Tiga fungsi bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
di sekolah.
1.0 Pengenalan.
1.1 Bahasa
Melayu merupakan bahasa rasmi yang bermaksud bahasa yang digunakan secara meluas
oleh pihak kerajaan sesebuah negara dari peringkat menteri hinggalah ke peringkat
bawahan.
1.2 Bahasa
Melayu tergolong
dalam bahasa inklusif iaitu salah satu bahasa yang ditempatkan atas bahasa atau
bahasa-bahasa yang sedia ada. Bahasa Melayu juga wujud sebagai lambang serta
simbol identiti sebuah negara merdeka.Bahasa Melayu kini digunakan dalam
pentadbiran sesebuah negara terutamanya dalam urusan rasmi.
1.3 Bahasa Melayu juga
adalah bahasa rasmi yang berfungsi sebagai bahasa lisan para pegawai kerajaan
sewaktu mereka menjalankan tugas rasmi negara. Ia juga merupakan media pelbagai
urusan surat menyurat dalaman dan
antara jabatan kerajaan. Bahasa Melayu digunakan dalam semua rekod kerajaan dan
sebagai media untuk menulis semua undang-undang negara dan pentadbiran.
1.4 Bahasa
Melayu adalah bahasa
Kebangsaan ialah bahasa yang melambangkan identiti dan kedaulatan negara untuk
tujuan perpaduan.Bahasa Melayu diisytiharkan sebagai Bahasa Kebangsaan Malaysia, termaktub dalam
Perlembagaan Malaysia.
Maka bahasa Melayu menyandang pelbagai
fungsi seperti:
· menyatukan rakyat,
· menegakkan persatuan antara kaum-kaum yang mendiami negara
ini, menggalakkkan pertubuhan satu corak kebudayaan yang meliputi semua aliran
kebudayaan yang terdapat di dalamnya.
· Mewujudkan satu budaya, satu bangsa iaitu pembentukan budaya
kebangsaan selaras dengan keinginan dan hasrat membentuk satu Bangsa Malaysia yang mempunyai
identiti keperibadian yang dapat dibanggakan dan penuh dengan kesetiaan kepada
negara.
· Sebagai alat komunikasi dan pendapat, bahasa harus dikawal
supaya dapat memberi manfaat kepada manusia sebagai alat perpaduan kaum.
1.5 Tiga
fungsi utama bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah adalah sebagai
bahasa ilmu, bahasa perpaduan dan bahasa komunikasi harian.
2.0 Fungsi
bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu di sekolah.
2.1 Bahasa
ilmu ialah satu saluran untuk menyampaikan sesuatu perkara berkaitan penemuan
atau satu hasil kajian. Bahasa Melayu pernah menjadi Lingua Franca atau Bahasa
perantaraan di Nusantara. Bahasa Melayu telah mencapai taraf bahasa ilmu sejak
beberapa abad lalu disebabkan oleh adanya Islam yang membawa fahaman
intelektualisme dan Rasionalisme.
2.2 Setelah
Malaysia mencapai kemerdekaan, bahasa Melayu
menjadi bahasa pengantar ilmu
yang merupakan suatu keutamaan dalam dasar pendidikan kebangsaan.
2.3 Bahasa
Melayu yang digunakan untuk mengungkap ilmu dan memiliki ciri-ciri yang
tersendiri. Perkara 152 Perlembagaan Negara telah menjamin dan mengiktiraf
bahawa Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan seterusnya sebagai bahasa
ilmu. Dasar Pendidikan Kebangsaan sebagai peneguhnya iaitu memberi halatuju
kepada Bahasa Melayu dalam sistem pendidikan negara. Bahasa Melayu dinobatkan
sebagai bahasa ilmu apabila wujudnya Akta Pelajaran 1961. Antaranya menyebut
mengenai peruntukan bagi perkembangan yang progresif bagi suatu sistem pelajaran
di mana bahasa kebangsaan adalah menjadi bahasa pengantar utama dalam institusi
pendidikan. Bahasa Melayu menjadi bahasa
pengantar ilmu telah disarankan dalam Laporan Razak 1996 dan kemudian diperkuat
dalam Laporan Abdul Rahman Talib 1960. Akhirnya, bahasa Melayu sebagai bahasa
pengantar ilmu di institut pengajian tinggi bermula pada tahun 1983.
2.4 Di
sekolah bahasa Melayu menjadi symbol bahasa ilmu yang berfungsi sebagai elemen:
2.4.1 Memurnikan
penemuan-penemuan baru dari lingkungan lain ke lingkungan tertentu yang lebih
spesefik dan mudah difahami oleh murid.
Ia adalah bahasa yang berkeupayaan digunakan untuk menyampaikan buah fikiran
dan hujah dengan tepat dan berkesan.
2.4.2 Menerangkan
suatu situasi khusus di dalam lingkungan yang baru yang menimbulkan masalah dan
memerlukan penelitian oleh pelbagai kaum di sekolah di mana kerap kali
pengunaan bahasa Melayu berjaya hingga dikemuncaknya dalam penggunaan laras bahasa saintifik.
2.4.3 Penemuan-penemuan
baru dalam bentuk tulisan dari bahasa asing dapat difahami oleh murid atau
pelajar, tanpa menimbulkan keraguan penafsiran dalam bahasa Melayu.
2.4.5 Memudahkan
kerjasama pelbagai kaum bagi memajukan bidang ilmu di sekolah. Ini kerana sifat
kepelbagaian bahasa Melayu yang sempurna serta mempunyai pelbagai cara dan gaya
dalam penyampaiannya. Fikiran, perasaan atau pendapat boleh dilahirkan dalam
pelbagai cara demi mendapatkan kesan yang berlainan dengan pengunaan bahasa
Melayu di sekolah.
2.4.6 Di
sekolah bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar ilmu pengetahuan atau sebagai
alat untuk menyampaikan ilmu pengetahuan moden seperti fizik, kimia,
kejuruteraan, perubatan, ekonomi, undang-undang, kesusasteraan, dan agama.
Bahasa Melayu berkemampuan sebagai alat menyampaikan ilmu pengetahuan terkini
dan boleh berfungsi sebagai bahasa akademik yang lengkap dengan laras-laras
bahasa untuk memperkatakan pelbagai hal baharu dalam aneka bidang ilmu terkini
di sekolah.
2.4.7 Bahasa
Melayau terjamin kesediaan menerima
maklumat dan ianya telah dijamin kukuhnya di sisi Perlembagaan Negara serta
Dasar Pendidikan Negara.
2.4.8 Bahasa
Melayu adalah bahasa wahana ilmu kerana kemantapannya yang memudahkan ia
menyerap pelbagai budaya ilmu dan telah mencapai tahap kesempurnaannya. Sifat
keberkesanannya menjadikan bahasa Melayu itu berupaya memberikan maksud dengan
tepat dan berkesan tanpa menimbulkan kekeliruan.
2.4.9 Bahasa
Melayu mempunyai perbendaharaan kata, istilah dan bahasa yang sesuai untuk
mengungkapkan konsep dan pemikiran yang kompleks dan abstrak yang dapat menjayakan
proses penyampaian dan penerimaan ilmu di sekolah.
2.4.10 Bahasa
melayu amat releven di sekolah kerana keintelektualan bahasa Melayu dicapai
melalui perkembangan perbendaharaan kata. Bahasa Melayu juga merupakan bahasa
yang sempurna yang mempunyai ciri-ciri kestabilan, kelenturan, kepelbagaian,
keberkesanan dan keindahan.
2.4.11 Sifat
kestabilan bahasa Melayu menjadikannya bahasa ilmu di sekolah kerana ianya
mempunyai peraturan/sistem. Ini diperkasakan lagi dengan ciri keindahan
bahasanya yang mempunyai kosa kata, pelbagai laras dan gaya
bahasa yang sedap didengar, bertenaga, menarik dan dapat menyentuh hati murid
di sekolah.
2.4.12 Bahasa Melayu yang berciri
kelenturan (flexible) membolehkannya menyesuaikan dan disesuaikan dengan alam
sekitar dan pembaharuan-pembaharuan yang berlaku di kalangan warga sekolah.
Bahasa Melayu sentiasa berupaya dan dapat disuaikan dengan perubahan masa tanpa
mengorbankan sifat-sifat aslinya.
3.0 Bahasa
Melayu sebagai bahasa perpaduan
3.1 Bahasa
Melayu berjaya mengalas peranan sebagai bahasa perpaduan yang merupakan satu
alat yang digunakan bagi menyatupadukan antara satu kaum dengan kaum yang lain.
3.2 Dalam
Laporan Razak 1956 dinyatakan bahawa, “tujuan akhir dasar pendidikan negara ini
adalah untuk menyatukan murid yang berlainan bangsa di bawah satu sistem
pendidikan kebangsaan dengan menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa
pengantar. Walau bagaimanapun, kemajuan ke arah ini hendaklah dilaksanakan
dengan berperingkat-peringkat dan tidak boleh dipaksa secara mendadak”.
Berdasarkan Laporan Razak jelas bahawa dasar pendidikan yang dilaksanakan dapat
membentuk perpaduan kaum di negara ini.”
Malah dalam Laporan Rahman Talib 1960,
kedudukan sekolah rendah ditukar kepada sekolah kebangsaan dan jenis
kebangsaan. Tujuan utama penukaran kedudukan ini adalah untuk mengukuhkan
perpaduan kaum di negara ini di samping memantapkan lagi kedudukan bahasa
Melayu secara berperingkat dalam sistem pendidikan kebangsaan.
Maka bahasa Melayu menjadi teras yang
berfungsi sebagai bahasa perpaduan di sekolah. Antara fungsinya sebagai ekemen
perpaduan di sekolah adalah:
3.2.1. Peranan
bahasa sebagai alat menyatupadukan bangsa/kaum/kedaerahan yang menjadi bahasa
pergaulan atau bahasa perhubungan di antara suku-suku bangsa di seluruh Malaysia.
3.2.2 Bahasa
Melayu juga dipakai dalam urusan rasmi dan dalam urusan pentadbiran di sekolah.
3.2.4 Bahasa
Melayu juga digunakan sebagai unsur menanamkan kesabaran, keharmonian dan
nilai-nilai murni di kalangan warga sekolah.
3.2.5 Kini
bahasa Melayu adalah bahasa yang dapat dijadikan alat menyatupadukan fikiran,
usaha dan fahaman dalam memperjuangkan kepentingan-kepentingan negara yang
sedang giat membangun agenda pendidikan.
3.2.6 Malaysia
prlu memiliki rakyat yang bersatu dan saling menerima di antara satu sama lain.
Usaha ini hanya mampu dimulakan di peringkat sekolah. Perpaduan adalah
pra-syarat dalam usaha merealisasikan aspirasi negara mencapai status negara
maju menjelang tahun 2020.
3.3 Tanpa
perpaduan yang luar biasa ini British tidak akan menyerahkan pentadbiran Tanah
Melayu kepada orang Malaysia
sendiri. Apabila perpaduan dicapai, maka pembangunan negara boleh dicapai.
Akhirnya wujudlah kuasa momentum yang hebat bermula daripada dasar perpaduan
yang kuat dan sentiasa memerlukan. Oleh itu, bahasa Melayu memainkan peranan
yang penting sebagai bahasa perpaduan.
4.0 Bahasa Melayu sebagai bahasa
komunikasi harian.
4.1 Bahasa
Melayu juga berfungsi sebagai bahasa konumikasi harian utama sekolah di Malaysia.
Ianya pasti dapat merealisasikan penerapan nilai-nilai murni dan jati diri
sebagai rakyat Malaysia.
4.2 Bahasa
Melayu mula berperanan penting sebagai bahasa
komunikasi penting di sekolah dan
kemuncaknya adalah bahasa Melayu digunakan sepenuhnya sebagai bahasa
pengantar ilmu pengetahuan.
4.3 Marga
di sejolah tidak terhad kepada orang Melayu sahaja, tetapi melibatkan semua
kaum yang menjadi warganegara Malaysia.
Tidak syak lagi bahawa Bahasa Melayu telah membuktikan kejayaan dan keupayaan
sebagai bahasa komunikasi harian yang berperanan sebagai alat pengisian fikiran
dan melahirkan pendapat.
4.4 Pengunaan
bahasa Melayu amat di sekolah amat bersesuaian dengan nilai-nilai aspirasi yang
digagaskan dalam konsep 1Malaysia. Gagasan ini menumpukan perkembangan nilai-nilai yang perlu ada pada masyarakat progresif
dan dinamik yang akan memacu negara ke arah mencapai status negara maju melalui
sistem pendidikan.
4.5 Pengunaan
bahasa Melayu dalam komunikasi harian murid dapat memdidik kemahiran berbahasa
murid secara harmonis lantas menyediakan landasan mewujudkan tenaga kerja yang
berdaya maju dan mampu bersaing dalam persekitaran global.
4.5
Warga pendidik dan pentadbiran sekolah serta ibu bapa terdiri daripada pelbagai
jenis kaum yang berbeza agama dan budaya. Maka bahasa Melayu secara sah sebagai
bahasa rasmi dalam menjana urusan yang berkaitan. Warga pendidik perlu bulat pendapat dan
bekerjasama dalam membina dan membentuk anak bangsa. Maka mereka perlu berkomunikasi untuk berbincang dan
menyatakan pendapat, perasaan, pengetahuan, dan berinteraksi secara berkesan.
4.6 Pengunaan
bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi harian akan membentuk komuniti yang
harmonis hidup serumpun. Di sini, bahasa Melayu berfungsi sebagai bahasa
komunikasi sama ada secara lisan dan tulisan, rasmi mahupun tidak rasmi.
4.6 Pengunaan
bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi harian akan memudahkan urusan rasmi
berjalan den
4.7 Warga
sekolah juga akan terdidik dengan kesantunan serta keindahan bahasa Melayu yang
menjadi teras membentuk insan yang cemerlang dan ada jati diri sebagai rakyat Malaysia
yang berbudi bahasa, bersopan-santun serta saling hormat-menghormati dengan
tidak hanya berkomunikasi bersama satu-satu kaum tertentu sahaja.
5.0 Penutup.
5.1 Pada 30 September 2012, selepas mengadakan lawatan kerja ke
Universiti Putra Malaysia (UPM), Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin
Yassin menegaskan, kerajaan tidak akan mewujudkan sekolah aliran bahasa
Inggeris kecuali berlaku perubahan pada Akta Pendidikan dan Dasar Pendidikan
Negara.
Menurut beliau,
akta dan dasar tersebut secara jelas menyebut bahawa bahasa pengantar di
sekolah kebangsaan adalah bahasa Melayu atau bahasa Malaysia. Justeru katanya, sebagai Menteri Pelajaran, adalah
menjadi tanggungjawab beliau melaksanakan sebarang dasar berasaskan pada akta
dan dasar tersebut biarpun terdapat permintaan daripada pihak tertentu
khususnya ibu bapa untuk mewujudkan sekolah aliran Inggeris.
“Tidak mungkin
akan wujud sekolah aliran bahasa Inggeris kecuali ada perubahan dasar dan akta.
Selagi akta tidak berubah, dasar itu kekal, maka tidak akan wujud sekolah
aliran Inggeris.
“Swasta lain
ceritalah. Swasta, bahasa Perancis pun boleh, apa pun boleh.
“Tetapi dalam
aliran kebangsaan, ia adalah bahasa Melayu atau bahasa Malaysia tetapi untuk sekolah jenis kebangsaan, kita setuju bahasa Cina
dan Tamil,” katanya pada sidang akhbar .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan