Isnin, 5 Ogos 2013

Hadis: Semua Sabda Nabi Adalah Benar


Hadis: Semua Sabda Nabi Adalah Benar

Daripada Abdullah Bin Umar r.a berkata: 


Adalah aku menulis segala sesuatu yang aku dengar daripada Rasulullah s.a.w, 

lalu orang2 Quraish melarang aku daripada yang demikian itu dan merika berkata: 

Apakah engkau menulis segala sesuatu yang diucapkan oleh Rasulullah s.a.w, sedangkan beliau adalah seorang manusia biasa yang bercakap2 dalam keadaan redha dan marah. 

Maka aku berhenti daripada menulis segala perkataan Rasulullah s.a.w yang aku dengar, sampai suatu masa maka aku menyebutkan yang demikian itu bagi Rasulullah s.a.w. 

Maka Baginda bersabda: 

Tulislah oleh mu apa2 yang aku katakan. Maka demi Tuhan yang diriku di dalam kekuasaannya, tiada keluar daripada mulutku ini kecuali perkataan yang benar´.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan