Contoh Rancangan Pengajaran Harian Kemahiran Hidup
Mata
Pelajaran
|
:
|
Kemahiran Hidup
|
Kelas
|
:
|
5 Cergas
|
Tarikh
|
:
|
9 September 2008
|
Masa
|
:
|
9.00 – 10.00 pagi
|
Bilangan
pelajar
|
:
|
30/33
|
Tajuk
|
:
|
Ikan Hiasan
|
Sub Tajuk
|
:
|
Penyediaan Bekas/ Akuarium
|
Kemahiran
|
:
|
Pelajar dapat memilih akuarium/bekas dan aksesori
yang sesuai serta menyedia dan menghias akuarium. Selain itu kemahiran reka letak dan
menyusun atur aksesori untuk mendapatkan pemandangan yang cantik.
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
:
|
Pelajar telah mengetahui jenis-jenis ikan hiasan dan
tujuan memelihara ikan hiasan.
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di akhir
pengajaran, pelajar dapat:
1.
Menyebut 7 daripada 9 aksesori bekas akuarium dengan
betul.
2.
Menyatakan 7 daripada 9 langkah-langkah menyedia dan
menghias bekas akuarium dengan betul.
3.
Menyusun dengan tepat 3 urutan teknik memasukan ikan
hiasan ke dalam bekas/kolam dengan bantuan kad bertulis.
4.
Melakukan amali penyediaan bekas ikan hiasan dengan
aksesori yang dibekalkan dengan sekurang-kurangnya 80% pencapaian lengkap
dengan betul.
|
Nilai-nilai
Murni
|
:
|
Kerjasama, Bersih, Bertanggungjawab, Jimatkan Air,
Menyayangi haiwan peliharaan, dan Estetika
|
Kemahiran
Berfikir
|
:
|
Membuat Inferens, menjana idea, membuat gambaran
mental, mengingat kembali, menyusun mengikut keutamaan dan membuat rumusan.
|
Bahan
Bantu Mengajar
|
:
|
Video, kamera, muzik, power point, bekas akuarium,
pam, penapis, batu, pasir, tumbuhan akuatik, kayu buruk, poster, model, lampu
akuarium, ikan hiasan, kad nama, papan tulis, marker pen, gula-gula, pensil,
pemadam dan nota edaran.
|
Pendidikan
Alam Sekitar
|
:
|
Tumpahan minyak dan pencemaran air yang sering
berlaku mengakibatkan hidupan dalam
air mati.
|
Kajian
Masa Depan
|
:
|
Komersialkan pemeliharaan ikan hiasan sebagai punca
pendapatan sampingan.
|
Langkah/
Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
P&P
|
Catatan
|
Set
induksi
(5minit)
|
Pengenalan
kepada tajuk penyediaan bekas/ akuarium
|
1.
Murid melihat rakaman video mengenai situasi dalam
sebuah akuarium yang dipenuhi dengan batu karang dan ikan hiasan yang
berwarna-warni.
2.
Rakaman diiringi dengan muzik lembut dan dialog
percakapan dari dua ekor ikan yang ada di dalam akuarium melalui rakaman
suara.
3. Ikan-ikan tersebut menceritakan tentang
terselamatnya mereka dari situasi air laut yang tercemar oleh tumpahan
minyak.
4. Guru memperkenalkan tajuk pengajaran hari ini
“Penyediaan bekas/akuarium”
|
BBM:
Video
kamera, muzik
Kemahiran Berfikir:
Membuat inferens, menjana idea
Nilai-nilai Murni:
Menyayangi
haiwan peliharaan,
PAS:
Tumpahan
minyak dan pencemaran yang sering berlaku mengakibatkan hidupan air mati
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Memilih
aksesori bekas/ akuarium
1. Aksesori akuarium asas:
i)
pam
ii)
penapis
2. Aksesori
tambahan :
iii)
batu
iv)
pasir
v)
tumbuhan
akuatik
vi)
kayu buruk
vii)
poster
viii)
model
ix) lampu akuarium
|
1.
Murid diedarkan
nota rujukan
2.
Murid melihat
tayangan power point sambil mendengar penerangan guru mengenai langkah
penyediaan bekas/ akuarium ikan hiasan.
3.
Murid melihat
tayangan video mengenai penyediaan bekas/ akuarium yang lengkap dengan
aksesori tambahan berserta dengan muzik dan suara latar.
|
BBM:
Power point, Nota edaran, tayangan video, pam, penapis, batu,
pasir, tumbuhan akuatik, kayu buruk, poster, model, lampu akuarium
Kemahiran
Berfikir:
Membuat gambaran mental, mengingat kembali |
Langkah 2
(15 minit)
|
Langkah-langkah
menyedia dan menghias bekas akuarium
i)
letakkan
akuarium di lokasi pilihan, pastikan
ada pendawaian elektrik dan bekalan air.
ii)
membersih dan
bilas bahan hiasan seperti kayu,
pasir dan batu.
iii)
letakkan
arang diaktifkan dan gegelang bio di
dasar akuarium.
iv)
masukkan
batu, pasir dan kayu buruk
v)
tanamkan
tumbuhan kuatik/tiruan
vi)
masukkan
penapis dalaman dan lekatkan pada dinding tangki akuarium.
vii)
masukkan air
yang telah dinyah klorin ke dalam akuarium
viii) hidupkan penapisan dalaman dan nyalakan lampu
ix)
masukkan ikan
Pemilihan aksesori bergantung kepada spesis
ikan yang hendak dipelihara.
|
1.
Wakil kumpulan
akan mengambil segala peralatan dan aksesori akuarium yang akan dipasang di
meja kerja kumpulan mereka.
2.
Murid mengikuti
langkah penyediaan bekas akuarium secara amali di dalam kumpulan setelah
diterangkan oleh guru.
3.
Murid
diingatkan tentang keselamatan dan kerjasama berkumpulan
|
BBM:
Ikan hiasan, kad nama, bekas akuarium,
tumbuhan akuatik
Kemahiran
Berfikir:
Menyusun mengikut keutamaan, membuat gambaran mental
Nilai-nilai
murni:
Kerjasama, jimatkan air, estetika, bersih,
bertanggungjawab
|
Langkah 3
(15minit)
|
Teknik memasukan ikan hiasan ke
dalam bekas/kolam
i)
letakkan beg
ikan hiasan ke dalam akuarium/kolam selama 20 hingga 30 minit
ii)
masukkan
sedikit air akuarium/kolam ke dalam beg plastik
iii)
biarkan ikan
keluar bersama air daripada beg plastik
|
1. Murid
melihat tayangan video dan melaksanakan kerja amali selepas tayangan
berkenaan.
3. Murid
memasukkan ikan ke dalam akuarium dan melabelkannya dengan kad kumpulan.
|
|
Penilaian
(10 minit)
|
Kuiz
Berkumpulan
|
1.
Setiap kumpulan
diberikan papantulis, marker pen dan pemadam.
2.
Murid diberi
taklimat mengenai syarat pertandingan, masa menjawab ialah 15 saat.
3.
Murid
dikehendaki menjawab secara bertulis dengan memaparkan jawapan pada papan
tulis.
4.
Murid diberikan
gula-gula apabila jawapan betul.
5.
Kumpulan yang menang akan menerima hadiah pensil
daripada guru.
|
Nilai-nilai murni:
Kerjasama
BBM:
Papan tulis, pemadam, marker pen, power point, gula-gula dan pensil.
|
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan:
1.
Penyediaan bekas/
akuarium
a.
Memilih
aksesori yang sesuai untuk bekas/ akuarium
b.
Langkah-langkah
penyediaan bekas akuarium
c.
Teknik memasukkan
ikan hiasan ke dalam bekas/kolam
|
1. Murid dibimbing untuk membuat rumusan.
2. Murid melihat tayangan video ikan hiasan sambil
bersoal-jawab dengan guru.
Tugasan
susulan:
Murid dikehendaki melakar akuarium
yang canggih untuk tahun 2020.
|
Kemahiran
Berfikir:
membuat rumusan
Kajian
Masa Depan:
Komersialkan pemeliharaan ikan hiasan
sebagai punca pendapatan sampingan
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan