Izinkan
saya memurnikan ruang ini. Melalui pembacaan, saya diperjelaskan bahawa
peribahasa Melayu sebagai
•segala susunan cakap yang pendek yang telah melekat di
mulut orang ramai semenjak beberapa lama,
•sebutannya sedap
dan bijak perkataannya, luas dan benar tujuannya;
•dipakaiakan dia jadi sebutan-sebutan oleh orang sebagai
bandingan, teladan dan pengajaran.
•Peribahasa memainkan peranan yang penting dalam masyarakat
di negara kita terutamanya di kalangan orang-orang Melayu.
•Peribahasa digunakan untuk menyampaikan sesuatu nasihat,
teguran, atau ingatan secara kiasan atau sindiran.
Menurut Izani Daud (2001), peribahasa merupakan gambaran
secara berkias dan berseni tentang sesuatu keadaan dan berupaya mengisahkan
ciri-ciri negatif masyarakat Melayu.
Mohd Tajuddin Hj.Abdul
Rahman ( 1984 ) menyatakan bahawa, peribahasa terhasil daripada pengalaman dan
pengamatan alam sekeliling yang teliti oleh masyarakat Melayu lama.
Koh Boh Bon (1982:198) menyarankan pendekatan pengajaran
peribahasa Melayu dengan cara berkesan ialah menerusi pendekatan kontekstual.
R.J Wingfield (1968:231) pula berpendapat bahawa dalam
pengajaran peribahasa pelajar-pelajar perlu didedahkan dengan budaya bangsa
peribahasa itu dan peribahasa yang diajar perlu dipilih dengan teliti untuk
memberi kefahaman dan galakan kepada mereka untuk terus menggunakannya.,
Justeru itu wajar beberapa elemen positif diberikan
penekanan dalam melestarikan pengajaran dan pembelajaran peribahasa. Antaranya
•Simpulan bahasa jua seharusnya diberi perhatian yang wajar
dalam penulisan dan penuturan.
•Corak pengajaran simpulan bahasa pula bukan sekadar
menghafal tetapi harus diajar untuk menikmati dan menggunakannya secara meluas
dalam kehidupan harian mereka.
•Bertepatan dengan fungsi bahasa dalam masyarakat, maka
wajarlah pengajaran peribahasa i di sekolah dipertingkatkan.
•Dalam sesi pengajaran dan pembelajaran, guru sering
menggunakan pelbagai kaedah, antaranya komunikasi dua hala.
•Penggunaan peribahasa di dalam ayat pertuturan mampu
membantu murid memahami maksud percakapan yang disampaikan dengan mudah serta
menghasilkan ayat yang gramatis dan menarik.
•Pengajaran peribahasa
juga dapat membantu murid-murid dalam membentuk jati diri bangsa yang
memiliki serta mengamalkan nilai-nilai murni.
•Berasaskan peribahasa, murid dapat menjaga tingkah laku serta
disiplin yang baik ketika berada di sekolah dan di luar sekolah.
•Pengajaran peribahasa
bukan sahaja berguna untuk
kemahiran bahasa tetapi
mempertajam rasa sehingga
karangan menjadi indah dan bermutu.
•Peribahasa, simpulan bahasa, perumpamaan dan kata-kata
hikmah mempunyai ciri-ciri yang unik.
•Peribahasa memancarkan keistemewaan apabila maksud
pengajaran nasihat dan teguran dapat disampaikan dengan pendekatan yang halus
dan tidak menyinggung perasaan.
Peribahasa masih dan terus relevan digunakan secara meluas
dalam wacana, sama ada lisan atau tulisan,
Bentuk peribahasa yang sering digunakan dalam kehidupan
masyarakat Melayu ialah simpulan bahasa, perumpamaan, pepatah, bidalan dan kata-kata
hikmat yang merupakan falsafah hidup
unggul. Pengajaran peribahasa di sekolah diberi penegasan kerana nilai-nilai
murni ini terbina bagi menyatukan ahli-ahli
masyarakat membentuk tamadun masyarakat yang membenarkan keesaan Illahi dan
utusanNya.
terima kasih atas perkongsian. saya sedang membuat kajian tentang peribahasa. izinkan saya memetik kata-kata tuan ya
BalasPadam