RANCANGAN PELAJARAN
HARIAN
Mata
pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 3 H
Tema : Amalan Hidup Sihat
Tajuk : Mari Berekreasi
Masa : 9.00 pagi – 10.00 pagi
Bilangan
murid : Perdana – 8 orang
Freshie
- 8 orang
KEMAHIRAN :
KBSR – 3.3 Aras 1(i) Menyampaikan
pendapat yang wajar tentang sesuatu topik dengan
intonasi dan gaya yang betul.
8.3 Aras 1(i) Menyatakan
pendapat yang wajar tentang sesuatu topik dengan intonasi
dan gaya yang betul.
Literasi – 4.1 Menyebut, membaca dan memahami perkataan yang
mengandungi imbuhan dan
konsonan bergabung.
OBJEKTIF
Pada akhir
pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat:-
Perdana:
1.
Murid
dapat menyatakan pendapat yang wajar berdasarkan puisi yang dibaca.
2.
Murid
dapat menyatakan 4 daripada 5 aktiviti riadah berdasarkan gambar yang diberi.
3.
Murid
dapat menulis 3 daripada 5 perkataan
imbuhan menggunakan tulisan berangkai dengan cantik dan kemas.
Freshie:
1.
Murid
dapat menyebut dan membaca perkataan yang mengandungi imbuhan.
Sistem Bahasa:
Tatabahasa - ( Kata Nama Khas, Kata Hubung, Kata Nama
Am,Kata Kerja,Simpulan Bahasa)
Kosa Kata
: Nyanyi, Rekreasi, jogging
Pengisian Kurikulum:
Ilmu :
Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan
Nilai Murni:
tekun, tabah,kebersihan fizikal dan mental, kerjasama
Kemahiran Bernilai Tambah:
Kem.
Berfikir: menjana idea
Kecerdasan
Pelbagai: Verbal linguistik, kinestetik,
intrapersonal
LANGKAH
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
SET
INDUKSI
( 5 minit)
|
1. Murid melakukan beberapa pergerakan .
Contohnya:
angkat kaki kanan, angkat kaki kiri dan lain-lain.
2. Guru mengaitkan aktiviti tersebut dengan isi
pelajaran.
|
VAK:
Kinestetik
|
LANGKAH
1
( 10
minit)
|
1. Murid melihat papan gambar dan senikata lagu.
2. Murid membaca senikata lagu.
3. Murid dibimbing menyanyikan lagu mengikut melodi
lagu “ Trek tek-tek”
|
BBM:
Powerpoint
VAK:
Audiovisual,
Verbal, gambar tunggal
|
LANGKAH
2
( 20
minit)
|
1. Murid menyatakan pendapat tentang aktiviti semasa
bersenam berdasarkan lagu dan gambar.
2. Murid mengenal pasti perkataan yang mengandungi
perkataan berimbuhan.
3. Murid dibahagikan kepada 4 kumpulan.Kemudian murid melakukan
aktiviti seperti yang diarahkan oleh guru.Murid Perdana dan Freshie Perdana
berkerjasama dalam kumpulan.
|
BBM:
Powerpoint
Kad imbasan
VAK:
Verbal
|
LANGKAH
3
( 20
minit)
|
1. Murid-murid Perdana menulis perkataan yang mengandungi
imbuhan menggunakan tulisan berangkai yang kemas.
2. Murid –murid Freshie Perdana menyebut dan membaca
perkataan yang mengandungi imbuhan berdasarkan kad imbasan.
3. Murid-murid Perdana menjawab soalan berdasarkan
gambar.
4. Murid-murid Freshie Perdana menyalin perkataan
berimbuhan dalam buku latihan bergaris dua.
|
BBM:
Kad imbasan
Lembaran kerja
VAK:
visual
|
Penutup
( 5
minit)
|
1. Murid menyanyikan semula lagu mengikut melodi “Trek
tek-tek” dengan gaya sendiri.
2. Penerapan nilai-nilai murni.
3. Rumusan.
|
BBM:
Powerpoint
VAK:
Visual, audiotori,
Kinestetik
|
Impak:
Secara keseluruhan
murid Perdana dan Freshie Perdana dapat mengikuti pembelajaran dan pengajaran
secara aktif. Berlaku perbincangan antara murid dalam kumpulan semasa
pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Murid berjaya melakukan semua tugasan yang
diberi oleh guru dengan cepat dan tepat dalam jangkamasa waktu yang ditetapkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan