PELAN
PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013-2025
RINGKASAN
EKSEKUTIF PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013-2015
INOVASI
KUALITI
KEBERHASILAN
INKLUSIF
RINGKASAN
EKSEKUTIF
BAB 1 KONTEKS DAN PENDEKATAN
BAB 2 VISI DAN ASPIRASI
BAB 3 PRESTASI SEMASA
BAB 4 PEMBELAJARAN MURID
BAB 5 GURU DAN PEMIMPIN SEKOLAH
BAB 6 TRANSFORMASI KEMENTERIAN
BAB 7 STRUKTUR SISTEM
BAB 8 PELAKSANAAN PELAN TINDAKAN
LAMPIRAN
RINGKASAN
EKSEKUTIF
BAB
1 : KONTEKS DAN PENDEKATAN
LATAR BELAKANG PENYEDIAAN PELAN PEMBANGUNAN
PENDIDIKAN
OBJEKTIF PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
PENDEKATAN MEMBANGUNKAN PELAN
PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
GAMBARAN KESELURUHAN PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN
BAB
2 : VISI DAN ASPIRASI
ASPIRASI
SISTEM PENDIDIKAN
▪▪ Akses kepada kejayaan
▪▪ Kualiti standard antarabangsa yang tinggi
▪▪ Ekuiti untuk semua murid
▪▪ Memupuk perpaduan dalam kalangan murid
▪▪ Pelaksanaan berkecekapan tinggi
ASPIRASI MURID
▪▪ Pengetahuan
▪▪ Kemahiran Berfikir
▪▪ Kemahiran Memimpin
▪▪ Kemahiran Dwibahasa
▪▪ Etika dan Kerohanian
▪▪ Identiti Nasional
BAB
3 : PRESTASI SEMASA
AKSES
KEPADA PENDIDIKAN
▪▪ Penyertaan hampir sejagat telah dicapai di
peringkat rendah dan menengah rendah
KUALITI PENDIDIKAN
▪▪ Prestasi murid dalam peperiksaan awam meningkat
▪▪ Prestasi Malaysia dalam TIMSS
▪▪ Prestasi Malaysia dalam PISA 2009+
▪▪ TIMSS dan PISA menunjukkan bahawa terdapat
sekolah berprestasi Baik dan Sangat Baik di Malaysia
▪▪ Peperiksaan awam dan pentaksiran antarabangsa
menunjukkan varians dalam standard
▪▪ Kadar tamat persekolahan
▪▪ Persepsi awam tentang kualiti keberhasilan
pendidikan adalah bercampur-campur
▪▪ Data sedia ada menunjukkan perkembangan holistik
murid sedang berlaku
EKUITI DALAM PENDIDIKAN
▪▪ Jurang pencapaian wujud antara negeri dan dalam
negeri di seluruh Malaysia
▪▪ Jurang pencapaian antara sekolah bandar dan luar
bandar semakin berkurangan
▪▪ Jurang pencapaian antara sekolah kebangsaan
dengan jenis kebangsaan semakin berkurangan
▪▪ Isu prestasi rendah murid lelaki: jurang gender
semakin melebar
▪▪ Status sosioekonomi berterusan memberi impak
besar kepada prestasi murid
▪▪ Jurang prestasi murid kekal antara sekolah awam
dengan swasta
MEMBINA PERPADUAN MELALUI PENDIDIKAN
▪▪ Pelbagai pilihan persekolahan mewujudkan
persekitaran etnik yang homogen
▪▪ Kepelbagaian guru di sekolah
▪▪ Penaziran sekolah JNJK Tahap perpaduan
berdasarkan penaziran
MEMAKSIMUMKAN KECEKAPAN
▪▪ Perbelanjaan asas Malaysia yang tinggi berbanding
negara yang setara dengannya berdasarkan tiga pengukuran berbeza
▪▪ Perbelanjaan lebih tinggi telah diterjemahkan
kepada keberhasilan murid lebih baik dari segi akses, tetapi tidak semestinya
dari segi kualiti
BAB 4 :
PEMBELAJARAN MURID
KURIKULUM
DAN PENTAKSIRAN
▪▪ Kurikulum bertulis
▪▪ Kurikulum yang diajar
▪▪ Kurikulum untuk pentaksiran
▪▪ Pelan Tindakan: Pembentukan dan aplikasi
kurikulum dan pentaksiran abad ke-21
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Penambahbaikan
kurikulum sedia ada dan persediaan untuk perubahan struktur
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020) dan Gelombang 3
(2021 hingga 2025): Melaksanakan kurikulum baharu dan kurikulum semak semula
BAHASA
▪▪ Pentaksiran kemahiran berbahasa di Malaysia
▪▪ Pelan Tindakan: Mewujudkan penguasaan bahasa
secara meluas
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Pengukuhan system
sedia ada
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Memperkenal
perubahan struktur
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Memperluas
perubahan struktur
KUMPULAN BERKEPERLUAN KHUSUS
▪▪ Sekolah kurang murid
▪▪ Kumpulan pribumi dan minoriti
▪▪ Pendidikan murid pintar cerdas
▪▪ Pendidikan khas
PECUTAN PENINGKATAN SEKOLAH
▪▪ Pelan Tindakan: Mempercepatkan peningkatan
sekolah melalui daerah dan negeri
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Mentransformasi
kepimpinan negeri dan daerah
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Meningkatkan
keluwesan operasi untuk JPN, PPD dan sekolah
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Meluaskan hak
membuat keputusan
BAB
5 : GURU DAN PEMIMPIN SEKOLAH
GURU
▪▪ Demografi profesion keguruan
▪▪ Kualiti pengajaran
▪▪ Pemilihan guru
▪▪ Latihan praperkhidmatan dan pembangunan
profesionalisme berterusan
▪▪ Penempatan
▪▪ Persekitaran kerja
▪▪ Ganjaran dan pengurusan prestasi
▪▪ Pelan Tindakan: Mentransformasi profesion
keguruan menjadi profesion pilihan
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Meningkatkan
standard dan sistem sokongan
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Mengukuhkan
kemajuan dan laluan kerjaya
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Mewujudkan budaya
kecemerlangan profesionalisme berasaskan rakan setugas
PEMIMPIN SEKOLAH
▪▪ Pemilihan pengetua/guru besar
▪▪ Demografi kepimpinan sekolah
▪▪ Latihan dan pembangunan profesional
▪▪ Persekitaran kerja sedia ada
▪▪ Kemajuan kerjaya dan pengurusan prestasi
▪▪ Pelan Tindakan: Memastikan seorang pengetua
berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Meningkatkan standard
pemilihan dan sistem sokongan
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Memartabatkan
profesion keguruan dan menganjak ke arah kepimpinan distributif
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Mewujudkan budaya
kecemerlangan profesionalisme berasaskan rakan setugas
BAB
6 : TRANSFORMASI KEMENTERIAN
SISTEM PENYAMPAIAN
▪▪ Penilaian kedudukan semasa
▪▪ Pelan Tindakan: Merapatkan jurang pelaksanaan
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Menetapkan semula
peranan dan mengukuhkan JPN dan PPD
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Melaksanakan
penstrukturan semula Kementerian secara meluas
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Memperkukuh
kekuatan organisasi
PRODUKTIVITI SUMBER
▪▪ Pelan Tindakan: Memaksimumkan keberhasilan murid
untuk setiap ringgit yang dibelanjakan
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Mewajarkan
kejayaan segera
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Melaksanakan
kecekapan system secara meluas
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Mengekalkan
amalan terbaik
INFRASTRUKTUR SEKOLAH
▪▪ Pelan Tindakan: Mengguna pakai standard
infrastruktur sekolah seragam disesuaikan dengan keperluan setempat
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Memastikan
infrastruktur asas yang mempunyai standard baik untuk semua sekolah
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Melengkapkan
sekolah untuk menyokong kurikulum yang dipertingkat dan penyampaian pedagogi
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Mentakrif
keperluan infrastruktur masa depan
ICT dalam PENDIDIKAN
▪▪ Pelan Tindakan: Memanfaatkan ICT untuk
pembelajaran
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Mempertingkatkan
asas ICT
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Memperkenal
inovasi dalam ICT
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Mengekalkan
penggunaan meluas sistem ICT yang inovatif
BAB
7 : STRUKTUR SISTEM
FASA DAN TEMPOH PENDIDIKAN
▪▪ Fasa pendidikan
▪▪ Pendidikan prasekolah
▪▪ Pelan Tindakan: Penyelerasan dengan sistem
pendidikan berprestasi tinggi
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Peluasan segera
prasekolah dan meningkatkan enrolmen pada semua peringkat pendidikan
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Pengukuhan
kejayaan
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Pemastian akses
sejagat
LALUAN PENDIDIKAN
▪▪ Laluan pendidikan dan pilihan kerjaya
▪▪ Pelan Tindakan: Penciptaan laluan pendidikan yang
pelbagai
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Pergukuhan
pendidikan vokasional
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Peningkatan
inisiatif
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Memastikan laluan
pendidikan untuk semua
MEMPERTINGKAT PERPADUAN DI SEKOLAH
▪▪ Struktur sistem semasa dikekalkan
▪▪ Keseragaman etnik dalam sistem pendidikan
▪▪ Pendidikan Sivik di Malaysia
▪▪ Sekolah Wawasan
▪▪ RIMUP: Integrasi melalui aktiviti kokurikulum
▪▪ Pelan Tindakan: Memperkukuhkan interaksi dan
integrasi di semua jenis sekolah
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Penyediaan asas
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Meningkatkan
intervensi bagi memupuk perpaduan
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Penilaian semula
pilihan sekolah dan struktur sistem
SISTEM PEMBELAJARAN: IBU BAPA, MASYARAKAT
DAN SECTOR SWASTA
▪▪ Tahap pelibatan ibu bapa dan komuniti dalam
pendidikan
▪▪ Pelan Tindakan: Anjakan ke arah sistem
berfokuskan pembelajaran
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Sokongan kepada
pelibatan ibu bapa dan sektor swasta
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Peluasan
pelibatan ibu bapa dan swasta
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Menggalakkan
pertambahan inovasi sektor swasta
BAB
8 : PELAKSANAAN PELAN TINDAKAN
MENYUSUN
LANGKAH PELAKSANAAN TRANSFORMASI
▪▪ Gelombang 1 (2013 hingga 2015): Meningkatkan
kecekapan sistem dengan menyokong guru dan memberi tumpuan kepada kemahiran
teras
▪▪ Gelombang 2 (2016 hingga 2020): Memacu
peningkatan sistem
▪▪ Gelombang 3 (2021 hingga 2025): Menganjak ke arah
kecemerlangan dengan meningkatkan tadbir urus yang luwes
MELAKSANAKAN MEKANISME PENYAMPAIAN DENGAN KAEDAH
BERBEZA
▪▪ Mengukuhkan komitmen dan keupayaan kepimpinan dalam
Kementerian
▪▪ Mewujudkan satu unit kecil yang mempunyai kuasa
untuk memacu pelaksanaan Pelan Pendidikan
▪▪ Memperhebat pengurusan prestasi dalaman dan
luaran
▪▪ Mendapat sokongan pegawai Kementerian dan pihak
berkepentingan lain
MEMULAKAN PERJALANAN
▪▪ Persediaan untuk penghasilan Laporan Akhir Pelan
Pembangunan Pendidikan
▪▪ Perubahan dan dapatan awal
Tiada ulasan:
Catat Ulasan