KEJAYAAN SEORANG PELAJAR.
Kejayaan seseorang pelajar sama ada di dunia dan di akhirat berkait
rapat dengan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
Manakala proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan amat berkait
rapat dengan pengajaran yang disampaikan oleh guru semasa di dalam bilik
darjah. Oleh sebab itu guru sememangnya memikul tanggungjawab yang sangat berat
untuk mendidik dan memastikan pelajar supaya berjaya dan cemerlang di sudut
akademik dan sahsiah.
P&P juga wajar selari dengan hasrat dan matlamat Falsafah Pendidikan
Negara. yang telah digubal sedemikian rupa. Pelajar yang akan dilahirkan juga
diharap akan mempunyai jati diri yang kental, padu serta kalis dan berjati
diri terhadap perubahan negetif semasa
bagi memungkinkan mereka mampu untuk mendepani cabar hidup yang penuh dengan
mehnah dan tribulasi. Ianya juga perlu bagi memenuhi kehendak pasaran semasa
dunia globalisasi masa kini terpengaruh dengan anasir-anasir tidak sihat yang
tumbuh meliar ibarat cendawan selepas hujan.
Pelajar yang bakal dilahirkan nanti juga diharapkan mempunyai kompetensi
dan motivasi diri yang akan menjadi pemangkin kepada mereka untuk memaju dan
memakmurkan negara berlandaskan syariat yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t.
Pelbagai cara yang guru boleh laksanakan untuk mencapai tujuan tersebut
antaranya dengan menghadiri seminar, kursus, bengkel pengajaran berkesan yang
dianjurkan oleh pihak kerajaan atau swasta.
Guru juga boleh melaksanakan kajian tindakan bagi mengenal pasti
kekuatan kelemahan diri atau paling kurang guru hendaklah mempraktikkan amalan refleksi
terhadap proses pengajaran dan pembelajaran mereka bagi membantu
mempertingkatkan mutu proses pengajaran dan pembelajaran. Secara tidak langsung usaha yang mulia
ini akan dapat memartabat dan mempertingkatkan lagi profesion keguruan di mata
masyarakat.
Pelaksanan pemikiran dan amalan refleksi dalam proses pengajaran dan
pembelajaran ini secara formal terhasil daripada cetusan idea yang dikemukan
oleh John Dewey (1993).
Definisi Refleksi
Dalam bukunya How We Think (1933), Dewey menghuraikan pemikiran refleksi sebagai satu cara menghadapi situasi bermasalah. Seseorang itu akan dan menyelesaikannya secara praktik.
Dalam bukunya How We Think (1933), Dewey menghuraikan pemikiran refleksi sebagai satu cara menghadapi situasi bermasalah. Seseorang itu akan dan menyelesaikannya secara praktik.
Dewey (1933) mendefinisikan pemikiran refleksi sebagai
"active, persistent, and careful consideration of any belief or supposed
form of knowledge in the light of the grounds that support it and the further
conclusions to which it tends" (p. 9).
Dengan berfikir secara
refleksi, seseorang boleh "transform a situation in which there is
experienced obscurity, doubt, conflict, disturbance of some sort, into a
situation that is clear, coherent, settled, harmonious" (pp. 100–101).
Dengan erti kata lain, seseorang boleh mengubah suatu keadaan keraguan,
konflik, dan gangguan yang dialami kepada keadaan yang nyata, berkesinambungan,
tenang dan harmonis.
Menurut Dewey proses manusia
berfikir bermula dengan permasalahan yang dihadapinya atau keraguan yang
dirasai atau dihadapi seseorang. Selagi hubungan kita dengan persekitaran
berada dalam keadaan selesa, kita tidak berfikir sepenuhnya. Apabila kita
berhadapan dengan situasi yang tidak selesa, bermasalah dan berlainan daripada
kebiasaan kita mula berfikir secara reflektif untuk mencari penyelesaiannya.
Maka terbitlah idea-idea atau cadangan –cadangan bagi mencari jalan keluar.
Menurut Hanipah (2004) refleksi mengikut sesetengah orang adalah satu ulasan terhadap amalan seseorang untuk memastikan ketepatan atau keakurannya kepada satu-satu peraturan yang telah ditentukan.
Menurut Hanipah (2004) refleksi mengikut sesetengah orang adalah satu ulasan terhadap amalan seseorang untuk memastikan ketepatan atau keakurannya kepada satu-satu peraturan yang telah ditentukan.
Refleksi juga boleh dilihat
sebagai menjadikan satu situasi bermasalah dalam amalan seseorang itu sebagai
satu cara memperoleh pemahaman atau pengertian baru dalam amalannya. Hanipah
juga mendefinisikan refleksi sebagai satu proses merenung, menganalisis dan
mencari alasan dan seterusnya membuat cadangan dan tindakan untuk memperbaiki
diri yang dilakukan secara berterusan.
Dalam konteks perguruan, kebolehan membuat tranformasi dan refleksi membolehkan guru sentiasa mempelajari dan memahami sesuatu yang baru hasil daripada apa yang boleh dilaluinya.
Menurut Shulman (1987)
dalam konteks perguruan, kebolehan membuat transformasi dan refleksi
membolehkan guru sentiasa mempelajari dan memahami sesuatu yang baru hasil
daripada apa yang telah dilaluinya.
* Firman Allah s.w.t dalam al-Quran yang
bermaksud :
" Barang siapa yang menerima suratan amalanya
dengan tangan kanan, maka mereka akan dihisab (refleksi) amalan mereka di
hadapan Alllah dengan senang." (
syrah al-Insyiqaq: Ayat : 7 dan 8 ).
* Saidina Umar al-Khatab , Khalifah yang kedua berkata yang bermaksud:
" Hitunglah diri kamu sebelum kamu dihitungkan ( refleksi) dan timbanglah amalan kamu sebelum amalan kamu ditimbang di hadapan Allah s..w.t di padang Mahsyar nanti."
* Menurut ( Bolin,1988 Richert,1990 dan Zeichner & Liston,1987)
Refleksi memberi peluang kepada guru untuk menganalisis diri serta menyedari tentang kekuatan dan kelemahan diri. Dengan ini guru akan dapat untuk membuat pengubahsuaian serta memperbaiki proses pengajaran dan pembelajaran mereka dengan lebih efektif.
* Menurut Knowles & Cole dan Presswood (1994) pula:
" Reflection in the teaching context to the process of inquiring any habit or behavior critically and continuously refining it."
*Manakala menurut Dewey (1993):
Individu yang memperaktikkan pemikiran refleksi akan sentiasa aktif dalam memikirkan masalah yang dihadapi, komited untuk mencari jalan penyelsaian sanggup mengorbankan masa bagi memastikan masalah yang dihadapi dapat diatasi dan sentiasa menerima pandangan dari luar yang berpotensi untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi.
* Saidina Umar al-Khatab , Khalifah yang kedua berkata yang bermaksud:
" Hitunglah diri kamu sebelum kamu dihitungkan ( refleksi) dan timbanglah amalan kamu sebelum amalan kamu ditimbang di hadapan Allah s..w.t di padang Mahsyar nanti."
* Menurut ( Bolin,1988 Richert,1990 dan Zeichner & Liston,1987)
Refleksi memberi peluang kepada guru untuk menganalisis diri serta menyedari tentang kekuatan dan kelemahan diri. Dengan ini guru akan dapat untuk membuat pengubahsuaian serta memperbaiki proses pengajaran dan pembelajaran mereka dengan lebih efektif.
* Menurut Knowles & Cole dan Presswood (1994) pula:
" Reflection in the teaching context to the process of inquiring any habit or behavior critically and continuously refining it."
*Manakala menurut Dewey (1993):
Individu yang memperaktikkan pemikiran refleksi akan sentiasa aktif dalam memikirkan masalah yang dihadapi, komited untuk mencari jalan penyelsaian sanggup mengorbankan masa bagi memastikan masalah yang dihadapi dapat diatasi dan sentiasa menerima pandangan dari luar yang berpotensi untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi.
1. Menurut ( Schon 1987 ) menyatakan bahawa
refleksi itu terbahagi kepada dua
• Reflection-in -action ( Refleksi Sewaktu Bertindak)
Refleksi sewaktu bertindak berlaku semasa anda bertugas dan anda menyedar i perlakuan anda sewaktu i tu.Refleksi yang berlaku semasa perlakuan “online”
• Reflection – on – action (Refleksi mengenai tindakan )
Refleksi yang berlaku selepas perlakuan “Offline”.Menulis Refleksi mengenai
tindakan merujuk ke pada amalan reflektif. Membuat refleksi selepas peristiwa
dan mendokumentasikannya: berfikir , menilai , menganalisa membincang dengan rakan sejawat . Boleh berlaku secara formal sewaktu kerja , atau
secara tidak formal sewaktu makan atau minum dengan rakan atau dengan
keluarga.
Contoh :
“ Selepas menjalankan kajian tindakan ini saya dapati kaedah pengajaran
koperatif ini amat sesuai dan memberikan kesan yang baik kepada para
pelajar .Saya sudah bersedia dan tahu apa yang perlu saya buat
untuk menggalakkan mereka , menggerakkan mereka agar mereka berusaha dan tidak terus menerus mengharapkan rakan - rakan untuk meniru sahaja .
2. - Rosmah Onong , (2000 ) .
• Reflection-in -action ( Refleksi Sewaktu Bertindak)
Refleksi sewaktu bertindak berlaku semasa anda bertugas dan anda menyedar i perlakuan anda sewaktu i tu.Refleksi yang berlaku semasa perlakuan “online”
• Reflection – on – action (Refleksi mengenai tindakan )
Refleksi yang berlaku selepas perlakuan “Offline”.Menulis Refleksi mengenai
tindakan merujuk ke pada amalan reflektif. Membuat refleksi selepas peristiwa
dan mendokumentasikannya: berfikir , menilai , menganalisa membincang dengan rakan sejawat . Boleh berlaku secara formal sewaktu kerja , atau
secara tidak formal sewaktu makan atau minum dengan rakan atau dengan
keluarga.
Contoh :
“ Selepas menjalankan kajian tindakan ini saya dapati kaedah pengajaran
koperatif ini amat sesuai dan memberikan kesan yang baik kepada para
pelajar .Saya sudah bersedia dan tahu apa yang perlu saya buat
untuk menggalakkan mereka , menggerakkan mereka agar mereka berusaha dan tidak terus menerus mengharapkan rakan - rakan untuk meniru sahaja .
2. - Rosmah Onong , (2000 ) .
Apakah peranan refleksi dalam belajar mengajar?
Pertamanya dengan melakukan
refleksi ianya membolehkan guru membuat penilaian kendiri. Oleh itu
secara tidak langsung guru dapat berfikir secara analitik, kritis dan kreatif
semasa menilai semula pengajarannya. Untuk mengatasi masalah atau mengubah
amalan pengajarannya, guru dapat melihat, mengkaji dan menentukan
alternative-alternatif dalam membuat keputusan. Antara peranan utama refleksi
dalam amalan seorang guru ialah dapat menentukan justifikasi untuk mengubah
tingkalaku atau amalannya.
Antara kepentingan refleksi ialah guru permulaan boleh dibantu
melaksanakan refleksi dan mempelajari nilai refleksi dalam pengajaran dan
pembelajaran pembelajaran. Malahan, sama ada di dalam atau pun di luar negara,
kita melihat seperti telah berkembang suatu budaya di mana bakal guru
digalakkan untuk mempraktikkan amalan refleksi sebagai satu cara membuat
penilaian kendiri.
Calderhead (1989) yang
mengkaji hasil kerja Handal dan Lauvas merumuskan bahawa amalan refleksi dalam
pengajaran membolehkan seseorang menilai keberkesanan dirinya sebagai guru dan
menyoal tujuannya.
Saranan ini selaras dengan pandangan yang menganggap bahawa amalan
refleksi memberi peluang kepada kita untuk menyiasat secara kritis kepercayaan,
anggapan-anggapan yang tersirat, amalan pengajaran dan akibat amalan pengajaran
tersebut
(Dewey, 1933; Schon, 1987). Bagi John Dewey (1933), seseorang yang
mengamalkan pemikiran reflektif akan terhindar daripada bersifat impulsive.
Seseorang yang reflektif adalah lebih berhati-hati dan ini membolehkan guru
membuat keputusan dalam proses pendidikan.
Seterusnya, pandangan tentang terdapatnya kata sepakat bahawa amalan
reflektifmembawa ke arah pertumbuhan profesional
(Van Manen, 1977), menyokong pandangan Wildman, et al, (1990).
Kepentingan amalan reflektif ini juga ditegaskan oleh Steffy B.E, et al., (2000
) yang menyatakan bahawa adalah sukar untuk mencapai pertumbuhan profesional
tanpa amalan reflektif dalam karier seorang guru.
Seterusnya amalan reflektif juga membolehkan guru menjadi self-directed,
iaitu mempunyai tanggungjawab terhadap perkembangan kendiri. Pandangan lain
menjelaskan bahawa amalan reflektif menghasilkan kemajuan bakal guru melalui
peringkat-peringkat perkembangan kognitif, perkembangan dari guru pelatih
kepada guru terlatih dan membolehkan mereka menganggap pengajaran dari
perspektif yang lebih interpretif dan kritikal .
Ringkasnya,
dalam belajar mengajar, refleksi membolehkan seseorang guru:
• membuat penilaian kendiri
• berfikir secara analitik, kritis dan kreatif
• menganalisis perkara-perkara penting proses bekerja dan hasil kerja
• melihat alternatif-alternatif dalam membuat keputusan
• mencari jalan penyelesaian berasaskan ciri-ciri spiritual, moral,
nilai & estetika
• mengubah tingkahlaku
Dalam model Pollard ini, guru boleh bermula dengan membuat refleksi.
Contohnya selepas satu unit pengajaran, guru mendapati pelajarnya tidak dapat
dapat menjawab soalan esei sejarah dengan memuaskan. Guru tadi berpendapat
pelajarnya mungkin lemah dalam penulisan, tidak mengingat fakta atau tidak
memahami apa yang disampaikan dalam pengajaran.
Maka guru tadi membuat satu pelan atau rancangan untuk mengenalpasti
apakah faktor yang menyebabkan pelajarnya gagal menjawab dengan baik.
Seterusnya guru tadi akan menentukan keutamaannya dan mengumpul data dengan
menggunakan teknik tertentu seperti soal selidik atau ujian. Kemudian guru akan
menganalisis data dan membuat penilaian.
Daripada penilaian data tadi guru dapat membuat refleksi untuk
memperbaiki pengajarannya supaya pelajarnya dapat meningkat dalam penulisan
esei sejarah. Jika selepas membuat penambahbaikan, pencapaian pelajarnya
semakin baik, maka guru tadi telah mengambil langkah yang betul. Jika
sebaliknya, guru tadi boleh meneruskan usahanya melakukan penambahbaikan dengan
meneruskan refleksinya kerana proses membuat refleksi adalah secara berterusan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan