Khamis, 29 November 2012

Karangan Jenis Autobiografi



KARANGAN  JENIS AUTOBIOGRAFI

1. Karangan autobiografi dikaitkan dengan cerita hidup sesuatu benda,tumbuhan,binatang dan sebagainya.

2. Perkara  yang diceritakan ialah tentang sejarah ciptaan,rupa bentuk,warna,harga,khidmat yang diberi dan sebagainya.

3. Karangan ini adalah jenis rekaan. Setiap rekaan anda perlulah logik dan munasabah.

4. Untuk ‘menghidupkan’ cerita,nada perlu membayangkan diri anda sebagai objek tersebut.

5. Anda perlu memahami dan mengetahui   peranan, keistimewaan,serta kegunaan yang dimiliki oleh objek berkenaan bagi memudahkan anda mengolah cerita.

6. Ungkapan atau peribahasa yang sesuai boleh digunakan supaya karangan anda lebih menarik.

7. Pastikan ejaan,tanda baca,serta penggunaan imbuhan betul dan tidak ada kesilapan kerana perkara ini boleh mempengaruhi  markah anda.

8. Penutup karangan berkisar tentang nasib yang dialami.
 
Saya Sebuah Komputer
Aku dicipta daripada beberapa komponen elektronik hasil kajian sains teknologi. Badanku terdiri daripada ‘keyboard’, ‘monitor’, ‘hardisk’, ‘mouse’ dan juga ‘speaker’. Aku diberi gelaran sebagai Pentium MMX GSCOM.
Diriku digandingkan pula dengan rakan seperjuanganku yang lain seperti ‘mesin pencetak’ (printer) yang digelar ‘Lexmark’. Kami berdua bersahabat baik dalam mengharungi rutin hidup karni.’
Suatu hari, kami telah dibawa ke rumah banglo yang besar. Kami dibawa dengan penuh berhati-hati. Setelah tiba, baru kami sedar bahawa kami telah dibeli oieh seorang lelaki tua sebagai hadiah harijadi anak gadisnya yang berumur 13 tahun.
Semenjak itu, kami berkhidmat dengan penuh setia kepada tuan ‘Linda’ begitulah manisnya nama tuanku. Beliau amat menyayangi kami yang boleh memenuhi segala kehendaknya seperti menghasil graf, gambar-gambar, CD-Movie dan sebagainya. Jari-jemarinya sentiasa rancak bermain di atas badanku (keyboard).
Linda selalu menjaga kami dengan sempurna dan penuh berhati-hati agar badan kami tidak dijangkiti ‘virus’. Aku rasa amat bertuah kerana dapat berkhimat sepanjang hayatku.

 Kosa kata
Komponen               - bahagian             
Mengharungi          - melalul                   
Rutin                          - kebiasaan
Rancak                     - cepat



Saya sepasang Seluar

    Asal –usul saya adalah daripada kain keras bernama ‘jeans’ dan diberi gelaran sebagai ‘Levis’.Saya kemudiannya dibungkus ke dalam plastik dan dimasukkan ke dalam kotak bersama-sama dengan rakan seperjuangan lain.

    Kami dibawa ke sebuah pusat membeli-belah terkemuka di ibu kota.Seterusnya saya diperagakan oleh seorang jurujual dengan memakaikan ke atas patung manusia. Saya kelihatan anggun sekali.

    Pada suatu pagi,datang seorang pemuda berbadan tegap ke arah  saya lalu dibelek-beleknya diri saya.Nampaknya dia tertawan dengan saya lalu dibelinya saya dan dibawa pulang ke rumah.

    Setelah tiba di rumah,saya dipakai dan dilihatnya pada cermin.Saya rasakan diri saya  amat serasi dengan susuk badan tuan saya.Malang dia tidak berfikirkan begitu.

    Justeru diambilkan gunting lalu dicariknya tubuh badan saya. “Aduh sakitnya……” begitulah raungan saya,namun ia tidak diendahkan olehnya.Kini diri saya dirasakan amat sesuai baginya bersama bahagian lutut yang terkoyak.Tetapi,saya pula meratapi nasib saya yang menjadi semakin lemah dan tidak bermaya.



Kosakata

Diperagakan                      -  dipamerkan         
Tegap                                   -  besar
Serasi                                     -  sesuai
Dicariknya                            -  dikoyaknya


Latihan
Tuliskan sebuah karangan yang bertajuk “ Aku Sebatang Lilin”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan