Jumaat, 7 Jun 2013

Budaya popular mengugat plestarian badaya tradisional Melayu.


Salam sejahtera. Izinkan saya kupas sebaiknya perihal berkaitan budaya popular mengugat pelestarian budaya tradisional. Melalui pembacaan, saya dapati secara asasnya perubahan budaya biasanya terjadi dalam jangka masa yang lama . Kemajuan teknologi dan juga globalisasi mendesak kehidupan manusia agar terwujudnya perubahan budaya yang jua terjadi cukup cepat dan  radikal.

Generasi muda yang merupakan produk utama modenisme Negara, dirasakan semakin kurang tertarik terhadap hal-hal yang berbau tradisi kerana mungkin  dianggap kuno, ketinggalan zaman dan hanya milik generasi tua sahaja. Dalam menghadapi keadaan ini, semua pihak perlu ambil peduli kerana budaya tradisional  kita patut dilindungi dan dilestarikan.

Budaya tradisional terkandung nilai-nilai murni pembentuk jati diri bangsa. Ketika nilai-nilai ini hilang dan tidak lagi difahami oleh generasi muda maka mereka hanya akan memiliki nilai-nilai global, dan hilanglah jati diri bangsa Malaysia ini. Ketika ini usaha kita untuk  memelihara dan pelestarian budaya tradisional sampai saat ini tidak begitu mudah dilakukan di tengah serbuan budaya popular dari luar.

Usaha pelestarian budaya tradisional perlu dilaksanakan dengan harapan  kita harus tetap gigih melakukan dengan berbagai cara seperti mengadakan  pementasan-pementasan seni budaya tradisional di berbagai pusat kebudayaan atau tempat umum yang dilakukan secara berkesinambungan. Kejayaan pelestarian itu akan berjaya apabila didukung oleh berbagai pihak termasuk kerajaan dan adanya sosialisasi luas dari media masa.

Permainan tradisional juga merupakan warisan bangsa yang popularitinya semakin berkurangan. Terdapat ramai generasi muda hari ini tidak mengenali permainan tradisional dengan mendalam kerana desakan hidup yang terpaksa dilalui.Pelbagai pihak telah berusaha untuk mengembalikan populariti permainan tradisional masyarakat kita. Namun begitu, belum ada tanda-tanda permainan tradisional akan kembali diminati. Jadi, beberapa langkah yang sesuai wajar dilaksanakan untuk menghidupkan kembali warisan budaya bangsa ini.

Kerajaan wajar menganjurkan pertandingan-pertandingan permainan tradisional di semua peringkat sosial. Langkah ini bertujuan untuk menarik minat masyarakat untuk bergiat cergas dalam bidang sukan tradisional yang semakin dilupakan. Pelbagai hadiah yang menarik wajar disediakan kerana ada gula ada semutnya. 

Permainan tradisional seperti wau, gasing, galah panjang, congkak, dan sebagainya sesuai untuk dipertandingkan. Pertandingan ini wajar dijadikan acara bulanan atau tahunan agar pendedahannya lebih kerap dan bukan sekadar hangat-hangat tahi ayam. Jadi, penganjuran pertandingan akan dapat mengembalikan populariti permainan tradisional bangsa kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan