Izinkan saya kupaskan beberapa keadah memupuk kreativiti di kalangan kanak-kanak.
Huraian saya akan saya fokuskan berdasarkan kajian Gardner
(1993). Beliau menganggap bahawa:
- semua kanak-kanak berpotensi berfikir secara kreatif.
- pada peringkat awal, kanak-kanak sentiasa melintasi sempadan-sempadan norma ketika asyik bermain atau apabila tekun melakukan sesuatu aktiviti.
Melalui bacaan saya, cadangan telah diulas oleh Gardner
(1999), yang menjelaskan bahawa kreativiti kanak-kanak boleh ditingkatkan
melalui cara-cara berikut:
- Pendedahan awal kepada individu lain yang selesa dalam mengambil risiko dan yang tidak mudah mengalah apabila melalui aktiviti
- Pihak tertentu wajar memberi peluang untuk kakan-kanak cemerlang dalam sekurang-kurangnya satu aktiviti atau bidang yang diceburi.
- Wujudkan suatu kekuatan dalam menyediakan persekitaran yang sentiasa mencabar supaya murid sentiasa berada pada tahap kecemerlangan.
- kanak-kanak wajar dilatih untuk membentuk hubungan dengan rakan sebaya yang rela diuji dan tidak takut gagal.
- Ibu bapa atau penjaga berusahalah dengan semampunya bagi menyediakan persekitaran keluarga yang menggalakkan atau mewujudkan hubungan toleransi terhadap sifat kanak-kanak yang gemar mencabar autoriti dalam keluarga.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan