Izinkan saya memurnikan sesi ini seadanya. Secara peribadi saya dapat hayati bahawa
antara matlamat lain yang ingin dicapai dalam sistem pendidikan ialah
- memperkukuhkan sistem pendidikan kebangsaan bagi memupuk perpaduan sosial, kebudayaan dan politik ,
- menyediakan kemudahan pendidikan yang lebih bersistematik dan selesa kepada para pelajar,
- meningkatkan taraf pendidikan di seluruh negara serta melaksanakan pendemokrasian pendidikan tanpa mengira bangsa, kaum mahu pun agama.
Maka dalam memurnikan sistem
pendidikan negara, wujud perbezaan asas matlamat antara KLSR dan KBSR. Saya cuba
jelaskan prbezaan ini semampunya dalam bentuk perbandingan maklumat.
Kurikulum Lama Sekolah Rendah (KLSR)
Kurikulum Lama Sekolah Rendah (KLSR) mula dilaksanakan sejak Negara
mencapai kemerdekaan. Pada tahun 1960, sebuah Jawatankuasa Penyemak Mata
pelajaran telah dibentuk yang dikenali sebagai Laporan Rahman Talib.
Jawatankuasa ini diketuai oleh Menteri Pelajaran ketika itu, iaitu Abdul Rahman
Talib.
Laporan Rahman Talib telah mencadangkan beberapa aspek pendidikan.
Bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa pengantar utama di setiap sekolah
termasuk Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil. Laporan Rahman Talib ini
kemudiannya dibentangkan di Parlimen dan diluluskan yang mana kemudiannya
dikuatkuasakan dalam Akta Pelajaran 1961.
Sejak itu, perkembangan pendidikan kebangsaan selanjutnya adalah
berdasarkan kepada polisi pendidikan kebangsaan yang tercatat dalam Akta
Pelajaran 1961 ini. Seterusnya pada tahun 1966 Laporan Razak telah
diperkenalkan. Sekolah umum menggunakan
bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar, sementara sekolah jenis umum seperti
sekolah Inggeris, sekolah Cina, dan Tamil boleh menggunakan bahasa pengantar
masing-masing. Satu sukatan yang sama diwujudkan untuk semua sekolah.
Kurikulum Baru Sekolah
Rendah (KBSR)
Perlaksanaan KBSR
adalah susulan daripada perubahan yang dilakukan oleh Laporan Jawatankuasa
Kabinet Mengenai Perlaksanaan Dasar Pelajaran yang dikeluarkan pada tahun 1979.
Kajian yang telah dilakukan oleh Jawatankuasa Kabinet ini terhadap Kurikulum
Lama Sekolah Rendah (KLSR) yang telah dilaksanakan sejak merdeka tersebut
mendapati bahawa terdapat beberapa kelemahan yang perlu diatasi.Antaranya
termasuklah
- isi kandungan sukatan pelajaran yang berulang dan tidak mempunyai kaitan antara satu sama lain.
- Keduanya ialah dari segi sukatan pelajarannya yang terlalu banyak sehingga membosankan murid.
- Yang ketiga ialah guru dan murid terpaksa menghabiskan sukatan pelajaran apabila menjelang peperiksaan.
- Aspek keempat ialah pengajaran dan pembelajaran adalah menggunakan buku teks tanpa menggunakan sebarang bahan bantu lain.
- Aspek kelima ialah aktiviti kokurikulum dijalankan secara berpisah dan tiada kaitan dengan kurikulum formal bilik darjah.
Antara objektif penting pembentukan KBSR yang perlu dicapai ialah
yang pertama, murid dapat menguasai dan menghargai Bahasa Melayu sebagai bahasa
kebangsaan dan sebagai alat perpaduan dengan baik dan memuaskan. Rancangan KBSR
juga telah menekankan penguasaan terhadap kemahiran asas 3M iaitu membaca ,
menulis dan mengira.
Di samping itu juga, ia juga memberi tumpuan terhadap
- perkembangan individu secara menyeluruh yang meliputi aspek jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial (JERIS).
Aspek pengajaran
nilai-nilai murni dan kewarganegaraan juga turut ditekankan berbanding KLSR
sebelum ini.
Pengajaran mata pelajaran
moral dan Pendidikan Islam pula menjadi unsur kesepaduan dalam pengajaran,
bukannya terletak pada guru agama sahaja.
KBSR dibahagikan kepada
tiga bidang asas iaitu bidang komunikasi, bidang kemanusiaan dengan
persekitaran dan bidang perkembangan diri individu.
Bidang komunikasi pada
asasnya terdiri daripada komponen Kemahiran Asas yang mengandungi mata
pelajaran Bahasa iaitu Bahasa Melayu, Cina, Tamil dan Inggeris serta Matematik.
Bidang Kemanusiaan dan
Alam Sekitar pula terbahagi kepada dua komponen iaitu Kerohanian, Nilai dan
Sikap serta Komponen Kemanusiaan dengan Alam. Mata pelajaran yang mewakili
bidang ini ialah mata pelajaran Pendidikan Islam dan Pendidikan Moral.
Bidang yang ketiga pula
iaitu bidang perkembangan diri individu terdiri daripada komponen Kesenian dan
Rekreasi yang mengandungi mata pelajaran Muzik, Pendidikan Seni dan Pendidikan
Jasmani.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan