Izinkan saya fokuskan rasa setuju saya
bahawa kanak-kanak kreatif adalah lebih pintar. Saya akan fokuskan hujah saya
bedasarkan beberapa teori dan analisa ahli falsafah.
Melalui bacaan saya, Teori Lowenfeld Stages of Aritistics
Development dan Teori Perkembangan Kreativiti Fisher (1943) telah
menjelaskan bahawa terdapat lima
tahap dalam pemikiran kreatif, iaitu
(i) peringkat rangsangan,
(ii) peringkat penerokaan,
(iii) peringkat perancangan,
(iv) peringkat aktiviti dan
(v) peringkat imaginasi.
Jika dikaitkan dengan aktiviti cuba jaya yang dilaksanakan
dalam proses harian saya dapati aktiviti seni, budaya, kemahiran tangan dan
reka cipta dapat membantu kanak-kanak untuk
- mereka cipta sesuatu dengan menggunakan idea masing-masing.
- bermula dengan berimaginasi,
- mengeluarkan idea secara lisan, contengan, lakaran dan lukisan,
- menerokai maklumat yang diimpikan,
- mendapat keputusan adn hasil maujud daripada proses seni yang dilaksanakan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan