Izinkan saya mengulas seadanya perihal berkaitan Kurikulum Baru
Sekolah Rendah (KBSR) dilaksanakan pada 1982 di mana kurikulum ini telah
menggantikan Kurikulum Lama Sekolah Rendah (KLSR ) . Keperluan ini adalah
dirasakan perlu atas kerana KBSR
bercirikan konsep berpusatkan murid yang ledih mempamerkan elemen
keperluan murid-murid seperti:
- memperoleh pengetahuan ,
- menguasai pelbagai kemahiran dan menghayati nilai secara terus melalui pengalaman langsung.
- Penglibatan murid juga lebih dilihat secara aktif , ceria dan progresif menjadi matlamat KBSR.
Wujudnya KBSR memaparkan isi kandungan mata pelajaran akan
digabungjalinkan dengan mata pelajaran lain
dan juga beberapa kemahiran. Perkara ini jelas berbeza di KLSR di mana
isi kandungan antara setiap mata pelajaran adalah berbeza.
Sistem KBSR amat menyarankan
agar warga pendidik mengajar mengikut pelbagai
tahap kebolehan murid. Maka semua murid berpeluang mengecapi pendidikan
yang sama .
Sukatan pelajaran yang digalurkan dalam KBSR adalah lebih seimbang
srta tidak terlalu padat, tidak
membebankan pelajar dan lebih berorientasikan keseimbangan dari segi jasmani,
emosi, rohain dan intelektual. Maka anak-anak didik dapat merasakan keharmonian
dalam menjalani sistem pembelajaran seharian.
Secara umumnya dapat saya rumuskna bahawa KBSR adalah suatu usaha
yang murni yang bermatlamat melahirkan insan yang progresif, dinamik seperti
yang dihasratkan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan