Khamis, 4 September 2014

LAPAN PETA FIKIR



Lapan peta fikir
I-THINK : 

Sebelum ini para guru kebanyakannya hanya terdedah kepada penggunaan PETA MINDA ( Mind Map) sahaja. Peta Minda tidak diklasifikasikan tujuan dan objektifnya melainkan untuk meringkaskan nota yang pada kebiasaannya ditulis dalam bentuk ayat.
Melalui Program i-THINK, 8 PETA PEMIKIRAN yang diperkenalkan dengan tujuan dan objektif yang berbeza di samping proses pemikiran masing-masing dapat diaplikasikan dalam proses Pengajaran Dan Pembelajaran di dalam kelas mengikut topik yang bersesuaian dengan Peta Pemikiran yang dipilih.
 
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjaar8_UZdhOAN1_Ozbu-BSTclVk238QYsxBYtEAXcNGzdsPoRHMjEytPkHv2Ax2uQsZ_8nrzrUzEEU15cwdrFQ7ukAU9c5R93xnn_MkOi9jFAkPDc2ELwwoXVx2Pj-H6r1xOXiHOgNpF6X/s280/i-THINK+4.jpg
Peta Bulatan digunakan bagi * menjana idea, *mengaitkan pengetahuan sedia ada, *membuat gambaran awal topik dan *membuat rumusan.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjEiB6POHT6leFVUXTJ2ehpFpXRd3SrtfxXV1kgH6S3XX-UKNpXYfN_ZdurptZvHCdmXB8UPoh9j6eSTeLzyOOvQ1XVdsOkeIHTaqBZmPCAAxkW9uuFCxya2s7BRyZnNRHCzbd2ihmJzRX1/s280/i-THINK+5.jpg
Peta Buih digunakan dalam *menjelaskan sifat sesuatu perkara dan hanya *menggunakanadjective / kata sifat


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiQBMG84UQIH1UkZKDuLdwMVB5te9gsBCw789QVYRBqpJyujjHE8RJsawc3gHzfeMK7EV6PoqKelfCcu43ps6LSFZHuAj0FXEhXW7qshiSEvbZcr53tDyTL1oN1uRiDqhcv6A72QnHWDxFj/s280/i-THINK+6.jpg
Peta Buih Berganda digunakan untuk * membuat perbandingan dari sudut persamaan dan perbezaan yang wujud bagi dua benda / perkara

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjI4rVHoAb-nZk3hiSeo3zxgN4BgyIJLxLPm-ZgP_GdPiW4NTs9UdFOWQ6Cwwy_pLFIXPv7i0VuRPkb3iubHgJ8826PaIEYwos73Ww5YP_Zrj8cJ_JMWSpAj1_IyoIyHVoBT_JEHUQaDbYr/s280/i-THINK+7.jpg
Peta Pokok digunakan untuk *membahagikan kepada kategori tertentu, * memberi contoh-contoh, * membuat sub-topik dan * memberi huraian

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEinb11o8IDFqXlw_Lvt97vC_cRTL52A8jHYs-kgJimU4tBg4hhrBnIdj89zbl1dQVu5QnehgvwLs9hO18QuDFQIiEyaajMagBcU_qfaHFiMxx3iJmVtyWxjpZCUqQCEoh01cETecLASDlKD/s280/i-THINK+8.jpg
Peta Dakap digunakan bagi * menyenaraikan komponen atau bahagian kecil sesuatu objek. Ianya * melibatkan objek yang nyata (fizikal) sahaja

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi_z7uDOEF9ySHmSMYbhIaKILPPUiGwHTNFDb3d2y-p9W3CPrV7RavWhw0qPyFfLtEshFpPlAYNtv_hXyJKloR83hQPZpUZ1yCCroRBIvGIF8SfA-rg1-e17UIpwvuy32rbqtBhglO94XaW/s280/i-THINK+9.jpg
Peta Alir digunakan dengan tujuan untuk * membuat aliran, susunan, kronologi, siri, kitaran, plot, proses sesuatu perkara

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhGFfKnjtlyoBjG-HHnIpXQMBxRPXRMlB7ep-t2bqkvslXHnXc6xg92c4rwecfl1-Ug7halD3AR9Hnsv0OQwO8ziobz-Q3cBzWWrmBrKxr5nnUIlrRUTsl5klm4a7JNuAz5yEKidOfinlmw/s280/i-THINK+10.jpg
Peta Pelbagai Alir digunakan untuk * mencari sebab dan akibat bagi sesuatu perkara dan * menjelaskan kesan sesuatu perkara tersebut

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhCtKwgJQGupKoofvWsYxA6L8UxxuESuGZq-z-YMg-iv9GQGLj8hJAjfX_MrH5nyBbVqMxdsWT6LfpiVXDg_B_nf-ec458xXSQe_2lfhz5UPUd8AeJ0ZaH6I8_5wszOC1NVQWR2AhjM5CQd/s280/i-THINK+11.jpg
Peta Titi digunakan untuk * mencari analogi yang boleh digunakan untuk menghubungkan pelbagai perkara, dan * memikirkan perkaitan yang boleh diwujudkan bagi pelbagai perkara.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan