Izinkan saya mengupas seadanya beberapa elemen perbandingan antara
mata pelajaran KBSR dengan KSSR. Secara umumnya, KSSR digubal dalam pernyataan
standard terdiri daripada standard kandungan dan pembelajaran yang perlu
dicapai murid dalam satu tahap persekolahan.
Ini bererti Standard Kandungan ialah merupakan suatu penyataan
spesifik mengenai perkara murid patut ketahui dan boleh lakukan dalam tempoh
persekolahan merangkumi aspek
pengetahuan,
kemahiran dan
nilai.
Manakala Standard Pembelajaran ialah penetapan kriteria atau
petunjuk kualiti pembelajaran dan pencapaian yang boleh diukur bagi setiap
standard kandungan.
Melalui perbandingannya, secara jelasnya mata pelajaran dalam KBSR
menetapkan hasil pembelajaran (learning outcome) sebagai sasaran yang ingin
dicapai setelah menamatkan sesuatu prose pengajaran dan pembelajaran (p&p).
Namun bagi mata pelajaran KSSR ia menekankan standard kandungan dan standard
pembelajaran sebagai sasarannya sewaktu guru merancang pembelajaran dan
pengajaran (p&p).
Strategi dalam pembelajaran melibatkan mata pelajaran untuk murid
menguasai Bahasa Inggeris dalam KBSR
ialah dasar PPSMI sementara dalam KSSR pula strateginya ialah dasar MBMMBI.
Dasar MBMMBI telah merubah struktur mata pelajaran Bahasa Malaysia
dan Bahasa Inggeris dari segi komponen, peruntukan bilangan masa p&p,
pendekatan serta mewajibkan kedua-dua mata pelajaran tersebut diajar oleh guru
opsyen.
Dalam penilaian mata pelajaran pula, elemen penilaian dalam KBSR
menggunakan kaedah konvensyenal ujian dan peperiksaan sementara dalam KSSR pula
menggunakan Standard Prestasi (yang dikeluarkan oleh Lembaga Peperiksaan)
sebagai panduan wajib guru untuk melaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah
(PBS). Ujian dan peperiksaan sudah tidak lagi wajib dilaksanakan.
Pencapaian atau perkembangan murid bagi setiap mata pelajaran akan
dilabelkan dengan band. Tidak ada lagi
nombor (kedudukan) dalam peperiksaan sebaliknya mereka dilabel dengan band dari
1 hingga 6. Band 6 adalah aras tertinggi
sementara band 1 pula adalah sebaliknya.
Saya juga mengambil kesempatan untuk menyatakan bahawa mata pelajaran
j-QAF, bahasa komunikasi (sekarang dikenali sebagai modul elektif), LINUS dan
pemulihan masih relevan dalam KSSR
walaupun ia lahir pada zaman KBSR
Tiada ulasan:
Catat Ulasan