SINTAKSIS
Mata pelajaran : BM SJK
Spesifikasi Pembinaan Item
Objektif
Konstruk
|
Tajuk
|
Aras
Kesukaran
|
Klasifikasi
|
Kunci Jawapan
|
Kod Pembina
|
PS1.1.
|
Pilih ayat-ayat yang betul
|
Tinggi
|
Pemikiran
|
B
|
|
Pilih ayat-ayat
yang betul.
1. I. Aduhai, malangnya nasibku hari ini!
II. Aduh, berani kau menentang aku!
III. Cis, sejuknya air telaga ini!
IV. Wahai anak-anak, dengarlah nasihat ibu
bapa!
A. I dan II
B. I dan IV
C. II
dan III
D. III dan IV
Komen :
1. Tiada
Keakuran
|
Ketepatan dan kejelasan
|
Kesesuaian
|
||||||
Kurikulum
|
Spesifikasi
|
Peluang
|
Konstruk
|
Tajuk
|
Jelas
|
Aras
Kesukaran
|
Penting
|
Adil
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
Mata pelajaran : BM SJK
Spesifikasi Pembinaan Item
Objektif
Konstruk
|
Tajuk
|
Aras
Kesukaran
|
Klasifikasi
|
Kunci Jawapan
|
Kod Pembina
|
PS1.3
|
Polisim
|
Tinggi
|
Pemikiran
|
C
|
|
Pilih ayat-ayat yang menggunakan perkataan bergaris dengan betul.
I Setelah
Datuk Lim dibebaskan daripada tahanan, fikiran Datuk Lim cerah
semula.
II. Masa depan Ali
semakin cerah semenjak dia bekerja di syarikat itu.
III. Ameera gemar
memakai baju yang berwarna cerah.
IV. Penglihatannya
cerah setelah memakai kaca mata.
A. III sahaja
B. II dan III sahaja
C. II, III dan IV
sahaja
D. I , II , III dan IV
Komen:
i. menyentuh sensiviti
kaum ( Datuk Lim tukar kepada –nya )
ii. perkataan dia (
ayat II ) dibuang
I Setelah dibebaskan daripada tahanan, fikirannya cerah
semula.
II. Masa depan Ali
semakin cerah semenjak bekerja di
syarikat itu.
III. Ameera gemar
memakai baju yang berwarna cerah.
IV. Penglihatannya
cerah setelah memakai kaca mata.
A. I dan II
B. I dan III
C. II dan IV
D. III dan IV
Keakuran
|
Ketepatan dan kejelasan
|
Kesesuaian
|
||||||
Kurikulum
|
Spesifikasi
|
Peluang
|
Konstruk
|
Tajuk
|
Jelas
|
Aras
Kesukaran
|
Penting
|
Adil
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
Mata pelajaran : BM SJK
Spesifikasi Pembinaan Item
Objektif
Konstruk
|
Tajuk
|
Aras
Kesukaran
|
Klasifikasi
|
Kunci Jawapan
|
Kod Pembina
|
PS 2
|
Ayat Sama Maksud
|
Tinggi
|
Pemikiran
|
A
|
|
Pilih ayat yang
sama maksud dengan ayat yang diberikan
1. Dua orang polis
menembak mati seorang penculik yang melarikan wang tebusan
A. Seorang penculik
yang melarikan wang tebusan telah ditembak mati oleh dua orang polis
B. Seorang penculik
ditembak mati dua orang polis yang cuba
melarikan wang tebusan
C. Dua orang penculik
yang m,elarikan wang tebusan telah ditembak mati oleh seorang polis
Komen :
i. Gangguan jawapan
boleh ditambah bagi menguatkan lagi soalan
1. Dua
orang polis menemabak mati seorang penculik yang melarikan wang
tebusan
A Seorang
penculikj yang melarikan wang atebusan telah ditembak
Mati
oleh duas orang polis
B Seorang
penculik ditembak mati dua orang polis yang cuba
Melarikan
wang tgebusan
C Dua orang penculik yang melarikan wang
tebusan telah ditembak mati oleh seorang polis.
D Dua orang penculik menembak mati dua orang polis yang melarikan
wang tebusan
Keakuran
|
Ketepatan dan kejelasan
|
Kesesuaian
|
||||||
Kurikulum
|
Spesifikasi
|
Peluang
|
Konstruk
|
Tajuk
|
Jelas
|
Aras
Kesukaran
|
Penting
|
Adil
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
Mata pelajaran : BM SJK
Spesifikasi Pembinaan Item
Objektif
Konstruk
|
Tajuk
|
Aras
Kesukaran
|
Klasifikasi
|
Kunci Jawapan
|
Kod Pembina
|
PS 2.6
|
Ayat Majmuk
|
Tinggi
|
Pemikiran
|
D
|
|
Isi tempat kosong
dengan jawapan paling sesuai.
1. Murid-murid yang bakal menduduki
peperiksaan pada hari esok perlu mendapat tidur yang cukup. ________________
badan dan otak mereka akan menjadi cergas dan cerdas.
A. Sehubungan dengan
itu
B. Namun demikian
C. Tambahan pula
D. Dengan demikian
Komen : Item sesuai.
Keakuran
|
Ketepatan dan kejelasan
|
Kesesuaian
|
||||||
Kurikulum
|
Spesifikasi
|
Peluang
|
Konstruk
|
Tajuk
|
Jelas
|
Aras
Kesukaran
|
Penting
|
Adil
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
Mata pelajaran : BM SJK
Spesifikasi Pembinaan Item
Objektif
Konstruk
|
Tajuk
|
Aras
Kesukaran
|
Klasifikasi
|
Kunci Jawapan
|
Kod Pembina
|
PS 1
|
Ayat yang betul
|
Tinggi
|
Pemikiran
|
C
|
|
Pilih ayat-ayat
yang betul.
1. I. Aduhai,
sakitnya mataku ini !
II. Apakah tujuan lawatan itu diadakan ?
III. Encik Kamal baru sahaja membeli sebuah
kereta baharu.
IV. Tolong , makan hidangan yang disediakan.
A. I dan II
B. I dan IV
C. II dan III
D. II dan IV
Komen : Item sesuai
Keakuran
|
Ketepatan dan kejelasan
|
Kesesuaian
|
||||||
Kurikulum
|
Spesifikasi
|
Peluang
|
Konstruk
|
Tajuk
|
Jelas
|
Aras
Kesukaran
|
Penting
|
Adil
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
/
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan