Melalui pembacaaan saya saya dapati perkembangan sistem pendidikan
negara pada tahun ini boleh dibahagikan kepada tiga tahap iaitu
Tahap Pertama (1963
-1965),
Tahap Kedua (1966-1970)
dan Tahap Ketiga
(1971-1975).
Tahap pertama merupakan tahap perlaksanaan rancangan sistem
pendidikan yang telah dikuatkuasakan dalam Akta Pelajaran 1961. Tahap kedua
pula merupakan tahap perlaksanaan rancangan pendidikan di bawah Rancangan
Malaysia Pertama. Ia digubal dengan tujuan untuk menyelesaikan masalah ekonomi
dan sosial yang timbul dalam tempoh ini.
Saya hanya akan fokuskan perbezaan asas matlamat dari segi
pengurusan bilik darjah antara KLSR dan KBSR.
Aspek Pengurusan Bilik Darjah KBSR
Dari segi susunan fizikal,kerusi dan meja pelajar disusun mengikut
kaedah kumpulan. Ini kerana program KBSR menekankan aktiviti pembelajaran
secara berkumpulan dan interaksi antara guru dengan pelajar serta pelajar
dengan pelajar sangat ditekankan. Dari segi strategi pengajaran,pendekatan yang
digunakan lebih bersifat berpusatkan pelajar dan pengelibatan mereka secara
aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran amat digalakkan. Ciri-ciri bilik
darjah KBSR
1) Kerusi dan meja
pelajar disusun mengikut kumpulan
2) Pelajar dibahagikan
mengikut kumpulan tertentu berdasarkan kobolehan tersendiri
3) Menggalakkan
pengelibatan pelajar secara aktif
4) Menggunakan kaedah
pengajaran dan pembelajaran berpusatkan pelajar
5) Kerap melaksanakan
interaksi antara guru dengan pelajar dan pelajar dengan pelajar
6) Hasil kerja yang dipamerkan
memperlihatkan suasan pembelajaran yang kondusif
7) Pelajar sentiasa
berada dalam keadaan aktif.
Aspek Pengurusan Bilik Darjah KLSR
Bilik darjah tradisi
digunakan di Negara kita untuk mendidik murid di bawah Kurikulum Lama
Sekolah Rendah ( KLSR ) iaitu sebelum KBSR diperkenalkan. Bilik darjah tradisi
ini merupakan satu tempat bagi sekumpulan pelajar mengikuti pelajaran yang
disampaikan oleh guru menggunakan kaedah keseluruhan kelas. Ciri-ciri bilik
darjah tradisi:
1) Kerusi dan meja disusun
mengikut baris demi baris
2) Pelajar yang
rendah.bertubuh kecil dan kurang pengelihatan dan pendengaran ditempatkan di
hadapan
3) Kerusi dan meja
pelajar disusun sesuai dengan kaedah pengajaran yang lebih berpusat pada guru.
4) Cara pengajaran
keseluruhan kelas merupakan kaedah mengajar utama di dalam bilik darjah.
5) Jarang mempraktikkan
aktiviti berkumpulan
6) Pelajar berada dalam
keadaan pasif dan menerima apa sahaja yang disampaikan oleh guru.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan