TUGASAN 2
a. Kepelbagaian Kecerdasan mengikut
Howard Gardner
b. Peranan ibu dan bapa dalam
membantu kanak-kanak pintar cerdas
c. Pendekatan pengajaran dan
pembelajaran yang boleh dilaksanakan terhadap kanak-kanak pintar cerdas .
d. Masalah sosial dan emosi yang
dihadapi oleh kanak-kanak pintar cerdas.
BIL
|
PERKARA
|
CATATAN
|
2a
1.0
|
SEKAPUR SIRIH
|
|
2.0
|
LAPAN KECERGASAN
|
|
2b
1.0
2.0
3.0
|
PENGERTIAN KANAK-KANAK PINTAR
CERDAS.
PANDANGAN PENGKAJI.
IBU BAPA MENGALAKKAN BELAJAR
MELALUI BERMAIN
|
|
2c
1.0
2.0
|
ABSTRAK
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
KANAK-KANAK PINTAR CERDAS.
|
|
2d
1.0
2.0
3.0
|
EMOSI
SOSIAL
MASALAH DAN STRATEGI MENANGANI
MASALAH EMOSI KANAK-KANAK PINTAR CERDAS.
|
|
|
|
|
|
KESIMPULAN
|
|
|
BIBLIOGRAFI
|
|
TUGASAN 2
2 a. Kepelbagaian Kecerdasan mengikut Horward Gardner.
SEKAPUR SIRIH.
1.1 Teori
pelbagai kecerdasan telah dikemukakan oleh Howard Gardner (1983). Beliau
mengemukakan lapan kecerdasan manusia yang dapat diperkembangkan sepanjang
hayat. Menurut Gardner, manusia mempunyai kesemua lapan kecerdasan. Beliau
telah membuat kajian terhadap pelbagai lapisan masyarakat termasuklah
kanak-kanak biasa dan istimewa, juga kelompok penduduk yang mempunyai kriteria yang
istimewa (special population).
1.2 Gardner
juga mengatakan bahawa kecerdasan bukanlah semata-mata diwarisi. Jika kedua-dua
ibubapa dikategorikan sebagai bodoh mengikut ukuran IQ tidak semestinya
anak-anak mereka juga bodoh, begitulah juga sebaliknya. Kajian terhadap
kanak-kanak istimewa mendapati ada di antara murid-murid yang lemah daya
ingatannya adalah dilahirkan oleh ibubapa yang kedua-duanya adalah profesional.
1.3 Setengah
orang mungkin mencapai tahap yang tinggi dalam setengah kecerdasan dan tahap
yang rendah dalam yang lain, manakala ada orang yang mempunyai kecerdasan yang
tinggi dalam hampir kesemua lapan kecerdasan ini. Hampir semua orang boleh
diperkembangkan dalam kelapan-lapan kecerdasan yang disenaraikan ke tahap yang
tinggi, jika keadaan-keadaan seperti penggalakan, pengkayaan dan pengajaran
adalah sesuai.
2.0 LAPAN KECERGASAN
2.1 Kelapan-lapan
kecerdasan adalah saling berkait secara kompleks bila seseorang
melakukan sesuatu aktiviti.
Tambahan pula, bagi sesuatu kecerdasan itu, seseorang mungkin berbeza dalam
tahap pencapaian kebolehannya. Contohnya, dalam kecerdasan linguistik, seorang
murid mungkin tidak pandai membaca tetapi dia dapat bercerita dengan baik.
Kecerdasan – kecerdasan yang
dikemukakan oleh Gardner adalah
seperti berikut :
2.2 Verbal-Linguistik
Kebolehan menggunakan bahasa dengan
efektif sama ada secara lisan dan bertulis.
Individu ini mempunyai kemahiran
mendengar dan berfikir dalam bentuk perkataan.
Kemahirannya meliputi mendenganra,
bercakap, menulis, bercerita, menerangkan,
mengingat maklumat, memahami
perkataan
2.3 Visual-Ruang
Kebolehan untuk berfikir secara
gambaran, imej, bentuk dan paten(corak). Kebolehan
untuk membentuk model secara visual
dan mengaplikasi model itu kepada dunia fizikal.
Individu ini gemar melihat peta,
carta, gambar, video dan filem. Kebolehan individu ini
ternasuk membaca, menulis, memahami
carta dan graf. melakar, melukis dan
menterjemah imej secara visual.
2.4 Naturalis
Seseorang pencinta alam yang dapat
mengenali dan mengklasifikasikan flora, fauna
dan galian dengan mudah. Lebih
menghabiskan masa di luar dan gemar mendengar
bunyi-bunyian yang terdapat di alam
sekitar. Individu yang sensitif terhadap alam
sekitar dan dapat menghubungkaitkan
antara kehidupan flora dan fauna.
2.5 Kinestetik
Kebolehan menggunakan sebahagian
atau keseluruahan anggota tubuh badan untuk
berkomunikasi dan menyelesaikan
masalah. Cekap mengintepretasi pergerakan
anggota atau tubuh. Lebih cenderung
melakukan aktiviti yang berkaitan dengan
pergerakan badan seperti bersukan,
menari, gimrama dan lain-lain. Seseorang individu
juga cekap memanipulasi objek
fizikal dan dapat mengimbangi antara pergerakan fizikal
dengan mental.
2.6 Interpersonal
Kecerdasan interpersonal
membolehkan seseorang memahami perasaan, motivasi,
tabiat serta hasrat orang lain.
Individu ini dapat berinteraksi dengan mudah dan boleh
bekerjasama dengan orang lain
secara praktikal untuk menghasilkan sesuatu yang
berfaedah. Dapat memberi motivasi
kepada orang lain.
2.7 Intrapersonal
Kebolehan untuk refleksi diri
sendiri dan sedar akan sifat dalaman diri. Individu ini cuba
untuk memahami perasaan dalaman,
impian, perhubungan dengan orang lain,
kelemahan dan kekuatan yang ada.
Kemahiran yang ada ialah mengenalpasti
kelemahan dan kekuatan sendiri,
menganalisis diri sendiri dan menilai cara berfikir.
2.8 Logik-Matematik
Kebolehan yang dominan di bahagian
kiri otak ini membolehkan seseorang menaakul
secara deduktif dan induktif serta
berfikir secara konseptual dan abstrak. Individu yang
cenderung dalam kecerdasan ini
boleh menyelesaikan masalah kompleks yang
berkaitan dengan matematik dengan
mudah serta boleh membuat perkaitan, menyoal,
menganalisis, mensintesis, mengira
dan menggunakan komputer dengan cekap.
2.9 Muzik
Kebolehan untuk berfikir dalam
bentuk muzikal, mendengar dan mengecam paten,
membezakan antara bunyi dan cipta
musik. Sensitif dengan bunyi di persekitaran.
Kemahiran individu ini ialah
menyanyi, bersiul, mengubah muzik, mengingati melodi,
memahami struktur dan rentak muzik.
TUGASAN 2
2b Peranan ibu bapa dalam membantu kanak-kanak pintar cergas.
1.0 Pengertian
kanak-kanak pintar cerdas.
1.1 Dewasa
ini kanak-kanak sering terdedah lebih awal dengan pelbagai sumber maklumat.
Fenomena ini sedikit sebanyak boleh memberi impak yang besar dalam perkembangan
dan pertumbuhan fizikal, kognitif, psikomotor dan emosi mereka terutamanya yang
dikenali sebagai pelajar pintar cerdas. Pelajar yang mempunyai potensi dan
bakat yang luar biasa serta melebihi kebolehan rakan seusianya lebih dikenali
sebagai kanak-kanak pintar cerdas. Pelajar pintar cerdas dan berbakat merupakan
individu yang memiliki potensi yang tinggi dalam pelbagai aspek perkembangan
dan pertumbuhan. Bagi mengembangkan potensi dan bakat mereka dengan lebih
sistematik dan berkesan maka suatu program pendidikan khusus amat diperlukan.
2.0 Pandangan
pengkaji..
2.1 Slavin (1997) berpendapat perkembangan adalah berkaitan
dengan mengapa dan bagaimana individu berkembang dan membesar, menyesuaikan
diri kepada persekitaran dan berubah melalui peredaran masa. Beliau berpendapat
individu akan mengalami perkembangan sepanjang hayat iaitu perkembangan dari
segi fizikal, personaliti, sosioemosi dan kognitif serta bahasa. Perkembangan
kognitif merupakan kebolehan individu untuk berfikir, memberi pendapat,
memahami dan mengingati perkara-perkara yang berlaku di persekitaran
masing-masing. Ianya juga adalah proses peningkatan keupayaan pemikiran,
pengetahuan dan intelektual di mana berpusat kepada perubahan pemikiran
kanak-kanak yang berlaku daripada satu peringkat kepada peringkat perkembangan
seterusnya.
3.0 Kanak-kanak
belajar melalui bermain. Ibu bapa dapat mewujudkan suasana pembelajaran
yang bermakna berlaku terutama ketika bermain. Keseimbangan diantara belajar
dan bermain menjadi rangka yang penting bagi memperkembangkan kebolehan dan
keupayaan kanak-kanak dalam sesuatu bidang. Bermain sebenarnya adalah satu
proses pembelajaran yang melibatkan kanak-kanak memahami sesuatu konsep.
Melalui permainan juga, ia dapat mengukuhkan kefahaman kanak-kanak terhadap
konsep yang ingin diketahui oleh mereka. Konsep bermain ini sebenarnya merujuk
kepada motivasi intrinsik (dalaman) dan menyeronokkan. Proses pembelajaran
berlaku secara tidak langsung semasa bermain.
3.1 Permainan
Lego. Lego adalah sejenis alat permainan bongkah plastik yang terkenal di
seluruh dunia bagi semua golongan kanak-kanak atau remaja. Dalam proses menyiapkan model lego keupayaan
kognitif yang digunakan oleh kanak-kanak ini amat tinggi. Ini kerana, jika
kepingan yang cuba
dicantumkan atau bongkah yang cuba
dibina tidak seperti yang sebenar, mereka akan cuba
lagi untuk membuatnya banyak kali sehingga mereka selesai melengkapkan model
tersebut dengan betul. Jelasnya melalui permainan lego, kanak-kanak ini bukan
sahaja dapat mencipta daya kreatif mereka sendiri tetapi juga dapat
memperkembangkan lagi kemahiaran kognitif mereka.
Permainan ini juga mengasyikkan dan
dapat meningkatkan kreativiti kerana lego melibatkan imaginasi dan daya
pemikiran. Permainan lego ini adalah
satu permainan yang dapat menguji tahap pemikiran kanak-kanak terutamanya
kanak-kanak yang berumur 3-4 tahun kerana pada peringkat umur ini mereka
mempunyai kuasa ingin tahu dan daya imaginasi yang tinggi, kuat meneroka dan
mula memanipulasikan sesuatu benda yang menarik perhatian mereka.
3.2 Permainan
catur. Catur adalah permainan yang paling popular di dunia, ia
menggambarkan bukan sahaja satu permainan tetapi juga merupakan satu seni dan
satu sains. Catur juga dilihat sebagai permainan perang yang abstrak kerana merupakan
satu permainan yang dikenali sebagai permainan seni mempertahankan diri dimana
kanak-kanak perlulah menggunakan minda dalam menyelesaikannya dan mengajar
catur kepada kanak-kanak ini juga dilihat sebagai cara untuk meningkatkan
keupayaan minda mereka dalam menyelesaikan masalah yang kompleks ketika bermain
dan secara tidak langsung dapat meningkatkan kemahiran berfikir yang lebih
berkesan lagi. Permainan ini juga amat sesuai bagi kanak-kanak yang berumur 3-4
tahun untuk melatih mereka dari segi perkembangan kognitif dimana memerlukan
penggunaan otak dalam berfikir bagi merancang strategi semasa bermain permainan
ini.
3.3 Kubus
Rubiks. (Dendam Kiub, Kiub Rubik, Kiub Profesor dan Kiub Poket).
Permainan kubus rubiks merupakan
permainan teka-teki mekanik 3D yang diperkenalkan oleh Prof Erno Rubik iaitu
seorang professor seni bina di Hungarian pada tahun 1974. Aktiviti ini
memerlukan daya kognitif yang tinggi untuk menyelesaikannya dalam masa yang
telah ditetapkan. Kubus ini digunakan sebagai alat pengajaran untuk membantu
kanak-kanak memahami objek 3D selain merupakan satu alat untuk dijadikan
aktiviti teka-teki kepada mereka dimana memerlukan strategi bagi menyelesaikan
permainan tersebut.
3.4 Menyusun
Puzzle Gambar.Puzzle merupakan permainan menyusun kepingan gambar sehingga
menjadi sebuah gambar yang lengkap. Ianya juga terdiri daripada pelbagai jenis
gambar dimana kanak-kanak dikehendaki menyusun serpihan-serpihan kecil daripada
kepingan tersebut untuk menjadikan ianya sebuah gambar. Selain itu, puzzle juga
adalah satu bentuk permainan yang memerlukan penelitian, melatih kanak-kanak
supaya fokus atau memberi sepenuh perhatian ketika melakukannya serta harus
mempunyai ingatan jangka panjang semasa menyusun kepingan-kepingan puzzle
tersebut sehingga selesai. Di samping
itu, melalui puzzle juga mereka dapat belajar memahami konsep bentuk, warna,
ukuran dan jumlah, maka bagi kanak-kanak pintar cerdas puzzle yang seharusnya
diberikan kepada mereka adalah berbentuk kompleks iaitu dari segi jenis gambar
supaya mereka dapat berimaginasi dengan lebih tinggi lagi dalam menyelesaikan
permainan tersebut. Hal ini dapat mengembangkan keupayaan kognitif mereka
apabila menggunakan otak bagi merancang dan menganalisis apakah bentuk sebenar
gambar dalam permainan puzzle tersebut.
3.5 Aktiviti
Luar. Terdapat pelbagai jenis aktiviti luar yang boleh dilakukan untuk
merangsang pemikiran kanak-kanak. Melakukan aktiviti di kawasan peranginan
bukan sahaja akan menarik minat kanak-kanak malah ia akan memberi peluang
kepada kanak-kanak untuk meluaskankan lagi pandangan mereka terhadap segala apa
yang ada di sekeliling mereka. Bahan-bahan yang digunakan membolehkan
kanak-kanak akan
menggunakan daya kreatif mereka
untuk mereka dalam menjayakan pelbagai aktiviti.
Kanak-kanak bermain untuk membina
pengetahuan dan mengenali dunia mereka sendiri.
Mereka akan menggunakan pelbagai
bahan untuk menghasilkan ciptaan mereka sendiri secara bebas dan tidak
terbatas. Mereka melakukannya berdasarkan idea masing-masing tanpa ada sekatan
atau halangan dari pihak orang yang lebih dewasa. Aktiviti ini juga melibatkan
daya pemikiran yang tinggi dalam proses menjayakannya. Aktiviti ini juga dapat
memperkembangkan lagi daya imaginasi dan dapat meningkatkan perkembangan
kognitif kanak-kanak.
TUGASAN 2
2c Pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang boleh
dilaksanakan terhadap kanak-kanak pintar cerdas.
1.0
ABSTRAK.
1.1 Pelajar
pintar cerdas dan berbakat merupakan golongan pelajar yang Dikategorikan
mempunyai keperluan pembelajaran yang khusus, juga memperlihatkan kelebihan
intelek yang luar biasa berbanding rakan sebaya mereka (Ng & Sandiyao,
2005). Perkembangan pada manusia ialah perubahan yang bersifat kualitatif.
Sifat perubahan ini tidak dapat diukur tetapi jelas berlaku jika dibandingkan
dengan peringkat yang lebih awal (Atan Long, 1980).
1.2 Paul
Eggan dan Don Kauchak berpendapat perkembangan adalah perubahan yang
berurutan dan kekal dalam diri seseorang hasil daripada pembelajaran,
pengalaman dan kematangan.
1.3 Slavin
(1997) pula berpendapat perkembangan adalah berkaitan dengan mengapa dan
bagaimana individu berkembang dan membesar, menyesuaikan diri kepada
persekitaran dan berubah melalui peredaran masa. Beliau berpendapat individu
akan mengalami perkembangan sepanjang hayat iaitu perkembangan dari segi
fizikal, personaliti, sosioemosi dan kognitif serta bahasa.
1.4 Pintar
Cerdas Kanak-kanak yang pintar cerdas berbakat dan berkebolehan memerlukan
sokongan yang lebih daripada yang sedia ada dalam sesebuah bilik darjah untuk
membantu mereka merealisasikan sepenuhnya potensi yang ada dalam diri
mereka.Kanak-kanak yang pintar cerdas menunjukkanciri-ciri berikut:
l Menunjukkan kebolehan
mempelajari sesuatu dengan lebih cepat jika dibandingkan dengan rakan sebaya.
l Menunjukkan keinginan untuk
mengetahui yanglebih jika dibanding dengan rakan sebaya. Menetapkan matlamat
yang tinggi untukpencapaiannya.
l Motivasi yang tinggi dalam
menghadapi tugasanyang mencabar.
l Kemahiran berbahasa, membaca
danperbendaharaan kata yang luas.
l Kebolehan untuk memimpin.
l Mengambil berat dan
menunjukkan empatiterhadap orang lain.
2.0 Pengajaran
dan pembelajaran kanak-kanak pintar cerdas.
2.1 Pembelajaran
kanak-kanak pintar cerdas boleh dibantu melalui tigajenis program:
l Pengasingan,
l Pemecutan (acceleration)
l Pengayaan
2.2
Pengasingan Dalam program pengasingan, kanak-kanak diasingkan daripada rakan
sebaya di mana mereka disediakan kurikulum khusus bagi mengilap kebolehan
istimewa mereka. Pengasingan ini bertujuan mengeluarkan kanak-kanak daripada
kelas biasa yang tidak dapat membantu perkembangannya secara optima.
2.3 Pemecutan
Satu cara ialah di mana kanak-kanak inidikeluarkan daripada bilik darjah mereka
untuksubjek-subjek spesifik. Mereka dimasukkan kekelas untuk subjek tersebut.
Maka mereka akan belajar dengan murid atau pelajar yang lebih tua daripada
mereka. Cara kedua ialah di mana murid tersebut disediakan dengan rancangan
khas dalam kelas yang sama. Rancangan ini membantu merekabelajar sesuatu bidang
kemahiran mereka pada skala masa yang lebih cepat berbanding rakan sebaya.
2.4 Penggayaan
Program pengayaan melibatkan pendekatan yang menyediakan pengalaman pengayaan
sama ada di dalam atau di luar kelas. Misalnya aktiviti tambahan seperti
lawatan kemuzium atau perpustakaan negara. Selain itu guru boleh merancang
projek atau aktiviti lain yang memerlukan murid mencari maklumatyang lebih
mendalam tentang sesuatu topik dandilakukan oleh murid secara bersendirian.
2.4.1 Program dan aktiviti luar bilik darjah. Melalui aktiviti ini,
kanak-kanak akan didedahkan kepada situasi menjadi pemimpin dan yang dipimpin
dalam sesebuah organisasi. Hal ini dapat menyediakan kanak-kanak kepada menjadi
anggota masyarakat yang baik ketika mereka dewasa kelak dimana mereka mungkin
menjadi seorang ketua dan dalam masa yang sama menjadi pengikut bagi seseorang
yang lain. Selain itu, ia juga mendedahkan kanak-kanak kepada kemahiran
komunikasi yang berkesan di antara ahli kumpulan. Ketua akan memainkan peranan
agar setiap daripada anak buahnya mendapat setiap pergerakan dan bunyi yang
dilakukan dengan baik.
2.4.2 Program bersama keluarga. Elemen ini akan merapatkan dan
menggalakkan interaksi dan kerjasama antara ibu bapa dan juga kanak-kanak
tersebut. boleh dilakukan untuk menggalakkan sosial kanak-kanak dan merapatkan
lagi hubungan kekeluargaan antara ibu bapa dan anak. Secara tidak langsung, aktiviti ini dapat
menarik perhatian kanak-kanak serta merangsang minda mereka untuk mengecam
bunyi atau aksi yang ditunjukkan oleh ibu bapa mereka.
2.4.3 Program sosial berhemah juga boleh merangsang minda kanak-kanak
disamping
meningkatkan sosial kanak-kanak dan
juga meningkatkan keyakinan diri mereka.
2.4.4 Fitrah kejadian seseorang kanak-kanak amat meminati sesuatu yang
berbentuk animasi dan hanyalan seperti kartun dan alat permainan yang mewakili
setiap apa yang mereka kagumi. Maka aktiviti berkaitan animasi mewujudkan
peluang untuk kanak-kanak mengaplikasikan hanyalan dan juga animasi yang mereka
fikirkan. Aktiviti ini jua mendedahkan kepada kanak-kanak bagaimana cara untuk
berfungsi dalam satu kumpulan
yang besar. Ianya memperkembangkan
daya imaginasi dan kreativiti kanak-kanak dalam pembawakan watak masing-masing.
Semangat kerjasama dan berpasukan dipupuk dalam menjayakan sesuatu persembahan.
2.4.5 Aktiviti bahasa isyarat. Melalui aktiviti ini, dapat memberikan
pendedahan kepada kanak-kanak tentang aktiviti main peranan. Aktiviti ini juga
dapat menguji kreativiti kanak-kanak dalam mempersembahkan kefahaman mereka
dalam sesuatu benda atau haiwan dalam bentuk bahasa isyarat. Mereka juga akan
menyesuaikan setiap perlakuan yang dilakukan untuk menjamin kefahaman si
peneka. Ianya juga memerlukan komunikasi dua hala yang berkesan.
2.4.6 Aktiviti Melukis. Kanak-kanak melukis sebagai Medium Komunikasi.
Lukisan merupakan bentuk komunikasi awal kanak-kanak sebelum mereka berupaya
untuk bertutur. Ianya dijadikan alat perhubungan yang berkesan untuk
berinteraksi. Kanak-kanak juga melukis sebagai cara mencapai kepuasan diri.
Melukis merupakan aktiviti yang mampu memberikan kepuasan kepada kanak-kanak.
Melalui lukisan, kanak-kanak dapat meluahkan perasaan dan emosi selain dapat
membina kekuatan otot. Aktiviti sebegini juga dapat membantu menajamkan daya
intuisi kanak-kanak. Melukis juga untuk meningkatkan daya penguasaan kendiri
(Self Esteem). Aktiviti melukis dapat memberikan kepuasan kepada kanak-kanak
dalam meluahkan apa yang dilihat lalu dipindahkan semula dalam bentuk dan rupa
imej yang unik mengikut tahap pemahaman mereka. Melalui aktiviti melukis,
kanak-kanak dapat meningkatkan daya sensitiviti
pancaindera.
2.4.7 Aktiviti renang. Kemahiran kanak-kanak yang paling asas perlu
menguasai untuk belajar berenang adalah kemampuan untuk menahan nafas.
Kemampuan untuk menahan nafas akan membantu kanak-kanak menjadi lebih selamat
di dalam dan sekitar air dan mempersiapkan mereka untuk berenang di dasar yang
memerlukan tempoh masa yang singkat yang akan dikeluarkan di bawah air. .
Kajian menunjukkan banyak
faedah diperolehi daripada aktiviti
berenang seperti kemahiran motor kasar dan halus, refleksi (masa tindak balas),
kuasa tumpuan (fokus), kepintaran / kecerdasan, tabiat sosial, interaksi
sosial, keyakinan diri, kebebasan dan boleh menangani situsi yang di luar
jangka.
TUGASAN 2
2d Masalah sosial dan emosi yang dihadapi oleh kanak-kanak pintar
cerdas.
1.0 Emosi
1.1 Menurut
Kamus Bahasa Melayu (1994), emosi bermaksud perasaan pada jiwa yang kuat
(seperti sedih, marah dan lain-lain). Oxford
Advanced Learners’ Dictionary (1995)
pula menyatakan emosi sebagai perasaan yang kuat dan pelbagai jenis (kasih
sayang, keriangan, benci, takut, cemburu, keseronokan atau gangguan pada
perasaan).
1.2 The
Oxford Dictionary of Current
English (1986) pula
menyatakan emosi sebagai
perasaan yang kuat
dari dalam terutamanya daripada
aspek mental atau naluri, seperti kasih sayang ataupun takut.
1.3 Menurut
Daniel Golemen (2002:411) emosi merujuk pada suatu perasaan dan pikiran yang
khas, iaitu suatu keadaan biologis dan psikologis dan serangkain kecenderungan
untuk bertindak dan pada
dasarnya juga adalah
dorongan untuk bertindak.
Emosi biasanya merupakan reaksi
terhadap rangsangan dari luar dan dalam diri seseorang individu.
1.5 Menurut
Mohmood Nazar Mohamad (1992) pula, Emosi boleh ditakrifkan sebagai satu keadaan
yang dialami oleh manusia yang melibatkan beberapa perubahan proses
fisiologi,diri dan psikologi.
1.6 Emosi
dapat diklasifikasikan kepada dua kategori iaitu emosi positif dan emosi
negatif. Emosi yang tergolong dalam kategori emosi positif ialah seperti
seronok, ghairah, bersemangat dan gembira. Manakala emosi yang negatif pula
seperti marah, sedih, cemas, rasa bersalah dan sebagainya.
1.7 Perkembangan
emosi ini akan berlaku kepada kanak-kanak secara dua peringkat iaitu peringkat
emosi idea dan juga peringkat emosi pemikiran. Secara umumnya emosi idea ini
menggambarkan bahawa ekspresi penyampaian emosi adalah berada di peringkat
permulaan. Manusia menyampaikan emosinya secara tidak sedar dan ia keluar
daripada naluri semula jadi bawah sedar. Seorang kanak-kanak dapat merasakan sesuatu
perasaan tetapi tidak dapat menyatakan mengapa, bagaimana dan siapa yang
menyebabkan timbulnya perasaan tersebut. Emosi yang disampaikan lebih dalam
bentuk tindak balas gerakan fizikal.
2.0 Sosial.
2.1 Perkembangan sosial,
menurut Syamsu Yusuf
(2007) adalah merupakan
pencapaian kematangan dalam hubungan sosial, proses belajar untuk menyesuaikan
diri terhadap norma- norma kelompok dan tradisi meleburkan diri menjadi satu
kesatuan dan saling berkomunikasi dan bekerjasama. Lewis, 1995 ; Lewis
Books- Gunn, 1979 mengatakan perkembanagan
sosial juga merupakan satu proses
apabila anak-anak belajar berhubung dengan orang lain mengikut cara yang dapat
diterima oleh orang lain. Terdiri daripada kemahiran berinteraksi dengan orang
lain, penghargaan kendiri, kawalan
kendiri dan juga pembentukkan kendiri. Identiti sosial dan juga kefahaman
kanak-kanak yang berkembang dalam dua peringkat iaitu kewudan
kendiri dan kategori kendiri.
2.1 Perkembangan
sosial kanak-kanak merupakan satu proses perkembangan yang membolehkan
kanak-kanak berinteraksi dengan orang lain mengikut cara yang boleh diterima
oleh sesuatu masyarakat serta budaya. Pendek kata perkembangan sosial
melibatkan proses sosialisasi yang membolehkan kanak-kanak mempelajari tingkah
laku sosial atau melakukan penyesuaian sosial dalam sesuatu persekitaran atau
lingkungan sosial. Perkembangan sosial kanak-kanak dapat dikaji melalui
beberapa aspek sosialisasi yang penting seperti proses peniruan dan
identifikasi, aktiviti bermain,
perkembangan kongnisi sosial, persahabatan dan perhubungan dengan rakan sebaya.
2.2 Sepanjang
proses sosialisasi, kanak-kanak mempelajari tradisi, kepercayaan, nilai, dan
adat yang dianuti oleh kumpulan sosial mereka. Mereka juga mempelajari
peraturan -peraturan sosial yang diamalkan oleh sesuatu kumpulan sosial.
Misalnya, mereka mempelajari cara pemaparan emosi yang sesuai,dan cara
mentafsir tingkah laku dan pernyataan emosi orang lain dengan tepat. Proses
sosialisasi ini pula ditentukan pula oleh konteks budaya. Tingkah laku sosial
yang sesuai bagi sesuatu budaya mungkin dianggap tidak sesuai bagi budaya lain.
Namun demikian, terdapat banyak tingkah laku sosial yang bersifat universal dan
merentasi pelbagai kumpulan etnik dan budaya.
2.3 Hubungan
sosial individu dengan persekitaran dan juga
perkembangan psikososial ini
mampu membentuk personaliti manusia. Terdapat 8 peringkat tahap perkembangan sosial. Erik Erikson dan setiap peringkatnya pula,
mengandungi kecenderungan atau keinginan
yang berkonflik. Oleh
itu, setiap individu
perlu menguasai kecekapan
tertentu dalam meghadapi setiap peringkat perkembangan.
3.0 Masalah
dan strategi untuk menangani masalah emosi kanak-kanak pintar cerdas. 3.1 kanak-kanak
pintar cerdas selalunya mempunyai masalah dalam emosi iaitu mempunyai emosi
yang tidak stabil. Antara strategi
yang biasa digunakan adalah sesi kaunseling bagi mengenal pasti masalah
yang dihadapi. Langkah dan cadangan akan diajukan bagi membolehkan kanak-kanak
ini membuat pilihan akan cara untuk menangani masalah
yang dihadapi olehnya.
Melalui cara ini,
dapat mengurangkan masalah emosi yang dialami olehnya. Semasa
memberi kaunseling, perlu perbanyakkan berkomunikasi dengan responden iaitu
tanya masalah dan punca sebenar tercetusnya masalah emosi. Umumnya mereka
mempunyai masalah emosi iaitu sukar untuk menerima sesuatu kegagalan dan mudah
tertekan.
3.2 Berikan
sokongan psikologi dengan
memberikan kata-kata semangat
dan kata-kata peransang
agar mereka dapat membentuk konsep diri yang positif. Mereka perlu menerima kenyataan
bahawa setiap manusia mempunyai kekuatan dan
kelemahan, Tetapi setiap kelemahan boleh diimbangi dan diperbaiki.
Kepercayaan negatif terhadap diri sendiri
atau menyalahkan diri sendiri ini
akan mencetuskan lebih banyak kekecewaan dan rasa tidak berupaya yang akan melemahkan usaha seseorang untuk
memperbaiki sesuatu keadaan.
Kesimpulan
Perkembangan diri adalah merupakan
aspek perubahan yang dialami oleh seseorang individu dan bersifat kualitatif
tetapi jelas berubah melalui peredaran masa. Perubahan tingkah laku berlaku
dalam keadaan yang
berterusan dan menerusi
peringkat-peringkat
kematangan tertentu.
Peringkat-peringkat perkembangan akan membawa perubahan yang menuju ke arah
tertentu dan biasanya dijangkakan. Perkembangan
biasanya dipengaruhi oleh
baka dan juga
persekitaran. Baka akan menentukan had-had perkembangan manakala persekitaran
pula akan membantu individu bagi mencapai tahap perkembangan yang
maksimum.Perkembangan adalah merupkan satu bahagian yang saling berhubung
dengan bahagian yang lain iaitu wujud pertalian nyata antara kematangan jasmani
dan kematangan mental. Corak perkembangan berbeza-beza di mana semua kanak-kanak mencapai titik
perkembangan yang sama pada umur yang sama.
Rujukan
Rogers
K. B. (2008) Expert Approaches To Support Gifted Learners: Professional
Perspectives, Best Practices Dan Positive Solutions. United State: Free Spirit
Publishing.
Sousa D. (2003) How The Gifted Brain Learns. London
: Sage Publication Algozzine B. & Ysseldyke J. (2006) Teaching
Students With Gifts Dan Talents:
Apractical Guide For Every Teacher. United State: Corwin Press.
Gardner, H. (1983). Frames of mind:
The theory of multiple intelligence. New York:
Basic Books.
Gallahue, D.L. (1993), Development
Physical Education for Today’s Children.
Madison, WI:
Brown and Benchmark.
Goleman, D. (1995), Emotional
Intelligence, New York: Bantam
George D. (2003) Gifted education
Indentification and Provision. London
: Fultion Publisher
Tiada ulasan:
Catat Ulasan