok dunia dengan meneroka.
1.5 Manakala teknik pula ialah kemahiran guru
dalam pengelolan dan pelaksanaan kaedah mengajar dalam sesuatu aktiviti
pengajaran dan pembelajaran. Ia adalah satu cara atau teknik yang sangat baik
untuk mendalami permasalahan yang begitu komplek yang wujud masa kini.
1.6 Simulasi merupakan satu mod terperinci
yang terkawal bertujuan untuk menggambarkan situasi yang terdapat dalam dunia
sebenar. Ia merupakan satu pandangan dramatik kehidupan yang sedia ada untuk
tujuan pembelajaran tentang pengalaman sebenarnya.
1.7 Belajar
sambil bermain adalah satu teknik pengajaran dan pembelajaran yang sangat
berkesan kepada kanak-kanak, kerana ia mendatangkan keseronokan dan kepuasan.
Keseronokan akan memudahkan pembelajaran dan senang kanak-kanak dapat menguasai
pembelajaran yang disampaikan. Ia juga sangat baik untuk perkembangan emosi
kanak-kanak.
1.8 Sesuatu
kaedah pengajaran hendaklah dipilih berasaskan suatu pendekatan. Sebelum
mengaplikasi sesuatu kaedah pengajaran, guru harus memikirkan pekara-pekara berikut:-
·
Kaedah juga haruslah sesuai sifat
semulajadi (nature) pelajaran yang diajar
·
Kaedah mesti sepadan atau setara dengan
umur pelajar
·
Kaedah itu mestilah yang boleh atau
mampu diaplikasi oleh guru
·
Mempunyai masa yang cukup untuk
mengaplikasikan kaedah berkenaan
·
Kaedah yang dipilih mestilah sesuai
dengan kemudahan yang ada.
·
Kaedah mestilah sesuai dengan tujuan dan
matlamat pelajaran
·
Kaedah mesti sejajar dengan objektif
pelajaran yang hendak dicapai
1.9 Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha
berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan
bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek,
rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.
Usaha ini adalah bagi
melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak
mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta
memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.
1.10 Matlamat
mata pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah ialah untuk melahirkan murid
yang berketrampilan berbahasa dan menghargai serta menghayati bahasa Melayu
sebagai bahasa rasmi negara, bahasa perpaduan dan bahasa ilmu, sesuai dengan
semangat Rukun Negara dan Falsafah Pendidikan Negara.
1.11 Setelah mengikuti mata pelajaran Bahasa
Melayu di sekolah rendah murid dapat:
• menulis pelbagai
jenis karangan dan surat kiriman mengikut tajuk dan format yang betul;
• memahami dan mengisi
borang yang sesuai dengan betul;
• menghargai dan menghayati
nilai-nilai estetika dalam karangan prosa dan puisi;
• menggunakan bahasa
Melayu untuk memperoleh pelbagai ilmu;
• menggunakan bahasa
Melayu yang betul dalam lisan dan penulisan;
• memberi makna dan
menggunakan peribahasa dalam konteks yang betul dan sesuai; dan
• menggunakan bahasa
Melayu dengan berkesan untuk berkomunikasi antara ahli masyarakat yang
berbilang keturunan.
• mendengar, memahami
dan menghayati pertuturan yang terdapat dalam kehidupan sehari-hari;
• bertutur dengan petah
dan mengeluarkan buah fikiran yang bernas serta menggunakan bahasa yang sesuai
dan bertatasusila;
• membaca untuk
memahami isi bacaan yang sesuai dengan kematangan;
• menjadikan pembacaan
sebagai satu kebiasaan dan amalan bagi mendapatkan pengetahuan dan hiburan;
1.12 Strategi
pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu di peringkat sekolah rendah
menekankan penggabungjalinan, penyerapan, penilaian, pengayaan, dan pemulihan.
Ini selaras dengan usaha memenuhi konsep bersepadu dalam Falsafah Pendidikan
Negara.
Guru-guru adalah
digalakkan untuk menggunakan pelbagai kaedah mengajar yang sesuai dengan
kebolehan murid. Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran adalah bergantung
kepada pengolahan teknik dan penggunaan bahan bantu mengajar yang dapat
merangsang dan menggalakkan murid-murid berkomunikasi, berinteraksi, dan
berfikir.
1.13 Penggabungjalinan
memainkan peranan penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui
proses ini, beberapa kemahiran dapat dikuasai serentak. Cara ini juga dapat
mengelakkan kebosanan dalam proses pembelajaran. Kemahiran-kemahiran boleh
digabungjalinkan, sama ada kemahiran yang terdapat dalam kemahiran berbahasa
atau kemahiran daripada mata pelajaran lain.
1.14 Penyerapan.
Dalam pengajaran bahasa Melayu, unsur-unsur ilmu dan nilai-nilai murni juga
boleh diserapkan. Penyerapan ini mengandungi pelbagai bidang ilmu seperti
sains, matematik, sejarah, dan lain-lain.
1.15 Pengayaan.
Program pengayaan perlu diberi penekanan dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah
Rendah kerana keadaan murid yang berbeza dari segi kebolehan, keupayaan, bakat,
dan minat. Murid ini hendaklah diberikan bahan yang berbeza-beza untuk
digunakan secara bersendirian atau dengan bimbingan guru.
Bahan-bahan seperti
bahan bacaan tambahan, kad-kad kerja, permainan, dan bahan-bahan aktiviti boleh
diberikan kepada murid yang telah menguasai kemahiran-kemahiran dalam jangka
masa yang ditetapkan atau lebih awal daripada jangka masa yang ditentukan.
1.16 Pemulihan.
Program pemulihan disediakan untuk membantu murid menguasai kemahiran-kemahiran
asas yang belum dapat dikuasai dalam tempoh masa yang ditetapkan. Bahan-bahan
untuk program ini terdiri daripada kad-kad, carta, bahan maujud, alat
permainan, dan lain-lain yang boleh digunakan berperingkat-peringkat daripada
yang mudah kepada yang lebih sukar. Pelaksanaan program ini adalah mengikut
kadar kemampuan murid menguasai sesuatu kemahiran.
1.17 Penilaian.
Penilaian dianggap sebagai sebahagian daripada proses pengajaran dan
pembelajaran. Penilaian merupakan suatu aktiviti untuk mendapatkan maklumat
yang berguna bagi menentukan pencapaian sesuatu objektif pengajaran atau
pembelajaran.
Oleh itu, penilaian
perlulah dijalankan berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Hanya
melalui proses penilaian berterusan dapat dipastikan jenis tindakan susulan
yang perlu diambil ke atas seseorang murid, sama ada untuk menjalankan
pemulihan atau pengayaan.
2.0 ANALISIS PERBANDINGAN BERDASARKAN AMALAN
PENGAJARAN BIASA DENGAN SATU INOVASI PENGAJARAN YANG DIBINA
2.1 Mewujudkan suasana proses pembelajaran
berkesan dalam setiap sesi pengajaran isi pelajaran menjadi fokus utama bagi
setiap pendidik. Suasana pembelajaran yang dilatari keceriaan dan keharmonian
proses pengajaran menjadi pemangkin ke arah mencapai objektif pelajaran yang telah
dirancangkan.
2.2 Sehubungan itu, guru bahasa Melayu (GBM)
sebagai individu sentiasa bersama murid memainkan peranan penting bagi
mewujudkan suatu bentuk proses P&P yang mampu memberi daya tarikan di
kalangan para murid. Tegasnya, kemahiran dalam proses pengajaran oleh seorang
guru yang ditunjangi daya inovasi menjadi asas utama berhubung isu ini.
2.3 Inovasi dapat difahami sebagai sesuatu
yang dibuat dan dihasilkan oleh individu--individu kreatif dengan menggunakan
daya imaginasi dan pemikiran mereka untuk menghasilkan sesuatu yang baru,
kreatif dan berguna bagi manusia (Jauhara Hj. Tak, 1995). Hal ini merujuk
kepada kebolehan serta kemahiran yang dapat dimanipulasi untuk menghasilkan
sesuatu yang asli, bermutu dan berkualiti tinggi.
2.4 Oleh itu, penghasilan satu bentuk
pengajaran melalui daya inovasi disifatkan sebagai satu wadah pembelajaran yang
memberi kesan ke atas satu-satu isi pelajaran. Fromm (1959) mengemukakan
berkenaan individu kreatif sebagai seorang yang selalu melihat kepada yang
baru.
2.5 Individu seperti ini akan memperlihatkan
sifat kedinamikan dalam setiap tingkah laku dan juga pemikirannya. Dalam
konteks keguruan, inovasi berperanan sebagai momentum yang akan menghasilkan
satu proses pengajaran berkesan seterusnya menjadi asas ke arah merealisasikan
kecemerlangan akademik murid.
2.6 Sementara itu, Robiah Sidin dan Hassan
Langgulung (1980) mengemukakan inovasi bagi seorang guru merupakan elemen yang
dapat dipergunakan untuk menghasilkan satu bentuk pengajaran dinamik.
2.7 Para GBM yang memiliki daya inovasi
seringkali mendatangkan banyak idea baru selain dapat mengatasi masalah dengan
menggunakan bahan-bahan serta situasi-situasi tertentu dengan cara luar biasa.
2.8 Daya inovasi ini dapat dijelmakan dalam
proses pengajaran oleh seorang GBM maka proses pembelajaran murid-muridnya akan
mendapat limpahan maklumat pengetahuan maksimum.
2.7 RANCANGAN PERSEDIAN MENGAJAR HARIAN
BAHASA MELAYU TANPA INOVASI PENGAJARAN.
Nama Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 4 Cemerlang
Tarikh/Masa : 10 Mei 2011 ( 9.10 – 10.10 pagi)
Bilangan Murid : 38 orang
Tema : Sentiasa Berhemat Kita Selamat
Tajuk : Awas, Banjir
Masa : 60 minit
Objektif : Pada akhir pelajaran murid dapat
i. Membaca perkataan, frasa,
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan intonasi yang betul serta menyatakan fakta
dalam teks.
ii. Mengemukakan hujah dan alasan
yang sesuai dalam perenggan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama:
4.4 Aras 1(i)
Mengemukakan alasan yang sesuai untuk menerima atau menolak sesuatu pendapat.
Fokus Sampingan:
5.1 Aras 1(i) Membaca
perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan
intunasi yang betul.
Kemahiran Bahasa : Kemahiran bertutur, menulis dan
mendengar.
Sistem Bahasa : Ayat majmuk, kosa kata.
Ilmu : Geografi.
Nilai : Bekerjasama,
semangat bermasyarakat.
Kemahiran Bernilai
Tambah:
Kemahiran Berfikir : Mengenal
pasti idea utama dan sokongan.
Kemahiran Kecerdasan
Pelbagai :
Interpersonal.
Kemahiran Pembelajaran
Kontekstual : Mengaitkan isu
keselamatan dengan pengalaman
sedia ada.
Set
Induksi (5 minit)
1. Melihat gambar
bencana alam dengan mencarinya pada buku teks.(gambar seperti banjir, tanah
runtuh, rebut, kemarau).
2. Bertutur secara
lisan dengan sebutan dan intonasi yang betul dan fasih.
a) Guru mempamerkan
gambar tentang bencana alam yang dijumpai oleh murid dalam buku teks.
b) Guru bersoal- jawab
dengan murid tentang perkara yang dilihat dalam gambar.
BCB: Menonton secara aktif
BBB: Buku teks (Gambar
Bencana Alam )
Nilai ilmu: Geografi
Langkah
1 (10 minit)
1.Guru mengarah murid
merujuk buku teks halaman 60.
2.Penanda Wacana: Oleh
sebab, namun begitu, Selepas itu.
a) Murid meneliti
gambar dan dialog dalam buku teks.
b) Empat orang murid
melakonkan dialog tersebut dan membina ayat dengan penanda wacana yang terdapat
dalam dialog.
KB: Membuat Inferens (
Tentang Gambar)
BBB: Teks
KB: Menjana idea
Langkah
2 (20 minit)
1.Ayat tanya, ayat
tunggal, ayat majmuk dengan intonasi yang betul.
a) Aktiviti kerusi
panas dijalankan. Dua orang murid diminta kehadapan dan berperanan sebagai
mangsa banjir yang ingin berpindah dan yang tidak ingin berpindah.
KB: Menjana idea.
Langkah
3 (10 minit)
1. Ayat tanya
a) Murid lelaki akan
membaca dan mengajukan soalan kepada
murid perempuan yang dipilihnya.
b) Murid berkenaan akan
mengatakan tindakan yang harus dilakukan sekiranya rumah mereka dinaiki air.
Aktiviti ini akan berselang seli dengan murid perempuan pula yang mengajukan
soalan.
KB: Metakognitif
KMD: Mencipta alatan
canggih untuk selamat diri daripada banjir
Langkah
4 (10 minit)
1.Ayat majmuk dan ayat
tunggal
Murid menulis dialog
lain dalam belon kata berdasarkan gambar dalam halaman 60.
BCB: Memproses maklumat
Penutup
(5 minit)
a) Guru merumuskan isi
pelajaran dan nilai murni dengan secara lisan.
Nilai : Kesyukuran,
perihatin, tolong menolong
2.8 RANCANGAN PERSEDIAN MENGAJAR HARIAN
BAHASA MELAYU DENGAN INOVASI PENGAJARAN.
Nama Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 4 Cemerlang
Tarikh/Masa : 10 Mei 2011 ( 9.10 – 10.10 pagi)
Bilangan Murid : 38 orang
Tema : Sentiasa Berhemat Kita Selamat
Tajuk : Awas, Banjir
Masa : 60 minit
Objektif : Pada akhir pelajaran murid dapat
i. Membaca perkataan, frasa,
ayat tunggal dan ayat majmuk dengan intonasi yang betul serta menyatakan fakta
dalam teks.
ii. Mengemukakan hujah dan alasan
yang sesuai dalam perenggan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama:
4.4 Aras 1(i)
Mengemukakan alasan yang sesuai untuk menerima atau menolak sesuatu pendapat.
Fokus Sampingan:
5.1 Aras 1(i) Membaca
perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan dan
intunasi yang betul.
Kemahiran Bahasa : Kemahiran bertutur, menulis dan
mendengar.
Sistem Bahasa : Ayat majmuk, kosa kata.
Ilmu : Geografi.
Nilai : Bekerjasama, semangat
bermasyarakat.
Kemahiran Bernilai
Tambah:
Kemahiran Berfikir :
Mengenal pasti idea utama dan sokongan.
Kemahiran Kecerdasan
Pelbagai :
Interpersonal.
Kemahiran Pembelajaran
Kontekstual : Mengaitkan isu
keselamatan dengan pengalaman
sedia ada.
Set
Induksi (5 minit)
1. Tayangan gambar slid
power point dan rakaman video berkaitan bencana alam. Seperti banjir, tanah
runtuh, rebut, kemarau.
2. Bertutur secara
lisan dengan sebutan dan intonasi yang betul dan fasih.
a) Guru mempamerkan
gambar tentang bencana alam.
b) Guru bersoal- jawab
dengan murid tentang perkara yang dilihat dalam gambar.
BCB: Menonton secara
aktif
BBB: Power Point
(Gambar Bencana Alam ) dan video youtube (rakaman banjir di China)
Nilai ilmu: Geografi
Langkah
1 (10 minit)
1.Guru mengarah murid
merujuk buku teks halaman 60.
2.Penanda Wacana: Oleh
sebab, namun begitu, Selepas itu.
a) Murid meneliti
gambar dan dialog dalam buku teks.
b) Empat orang murid
melakonkan dialog tersebut dan membina ayat dengan penanda wacana yang terdapat
dalam dialog.
KB: Membuat Inferens (
Tentang Gambar)
BBB: Teks
KB: Menjana idea
Langkah
2 (20 minit)
1.Ayat tanya, ayat
tunggal, ayat majmuk dengan intonasi yang betul.
a) Aktiviti kerusi
panas dijalankan. Dua orang murid diminta kehadapan dan berperanan sebagai
mangsa banjir yang ingin berpindah dan yang tidak ingin berpindah.
KB: Menjana idea.
Langkah
3 (10 minit) “Aktiviti kotak beracun”
1. Ayat tanya
a) Lagu dimainkan dan
kotak yang mengandungi soalan diminta diedarkan. Murid yang memegang kotak
apabila lagu diberhentikan akan membaca dan mengajukan seberapa banyak soalan
kepada mereka secara.yang dipilihnya.
b) Murid berkenaan akan
mengatakan tindakan yang harus dilakukan sekiranya rumah mereka dinaiki air.
KB: Metakognitif
KMD: Mencipta alatan
canggih untuk selamat diri daripada banjir
Langkah
4 (10 minit)
1.Ayat majmuk dan ayat
tunggal
Murid menulis dialog
lain dalam belon kata berdasarkan gambar dalam halaman 60.
BCB: Memproses maklumat
Penutup
(5 minit)
a) Guru merumuskan isi
pelajaran dan nilai murni dengan mendendengkan lagu dari paparan video Upin dan
Ipin.
Nilai : Kesyukuran,
perihatin, tolong menolong
2.9 Kepelbagaian perkaedahan dalam mengajar
adalah penting. Kaedah-kaedah yang telah diutarakan semuanya adalah berpusat
kepada pelajar dan guru sebagai fasilitator, yang lebih menjurus kepada
pembudayaan pemikiran pelajar yang kreatif dan inovatif. Edgar Dale (1978) yang
menggariskan tujuh kepentingan penggunaan BBM:
·
menolong pelajar dalam kefahaman dan
oleh itu mempercepat perkembangan perbendaharaan kata.
·
menawarkan pengalaman yang sebenar dan
dengan demikian merangsangkan kegiatan seorang pelajar.
·
mendorong pelajar untuk menyiasat dan
dengan demikian menambahkan bacaan sukarela.
·
merangsang minat yang tinggi dalam
kalangan pelajar.
·
menyediakan satu dasar kukuh untuk
perkembangan kefahaman serta corak pemikiran dan oleh itu mengurangkan pelbagai
gerak lisan daripada pelajar.
·
membekalkan satu dasar untuk
perkembangan pemelajaran pelajar dan oleh itu menjadikan pelajaran mereka lebih
kekal.
·
menyediakan pengalaman yang tidak dapat
diperoleh dengan mudahnya melalui cara-cara lain.
2.10 Pemikiran kreatif adalah kebolehan
mengambil kira maklumat tanpa mengasingkan ke dalam kotak-kotak tertentu. Satu
kaedah berfikir yang memaksa kita mengenal pasti kaitan-kaitan baru antara
fakta-fakta yang dilihat yang dapat menerbitkan idea yang menyimpang jauh
daripada idea sedia ada (Pellegrino dan Politis, 1999).
2.12 Guru berperanan menyampaikan pengajaran kepada muridnya. Sejauh mana
tercapainya objektif ini adalah bergantung kepada kaedah atau cara penyampaian
guru itu sendiri . Guru yang berjaya ialah guru yang bukan sahaja luas dalam
ilmu pengetahuannya, tetapi juga bijak menggunakan kaedah dan teknik pengajaran yang berkesan .
3.0 KESIMPULAN.
3.1 Kemantapan proses pengajaran menerusi
adunan kaedah, teknik dan pendekatan yang berinovasi oleh seorang GBM
menjanjikan suatu proses pembelajaran yang menarik minat pelajar dalam
mengikuti isi pelajaran yang disampaikan oleh guru tersebut.
Seterusnya, inovasi GBM yang mewarnai proses
pengajarannya akan menjadikan suasana pembelajaran yang kondusif selain membuka
ruang untuk pelajar dalam memahami sepenuhnya isi pelajaran yang disampaikan
dan sentiasa mengingati terhadap apa yang telah mereka pelajari itu.
Malahan kreativiti GBM tersebut juga secara langsung
menanam nilai murni kepada murid supaya melahirkan sesuatu yang berinovasi
dalam pemikiran mereka.
3.2 Di samping itu, penghasilan proses
pengajaran berkesan juga meliputi hubungan dua hala antara GBM dan murid. Bagi
menjamin kelangsungan setiap isi pelajaran yang disampaikan hubungan ini akan
merangsang tindak balas (respons) daripada kedua-dua pihak.
Perhubungan GBM dan murid-murid terutamanya dalam bilik
darjah berperanan sebagai medium yang menghubungkan isi pelajaran supaya ia
dapat diterima sepenuhnya oleh murid. Sehubungan itu, kemahiran berkomunikasi
GBM yang melibatkan gabungan inovasi dapat mewujudkan suatu suasana yang dapat
mempengaruhi minda dan respons muridnya.
3.3 Komunikasi yang baik diantara GBM dan
murid akan mewujudkan kemesraan yang memberi kesenangan dalam proses
pembelajaran sekaligus memberi input pengetahuan bermanfaat bagi murid-murid.
Justeru, GBM sewajarnya memberi penekanan terhadap hal ini agar dapat
menyumbang ke arah proses pendidikan melalui peningkatan dan perkembangan
hubungan sosial positif terhadap setiap anak didiknya.
3.4 Inovasi dalam proses pengajaran juga
melibatkan teknik atau kaedah yang digunakan oleh seorang GBM terhadap
penyampaian kandungan pelajarannya. Kemahiran yang ada dalam menguruskan
hal-hal ini akan menjana kemajuan dan prestasi murid ke arah membentuk
kefahaman mereka.
Abd Ghafar Md. Din (2003) menyatakan hal ini bergantung
kepada beberapa faktor yang melibatkan masa pengajaran, jumlah murid, bahan
pengajaran dan lain-lain lagi. Menurut beliau lagi, dengan menggunakan pelbagai
kaedah pengajaran atau teknik pelajar tidak akan berasa bosan.
3.5 Teknik atau kaedah pengajaran yang
bersesuaian akan menjadikan pengajaran GBM lebih menarik dan berkesan. Oleh
itu, ia melibatkan kemahiran dan idea-idea kreatif seorang GBM bagi menguruskan
hal-hal ini.
3.6 Dalam proses pengajaran ia melibatkan
gabung jalin isi pelajaran dan aktiviti murid. Bagi mencapai matlamat
pengajaran sekaligus menjamin keberkesanannya ia haruslah memberi fokus kepada
kecenderungan murid. Ini melibatkan kebebasan memilih pendekatan serta teknik
P&P mengikut kemampuan murid agar dapat memberi sepenuh perhatian.
Daya inovasi GBM menjadi asas dalam mencorakkan proses
pengajaran supaya dapat mewujudkan keceriaan murid menerusi aktiviti-aktiviti
pengajaran seperti melakukan eksperimen, demonstrasi, lakonan dan sebagainya
yang memperlihatkan perkara-perkara praktikal.
3.7 Selain itu, kreativiti GBM dapat
diwujudkan dalam menyampaikan isi pelajaran semasa proses P&P dengan mengaitkannya
dengan isu-isu semasa yang menjadi sumber maklumat tambahan kepada murid-murid.
Penerangan isi pelajaran dengan perkaitan sumber maklumat semasa akan
mencambahkan minda dan pengetahuan sedia ada murid.
Seterusnya hal ini akan membentuk kefahaman maksimum dan
penerapan ilmu serta mendedahkan mereka kepada realiti dunia semasa.
3.8 Keberkesanan proses pengajaran berinovasi
dalam proses P&P merupakan aspek yang sangat penting dalam sistem
pendidikan. Justeru, bagi meningkatkan dan memperhebat usaha-usaha ke arah
amalan pengajaran berkesan memerlukan kepada daya inovasi GBM yang dapat
menggunakan segala kebolehan dan kemahiran dalam menyampaikan isi pelajaran.
Ini dapat dilakukan berdasarkan ketajaman idea-idea baru
bagi menjana penguasan maksimum murid-murid terhadap ilmu pengetahuan yang
disampaikan.
4.0 RUJUKAN.
Izani Hj Daud 2010.
“Belajar Bahasa dengan Keratan Akhbar”. dlm. Pelita Bahasa: Jld. 22, Bil. 05: 5
Mei. hlm. 24-25.
Kamus Dewan 1994(Edisi
Ketiga). Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ambigapathi, P.. dan
Suthagar, N. (2003). “Literasi Teknologi Komputer: Persepsi Dan penggunaan di
Kalangan Guru.” Selangor:Universiti Putra Malaysia.
Ismail Zain. (2002).
Aplikasi Multimedia Dalam Pengajaran. Kuala Lumpur:Utusan Publication &
Distributors Sdn.Bhd.
Norizan Abd Razak
(1998). CALL:Some Pedagogical Issues. Siri Penerbitan Fakulti Pengajian Bahasa,
UKM, Bangi.
Omar Zakaria, Shaifol
Bahary Sulaiman & Hassan Ahmad. (2006). HBEF Teknologi Maklumat dalam
Pendidikan. Kuala Lumpur:Open University Malaysia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan