Salam
sejahtera. izinkan saya memurnikan tajuk forum berkaitan penilaian seni dan
kreativiti kanak-kanak perlu dilaksanakan merentasi bidang seperti pendidikan,
seni dan psikologi. Melalui pembacaan, saya dapati penilaian secara keseluruhan
membolehkan murid:
- menggabungkan kefahaman mereka kepada aspek kogninif, psikomotor dan afektif.
- penilaian dalam bidang seni visual juga menitikberatkan fokus kepada perbuatan murid yang mencungkil kemahiran berfikir serta melahirkan murid yang mampu membuat keputusan.
- kaedah penilaian boleh dilakukan melalui pemerhatian, lisan atau interaksi dan juga penulisan.
- pemerhatian boleh dilakukan ke atas hasil kerja murid, penguasaan kemahiran amali, perkembangan bakat murid, kemahiran sosial, melahiran emosi dan perasaan.
- penilaian lisan boleh dijalankan melalui temubual, nyanyian, lakonan ataupun puisi. Penilaian penulisan boleh digunakan dengan menggunakan alat tulis dan kertas.
Penilaian seni dan kreativiti kanak-kanak merentasi bidang
pendidikan adalah penting kerana
- seni dan kreatif bukan hanya wujud dalam mata pelajaran seni visual sahaja malahan berlaku di dalam mata pelajaran lain.
- secara tidak langsung kreatif dan seni dalam diri masing-masing akan wujud semasa P&P berlaku.
- penilaian seni dan kreatif kanak-kanak dalam bidang seni sememangnya perlu berdasarkan keperluan disiplin dalam seni visual, muzik dan pergerakan.
- untuk berkreativiti bagi melahirkan insan yang celik seni dan berbudaya.
Penilaian seni dan kreatif kanak-kanak dalam bidang
psikologi berlaku dengan tujuan untuk:
- menjadikan proses P&P berlaku dengan suasana yang menyeronokkan.
- membeza dengan cara tradisional yang lebih tertumpu kepada penggunaan kapur dan papan tulis sahaja. pembelajaran tidak menjemukan malah lebih bersemangat.
- hubungan sesama murid juga lebih mesra dengan adanya aktiviti permainan secara berkumpulan. Ini juga akan membentuk dan menyemai nilai-nilai murni di dalam diri masing-masing serta meningkatkan motivasi diri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan