Salam sejahtera. Izinkan saya mengupas seadanya tajuk berkaitan PBS
dan cara pengendaliannya. PBS dapat diertikan:
- merupakan pentaksiran yang bersifat holistik iaitu menilai aspek kognitif (intelek), efektif (emosi dan rohani) dan psikomotor (fizikal).
- PBS juga selaras dengan dengan Falsafah Pendidikan kebangsaan (FPK), Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM).
- Kompenan PBS terdiri daripada dua kategori iaitu akademik dan bukan akademik.
- Kategori akedmik ialah pentaksiran sekolah dan pentaksiran pusat.
- Manakala bukan akademik ialah Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum dan Pentaksiran Psikometrik.
- kategori ini memberi pengiktirafan dan autonomi kepada guru untuk melaksanakan pentaksiran formatif dan pentaksiran sumatif..
- guru seharusnya menggunakan Dokumen Standard Kurikulum yang mengandungi perkara-perkara yang patut dipelajari dan perlu disampaikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran, manakala Dokumen Standard Prestasi adalah rujukan utama untuk mentaksir dan mengukur penguasaan murid.
- SPPBS adalah pentaksiran yang dirancang, ditadbir, diperiksa, direkod dan dilapor oleh guru sekolah . Pentaksiran formatif dijalan seiring dengan proses pembelajaran.
- SPPBS digunakan untuk merekod dan menyimpan maklumat penguasaan murid dalam PBs serts menjana pelaporan apabila diperlukan.
- Standard Prestasi memandu pentaksir bagaimana pentaksiran boleh dan dapat dilaksanakan secara adil dan berfokus merujuk kepada standard yang ditetapkan.
- Penjaminan kualiti dalam pelaksanaan PBS dilakukan melalui pementoran, penyelarasan, pemantauan dan pengesanan.
Pentaksiran sekolah
merupakan kompenan penting dalam proses P&P kerana
- pentaksiran ini berperanan mengukuhkan pembelajaran,meningkatkan keberkesanan pengajaran guru dan
- berkemampuan memberikan maklumat yang sah tentang apa yang telah dilaksanakan atau dicapai dalam satu-satu proses P&P.
- PBS dijalankan mengikut jadual yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan. PBS dilaksanakan ke atas semua murid SK, SJK dan sekolah swasta.
- Pentaksiran Rujukan Standard diperkenalkan untuk menambahbaikkan penilaian sekolah yang sedia ada. Standard prestasi digunakan untuk melihat kemajuan dan pertumbuhan pembelajaran serta pencapaian prestasi murid.
- Pentaksiran yang berkualiti akan menghasilkan maklumat tahap pembelajaran murid. Maklumat yang tepat boleh membantu pembuat dan penentu dasar melakukan perubahan bagi tujuan meningkatkan pengajaran dan pembelajaran.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan