PEMBELAJARAN MASTERI
Menurut Bloom (1968). Pembelajaran
masteri merupakan pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang berfokuskan
penguasaan murid dalam sesuatu perkara yang diajar.
Manakala menurut falsafah Bloom menyatakan bahawa semua atau
hampir semua murid boleh menguasai sesuatu pengetahuan atau kemahiran dengan
baik dan penuh keyakinan sekiranya keadaan yang sesuai serta masa yang
mencukupi disediakan untuk murid itu menguasai pembelajarannya.
Menurut Anderson dan Block (1975) Pembelajaran Masteri ialah satu set idea dan amalan
pengajaran s ecara individu yang dapat membantu murid untuk belajar secara
konsisten.
Idea dan amalan ini menghasilkan pengajaran yang sistematik,
membantu murid apabila menghadapi masalah pembelajaran serta memperuntukkan
masa yang mencukupi untuk murid mencapai masteri berpadukan kriteria yang
jelas.
Menurut Pusat Perkembangan Kurikulum (2001) menyatakan pembelajaran Masteri suatu pendekatan pengajaran
dan pembelajaran untuk memastikan semua murid menguasai hasil pembelajaran yang
dihasilkan dalam suatu unit pembelajaran sebelum berpindah ke unit pembelajaran
yang seterusnya. Pendekatan ini memerlukan peruntukan masa yang mencukupi serta
proses pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti.
KONSEP
PEMBELAJARAN MASTERI
Pembelajaran Masteri
merupakan suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran bagi memastikan semua murid menguasai hasil pembelajaran
yang diharapkan dalam suatu unit pembelajaran sebelum ke unit pembelajaran
seterusnya.
Pendekatan ini memerlukan
proses pengajaran dan pembelajaran yang terancang dan berkualiti serta memberi
fokus kepada masa pembelajaran yang diperlukan. Dalam proses melaksanakan
pembelajaran masteri, cabaran utamanya ialah menyediakan masa yang mencukupi
untuk mengatur strategi-strategi pembelajaran untuk memastikan semua pelajar
akan mencapai keupayaan yang sama
Kesimpulannya, Pembelajaran Masteri ialah satu kaedah
pengajaran secara individu yang berstruktur dan dibahagikan kepada unit-unit
kecil pengetahuan serta kemahiran yang akan dipelajari. Pembelajaran secara ini
memerlukan pelajar menguasai hasil pembelajaran sesuatu unit pembelajaran
sebelum ke unit pembelajaran seterusnya.
TUJUAN PEMBELAJARAN MASTERI
Tujuan
Pembelajaran Masteri adalah untuk memastikan semua pelajar mencapai objektif
pelajaran dan membolehkan masa yang mencukupi untuk setiap pelajar mencapainya.
Pembelajaran masteri perlu dilaksanakan kerana guru perlu
mengetahui bahawa murid mempunyai kebolehan dan keperluan yang berbeza antara
satu sama lain seperti kebolehan membaca dan kebolehan menulis.
Seterusnya, murid memerlukan pendekatan pengajaran dan
pembelajaran yang sesuai dan berkesan. Ini disebabkan oleh kebolehan setiap
murid untuk memahami sesuatu pembelajaran berbeza seperti sesetengah murid
mudah memahami pembelajaran melalui aktiviti nyanyian.
Akhirnya, murid mesti menguasai pengetahuan, kemahiran dan
sikap yang diajarkan. Perkara ini untuk memastikan tiada murid yang tercicir
dalam pengajaran dan pembelajaran.
l PRINSIP-PRINSIP PEMBELAJARAN.
Semua murid normal boleh menguasai semua yang diajarkan oleh guru.
Semua murid normal boleh menguasai semua yang diajarkan oleh guru.
l Pembelajaran dipecahkan kepada unit-unit kecil, pengetahuan
disusun daripada mudah kepada yang sukar supaya boleh difahami murid.
l Masa harus mencukupi dan fleksibel untuk semua murid mencapai
hasil pembelajaran yang ditentukan.
l Guru berkeyakinan semua pelajar berbeza dalam menguasai
pembelajaran maka guru perlu mendorong pelajar
untuk menguasai sesuatu yang diajar.
l Guru harus merancang dan mempelbagaikan kaedah mengajar dan
mengambil kira gaya pembelajaran pelajar.
l Guru digalakkan untuk mempelbagaikan kaedah dan aktiviti
supaya pelajar dapat menguasai sesuatu dalam masa yang singkat.
l Arahan pengajaran dan pembelajaran bagi setiap unit
pembelajaran mestilah jelas.
CIRI-CIRI
PEMBELAJARAN MASTERI
1. Pelaksanaan berasaskan tahap kemajuan seseorang murid.
1. Pelaksanaan berasaskan tahap kemajuan seseorang murid.
Pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan berdasarkan kemajuan
dan pencapaian murid dalam sesuatu tajuk atau topik. Pelajar hanya akan beralih
kepada topik baru apabil mereka telah berjaya menguasai dan mencapai hasil
pembelajaran yang ditetapkan dalam topik yang sedang dipelajari.
2. Bahan pembelajaran dipecahkan dan dibahagikan kepada beberapa segmen kecil yang dikenali sebagai unit pembelajaran.
2. Bahan pembelajaran dipecahkan dan dibahagikan kepada beberapa segmen kecil yang dikenali sebagai unit pembelajaran.
Langkah ini dlaksanakan supaya murid dapat memberi fokus
kepada aspek yang lebih kecil. Ini akan memudahkan mereka menguasai tajuk-tajuk
atau unit berkenaan.
3. Setiap unit pembelajaran dinyatakan dalam bentuk Hasil Pembelajaran.
3. Setiap unit pembelajaran dinyatakan dalam bentuk Hasil Pembelajaran.
Ini dilakukan supaya penetapan sasaran lebih jelas dan
memudahkan pelajar memahami dan mencapainya.
4. Aras Masteri bagi setiap Hasil Pembelajaran ditetapkan pada aras 80%.
4. Aras Masteri bagi setiap Hasil Pembelajaran ditetapkan pada aras 80%.
Murid perlu menguasai 80% aras masteri yang ditetapkan pada
setiap unit pembelajaran sebelum berpindah ke unit pembelajaran yang baru.
Walau bagaimanapun guru boleh memulakan dengan markah 50% sebagai sasaran
pencapaian dan peratus penguasaan itu perlu dinaikkan secara beransur-ansur
sehingga mencapai 80%.
5. Proses pengajaran dan pembelajaran bagi setiap unit pembelajaran dijalankan dengan menggunakan pelbagai strategi dan kaedah serta bahan pengajaran dan pembelajaran yang sesuai secara kelas, kumpulan besar, kumpulan kecil, berpasangan atau secara individu.
5. Proses pengajaran dan pembelajaran bagi setiap unit pembelajaran dijalankan dengan menggunakan pelbagai strategi dan kaedah serta bahan pengajaran dan pembelajaran yang sesuai secara kelas, kumpulan besar, kumpulan kecil, berpasangan atau secara individu.
Pemilihan dan penggunaan strategi, pendekatan, kaedah dan
teknik dalam suatu pengajaran dan pembelajaran mestilah bersesuaian dengan
kebolehan murid supaya aktiviti pengajaran dan pembelajaran itu lebih bermakna,
berkesan, menarik dan menyeronokkan seterusnya memudahkan pencapaian hasil
pembelajaran yang telah ditetapkan.
6. Menggunakan ujian formatif bersifat diagnostik untuk mengesan kemajuan pembelajaran murid.
6. Menggunakan ujian formatif bersifat diagnostik untuk mengesan kemajuan pembelajaran murid.
Penilaian yang dilaksanakan dalam pembelajaran masteri boleh
dilakukan dalam bentuk formatif atau sumatif berasaskan Ujian Rujukan Kriteria.
Penilaian juga mestilah bersifat diagnostik dan berdasarkan hasil pembelajaran
yang telah ditetapkan.
7. Menggunakan maklum balas yang tepat tentang Hasil Pembelajaran yang telah dikuasai dan yang belum dikuasai oleh murid.
7. Menggunakan maklum balas yang tepat tentang Hasil Pembelajaran yang telah dikuasai dan yang belum dikuasai oleh murid.
Guru perlu menggunakan instrumen yang bersesuaian bagi
mendapatkan maklum balas secara tepat berkenaan penguasaan atau pencapaian
hasil pembelajaran.
8. Melaksanakan aktiviti pemulihan dan aktiviti pengayaan mengikut tahap penguasaan setiap murid.
8. Melaksanakan aktiviti pemulihan dan aktiviti pengayaan mengikut tahap penguasaan setiap murid.
Setiap pelajar perlu mengikuti aktiviti permulihan sekiranya
mereka masih belum menguasai aras masteri yang telah ditetapkan manakala bagi
yang telah menguasai aras masteri, mereka boleh meneruskan pembelajaran dengan
mengikuti aktiviti pengayaan.
MODEL PEMBELAJARAN MASTERI
1. Penentuan Hasil Pembelajaran
Hasil Pembelajaran merupakan objektif pembelajaran yang perlu
dikuasai oleh murid pada akhir sesuatu unit pembelajaran. Hasil Pembelajaran
perlu ditentukan untuk mengenal pasti apa yang perlu dikuasai oleh murid dan
memberi tumpuan dalam penguasaan hasil pembelajaran.
Selain itu, merancang pelbagai kaedah dan bahan bantu
belajar. Ia juga dapat membantu guru untuk membina ujian formatif dan sumatif.
Hasil pembelajaran dinyatakan berdasarkan Sukatan Pelajaran dalam, bentuk
tingkah laku yang boleh diperhatikan dan diukur. Dinyatakan secara eksplisit,
jelas dan terperinci.
Selain itu, di dalam
domain kognitif, afektif dan psikomotor. Mengikut aras pembelajaran dari mudah
ke sukar.
2. Pengajaran
dan Pembelajaran
Semasa merancang aktiviti pengajaran dan
pembelajaran guru mesti mengambil kira perkara seperti kebolehan dan keupayaan
murid berbeza-beza. Sahsiah seseorang murid mempengaruhi gaya pembelajaran.
Justeru, guru perlu mengenal pasti sahsiah murid
bagi merancang kaedah dan bahan pengajaran dan pembelajaran bagi mencapai hasil
pembelajaran yang ditetapkan.Guru mestilah membuat kepelbagaian kaedah pengajaran
dan pembelajaran. Seterusnya mengambilkira kemudahan yang sedia ada dan juga
masa yang diperuntukkan untuk mengajar.
Terdapat dua pendekatan yang boleh digunakan oleh
guru iaitu pendekatan berpusatkan guru dan pendekatan berpusatkan murid.
Pendekatan berpusatkan guru menggunakan kaedah penerangan, penjelasan,
bercerita, huraian, memberi nota, syarahan dan demonstrasi.
Pendekatan berpusatkan murid pula boleh
menggunakan kaedah bercerita, bacaan,
latih tubi, pembelajaran akses kendiri, inkuiri penemuan, soal jawab, main
peranan, demonstrasi, penyelesaian masalah, sumbang saran, projek, pembelajaran
koperatif dan amali.
3. Penilaian
Penilaian adalah suatu proses untuk mengesan
perkembangan, kebolehan, keupayaan dan pencapaian murid. Penilaian juga adalah
sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan secara
berterusan.
Penilaian dalam Pembelajaran Masteri perlu
dirancang, dibina, dikendali dan ditadbir oleh guru. Penilaian ini berbentuk
formatif dan sumatif yang berasaskan Ujian Rujukan Kriteria. Kedua-dua
penilaian ini bersifat diagnostik. Penilaian mestilah berdasarkan kepada Hasil
Pembelajaran yang telah ditetapkan.
Penilaian dalam Pembelajaran Masteri bertujuan
untuk mengesan pencapaian murid, mengenal pasti murid yang cerdas, sederhana
dan lemah, mengenal pasti sama ada Hasil Pembelajaran sudah atau belum
dikuasai, mengenal pasti sebab kelemahan murid dalam sesuatu unit pembelajaran,
menentukan aktiviti pemulihan dan pengayaan yang perlu dijalankan, menentukan
keberkesanan kaedah, bahan atau aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Penilaian Pembelajaran Masteri boleh dijalankan
mengikut masa yang difikirkan sesuai seperti semasa pengajaran dan
pembelajaran, selepas sesuatu unit pembelajaran atau selepas tempoh tertentu seperti
mingguan,
bulanan, pertengahan tahun dan akhir tahun.
4. Tindakan
Susulan
Tindakan susulan dalam Pembelajaran Masteri
dijalankan setelah kelemahan dan kekuatan pembelajaran murid dikenal pasti.
Tindakan susulan ini bertujuan untuk memastikan kelemahan murid tidak terhimpun
sehingga terjejas pembelajaran seterusnya.
Seterusnya dapat memperkukuh dan mempertingkatkan
pengetahuan, kemahiran dan nilai yang telah dikuasai. Tindakan susulan boleh
dilakukan melalui aktiviti pemulihan dan pengayaan (pengukuhan dan
pengembangan).
5. Aktiviti
Pemulihan
Aktiviti pemulihan merupakan aktiviti yang
dirancang untuk membantu murid yang belum melepasi aras masteri. Pemulihan
dijalankan untuk memperbaiki kelemahan pembelajaran yang telah dikenal pasti.
Pengajaran dan pembelajaran diubah suai dan dipelbagaikan mengikut tahap
kebolehan dan keupayaan murid.
Contoh aktiviti pemulihan yang boleh dijalankan
adalah mengajar semula menggunakan kaedah atau bahan yang lain, membetulkan
perlakuan yang salah, mengajar cara yang memudahkan untuk mengingat semula,
menggunakan bahan visual, mempermudah dan mempelbagaikan latihan, menjalankan
latih tubi, menggalakkan pembelajaran melalui rakan sebaya memotivasikan murid
untuk belajar lebih bersungguh-sungguh, membimbing murid menyusun maklumat
dalam bentuk ringkas seperti rajah, carta atau peta minda dan melatih murid
mengenal pasti idea utama.
6. Aktiviti
Pengayaan
Aktiviti pengayaan dijalankan untuk murid yang
telah menguasai aras masteri. Aktiviti pengayaan dirancang untuk memberi
peluang kepada murid menjalani aktiviti pembelajaran yang lebih mencabar dan
menarik, memperluas pengalaman dan memperkukuh kefahaman murid, menambahkan
sifat ingin tahu dan meningkatkan kemahiran berfikir dan meningkatkan semangat
berdikari dalam pembelajaran. Terdapat dua aktiviti pengayaan iaitu, pengukuhan
dan pengembangan.
7. Aktiviti
Pengukuhan
Aktiviti pengukuhan bertujuan untuk memantapkan
pengetahuan dan kemahiran yang telah dikuasai oleh murid dalam unit
pembelajaran yang sama.
Contoh aktiviti pengukuhan yang boleh dijalankan
adalah seperti memberi latihan yang lebih mencabar, memberi banyak latihan
dalam pelbagai bentuk, melatih murid menyampaikan maklumat dalam pelbagai
bentuk grafik seperti peta minda, carta organisasi dan rajah, melatih murid
membuat nota, menjalankan latih tubi, melatih murid mengenal pasti idea utama
dan mengakses maklumat dari laman web.
8. Aktiviti
Pengembangan
Aktiviti pengembangan bertujuan untuk
mempertingkatkan pengetahuan dan kemahiran murid dalam unit pembelajaran yang
sama. Aktiviti pengembangan ini lebih mencabar dan boleh dijalankan oleh murid
secara terarah kendiri. Contoh aktiviti pengembangan adalah membuat projek,
membuat tugasan dan membuat kajian.
STRATEGI DALAM
PEMBELAJARAN MASTERI
Pelbagai strategi telah dicadangkan oleh tokoh dalam
pembelajaran masteri dalam pelaksanaannya. Antaranya adalah Model Pembelajaran
Masteri Block dan Anderson yang menyenaraikan sembilan proses iaitu (Ornstein dan
Hunkins, 2004):
1.Clarify -
Menjelaskan kepada
pelajar apa yang mereka jangkakan untuk belajar.
2. Inform -
Mengajar
pelajaran, bergantung kepada arahan keseluruhan
3. Pretest -
Memberi
kuiz formatif terhadap asas tiada kesalahan, pelajar boleh memeriksa kuiz
mereka sendiri.
4. Group -
Berdasarkan
keputusan, bahagikan kepada kumpulan masteri dan kumpulan tidak masteri (80%
boleh dianggap masteri).
5. Enrich and correct -
Beri
pengayaan pengajaran kepada kumpulan masteri dan pemulihan kepada kumpulan yang
tidak masteri.
6. Monitor -
Pantau
pergerakan pembelajaran pelajar; ubah masa guru dan beri sokongan untuk setiap
kumpulan berdasarkan saiz dan juga persembahan.
7. Posttest -
Beri
kuiz summative kepada kumpulan yang tidak masteri
8. Assess performance -
Sekurang-kurangnya
75% pelajar mencapai masteri dengan ujian sumatif.
9. Reteach -
Jika
tidak, ulang proses bermula dengan pengayaan dan pemulihan pengajaran (belajar
dalam kumpulan kecil, tutorial bersendirian, bahan pengajaran alternatif, kerja
rumah tambahan, membaca banyak bahan, praktikal dan latih tubi).
ELEMEN PENTING
DALAM PEMBELAJARAN MASTERI
1. Menjelaskan secara spesifik kepada
pelajar apa yang akan dipelajari dan memperjelaskan bagaimana ianya akan
dinilai.
Guru harus memperjelaskan kepada murid berkenaan apa yang
akan dipelajari pada hari tersebut dan bagaimana proses penilaian akan
dilaksanakan.
Antara aspek penting yang perlu diperjelaskan termasuklah
tajuk pelajaran, objektif yang hendak dicapai, kemahiran yang diajar,
nilai-nilai yang diterapkan serta aspek atau instrumen penilaian yang akan
digunakan dalam pembelajaran.
2. Membenarkan pelajar untuk belajar
dengan kadar mereka sendiri.
Berdasarkan pembelajaran masteri, pelajar harus diberi
peluang belajar mengikut minat, kebolehan dan tahap kognitif mereka sendiri. Di
samping itu pelajar juga diberi tanggungjawab mengawal kadar kemajuan
pembelajaran mereka secara berperingkat-peringkat.
Ini bermakna, pelajar hanya akan berpindah atau beralih
kepada peringkat seterusnya apabila berjaya menguasai peringkat awal. Misalnya,
dalam suatu mata pelajaran, pelajar akan hanya akan beralih ke unit 2 setelah
berjaya menguasai unit 1.
Terdapat beberapa cara atau kaedah digunakan bagi membolehkan
pelajar belajar mengikut kadar mereka sendiri , antaranya:
I. Modul dan pakej pembelajaran.
Ii. Penggunaan program di mana
pengetahuan diperingkatkan mengikut kerangka (frame) (“Programmed
Instruction”).
Iii. Audio-tutorial.
iv. “Keller Plan” iaitu penggunaan buku teks
yang berperingkat mengikut tahap-tahap tertentu dengan soalan-soalan untuk pelajar mengesan kemajuan
pembelajarannya.
v. Pembelajaran berbantukan komputer.
3. Memantau kemajuan pelajar dan
menyediakan tindak balas beserta dengan langkah pemulihan yang sesuai.
Guru perlu memantau pencapaian setiap pelajar sepanjang sesi
pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan. Pemantauan boleh dilakukan dengan
lebih spesifik dengan cara mengukur keupayaan dan pencapaian pelajar bagi
setiap aktiviti pembelajaran.
Antara langkah pemantauan yang boleh dilakukan ialah dengan
bersoal jawab secara lisan dengan murid atau menyediakan soalan-soalan objektif
atau struktur yang perlu dijawab oleh para pelajar. Dengan cara ini guru dapat
memantau pencapaian pelajar seterusnya menentukan langkah terbaik bagi membantu
pelajar-pelajar berkenaan.
4. Menguji bagi memastikan kriteria
pembelajaran akhir tercapai.
Bagi menentukan sama ada objektif atau hasil pembelajaran
akhir yang hendak dicapai terlaksana atau sebaliknya, guru perlu melaksanakan
penilaian kepada pelajar pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran. Bentuk
penilaian boleh juga disediakan sama ada secara lisan atau bertulis, misalnya
menggunakan lembaran kerja atau latihan.
KEMAHIRAN GURU DALAM PEMBELAJARAN MASTERI
l Mendiagnosis
murid untuk mengetahui tahap pencapaian murid.
l Mengetahui
perbezaan murid.
l Menggunakan
pelbagai kaedah pengajaran dan merancang aktiviti yang menyeronokkan dalam
pengajaran dan pembelajaran.
l Mengurus
pelbagai bahan bantu mengajar.
l Menyimpan
rekod kemajuan murid.
l Menjalankan
penilaian sumatif untuk mengesan hasil pembelajaran.
l Merancang
serta melaksanakan aktiviti pemulihan dan pengayaan yang sesuai.
KAEDAH
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN UNTUK PEMBELAJARAN MASTERI
Tiada satu kaedah atau aktiviti
pengajaran dan pembelajaran yang terbaik untuk pembelajaran masteri kerana
pelajar berbeza dalam kebolehannya dan mereka juga mempunyai gaya pembelajaran yang berlainan.
|
Kaedah atau aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dicadangkan untuk pembelajaran masteri ialah kaedah atau aktiviti yang berpusatkan kepada pelajar, menarik dan menyeronokkan.
Jadi guru harus merancang dan menggunakan pelbagai kaedah atau aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dengan mengambil kira kebolehan dan gaya pembelajaran pelajar anda.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan