|
ISI KANDUNGAN
|
CATATAN
|
1.0
|
TUGASAN 2 (a)
Abstrak
|
|
2.0
|
Perkembangan Artistik Kanak-kanak
|
|
3.0
4.0
5.0
|
Kepentingan perkembangan Artistik Kanak-kanak.
Faktor yang mempengaruhi perkembangan artistik
kanak-kanak.
5.0 Teori –teori Perkembangan Artistik Kanak-kanak.
5.1 .Teori Perkembangan Artistik oleh Viktor Lowenfeld.
5.2 Teori Perkembangan Artistik oleh Hurtwitz dan Day.
|
|
1.0 hingga 10
|
TUGASAN 2 (b)
Analisa perkembangan artistik kanak-kanak.
|
|
|
|
|
|
Kesimpulan
|
|
|
Rujukan
|
|
TUGASAN
INDIVIDU 2(a).
1.0 ABSTRAK.
1.1 Menurut Kamus Dewan Edisi, seni didefinisikan sebagai karya
(sajak, lukisan, muzik dan lain-lain) yang diciptakan dengan bakat, kebolehan
mencipta sesuatu yang indah. Secara tidak langsung mengakui bahawa untuk
menghasilkan sesuatu produk seni, bakat, kebolehan dan penghayatan serta pemahaman
yang jitu amat penting. Kebolehan adalah sesuatu yang mampu dipelajari dan
dibentuk manakala bakat pula adalah sesuatu yang berdiri dengan sendiri hasil
daripada kurniaan Tuhan.
1.2 Kedua-dua ini saling berkait rapat di dalam menghasilkan
sesuatu produk seni yang mempunyai nilai estetika yang tinggi. Seni dalam
Pendidikan memainkan peranan penting ke arah perkembangan kanak - kanak dengan
peningkatan daya persepsi, kreativiti dan estetika.
1.3 Matlamatnya ialah untuk melahirkan individu yang berbudaya
dangan adanya pertimbangan kesenian, berjiwa kreatif, inovatif, inventif serta
jati diri yang tinggi. Penggabungan tiga jenis seni yang terdiri daripada seni
lukis (seni visual), seni muzik dan seni pergerakan dapat membantu pembentukan
insan yang lebih bersifat menyeluruh dan holistik.
Seni sebagai suatu bentuk
ekspresi seniman memiliki sifat-sifat kreatif, emosional, individual, abadi dan
universal.
1.4 Menurut Muliyadi Mahamood: “Seni lahir dalam masyarakat,
dihasilkan oleh mayarakat dan dihayati oleh masyarakat juga” (Dipetik daripada
: Katalog Ilham. (2001), ms:11) Hal ini menjelaskan hubungan seni dengan
sejarah ketamadunan manusia merupakan suatu yang sukar untuk dipisahkan
meskipun di dalam era pasca moden. Ini kerana sejarah seni bergerak seiring
dengan arus perkembangan tamadun manusia.
1.5 Kebiasaannya bagi seorang dewasa, sebuah
lukisan sering dikaitkan dengan kecantikan dan kesempurnaan namun bagi seorang
kanak-kanak ianya adalah luahan dan ekspresif (Lowenfeld, 1975 ).
1.6 Seni lukis didesfinasikan sebagai suatu proses dan manifestasi
kepada ekspresi diri, penilaian yang menentukan elemen-elemen yang wajar di
ketengahkan di dalam hasil seni, di dalam menyampaikan idea, perasaan, emosi
serta kepercayaan di dalam bentuk yang paling efektif. Seni lukis merupakan
satu cabang dari seni rupa. Seni lukis adalah sebuah perkembangan yang lebih
kukuh daripada menggambar. Melukis merupakan seni di mana kegiatan mengolah
medium dua dimensi atau permukaan dari objek tiga dimensi untuk mendapat kesan
tertentu. Medium lukisan boleh berbentuk apa saja, seperti kanvas, kertas dan
papan. Film di dalam fotografi juga boleh dianggap sebagai media lukisan.
Pelbagai jenis alat digunakan dengan boleh memberikan imej tertentu kepada
media yang digunakan.
2.0 PERKEMBANGAN ARTISTIK KANAK-KANAK.
2.1 Seni lukis melibatkan skema dalam perkembangan seni kanak-kanak
terutama dalam kerja-kerja seni seperti lukisan. Berdasarkan kepada skema dalam
perkembangan seni kanak-kanak, guru dapat melihat perkembangan kemahiran dan kebolehan
kanak-kanak dalam bahasa tampaknya.
2.2 Disebabkan setiap kanak-kanak mempunyai kebolehan yang
berbeza, maka pembelajaran kanak-kanak adalah mengikut tahapnya sendiri. Selain
daripada itu, pembelajaran kanak-kanak juga berlaku melalui pemerhatian
terhadap orang lain dan peniruan dari apa yang mereka lihat dan dengar.
Kanak-kanak lazimnya melukis apa yang mereka lihat dan mereka juga melukis
perkara yang menarik perhatian mereka.
2.3 Kajian mengenai perkembangan artistik banyak dijalankan bagi
melihat pertumbuhan pemikiran kanak-kanak semenjak dari kurun ke 19
lagi.Menurut Light dan Barnes (2003), kajian terawal mengenai perkembangan
artistic kanak-kanak yang pernah direkodkan adalah pada tahun 1887. Corrado
Ricci yang berbangsa Itali telah menghasilkan tulisannya di dalam buku yang
bertajuk
“ The Art of Little Garden
“yang mana mengkaji beberapa lukisan kanak-kanak.
2.4 Kanak-kanak
suka mengambarkan diri mereka sebagai ibu bapa, guru-guru dan sebagainya. Mereka suka menggunakan daya imaginasi mereka.
Mereka mempunyai interpretasi yang berbeza dengan karya yang di hasilkan oleh
orang dewasa. Karya kanak-kanak bersifat peribadi, luahan dan ekspresif. Ini
kerana lukisan merupakan alat komunikasi awalsebelum mereka berupaya untuk
bertutur. Aktiviti lukisan dapat meluahkan perasaan danemosi selain dapat
membina kekuatan otot kanak-kanak. Menurut Lowenfeld, pengetahuan sedia
adakanak-kanak boleh dikaitkan dengan tahapperkembangan kanak-kanak.
2.5 Menurut
Lowenfeld lagi lukisan kanak-kanakterbahagi kepada 6 iaitu
a. Contengan ( 2-4 Tahun )
b. Praskematik ( 4-7 Tahun )
c. Skematik ( 7-9 Tahun )
d. Realism ( 9-12 Tahun )
e. Penaaakulan ( 12-14 Tahun )
f. Remaja ( 14-17 Tahun)
2.6 CONTENGAN
( 2-4 TAHUN). Elemen ini terbahagi kepada 3 iaitu contengan tanpa kawalan,
contengan terkawal, contengan bermakna. Kanak-kanak menconteng menggunakan apa
saja bahan atau alat pada sebarangpermukaan. Lukisan tidak menggambarkan imej
dancara memegang alat mengikut keupayaan.
2.7 PRA-SKEMATIK
( 4-7 TAHUN ). Elemen ini mengambarkan kanak-kanak melukis bentuk yang terdapat
dipersekitaran. Imej manusia digambarkan dengan rupa asas. Kanak-kanak cuba
membuat penyataan sendiri.
2.8 SKEMATIK
( 7-9 TAHUN ). Lukisan banyak menggunakan simbol tetapisifatnya tidak kekal dan
berubah mengikut tahap perkembangan. Lebih kepada lukisan manusia dan objek
yangmenarik perhatian mereka. Lukisan banyak menggunakan bentukgeometri. Ruang
digambarkan melalui 1 garisan dasar satah.
2.9 REALISM
( 9-12 TAHUN ). Lukisan mereka menampakkan ciri-ciri perbezaan jantina bagi
manusia. Objek dilukis berdasarkan kesedaran tampak dan bukan melalui
pengamatan mereka. Kefahaman ruang digambarkan kesan tindih-tindih objek. Objek
tertumpu di bahagian bawah iaitu tanah. Lukisan figura dilukis secara
naturastik.
2.10 PENAAKULAN
( 12-14 TAHUN ). Menyedari tentang bentuk-bentuk sebenar. Peringkat peralihan
zaman kanak-kanak kepada remaja. Lukisan di olah lebih natural serta
memahamikonsep ruang. Mengubahsuai gambar orang dan haiwan kedalam bentuk
kartun.
2.11 Tahap perkembangan kanak-kanak sentiasa terkawal dan mereka
tidak pandai menipu walaupun dalam karya seni. Kanak-kanak sentiasa belajar
melalui pengalaman yang berlaku di persekitaran mereka. Artistik adalah
jambatan yang menghubungkan kanak-kanak dengan masyarakat dan persekitarannya.
2.12 Pada tahun 1910 pula kajian kanak-kanak ini diteruskan oleh
Clara dan William Stern di Jerman yang telah menerbitkan kajian mengenai
lukisan yang dihasilkan oleh seorang kanak-kanak lelaki daripada umur 4 hingga
7 tahun.
2.13 Perkembangan
artistik Georges-Henri Luquet (2001), Al Hurwitz dan Michael Day (1995), Viktor
Lowenfeld (1947) dan Betty Edwards (1989) memperjelaskan tahap-tahap
perkembangan artistik kanak-kanak. Tahap-tahap ini secara umumnya berbeza namun
mempunyai corak perkembangan yang lebih kurang sama. Antara persamaan yang
ketara ialah perkembangan artistik kanak-kanak bermula daripada peringkat
contengan (scribbling).
2.14 Perkembangan
artistik Al Hurwitz dan Michael Day (1995) dibahagikan kepada tiga tahap iaitu
a. tahap pertama untuk
kanak-kanak dua hingga empat tahun iaitu tahap manipulatif atau zaman awal
kanak-kanak.
b. Tahap kedua untuk
kanak-kanak enam hingga sembilan tahun iaitu tahap membuat simbol.
c. Tahap ketiga untuk
kanak-kanak sepuluh hingga tiga belas tahun iaitu tahap pra remaja.
2.15 Bagi kanak-kanak di taska, tadika, tahun satu dan dua sekolah
rendah, mereka akan mengalami tahap perkembangan artistik Al Hurwitz dan
Michael Day dari tahap satu hingga permulaan tahap dua.
2.16 Terdapat
jua perkembangan skema kanak-kanak merangkumi peringkat manipulatif, peringkat membuat simbol, dan peringkat
praremaja.
2.17 Peringkat
manipulatif. Pada peringkat ini, kanak-kanak tidak mempunyai kawalan pada
pergerakan tangan. Lukisan mereka tidak realistic, banyak menggunakan garisan.
Garisan yang dihasilkan biasanya berulang-ulang. Pada peringkat ini, aktiviti
melukis lebih kepada mendapat kepuasan dan keseronokan melukis atau memegang
peralatan melukis. adalah mengikut gaya dan
cara yang mereka sukai.
2.18 Peringkat
membuat simbol. Kanak-kanak yang berumur antara enam tahun hingga sembilan
tahun mengalami peringkat membuat simbol. Mereka boleh menghasilkan simbol
kerana kawalan tangan mereka mula seimbang. Didapati kanak-kanak pada peringkat
ini mudah dipengaruhi persekitaran. Apabila kanak-kanak semakin membesar,
mereka mula membuat perkaitan antara imej dan idea. Biasanya ia suka melukis
objek-objek yang hampir dengan diri atau pengalaman mereka Lukisan mereka kini
lebih memberi makna terhadap bentuk yang dilukis dan bentuk ini beransur-ansur
menjadi simbol bagi mewakilkan objek sebenar. Pada peringkat ini kanak-kanak
menghasilkan hasil kerja yang lebih menyeluruh seperti gambaran manusia telah
dapat dilukis dengan lengkap termasuk kaki, tangan, hidung, gigi. Mereka juga
mula menggunakan kreativiti untuk memasukkan elemen pakaian dan rambut pula
biasanya dilukis dengan beberapa siri garisan. Imej juga biasanya dilukis lebih
besar seperti orang lebih besar daripada latar belakang. Penyesuaian warna juga
pada peringkat ini seperti langit warna biru dan pokok warna hijau.
2.19 Peringkat
praremaja. Peringkat praremaja bagi kanak-kanak yang berumur antara 10 tahun
hingga 13 tahun. Pada peringkat ini, kanak-kanak cuba
melukis figura dengan saiz yang betul dimana lukisannya lebih rasional dengan
pilihan warna yang lebih tepat dengan adanya bayang-bayang pada lukisan.
2.20 Gardner (1980)
mencadangkan agar orang dewasa menyediakan peluang kepada kanak-kanak untuk
melakukan aktiviti seni tanpa sekatan kerana kanak-kanak meluahkan apa yang
mereka rasai dan mempunyai cerita sendiri menerusi lukisan mereka. Kanak-kanak
pada peringkat awalnya suka menconteng bagi meluah perasaan secara spontan.
2.21 Seterusnya,
kanak-kanak mula melakar dan mampu melukis secara lebih sistematik dan kemudian
mendapatkan kesan ton, jalinan, pencahayaan, ruang, perspektif dan komposisi
dengan menggunakan media kering atau bukan warna basah. Melalui latihan dan bimbingan, umumnya
kanak-kanak pasti dapat melukis dengan baik..
2.22 Perkembangan
artisrik kepada Kanak-kanak Kanak-kanak dilahirkan dengan mempunyai sifat yang
dinamik serta berkembang mengikut fitrah semula jadi proses tumbesaran mereka.
Hasil kerja artistik yang dihasilkan berfungsi sebagai alat komunikasi dan
merupakan refleksi pemikiran kanak- kanak.
3.0 KEPENTINGAN
PERKEMBANGAN ARTISTIK KANAK-KANAK.
3.1 Kepentingan
artistik kepada kanak-kanak mampu
diterjemahkan kepada elemen Kognitif,
elemen Fizikal, elemen Kreativiti, elemen Persepsi serta elemen Sosial dan Emosi.
3.2 Aspek
Kognitif.
3.2.1 Perkembangan
seni kanak-kanak amat dipengaruhi oleh aspek kognitif sama ada daripada segi gaya mahu
pun kandungan. Aktiviti seni yang tersusun dan terancang dapat melahirkan
kanak-kanak yang mempunyai keupayaan menyelesaikan masalah serta mampu membuat
penilaian dan bijak membuat keputusan.
3.2.2 Kanak-kanak
melukis apa yang mereka tahu berdasarkan pengalaman kanak-kanak ditentukan oleh
pengalaman mereka melihat, daya ingatan, imej dan kesan konsep ini dilukis di
atas kertas. Perkembangan konitif kanak-kanak boleh dilihat melalui contengan
yang mereka lakukan iaitu contengan tidak terkawal dan terkawal.
3.2.3 Contengan
tidak terkawal yang dihasilkan secara spontan, sembarangan, ringkas dan sekadar
membuat garisan pada sebarang permukaan. Contengan terkawal pula lebih
berorganisasi, berulang, penggunaan tangan lebih terkawal, boleh melukis dalam
kertas yang disediakan dan lebih bervariasi dengan menunjukkan minat.
3.3 Aspek
Fizikal.
3.3.1 Penggunaan
alat dan bahan dalam pengajaran dan pembelajaran dalam seni memberikan satu
bentuk latihan berkesan kepada otot tangan (psychomotor) dan koordinasi tangan
serta mata, kawalan motor halus, perkembangan otot kecil, kemahiran tangan,
contengan dan melukis bentuk dapat dilihat bahawa batasan perkembangan fizikal
boleh dilihat dengan jelas.
3.3.2 Aspek
Kreativiti Latihan dan projek yang bersifat terbuka dapat membantu murid untuk
mengembangkan aspek kreativiti mereka kerana
lukisan artistik mengutamakan proses, berbanding dengan hasilan akhir.
3.3.4 Kanak-kanak
boleh mempertingkatkan dan menajamkan penggunaan pancaindera dan deria. Seni
menambahkan pengetahuan mengenai konsep pembuatan dan kronologi sesuatu produk
iaitu proses penghasilan dan hasilan seni, produk dan objek yang terdapat di
sekeliling mereka dengan menghasilkan lukisan berdasarkan kepada apa yang
mereka fahami berbanding apa yang mereka lihat.
3.4 Aspek Sosial dan Emosi.
3.4.1 Murid boleh berinteraksi dan meningkatkan keupayaan bersosial
selain dapat meningkatkan keyakinan diri. Proses penyertaan ini mewujudkan
kerjasama antara kumpulan yang dibentuk.
3.4.2 Emosi kanak-kanak juga ditunjukkan menerusi kandungan dan gaya dalam
hasil seni mereka. Kanak- kanak melukis peristiwa yang mereka lalui setiap
hari, objek yang mereka sukai atau individu yang mereka sayangi. Cerita yang
ingin disampaikan oleh kanak- kanak diperelokkan melalui penggunaan warna,
saiz, bentuk dan garis yang sesuai akan menambah emosi kepada lukisan mereka.
3.4.3 Perkembangan kanak-kanak tidak boleh dibahagikan kepada
bahagian-bahagian yang kecil, oleh itu kurikulum kanak-kanak juga tidak boleh
dipisahkan secara entiti. Kurikulum kanak-kanak adalah saling berkaitan.
Walaupun pemisahan kurikulum ini bagus secara analisis, tetapi kanak-kanak
adalah holistik dan pembelajarannya juga secara holistik. Kanak-kanak yang
menceburi pemikiran kreatif dan penyelesaian masalah yang boleh merentasi
bidang matematik dan sains, seni, dan kajian sosial.
4.0 FAKTOR YANG MMPENGARUHI PRKEMBANGAN ARTISTIK KANAK-KANAK.
4.1 FAKTOR PERSEKITARAN. Tempat tinggal atau tempat asal
kanak-kanak.Pada peringkat ini kanak-kanak banyakmempelajari sesuatu perkara
berdasarkan alamsekeliling.
4.2 FAKTOR KEPERLUAN DAN PENGALAMAN. Sebarang keinginan yang di
idamkan akan diterjemahkan ke dalam bentuk lukisan. Lukisan dihasilkan daripada
pengalamanyang telah dilalui oleh kanak-kanak.
4.3 FAKTOR
SOSIAL. hubungan antara keluarga, kawan-kawan danmasyarakat. ( di panggil
komuniti ). Lukisan kanak-kanak dipengaruhi gaya
danciri-ciri komuniti tersebut.
4.4 FAKTOR
IMAGINASI. Sesuatu idea yang melangkaui batas norma fizikal. Perasaan atau
khayalan kanak-kanak pada tahaptinggi. Kanak-kanak gemar berimaginasi kerana
banyak terpengaruh oleh media masa dan televisyen.
4.5 FAKTOR
LATAR BELAKANG AGAMADAN BANGSA. Lukisan yang dihasilkan oleh kanak-kanak India,
Melayu dan cina biasanya adalah berbeza. Kebanyakan lukisan yang dihasilkan
daripada pemerhatian kanak-kanak daripadaperayaan yang mereka sambut. Lukisan
kanak-kanak juga mengikut ciri-ciri budaya masing-masing.
5.0 TEORI PERKEMBANGAN ARTISTIK KANAK-KANAK.
5.1 TEORI VIKTOR LOWENFELD (1947)
5.1.1 Lowenfeld menjelaskan bahawa perkembangan artistic kanak-kanak
dan hubungannya secara langsung terhadap perkembangan mental boleh dilihat dari
klasifikasi tahap yang berikut.
A. Peringkat Contengan ( Scribbling : 2- 4 tahun ) terlihat
akan kanak-kanak menghasilkan contengan secara rawak dan tidak
terkawal.Mereka mula melukis dari peringkat contengan kepada lukisan garisan
lurus dan melintang kepada melukis bulatan. Contengan yang dibuat oleh
kanak-kanak pada tahap ini mempamerkan kesedaran tentang corak dan koordinasi
tangan mata.
B. Peringkat Pre schematic ( 4- 7 tahun ) pula
memperlihatkan peningkatan daripada contengan bulatan kepada percubaan pertama
melukis objek disekelilingnya dengan menggunakan garisan.
C. Peringkat Schematic ( 7- 9 tahun ) memaparkan
kanak-kanak cenderung untuk melukis imej objek berbanding pada peringkat
awal tadi. Lukisan mula dihasilkan mengikut skema atau konsep tertentu.
Penekanan lebih diberikan pada cara penyusunan objek dalam imej selain daripada
imej manusia dan objek yang terdapat di sekelilingnya. Lukisan yang dihasilkan
adalah spontan, bebas dan berskala besar. Tidak peka dengan karya sendiri dan
tidak kisah dengan lukisan yang dihasilkan oleh rakan sebaya mereka dan gemar
untuk berkongsi.
D. Peringkat Dawning Realism / The Gang Age ( 9 – 12 tahun ) mempamerkan
perilaku kanak-kanak melukis dengan mengekalkan konsep dan skema tertentu.
Perubahan peringkat ini adalah terhadap imej yang dilukis secara realistik dan
teliti. Imej lukisan mula mengecil dari segi saiz dan kanak-kanak mula
menunjukkan sifat kritikal dengan hasil karya sendiri.
E. Peringkat Pseudo – naturalistic / Reasonin ( 12- 14 tahun) memperlihatkan bahawa kanak-kanak menitikberatkan
konsep kedudukan dan saiz rasional imej. Mereka lebih gemar melukis melalui
konsep peniruan atau melalui objek di hadapan mata dengan lukisan menerusi
imaginasi.
F. Peringkat Period if Decision / Adolescent Art In High School
( 14- 17 tahun) merupakan peringkat terhadap proses penghasilan
karya seni dan penciptaan objek yang juga memperlihatkan kematangan di dalam
membuat keputusan dan pemilihan yang sesuai untuk menghasilkan karya seni.
5.1.2 Menurut Lowefeld (1947 ) bahawa sejak kecil lagi proses
pembelajaran kanak-kanak dibantu dengan penggunaan alat bantuan sensori seperti
peta , gambar-gambar dan peralatan –peralatan sains.ini kerana pemikiran
abstrak tanpa representasi visual bukanlah sesuatu yang mudah untuk ditangani.
5.1.3 Semakin kanak-kanak membesar, seni visual semakin banyak membantu
perkembangan minda yang menyeluruh.
5.1.4 Lowenfeld menyatakan bahawa dalam bidang seni halus, pengetahuan
teknik-teknik halus serta serta kemahiran memanipulasi ciri-ciri lukisan dan
seni dapat memainkan peranan yang penting untuk meningkatkan kemahiran seni
melukis. Pengetahuan lebih mendalam dan berstruktur dari segi konvensi-konvensi
artistic mewujudkan bahan perantara untuk kanak-kanak mengembangkan kreativiti.
Pengetahuan ini memerlukan penganalisisan, kemahiran pemikiran rasional dan
pemprosesan maklumat secara kognitif.
5.1.5 Oleh itu, keupayaan kognitif boleh ditingkatkan melalui keupayaan
individu untuk membentuk dan mencipta, memahami dan menginterprestasikan hasil
atau karya.
5.1.6 Lowenfeld ( 1975 ) percaya bahawa setiap kanak-kanak kreatif.
Pernyataan ini disokong dengan sifat semula jadi kanak-kanak yang gemar
meneroka, dan penuh dengan perasaan ingin tahu. Oleh itu teori-teori yang
disampaikan oleh Lowenfeld d
5.2 TEORI PERKEMBANGAN ARTISTIK OLEH HURTWITZ DAN DAY.
5.2.1 Kreativiti
artistik adalah diwarisi daripada satu generasi ke satu generasi yang lain.
Suatu ketika dahulu, anak- anak sering diberikan pendedahan yang sama dalam
menghasilkan sesuatu produk yang ketika itu lebih mengutamakan fungsinya.
5.2.2 Setiap
kanak-kanak belajar daripada persekitaran dan pengalaman yang hampir dengan
mereka, sama ada mereka tinggal di kawasan bandar, pinggir bandar mahupun
kawasan pendalaman.
5.2.3 Hurwitz dan Day (2001) telah merumuskan bahawa peringkat
perkembangan artis kanak-kanak kepada tiga bahagian utama. Peringkat-peringkat
ini dikenali sebagai :
a. Peringkat manipulatif
b. Peringkat membuat simbol
c. Peringkat pra – remaja
5.2.4 Peringkat manipulatif (2- 4 tahun) menterjemahkan
bahawa kanak-kanak tidak mempunyai kawalan pada pergerakan tangan kerana usia
mereka yang masih muda. Anggaran umur adalah di antara dua hingga lima tahun.
Lukisan yang biasa dihasilkan juga selalunya tidak terkawal dengan menggunakan
pelbagai bahan seperti krayon. Penghasilan karya pada usia ini tidak bersifat
realistic dan banyak menggunakan lukisan garisan bagi menggambarkan sesuatu
imej. Pada usia ini, kanak-kanak lebih gemar untuk mencuba dan
bereksperimentasi dengan pelbagai jenis garisan yang boleh dihasilkan melalui
pelbagai media. Secara umumnya, terdapat
empat peringkat contengan pada peringkat manipulative ini iaitu:
a. Contengan garisan tidak terkawal, yang berlaku kerana kanak-kanak
tidak mempunyai daya kawalan dan garisan yang dihasilkan biasanya berulang-ulang.
b. Contengan garisan terkawal,
pula garisan yang dihasilkan lebih menampakkan kawalan yang matang dibandingkan
dengan peringkat pertama.
c. Contengan rupa terkawal,
memperlihatkan kebolehan kanak-kanak yang mula melukis rupa dan mengulanginya
mengikut kehendak mereka.
d. Contengan rupa, mempamerkan
kanak-kanak berupaya mengenal pasti rupa dan menyebut rupa yang dihasilkan .
Pada Peringkat ini juga lukisan yang dihasilkan adalah lebih kepada kepuasan
dan keseronokkan kerana mereka diberi peluang untuk melukis dan menggunakan
alatan melukis.
5.2.5 Peringkat membuat simbol ( 6 – 9 tahun ) memperlihatkan
situasi kanak-kanak terpengaruh dengan keadaan sekeliling mereka.
5.2.6 Peringkat pra- remaja ( 10 – 13 tahun ) mempamerkan
kanak-kanak melukis lukisan figura dalam saiz yang sebenar atau saiz
yang betul.
Kanak-kanak
yang normal sering belajar daripada pengalaman mengenai kehidupan dalam
masyarakatnya.¢ Apabila mereka tinggal dalam suasana yang aman dan damai,
mereka berkarya dengan emosi yang tenang tanpa pemberontakan dalam diri.¢
Begitu juga apabila mereka tinggal di tempat yang berlakunya peperangan ataupun
adanya ancaman, maka kanak-kanak itu berkarya mengenai darah, kematian,
senapang dan kesengsaraan hidup. ¢ HAFIDZ BIN ARIFFI
TUGASAN INDIVIDU 2. BERDASARKAN SETIAP LUKISAN,
ANALISIS TENTANG PERKEMBANGAN ARTISTIK KANAK-KANAK.
1.0 LUKISAN
PERKEMBANGAN ARTISTIK KANAK-KANAK BERUSIA 3 TAHUN
1.1 Hasil
artistik yang terhasil adalah di peringkat Scribbling ( contengan) iaitu
contengan tanpa kawalan atau contengan tidak menentu.
1.2 Hasil
artistik mengambarkan kanak-kanak masih belum
mempunyai kawalan pada pergerakan tangan. Hasil artistik ini umumnya
terlihat di dinding dengan pengunaan
pelbagai jenis bahan.
1.3 Penghasilan
lukisan juga tidak bersifat realistik dan banyak menggunakan garisan dan secara
berulang. Hasil artistik umumnya berdasarkan eksperimentasi menggunakan bahan.
2.0 LUKISAN
PERKEMBANGAN ARTISTIK KANAK-KANAK BERUSIA 4 TAHUN.
2.1 Hasil artistik merupakan suatu elemen contengan terkawal yang
juga mengambarkan bahawa penghasilan lukisan pada usia ini tidak bersifat
realistik.
2.2 Terdapat banyak lukisan garisan bagi menggambarkan sesuatu
imej yang menyatakan kanak-kanak di usia ini
gemar mencuba dan berekperimentasi dengan pelbagai garisan .
2.3 Proses menconteng dilakukan secara rawak dan tidak terkawal.
3.0 LUKISAN PERKEMBANGAN ARTISTIK KANAK-KANAK BERUSIA 5 TAHUN.
3.1 Hasil artistik ini dianalisa berada di
peringkat contengan terkawal kerana
memperlihatkan kebolehan dalam melukis bentuk rupa sesuatu yang
dilukiskan.
3.2 Hasil ini merujuk peringkat Preschematic
(4 – 7 tahun ) yang memaparkan peningkatan daripada contengan bulatan kepada
percubaan melukis objek yang terdapat disekelilingnya.
4.0 LUKISAN PERKEMBANGAN ARTISTIK KANAK-KANAK
BERUSIA 6 TAHUN.
4.1 Hasil aritstik ini
dianalisa di peringkat menghasilkan simbol yang memyatakan wujudnya
simbol-simbol objek.
4.2 Kanak-kanak ini
diandaikan telah mula memperlihatkan kebolehan dalam membentuk lukisan dan
sangat terpengaruh dengan keadaan sekelilingnya.
4.3 Kanak-kanak juga
menunjukkan peningkatan daripada contengan bulatan kepada percubaan pertama
untuk melukis objek di sekeliling kerana mereka melalui frasa peringkat
Preschematic.
5.0
PERKEMBANGAN ARTISTIK KANAK-KANAK BERUSIA 7 TAHUN .
5.1 Hasil artistik
dianalisa di peringkat Preschematic (4-7 tahun ) kerana memperlihatkan
kebolehan dalam melukis objek.
5.2 Wujud suatu
peningkatan daripada contengan bulatan kepada percubaan pertama untuk melukis
objek yang terdapat di sekelilingnya dengan menggunakan garisan.
5.3 Imej yang dilukis
mewakil simbol tertentu. Imej yang dihasilkan mudah dikenal pasti kerana
kanak-kanak telah mempunyai kawalan yang seimbang dan teratur dari segi
pergerakan tangan.
6.0 PERKEMBANGAN ARTISTIK KANAK-KANAK BERUSIA TAHUN.
6.1 Hasil artistik ini
menimbulkan pernyataan bahawa kanak-kanak kurang cenderung dalam menghasilkan
imej objek berbanding pada peringkat awal.
6.2 Hasil artistik mula
dilukis mengikut skema atau konsep tertentu dengan memberikan tumpuan kepada
penyusunan objek dalam imej.
6.3 Hasil artistik juga
adalah spontan, bebas dan berskala besar.
7.0
PERKEMBANGAN ARTISTIK KANAK-KANAK BERUSIA 9 TAHUN.
7.1 Hasil artistik ini dianalisa berada di
peringkat Schematic ( 7 – 9 tahun ) di mana kanak-kanak kurang cenderung
melukis imej objek berbanding pada peringkat awal.
7,2 Terlihat juga imej yang dilukis juga
adalah terdiri daripada berbagai saiz dengan
mengikut skema atau konsep tertentu.
7.3 Hasil karya terbentuk secara spontan,
bebas dan berskala besar dan mula menggambarkan seseorang yang penting di dalam
kehidupan digambarkan dengan saiz yang lebih besar.
8.0 PERKEMBANGAN ARTISTIK KANAK-KANAK BERUSIA
10 TAHUN.
8.1 Hasil artistik ini dianalisa berada pada
permulaan peringkat pertama simbolisma, iaitu penggunaan warna terhadap imej
tidak begitu fokus dan tidak kemas.
8.2 Pada peringkat Dawning Realism( 9-12
tahun ) memperlihatkan wujudnya konsep dan skema tertentu dengan imej yang
dilukis adalah secara realistik dan teliti.
9.0 PERKEMBANGAN ARTISTIK KANAK-KANAK BERUSIA
11 TAHUN.
9.1 Hasil artistik berada di peringkat pra
remaja keran memperlihatkan kanak-kanak mula menyedari kewujudan dirinya dalam
komuniti, material keperluan kehidupan, alam dan jantina.
9.2 Imej mengambarkan kesedaran tampak sahaja
bukan melalui pengamatan. Penggunaan warna membolehkan objek dapat dilihat
dengan jelas dengan saiz yang sesuai.
10. PERKEMBANGAN ARTISTIK KANAK-KANAK BERUMUR 12 TAHUN.
10.1 Hasil artistik dianalisa berada di
peringkat Rasional ( Pseudonaturalistic atau Reasoning : 12 – 14 tahun ) yang
menyatakan bahawa wujudnya kesedaran tentang kedudukan dan saiz figura yang betul.
10.2 Konsep realistik terhasil dan tumpuan
konsep akan kedudukan dan saiz rasional imej telah terbina. Konsep peniruan
atau melalui objek di hadapan mata berbanding dengan lukisan menerusi imej
wujud di kalangan kanak-kanak di peringkat ini kerana mereka mengenal pasti
rupa dan melukis rupa dengan hasil yang agak baik.
KESIMPULAN
Berdasarkan
pemerhatian dan analisis yang dibuat berdasarkan lukisan yang dilukis mengikut
umur kanak-kanak . Penghasilan karya dapat dihubungkan dengan disiplin seni halus,
perekaan, yang meliputi bidang-bidang komunikasi visual, reka bentuk teknologi
dan reka bentuk persekitaran.
Berdasarkan
kajian ini juga dapat dilihat kepentingan melukis di kalangan kanak-kanak yang
boleh dijadikan terapi bagi meluahkan luahan emosi dan seterusnya membantu
perkembangan konsep diri.
Teori-teori
oleh tokoh- tokoh seni visual seperti Victor Lowenfeld dan Hurtwitz dan Day. Lukisan juga adalah
dianggap sebagai medium untuk berkomunikasi dan melahirkan idea dan perasaan.
Bagi kanak-kanak, pendedahan awal dapat mengembangkan daya kreativiti dengan
meningkatkan daya ekspresi, intuisi,imaginasi dan konsepsi mereka.
RUJUKAN
Ibrahim Hassan. (2001). Pendidikan Seni Di
Malaysia: Antara Harapan Dan Kenyataan dalam Seminar Pedagogi Pendidikan Seni Visual.
Tanjong Malim, UPSI.
Mazlan Mohamad. (1997). Pendidikan Seni 2:
Kurikulum Pendidikan Seni. Kuala Lumpur:
Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Abdul
Shukor Hashim et.al (2011 ) Perkembangan Seni kanak-kanak, Selangor, Meteor Sdn
Bhd.
Perkembangan
Seni Kanak-kanak ( HBAE 1203) – Open University Malaysia
Mohd.Azhar.Hamaid. (2004). Kreativiti:
Konsep Teori dan Praktiks. Johor: Universiti Teknologi Malaysia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan