Secara asasnya KBSR dibentuk
dengan mengambill kira tuntutan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang menitikberatkan faktor
kehendak individu murid dan berlandaskan kepada ideologi yang memberikan
pendidikan secara menyeluruh supaya
murid dapat berkembang dengan seimbang di dalam bidang intelek, rohani,
emosi dan jasmani.
Justeru itu bagi menangani masalah yang timbul, KBSR telah
diperkenallkan dengan berpegang kepada konsep bahawa semua murid perlu
memperoleh ilmu pengetahuan, menguasai pelbagai kemahiran dan menghayati nilai
melalui pengalaman lansung murid.
Dalam system KBSR, penggabungjalinan memainkan peranan penting
dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui proses ini, beberapa
kemahiran dapat dikuasai serentak. Cara ini juga dapat mengelakkan kebosanan
dalam proses pembelajaran. Kemahiran-kemahiran boleh digabungjalinkan, sama ada
kemahiran yang terdapat dalam kemahiran berbahasa, atau kemahiran daripada mata
pelajaran lain.
Dalam pengajaran Bahasa Melayu, unsur-unsur ilmu dan nilai-nilai
murni juga boleh diserapkan. Penyerapan ini mengandungi pelbagai bidang ilmu
seperti Sains, Matematik, Sejarah dan lain-lain.
Dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah, program pengayaan perlu
diberi penekanan kerana keadaan murid yang berbeza dari segi kebolehan,
keupayaan, bakat dan minat. Bahan-bahan yang berbeza hendaklah diberi kepada
murid-murid sama ada untuk digunakan secara bersendirian atau dengan bimbingan
guru.
Dalam KBSR juga murid-murid yang belum menguasai
kemahiran-kemahiran asas dalam tempoh yang telah ditetapkan disedikan dengan
program atau aktiviti pemulihan. Bahan-bahan untuk program ini digunakan berperingkat-peringkat daripada
yang mudah kepada yang lebih sukar. Perlaksanaan program ini adalah mengikut
kadar kemampuan murid menguasai sesuatu kemahiran.
Penilaian merupakan sesuatu aktiviti untuk mendapatkan maklumat
yang berguna bagi menentukan pencapaian sesuatu objektif pengajaran dan
pembelajaran. Penilaian dianggap sebagai sebahagian daripada proses pengajaran
dan pembelajaran. Oleh itu, penilaian perlulah dijalankan berterusan dalam
proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui proses penilaian berterusan dapat
dipastikan jenis tindakan susulan yang perlu diambil ke atas seseorang murid,
sama ada untuk menjalankan pemulihan atau pengayaan.
Setelah itu barulah dapat dipastikan jenis aktiviti pemulihan atau
aktiviti pengayaan yang sesuai bagi murid-murid. Dengan cara yang sedemikian,
selain mengetahui tahap pencapaian, kelemahan murid dapat dipulihkan sebelum
kelemahan-kelemahan pembelajaran terkumpul di tahap yang lebih tinggi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan