Salam sejahtera, Izinkan saya kupas perkaitan 3 perbezaan matlamat
pembelajaran seperti yang terdapat dalam KLSR dengan yang terdapat dalam KBSR.
Di tinjau dari segi
perlaksanaan KBSR, ianya adalah susulan daripada perubahan yang dilakukan oleh
Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengenai Perlaksanaan Dasar Pelajaran yang
dikeluarkan pada tahun 1979. Kajian yang telah dilakukan oleh Jawatankuasa
Kabinet ini terhadap Kurikulum Lama Sekolah Rendah (KLSR) yang telah dilaksanakan
sejak merdeka tersebut mendapati bahawa terdapat beberapa kelemahan yang perlu
diatasi.Antaranya termasuklah
Isi kandungan sukatan
pelajaran yang berulang dan tidak mempunyai kaitan antara satu sama lain.
Keduanya ialah dari segi
sukatan pelajarannya yang terlalu banyak sehingga membosankan murid.
Yang ketiga ialah guru
dan murid terpaksa menghabiskan sukatan pelajaran apabila menjelang
peperiksaan.
Aspek keempat ialah
pengajaran dan pembelajaran adalah menggunakan buku teks tanpa menggunakan
sebarang bahan bantu lain.
Aspek kelima ialah
aktiviti kokurikulum dijalankan secara berpisah dan tiada kaitan dengan
kurikulum formal bilik darjah.
Izinkan saya nyatakan perbezaan antara matlamat pembelajaran yang
telah mengalami perubahan murni dalam Pendidikan di Malaysia
iaitu dari sistem KLSR ke KBSR.
Antaranya adalah:
Kurikulum Baru Sekolah
Rendah adalah berpusatkan kanak – kanak. Ini bermakna kaedah pengajaran chalk
and talk telah pun diketepikan. Penyertaan pelajar daalam pelbagai aktiviti
pembelajaran amat ditekankan.
Kurikulum yang lama
bercorak pendidikan umum yang menitikberatkan hafazan manakala perubahan baru
lebih menekankan pendidikan asas yang menumpukan pada keupayaan murid membaca,
menulis dan mengira.
Dalam kurikulum lama
terdapat terlalu banyak mata pelajaran, dengan demikian perubahan dilakukan dan
pelajaran yang baru hanya meliputi tiga bidang iaitu komunikasi, perkembangan
diri dan bidang manusia dan sekelilingnya.
Sukatan pelajaran lama
adalah kurang fleksibel, sebaliknya dalam perubahan yang dilakukan lebih
menekankan perkaitan dan penyerapan.
Sistem lama menekankan
kaedah pengajaran kelas manakala perubahan yang dilakukan mengambil inisiatif
yang baru iaitu lebih menitikberatkan kaedah pengajaran individu dan kumpulan.
Dalam sistem yang baru,
pendidikan pemulihan disediakan bagi pelajar lemah manakala program pengayaan
disediakan bagi mengembangkan lagi kebolehan pelajar yang cepat menguasai
kemahiran - kemahiran pembelajaran.
Sistem baru menekankan komponen nilai – nilai murni Oleh yang
demikian pelajar – pelajar bukan Islam wajib mengikuti kelas Pendidikan Moral.
Sistem lama menekankan
penilaian sumatif manakala dalam sistem yang baru, kedua – dua penilaian
fromatif dan sumatif ditekankan. Penilaian formatif bertujuan mengesan
kelemahan pelajar dengan tujuan memberi pendidikan pemulihan.
Dalam sistem pendidikan
lama, pendidikan prasekolah kurang diberi penekanan. Dalam perubahan yang
dilakukan pendidikan prasekolah diperkenalkan di sekolah – sekolah rendah
terutamanya di kawasan luar bandar bagi membolehkan kanak – kanak di bawah umur
tujuh tahun mendapat pengalaman persekolahan.
Kurikulum sebenarnya ialah panduan untuk guru dalam mencapai
matlamat yang disasarkan negara. Pada dasarnya kurikulum yang dibentuk
mempunyai motif untuk membentuk integrasi
nasional dalam kalangan murid yang berbilang kaum.
Kemudian, pembentukan
kurikulum dilihat dapat menyumbang ke arah pembentukan ilmu pengetahuan yang
berkaitan dengan dasar - dasar negara, matlamat secara menyeluruh dan
bersepadu.
Justeru, seorang guru perlulah menggunakan kurikulum dengan kreatif
dan menjalankan aspek pengujian dan penilaian terhadap murid agar murid yang
seimbang dari aspek jasmani, emosi, intelek, rohani, dan sosial dapat
dilahirkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan