a.
Ciri-ciri dan penyebab kepada gangguan hiperaktif atau masalah kurang tumpuan
hiperaktiviti
b.
Intervensi awal yang boleh dilakukan melalui Model Perubatan dan Model Sosial
terhadap kanak-kanak masalah kurang
tumpuan hiperaktiviti.
c. Pendekatan
pengajaran dan pembelajaran yang berkesan untuk membantu kanak-kanak masalah kurang tumpuan hiperaktiviti
BIL
|
PERKARA
|
CATATAN
|
1a
1.0
|
TUGASAN
1 A.
SEKAPUR
SIRIH SEULAS PINANG
|
|
2.0
|
PENGERTIAN
ADHA
|
|
3.0
|
CIRI-CIRI
KANAK-KANAK ADHD
|
|
4.0
|
PENYEBAB
ADHD
|
|
1b
1.0
|
TUGASAN
1 B
ABSTRAK
|
|
2.0
|
INTERVERVENSI
AWAL MELALUI MODEL SOSIAL DAN MODEL
PERUBATAN.
|
|
1c
|
PENDEKATAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
|
|
KESIMPULAN
|
|
|
BIBLIOGRAFI
|
|
TUGASAN
1
a.
Ciri-ciri dan penyebab kepada gangguan hiperaktif atau masalah kurang tumpuan
hiperaktiviti
(Attention Deficit Hyperactivity Disorder/ ADHD)
1.0 SEKAPUR SIRIH SEULAS PINANG.
1.1 Kanak-kanak istimewa sering dikaitkan
dengan ketakupayaan pembelajaran. Sebenarnya, ketakupayaan pembelajaran
bukanlah bermaksud bodoh, lembab, malas, atau tahap kecerdasan yang rendah. Ini
juga bukanlah berlaku akibat daripada perbezaan budaya, status sosial, kekangan
ekonomi, dan pengaruh persekitaran. Ketakupayaan pembelajaran bermaksud masalah
khusus di dalam otak kanak-kanak ini, yang menjejaskan cara seseorang itu
memproses dan bertindak balas terhadap sesuatu maklumat. Terdapat beberapa
bentuk ketakupayaan pembelajaran iaitu;
· Disleksia- ini
adalah ketakupayaan pembelajaran yang menjadikan kanak-kanak itu sukar membaca,
menulis, dan mengeja dalam cara yang biasa.
· ADHD(Attention
Deficit and Hyperactivity Disorder)- ini adalah satu gangguan yang
menjejaskan keupayaan otak untuk menumpukan atau memfokus kepada sesuatu benda.
Misalnya, seseorang kanak-kanak itu mungkin normal, cerdas, dan bijak tetapi
dia tidak dapat menumpukan perhatiannya dan mengawal tingkah lakunya sendiri.
· Dispraksia- ini
satu ketakupayaan pembelajaran yang melibatkan masalah dengan gerakan anggota
tubuh.
· Diskalkulia- satu
jenis ketakupayaan pembelajaran yang melibatkan matematik, apabila kanak-kanak
itu mengalami masalah dalam pengiraan dan hitungan. Walau berkali-kali diajar
dengan cara yang paling mudah, namun di tetap sukar memahaminya.
· Autisme- ini
pula merujuk kepada ketakupayaan kanak-kanak mengalami dunia persekitarannya,
sebagaimana yang dialami oleh rakan-rakannya yang normal. Mereka sukar bercakap
dan berbual-bual, sebaliknya mendiamkan diri serta memerlukan bantuan untuk
berkomunikasi. Mereka juga bertindak balas dalam cara yang berbeza. Bunyi yang
indah mungkin membingitkan telinga mereka. Sentuhan dan belaian yang manja
mungkin menjadi sesuatu yang tidak disenangi. Mereka juga tidak dapat
mengaitkan sesuatu perkataan dengan maksudnya. Jadi, mereka mungkin
mengulang-ulang perkataan-perkataan tertentu, panas baran, dan bertindak balas
secara luar biasa.
1.2 Masalah kurang tumpuan hiperaktif
(Attention Deficit Hyperactivity Disorder/ADHD)
adalah
merupakan salah satu daripada ketidakupayaan dalam pembelajaran. Kanak-kanak
ini
seringkali dianggap sebagai murid yang mudah terangsang, lasak, tidak mendengar
cakap
dan hiperaktif oleh ibu bapa mereka dan juga guru. Istilah ADHD ini ialah
istilah
diagnostik
huraian semasa dalam edisi semakan ketiga American Psychiatric
Association’s
Diagnostic and Statistical Manual (1987).
1.3 Bidang perubatan menggunakan istilah
kurang tumpuan hiperaktif atau gangguan
hiperaktif
untuk menggambarkan masalah yang lebih serius dan berpanjangan pada murid-murid
yang
mengalami ADHD ini. Ini adalah kerana:
l Gangguan
ADHD ini merupakan masalah gangguan neurobiologi.
l Penghidap
ADHD mempunyai fungsi otak yang mengawal aktiviti berbeza daripada normal.
l Ini
membuatkan mereka sering berkelakuan pelik dan kelam kabut.
l Masalah
ADHD ini lebih kerap didiagnosis pada kanak-kanak lelaki berbanding kanak-kanak
perempuan iaitu tiga kali ganda lebih banyak.
l Kanak-kanak
ADHD dikategorikan sebagai gemar bertindak sebelum berfikir, terlalu aktif dan
sukar menumpukan perhatian terhadap sesuatu kerja atau tugas.
l Mereka
boleh memahami dan berfikir tetapi sering kali tidak mengendahkannya.
2.0 PENGERTIAN ATTRNTION DEFICIT
HYPERACTIVITY(ADHD)
2.1 ADHD merupakan situasi yang diistilahkan
sebagai kesukaran memusatkan perhatian,
mempunyai
masalah kecil di otak, kerosakan kecil pada otak, terlalu banyak bergerak
atau
aktif dan hiperaktif. Mereka juga kurang memberikan tumpuan. Ini adalah kerana
mereka mudah merasa bosan dan gelisah sekiranya berada dalam keadaan senyap
atau tidak melakukan sebarang aktiviti. Tiada punca utama ditemui berkaitan
ADHD walaupun faktor genetik dan ketidakseimbangan bahan kimia di dalam otak
mungkin menyumbang kepada terjadinya ADHD. ADHD ini perlu dirawat segera sebaik
disedari kerana ia akan membawa kepada beberapa masalah sampingan lainnya.
2.2 Menurut American Psichiatric Association
(APA) 1994, ADHD adalah “tingkah laku
hiperaktif
dan kurang tumpuan yang berlaku secara berulang-ulang atau berterusan.
Tingkah
laku ini berlaku dengan sangat kerap dan dilihat sangat berbeza daripada
manusia
biasa.”
2.3 Dr Nor Hamidah Mohd Salleh mengistilahkan
bahawa ADHD sebagai masalah tidak
normal
pada bahagian otak yang membuatkan kanak-kanak bersikap terlampau aktif sejak
lahir
lagi.
Beliau berpendapat bahawa kanak-kanak sebegini mudah terganggu dengan
bunyi-bunyian
dan
benda-benda di sekeliling mereka. Mereka tidak boleh memberi tumpuan untuk
tempoh jangka panjang.
2.4 Menurut Paul Cooper dan
Katherine(2002:2), mengatakan ADHD adalah istilah perubatan yang digunakan
kepada kanak-kanak dan remaja yang mempunyai masalah dari segi
tingkah
laku dan kognitif dalam aspek penting kehidupan mereka seperti dalam keluarga
dan hubungan peribadi di sekolah dan tempat kerja. Kesukaran ini mungkin
disebabkan oleh desakan yang tidak terkawal, terlalu aktif dan tidak memberi
perhatian.
2.5 Menurut Azizi Yahaya et al. (2006),
gangguan hiperaktif atau kurang tumpuan atau ADHD merujuk kepada suatu
kecelaruan perkembangan yang berlaku ketika zaman kanak-kanak yang mempunyai ciri-ciri
seperti keadaan hioeraktif-impulsiviti yang lebih kerap dan teruk berbanding
dengan keadaan yang biasa diperhatikan pada individu di peringkat yang normal.
3.0 CIRI-CIRI ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY
DISORDER/ ADHD
3.1 Namun begitu, kanak-kanak yang mengalami
masalah ADHD boleh dikenal pasti dengan
jelas
berdasarkan ciri-ciri tertentu dalam aspek kognitif dan pencapaian akademik,
sosial,
emosi
dan tingkah laku. Ciri-ciri tersebut dapat dikesan sama ada di rumah mahupun di
sekolah.
3.2 William Cruickshank (1986) menyatakan
ciri kanak-kanak hiperaktif terbahagi kepada
dua
iaitu Sensory Hyperactive (pancaindera) dan Motor Hiperaktif (motor kasar dan
motor
halus)
3.3
Penilaian Kognitif dan Pencapaian Akademik kanak-kanak ADHD dapat diukur melalui
pendapat beberapa pernyataan daripada pengkaji ADHD iaitu Hornsby (1995).
Menurut Hornsby kanak-kanak ini
l Fikiran
mereka akan sentiasa memikirkan perkara lain.
l Mereka
juga cenderung untuk tidak diatur serta mudah menjadi pelupa.
l Kerja
yang dihasilkan mereka menjadi tidak sempurna dan tidak berkualiti.
l Tidak
dapat menumpukan perhatian kepada perkara yang diajar di dalam kelas.
l Kanak-kanak
ini mengalami masalah untuk belajar dalam jangka masa panjang.
l Kebanyakan
kanak-kanak yang mengalami ADHD lemah dalam pencapaian akademik.
l Ini
adalah berkaitan dengan kesukaran dan ketidakmampuan mereka untuk memberikan
l tumpuan
dan mereka hanya meluangkan sedikit masa sahaja untuk terlibat sama dalam
kumpulan akademik berbanding rakan kelas mereka yang tidak menghidapi ADHD
l Perkembangan
kanak-kanak ini mungkin terbantut misalnya perkembangan bahasa.
l Mereka
akan mengalami masalah bahasa dan pertuturan lantaran sikap mereka yang
l sentiasa
aktif, berkhayal, suka bermain dan sebagainya.
l Masalah
ini akan menyebabkan mereka tidak dapat berbahasa dengan baik.
3.4 Penilaian tingkah laku kana-kanak ADHD.
Elemen ini mampu dikenalpasti secara pemerhatian antaranya seperti suka
memberontak, tidak duduk diam, suka mengganggu kawan dan sebagainya.
Penilaian
tingkah laku kanak-kanak ADHD dapat dijelaskan melalui pernyataan Duhaney
(2005). Beliau menyatakan bahawa kanak-kanak ADHD ialah
l pelajar
yang dilihat kerap mengasah pensel berbanding
l rakan
kelas yang lain, melihat sesuatu di atas rak buku berulang kali dan menggeliat
atau
l bermain
dengan pensel di atas meja semasa guru mengajar.
l Apabila
bila berada di sekolah, gangguan yang berlebihan pada diri merekaakan jelas
dibaca atau diperhatikan.
l Bagi
kanak-kanak yang mempunyai sifat hiperaktif dan impulsive, tingkah laku mereka
l mungkin
akan menyebabkan ibu bapa atau guru tidak dapat bersabar.
l Antara
yang mungkin dilakukan adalah seperti memanjat perabot di rumah, menjerit dan
berlari tanpa tujuan yang jelas yang boleh mengancam keselamatan diri mereka.
3.5 Penilaian
sosial kanak-kanak ADHD. Secara umumnya, dari sudut sosial
l Kanak-kanak
ADHD tidak pandai untuk berkomunikasi dengan rakan-rakan yang lain yang mungkin
akan diakhiri dengan pertelingkahan.
l Kanak-kanak
ADHD juga kerap mengalami kesukaran pemprosesan auditori.
l mempunyai
daya pendengaran yang baik tetapi bermasalah untuk memahami bunyi yang
didengar.
l kanak-kanak
ADHD ini tidak suka bergaul dengan rakan sebaya yang lain.
l Mereka
sukar diterima oleh rakan sebaya kerana sikap mereka yang aktif, kurang faham
atau tidak empati pada perasaan orang lain.
3.6 Penilaian emosi kanak-kanak ADHD. Melakui pemerhatian dan pembacaan saya dapat
nyatakan bahawa
l kanak-kanak
ADHD ini juga suka ketawa dan berasa seronok tiba-tiba.
l kanak-kanak
ini tidak akan duduk diam tanpa melakukan sesuatu.
l Kanak-kanak
ADHD menimbulkan gangguan terhadap rakan-rakan yang sedang belajar. Mereka akan mengganggu proses pengajaran dan
pembelajaran tetapi mereka akan berasa seronok dan puas hati apabila
rakan-rakan marah dengan gangguan yang dilakukan.
l kanak-kanak
ADHD juga didapati mempunyai emosi yang tidak menentu.
l mereka
akan berasa cepat marah dalam sesetengah hal.
l mereka
kerap kali akan mengancam kanak-kanak lain sama ada dalam bentuk percakapan
atau fizikal.
4.0 PUNCA ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY
4.1 Melalui pembacaan saya dapati wujud
beberapa pendapat telah didianogsis berkaitan punca berlakunya ADHD. Richard S. Kingsley, 2012 menyatakan
bahawa
ADHD
has biological origins that aren't yet clearly understood. No single cause has
been identified, but researchers are exploring a number of possible genetic and
environmental links. Studies have shown that many kids with ADHD have a close
relative who also has the disorder.
4.2 Faktor kerosakan Saraf .
4.2.1 Menurut Duhaney (2005) kortek
serebral memainkan peranan yang penting dalam hal-hal seperti berfikir,
menganalisis input dari luar, merancang sesuatu, menyelesaikan masalah, ingatan
dan mengawal, menyekat dan menahan seseorang daripada bergerak atau bertindak
secara tiba-tiba tanpa memikirkan akibatnya.
4.2.2 Saya dapati jua para pengkaji hanya mampu
menyatakan bahawa
l mereka
telah memfokuskan pada satu bahagian di dalam otak iaitu korteks serebral.juga
menemui satu bahagian di otak yang 5 ke 10 peratus lebih kecil dan
l kekurangan
aktiviti dalam kanak-kanak yang mengalami ADHD.
l Wujudnya
perubahan kimia dalam otak kanak-kanak ADHD juga ditemui. Sandra (2005) menyatakan ADHD juga berlaku
disebabkan kekurangan aktiviti dan tahap metabolism yang rendah di bahagian
otak yang tertentu.
4.3 Faktor keturunan.
Menurut
Friend (2006), beliau berpendapat bahawa sifat dan ciri ibu bapa, adik
beradik atau ahli keluarga yang rapat mempengaruhi kecacatan. Individu yang
mengalami ADHD biasanya
l dipengaruhi
oleh faktor keturunan.
l Dalam
kajian yang dijalankan, mendapati wujudnya masalah perilaku sosial yang negatif
dalam kalangan ibu bapa yang mempunyai anak hiperaktif dan mereka sendiri
menyedari bahawa mereka juga berkelakuan seperti anak mereka ketika mereka
masih muda ataupun pada zaman kanak-kanak.
l Baekley
(1998), menyatakan bahawa 80 peratus kanak-kanak ADHD adalah
berpunca daripada keturunan.
l Zijdenbos
et al. (2002,), menyatakan faktor yang disebabkan genetik
lebih jelas diperhatikan dalam masalah hiperaktif.
4.4 Faktor pengambilan alkohol.
4.4.1 Melaui pembacaan, saya dapati bahawa
pengambilan alkohol semasa hamil amat memudaratkan kerana akohol amat mudah
menembusi tali pusat dan banyak mendatangkan kesan sambingan yang buruk kepada
bayi dalam kandungan.
4.4.2 Kajian juga menunjukkan perkaitan bahawa
merokok menjadi salah satu penyebab ADHD. Sesetengah kajian mengatakan bahawa
terdapat kaitan antara mendedahkan televisyen terlalu awal kepada bayi dengan
ADHD.
4.4.3 American Academy of Pediatrics’ (AAP) menyatakan pandauan bahawa bayi di bawah 2
tahun tidak perlu didedahkan kepada apa-apa “screen time” ( televisyen,
komputer, permainan video, DVD). Kanak-kanak dua tahun dan ke atas pula perlu
dihadkan kepada hanya satu ke dua jam sehari untuk siaran televisyen yang
bermanfaat.
4.4.5 Risiko Bilogikal merujuk kepada kondisi yang
diagnosiskan sebagai gangguan perubatan (medical disorders) seperti Down's
Syndrome. Prenatal Period, penyakit yang memberi kesan negetif kepada
kesihatan si ibu semasa mengandung seperti Rubella, CMV virus (Cytomegalic
Inclusion Disease), Herpes Simples,AIDS, Diabetes dan Toxemia. Penggunaan
ubat kimikal tertentu, penggunaan alkohol, penggunaan dadah dan juga kekurangan
zat makanan. (Mohd Sharani Ahmad, UPM Serdang; Special Children)
4.4.6 Clarren and Smith (1978),
menjelaskan bahawa terdapat beberapa jenis ketidaklaziman
pada
bayi yang terdedah dengan alkohol semasa dalam kandungan. Salah satunya ialah
fungsi
sistem saraf termasuk “mikrosefali, kecacatan, bayi lekas memberontak atau
mudah
tersinggung dan hiperaktif.
TUGASAN
1
b.
Intervensi awal yang boleh dilakukan melalui Model Perubatan dan Model Sosial
terhadap
kanak-kanak masalah kurang tumpuan hiperaktiviti
1.0 ABSTRAK.
1.1 Intervensi awal dapat dinyatakan sebagai
proses membekalkan perkhidmatan dan sokongan kepada kanak-kanak yang berisiko
atau yang mengalami kelambatan dalam perkembangan fizikal atau mental yang akan
mempengaruhi perkembangan dan menghalang pembelajaran.
1.2 Addison
(2003), telah merumuskan beberapa pengaruh positif intervensi awal ke atas
kanak-kanak berkeperluan khas. Antaranya termasuklah kemajuan kanak-kanak dalam
pelbagai
perkembangan
pada tahap tertentu, mengelakkan atau mengurangkan masalah susulan,
mengurangkan
tekanan keluarga dan keperluan pendidikan khas bagi kanak-kanak yang
berkeperluan.
Intervensi awal akan membawa kesan yang positif dan dapat membantu
perkembangan
pelbagai kebolehan kanak-kanak.
1.3 Intervensi awal merupakan satu program
berstruktur yang sangat kritikal dalam
membantu
mempertingkatkan pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak
berkeperluan
khas seawal umur kelahiran hingga ke umur persekolahan. Ia dijalankan
dengan
berkesan melalui kolaborasi pelbagai disiplin serta turut menyokong kepada
kanak-kanak
bermasalah tersebut.
2.0 INTERVERVENSI AWAL MELALUI MODEL SOSIAL DAN MODEL PERUBATAN.
2.1 Prinsip kolaborasi dan penglibatan
pelbagai pihak amat diperlukan bagi menjayakan model ini. Kolaborasi antara ibu
bapa, sekolah dan masyarakat dapat memainkan peranan dalam program pendidikan
khas. Dalam proses kolaborasi, kumpulan pelbagai disiplin memainkan peranan
penting.
2.2 Model sosial dan model perubatan umumnya
mengenal pasti masalah dalam komuniti dan kegagalan komuniti memastikan
keperluan orang kurang upaya diambil kira.
2.3 Menurut Golin dan Ducanis (1981),
kumpulan pelbagai disiplin adalah satu unit yang
berfungsi
yang terdiri daripada pelbagai individu yang mempunyai kemahiran atau kepakaran
dalam bidang-bidang tertentu. Kumpulan ini akan bergabung tenaga untuk
menyediakan perkhidmatan kepada kanak-kanak khas. Mereka akan berfungsi untuk
mengenal pasti masalah murid-murid, merancang prigram pendidikan dan menilai
perkembangan murid untuk memastikan keberkesanan Program Pendidikan Khas.
Kumpulan ini adalah mereka yang memastikan kanak-kanak mendapat penempatan yang
adil dan sesuai untuk kanak-kanak bekeperluan khas.
2.4 Pelbagai cara dan pendekatan yang sesuai
perlu diadaptasi dalam membentuk kelakuan anak-anak agar mereka dapat
berkelakuan baik di khalayak ramai. Penglibatan ibu bapa dalam program
pendidikan khas adalah amat penting dalam membina keyakinan diri murid-murid
khas
Malah
ianya jua memberi sokongan pengetahuan terus kepada ibu bapa/penjaga. Ibu bapa
mampu membantu guru dengan mengawasi anak-anak mereka semasa melakukan kerja
sekolah. Intervensi awal yang dilakukan ibu bapa dapat membantu kanak-kanak
kerana ibu bapa adalah guru terbaik kerana mempunyai masa yang lebih lama untuk
bersama mereka.
2.5 Pakar perubatan mempunyai pelbagai
kepakaran dalam bidang perubatan. Mereka
memainkan
peranan yang penting untuk mendiagnostik dan merawat penyakit kanak-
kanak
serta mengesan punca masalah kecacatan untuk memulihkan kecacatan tersebut.
Pakar
neurologi bertanggungjawab untuk mendiagnostik dan mengubati penyakit yang
berkaitan
neurologikal seperti kecederaan otak. Pakar ini juga mengawal hiperaktif dan
masalah
menumpu perhatian. Membuat diagnosis yang lengkap memerlukan penilaian daripada
seorang pakar yang berpengalaman memandangkan terdapat beberapa punca lain yang
boleh menyebabkan keresahan dan tingkah laku yang tidak dapat menumpukan
perhatian. Tiada ujian mudah untuk ADHD. Diagnosis dibuat dengan mengenal pasti
corak tertentu tingkah laku kanak-kanak serta membuat pemerhatian dan
mendapatkan laporan tingkah laku mereka di rumah dan di sekolah daripada ibu
bapa dan guru sekolah.
2.5.1 Kerapakali
rawatan berkesan untuk ADHD melibatkan pendekatan multidisiplin yang melibatkan
bidang perubatan, psikologi, sosial dan pendidikan. Kebanyakan kanak-kanak yang
mengalami ADHD memerlukan rawatan.
2.5.2 Ubat
stimulan turut digunakan untuk merawat ADHD, tetapi tidak bermakna akan pulih
sepenuhnya. Ubat stimulan membantu kanak-kanak ADHD menjadi tenang, dapat
menumpukan perhatian dan kurang bertindak mengikut gerak hati. Pada jangka masa
berkesanan ubat stimulan, tumpuan perhatian kanak-kanak akan bertambah untuk
belajar dan menjalani latihan-latihan kemahiran yang baru. Kanak-kanak juga
dapat belajar menjalin hubungan yang baik dengan orang lain, berfikir dengan
jelas, boleh memahami pelajaran dengan lebih baik dan mampu mengawal diri
sendiri.
2.5.3 Ubat
stimulan yang utama untuk merawat ADHD adalah methylphenidate yang dijual di
bawah nama dagang Ritalin. Kesan ubat dijangka bermula dalam masa 30-60 minit
dan keberkesanan ubat ini akan luput selepas 3-4 jam. Seorang kanak-kanak
mungkin memerlukan antara dua hingga tiga dos pada setiap hari untuk
mendapatkan hasil yang terbaik.
2.5.3 Kesan sampingan yang biasa berlaku bagi
methyphenidate adalah tidak boleh tidur dan kurang selera makan. Kesan
sampingan yang jarang berlaku adalah sakit kepala, pitam atau mengantuk, sakit
perut dan biasanya semua ini dirasai apabila dos ubat semakin luput. Apabila
kanak-kanak tersebut tidak aktif atau terlalu diam, ini menunjukkan dos yang
diambil terlalu tinggi dan perlu dikurangkan.
2.5.4 Ubat
stimulan adalah tidak memadai untuk merawat ADHD. Rawatan untuk ADHD perlu
diselitkan dengan program psikologi, sosial dan pendidikan yang boleh membantu
kanak-kanak mempelajari kemahiran baru, sikao dan tingkah laku yang seharusnya
untuk mereka mengatasi tuntutan hidup.
2.6 Ibu bapa akan dapat mengesan sebarang
kekurangan yang berlaku di peringkat awal dan mengambil tindakan sewajarnya
dengan mendapatkan bantuan pakar perubatan bagi membantu mereka mengesan
masalah sebenar anak-anak mereka. Ibu bapa perlu mengetahui cara menjaga
anak-anak ADHD ini supaya perkembangan kanak-kanak tidak menjurus ke arah
negatif. Sikap positif dan percaya kepada diri serta nasihat dari pakar dapat
membantu ibu bapa menangani permasalahan kanak-kanak ADHD dengan baik. Pihak
sekolah dan ibu bapa dapat berperanan sebagai model kepada membantu kanak-kanak
ADHD. Ibu bapa harus peka terhadap sebarang aktiviti atau respon yang diberikan
anak-anak mereka.
2.7 Pihak sekolah juga turut memainkan
peranan untuk membantu kanak-kanak ini berdikari
dan
dapat menguruskan diri sendiri. Penyediaan infrastruktur yang serba lengkap
adalah
menjadi
tanggungjawab pihak sekolah bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran
berjalan lancar. Aktiviti-aktiviti yang menggalakkan pergaulan murid-murid khas
dan murid-murid biasa perlu diperbanyakan. Ini adalah untuk memastikan
murid-murid khas ini merasa terpinggir dan terasing. Pergaulan dan komunikasi
dengan murid-murid biasa akan membantu mereka menghadapi masyarakat luar secara
normal.
2.8 Wujud jua bantuan untuk Kanak-kanak
istimewa dan Orang Kurang Upaya. Ini adalah selaras dengan Kempen Masyarakat
Penyayang, Kerajaan telah menyediakan pelbagai cara dan kaedah untuk membantu
golongan istimewa serta kurang upaya ini, dan antaranya adalah;
l Kemudahan galakan pelepasan
cukai : bagi ibu bapa yang mempunyai anak kurang upaya, pelepasan
cukai berganda diberikan disertai rebet untuk membeli peralatan khas untuk
kegunaan sendiri, anak, dan ibu bapa orang kurang upaya. Orang kurang upaya
sendiri juga menikmati pelepasan cukai tambahan sebanyak RM5000.
l Kemudahan pengangkutan awam :
terdapat insentif potongan harga atau tambang misalnya, bagi Sistem Penerbangan
Malaysia (50%
potongan penerbangan dalam negeri), KTM (50% konsesi tambang), dan semua
perjalanan dengan bas Transnasional diberikan konsesi 50%. PUTRA-LRT juga
memberikan konsesi tambang kepada golongan ini.
l Kemudahan perumahan : DBKL
menyediakan kemudahan menyewa rumah-rumah pangsa atau kos rendah DBKL pada
kadar sewa yang istimewa.
l Pengecualian bayaran rawatan
perubatan : dikecualikan bayaran di Hospital Kerajaan, tidak termasuk
Hospital Universiti dan Institusi, serta tidak termasuk bayaran wad kelas tiga,
bayaran pakar dan ubat-ubatan.
l Pengecualian bayaran dokumen
perjalanan : dikecualikan bayaran perkhidmatan menyedia dan memproses
dokumen perjalanan(Pasport Antarabangsa).
l Kemudahan peluang pekerjaan :
kuota 1% untuk golongan kurang upaya bagi sektor kerajaan dan Kod Amalan
Penggajian Orang Kurang Upaya bagi Sektor Swasta.
l Kemudahan pendidikan :
terdapat sekolah pendidikan khas, pengecualian bayaran pendaftaran kemasukan
pelajar kurang upaya pendengaran untuk latihan kemahiran di institusi pengajian
kelolaan Kementerian Pendidikan, dengan elaun bulanan RM300.
l Kemudahan dalam aktiviti harian :
terdapat peruntukan Kod Amalan Awam bagi Orang Kurang Upaya ke Bangunan Awam,
supaya mesra orang kurang upaya dengan menyediakan 'ram', 'railing', laluan
untuk kerusi roda, lif khas, tempat letak kereta khas, dan tandas khas serta
lain-lain.
l Pengecualian 50% Duti Eksaiske atas
Kereta/Motosikal Nasional bagi golongan cacat anggota.
l Insentif lainseperti
daripada Syarikat Telekom Malaysia Berhad, kemudahan memulakan perniagaan kecil
dengan bantuan geran RM2700, kemudahan pencen terbitan dan sebagainya.
TUGASAN
1.
c. Pendekatan pengajaran dan pembelajaran
yang berkesan untuk membantu kanak-kanak masalah kurang tumpuan hiperaktiviti
(ADHD).
1.0 Pelbagai
cara dan pendekatan pengajaran dan pembelajaran digalurkan bagi membantu
kanak-kanak ADHD. Pendekatan yang berkesan amat perlu kerana kanak-kanak
Attention Defict / Hyperactivitydisorder ADD/ADHD tidak dapat mengekalkan
perhatian dan mudah mengalih perhatiannya, sukar menyiapkan satu tugasan,
pelupa dan sentiasa memerlukan penyeliaan. Kanak-kanak ini juga bersikap
impulsif dan sering menggangu perbualan, aktiviti atau menyatakansesuatu tanpa
berfikir.
2.0 Objektif
pembelajaran juga harus dinyatakan dengan eksplisit dan murid diberi maklum
balas dengan segera. Semasa mengajar, arahan perlu ringkas dandiulang. Beri
peluang kepada murid hiperaktif ini untukmengambil bahagian dalam aktiviti yang
aktif. Beri tugasan yang ringkas.
3.0 David Nylund (Woolfolk A & Margetts K, 2007)
mencadangkan satu bentuk terapi di mana kanak-kanak tersebut menggunakan
kekuatan dalam dirinya untuk mengawal masalah tersebut. Nylund cuba
memberi perspektif baru kepada ADHD, bahawa kesukaran boleh dikawal dan semua
sifat yang menghalang pembelajaran sebagai faktor yang boleh diasingkan
daripada kanak-kanak tersebut. Beliau mencadangkan guru menggunakan masa yang
singkat semasa kanak-kanak dapat memberi perhatian untuk menguasai diri dan
tingkah laku mereka. Tetapi bukan semua kanak-kanak yang hiperaktif atau kurang
memberi penumpuan ialah ADD/ADHD. Pengesahan masalah ini perlu dibuat oleh
pakar.
4.0 Sokongan
persekitarani boleh diwujudkan. Susunan kelas bebas daripada gangguan tumpuan
perhatian. Implikasi kepada P&P Oleh
kerana kanak-kanak ini sukar memberi penumpuan, guru boleh menempatkan mereka
disudut yang senyap dan kurang aktivti yang boleh mengalihkan perhatian mereka.
Kedudukan tempat duduk kanak-kanak iniseeloknya berhampiran tempat duduk guru.Ini
akan memberi peluang kepada guru untuk menegur dan memberi motivasi kepada
murid-murid ADHD.
5.0 Guru
juga boleh menggunakan prinsip peneguran di mana kanak-kanak ini diberi
peneguran positif apabila mereka menunjukkan tingkah laku yangdikehendaki. Peraturan
dan prosedur dalam bilik darjah mesti dinyatakan dan dipaparkan dengan jelas.
Guru perlu memastikan murid faham peraturan tersebut.
6.0 Secara
ringkasnya beberapa pendekatan lain jua mampu dijayakan. Antaranya:
· Menetapkan
peraturan kelas yang jelas dan membincangkan jangkaan yang diharapkan
· Menyusun
pembelajaran seperti menjadikan pembelajaran lebih aktif dengan cara memberi
murid peluang bergerak.Intervensi Tingkah Lakui.
· Memberi
ganjaran dan pengukuhan bagi tingkah laku yang dingini ditunjukkan
· .
Strategi pencegahan iaitu dengan memberhentikan tingkah laku yang tidak sesuai
ketika baru bermula.
· Token
ekonomi – memberi ganjaran dalam bentuk token (sticker, syiling plastic dan
lain-lain) yang mempunyai nilai ekonomi, iaitu boleh ditukarkan dengan barang
yang disukai
· Intervensi
Pengajarani. Arahan yang diberikan jelas, ringkas dan lengkap
· Apabila
memberi arahan, minta murid mengulang arahan tersebut
· Pecahkan
tugas yang kompleks kepada bahagian-bahagian yang lebih kecil
· Gunakan
kaedah pelbagai sensori dalam pengajaranRawatanMenggunakan ubat yang diberi
mengikut masa yang tetap. Pada hari ini, ADD/ADHD boleh dikawal denganpengaruh
dadah tetapi tahap tumpuan merekamasih tidak sama dengan kanak-kanak yang
tidakmempunyai ADD/ADHD (Barbaresi & others, 2006:Tucha & others,
2006). Namun penggunaan dadah tidak berkesan bagisemua kanak-kanak ADD/ADHD dan
kesan jangkapanjang dadah ini masih tidak dketahui.
KESIMPULAN
6.1. Hiperaktif
adalah perlakuan atau tingkahlaku yang dianggap bertentangan nilai sosial
yang disebabkan oleh ketidakseimbangan sistem
saraf pusat otak dalam mentafsir
rangsangan-rangsangan yang ada di persekitaran.
6.2 Matlamat
rawatan supaya kanak-kanak ini boleh menyesuaikan diri di sekolah dan
masyarakat dengan sebaik mungkin. Dari masa ke
semasa pencapaian perlu dinilai dan
strategi perlu diperkemaskan agar sesuai dengan
usia serta keadaan. Apa yang paling
penting ialah setiap ibu bapa perlu
mempertingkatkan ilmu pengetahuan tentang
permasalahan-permasalahan kanak-kanak hiperaktif.
RUJUKAN
Hamid
Arshat. 2009. Kanak-kanak Autistik.
http://www.hamidarshat.com/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=1999
(akses
pada 24 Disember 2011.).
Ives,
M. & Munro, N. 2002. Caring For A Child With Autism: A Practical Guide
For Parents.
Jessica
Kingsley Publishers, London and Philadelphia,
Published with the National
Austistic
Society.
Khairul
Anwar Bin Sharin. 2009. Kanak-kanak Autisme: Ciri-ciri dan Implikasi Dalam
Proses
Pengajaran
dan Pembelajara.(akses pada 26 Disember 2011.).
Mohd
Hisyammieddy Bin Esa. 2009. Punca Kejadian.
http://hisyammieddy.blogspot.com/2009/01/punca-dan-kadar-kejadian-autisma.html.
(akses
pada 24 Disember 2011).
Rogers K. B. (2008) Expert Approaches To Support Gifted Learners: Professional Perspectives, Best
Practices Dan Positive Solutions.
United State: Free Spirit
Publishing.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan