Isnin, 19 Ogos 2013

Menjadi pendidik yang diredhai.



Wahai Tuhan sekian alam, hidupkan kami dengan petunjukMU, agar kami mampu menjadi pendidik yang ENGKAU redhai.

“DAN SESIAPA YANG MENCARI DEEN SELAIN ISLAM,  MAKA TIDAK AKAN DITERIMA DARIPADANYA DAN DIA PADA HARI AKHIRAT KELAK DARI ORANG-ORANG YANG RUGI.”
Salam sejahtera.Izinkan saya tintakan seadanya beberapa pendekatan, strategi dan teknik pengajaran ringkas agar masa pelajaran berlalu dalam keadaan berkesan. Moga tulisan in dapat mendidik diri saya sendiri agar berjuang dengan laluan benar. Moga Allah sentiasa redha atas perjuangan dan keringat saya.
Melalui pengalaman yang cetek, saya berusaha tintakan catatan  untuk menjadi seorang guru yang berkesan. Saya fokuskan bahawa seseorang itu mesti mahir di dalam membuat keputusan yang tepat lagi benar di sisi Illahi dalam melaksanakan amanah dalam pada sebarang keadaan. Keputusan yang tepat dapat dibuat sekiranya seseorang guru itu memiliki perkara-perkara berikut:
(1)   Akal budi
(2) Kepintaran
(3) Ilmu tentang kurikulum dan pedagogi.
 (4) Kesanggupan untuk ditegur dan diperbetulkan kelemahannya dalam aspek pengajaran melalui refleksi diri supaya menjadi guru yang diredahi Illahi.

Saya murnikan seadanya beberapa isu agar dapat dimakmurkan bersama secara hikmah.

Wujudkan pemempilan yang bersahsiah, berkemahiran dan berilmu mulia. Tebarkanlah senyum pada seisi kelas.Ucapkanlah salam dengan semangat dan sopan di saat akan mengajar

Guru sewajarnya memiliki ilmu tentang mata pelajaran atau perkara yang di ajar.
Seseorang guru itu perlu mengetahui tentang fakta, konsep, prinsip dan kemahiran yang berkaitan dengan perkara atau matapelajaran yang diajar.

Wujudkan rancangan secara bertulis dalam seminggu dan selalu terninikan keperluan pengajaran anda setelah dan sebelum mengajar.

Guru sebaiknya aktif sebagai ahli profesional keguruan.
Ini dapat dimurnikan dengan isikamah dalam  membaca jurnal, hikmah dalam muzakarah dengan rakan sekerja, sentiasa mempertingkatkan kemahiran di dalam metadologi dan pengetahuan tentang pelajar dan isi kandung matapelajaran yang diajar.

Guru memahami proses pembelajaran.
Berusaha agar pelajar akan dipastikan faham tentang

  • ·         matapelajaran yang diajar,
  • ·         harapan guru terhadap pelajar
  • ·         dan prosedur bilik darjah. 
  • Pelajar juga akan terbabit secara aktif denga aktiviti pembelajaran dan guru memastikan pelajar dibimbing dan ditunjuk ajar dengan melakukan penilaian kefahaman.
Guru berperanan sebagai ‘saintis pendidikan’ yang peka dan mengetahui cara untuk mendapatkan maklumt tentang perkara yang diajar serta  mengetahui sumber-sumber maklumat yang terbaik tentang maatapelajaran tersebut.

Guru mesti menunjukkan contoh teladan yang benar seperti yang dituntut oleh Yang Maha Esa. Kebenaran guru akan menjadi model atau ikutan pelajar yang mulia sepanjang kehidupannya.

Guru mesti pasrah untuk melakukan tranformasi dan menerima perubahan yang mengutamakan nilai dan amanah kebenaran sebagai khalifah Yang maha Esa.

Guru mesti berlaku adil dan saksama terhadap pelajarnya tanpa mengambil kira soal jantina, bangsa, agama, kewargenegaraan, status sosial dan perkara-perkara lain.

Guru mesti melakukan persediaan untuk mengajar. Sama ada menulis persediaan mengajar atau menyediakan bahan bantu mengajar untuk aktiviti pembelajaran. Utamakan tuntutan penyampaian sahsiah, kemahiran dan ilmu secara hikmah. Ini dapat mengelakkan dari berlakunya penyelewengan, ambil mudah, lepas tangan, meninggalkan kelas, pembelajaran tertangguh, pembelajaran maya dan ekspress.

Guru perlu memahami kebenaran kemahiran komunikasi yang berkesan lagi tulus dan mengutamakan ikral muslimin. Elakkan membicarakan tentang keikhlasan seseorang mahupun tuntutan ikhlas berkerja. Ini kerana ikhlas itu diibaratkan sebagai semut yang hitam, berada di atas batu yang hitam dalam malam yang gelap gelita. Hanya Yang Maha Esa sahaja yang layak menilainya. Tugas guru yang berkeinginan mengalas tanggung jawab sebagai khalifah sorang daie, perlu berjuang menegakkan kebenaran pada yang hak. Laksanakan tugas sebagai khalifah Illahi yang benar seperti yang dituntutnya.

Guru berperanan sebagai pembuat keputusan yang berkesan dalam memfardukan majlis amanah menuntut ilmu .
Fenomena pelaksanaan “betul” ikut kepala masing-masing adalah tidak wajar. Ini kerana anda ada bergulung pengiktirafan kelayakan ikhtisas. Pastikan HUJAH anda apabila berhadapan dengan Yang Maha Esa adalah benar seperti yang dituntut olehNYA.

Guru sentiasa mengambil berat tentang keselamatan dan kesihatan dirinya dan para pelajarnya. Perlu jua tidur yang cukup setiap hari. Hal ini penting agar suasana hati kita terjaga dan tidak mudah emosi.

Guru mesti yakin dengan kebolehan setiap orang pelajar.
Guru mesti optimis terhadap pembelajaran setiap pelajar dan menyediakan persekitaran yang positif dan membina bagi aktiviti pembelajaran.

Guru mempunyai kemahiran untuk melakukan tugas-tugas penilaian terhadap pembelajaran pelajar.

Guru mempunyai kemahiran untuk bekerjasama dengan ibu bapa, rakan setugas, pihak pentadbir dan staf-staf lain selaras dengan amalan etika profesionalisme perguruan dan ikral muslimin.

Guru sentiasa menunjukkan minat yang berterusan terhadap tanggungjawab
profesionalisme perguruan.
Latih diri agar istikamah masuk kelas lebih awal dan membuat persediaan bukannya bergosip atau chatting. Elakkan mengunakan perkakas sekolah untuk kegunaan peribadi atau mewujudkan pembaziran dan penyelewengan.

Guru wajar menunjukkan minat yang meluas terhadap sebarang aktiviti yang ada kaitan
dengan proses pembelajaran yang memfardukan majlis menuntut ilmu ke arah kebenaran. Elakkan daripada melakukan aktiviti, program mahupun pegangan yang jelas melanggari Al-Quran dan hadis. Jangan subahat dan menyokong pihak tertentu demi menguatkan kronisme  atau menaikkan agenda atau nama peribadi.

Guru juga mesti pandai berjenaka tetapi tidak berlebihan supaya tidak  menjatuhkan kewibawaannya sebagia seorang guru.

Guru mesti mahir mengenalpasti pelajar yang memerlukan perhatian khusus dalam pembelajaran.
Adakan ruang masa sisipan untuk memotivasi pelajar. Sesipan motivasi itu bukanlah difokuskan sebagai memuji karana memotivasi guru adalah perlu dalam mendampingi dan empati karakter pelajar.

Guru mesti menunjukkan kepada pelajar bagaimana mata pelajaran yang dipelajari boleh digunakan atau diaplikasi di dalam aspek kehidupan seharian.

Guru mesti seorang yang boleh dipercayai.
Elakan dari ketandusan  gaya  ‘one man show’ di saat mengajar. Minta bantuan daripada yang Maha Esa agar sentiasa benar dalam kegigihan berjuang menyampaikan ilmuNYA. Wujudkan  ruang dan peluang agar pelajar dilatih berbicara secara formal dan beradap.

Sesekali wujudkan suasana membina. Berikan soal yang menantang dan yang bukan sekadar sukar tetapi perlukan kematangan dan kekuatan sosioemosi. Kemudian berikan peluang kepada pelagar untuk ajarkan ilmu, kemahiran dan nilai sahsiah yang diperolehi kepada pelajar lain yang memerlukannya.

            Saya yang sentiasa bimbang akan amalan saya dihisap kelak, tetap mendoakan semua pendidik menerima hidayah sentiasa (khususnya untuk pendidik yang redha ke arah kebaikan dan kebenaran). Dan saya jua panjatkan doa kepada semaua pendidik agar semakin bertakwa (khususnya yang telah bahagia dalam ketenengan serta kemanisan menghambakan diri melaksanakan tugas membawa risalah kebenaranNYA.)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan