Izinkan saya memurnikan maklumat berkaitan sistem KBSR yang
berpegang konsep bahawa
- murid-murid perlu memperoleh ilmu pengetahuan,
- menguasai pelbagai kemahiran dan menghayati nilai secara terus melalui pengalaman langsung.
Suasana persekolahan dalam konteks KBSR adalah bagi memberi peluang
murid-murid memperoleh dan merasai pengalaman hidup seperti menyelesaikan
masalah, berkomunikasi dan bertukar-tukar pendapat, membina kesefahaman dalam
pergaulan, memupuk semangat kerja sama antara satu sama lain dan sebagainya.
Secara umumnya dapat saya rumuskan bahawa pendidikan bertemakan
KBSR juga merupakan suatu proses komunikasi dan interaksi manusia dengan
persekitarannya seperti
- sekolah,
- media massa,
- tempat tinggal,
- pekerjaan dan
- tempat bekerja serta institusi masyarakat lain.
Pendidikan bercirikan KBSR juga adalah suatu proses menerima dan
menyebar maklumat, maka ilmu dan budaya yang tersebar secara langsung dan tidak
langsung akan mempengaruhi perkembangan fizikal, sosial dan rohani manusia.
Justeru itu, proses pendidikan sewajarnya berlaku sehingga manusia
mencapai keserasian dalam kehidupannya yang perlu berinteraksi dengan individu
dan masyarakat serta alam dan dalam keperluan beribadah kepada Tuhan (Allah
s.w.t. (Ab. Rahman Abu Bakar, 1992)).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan