NO
|
TAJUK
|
CATATAN
|
1.0
|
DEFINISI
DAN KONSEP MELAYU
|
|
2.0
|
DEFINISI
“MELAYU” BERDASARKAN BANGSA
|
|
3.0
|
FALSAFAH
KARYA AGONG
|
|
4.0
|
PANDANGAN
HIDUP
|
|
5.0
|
NILAI
HIDUP
|
|
6.0
|
RUMUSAN
|
|
7.0
|
RUJUKAN
|
|
SOALAN TUGASAN A.
Hikayat
Raja-raja Pasai dan Novel Interlok (karya Sasterawan Negara Abdullah Hussain)
adalah dua buah karya agung yang masing-masing mewakili zaman sastera klasik
dan zaman sastera moden.
Pilih
salah satu karya tersebut dan bincang kekuatan karya berkenaan sebagai karya
agung berdasarkan cirri-ciri yang berikut:
a.
falsafah
b.
pandangan hidup
c, nilai
ilmu.
1. DEFINISI DAN
KONSEP MELAYU
1.1. M. Ptolemy menggunakan istilah maleu-kolon dalam karyanya yang
berjudul Geographike Sintaxis.
1.2 Catatan
orang China yang menyatakan bahawa sebuah kerajaan Mo-lo-yeu mengirimkan Utusan
ke negara China untuk mempersembahkan hasil bumi kepada raja China sekitar
644-645 Masihi.
1.3 Satu
lagi catatan orang China ialah catatan rahib Buddha bernama I-Tsing yang
menggunakan kata ma-lo-yu tentang dua buah kerajaan yang dilawatinya sekitar
675 Masihi, iaitu Kerajaan Melayu di Sungai Batang dan Kerajaan Sriwijaya di
Palembang.
2.0 DEFINISI
“MELAYU” BERDASARKAN BANGSA merujuk kepada dua pengertian, iaitu pengertian yang luas dan pengertian
yang sempit
2.1 Pengertian
yang luas menjelaskan bahawa istilah Melayu merujuk kepada
bangsa-bangsa Austronesia yang terdapat di Semenanjung Tanah Melayu dan
kawasan-kawasan gugusan kepulauan Melayu. Berdasarkan “The Malay Culture Study
Project” (1972), konsep Melayu merujuk kepada suku bangsa di Semenanjung Tanah
Melayu, termasuklah orang-orang Melayu di Thailand, Indonesia, Filipina dan
Madagaskar.
Secara umumnya dapatlah dikatakan
bahawa pengertian Melayu merujuk kepada bangsa yang berbahasa Melayu yang
mendiami Semenanjung Tanah Melayu, pantai Timur Sumatera dan beberapa tempat
lain di Nusantara.
2.1 Pengertian
yang sempit pula
member pengertian yang sempit ialah seperti yang terdapat dalam Perlembagaan
Malaysia, iaitu Perkara 153 mengatakan bahawa seseorang itu dapat ditakrifkan
sebagai Melayu apabila memiliki ciri-ciri seperti: lazimnya berbahasa Melayu,
berkebudayaan Melayu dan beragama Islam (yang murtad, tukar kewarganegaraan :
taraf Melayu - hilang )
3.0 FALSAFAH KARYA AGONG.
3.1 Karya agong merupakan karya klasik yang
telah meninggalkan kesan budaya, pemikiran, pandangan dan falsafah hidup yang
berkekalan dalam ingatan bersama sesuatu bangsa. Karya itu dapat dianggap
sebagai pembentuk dan cermin budaya dan tamadun bangsa yang melahirkan karya
itu. Ia melambangkan keunggulan daya cipta bangsa itu untuk membentuk tradisi
dan identitinya yang tersendiri.
3.2 Karya Agung Melayu ialah
karya yang melambangkan keunggulan daya cipta seniman, penulis dan pemikir
bangsa Melayu dahulu kala dalam menggambarkan idealisme, nilai, pandangan
hidup, adat, budi, kesedaran moral dan visi bangsa dan masyarakatnya melalui
bentuk sastera dan seni yang tinggi nilainya sehingga kesan seni, budaya dan
falsafah kekal sepanjang zaman dalam minda kolektif bangsa Melayu. Tamadun
Melayu sepanjang zaman banyak sekali dibentuk dan diwataki oleh tradisi sastera
ini.
3.3 Karya Agung Melayu bererti
karya agung yang ditulis atau diungkapkan atau dilisankan (pepatah, pantun,
lipur lara, dan lain-lain) dalam bahasa Melayu, tidak mengambil kira kelompok
bangsa/etnik dalam kawasan Dunia Melayu ini, sama ada orang Melayu di
Semenanjung Tanah Melayu, atau orang Melayu Brunei, atau orang Aceh, orang
Bugis, orang Minangkabau, dan lain-lain yang menghasilkan karya itu.
3.4 Dari segi ini sempadan
geografi dan etnik tidak timbul, tidak kira di manakah daerah asalnya di Dunia
Melayu ini, dan mampu mencetuskan dalam bentuk dan gaya yang luar biasa,
unsur-unsur pemikiran, sistem nilai dan kepercayaan, falsafah atau pandangan
hidup bangsa Melayu turun-menurun.
3.5 Karya Agung Melayu
dimaksudkan kepada karya agung di kawasan Dunia Melayu yang terdapat dalam
bahasa-bahasa serumpun atau bahasa-bahasa Malayo-Polinesia yang lain.
3.6 Golongan intelek agama di dalam sejarah
perkembangan Kesusasteraan Melayu Moden bermaksud penulis yang cerdik pandai
agama Islam. Mereka mempunyai latar belakang, pendidikan, kegiatan, penerbitan
dan penulisan yang berunsur Islam. Kesemuanya mendapat pendidikan di Timur
Tengah. Di sana mereka terdedah kepada gerakan pembaharuan Islah.
Gerakan ini bertujuan untuk menghapuskan pemikiran kuno dan karut. Di samping itu, mereka berusaha meletakkan Al-Qur’an dan Hadis sejajar dengan proses pemodenan. Sehubungan itu, mereka mengajak golongan belia keluar daripada kebudayaan kuning melalui penerbitan majalah agama.
Gerakan ini bertujuan untuk menghapuskan pemikiran kuno dan karut. Di samping itu, mereka berusaha meletakkan Al-Qur’an dan Hadis sejajar dengan proses pemodenan. Sehubungan itu, mereka mengajak golongan belia keluar daripada kebudayaan kuning melalui penerbitan majalah agama.
3.7 Kehadiran guru sebagai penulis yang
memberi sumbangan di dalam bidang penulisan. Penulis guru ialah golongan yang
bekerja sebagai guru dan secara sambilan menghasilkan karya sastera. Mereka
dilatih di Maktab Perguruan Sultan Idris (MPSI), Tanjong Malim, Perak. Di
Maktab itu mereka terdorong untuk menulis kerana kewujudan badan yang bersifat
bahasa dan sastera, iaitu Pejabat Karang Mengarang. Mereka menghasilkan karya
untuk membawa masyarakat ke arah kemajuan dan mengubah cara berfikir orang
Melayu.
3.8 Keindahan
Melayu Klasik merupakan salah satu istilah pokok dalam sistem estetika kesusasteraan
Melayu. Konsep keindahan dalam tradisi dan budaya Melayu menurut V.I. Braginsky
(1994:16), beliau merumuskan bahawa terdapat tiga aspek yang dinyatakan dalam
karya-karya sastera menerusi penggantian perkataan ‘indah’ dengan kata-kata
yang seerti. Menurutnya, keindahan sesuatu karya sastera dipercayai boleh
mempengaruhi jiwa seseorang, mempunyai kuasa penyembuh dan manfaat yang
terkandung di dalamnya. Keindahannya karya Melayu klasik ini terletak pada
tema, persoalan, watak dan perwatakan, plot, gaya bahasa, latar masyarakat
serta nilai dan pengajaran .
3.9 Gaya
Bahasa bermaksud gaya dalam bidang penghasilan karya bertulis ialah corak,
bentuk, rupa atau pengetahuan tentang penggunaan kata-kata dan penyusunan ayat.
Gaya juga merupakan satu cara menulis atau bercakap. Menurut Nik Safiah Karim
(1981), bahasa dapat didefinisikan sebagai lambang-lambang pertuturan yang
arbitrari, bersistem dan digunakan oleh masyarakat untuk berkomunikasi. Kamus
Dewan Edisi Keempat (2005), bahasa adalah sistem lambang bunyi suara yang
dipakai sebagai alat perhubungan dalam lingkungan satu kelompok manusia (antara
seorang individu dengan individu yang lain).
3.10 Gaya bahasa merupakan cara penyampaian para
intelektual meluahkan buah fikiran mereka mengikut pengetahuan penggunaan
kata-kata dan penyusunan ayat untuk menimbulkan seni dalam hasil karya
kesusasteraan, secara tidak langsung akan dapat memikat dan seterusnya
menarik minat pembaca terhadap karya-karya sastera. Gaya bahasa juga adalah
bertujuan untuk melembutkan lagi makna percakapan dan juga untuk mengindahkan
lagi bahasa itu. Menurut Gory Keraf, (1985:113) gaya bahasa adalah cara
mengungkapkan fikiran melalui bahasa secara khas yang memperlihatkan jiwa dan
keperibadian penulis (pemakai bahasa). Sesebuah gaya bahasa yang baik harus
mengandungi tiga unsur penting seperti kejujuran, sopan-santun dan menarik.
Gaya bahasa adalah pemakaian kata-kata kiasan dan perbandingan bagi
menggambarkan sesuatu maksud. Pelbagai gaya bahasa dapat dilihat melalui
sesuatu bahasa.
3.11 Secara keseluruhan, gaya bahasa adalah satu
corak, bentuk kata-kata dan penyusunan kalimat yang digunakan sewaktu berhubung
di antara satu sama lain sama ada secara lisan mahupun tulisan. Pada umumnya,
terdapat empat jenis gaya bahasa iaitu gaya bahasa perbandingan, gaya bahasa
sindiran, gaya bahasa penegasan dan gaya bahasa pertentangan.
3.12 Personifikasi
juga merupakan sebagai pengorangan atau penginsanan. Maksud
personifikasi ialah tindakan pengarang memberikan sifat manusia, sama ada dari
segi perasaan, perwatakan, atau tindak-tanduk kepada benda-benda mati,
binatang, idea, atau hal-hal yang lebih abstrak. Personifikasi adalah memberi
watak manusia kepada yang bukan manusia.
3.13 Idealisme dan falsafah merupakan dua elemen sastera yang saling
bertentangan. Penggunaan kedua-dua elemen ini ke dalam sesuatu karya sastera,
iaitu karya agung khususnya amat popular dalam kalangan pengkarya-pengkarya
satu ketika dahulu. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, idealisme bermaksud
sifat melihat atau mencita-citakan sesuatu dalam bentuk yang ideal (2010: 558).
Menurut W.F Hocking pula, idealisme merupakan realiti yang terdiri daripada
idea-idea, fikiran-fikiran, akal (mind) atau
jiwa (selves) dan bukanlah kekuatan atau kebendaan. Berdasarkan
pendefinisian tersebut, jelas menunjukkan bahawa idealisme memerlukan daya
imaginasi yang tinggi dan kreatif untuk menghasilkan sesuatu bentuk karya
sastera.
3.14 Bagi maksud falsafah pula, ia dimaksudkan sebagai
pengetahuan tentang pengertian yang dianggap sebagai ilmu yang tertinggi yang
menjadi dasar kepada ilmu-ilmu yang lain (Kamus Dewan Edisi Keempat, 2010:
406). Ilmu yang dimaksudkan tersebut adalah pengetahuan yang amat luas kepada
sesuatu bentuk hakikat yang mendasari kepada semua ilmu berkaitan dengan hal
tersebut. idang tentang pengetahuan manusia.
3.15 Idealisme Bersumberkan
Alam memaparkan sesebuah karya seharusnya memiliki falsafah, pemikiran dan
persoalan yang agung dan penting. Hal inilah yang disebutkan oleh tokoh
pengkritik karya sastera, Greek Dionysus Cassius Longinus. Hal ini membuktikan
bahawa sesebuah karya sastera, terutamanya karya agung pasti memiliki ciri
pemikiran tertentu yang juga disebut sebagai idealisme. Seterusnya, idealisme
yang akan dibincangkan dalam karya agung Melayu adalah idealisme karya yang
bersumberkan alam.
3.16 Falsafah Bersumberkan Islam merujuk elemen falsafah karya agung terutamanya karya agung dunia Melayu
turut diilhamkan oleh pengarangnya melalui agama Islam yang menjadi pegangan
agama majoriti bangsa Melayu. Hal ini dibuktikan melalui sebuah buku daripada
Yayasan Karyawan (2000: 13) yang menyatakan tiga faktor utama terhasilnya karya
agung Melayu iaitu; a) kekuatan bahasa Melayu, b) pengaruh Islam, dan c)
peranan istana dan sekolah pondok. Hal ini membuktikan bahawa falsafah yang
terdapat dalam karya agung terdapat juga yang bersumberkan Islam, iaitu memperlihatkan
keislaman dalam penghasilan karya.
3.17 Kitab al-Qur’an merupakan sumber utama kepada falsafah Islam kerana
al-Qur’an adalah kitab petunjuk dan rahmat buat sekalian alam. Mohd Rashid Md
Idris ada menyatakan bahawa al-Qur’an itu adalah kitab yang Haq dari yang maha
Haq, tiada keraguan, tiada kebengkokan, tiada kesilapan dan kesalahan, tiada
percanggahan dan pertentangan, kitab yang terpelihara, kitab yang diberkati,
kitab yang menjadi cahaya dan penghidup jiwa, kitab yang menjadi penjelas dan
penerang, kitab yang menjadi penawar dan pengubat jiwa, dan kitab yang menjadi
pemutus kata (2007: 53).
3.18 Novel Interlok Edisi Murid
karya SN Datuk Abdullah Hussain dipilih sebagai teks KOMSAS bagi murid
Tingkatan 5 atas kerana ianya sebuah karya sejarah yang harus dibaca oleh semua
golongan masyarakat di Malaysia khasnya golongan murid. Novel ini memaparkan
nilai sejarah negara yang mengambil latar tahun 1910 ketika negara dalam
penjajahan Inggeris dan sebelum kemerdekaan pada 31 Ogos 1957. Tiga kaum yang
menjadi tonggak dalam kemerdekaan tanah air digambarkan oleh penulis secara
terperinci. Ketiga-tiga kaum ini yang mewakili generasi pertama/kedua iaitu
Musa/Seman (kaum Melayu), Kim Lock/Cing Huat (kaum Cina) dan
Maniam/Ramakrishnan (kaum India) sama-sama bersatu hati dan bekerjasama
mencapai kemerdekaan tanah air.
3.19 Novel bercorak perpaduan yang
menceritakan ketiga-tiga kaum Melayu, Cina dan India. Nada perpaduan ini
disampaikan oleh penulis dengan begitu bersahaja.
3.20 Novel interlok memaparkan
sosiobudaya masyarakat yakni transformasi sosial dan mobiliti sosial kaum
Melayu, Cina dan India., Transformasi sosial dan mobiliti sosial ketiga-tiga
kaum ini.
4.0 PANDANGAN HIDUP.
4.1 Falsafah Bersumberkan Melayu
berdasarkan
kehidupan masyarakat Melayu
tidak boleh terlepas daripada peraturan dan disiplin. Oleh yang demikian,
mereka menerapkan unsur tersebut di dalam karya mereka. Misalnya, mereka
menekankan konsep budi dalam kehidupan mereka. Konsep budi tersebut pula
terbahagi kepada lima, iaitu budi bahasa, budi pekerti, budi bicara, hati budi
dan akal budi (Mohd Rashid Mohd Idris, 2011: 63).
4.2 Penerapan unsur budi bahasa dan budi bicara yang mulia merujuk kepada pertuturan yang manis, sopan, positif,
bijaksana, bernas dan penuh pengajaran, serta memberikan sumbangan kepada
khalayak dan pendengarnya (Mohd Rashid Idris, 2011: 64).
4.3 Penerapan unsur budi pekerti lebih terarah kepada akhlak seseorang itu. Namun
demikian, unsur kesantunan masih lagi menjadi akar kepada setiap perlakuan yang
dihasilkan oleh seseorang individu itu. Menurut Mohd Rashid Md. Idris (2011),
budi pekerti adalah satu aspek atau tingkah laku seseorang yang dinilai oleh
masyarakat dari sudut baik dan buruk, atau halus dan kasar. Kelakuan tersebut
merangkumi kelakuan yang bersopan-santun, tertib dan sebagainya.
Melalui Watak Seman yang
mewakili kaum Melayu mula membuktikan kegigihannya bekerja dan menyedari haknya
sebagai orang Melayu. Cing Huat pula mengakui tanah Malaya ini tempat dia
mendapatkan rezeki bersama kaum lain. Anak Cing Huat yang bernama Yew Seng
merupakan agen perpaduan dan beliau (Yew Seng) berbaik-baik dengan Lazim.
Gambaran watak Maniam pula dipaparkan sebagai watak yang baik hati yang sedia
membantu kaum lain. Keperibadian mulia yang dimiliki oleh Maniam juga turut
diwarisi oleh anaknya Inspektor Ramakrishnan. Nilai kemanusiaan, antaranya
nilai tolong menolong dan nilai simpati terjalin dan diperkukuhkan dengan satu
bahasa iaitu bahasa Melayu.
4.4 Penerapan unsur budi bicara merujuk kepada unsur toleransi dan tolak ansur dalam
setiap perbuatan. Hal ini demikian kerana, kehidupan bermasyarakat yang
mementingkan nilai kerjasama bagi mewujudkan suasana yang harmoni dan aman.
4.5 Penerapan unsur hati budi bolehlah dikaitkan dengan istilah hati yang baik atau
baik hati. Untuk melahirkan hati yang baik, seseorang itu perlu diasuh sejak
kecil kerana kesucian hati akan menentukan perlakuan yang baik, tingkah laku
yang bersopan dan akan dihindari daripada segala sifat-sifat yang negatif dan buruk.
4.6 Penerapan unsur akal budi memaparkan elemen pertimbangan akal yang sangat
diperlukan dalam kehidupan seharian. Oleh yang demikian, melalui pertimbangan
akal budi yang mementingkan kewarasan fikiran ini akan menentukan sikap
seseorang itu sama ada mampu untuk bertanggungjawab dengan setiap perkara yang
dilakukannya ataupun tidak. Kebiasaannya dalam masyarakat dahulu nilai ini
sangat dipentingkan supaya seseorang individu itu mampu untuk mengurus diri,
keluarga dan juga masyarakat. Nilai ini ada diselitkan dalam karya agung yang
terdahulu.
Watak Seman, Cin Huat dan
Maniam yang pada asalnya terdiri daripada golongan bawahan telah mengubah taraf
kehidupan keluarga mereka. Watak Seman, umpamanya yang mewarisi pekerjaan
petani daripada ayahnya Pak Musa telah melakukan transformasi dalam keluarganya
walaupun beliau hanyalah berpendidikan sekolah agama sahaja. Dengan kekuatan
dan jati diri serta menyedari haknya sebagai orang Melayu, beliau telah
berusaha dan menggembleng tenaga untuk mengubah kehidupan keluarganya.
Sumbangan paling besar yang dilakukan oleh Seman adalah sama-sama menenentang
penjajahan Inggeris dan komunis di Malaya.
4.7 Falsafah bahasa merupakan gabungan dua perkataan, iaitu falsafah dan
bahasa. Namun kedua-dua entiti ini membawa kepada pemaknaan yang berbeza sama
sekali. Bagi pendefinisian bahasa pula, merujuk kepada sistem lambang dan bunyi
suara yang dipakai sebagai alat perhubungan dalam lingkungan satu kelompok
manusia (Kamus Dewan Edisi keempat, 2010: 106). Menurut Hashim Hj, Musa (1996),
bidang falsafah terbahagi kepada dua bahagian, iaitu falsafah linguistik dan
falsafah bahasa. Pembicaraan tentang falsafah linguistik merangkumi kepada
cakupan dasar falsafah dalam konsep dan istilah linguistik. Hal ini merujuk
kepada penelitian tentang kaedah dan amalan yang digunakan oleh ahli-ahli
linguistik deskriptif dalam disiplin mereka (Mohd Rashid Md Idris, 2012: 9).
4.8 Berbahasa untuk Menyampaikan Maklumat yang Benar memaparkan situasi dalam berbahasa, penutur
haruslah menyampaikan sesuatu maklumat yang benar dan tidak berbaur
fitnah. Misalnya dalam sejarah Melayu, yang mana Hang Tuah difitnah
oleh pembesar lain sehinggakan Hang Tuah dijatuhkan hukuman bunuh. Dalam hal
ini, pemfitnah tidak akan memperolehi sebarang kebaikan malahan hanya akan
merugikan diri sendiri. Malah Allah juga ada berfirman:
“Wahai orang-orang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan ucapkanlah
perkataan yang benar” ( surah al-Ahzab 33: 70)
4.9 Adat
menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010 : 8), adat ditakrifkan sebagai
peraturan yang sudah diamalkan turun-temurun dalam masyarakat. Peraturan ini
diamalkan sehingga ianya menjadi satu hukum yang perlu dipatuhi oleh semua.
Hukum adat akan dikendalikan oleh satu badan yang dikenali sebagai Majlis Orang
Tua. Majlis ini diketuai oleh ketua adat. Adat merupakan peraturan yang sudah
diamalkan dan diwarisi secara turun-temurun dalam sesuatu masyarakat sehingga
menjadi hukum yang tidak boleh dilanggar. Kedatangan Islam ke Alam Melayu telah
membawa konsep ini dengan makna yang lebih luas dan mendalam sehingga
merangkumi keseluruhan cara hidup yang kini merupakan kebudayaan undang-undang
sistem masyarakat, upacara, dan semua kebiasaan yang sering dilakukan.
4.10 Nilai-nilai tradisi yang lama telah bertapak dalam masyarakat Melayu
telah menyebabkan terbentuknya sistem nilai yang mencorakkan beberapa
kepercayaan, norma, amalan dan tingkah laku anggota masyarakat tersebut. Pusat
Perkembangan Kurikulum telah menyenaraikan sebanyak 15 nilai murni dalam
Falfasah Pendidikan Negara sebagai satu elemen dalam pengajaran dan
pembelajaran di sekolah. Kesemua nilai-nilai yang digariskan itu merupakan
penentu dalam diri manusia seterusnya mempengaruhi pilihannya dalam kehidupan
dan akan menentukan tingkah lakunya.
4.11 Nilai
Manusia Budiman. Budiman menurut Kamus Dewan edisi Keempat
membawa maksud berbudi, berakal dan bijaksana. Masyarakat Melayu memang tidak
dapat dipisahkan dan sangat lazim dengan amalan berbudi antara satu
sama lain serta sesama mereka. Hal ini disebabkan oleh masyarakat pada zaman
dahulu sangat mengutamakan amalan berbudi pekerti dan saling bantu membantu
sekiranya ada dalam kalangan masyarakat tersebut mengalami kesusahan. Hati budi
ialah hakikat diri seorang manusia. ‘Hati’ ialah tempat
perasaan, kesedaran, keyakinan, dorongan (drive), dan juga
tempat penerima hidayat Ilahi iaitu ‘hati nurani’. ‘Budi’ ialah
akal; daya fikir untuk memahami sesuatu perkara, dan kebolehan untuk berdalil dan
menyimpul secara rasional, juga merupakan kepandaian, keupayaan dan
kebijaksanaan yang mampu melahirkan seorang yang “budiman”. Hati dan budi
bertindak secara berintegrasi dalam diri seseorang sebagai satu kesatuan
sehingga terjelma dalam tindak tanduk, budi pekerti, budi bahasa, nilai, norma,
pemikiran dan ilmunya. Hal ini seterusnya akan melahirkan sifat keperibadian
atau identitinya secara individu dan secara kemasyarakatan apabila sifat itu
dimiliki sepunya oleh masyarakat itu secara kolektif.
4.12 Nilai Mematuhi Adat dalam masyarakat Melayu, adat amat dipandang tinggi,
dihormati, dijunjung dan disanjung. Pelanggaran sesebuah adat Melayu dianggap
sebagai sesuatu yang terkutuk dan dicemuh oleh masyarakat. Justeru, masyarakat
Melayu amat mementingkan adat istiadat dan kemanisan dalam berbicara atau
pertuturan mereka. Umpamanya adat atau etika dalam berkomunikasi. Masyarakat
Melayu selepas kedatangan Islam banyak dipengaruhi dengan kebudayaan Islam.
Contohnya adat dalam berkomunikasi dengan orang lain. Sebelum memulakan
perbicaraan, masyarakat Melayu amat mementingkan adat pembuka bicara yang
sangat sopan.
4.13 Nilai Merendah Diri dan Bersederhana yang
ditunjukkan oleh masyarakat Melayu pada zaman dahulu bukanlah bersifat negatif,
malah dianggap sebagai satu sifat yang menunjukkan kehalusan peribadi
masyarakat Melayu untuk menjadi masyarakat yang berbudi dan beradat. Dalam
masyarakat Melayu, merendah diri adalah satu amalan yang terpuji dan disukai
oleh masyarakat sekeliling.
5.0 NILAI ILMU.
5.1 Kedatangan
Islam dikatakan telah memantapkan keseluruhan pandangan Alam Melayu. Kedatangan
Islam telah memberi impak yang besar dalam kehidupan masyarakat Melayu
termasuklah dari segi budaya, amalan dan kepercayaan. Ilmu dan nilai-nilai yang
menjadi asas kepada tamadun Melayu berteraskan kepada nilai-nilai agama Islam.
Kesemua nilai tersebut berkait rapat dengan konsep iman yang terdapat dalam
agama Islam. Nilai asas ini boleh dilihat dalam ungkapan-ungkapan Melayu
seperti peribahasa, perumpamaan dan pepatah-pepatih.
5.2 Ilmu
menyebabkan kekuatan kepada elemen agama dan tauhid kepada Allah S.W.T.
5.2.1 Dengan ilmu akan mendorong kepercayaan kepada Allah S.W.T. Nabi Allah
Sulaiman menasihati para pengikutnya berkenaan empat perkara dalam Islam yang
tidak dapat diubah kerana telah ditentukan oleh Allah S.W.T. iaitu rezeki,
perkara yang memutuskan rezeki, jodoh dan pertemuan dan perceraian yakni
kematian.
5.2.2 Ilmu jua mewujudkan tahap kekesuaian dalam elemen ketaatan kepada
raja dan pemimpin. Menghormati raja dan pemimpin merupakan perilaku atau
perkara yang sudah diamalkan sejak dahulu lagi sehinggalah sekarang.
Sehinggakan, sesiapa yang ingkar akan perintah raja akan dikenakan tulah iaitu
kehidupan mereka akan sengsara atau mendapat nasib yang buruk. Menghormati ibu bapa dituntut dalam Islam kerana kedudukan, martabat dan
kemuliaan ibu bapa sangat istimewa serta tinggi sekali sehinggakan ibu bapa
adalah yang kedua perlu dihormati selepas yang Maha Pencipta.
5.2.3 Nilai ilmu yang diadaptasikan menyulam elemen berpegang teguh
kepada adat resam
Masyarakat
Melayu berpegang teguh kepada adat tradisi seperti dilihat dalam amalan hidup
seharian. Orang Melayu amat menjaga adat resam termasuklah pantang-larang dan
adat istiadat yang diwarisi dan diamalkan sejak turun-temurun.
5.2.4 Nilai
ilmu mendorong setiap individu memuliakan yang tua.
5.2.5 Nilai ilmu akan mendidik semua insane
istikomah dalam bertimbang rasa. Orang Melayu sentiasa mengutamakan
perasaan orang lain dalam pelbagai keadaan.
5.3 Aspek pedagogi, yakni kesesuaian novel ini untuk digunakan di
dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
5.3.1 Aspek pedagogi yang terdapat
dalam novel Interlok adalah penyerapan ilmu. Terungkap juga nilai –nilai
kemanusiaan yang harus diteladani oleh murid misalnya nilai hormat-menghormati,
nilai kasih sayang, nilai semangat cinta akan negara, dan sebagainya yang
disampaikan oleh penulis melalui watak Seman, Cing Huat, Maniam, Ramakrishnan
dan sebagainya. Kepelbagaian ragam bahasa juga jelas terdapat di dalam novel
ini. Selain itu, pemilihan novel Interlok juga dilihat daripada kekuatan
unsur-unsur intrinsik yang terdapat di dalam novel ini. Sebagai contoh tema,
persoalan, plot, watak dan perwatakan dan seumpamanya boleh dikaji dan
dianaliasis dengan mendalam oleh murid.
5.4 Menjadi wacana sebuah karya kreatif.
5.4.1 Secara umumnya sesebuah karya
kreatif tidak boleh dikaji dan dianalisis secara terpisah-pisah dan perlu
dilihat secara keseluruhan. Pembaca iaitu guru dan murid perlu membaca
keseluruhan sesebuah karya kreatif agar dapat memahami apa yang ingin
disampaikan oleh penulis. Dalam sesebuah karya sastera ada elemen yang saling
bertautan antara satu sama lain iaitu pemikiran dan bahasa. Aspek pemikiran
tidak boleh dilihat sebagai faktor luaran sahaja. Perlu digali dan didalami
secara mendalam. Begitu juga dengan aspek bahasa. Kepelbagaian gaya bahasa yang
digunakan oleh penulis menjadikan sesebuah karya itu berkualiti dan mampu
menarik khalayak pembaca.
5.5 Aspek bahasa.
5.5.1 Suatu gaya bahasa yang teratur telah dibentuk dan Berjaya menjadi
contoh kepada pelajar dalam mempelajari diksi, personifikasi, unsur kecindanan,
hipobola, sinkope, imej alam, pengulangan dan anapora.
5.5.2 Elemen diksi
yang dipaparkan dalam novel interlock seumpama:
a. Penggunaan telor Cina
Contoh : “Gua tidak mahu miskin susah sama lu, Seman,” kata orang Cina itu setelah Seman duduk di atas bangku …
b. Penggunaan Bahasa Inggeris - lodging
c. Penggunaan Bahasa Jepun – Heiho, kempeitai
5.5.3 Unsur personifikasi pula dapat dibaca sesperti
a. Malam yang masih muda….
b. Bunyi jengkerik mendayu-dayu, begitu memilukan….
5.5.4 Unsur kecindan pula diselitkan dalam novel dengan ungkapan:
a. Tangan Mak Limah yang berkerut seribu dan kurus seperti cakaran itu terus menghentak-hentak
b. Musa pejam rapat, nafasnya saja yang agak keras seperti lembu marah.
c. Dalam masa hatinya bergelora bagai laut musim tengkujuh itu.
5.5.4 Unsur peribahasa seumpama
a. Makan hati berulam jantung
5.5.5 Unsur hiperbola
a. Gejolak kemarahan itu menjilat-jilat ke kiri kanan, mencari gas pembakar dari bahan-bahan kering untuk menyemarakkan lagi nyalanya, untuk mempercepat kemusnahan.
5.5.6. Unsur sinkope / sinkof seumpama banyak singkatan digunakan – sesuai dengan latar belakang watak, cerita, dan latar zaman cerita ini .
a. “Aku belum mahu kahwin, mak,” katanya. Belum ada perempuan yang bersetuju dengan hatiku.”
“Masakan tak ada pula,” jawabnya. “Anak tahir yang nombor dua itu bukan tak cantik. Kalau kau mahu yang cantik…..
5.5.7 Imej Alam pula dapat dibaca daripada frasa daun mengkuang, cahaya matahari dan belalang.
a. Penggunaan telor Cina
Contoh : “Gua tidak mahu miskin susah sama lu, Seman,” kata orang Cina itu setelah Seman duduk di atas bangku …
b. Penggunaan Bahasa Inggeris - lodging
c. Penggunaan Bahasa Jepun – Heiho, kempeitai
5.5.3 Unsur personifikasi pula dapat dibaca sesperti
a. Malam yang masih muda….
b. Bunyi jengkerik mendayu-dayu, begitu memilukan….
5.5.4 Unsur kecindan pula diselitkan dalam novel dengan ungkapan:
a. Tangan Mak Limah yang berkerut seribu dan kurus seperti cakaran itu terus menghentak-hentak
b. Musa pejam rapat, nafasnya saja yang agak keras seperti lembu marah.
c. Dalam masa hatinya bergelora bagai laut musim tengkujuh itu.
5.5.4 Unsur peribahasa seumpama
a. Makan hati berulam jantung
5.5.5 Unsur hiperbola
a. Gejolak kemarahan itu menjilat-jilat ke kiri kanan, mencari gas pembakar dari bahan-bahan kering untuk menyemarakkan lagi nyalanya, untuk mempercepat kemusnahan.
5.5.6. Unsur sinkope / sinkof seumpama banyak singkatan digunakan – sesuai dengan latar belakang watak, cerita, dan latar zaman cerita ini .
a. “Aku belum mahu kahwin, mak,” katanya. Belum ada perempuan yang bersetuju dengan hatiku.”
“Masakan tak ada pula,” jawabnya. “Anak tahir yang nombor dua itu bukan tak cantik. Kalau kau mahu yang cantik…..
5.5.7 Imej Alam pula dapat dibaca daripada frasa daun mengkuang, cahaya matahari dan belalang.
5.5.8 Unsur pengulangan
kerap terbaca seumpama
a. Matahari petang ayun-temayun. Sinar keemasan yang terakhir itu tertebar di merata tempat di permukaan bumi: Di atas daun pisang, di atas pelepah kelapa, di atas rumput, di atas belakang Seman di atas muka Mak Limah yang sudah lisut itu.
b. Kematian menjadi salah satu rukun hidup di mana-mana saja, di kota mahupun di kampung, di laut mahupun di darat.
5.5.9 Unsur anafora
a. Dia berjalan tidak menoleh kiri dan kanan. Dia mahu lekas sampai di rumah, mahu lekas tahu apa yang sudah dilakukan orang terhadap mayat bapanya.
b. Dia tidak peduli. Dia mencangkul juga.
5.6 Ilmu dalam bentuk konsepsi.
a. Matahari petang ayun-temayun. Sinar keemasan yang terakhir itu tertebar di merata tempat di permukaan bumi: Di atas daun pisang, di atas pelepah kelapa, di atas rumput, di atas belakang Seman di atas muka Mak Limah yang sudah lisut itu.
b. Kematian menjadi salah satu rukun hidup di mana-mana saja, di kota mahupun di kampung, di laut mahupun di darat.
5.5.9 Unsur anafora
a. Dia berjalan tidak menoleh kiri dan kanan. Dia mahu lekas sampai di rumah, mahu lekas tahu apa yang sudah dilakukan orang terhadap mayat bapanya.
b. Dia tidak peduli. Dia mencangkul juga.
5.6 Ilmu dalam bentuk konsepsi.
5.6.1 Aspek ini meneliti dan
memeriksa berasaskan falsafah pengetahuan yang dipanggil conceptual
knowledge atau ilmu dalam bentuk konsepsi, yang wujud dalam fikiran secara
ilmu (knowledge), logik dan sebagainya. Oleh hal yang demikian, dapat
dirumuskan bahawa falsafah bahasa merupakan bidang yang menelusuri tentang
sesuatu aspek bahasa dengan menggunakan konsep pengetahuan dan penggunaan dasar
yang lebih mendalam bagi mencari kebenaran dalam setiap aspek yang ingin
dikaji.
5.7 Ilmu Teori Bahasa.
5.7.1 Merujuk
Mohd Rashid Md Idris adalah teori
falsafah bahasa yang menggabungkan dua teori lain. Teori yang dimaksudkan
adalah teori relatif dan teori kenuranian bahasa. Menurut beliau, manusia
mempunyai bahasa dan dapat berfikir tetapi binatang tidak, kecuali dalam bentuk
yang amat primitif dan erat hubungannya dengan naluri binatang tersebut. Beliau
menegaskan bahawa manusia dianugerahi Allah S.W.T dengan bahasa dan akal
semata-mata untuk mengangkat martabat manusia sebagai makhluk ciptaan yang
sebaik-baik kejadian. Oleh yang demikian, beliau menggunakan kerelevanan idea
tersebut untuk menggabungkan kedua-dua teori tersebut kerana berpendapat
kedua-dua unsur tersebut tidak boleh difikirkan secara terpisah.
5.8 Ilmu Berbahasa Mengikut Nahu.
5.8.1 Aspek ini merujuk
bahawa aspek ini menekankan tentang aspek tatabahasa dan makna ketika seseorang
penutur itu berbahasa. Misalnya dalam karya agung Melayu yang
menggunakan bahasa untuk menyatakan sesuatu gambaran tentang
kehidupan masyarakat Melayu.
5.9 Ilmu Tamadum Peradapan dan Aras pemikiran Tinggi.
5.9.1 Nilai
mulia dalam novel Interlok yang dapat dijadikan contoh oleh pelajar-pelajar
dalam kehidupan seharian agar istikomah membentuk peradapan yang diredhai oleh
Allah SWT.
5.9.2 Aspek tolong-menolong. Terlihat bahawa Musa
menolong Maniam yang dipukul oleh orang yang tidak dikenali ketika dia hendak
meninggalkan ladang tempatnya bekerja pada suatu pagi dan Maniam pula menolong
Seman mendapatkan kerja di ladang tempatnya bekerja.
5.9.3 Aspek menghargai jasa. Dapat dibaca bahawa Maniam
menghargai jasa Musa yang menolongnya ketika dia dipukul oleh orang yang tidak
dikenali dan Poh Eng menghargai jasa Seman dan Mak Limah yang memberikan
perlindungan kepadanya.
5.9.4 Aspek hormat-menghormati pula berkisarkan
situasi di mana Seman menghormati ayah dan ibunya dan dia tidak pernah
meninggikan suara apabila bercakap dengan mereka dan dia juga mematuhi arahan
dan melakukan setiap perkara yang disuruh oleh ibunya.
5.9.5 Aspek kerajinan pula mengisahkan Seman rajin
bekerja sejak ayahnya sakit dan dialah yang membelah kayu api. Seman juga rajin
mengusahakan tanah sawah bapa mentuanya dengan menanam sayur-sayuran, kacang
dan pelbagai tanaman lain.
5.9.6 Aspek ketabahan pula memaparkan Maniam tabah
menghadapi dugaan hidupnya susah dengan berhijrah ke Malaya untuk mencari
pekerjaan dan seterusnya dia bekerja di beberapa tempat seperti kuli di
pelabuhan di Pulau Pinang hinggalah dia bekerja tetap dan dilantik sebagai
tandil di kebun getah.
5.9.7 Aspek kegigihan dapat dibaca apabila Cing
Huat gigih bekerja untuk membesarkan kedai dan perniagaanya dan dia menjual
pelbagai barangan dan akhirnya dia berjaya menjadi tauke atau peniaga yang
berjaya.
5.9.8 Aspek semangat cinta akan Negara dapat dibaca
apabila Lazim, Mail Jambul, dan Berahim menyeru orang-orang Melayu bersatu padu
dan berjuang untuk mempertahankan maruah bangsa dan kedaulatan raja-raja.
5.9.9 Aspek semangat perpaduan amat tersentuh
perasaan apabila membaca bahawa masyarakat Melayu, Cina dan India hidup dengan
aman dan harmoni di Simpang Empat, Cangkat Lima, Cangkat Janggus, dan kawasan
kampung yang lain tanpa persengketaan yang boleh mencetuskan ketegangan kaum.
5.9.10 Aspek keberanian berlandaskan kebenaran
memaparkan Musa berani untuk menyelamatkan Maniam yang dipukul oleh orang yang
tidak dikenali dan Seman berani menjemput dukun untuk mengubati ayahnya yang
sakit pada suatu malam, seorang diri.
5.9.11 Aspek mengenang budi pula menyaksikan Poh Eng
mengenang budi Seman dan Mak Limah yang pernah memberikan perlindungan
kepadanya dan Maniam juga mengenang budi Musa yang membantunya ketika dia
dipukul. Maniam membalas budi Musa dengan menolong Seman untuk mendapatkannya
kerja di kebun tempatnya bekerja itu.
5.9.12 Aspek taat akan perintah agama menuntut apabila
Seman sampai di surau, dia terus mengambil wuduk dan berdiri di saf kedua untuk
menunaikan sembahyang Isyak di surau Kampung Nyiur Condong pada suatu malam.
5.9.13 Aspek kasih sayang membawa situasi di mana isteri
Cing Huat amat sayang kepada anaknya terutamanya Poh Kheng dan Poh Eng. Dia
menjerit dan meratap apabila menyedari Poh Eng hilang ketika peristiwa rompakan
berlaku di kedainya pada suatu malam.
5.9.14 Aspek menepati janji jelas dapat dibaca
apabila Seman menepati janjinya dengan Mamat Labu iaitu dia sampai di surau
selepas sembahyang Isyak seperti yang dijanjikan tetapi Mamat Labu yang tidak
muncul. Maniam juga menepati janjinya dengan mendapatkan kerja untuk Seman di
kebun getah itu.
5.9.15 Aspek kesabaran pula memaparkan Malini
bersabar dengan menunggu kepulangan suaminya Maniam selepas suaminya itu
disuruh pergi ke tempat lain oleh ayahnya. Seman juga bersabar dengan dugaan
yang menimpa dirinya iaitu semasa bapanya meninggal dunia.
5.9.16 Elemen mengakui kesilapan dihayati apabila Mat
Ranggi mengakui kesilapannya yang menolak semua pinangan kerana orang yang
hendak meminang anaknya itu tidak setaraf dengannya, tetapi akhirnya dia
menyedari kesilapannya itu dengan menerima Seman yang miskin dan tidak berharta
sebagai menantunya.
5.9.17 Elemen ketekunan mengisahkan sikap Poh Eng selepas
menolong ibunya di dapur. Poh Eng mengambil sulamannya dan mula menyulam kain
dengan tekun di meja makan.
5.9.18 Elemen semangat setiakawan menengahkan babak persahabatan
Yew Seng dengan Lazim begitu erat dan dia lebih dekat dengan orang-orang
Melayu, hinggakan kalau Lazim dipukul orang, dia akan berasa dirinya sendiri
yang kena pukul dan dia mahu berkorban untuk membela Lazim kalau perlu.
5.9.19 Elemen ketaatan pula mengisahkan Malini taat
kepada suaminya Maniam iaitu dia melayannya dengan baik, mendengar katanya dan
tidak membenarkan suaminya itu memasak nasi kerana kerja itu sudah menjadi
tanggungjawabnya sebagai seorang isteri.
6.0 RUMUSAN.
Masyarakat
Melayu sangat terkenal dan juga kaya dengan nilai-nilai serta budi bahasanya
yang indah. Hal ini bukan sahaja dapat dibuktikan melalui pertuturannya,
tingkah laku dan personalitinya, malahan dapat dilihat dalam hasil-hasil
kesusasteraan Melayunya. Misalnya karya-karya agung yang dihasilkan oleh
beberapa tokoh Melayu. Setiap bangsa di dunia memiliki karya agung dan
kesusasteraan tersendiri.
Masyarakat
Melayu amat menitikberatkan elemen-elemen keindahan atau estetika dalam setiap
karyanya. Tidak ketinggalan nilai-nilai kemelayuan itu sendiri. Dalam salah
satu kitab karya agung yang telah dikaji, banyak nilai-nilai kemelayuan yang
dapat dikenal pasti telah wujud dan dimasukkan dalam karya penulisan tesebut.
Karya
ini merupakan sebuah karya yang bersifat sejarah tetapi masih lagi menempatkan
beberapa ciri-ciri persejarahan tradisi seperti adanya unsur-unsur kesusasteraan
seperti pantun dan syair yang diselitkan untuk mengukuhkan lagi penerangan bagi
sesuatu sejarah peristiwa tersebut.
7.0 RUJUKAN
Hashim Hj. Musa (1994). Pengantar Falsafah Bahasa. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa Dan Pustaka.
Raja Ali Haji (Dikaji dan Diperkenalkan Oleh: Hashim Musa), 2010. Kitab
Pengetahuan Bahas Yayasan Karyawan: Kuala Lumpur
Ungku Abdul Aziz Ungku Abd Hamid.( 2011). Pantun Dan Kebijaksanaan Akal
Budi Melayu. Dewan Bahasa Dan Pustaka: Kuala Lumpur.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan