(i) Menghuraikan konsep tatabahasa.
1.0 Pengenalan. Tatabahasa dapat dinyatakan sebagai satu
konsep tatabahasa yang mempunyai peraturan yang terdapat dalam sesuatu bahasa.
Teori bahasa umumnya dipecahkan kepada
teori tradisional, teori struktural, teori transformasi generatif, dan
teori fungsional. Tiap-tiap aliran
dipengaruhi oleh ilmu lain yang ada kaitan dengannya.
2.1 Teori Struktural.
2.1.1 Teori ini dikaitkan
seiring perkembangan linguistik ilmiah di Amerika pada tahun 1930-an iaitu pada
abad ke-20 Sebelum Masihi.Teori ini juga dikenali sebagai Taxanomic atau
Bloomfieldian. Tokoh bahasa yang terlibat dalam teori ini terdiri daripada
Sausure, Otto Jespherson, Harris dan sebagainya.
2.1.2 Konsep teori
struktural menyatakan bahawa bahasa merupakan satu sistem yang mempunyai talian
antara unit fonem iaitu sebagai unit bahasa dengan morfem dalam satu unit
bahasa.Di samping itu, teori ini menekankan bahasa dalam sebagai satu sistem
pertuturan yang arbitrari. (Arbitrari menurut kamus dewan edisi keempat ialah,
tidak berasaskan pertimbangan yang tertentu atau yang teliti.)
2.1.3 Dalam teori ini,
bahasa merupakan alat komunikasi yang utama dan aspek pertuturan merupakan alat
perhubungan asas utama. Kajian ini juga berdasarkan struktur iaitu dimulai
dengan fonologi kemudian morfologi dan akhir sekali sintaksis.
2.1.4 Ciri-ciri. teori
struktural adalah bahasa dikaji sebagai sistem lambang pertuturan. Bahasa
dikaji secara diskriptif, dan bersifat serta empirikal. Empirikal membawa
maksud berdasarkan pemerhatian atau eksperimen iaitu dengan kata lain, boleh
diuji. Konsituen yang paling kecil dalam teori ini ialah mengecilkan perkataan,
diikuti frasa, klausa, subjek, dan predikat.Di samping itu, perkaitan unit
tatabahasa dan ayat dianalisis secara konsituen terdekat.
2.1.5 Implikasi dalam teori
struktural adalah pembelajaran lebih
kepada berasaskan rangsangan dan gerak balas. Bahan rangsangan untuk penguasaan
lisan ditunjukkan dahulu sebelum pengajaran kemahiran menulis. Berbanding teori
tradisional, teori ini lebih kepada pengajaran berbentuk induktif. Pengajaran
juga berasaskan fakta dalam erti kata lain, ia dijalankan secara formal.Teori
ini tidak menekankan penyampaian makna dalam sesuatu pengajaran dan
pembelajaran. Makna perkataan dijelaskan dengan cara memberikan makna yang sama
dalam bahasa natif dalam pembelajaran bahasa kedua.
2.2 Teori Tradisional
bermula sejak zaman silam Yunani pada abad ke-15 Sebelum Masihi terhadap
bahasa Yunani. Ahli-ahli falsafah Yunani ialah seperti Plato iaitu mengkaji
bentuk-bentuk bahasa mereka sendiri daripada bahan-bahan penulisan.
2.2.1 Kajian-kajian mereka
dibuat berasaskan falsafah kerana pada masa itu bahasa menjadi salah satu
cabang falsafah kerana pada masa itu bahasa menjadi salah satu cabang falsafah
yang penting.Bahasa juga merupakan satu bidang yang dapat membantu mereka untuk
menyelidik tabii alam.Kegiatan orang-orang Yunani meliputi aspek-aspek
tatabahasa yang ada pada masa itu.
2.2.2 Teori ini kemudiannya
terus berkembang terhadap bahasa latin, bahasa Arab, dan bahasa Sanskrit.
Kajian bahasa bentuk ini diteruskan hinga abad ke-19 di mana orang mulai sedar
bahawa bahasa tidaklah kekal lama sekiranya tidak diamalkan dan menurut
pensejarahan, bahasa berubah-ubah dari abad ke abad. Teori ini lebih menjurus
kepada huraian aspek-aspek tatabahasa iaitu morfologi dan sintaksis.Menurut
kamus dewan edisi keempat, morfologi membawa maksud kajian tentang pembentukan
kata dalam sesuatu bahasa, termasuk infleksi, terbitan, dan pemajmukan.
2.2.3 Morfologi terbahagi
kepada dua iaitu kata nama dan kata kerja. Manakala, sintaksis pula menurut
kamus dewan edisi keempat membawa maksud pengetahuan dalam cabang ilmu
linguistik, peraturan tentang susunan kata dalam ayat.
2.2.4 Kajian sintaksis
terbahagi kepada empat iaitu ayat penyata, ayat tanya, ayat seru, dan ayat
perintah. Bahagian-bahagian dalam ayat mempunyai subjek, predikat, objek, dan
keterangan. Pengajaran tatabahasa bersifat deduktif iaitu daripada umum kepada
sepesifik iaitu dengan membuat penerangan dan memberikan sedikit contoh.
2.2.5 Bahasa merupakan
pengucapan buah fikiran dan perasaan. Namun begitu, penulisan adalah lebih
penting daripada pengucapan mahupun lisan.Hal ini kerana apa yang dikaji
merupakan apa yang ditulis sahaja bukan apa yang diucapkan.
2.3. Konsep teori tradisional.
2.3.1 Bahasa merupakan
salah satu disiplin dalam ilmu falsafah. Huraian bahasa dibuat berdasarkan
tanggapan atau perspektif ahli falsafah.Hal ini kerana, bahasa merupakan
organisma yang hidup dan berkembang.Di samping itu, kajian bahasa dibuat dalam
bentuk perbandingan bahasa.Tambahan lagi, bahasa dapat dihuraikan berasaskan
tatabahasa sejagat yang berindukkan bahasa Yunani dan bahasa lain. Dalam teori
ini, mereka berpegang kepada konsep di mana kajian bahasa dibuat terhadap
bentuk tulisan semat-mata.
2.3.2 Ciri-ciri teori
tradisional.Ciri-ciri yang terdapat dalam teori ini ialah, tulisan lebih
penting daripada pengucapan atau lisan.Kajian bahasa juga berbentuk deduktif
serta huraian bahasa berasaskan tanggapan atau perspektif daripada ahli falsafah.
2.3.3 Implikasi. Dalam
bilik darjah, sangat ditekankan pengajaran bahasa yang berbentuk deduktif di
mana pelajar diajarkan dahulu sesuatu konsep kemudian mengapliaksikannya
sendiri. Dalam konteks ini, hukum-hukum bahasa perlu dikuasai oleh pelajar dan
kemahiran menulis merupakan kemahiran utama yang hendak dikuasai. Tatabahasa
terjemahan juga digunakan untuk pengajaran dan pembelajaran bahasa kedua.
2.4 Teori Fungsional.
2.4 Teori Fungsional.
2.4.1 Teori ini berkembang
pada tahun 1960-an dan 1970-an.Ahli-ahli bahasa fungsional iaitu Halliday dan
Wilkins, bukan sahaja mengkaji bahasa dari segi struktur malahan mereka juga
memberikan perhatian terhadap fungsi bahasa sebagai alat komunikasi.
2.4.2 Kajian bahasa bukan
semata-mata tertumpu kepada bentuk-bentuk bahasa bahkan juga terhadap
perubahan-perubahan yang berlaku pada bentuk-bentuk bahasa ketika seseorang itu
berkomunikasi. Halliday menganggap bahasa sebagai alat perhubungan. Teori ini
mewujudkan pelbagai variasi bahasa dalam penggunaan bahasa.Fungsi sosial bahasa
memainkan peranan penting dalam pembentukan sistem bahasa. Ini kerana teori ini
mementingkan aspek semantik. Pengukuhan bahasa boleh berlaku secara verbal dan
non-verbal.
2.4.3 Penggunaan bahasa
dapat menggambarkan fikiran dan emosi penutur.Turut memberi perhatian kepada
fungsi bahasa sebagai alat komunikasi.Aspek yang ditekankan ialah perubahan
yang berlaku pada bentuk bahasa ketika seseorang itu berkomunikasi. 2.4.4. Tiga fungsi utama dalam berbahasa ialah
fungsi ideasional, interpersonal, dan tekstual.Fungsi ideasional menyatakan
pengucapan serta hasrat dan fikiran.Fungsi interpersonal menggambarkan gambaran
operasi bahasa sebagai alat interaksi.Fungsi tekstual menggambarkan bagaimana
bentuk-bentuk ayat untuk menyampaikan mesej.
2.4.5 Teori ini sangat mementingkan
aspek semantik. Kajian bahasa bukan setakat struktur tetapi fungsinya sebagai
alat komunikasi.Ahli-ahli bahasa fungsional mempunyai anggapan tertentu tentang
bahasa, antara lainnya ialah sistem bahasa yang digunakan oleh masyarakat untuk
berkomunikasi bukan merupakan satu sistem yang tertutup dan static sebaliknya
terbuka dan dinamis.
2.4.6 Seterusnya, asas
elemen-elemen dalam struktur bahasa ialah semantik dan bukannya hubungan
sintaksis. Oleh sebab bahasa tidak statik, maka terdapat variasi dalam
penggunaan bahasa. Kemudian, variasi bahasa ini timbul disebabkan tuntutan
sesuatu situasi sosial.Sebagai alat perhubungan, fungsi bahasa bukan setakat
untuk menggambarkan fikiran tetapi juga dapat menggambarkan penuturnya.
2.5 Teori Transformasi
Generatif.
2.5.1. Selepas aliran
struktural, timbul pula satu aliran baru dalam tahun 1950-an iaitu aliran
Transformasi Generatif (TG). Pelopor aliran ini ialah Noam Chomsky dengan
bukunya µSyntactic Structures¶ (1957) dan µAspects of the Theory of Syntax¶ (1965).
2.5.2 Analisis TG bertujuan
membentuk rumus-rumus sesuatu bahasa dengan lengkap berdasarkan pengetahuan
penutur natif sesuatu bahasa. Rumus-rumus yang disediakan itu akan membolehkan
orang lain yang tidak tahu bahasa itu membentuk ayat-ayat dalam bahasa
berkenaan. Rumus-rumus yang dimaksudkan itu ialah rumus-rumus struktur frasa
dan rumus-rumus transformasi. Manusia dilahirkan dengan kecekapan semula jadi
untuk berbahasa.
2.5.3 Bagi penutur asli,
mereka mempunyai kecekapan berbahasa. Kecekapan ini merupakan satu set implisit
iaitu dinyatakaan secara tidak langsung atau tidak secara terang-terangan.
Penguasaan bahasa berdasarkan penguasaan bahasa pertama dahulu. Pengetahuan
bahasa merupakan fenomena mental.
2.5.4 Struktur dalaman
penutur asli membolehkan ayat berfrasa dan ayat yang mempunyai ketaksaan.Dua
struktur ayat dalam teori ini ialah struktur dalaman dan struktur permukaan.
Rumus-rumus transformasi berkuasa untuk menggugurkan unsur kata, menambahkan
unsur kata dan mengubah atau menyusun semula. Pendekatan huraian bersifat
deduktif dan kaji diri.
2.5.5 Teori ini juga
menunjukkan kajian berbentuk hipotesis tentang bagaimana bahasa bertugas.Kita
juga dapat lihat dalam teori ini, bahasa bersifat sejagat dan kreatif.Binaan
ayat mempunyai hubungan erat dan menggunakan symbol untuk menganalisis nahu
3.0 Konsep penting tatabahasa dalam pengajaran dan pembelajaran.
3.1.1 Morfologi.
Untuk pengetahuan anda, dalam morfologi, morfem ialah unit terkecil yang
menjadi unsur perkataan. Sekiranya kata tidak boleh dipecahkan kepada unit
bermakna atau nahu yang lebih kecil, maka kata-kata tersebut terdiri daripada
satu unit atau satu morfem. Misalnya minum. Minum tidak akan berfungsi dan
memberi makna jika dipecahkan kepada mi dan num. Sebaliknya, kata diminum boleh
dipecahkan kepada dua morfem, iaitu di dan minum. Kesimpulannya, perkataan
boleh terdiri daripada beberapa morfem.
3.1.2 Jenis Morfem. Morfem dapat dibahagikan kepada dua jenis, iaitu morfem bebas dan morfem terikat (imbuhan).
3.1.3 Morfem Bebas. Adalah boleh berdiri sendiri contohnya: minum, cuti, sekolah dan periksa dan mempunyai maksud sendiri.
3.1.4 Morfem Terikat / Imbuhan. Adalah bentuk imbuhan iaitu mem, per, kan, ber..... serta tidak mempunyai makna tetapi mengandungi fungsi tatabahasa atau nahi yang dapat mengubah makna sesuatu kata seterusnya makna ayat.
3.1.2 Jenis Morfem. Morfem dapat dibahagikan kepada dua jenis, iaitu morfem bebas dan morfem terikat (imbuhan).
3.1.3 Morfem Bebas. Adalah boleh berdiri sendiri contohnya: minum, cuti, sekolah dan periksa dan mempunyai maksud sendiri.
3.1.4 Morfem Terikat / Imbuhan. Adalah bentuk imbuhan iaitu mem, per, kan, ber..... serta tidak mempunyai makna tetapi mengandungi fungsi tatabahasa atau nahi yang dapat mengubah makna sesuatu kata seterusnya makna ayat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan