Salam sejahtera. Izinkan saya menyatakan rasa setuju saya
dengan kenyataan bahawa kanak-kanak yang kreatif adalah kanak-kanak yang pintar.
Sokongan terhadap ulasan saya yang pertama adalah
berdasarkan Teori Six Thinking Hats menjelaskan
emosi sangat penting dalam proses berfikir.
Teori ini menyatakan bahawa seseorang yang kreatif perlu
pandai mengurus emosi.Mereka yang pandai mengawal emosi adalah mereka yang
kreatif kerana sukar untuk kita mempelajari kemahiran ini.
Secara peribadi saya beranggapan bahawa kreativiti ialah
ukuran keupayaan untuk menghasilkan sesuatu yang baru dengan menyumbangkan
hasil yang baik kepada komunitinya.
Sementara Kamus Dewan (1993) pula menjelaskan maksud
kreativiti sebagai kemampuan (kebolehan) mencipta daya kreatif dan kekreatifan.Umumnya kanak-kanak memiliki sifat-sifat yang kreatif dalam
jiwa masing-masing.Elemen yang membezaannya hanya lebih atau kurangnya sifat
tersebut dari seseorang kanak-kanak dengan kanak-kanak yang lain.
Torrance (1970) menyatakan
kreativiti sebagai sesuatu yang mempunyai keunikan. Menurut Schirmacher (1998),
perkembangan kreativiti kanak-kanak boleh dikategori kepada dua, iaitu
- menerusi hasil penyertaan seni kebudayaan serta
- penglibatan aktiviti harian berdasarkan peringkat umur.
Izinkan saya menyatakan rasa setuju saya bahawa murid yang
kreatif adalah murid yang pintar. Saya hujahkan pandangan saya dengan
memfokuskan pandangan ahli fikir iaitu Taylor.
Taylor
mengkategorikan kreativiti kepada lima
sifat, iaitu
- (i) kreativiti bersifat ekspresif,
- (ii) kreativiti bersifat penghasilan,
- (iii) kreativiti bersifat Inovatif,
- (iv) kreativiti bersifat inventif dan
- (v) kreativiti bersifat emergen.,
Melalui pandangan ini dapat saya tintakan bahawa kemahiran
berfikir secara kreatif merupakan kebolehan kanak-kanak untuk
- Mencerna maklumat dan dapatan ilmu,
- mengimaginasi sesuatu fakta dan prediket,
- menghasilkan idea yang berkesimbunagan
- mempelbagaikan idea masing-masing dengan hasrat membawa perkembangan yang membina.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan